- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Zdravím. Jaký je sled událostí katapultu na F-18? Nejdříve pyropatrony odstřelí překryt kabiny, poté vyletí sedačka, stabilizuje se pouze motorky, nebo i padákovou brzdou? Poté se oddělí sedačka od pilota a tomu se otevře padák. Je to tak? A pyropatrony jsou na překrytu kabiny, nebo na trupu letounu-pod kokpitem?
McDonnell Douglas (dnes Boeing) F/A-18 Hornet je víceúčelový stíhací letoun
Já myslím že příčinou bude problém s jedním z motorů. Na snímcích těsně před dopadem je dobře vidět, jak lamely na výstupní trysce levého motoru jsou víc roztažené než na pravém motoru. To mohlo způsobit nestabilitu letounu v přímém směru a stočení doprava.
Nastavení trysek bude spíš následek než příčina (pilot se pokouší zvýšit tah pravého motoru a srovnat náklon). Jinak to ale podle svědků a snad už i výpovědi pilota opravdu vypadá na to, že pravý motor ztratil z nějakého důvodu výkon.
Toto štěstí je naopak velmi uvěřitelné. Spíš bych nazval smůlou, že se při katapultáži z Hornetu v nízké rychlosti bez rotace zranil. Úvodní věta článku je opravdu trapná.
Proč trapná? Jeho zranění může být klidně jenom vymknutý kotník. A vzhledemk tomu, že zaváhání o vteřinu už by ho asi stálo život, tak se o velkém štěstí dá pořád mluvit.
To by byl proklatě rychlý volný pád.
Z F-18 se můžete katapultovat z 50ti metrů hlavou dolů a sedadlo se ještě dokáže otočit a vynést Vás do dostatečné výšky. (Samozřejmě to není úplně tak jednoduché, 50m je jen orientační údaj. Při vyšší rychlosti stačí menší výška.)
Nevím, jak bude dokazovat, že to opravdu nešlo udržet ve vzduchu a aspoň nouzově přistát. Ta škatule přece jenom není za pakatel.
a co třeba počkat na výsledky odborné analýzy. V této situaci je vždy život pilota důležitější než stroj. A třeba to byla "jen plánovaná reklama na sedačky". Pamatujete na nehodu jednoho nového SU na aerosalónu v Paříži (myslím, že někdy koncem 90 let). Tam se pilot katapultoval v poloze "téměř na zádech" ve velmi nízké výšce a zachránila ho naprosto vynikají sedačka.
padnul, protože neměl dostatečnou rychlost na ostrý oblouk a tak vztlaková síla pravého křídla nebyla dostatečná což se projevilo propadnutím celého stroje a motory už jenom dotáhli stroj kolmo k zemi;
stejně dopadnul M.R. Štefánik, bohužel zahynul se dvěma italskými letci a mechanikem
Ta "zatáčka" a náklon už mohly být neplánované, prostě letadlo neudrželo stabilitu a přímý směr.
Už to tady o tom lidoveckém padáku VTP-100 plácáš podruhé.Hodnocení toho padáku -
resp. pouze vrchlíku (křídla) je tendenční a dost staré. Bratři
Blahoutové z "Vojenského paraklubu" ani nic jiného napsat nemohli! Bohužel se nejedná jen o vrchlík, ale o celý komplet (záložák, postroj, kruhový vrchlík a křídlo). Jeho "řemeslné" zpracování je nedá s výrobky Mars Jevíčko vůbec srovnat (Kras Chornice). Tento nepdařený výrobek vrátil výsadkové vojsko čs. armády o krok zpět. Respektive znovu k osvědčeným kruhovým padákům OVP-80 Krasu(Marsu). Když však čtu na jiných vláknech co se děje na MNO, tak co může člověka ještě přeekvapit!
nevratil armadu k OVP nahodou tlak lobistu a armadnich "odborniku", kteri neznale kecali do vyvoje ? mam na VTP-100 pres 150 seskoku bez jedineho problemu a nemuzu si na nej stezovat.