Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mohli bychom se scházet na Moravě, řekli si v Bratislavě Nečas s Radičovou

Novopečený český premiér Petr Nečas je na své první zahraniční cestě v roli předsedy vlády. Tradičně zamířil nejprve na Slovensko, netradičně tam jel autem. "My nemůžeme šetřit pouze verbálně, ale i ve skutečnosti. Měl jsem pracovní jednání v Brně, takže to je logický důvod, že jsem použil automobil," vysvětlil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Mangoo

No vida, že to jde..

.. chválabohu za Nečase. Tento pán nejspíše uvažuje hlavou, když nepotřebuje lítat na Slovensko vládní letkou. Konečně někdo, kdo v politice nemá mikroskopického pinďoura, aby si musel dokazovat, že je boss. Tleskám!R^

0/0
20.7.2010 0:05

notting

To je pohledný páreček,že ano?

On urostlý,pohledný pravicový maník(no spíš byl svazák,že jo?) a ona urostlá,pohledná(nebo ne?) krasavice z Horních Uher.To by byli potomci.To by bylo pravicových dětí.

0/0
19.7.2010 19:57

stanikgor

s rozumem...

Moravu z toho vynechte,ty pravicové zloděje a korupčníky na moravě volil málokdo,možná báby,které uvěřily reklamě a pak omladina,která žije za peníze rodičů.Zbývá vám Prágl a Blava...

0/0
19.7.2010 17:38

notting

Re: s rozumem...

R^:-)!Svatá pravda!!!

0/0
19.7.2010 19:53

heavyj

Re: s rozumem...

Sorry, ja su Moravak jak poleno a pravici jsem volil. A omladina nejsem ;-). Na babu se taky necitim ;-)

0/0
19.7.2010 20:33

Jan9002

Re: s rozumem...

Joch je ze Ślońska, mieškum na Moravě a dalem glos TOP 09. Moš to jakši gupie pouklodane v tej glovie.

0/0
20.7.2010 8:49

Jan9002

Re: s rozumem...

A ty jsi volil levicové zloděje a vrahy z Prahy?

0/0
20.7.2010 8:50

ted61

Re: s rozumem...

Klid já volil pravici aby konečně Morava přestala být rudá. vždyť je to ostuda Evropy. a to co tady udělali čssd za tu dobu co byli u moci  je hrozné. ještě aby vypadly po komunálních volbách. z ostravy se díky nim stává opět pěkné smetiště

0/0
20.7.2010 9:00

Velmi prolhaní novinaři

Fraška

0/0
19.7.2010 16:52

Martin_Prusek

Československo

Neznám případ, kde by v jednom státě trvale a bez problémů žily dva plně konstituované politické národy. Minimálně v Evropě nic takového neexistuje. Z tohoto hlediska není nic divného, že se rozpadlo Rakousko-Uhersko, a není nic divného, že se rozpadlo Československo.

Často se říká, že většina byla pro společný stát. Takto nelze otázku stavět, protože pod pojmem společný stát si Češi i Slováci představují úplně něco jiného - ten pojem je prázdný. Pro Čechy to většinou byla Masarykova první republika, která na Slovensku zdaleka tak populární nebyla. Na Slovensku si pod pojmem společný stát přestavovali dva nějak spojené státy. Proto bylo jen otázkou času kdy se Československo rozpadne.

Jestli jsou na světě nějací Čechoslováci v tom smyslu, že jsou stejně čeští a stejně slovenští, tak jsem jedním z nich, protože na Slovensku žiji, mám odtud manželku, narodila se tam moje dcera, částečně tam pracuji, čtu, píši a hovořím česky jako slovensky. Takže mně se to osobně bolestně dotklo.

0/0
19.7.2010 16:09

Tangua

Re: Československo

Velmi hezky napsáno!!! R^

0/0
19.7.2010 17:42

Tangua

Re: Československo

Jen bych si ještě dovolil připomenout, že nebýt zmíněné Masarykovy první republiky, existance slovenského národa by byla značně problematická.

0/0
19.7.2010 17:45

Torres09

Re: Československo

To určite a pochybujem, že niekto na Slovensku o tom pochybuje. Ale ide o to, že Slováci si to obdobie úplne inak predstavovali. Masaryk nám sľúbil autonómiu resp. istý druh federácie (v Pittsburskej dohode) a nesplnil to, Beneš vyhlasoval, že slovenský národ neexistuje, že Slováci sú vlastne Česi atď. Tak ako sa v takom štáte mali cítiť Slováci? Brali to ako "menšie zlo" a boli si vedomí, že síce nebyť ČSR tak pravdepodobne slovenský národ zanikne, ale mohlo to byť oveľa lepšie.

0/0
19.7.2010 17:56

Sarulinka

Re: Československo

Jenze Masaryk k tomu mel jine duvody, nez fajn kamaradstvi Cechu a Slovaku. Jedna z nejsilnejsich etnickych skupin tu po roce 1918 byli Nemci. Proto tolik snahy se spojit. To, ze Slovakum slibil stat vlastni, uz mu nevyslo.

0/0
19.7.2010 18:12

Peter41

Re: Československo

Prepac, ale na nieco si zabudol. Existencia slovenskeho naroda by bola problematicka, rovnako ako ceskeho. Spojenie bolo ucelove a jedine mozne, ak sa mali nase narody zachovat.

Vy si proste vzdy nieco vytrhnete z kontextu, aby vam to vyhovovalo...

0/0
19.7.2010 18:18

Torres09

Re: Československo

Vystihli ste to presne, ďakujem. R^

0/0
19.7.2010 17:59

Sladek

Re: Československo

Rakousko-Uhersko bylo totiz rozbite z venku a nebyt valek mohlo klidne existovat do dnes.  Ceskoslovensko melo predpovezeny zanik protoze nemame spolecnou historii a jsme dva rozdilne narody.

0/0
20.7.2010 0:07

julo

Výkvet občanov ČR a výkvetka občanov SR.

:-)

0/0
19.7.2010 15:59

cenzura horší než před 1989

-

i sjednocená evropa je totalní nesmysl!!

0/0
19.7.2010 15:49

Vosta Jindra

Re: -

no, narozdíl od ČSSR tam jsou i státy, se kterými je soužití možné. A Slovensko se v tom už ztratí.

0/0
19.7.2010 16:07

touring

Slovaci,

je to ta Brusel nebo ten Brusel? Vy to sklonujete jak "zensky" (je to v Bruseli, chod do Brusele), tak "muzsky" (s Bruselom na vecne casy a nikdy inak), tak jsem z toho trochu zmateny :-)

0/0
19.7.2010 15:32

Cenzúra je nástroj totality!

Re: Slovaci,

"chod do brusele" - to urcine nebol slovak ale kvazislovak cize moravak alebo madar. A s vasim sklonovanim to radsej neporovnavaj, lebo nase sklonovanie neni ako to vase prebrate z rustiny;-)

0/0
19.7.2010 16:12

Babs77

Ten Brusel

Chod do Brusele neexistuje, to si si pomylil s chod do prdele :-)

0/0
20.7.2010 5:49

Effča

tak to se nedá po vás ani číst!

Jsem blbá ,ale toto je o ničem !

0/0
19.7.2010 15:20

strbo

Re: tak to se nedá po vás ani číst!

whaaat??? ;-D

0/0
19.7.2010 21:09

lekaj

Ceskoslovenska

Je velka skoda. To byl dobry stat a vztahy aspon co ja pamatuji byli lepsi nez jsou dneska, protoze jsme si rozumeli. Ono svym zpusobem funguje stale - staci projit obchody na Slovensku a v Cesku a uvidite temer to same (potraviny, napoje) atd.

Nemame jazykovou barieru apod.

Mne osobne i proto ze mam Slovenku manzelku bylo a je za Ceskoslovenskem lito, i kdyz diky Schenghenu uz je to lepsi.

Bohuzel zamindrakovani idioti na obou stranach chteli neco jineho a prekriceli tu slusnou vetsinu ktera by byla spokojena dodnes v CSR.

0/0
19.7.2010 15:12

Reinkarnace_Obraceče kalendáře

Re: Ceskoslovenska

Československa není škoda, dokázali nám akorát poslat 100 000 etniků a pak se odškubnout ...............

0/0
19.7.2010 15:20

Jan9002

Re: Ceskoslovenska

Víš, když jsme se rozpadli, tak jsem si taky říkal, že je to škoda. Jenomže když jsem tak sledoval situaci u nás a na Slovensku, tak jsem si říkal: "My máme svoje problémy, Slováci mají svoje problémy a špatně se to řeší. Kdybychom byli spolu, tak by měli Slováci svoje problémy, my svoje problémy a ještě bychom měli společné problémy a problémy mezi sebou."  Hlavně se vyjasnily ekonomické vztahy a nikdo neřve, že doplácí na druhého. Já myslím, že šengen to rozřešil, a je to tak lepší, než to bylo.

0/0
19.7.2010 15:21

lekaj

Re: Ceskoslovenska

No ale Slovaci maji spoustu tech problemu jen diky tomu ze neni Ceskoslovensko ale Slovensko. To je taky potreba rici.

0/0
19.7.2010 15:26

Vosta Jindra

Re: Ceskoslovenska

pro Čechy byl ten stát prokletí a měli z něj akorát škodu. Čert ho vem a dobře, že je pryč. Slováci se s ním nikdy nebyli schopni identifikovat. Jediní, kdo byl na Slovensku rozumný a stál o společný stát, byli Maďaři.

0/0
19.7.2010 15:36

lekaj

Re: Ceskoslovenska

Souhlasim s tim ze Madari ze Slovenska maji lidi z Ceska casto radsi nez Slovaky. To je pravda, mam s tim osobni zkusenosti.

0/0
19.7.2010 15:40

Sladek

Re: Ceskoslovenska

Niceho nelitujte, jak uz jsem napsal nekde nahore, ten zanik musel eventualne prijit, protoze nemame spolecnou historii.  Oba narody si za poslednich 1000 let prosly necim jinym a to umele spojeni po valce byl jenom kratkodoby tah.

0/0
20.7.2010 0:13

1_135_202_130

Milovaný Petříku!

 Když jsem se vrátila z Bruselu, kde jsem byla pro šafrán a trochu toho zázvoru,  tu jsem já, děvenka moje starostlivá, spatřila zde vás. Jak jsem šťastna, že vám ušel plyn. Dědeček je hodný, časem si najdeme houštinu, kde se budeme slézat. Objednávejte si hodně piva. Mám na skladě také dobré zavináče, sýr a okurky. Čabjky již docházejí. Vaše roztoužená Ivča.

0/0
19.7.2010 15:03

cenzura horší než před 1989

..

by mě zajímalo kolik čechů diskutuje na slovenských stránkách, nejspíš nikdo, protože to nemáme zapotřebí táhnout se na východ;-D;-D

0/0
19.7.2010 14:57

halagajda

Re: ..

mozna se tam mrknete;-)

0/0
19.7.2010 15:01

Sarulinka

Re: ..

Dost. A jinak smajlu si tam strc deset, vtipne to stejne nebude.

0/0
19.7.2010 15:01

cenzura horší než před 1989

Re: ..

co ti je do mejch smajlů, vtipný to opravdu neni dávat se Slovákama do hromady, to je zlej sen!

0/0
19.7.2010 15:04

halagajda

Re: ..

uz jste se na ty slovenske servery podival?

0/0
19.7.2010 15:11

strbo

Re: ..

nie tam sa este nestihol pozriet, jemu staci "objektivne" dristat a komentovat vsetko..  typicky pytlik, takych mame doma tiez - blbci nemaju narodnost - je to jedine hnutie ktore ma zastupenie v KAZDEJ krajine, jazyku a kulture. ignorovat. Rv

0/0
19.7.2010 21:12

frater

Re: ..

Pár se jich najde.

0/0
19.7.2010 15:19

Ales_J

Pro Vostra Jindra

Pro Vostra Jindra:

Slovenština nemůže být nářečím češtiny, protože jí nelze ze staročeštiny odvodit, v plné míře je odvoditelné jen přímo z praslovanštiny. Tak praslovanská hláska 'ъ' dala dala v češtině 'e', stejně jako 'ъ', a tak je ve všech pozicích a ve všech českých dialektech. Ve slovenštině je oproti tomu za 'ъ' většinou 'o' - "piatok, von, doska", ale za určitých podmínek i 'a' - "mach, synak" a 'e' - "sen, veniec". Nic takového ve staročeštině nebylo. Další slovenské specifikum je počáteční 'ra' a 'lo" - rakyta, lakeť, lani oproti českému "rokyta, loket, loni". Najdou se i další argumenty dokládající, že slovenština se z praslovnštiny vydělila samostatně, tedy musíme mluvit o samostatném slovanském jazyku. Na Slovensku se touto tématikou zabýval Ján Stanislav ve svém monumentálním díle "Dejiny slovenského jazyka I. - V. (1956, 1957, 1958, 1973, 1974), kde argumentů shromáždil více než dost.

Nemusím připomínat, že Ján Stanislav byli univerzitní profesor a sláv

0/0
19.7.2010 14:52

cenzura horší než před 1989

Re: Pro Vostra Jindra

aspon vidíš, že s nima nemáme vůbec nic společného, vždy to byl jiný kmen

0/0
19.7.2010 14:56

1_135_202_130

Re: Pro Vostra Jindra

Uherští renegáti ;-D

0/0
19.7.2010 14:56

cenzura horší než před 1989

Re: Pro Vostra Jindra

nejspíš

0/0
19.7.2010 14:59

turnbull

Re: Pro Vostra Jindra

Jasna,ze nemate,ked ste prisli  na terajsie uzemie od Cierneho mora a Slovaci su povodni obyvatelia.Treba si trocha nastudovat pravu historiu Slovanov,nie tu pocestenu,jediny Slovaci nezazili stahovanie narodov na okoli,Poliaci sa to aj ucia a nemaju s tym problem.

0/0
19.7.2010 16:06

Torres09

Re: Pro Vostra Jindra

Ešte dodám, že touto tématikou sa zaoberal aj napr. univerzitný profesor Karel Horálek vo svojom diele Úvod do studia slovanských jazyků, 1962 kde dospel k tomu, čo prof. Ján Stanislav.

0/0
19.7.2010 14:56

Vosta Jindra

Re: Pro Vostra Jindra

ni samozřejmě že není dovodiltelná ze 100%, nicméně odchylky slovenštiny od češtiny jsou menší než mezi němčinou a jejím dialekty, kde nikdy nepochybuje o tom, že se jedná o jeden jazyk. Stará čeština měla ie místo í, uo místo ů a neměla Ř atd. To slovenština petrifikovala. Nakonec původ je jedno, ale bez přítomnosti silného českého státu by se žádný slovanský jazyk v Horních Uhrách udržet nemohl. Čeština tak měla celý středověk a hlavně v době reformační zásadní vliv na vývoj tamního jazyka, ať už vznikl jakkoli. Od 16. století vzdělaní Slováci mluvili zásadně česky a čeština byla jazykem bible i evangelické liturgie. Kdyby tomu tak nebylo, slovenština by se od češtiny vzdálila víc než polština, která byla starým Čechům také dobře srozumitelná.

0/0
19.7.2010 15:07

zdenekbobek

Re: Pro Vostra Jindra

To s tím vzdálením, je trochu spekulativní, nicméně to je možné.

Na co jste tady zatím zapomněli, jsou podstatné rozdíly gramatické, které jsou také jedním z důležitých parametrů pro rozhodovaní, kde vede hranice mezi dialekty, a kde už je hranice mezi jazyky. V neposlední řadě záleží i na pohledu konkrétní lingvistické školy. Například většina slavistů uznává kašubštinu jako samostatný jazyk, ale mnoho jazykovědců v Polsku (kde se kašubsky mluví) tvrdí, že kašubština je pouhým dialektem polštiny. Jindy zase do hry vstupuje politika: Starší ročníky (fuj, to je výraz, já tam patřím taky) se ve škole učili, že v Moldavské SSR se mluví moldavštinou. Jen co se Moldávie utrhla od SSSR a v parlamentu si odhlasovala návrat k latince, děti se ve škole učí, že se tam mluví rumunsky. (Jakýpak Kišiněv, Chisinau je to). Existuje i termín politický jazyk je jím například místní dialekt vlámštiny v Lucembursku, od r. 1975 ofic. jazyk země: lucemburština.

0/0
19.7.2010 15:42

zdenekbobek

Re: Pro Vostra Jindra

Spory o to, jestli nějaký jazyk je či není dialektem nebo samostatným jazykem mimo půdu jazykových kateder na univerzitách nemá valný smysl a spíš vede k tomu, že se někdo urazí, někoho se to dotkne, prostě je to na nic. Přijměme fakt, že slovenština je samostatný jazyk a čeština je samostatný jazyk. Že si navzájem dobře rozumíme na tom nic nemění a je to oboustranná výhoda.

0/0
19.7.2010 15:46

Vosta Jindra

Re: Pro Vostra Jindra

já samozřejmě souhlasím s tím, že ve výsledku je jedno, je-li slovenština samostatný jazyk nebo ne. Bylo by mi i jedno, kdyby na Moravě vyhlásili za úřední jazyk moravštinu. Mně tady šlo toliko o argumentaci k tématu, jak jsme si se Slováky blízcí a blízké jsou si naše jazyky. O Slovensko jinak zvláštní zájem nemám a nechť tam mluví, čím chcejú:-)

0/0
19.7.2010 16:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.