Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 70 lety vstoupili Čechoslováci do boje v britské RAF

Po obsazení českých zemí nacistickým Německem a po zahájení druhé světové války v roce 1939 se desetitisíce Čechů a Slováků zapojily do bojů na straně protihitlerovské koalice. Víc než dva tisíce Čechoslováků bojovaly v uniformách britského letectva.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pes Muki

poznamka

Pro ty co se rozciluji, jak se nas narod zachoval ke svym hrdinum.Podivejte se kolik procent lidi voli komunisty. Ti dodnes veri, ze tam ty

lidi poslali komunisti opravnene. Ostatne se obavam, ze to tak veri

vetsina naroda, protoze kdyby vetsina naroda a verejneho mineni

pozadovala potrestani tech, co ty svinarny delali, tak by byli politikove s tim neco udelat, jinak by je nezvolili.

0/0
13.7.2010 0:37

Mitchell

Byli to hrdinové.

Bohužel bolševikům o 7 let později vadili. Nejhorší národ je ten, který si neváží svých hrdinů - a tak jsme na 40 let dopadli.

0/0
12.7.2010 19:01

martinLL

Nejúspěšnější piloti z ČSR

Nejúspěšnějším pilotem z ČSR, která během války neexistovala, byl pravděpodobně František Hrdlička z Brna. Byl kapitánem (Hauptmann) u Luftwaffe, létal u 5./JG77, později velitel 1. letky JG2, nositel Železného kříže, dosáhl 60 vzdušných vítězství. Dálek pak Ján Režňák pilot slovenských vzdušných zbraní, nositel Železného kříže, dosáhl 32 vzdušných vítězství. Oba ale bojovali na špatné straně, stejně jako další desetitisíce Čechů a Slováků...

0/0
12.7.2010 18:47

pes Muki

Re: Nejúspěšnější piloti z ČSR

No a co ma bejt? I kdyz zacnes vykladat, jaky byl Hitler uspesny vojevudce, tak tady je diskuse o nasich letcich v Anglii

0/0
13.7.2010 0:44

dietni.suchar

podpraporčík

toho podpraporčíka Smika jste vzali kde?ty obvykle nevelí perutím...

když už tak S/Ldr Otto Smik, DFC [>-]

0/0
12.7.2010 17:03

Oerteplur

Bohužel se zásluhami těchto jednotlivců

pyšní z nepochopitelného důvodu AČR Rv

0/0
12.7.2010 15:34

karaya1

datum vzniku čs. squadron

Datum založení čs. squadron v rámci RAF je dvojí – v anglických zdrojích se udává datum, kdy byl vydán rozkaz, v čs. zase datum příjezdu prvních příslušníků nově formované jednotky na základnu. Proto třeba J. J. Halley v The Squadrons of the Royal Air Force & Commonwealth, 1918-1988 udává datum vzniku 310. sqn na 10. července, ne 12.

0/0
12.7.2010 11:30

bjerndi

Respekt

Bohuzel dnes si neumim predstavit branit idealy za ktere umirali tihle kluci. V podstate ze spolecnosti uz davno zmizely a spolecnost se ubira tak konzumnim smerem, ze jen blazen by za to byl ochoten polozit zivot :-/

0/0
12.7.2010 11:02

saphyr

Re: Respekt

No.. myslím, že bránili hlavně svou vlast, než ideáli...

0/0
12.7.2010 11:06

bjerndi

Re: Respekt

no branili spis Britanii, ale kolik lidi by dnes slo branit svou vlast ? Vlastne zbylo tady neco mimo uzemi co branit ? Pro me slovo vlast nepredstavuje jen misto, ale spis neco jako " soubor hodnot " ( pod tim si predstav rodinu, historii, chovani lidi, prostredi k zivotu atd. ) a obavam se, ze je celkem tristni pohled na soucasnej stav :-/

0/0
12.7.2010 11:22

Hekynen

Jim, hrdinům, věčná čest a sláva!

Škoda, že jsme se v 38 vzdali bez boje. Měli jsme se bránit, jako za husitů; proti světu proti všem...

0/0
12.7.2010 10:41

markyz.Gero

Re: Jim, hrdinům, věčná čest a sláva!

ten patos je nádherný

0/0
12.7.2010 10:57

saphyr

Re: Jim, hrdinům, věčná čest a sláva!

V prvé řadě  Angile s Francií měli dodožet spojenecké dohody a v Mnichově nás nezaprodat, v důsledku silně pacifistických nálad veřejnosti. Kdybychom se bránili, asi bychom vydželi, možná i pár let..Ale než by zkončila válka, většina Československa by dopadla jako Lidice a Ležáky. Samozřejmě by mohlo  vše dopadnhout také dobře, ale dle mého názoru je toto nejpravděpodobnější scénář.

0/0
12.7.2010 11:06

karaya1

Re: Jim, hrdinům, věčná čest a sláva!

Jakou měla Británie s ČSR spojeneckou dohodu, prosím? Že si nad námi pěkně umyli ruce, o tom žádná, ale prakticky to naši spojenci nebyli.

0/0
12.7.2010 11:27

martinLL

Re: Jim, hrdinům, věčná čest a sláva!

Británie neměla žádnou dohodu s ČSR, to je jeden z nejrozšířenejších mýtů. ČSR v roce 1918 vznikla díky Francii, protože to bylo pro ni výhodné a zanikla v roce 1938(39), protože už to bylo pro Francii nevýhodné.

0/0
12.7.2010 18:25

pes Muki

Re: Jim, hrdinům, věčná čest a sláva!

Rozhodne nebylo pro Francii vyhodne prohrat valku a tak se snazila zjiskat cas. Vedela, ze neni vyzbrojena a pripravena na valku.Jenze, zatm co britove ten cas skutecne vyuzili, ve Francii bylo mirove hnuti prilis silne a to stalo v ceste uspesnemu zbrajeni

0/0
13.7.2010 0:42

brkowycz

To je prostě strašný

Celou válku se potloukat Evropou a bojovat za ČSR s němcema kde se dá, aby tě pak po válce zavřeli komunisti a umučili k smrti v nějakých dolech. JSem rád, že se to pořád připomíná, tohle se rozhodně nesmí zapomenout, ani jejich hrdinství, ani odporné zločiny na nich po válce! Děkujeme!R^[>-]

0/0
12.7.2010 10:09

nespokojeny_obcan

Dočteme se někdy taky

o Češích, kteří bojovali na druhé straně? A že jich nebylo málo.;-)

0/0
12.7.2010 9:52

nibor

Re: Dočteme se někdy taky

mrkací smajlík jako obvykle zoufale sugeruje lacinou senzaci, že? 

0/0
12.7.2010 10:06

saphyr

Re: Dočteme se někdy taky

Myslím, že v rámci ČT vznikl kdysi asi hodinový dokument, ale jinak nic moc..to máte pravdu:)

0/0
12.7.2010 11:08

Cizurator

Nikdo nemá ani páru

Nikdo nemá ani páru o tom, co to znamená jít do války za vlast..... o tom ani nemáme co diskutovat, vždyť jejich hrdinství a oběť národu je nesporná.

Díky za jejich odvahu a Čest jejich památce[>-]

0/0
12.7.2010 8:27

semafor

Re: Nikdo nemá ani páru

R^

0/0
12.7.2010 8:29

-joe--

Re: Nikdo nemá ani páru

R^

0/0
12.7.2010 8:43

petrph

Re: Nikdo nemá ani páru

Obávám se že osud těchto našich vojáků v zahraničí byl opravdu tristní.Pokud si ho popíšeme podrobněji,asi moc chuti dnešním mladým stát se hrdiny nepřidá.

Neboli, po obsazení ČR Německem přeběhli do zahraničí aby tam bojovali proti fašismu.Nebyl o to moc velký zájem.Napřed v Polsku, kde je drželi v lágrech skoro o hladu a lustrovali pro ilegální přechod hranic,pak přesun do Francie.Tam o ně taky moc velký zájem nebyl, dokonce jich část naverbovali do Cizinecké legie pro podporu francouzských zájmů v Africe.Teprve potom co Hitler rychle obsadil většinu Evropy projevili Angličané zájem aspoň o české piloty, kteří jim pomohli se ubránit. Čest památce těm kteří v těch bojích padli.Za svobodu celého světa?Vrátili se domů, a zjistili, že skončila jedna válka a začala druhá,ta studená. Mimochodem,nejenom u nás ale i v Americe,kde se rozjely McCarthyho protikomunistické procesy a hony na levicově smýšlející občany.Naši vojáci náhle zjistili že se ocitli ve špatném státě a na špatné straně

0/0
12.7.2010 9:19

pes Muki

Re: Nikdo nemá ani páru

No a mame nekoho, ktery stoji na strane tech co ty letce zavirali. Uplne si vynechal osud nasich obcanu co se dostali do SSSR, Poznali hruzy sovetskych lagru a kdyz se je podarilo konecne dostat ven z nich do utvarene jednotku v SSSR prichazeli v dost zbedovanem stavu. Proto sovetske vedeni nemelo zajem aby to prezili lide, ktery poznali komunismus na vlastni kuzi. To vysvetluje bojovou taktiku s nasi jednotkou. To ze se pokusili v USA postavit proti komunisticke infiltraci, za to by meli byt pochvaleni. Pred valkou byla komunisticka strana USA opomerne silna. za valky dostala ukol sabotovat pomoc Britanii, ktera bojovala proti spojenci SSSR. Tak vznikali v tovarnach stavky, cesty konvoju byly prozrazovany. To trvalo az do napadeni SSSR nemeckem, pak dostali rozkaz se obratit pres noc, coz se jim moc nepodarilo a tak se rozpadla. Totez se snazili za studene valky a to si stezujes, se take moc nedarilo

0/0
13.7.2010 0:55

Roko Blábola 07

Pokud se člověk zapojí do této diskuze,

zcela jistě se dříve či později v nějakém příspěvku dotkne komunistických zločinů na těchto lidech, kteří na rozdíl od rudých extrémistů pro svou zem něco udělali. Želbohu, za pouhé pojmenování a popis zrůdných bolševických špinavostí se zde mažou dukáty a ruší účty. Tedy má úcta, jdu jinam. Ostatně počítám, že i tohle je můj dnešní poslední příspěvek na serveru, kde se kritika zločinecké organizace, založená na osobním poznání, zřejmě považuje za urážející a vulgární, případně za porušování principů demokracie ........  Té demokracie, kterou pravověrný komunistický lump považuje za svého největšího ideologického nepřítele a kterou dnes máme  tu čest občas prožívat i díky našim letcům.

0/0
12.7.2010 8:13

barb udo

Re: Pokud se člověk zapojí do této diskuze,

... ale blábolo, seděli nejen zápaďáci, ale i svobodovci, i účastníci domácího odboje ...

... to je už takový zvyk ...

0/0
12.7.2010 8:26

markyz.Gero

Re: Pokud se člověk zapojí do této diskuze,

ano máte pravdu jenže u příslušníků západních jednotek byla perzekuce téměř jistotou u jednotek východních nebylo radno mluvit o tom co v SSSR viděli

0/0
12.7.2010 8:40

barb udo

Re: Pokud se člověk zapojí do této diskuze,

... můj děda byl v domácím odboji a seděl taky ...

0/0
12.7.2010 8:41

markyz.Gero

Re: Pokud se člověk zapojí do této diskuze,

no dobrá ale to pořád není v rozporu s tím co jsem napsal

0/0
12.7.2010 9:00

pes Muki

Re: Pokud se člověk zapojí do této diskuze,

Kazdy, kdo bojoval proti nadvlade nemcu a jejich kolaborantu nad nasi vlasti byl potencialnim nepritelem, protoze by ho mohlo napadnout bojovat i proti nadvlade sovetu jejich kolaborantu. To kdo kolaboroval za nemcu, o tom bylo jasno, ze bude kolaborovat i s komunisty,

0/0
13.7.2010 1:02

semafor

Re: Pokud se člověk zapojí do této diskuze,

Skoro bych Ti uvěřil, že to myslíš vážně.

0/0
12.7.2010 8:28

- Karel Infeld Prácheňský -

Vždycky když si čtu diskuse k podobným tématům, tak

žasnu kolik hrdinných antikomunistů v této zemi je. Jen mi furt nejde do hlavy, jak v zemi plné antikomunistů mohli komunisté vládnout 41 let.

Že by byl ten antikomunismus pouze verbální?

0/0
12.7.2010 7:49

Morland

A po válce

je Éda Benešuj prodal komunistům;-€Rv

0/0
12.7.2010 7:36

Klement a Denisa

jaci Cechoslovaci

narodnost byla vzdy slovenska nebo ceska (byli vsak opomenuti Moravane a Slezane)

0/0
12.7.2010 7:35

-joe--

Re: jaci Cechoslovaci

Není náhodou rozdíl mezi národností a státní přislušností? Vždyť byli z Československa a nosili na rukávech domovenku Czechoslovakia. [>-]

0/0
12.7.2010 7:42

- Karel Infeld Prácheňský -

Re: jaci Cechoslovaci

Nikoliv. Ústava z roku 1920 znala pouze národ "Československý".

0/0
12.7.2010 7:51

mode

Re: jaci Cechoslovaci

přesně a 3,5mil. Němců ostrouhalo a hned byl průšvih na světě

0/0
12.7.2010 8:53

nibor

Re: jaci Cechoslovaci

Ústava znala národn československý a menšiny. Což možná nebyla nejšťastnější formulace, ale mohl by jsi mi říci, jaká konkrétní diskriminace z toho pro Němce a ostatní vyplývala?

0/0
12.7.2010 9:00

tučňák na útěku

Re: jaci Cechoslovaci

Třeba ta, že se výrazně snížila váha jejich hlasu. Kdyby byly národ Český a Slovenský (který by tím pádem sledoval své zájmy, které ne vždy byly stejné jako zájmy Prahy)poměry sil by to dost zamíchalo.

0/0
12.7.2010 9:08

nibor

Re: jaci Cechoslovaci

Ono se hlasovalo po národnostech? Sem zatím žil v domnění, že co občan, to hlas, národnost byla druhotná. :-)

0/0
12.7.2010 9:13

tučňák na útěku

Re: jaci Cechoslovaci

Ne když se v parlamentu nebo o vládě jednalo o národnostních otázkách - nebo o otázkách s národností souvisejících (třeba o tom, kde spíš pomáhat s následky hosp. krize) :-)

0/0
12.7.2010 9:20

nibor

Re: jaci Cechoslovaci

Nikdo - a už vůbec ne zákon -  nebránil slovenským poslancům jednat s kýmkoliv o čemkoliv.

0/0
12.7.2010 10:05

barb udo

Ano, před 70. lety umožnila Británie ...

... založit na svém území tyto jednotky na dluh aby si to po válce nechala od ČSR velmi dobře zaplatit ...

0/0
12.7.2010 7:16

-joe--

Re: Ano, před 70. lety umožnila Británie ...

Mám zato, že to bylo trochu jinak...

Nicméně by bylo jistě fajn koukat se na věci nejen z finančního hlediska.

0/0
12.7.2010 7:45

markyz.Gero

Re: Ano, před 70. lety umožnila Británie ...

to je snad správně ne?

0/0
12.7.2010 8:00

nibor

Re: Ano, před 70. lety umožnila Británie ...

Je snad normální,že si každý stát svoji armádu platí sám.

0/0
12.7.2010 8:30

barb udo

Re: Ano, před 70. lety umožnila Británie ...

... RAF byla součástí armády ČSR?

0/0
12.7.2010 8:40

tučňák na útěku

Re: Ano, před 70. lety umožnila Británie ...

310., 311., 312. a 313. peruť ano. Podobná situace byla např. i u deGaullových svobodných Francouzů - legální status byl tak trochu ve vzduchu, nicméně obecně platilo že po dobu války jde o ČS. jednotky, ale začleněné ve strukturách RAF. Proto se tam často vyskytovaly třeba dvojí hodnosti - Pierre Clostermann byl na konci války poručík Arméé de l'air, ale zároveň Wing Commander (flying) RAF.

0/0
12.7.2010 8:52

barb udo

Re: Ano, před 70. lety umožnila Británie ...

... já vím, jak to bylo ...

... jen jsem tak maloučko upozornil, že to byl i kšeft ...

... koukám,, že i tučňák dostal od cenzora za uši ...

... já dostal za to, že jsem napsal "Děti si nemají hrát na silnici" ...

0/0
12.7.2010 9:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.