Diskuze

Nové písmo podobné tiskacímu otestují prvňáci ze čtyřiceti škol

Od září se začnou prvňáčci ve čtyřiceti školách učit psát novým typem písma. Písmo Comenia Script je podobné tiskacímu a podle autorky Radany Lencové je jednodušší a čitelnější než nepraktické "kudrlinky". Písmo se bude testovat dva roky a pokud se osvědčí, může se šířit dál. Záležet ale bude hlavně na nadšení učitelů.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
ŘZŘ

řehoř z řep

27. 8. 2010 19:50
Proti novému písmu nejsem

ale ať je poctivě vysoutěžené ve veřejné soutěži, autoři dostanou předem určenou odměnu (klidně třeba šest miliónů) a výměnou za to uvolní písmo zcela k svobodnému používání a vzdají se jakýchkoli autorskoprávních poplatků.

Aby měl někdo autorská práva k fontu, kterým se naučí psát moje dítě? Aby si mohl kdykoliv rozhodnout je nějak uplatňovat? Třeba zakázat dítěti převod jeho písma do počítače? Není to zvrácené?

0 0
možnosti
MM

venenum

28. 8. 2010 15:04
Re: Proti novému písmu nejsem

přesně tak R^

.

Ještě by bylo záhodno provést důvěryhodný objektivní výzkum na statisticky významném vzorku obyvatel (pokud možno celoplošný, podobný jako v rámci předběžného odhadu volebních výsledků), který by zjistil, jaké je skutečné procento lidí užívající psací či tiskací písmo. Několik set dospělých, které oslovila Lencová, je málo.

.

Změna psacího vzoru se nejrůznějšími způsoby dotkne prakticky všech obyvatel (kromě negramotných), někoho více, jiného méně. Právě proto by se měla provádět velmi transparentně, bude-li nutná... V opačném případě by se neměla provádět vůbec. Čím více pochybností bude vzbuzovat, tím menší má šanci na úspěch. Možná ale jde pouze o získání licence pro Comenii... Kdo ví ?

0 0
možnosti
PC

georgesco

25. 8. 2010 8:19
možná

Možná by bylo úplně nejlepší, kdyby se začlo psát jenom velkými tiskacími písmeny! Je to nejjednodušší, krásně čitelné i po dětech ze školky a co bychom ušetřili přemýšlení kde psát velká a malá písmena. Dalším krokem by pak mohlo být zrušení písmene ypsilon, vždyť by bylo tak jednoduché psát všude měkké i. Tak hurá mílovými kroky vpřed, pokrokem k primitivismu.

Čeho všeho se ještě dočkáme zřejmě jen proto, že nějaký hňoop se to nebyl schopen naučit, tak z toho udělá obecný problém...??

0 0
možnosti
MM

venenum

21. 8. 2010 15:21
:D

Všechno pro prvňáčky ! Nebo ne ?

http://www.pismolijna.cz/typomonolog/?p=2102

;-D

0 0
možnosti
Y

yndes

24. 8. 2010 20:10
Re: :D

Teď jsem to taky objevil a hledal diskusi, do které to zveřejnit. Byl/a jste rychlejší. Tohle rozhodně nesmí zapadnout - to je malér jak sviň.

0 0
možnosti
DM

G4Danny

19. 8. 2010 15:10
kazda krasa se z osnov vytlacuje jako anachronismus

Podle me je psaci pismo uzitecne a nemelo by zmizet z povinnych osnov. Jednak je krasopis krasny, psany projev v nem je esteticka zalezitost a neslouzi pouze sdelovani informace. Vetsina zapadnich narodu ma svuj spojity krasopis, mozna vsechny, ale staly se volitelnymi predmety, takze jimi pise jenom maly zlomek absolventu zakladnich i ostatnich skol.

Spojite psani jakkoli malo citelnym zpusobem je navic uzitecne v technickych oborech - jako VS ucitel v USA jsem opravoval ukoly a pisemky po studentech a nikomu nepreju lustit, jestli chtel "basnik" rici "sin(x)" jako sinus nebo 5*i*n(x). Zdaleka ne vzdy se to da jednoznacne vycist z kontextu.

Diky ostatnim za poznamku o podpisu - dalsi priklad vyhody spojiteho psani.

0 0
možnosti
JK

picachu

8. 7. 2010 13:26
Hnusne patky

Take souhlasim s tim, ze ty patky jsou priserne, a jsem proti pouzivani copyrightovaneho fontu. Na druhou stranu souhlasim s rozsirenim tiskaciho pisma. Sam jej pouzivam od stredni skoly, protoze jsem po sobe psaci pismo neprecetl. Proc jsem psaci pismo psal tak hnusne? Za to muzou ucitele, jejich diktovany vyklad byl prilis rychly. Pri psani tiskacim jsem zase zasal stihat psat. Nehlede na to, ze v dnesni dobe, cokoli pisu na flipchart ci na tabuli na prezentaci ci meetingu pisu jedine tiskacim. Nikdo by si ani nedovolil psat psacim v teto situaci u nas ve firme ani nikde jinde. Jen tak mimochodem zminky v diskuzi, ze cesky krasopis je ceska specialita neni pravda. Co jsem videl tak v usa ci v nemecku maji v podstate stejne psaci pismo. Samozrejme jsou mensi odchylky.

0 0
možnosti
MM

venenum

21. 8. 2010 16:31
Re: Hnusne patky

Ty patky budou dětem psaní značně komplikovat :-(

Spojované psací písmo skutečně není ve světě zastaralé, má mnoho podob, ale všechny jsou pro toho, kdo některou z nich zná, čitelné.

Jedinci ovládající pouze tiskací latinku současné psací písmo nepřečtou (a nejen to české). Budou na ně zírat podobně jako třeba na azbuku (pokud ji nebudou znát).

To je marné vysvětlovat těm, kteří dnes znají jak psací, tak i tiskací v mnoha variantách, ale jsou, řekněme, méně chápaví.

0 0
možnosti
I

ibaba

6. 7. 2010 16:17
Nějak se mi nelíbí tento typ písma

Velké tiskací prosím to ješte jde ,ale to malé tiskací se mi nelíbí.A potom  když se nebude používat  psací písmo jak se budou podepisovat různé smlouvy  kde je potřeba  podpis  smluvní strany nové písmo lze velmi lehce napodobit.

0 0
možnosti
Á

ábeles

6. 7. 2010 14:17
Já se těchto novot

docela bojím. Ti prckové budou mít v hlavičkách maglajz, zrovna jako když začínaly množiny.

Všichni zapomínají na učitele národů Komenského-škola hrou! Nebo to není pravda, vy na ministerstvu školství?!?

0 0
možnosti
DM

G4Danny

19. 8. 2010 15:29
Re: Já se těchto novot

Nerozumim, komu vnasej mnoziny do hlavy maglajs. Mne prisly od zacatku docela pochopitelne a kazdy, kdo se studiem matiky prokousal az k logice, je vyuzil. Je to abstraktni pojem a vetsina populace je jako takove nikdy nevyuzije. Jenze kdyz je vezmeme vsem, tedy i tem, kdo maji pro abstraktni mysleni vlohy, zabijite tim talent. V dusledku tim upozadujete budouci inzenyry a vedce... Analogie: Hudebni vychova je pro vetsinu lidi zbytecna, jen zlomek jich nekdy upotrebi znalost, ze "tohle je nota Ceee". Ani ja kdyz brnkam u taboraku na kytaru nepotrebuju znat stupnice. Presto se vyucuje povinne i tem, kdo pro hudbu nemaji talent, cit, ani k hudbe vztah, a nevim ze by byli prilis slyset zastanci vyneti hudebky z osnov.

Skolstvi jde na celem svete s kopce, protoze volenym vudcum nejvic vyhovuji volici uplne blbi (aby nerozumeli cachrum s penezi) a s vysokoskolskym diplomem (aby zili v iluzi, ze maji na vysoky plat).

0 0
možnosti
KT

Kartony

6. 7. 2010 13:51
Krasopis je k ničemu, ale to co teď zavádí není písmo psací,

ale tiskací. Nepleťte si krasopis s psacím písmem. To se budou lidé podepisovat tiskacím písmem? Stejně se dnes psací písmo používá jenom na podpis a na psaní notářem neověřené závěti. Formuláře se vyplňují hůlkovým písmem. Psací písmo má výhodu, že je plynulé; jednotlivá písmena na sebe navazují. Nejlepší by asi bylo zavést podepisování třemi křížky. Jak se s takovým tiskacím písmem vyrovnají grafologové? To nové písmo nebude mít žádné charakteristiky jedince; grafologie jako věda, zejména pro kriminalistické účely zanikne.

0 0
možnosti
K

Kubicka

6. 7. 2010 13:24
Znaménka hned.

Vždyť je možné psát psacím písmem a zapojovat diakritická znaménka hned při psaní! Začala jsem to tak dělat velice brzy a pak navázat přesně na další písmenko - ať už přímo od znaménka (jedním tahem) nebo od předchozího písmene (s přerušením) - nebyla žádná věda. Okamžité zapojování znamének je velkou prevencí před chybami, i když chyby mají na svědomí ještě mnohá další hlediska... Zkrátka si myslím, že by se děti při psaní psacím písmem měly učit  přidávat znaménka hned.

0 0
možnosti
K

Kubicka

6. 7. 2010 13:57
Re: Znaménka hned.

Ať si to písmo "podobné tiskacímu"  vlastně zkusí. Dobrá čitelnost u dětí je určitě plus. Stejně však to minimum lidí, kteří s tímto písmem vyrostou a zároveň budou často ručně psát, tak ti lidé si to písmo stejně přetvoří k obrazu svému a nebude o nic čitelnější než psací, myslím. Totiž nedokáži si představit nějakého člověka, který rychle přemýšlí a zároveň pomalu píše každé písmenko zvlášť. I tiskací písmena se časem začínají spojovat, to když člověk preferuje "jeden tah" místo zdržovacího psaní. Podobně s diakritickými  znaménky.

0 0
možnosti
H

holkazdaleka3

6. 7. 2010 12:25
urbancova, s tebou se souzit je urcite problem,

nejen pro amiky ;-D

0 0
možnosti