Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Každé dítě se učí něco jiného, stěžují si rodiče i učitelé

Úroveň některých škol klesá a některé připravují děti hůře než jiné. Může za to reforma výuky? Velká část kantorů si na ni stěžuje. Ministerstvo připouští jen to, že se na její kvalitě podepisuje nedostatek peněz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Pulchritudinous Wendolene

Aneb vitejte v EU, ktera napodobuje USA

a ktera nevi, co dela leva ruka, natoz prava...Skolni osnovy by mely byt stejne pro vsechny skoly, nac je originalita, kdyz je ve vsem neporadek? Ceske skolstvi se porad nejak inovuje, porad se neco meni, ale vysledek je cim dal tm horsi. Chce se rusit osnova pro vsechny stejna, chce se rusit psaci pismo, ucebnice se tensi a zaci vedi mene a mene, soukrome skoly se zdaji byt presnym opakem toho, cim maji byt. Na zakladni skole je biflovani dulezite. Kdyz neznate zaklady, nemuzete se ucit dal. Prave diky tomuto "nesmyslemu" biflovani jsou cesti zaci uspesni v zahranicnich skolach, kde se klade vic durazu na individualitu a mene jiz na uceni se. Prilis mnoho reforem, prilis mnoho kladeni durazu na prava deti, ale ne na povinnosti deti, upada kazen a upadaji znalosti. Opravdu nezavidim dnesnim ucitelum.

0/0
20.6.2010 8:42

33andy

Zatím chybí

ve všech školách, naučit děti se učit. Ne:,, Učte se, soustřeďte se... " Ale opravdu dle Komenského. ;-)

0/0
20.6.2010 7:48

eltanin

Špatný vtip

No jo, a bude stále hůř. Špatně připravení žácí --> špatní budoucí učitelé --> ještě horší absolventi ...atd.

To mi připomíná skvělý vtip jednoho mého bývalého učitele. Tedy my jsme to tehdy brali jako vtip. Vyprávěl nám o historii školství, jak je v jakési kronice z bůhvíkterého století zápis, ve kterém si představitelé obce pochvalují, jak dobrého učitele sehnali. Že umí nejen číst, psát a sčítat, ale dokonce i násobit menší čísla. My jsme se všichni rozesmáli a ten náš vyučující povídal: "Tak tam se vracíme." A my blbci jsme se smáli ještě víc.

0/0
14.6.2010 20:19

citrón123

Re: Špatný vtip

Fakt není potřeba umět kdejaký nesmysl. R^

0/0
14.6.2010 20:24

pondelkovic3

Re: Špatný vtip

Je dobré mít přehled.

0/0
20.6.2010 8:06

Dodo.01

Vše co opravdu potřebuji vědět

Praktický život mi velmi často připomíná název knihy R. Fulghuma Vše co opravdu potřebujji vědět jsem se naučil v mateřské škole. Vždyť  žák střední školy využije cca 50 procent toho se učí. A to hlavně cizí jazyk a specializaci kterou si zvolil a to jen v případě že teorie odpovídá praxi což není vždy jisté. Vždyť kdo z Vás kdy použil Pascallův trojúhelník, rod činný a trpný, vzorce chemických reakcí, a mohl bych pokračovat opravdu hodně dlouho a přitom páni profesoři na podobných věcech lpěli jako by to byla jediná důležitá věc v životě. 

0/0
14.6.2010 15:07

eltanin

Re: Vše co opravdu potřebuji vědět

No, ale nějaký všeobecný rozhled přece být musí, ne? Alespoň mě teda trochu děsí představa setkání s třeba vynikajícím odborníkem, který by ale neměl ponětí o ničem, co by se přímo netýkalo jeho oboru. Řeknete "shoda přísudku s podmětem" a on na vás zírá, řeknete "Přemyslovci" on netuší o čem mluvíte, řeknete "kvadratická rovnice" a on myslí, že mu nadáváte... :-)

Ale pokud chcete praktické využití těch "zbytečných" znalostí, tak se zkuste přihlásit do nějakého vědomostního kvízu typu Chcete být milionářem. Budete mít dobrý pocit, že jste se ty věci nebifloval nadarmo a navíc dostanete peníze. ;-D

0/0
14.6.2010 17:48

citrón123

Re: Vše co opravdu potřebuji vědět

Přehled ano, ale nikoliv biflování se nesmyslů nazpaměť jako by to bylo bůhví co. Fakt to potřeba není. Celé školství je špatné. Podle mě by to mělo být takto: zš všeobecné vzdělání a přehled, sš specializace, vš ještě větší specializace. NIkoliv jako dnes se všude učí všechno. Škola se tak neúměrně prodlužuje a 90% učiva jsou nesmysly

0/0
14.6.2010 20:23

eltanin

Re: Vše co opravdu potřebuji vědět

Tzn. zhruba od patnácti se specializovat pouze na jeden úzký obor? Teď už by mě fakt jenom zajímal ten seznam blbostí: Dante? Základy filosofie, psychologie? Aspoň zmínka o existenci kvantové fyziky a teorie relativity? Moderní historie po 2. světové válce? (Protože nic z toho podle mě na ZŠ nepatří, rozhodně ne tak podrobně, jak by si to zasloužilo.) Co za absolventa získám? Člověka, kterého zajímá jen jeho obor a na vše ostatní si nedokáže vytvořit vlastní názor, takže se spokojí jen s opakováním toho, co mu naservírují média?

Bezduché biflování je špatné a dobrý učitel by ho neměl dopustit, jenže ten všeobecný základ není o tom, aby měl člověk hlavu plnou zbytečností, které nikdy nevyužije. Jde o to, naučit studenta myslet a vytvořit mu určitý rozhled. Protože myslící člověk, který si umí vytvořit vlastní názor, je hůře manipulovatelný a takových je potřeba co nejvíc. V každém oboru. :-)

0/0
14.6.2010 21:25

citrón123

Re: Vše co opravdu potřebuji vědět

Správně, fakt soustružník nepotřebuje znát danteho peklo a popsat do podrobností Božskou komedii ani nepotřebuje vědět kdo to byl dante. Ale protože chceme člověka s rozhledem tak zmínka že nějaký dante byl by mohla být, stejně tak zmínka o kvantové fyzice. Podle mě v rozsahu aby ten termín žáci slyšelia toť vše. Fakt se nepotřebují biflovat a učit nekonečnou jámu a schredingerovu fci a princip neurčitosti a podobné nesmysly! To je pro lidi s úzkou specializací. A dostaneš za to kvalitně připraveného absolventa který se nemusl zabývat nesmyslama kterého nezajímají a do roka je zapomene na úkor jeho specializace. Celý systém by se zrychlil a zlevnilR^

0/0
14.6.2010 21:41

eltanin

Re: Vše co opravdu potřebuji vědět

Kde je SŠ na které se opravdu probírá Schrödingerova funkce a nekonečná potenciálová jáma? To není reálná škola, ne? To je vysněný ráj učitele fyziky. :-)

Jinak se teda v zásadě skoro shodneme, až na ten princip neurčitosti. Já si totiž myslím, že důležitější než zmínit název "kvantová fyzika,"je pochopit princip neurčitosti, protože v tom je právě to přemýšlení, ale to už jsou detaily. ;-D Veškeré změny ve školství stejně budou jen o tom, jak získat co nejvíc peněz na skvělé projekty k ničemu a předražené státní zakázky a ne o tom, jak vychovat kvalitní absolventy. A my pak jen budeme společně plakat v diskusi na idnes. ;-)

0/0
14.6.2010 22:02

citrón123

Re: Vše co opravdu potřebuji vědět

To byl jen tvůj příklad s tou fyzikou. Šlo by říct jakýkoliv nesmysl z sš nebo vš. Jinak na vš máme kvantovou fyziku, zcela nepochopitelně protože je nám úplně k ničemu. ;-)

0/0
14.6.2010 22:09

eltanin

Re: Vše co opravdu potřebuji vědět

Tož mně kdysi někdo říkal, že kvantovka je v základním kurzu fyziky proto, aby studentům ukázala krásný příklad toho, že "když se objeví rozpor teorie a experimentu, je na obzoru pokrok" (to je něčí citát, bohužel můj všeobecný rozhled není zas tak dobrý, takže si nevzpomenu čí. :-))

Takže vy tu kvantovku máte asi proto, abyste si nezoufali, až vám nebude v praxi vycházet něco podle učebnic, vzpomněli si na Plancka, Einsteina, Heisenberga a ty další, zapnuli mozky a vymysleli něco převratného. Za to pak získáte Nobelovku a napíšete poděkování svým učitelům kvantovky. Už se těšíš? ;-D

0/0
14.6.2010 22:26

citrón123

Re: Vše co opravdu potřebuji vědět

Anebo, a to je mnohem pravděpodobnější, je to tam jen jako síto ročníku;-D

0/0
14.6.2010 23:42

gnew

Re: Vše co opravdu potřebuji vědět

No, pak se to použije na vysoké :-) Ale do trpného a činného rodu a podobných češtinářských věcí bych se moc nenavážela, používám to docela hodně až je mi to nemilé.:-)

0/0
16.6.2010 22:51

Fai Rodis

Re: Vše co opravdu potřebuji vědět

Rod cinny a trpny pouzivam celkem casto, vy se tomu pri psani a mluveni dokazete vyhnout?

0/0
21.6.2010 15:37

Kozel_

Nesmyslné biflování

Ano, s tím nelze než souhlasit, děti se musí učit jinak, kde to je na místě.V matematice musí dítě věci chápat, umět počítat, později chápat věty, umět věci odvodit, dokázat, počítat. V dějepisu by mělo dítě chápat souvislosti. Ale v rámci moderny dítě ze školy věci musí UMĚT. U dějepisu to znamená umět řadu věcí zpaměti, podobně zeměpis, chemie a jazyky. Pokud dítě neumí slovíčka a nedá dohromady gramaticky správnou či vůbec nějakou srozumitelnou větu, tak mluvit o kreativitě nemá smysl. V chemii to chce znát spoustu vzorečků, reakcí, názvů systematických i triviálních. Pak i chápat, proč a jak reakce probíhají. Ve většině předmětů to je hodně o pamatování si. K tomu to chce zpravidla i chápat určité souvislosti, ale určité věci chce se asi "nabiflovat", jako letopočty atd. Spíš to nesmí být jenom o tom biflování a pochopení věcí musí mít stejnou důležitost jak ta namemorovaná znalost.

0/0
14.6.2010 11:43

230573

Re: Nesmyslné biflování

souhlas.ale jak má třeba osmák chápat když neumí násobilku ze třetí třídy.a násobilka, nebo obecně řečeno,látka na prvním stupni je v drtivé většině jenom o drilu.a taky je to poznat, že dnešní mladí už třeba moc gramatiku neumí.viz novináři i na idnes.gramatika mnohdy hrůza a ten co to má opravovat po nich je jěště horší.

0/0
14.6.2010 11:59

prdly

Re: Nesmyslné biflování

Tak, tak. Zvláště nejnižší ročníky jsou v podstatě o drilu, když abstraktní myšlení nemají ještě vyvinuto. Ale i dril se dá realizovat atraktivní (nebo aspoň zajímavější) formou.

0/0
14.6.2010 12:09

Kozel_

Re: Nesmyslné biflování

Určité věci je nesmysl odvozovat, např. násobení se musí umět zpaměti, i když pomocí sčítání jde "odvodit". Ale i dítě kolem 10 let je schopné logické úvahy. Bohužel, totéž leckdy neplatí o paní učitelce. Takže dítě se pak musí nadrilovat nějaký postup, jak se řeší příklad či rovnice. Šlo by to jednoduchou úvahou zpaměti, ale to být nesmí, paní učitelka by to nepochopila.

Vzorečky v chemii nutné pamatovat, ale i zde je třeba chápat. Kecy o moderních metodách leckdy jen znamenají, že dítě nic neumí - a pedagog to vydává za úspěch, jak učí moderně.

0/0
14.6.2010 12:20

prdly

Re: Nesmyslné biflování

Nerozumíme si, protože každý mluvíme o trošku něčem jiném. Já mluvím o nižším stupni, zhruba 6-10 let. Tam toho "odvodit" moc nejde, ale lze používat "napodobování" (například zaměnit hrušky s jablky, ale vědomě). A dril jde dělat třeba přiřazováním obrázků, tvorbou jednoduchých "příběhů". Naučit se větu a pak rozebrat její skladbu a ne naopak, když to ty děcka stejně nepochopí, ale spíš si zapamatují, že tehdy a tehdy se to dělá tak a tak. Ony nejsou hloupé :)

0/0
14.6.2010 12:46

prdly

Re: Nesmyslné biflování

Pokud se budeme bavit o vyšším stupni ZŠ (11-15 let), tam už postupně po logickém myšlení nastupuje i abstrakce, nutná třeba v chemii, matematice a fyzice. Ale základ se musí nabiflovat. A tak jako je důležitý základ pro stavbu domu, tak je to i učivem. Ideální je pak projektová, "problémová" výuka, kdy žák "samostatně" řeší nějaký problém formou projektu, tak jak to často bude potřebovat v dospělosti v praxi.  To chce samozřejmě změnu v myšlení učitelů, chce to i přizpůsobení vybavení školy atd. K tomu měla dát prostor reforma školství v podobě RVP/ŠVP. Tohle bohužel většina nepochopila, ale možná je to definováním nesmyslných cílů, které by měly být pomocí ŠVP dosaženy (cíle neadekvátní psychické úrovni dětí a malý důraz na technické kompetence=osvojení dovedností).

0/0
14.6.2010 12:58

pohrobek

Re: Nesmyslné biflování

Tak  k tvému příspěvku, myslím že to je problém dětí v dnešní době. Tak kde se češi před 20 lety, možná i před 10ti, vyzdvihovali pro svůj  "selský rozum", nemuseli jsme některé věci znát, prostě jsme si je odvodili, tak mi přijde že velké části mládeže, ne všem, tato schopnost chybí. Nevím, zda je to dobou, kdy je manažer a ostatní a´t jsou zticha a drží krom, a neváží se kreativního řešení, nebo počítačům.  Ale je pravda že když si dítě něco naučí, tak mu logické uvažování, věci ulehčuje. A může se tak učit jen v bodech a třeba jen "půlku látky" jelikož zbytek už nějak na té kostře odvodí.

0/0
14.6.2010 12:11

cartouche

Re: Nesmyslné biflování

Proboha, člověče, snad byste nechtěl, aby se naše ubohá dítka něco musela trvdě biflovat zpaměti? Když budete s někým konverzovat v angličtině, tak stačí znát gramatiku a slovíčka si během hovoru vygooglujete na internetu, ne? ;-D

0/0
14.6.2010 13:35

Voloda_35

Re: Nesmyslné biflování

A logiku si také vygooglují? A pokud jde o úroveň psaného textu, tak je to až s podivem kolik postižených v národě máme. Jinak si totiž nedokážu vysvětlit, proč je ve tolika příspěvcích takových do očí bijících chyb. A nejen v diskuzích, i články jsou kolikrát psané snad dětmi ze ZŠ. Protože za nás by češtinář ,za něco takového,asi rovnou ty kule střílel.

Dítka mají moc práv a žádné povinnosti a to je špatně. A na to také brzo doplatíme a nejen v čechách.

0/0
14.6.2010 14:39

novakp74

Re: Nesmyslné biflování

To jsi nepochopil, cartouche udělal vtip.

0/0
15.6.2010 19:05

Voloda_35

Základním problémem jsou práva dětí.

Po revoluci se sem postupně zanesl trend "aůternativní" výchovy, která je založena na demokratickém přístupu k výchově. To bohužel nefunguje a nikdy fungovat nemůže. Taková Džamila by zasloužila pár po (dosaďte dle libosti). Ve školách dětem chybí disciplína a ať už se tu budete rozohňovat jakkoli, tak si vzpomeňte na svá léta ve škole a na to, jak by to dopadlo doma, kdyby jste sprostě mluvili o učitelech. Pár rázných od rodičů by to velmi rychle vyřešilo. A o tom to je. Učitel musí vždy stát výše než žák a ten si nikdy nesmí dovolit jej napadnout. Dnes je to ale téměř normální, protože neexistuje nástroj, který by ty "nebohé a vždyhodné" děti strašil.

Řešení je nepopulární, nedemokratické a dokonce i nelidské a to zavést opět pevné osnovy, zákazy mobilních zařízení(potlačí se rozdíl v materiální výbavě), jednotnou uniformu(potlačí se tím rozdíly v oblékání) zavést povinnost plnění uložených úkolů(neplnění bude rodiče stát peníze) a překvapivě i možnost tělesných trestů.

0/0
14.6.2010 11:41

Kozel_

Re: Základním problémem jsou práva dětí.

Děti práva jistě mají mít. Ale to, co se pod tím představuje a v pojetí zelených mozků, to je tragédie. Bez kázně ve škole se děti nic nenaučí. Pokud např. gymnaziské mají 7 h denně školy a hodinovou přestávku, tj. 8 h ve škole, tak by se doma učit už moc neměli. Měly by umět především ze školy, doma se učit jen okrajově. Spočítat příklad, naučit se slovíčka z jazyka atd., celkem by to mělo být tak do hodiny denně. S tím, že dítě většinu věcí ze školy skutečně umí.

Zelení reformátoři umí leda zajistit, že dítě se ve škole nic nenaučí, paradoxně úpadek kázně a nedotknutelnost dětí vede k jejich častější vzájemné šikaně, často dosti brutální.

0/0
14.6.2010 11:47

230573

Re: Základním problémem jsou práva dětí.

hele kozle všiml sis že je řeč jen o zš?asi ne co?a jinak k tomu že doma by se už moc učit neměly.Nesouhlasím.Dcera/starší/ šla na víceletý gympl a hned v primě jim dali takovou nakládačku matematiky, chemie a koneckonců i češtiny že měla co dělat celý odpoledne.na zš by něco takovýho nebylo absolutně možný.a dcera počítala a psala a psala a počítala.a jak se jí tenhle nápor pak hodil na vš nelze vůbec popsat.a když nevěděla pomohli s látkou rodiče.ale musí bejt jak zájem dítěte tak hlavně rodičů.a ten tady tak z 90% není vůbec žádnej protože myslej jako ty.Vše ve škole a doma minimum.a to je špatně.můj náhled na věc.

0/0
14.6.2010 11:55

Voloda_35

Re: Základním problémem jsou práva dětí.

Díky, souhlasím. Bohužel v celé společnosti se rozmáhá nešvar tkzv. nutných odborníků na vše a s tím související minimalizace používání vlastního úsudku, šikovnosti, snažení a logiky.

Vše musí být popsáno v návodu, aby náhodou nějaký jantar je pak nežaloval, ja sem rodič a škola to zařídí dyk je na to vzdělání no nééé a stát se má postarat abych si tu SUPER půjčku za 1600% nemohl vzít, rotože ty podmínky to je složitý a ti teda nečtu a stát mi musí dát prachy když nemám kde makat, já chci ten sociální standard na to přece mám nárok no néé... jak to nemá obrázky tak to nechci to je moc složitý... a podobné duchaplné repliky.

Obávám se ale, že tento postup je nazastavitelný a bude jen hůř...

0/0
14.6.2010 12:04

230573

Re: Základním problémem jsou práva dětí.

taky bych to tak viděl.R^

0/0
14.6.2010 12:05

Kozel_

Re: Základním problémem jsou práva dětí.

Vidím 2 možnosti, buď by děti měly mít méně hodin a učit se pak i doma. Šlo by docílit třeba zkrácením vyučovacích hodin na 40 minut apod. Pokud je dítě ve škole 8 hodin (7 h výuka a hodina přestávka - v optimálním případě), pak domácí příprava by neměla být dlouhá.

Zároveň si myslím, že děti by měly umět daleko víc ze sš. Ale i 9 h denně mi přijde jako dost. Dítě by mělo mít i vlastní zájem, sportovat, něco se učit ze zájmu navíc, např. věnovat se mimoškolně nějakému předmětu navíc, nebo chodit na jazykový kurz z dalšího jazyka. Pokud školou bez cesty tam a zpět stráví 10 hodin, tak mu na to moc kapacity ani zájmu nezbyde.

Mnohahodinové dotace na výuku jazyka, přitom by leckdy bylo lepší, kdyby dítě ten jazyk ve škole nemělo a chodilo do kvalitní jazykovky. Jenže ta "kvalita" se netýká jen jazyků, které vzhledem k obrovské dotaci nic moc neumí. Neumí i v jiných předmětech.

0/0
14.6.2010 12:16

Voloda_35

Re: Základním problémem jsou práva dětí.

Souhlasím, mnoho předních psychologů jasně říká, že svět dětí je krystalický čistý boj o přežití. V dětském kolektivu funguje jediné a to najít slabinu ( jedno jestli učitele, spolužáka, sousedovic kluka) a pokud nemají nad sebou vidinu trestu za své činy( a to dnes tedy nemají) tak se právem cítí beztrestní a mohou vše. A dávají to patřičně najevo již od nejútlejšího věku, jen si vzpomeňte kolikrát jste v různých obchodech slyšel řev dítěte, protože zrovna chtělo, hračku, bombóny, čokoládu...a rodiče neodolali a pro klid mu to dali, jen minimum jich to řešilo jasným ne a při řevu přidalo pár na zadek - a už to je podle některých týrání. A stejně tak to pokračuje do dalších roků, vytváříme si tím pouze nevychované, nezvladatelné a rozcapené smrady, kteří nemají úctu a respekt před ničím. Vysvětlovat má cenu tak od 7-9 roku a i tady platí jedna nebo dvě na zadek jsou jasným signálem, tak takhle tedy ne. Ale není to moderně eurokorektní, bohudík historie říká, že je to účinné.

0/0
14.6.2010 11:56

230573

Re: Základním problémem jsou práva dětí.

R^souhlas;-D

0/0
14.6.2010 12:00

gnew

Re: Základním problémem jsou práva dětí.

No, kdyby jen 7 hodin na gymnázium, i 9 vyučovacích hodin jsem měla a to v pátek od 7.15 do 15.30, a protože jsem dojížděla, tak jsem na tu tzv. nultou hodinu od 7.15 musela jezdit autobusem v 6.00 a zpátky až v 18.00. A to jen proto, že se rozhodlo, že gymnazistům se přidají další dvě hodiny týdně. Dopadlo to tak, že jsem měla nultou hodinu každý den a každý den jsem se nejdřív domů vrátila ve 4 hodiny odpoledne. Naštěstí jsem v té době jsem byla už ve čtvrťáku. Na druhou stranu, asi bych stejně neměnila.

0/0
16.6.2010 23:14

mojca

Re: Základním problémem jsou práva dětí.

A tom to je. Před přehnanou demokracií a nejednotným školským programem na základních školách nás varovali sousedé v Rakousku už před 20 ĺety, kdy pan baskytarista W.Bartoš ještě učil ruštinu ve Strážnici. Tzv. ŠVP jsme zavedli ukvapeně a mnoho desetiletí budeme odstraňovat následky jeho průkopníků. Komenského národu musí být hanba, že si bere vzory tam, kde školství nikdy nemělo na to naše! Hanba politikům, kteří na přeobsazená místa neschopných teoretiků na MŠMT dosazují vždy jen nejméně schopné ministry-ně, aby tam jen přeprali maturity a nechali zničit to, co ještě zničeno nebylo ( počínaje jednotným základním školstvím a konče podporou mládežnického sportu ). Škoda, že obětmi jsou děti a jejich rodiče-voliči, nikoliv jimi volení ;-(

0/0
14.6.2010 13:37

gnew

Re: Základním problémem jsou práva dětí.

Disciplína na školách chybí, protože chybí i doma. Když už si učitel dovolí jen sebemenší rázné zakročení, tak dítě doma žaluje a místo toho aby dostalo ještě přidáno, tak si rodiče jdou stěžovat, že si někdo dovolil na jejich "roztomilouškého andílečka". Samozřejmě, neplatí to o všech, ale je to takový trend doby.

0/0
16.6.2010 23:18

Hell2

Problém je v reformě i jinde

Problémů ve školství je víc.

1) A řekl bych, že nejméně jich je na straně kantora, který za pár šupů je tím nárazníkem mezi špatnou reformou, rodiči a dětmi. Přesto jich znám kupu velmi kvalitních a řekl bych dokonce, že čím horší plat, tím spíš zůstávají ti dobří nadšenci. Ti zlatokopové jdou jinam.

2) Rodiče dnes ale nehledají školu, kde jsou vyšší nároky a děti se víc naučí. Naopak, je trend hledat školu, kde jsou nároky na dítě nízké¨a známky se dávají zadarmo. 

3) A čím jsem asi měl začít. Je příliž mnoho středních škol na počet vycházejících žáků.  Důsledkem této situace se školy o děti doslova perou a není výjimkou, že i žák se dvěma pětkami na vysvědčení se dostane na kdysi prestižní průmyslovku. Že potom musí klesat i nároky na takto uměle udržované středoškoláky, je jasné. Navíc ty děti na ZŠ nic nenutí se učit. Ony se dostanou, kam chtějí i bez znalostí.

0/0
14.6.2010 11:37

Kozel_

Re: Problém je v reformě i jinde

S všemi body nutno souhlasit. Špatně placený učitel, leckdy zesměšňovaný i ve filmu či seriálech, kdo tam pak zůstane. Většina absolventů pedagogiky učit nejde, další končí po roce. Rodiče málokdy hledají náročnou školu, ale právě nenáročnou. Nejde jim o vědomosti, ale papír za minimum námahy a schopností. 92% dětí získá maturitu, to byl dřív počet dětí, co dokončily 9. třídu. Je moc sš a na sš vzdělání by měly mít nárok jen ty chytřejší děti. Zredukovat kapacitu státních škol a soukromé zcela bez dotací. Cílem nesmí být vyprodukovat hloupé maturanty, ale méně kvalitních maturantů.

Špatný je systém dotací za žáka, od zš přes sš až na vš. Školy se nezbaví neschopných, jsou za to peníze. Žák je zákazník a dle toho to vypadá. Řešení by tu byla celá řada, např. optimalizace sítě škol. Stanovit počet tříd, školu nedotovat podle počtu žáků, ale dle počtu tříd. Přidat další kritéria, jak školu hodnotit, např. kvalita absolventů a jejich úspěšnost v rámci jednotných maturit, na vš apod.

0/0
14.6.2010 11:53

230573

Re: Problém je v reformě i jinde

naprosto excelentní příspěvek.pod ten se podepíšu.dochází k obrovské devalvaci vzdělání.R^;-)

0/0
14.6.2010 12:01

Hell2

Re: Problém je v reformě i jinde

Naprosto souhlasím. R^

0/0
14.6.2010 12:45

Voloda_35

Re: Problém je v reformě i jinde

Proč si myslíte, že studenti tak strašně nechtějí státní maturitu? No ono by to porovnání úrovně vzdělání na jednotlivých školách mohlo dopadnout dost špatně pro ty různé speciální, rodinné nebo obchodní pseudo střední školy.

Podle mě je naopak nutné mít stanovení minimální úrovně pro maturitu.

Osobně bych navrhoval jako základ testy a výsledky rozdělit na 3.stupně maturity.

Základem by byly testy ze znalostí z češtiny, matematiky, zeměpisu, dějepisu, přírodopisu, fyziky a chemie a jako rozšíření hlavní cizí jazyk. U odborných škol by mohlo pak mohlo jít o samostatný blok odborných testů.

Hodnocení by bylo v každém testu podle bodů a bylo by možné získat 3.stupně maturyty podle bodů dosažených v testech. Ty úrovně by pak sloužily i jako kritérium pro přijetí na VŠ(shodný test=kvalitní roztřídění), bylo by to objektivní otestování znalostí ze základních předmětů a poskytovalo by současně i jasný obrázek o jednotlivých žácích, školách-podle získaných bodů žáků. Ale to se ale nehodí, že.

0/0
14.6.2010 12:21

herb

Re: Problém je v reformě i jinde

Ale o to přece studentům u státních maturit vůbec nejde. Nejvíc keců o státních maturitách mají hlavně ti, co už to mají za sebou.

Studentům jde o to, že je nikdo na tyto maturity nepřipravuje. Chcete státní maturity? Dobře, připravujte na ně děti od prvního ročníku střední školy. Sama jsem maturovala v roce 2008 a poslední měsíce před maturitou jsme nevěděli, jak a z čeho tedy vlastně budeme maturovat - opravdu skvělý pocit. Už tak jsme se všichni báli ještě, když jsme netušili, do čeho vlastně půjdeme. Někteří učitelé učili postaru, jiní na rádoby státní maturitu, u které pořádně ani nevěděli, jak vlastně vypadá. Atd.

Jinak ale souhlasím, že úroveň vzdělání klesá. Ale to taky možná proto, že dneska chce každý zaměstnavatel papír, pomalu i na tu "nejpitomější" práci.

Nemluvě o tom, že teď se na střední školy dostávají slabší ročníky - je málo lidí, tak se nabírá skoro zadarmo. Brácha přijímačky třeba nedělal vůbec a to šel na školu s tech. zaměřením. Brali na průměr z vysvědčení.

0/0
14.6.2010 13:06

Voloda_35

Re: Problém je v reformě i jinde

Milá slečno, maturitu jsem úspěšně skládal v době, kdy vy jste ještě vůbec netušila jak to vypadá na světě. A i za nás byla maturita a byla státní, hodnota maturity ze SPŠ byla oproti výučnímu listu také řádně ceněna a gymnázium bylo bráno jako příprava na VŠ a maturanti z gymnázií měli uplatnění podstatně těžší než ti ze SPŠ. A lehká opravdu nebyla.

Takže nemám "kecy", jen žádám o stejné podmínky pro všechny. A to je bezesporu zavedení státních maturit. Za to, jakým směrem se to v současném státě vedlo, můžete poděkovat všem těm pravdo-humanito-euro-hlásačům pochybné dětské svobody. Bohužel rozbořili to, co nám svět záviděl a to ve jménu bludu jménem experimentální výuka.

V době těsně po revoluci patřili studenti z Čech mezi TOP 10 nejlepších ve výsledcích z různých olympiád. A na školách vládla disciplína a pořádek. A ano i na základě selekce studentů, vyřazovaním nepřizpůsobivých a i díky trestům. Takže státní maturity a návrat disciplíny je NUTNOST jinak nikdy nedojde ke zlepšení.

0/0
14.6.2010 14:24

eltanin

Re: Problém je v reformě i jinde

To je v podstatě pravda, ale zas tak jednoduché to taky není. S tou disciplínou je to souhlasím, jen dodám, že začít s tím je nutné už od ZŠ. Co se týče státních maturit, tak jsem pro, ale obávám se, že je to asi politicky neprůchodné. Buď by to muselo zůstat tak, jak to bylo teď navrhované, tj. velmi lehké testy, což je na houbelec, nebo by se  musely zavést maturity typu A, B, C ... přičemž u těch nižších typů by to nestačilo k přijetí na VŠ. No, pak by se to spustilo a zjistilo by se, že že spousta oborů s maturitou připraví své absolventy

zhruba tak jako dřívější učiliště, a že tihle prostě na tu "vyšší" maturitu nemají a těm by se řeklo: "Bye, bye VŠ." Dovedete si představit ty demonstrace? Ty hlavy, co by padaly? To křeslo předsedy vlády, které by začalo vyhazovat jako divoká herka, až by svého obyvatele shodilo kamsi do propadliště dějin?:-)

0/0
14.6.2010 20:00

Voloda_35

Re: Problém je v reformě i jinde

Ale pokud budeme dělat jen populární rozhodnutí bez zodpovědnosti k budoucnosti, tak stejně nakonec dopadneme špatně. A upřímně řečeno, mě by vůbec navadilo prokázání, že holt na VŠ ná jen určité malé procento studentů. Ono je to tak, že čím méně máme celkově studentů, tím větší počet jich projde na VŠ protože je dotace na "kus" nikoliv na kvalitu.

A státní maturita by toto mohla změnit. Není to populární a u stáda to asi nevyvolá kladnou odezvu, ale je to nutnost. Bohužel demokracije ve vláda stáda(většiny) nikoliv osvícených hlav. A v minulosti je mnoho příkladů, kdy stádo hlásalo nějakou svou pravdu a klidně ty proti ní i upalovalo až se nakonec ukázalo, že stádo pravdu nemělo(viz země je placatá, že jo). Takže halasná většina notně vždy nemusí mít pravdu, ale to je již na podstatně jinou diskuzi.

Osobně považuji demokracii za nešťastný způsob vlády, neb stádo rozhoduje bez znalosti věcí, souvislostí a je lepší stádu vyhovět, než říkat pravdu a konat správně i když nepopulárně.

0/0
14.6.2010 22:51

Petrsafra

Re: Problém je v reformě i jinde

a peněz stále málo...

0/0
14.6.2010 13:24

Sat Cit Ananda

Lákají vás adrenalinové sporty?

http://www.outsidermedia.cz/Article.aspx?id=3351

Už máte za sebou bungee jumping, let stíhačkou, potápění mezi žraloky či střemhlavý skok do propasti?

 

Tak zkuste něco opravdu nebezpečného-  – učit na základní škole!

0/0
14.6.2010 11:35

Petrsafra

Re: Lákají vás adrenalinové sporty?

 je to pravda, že v Anglii může učitel učit jen tři nebo pět let a pak si musí na rok najít něco jiného?

0/0
14.6.2010 11:43

Starej_Mraf

Klesá úroveň...

no není se čemu divit. Volné osnovy, špatně placení učitelé (sice musí mít za každou cenu VŠ titul, ale nikdo už neřeší kvalitu školy). Také bohatí rodičel hloupých žáků si umí (nejen) zaplatit dobré známky (třeba takové známky získají i zastrašováním učitele, že přijde o místo a věřte, že to umí zařídit). Integrace cikánů a podobných živlů do normálních škol zpomaluje výuku, ale třídy pro nadané děti prostě nejsou. Dřív se blba ve třídě zbavovalo tak, že se vrazil do zvláštní školy, takže blb ostatní nebrzdil. Neřešilo zda to má od přírody nebo se jen málo učí, prostě neměl výsledky a hotovo. Zlom nastane až budou žáci z 9. třídy vycházet negramotní (musíme přeci chudáčky, kteří se nenaučí číst ani psát integrovat do normálních škol, aby se necítili poškození). Další zlom nastane, až budou existovat negramotní absolventi středních škol (viz. státní střední školy v USA). ;-O

0/0
14.6.2010 11:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.