Diskuze

POLEMIKA: Má, či nemá český stát ratifikovat smlouvu s Vatikánem

Sociolog, spisovatel a publicista Jan Jandourek vítá nové náznaky vůle, že by Česko mohlo ratifikovat smlouvu s Vatikánem. Tento text otiskl v MF DNES. Překladatel Zdeněk Zacpal na něj reagoval. Rozsah a charakter jeho odpovědi překračují rámec ohlasu v tištěném deníku. Proto jej, respektive oba texty publikujeme zde.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

joserpor

13. 6. 2010 19:56
Vznik vědy

Křesťanství, které bylo hlavní duchovní silou ve středověké Evropě, bylo právě projevem svých principů  předpokladem pro vznik vědy, demokracie a umění, oblastí, které si dneska podmaňují celý svět.

Věda vznikla ve středověké Evropě na základě křesťanského názoru, že svět byl stvořen Bohem a je poznatelný. Demokracie vznikla na základě křes´tanského názoru, že lidé jsou zde k obrazu božímu a jako takoví jsou si rovní.

Ve středověku existovaly vyspělé civilizace, čínská, indická, islámská, aztécká, ani v jedné z nich nedošlo ke vzniku vědy a demokracie.

Kdyby nebylo křesťantví, my a svět by žil v nějakých polootrockých formacích daleko od vědy  a umění pro obyčejné lidi.

Důkazem toho jsou také dvě mocná hnutí ve 20. století, která zavrhla křesťanství  a vrátila se k třídní a rasové ideologii a která si vyžádala 30 milionů obětí v Rusku při instalaci socialismu a 60 milionů obětí ve II. sv. válce.

0 0
možnosti

21378

13. 6. 2010 20:05
Re: Vznik vědy

Kdyby nebylo křesťantví, neupalovali by jste čarodejnice Rv

0 0
možnosti

joserpor

13. 6. 2010 19:40
Vatikán ano !

Diskutéry proti Vatikánu , kteří  nemají schopnost se podívat přes hraniční hory, a kteří doteď žijí v marxisticko leninském bludu, bych chtěl informovat, že Vatikán je světová mocnost a to ve smyslu morální autority. Každý, kdo ve světě pracuje v oblasti lidské moálky,(státníci, vědci, umělci) respektuje, nebo aspoň přihlíží k stanoviskům Vatkánu.

Marx-leniská víra, která byla našemu národu vnucována 40 let polkládala za své největší nepřátele imperiálisty z Wall Streetu, německé revanšisty, šlechtu a katolickou církev s Vatikánem Toto pokřivené myšlení bohužel přetrvává do dnešních dnů.

0 0
možnosti

jirka wesely

11. 6. 2010 12:30
Trochu jinak

Článek pana Zacpala názorně ukazuje, že odpůrci smlouvy vlastně žádné argumenty nemají. Opakují pořád dokola obehraná klišé. Jakpak např. souvisí  obnovení rakouských pomníků se smlouvou?

0 0
možnosti

Tectosagos_

10. 6. 2010 17:45
FLANĎÁK Jandourek

Ne sociolog, ale je to flanďák.

MFDnes a iDnes to systematicky zamlčují před čtenáři.

0 0
možnosti

Tectosagos_

10. 6. 2010 18:02
církev se chce stavět nad zákon.

"Pokud může český stát uzavřít smlouvu s nějakou automobilkou, proč by ji neuzavřel s ústředím světové církve?"

Právě proto co píše sám flanďák ale schválně to zamotává:

"Smlouva staví církevní právo nad právo republiky."

Smlouva s automobilkou se nestaví nad zákon republiky. 

Zato církev, ideologická Firma  se chce stavět nad zákon.

0 0
možnosti

Kristine.Z.Kochanska

10. 6. 2010 16:09
no,

Proč by stát měl uzavírat smlouvu s nějakým Vatikánem. Kvůli hrstce pobožných lidovců? Já za sebe nesouhlasím, ať si svoje hobby provozují bez státu, jako jiné zájmové spolky.

0 0
možnosti

kuba.s

10. 6. 2010 11:22
Doufám že tuto smlouvu znovu Klaus odmítne

Jedná se o jednostranou smlouvu, která našemu státu nic nepřinese.

0 0
možnosti

OttoCZ

10. 6. 2010 13:14
Re: Doufám že tuto smlouvu znovu Klaus odmítne

Souhlasím. Je to jedna z mála smluv, jejíž vetování prezidentem Klausem bych okamžitě schválil.

0 0
možnosti

kuba.s

10. 6. 2010 11:18
Nevěřím že se cenzura zase vrátila.

Cenzore co je špatného na textu: "Roztahovat se můžou, ale bez pedofilů, křížáckých výprav, holokaustů, španělských inkvizic....... Kdejaká jiná podobě zločinná organizace je již dávno zakázaná."

0 0
možnosti

hansfraj

11. 6. 2010 17:25
Re: Nevěřím že se cenzura zase vrátila.

Asi právě proto...;-D

0 0
možnosti

hňup

10. 6. 2010 9:46
mezistátní smlouvy mají být vzájemně výhodné.

jakou výhodu nám přinese případná smlouva s vatikánem ?

0 0
možnosti

OttoCZ

10. 6. 2010 9:51
Re: mezistátní smlouvy mají být vzájemně výhodné.

Velmi trefná otázka, také by mě to docela zajímalo.

0 0
možnosti

OttoCZ

10. 6. 2010 9:02
Já jsem zásadně proti podpisu smlouvy s Vatikánem

Nevidím totiž jediný důvod, proč by nějaký celosvětový "spolek rybářů" měl mít v rámci českého práva výsadní postavení. Církev má na svědomí tisíce zavražděných a upálených v průběhu své historie, její primární úlohou se stalo hromadění majetku a moci (kdyby to tak nebylo, tak už dávno zrušili celibát). Ať se církvi vrátí všechny kostely, fary a kláštery, ať se jim umožní na zabavených pozemcích hospodařit za nějaký extrémně symbolický nájem (ale nevracet). Zároveň bych zavedl církevní daň pro registrované věřící, aby Církev financovali opravdu jen ti, kteří z ní mají užitek. Opravdu nevím, proč by se z mých daní měl platit kdejaký farář, který beztak půl dne nic nedělá, místo toho aby se z nich přispělo třeba na drahou léčbu onkologických pacientů nebo klidně i jen na zvýšení důchodů našich rodičů a prarodičů. ;-€

0 0
možnosti