Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soudruh, strana, práce. Vědci rozebrali Rudé právo, připravují slovník totality

Čím Rudé právo vymývalo lidem mozky? Na tuto otázku hledají sedm let odpověď jazykovědci, kteří chtějí na konci letošního roku vydat Slovník komunistické totality. Shromáždili 13 milionů slov a srovnali je se současným vyjadřováním médií. Dokáží tak říci, která slova komunistický tisk používal vůbec nejčastěji, zda se užívají i dnes a jak se liší jejich význam.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Si0 po zákazu

Ono se RP tehdy zase moc nečetlo.

Lidi odebírali hlavně Lidovou demokracii a Svobodné slovo.

0/0
7.6.2010 9:26

zoufalec1

Re: Ono se RP tehdy zase moc nečetlo.

nemáte pravdu, RP bylo nejčtenějším listem. Lidová demokracie i Svobodné slovo byly jen noviny, které otiskly, co jim bylo dovoleno. A RP toho bylo dovoleno o něco víc.

0/0
7.6.2010 12:02

vsamotar

To je obživa...

To si dělaj srandu, ne? Kdo je sakra platí, "vědce"? Jo, vlastně my, z daní. Asi se stanu vědcem a budu psát třeba o vlivu globálního oteplování na délku nohou pavouků. To určitě taky bude obrovským přínosem pro lidské poznání. 8-o

0/0
7.6.2010 9:21

9 99

Dnes se třeba na pracovištích velmi zanedbávají nástěnky!

Jak máme pracovat, když nemáme na očích povzbudivá hesla o míru, věčné lásce k SSSR, výrocích V. I. Lenina, smělých závazcích pracovních kolektivů nadšeně plnících, či lépe překračujících závěry sjezdů a ÚV KSČ, nejraději o pracovních sobotách zadarmo aby touto uvědomělou prací podpořili jednotu všech lidí práce: dělníků, rolníků i pracující inteligence, všech proletářů?!

Odpoledne se musí všichi dobrovolně účastnit akce "Z"(adarmo) při stavbě prodejny potravin a družit se v místním domě kultury, protože kdo se straní kolektivu, je podezřelý a potenciální nepřátelský imperialistický živel!

Jsem s pozdravem čest práci a světu mír!

0/0
7.6.2010 8:55

zoufalec1

Re: Dnes se třeba na pracovištích velmi zanedbávají nástěnky!

i dnes jsou nástěnky, bývají na nich informace o tom, kdo bude propuštěn

0/0
7.6.2010 12:03

vedoucí oddělení cenzury ÚV ČSSD

Takhle pitvat každémé slovo

No alespoň že jsem tak důležitý.;-)

0/0
7.6.2010 8:24

rui

to je byznys

tak za tohle bych taky chtěl dostávat peníze :-/

0/0
7.6.2010 7:20

Jurajda

Státní rozpočet

Ministr financí p. Janota přemýšlí, kde ušetřit ve státním rozpočtu. Tady tento výzkum je názorný příklad, kde se zbytečně utrácejí peníze. K čemu je tento slovník potřebný a koho bude zajímat ...

0/0
6.6.2010 23:30

zoufalec1

Re: Státní rozpočet

naprostý souhlas

0/0
7.6.2010 12:04

swiss112-1

podle toho jake prispevky cenzor vymazava

se zatim moc nezmenilo...

0/0
6.6.2010 22:59

pesbes

Jejich starosti bych chtěla mít

Zajímaly by mne náklady  na výplody jejich blábolů. Kdyby bádali nad tím, co nám příneslo dvacet let porevolučních, udělali by lépe.

0/0
6.6.2010 22:15

Moc nenápadnej Qíteček

Re: Jejich starosti bych chtěla mít

No třeba už na každým silničním nadjezdu nevisí špinavej roztrhanej rudej hadr, se žlutým textem o vítězství socialismu, třeba...

0/0
6.6.2010 22:24

zoufalec1

Re: Jejich starosti bych chtěla mít

tato skutečnost velmi zlepší životní úroveň obyvatelstva. Co říkáte na nepřeberné množství billboardů propagujících ještě větší nesmysly které jsou kolem silnic?

0/0
7.6.2010 12:08

Moc nenápadnej Qíteček

Milá redakce

To s tou cenzurou bych tady radši moc nevytahoval...

0/0
6.6.2010 21:38

E.M.R. verze 1.3

No a dnes je zase každý manager a prezident !

Všichni jsou flexibilní a vše je vytrženo z kontextu ! Blijící smajlík !

0/0
6.6.2010 20:13

mony67

MF

To ještě neviděli plátek MF Dnes,to je teprve škvár.Staigerwald a jeho bláboly,to je počteníčko.Na blití.Rv

0/0
6.6.2010 17:38

honzajaka

a co?

Jenom postrádám smysl umístění tohohle článku na tomhle serveru. Kdyby nedošlo v roce 1989 k převratu, tak by tihle "vědci" psali taky takové hovadiny o americkém imperialismu

0/0
6.6.2010 16:32

plunžur

Re: a co?

R^R^R^

0/0
6.6.2010 18:23

joe.doe

A co dnešní noviny?

Musím rozšířit svůj původní příspěvek o bod B):

a) Jako famózní současné vymytí mozků považuji slovní obrat: .. z peněz Evropských fondů jsme postavili ...  přitom správně je ... z našich daní, odvedených do Bruselu jsme po těžkém papírování vybojovali něco málo nazpět, ale podmínky jsou tak komplikované, že si nejsme jisti, jestli nám ty peníze zas neseberou na své platy resp. na tvorbu dalších směrnic ...

b) JAKO NESKUTEČNÉ vnímám, že spousta lidí věří až tak, že se se mnou chce přít, že Česko není tzv. "čistý plátce" do EU, a to nepočítám např. téměř dvě miliardy eur, které musela ČNB složit u ECB pro obecné potřeby (např. Řecka), nebo to, že do těchto pěněz se počítají i platy všech českých úředníků v Bruselu, podíl na stavbách budov EU atp.

0/0
6.6.2010 15:58

obr Koloděj

Re: A co dnešní noviny?

Absolutní souhlas. Bod a) naprosto úžasně napsaný, bod b) pravdivý, ale vysvětlujte to lidem, kterým je každej den vtloukaný do hlavy, že EU je tak úžesná, že bysme bez ní nebyli ani v době kamenné...:-/

0/0
6.6.2010 17:45

swiss112-1

Re: A co dnešní noviny?

bad a je naprosta pravda.. bravo 

0/0
6.6.2010 22:58

prolhani.novinari

Slovník komunistické totality si může koupit jen magor

Hoši jen chtějí vykazovat "vědeckou" činnost.Rv

0/0
6.6.2010 15:39

plunžur

Re: Slovník komunistické totality si může koupit jen magor

nebo komunista!

0/0
6.6.2010 18:28

Pepa z Hongkongu, sponzor ODS

Idnes věrně kráčí ve šlépějích své rudé předchůdkyně,

Mladé fronty R^

0/0
6.6.2010 15:13

slv

To je zajímavé, ale

zajímavější by byla analýza slovníku používaného lidmi.

To by asi bylo shánět, bordel, komunisti, melouch, černota.

0/0
6.6.2010 14:56

ELAPHURUS

Re: To je zajímavé, ale

Teď se nic neshání, nikde není bordel, komunisti jsou všude, melouch teď dělají pouze důchodci a černota, kam se podíváš...

0/0
6.6.2010 15:14

Lobo se (z)vrací

Strana

Řekl bych, že zvlášť kolem voleb je v novinách spousta stran i dnes:-P

0/0
6.6.2010 14:41

Menetekel

Rudé právo, Mladá fronta, Lidová demokracie

a Svobodné slovo. To bylo panečku počteníčko ! A těch vyznamenání na titulních stranách. Ani řád práce nechyběl... BTW: Jestlipak víte, že narozdíl od Rudého práva (dnes pouze Právo) je Mladá fronta dodnes registrovanou značkou společnosti Mafra ? ;-D

0/0
6.6.2010 14:31

ELAPHURUS

RUDÉ PRÁVO VS. DNEŠNÍ MÉDIA

Každý češtinář musí uznat, že význam slov je stejný, ničím neovlivněný....8-o8-o8-o

0/0
6.6.2010 13:23

udavac postrach praskacu

Re: RUDÉ PRÁVO VS. DNEŠNÍ MÉDIA

Jen tebe jaksi furt ovlivnuji bolsevici, vid'? Holt neteri jedinci to maji zakodovane v genech. S tim nic nenadelas.:-P:-P:-P

0/0
6.6.2010 15:10

ELAPHURUS

Re: RUDÉ PRÁVO VS. DNEŠNÍ MÉDIA

Z které katedry ČJ v republice jsi ?

0/0
6.6.2010 15:12

nespokojeny_obcan

...

Radikál, extrémista, ultraradikální extrémista. Boj s extrémismem. (za pomoci jiné organizace, vedené, jako extremistické). Pogrom. Svržení demokracie.

A půl pisálka je na světě:-/

0/0
6.6.2010 13:16

963214785

No tak přece jenom

vidím, že jazyko"vědci" dělají něco co se dá klasifikovat jako věda. Jen tak dál.

0/0
6.6.2010 13:06

Ti-Li-Ling

Slovník

Velké gule, žvatlavá noblesa, aby děti našich dětí nebyly zadlužené, holokaust, ty si blb-bej.

0/0
6.6.2010 12:45

notting

Zajímavá práce?!?

Nu a za nějakých 20let budou druzí vědci rozebírat práci těchto vědců proč to dělali.A tak takový vědci budou mít co bádat až do alelujááááá!Hopla.

0/0
6.6.2010 12:19

zdeseny obcan

Re: Zajímavá práce?!?

Kdyz ma rezim, jakkykoliv rezim, problemy snazi se je zakryvat ukazovanim na nejakeho bubaka. Nas ucinne strasi tim co se delo pred dvaceti lety.

Soucastne problemy jsou prehlizeny. Prectete si kuprikladu tuhle reportaz o likvidaci cukrovaru v Hrochove Tynci. To se v mediich preslo velmi tise.

http://www.zvedavec.org/komentare/2010/03/3584-zanik-cukrovaru-v-hrochove-tynci.htm

0/0
6.6.2010 12:31

luki

Práce na 2. místě?

Ne, tak tímto slovem dnes deníky lidem hlavu opravdu nevymývají :-)

0/0
6.6.2010 12:09

protiakce

Rudé Právo

nabylo o nic horší než dnešní Mladá fronta ta taky vymývá mozky viz. volby!;-D

0/0
6.6.2010 11:50

136N

Asi velmi užitečná práce .

Na tuto otázku hledají sedm let odpověď jazykovědci, kteří chtějí na

konci letošního roku vydat Slovník komunistické totality. Budu hrdý na to že jsem mohl ze svých daní přispět na jejich " velmi užitečnou práci " která přinese zvýšení životní úrovně našeho obyvatelstva a pomůže odstranit , nebo alespoň snížit zadluženost státu .;-)

0/0
6.6.2010 10:43

pan Kotrč z Lidového domu II

Re: Asi velmi užitečná práce .

nad tím kam půjdou tvé daně jsi se měl zamyslet před týdnem u voleb - teď se smiř s rozhodnutím většíny nebo emigruj do nějaké lepší země ;-D;-D;-D

0/0
6.6.2010 11:09

136N

Re: Asi velmi užitečná práce .

 Tím chceš říci že bych ovlivnil výsledek voleb ? To jistě nemyslíš vážně . Proto že to jak volby dopadnou si myslím že se rozhoduje jinde . V tomto státě nevěřím v čestnost a poctivost . A emigrovat se mi nechce . Věřím že ( i když se toho třeba nedožiju ) jednou zde nebudou lidé jimž bude práce zapáchat , nebudou zde prospěcháři okrádající lid, státní pokladnu a podvádět ve svůj prospěch . Je toho sice moc, ale alespoň něco se snad jednou splní .;-)

0/0
6.6.2010 11:44

alkhazali

Re: Asi velmi užitečná práce .

takze to jak dopadli volby se rozhodlo kde? me by to velice zajimalo. ja jsem si doted myslel ze u volebnich uren.

a nebyl jsem sam. jiri paroubek si to evidentne mysli taky, i kdyz doufal, ze to dopadne ponekud jinak.

0/0
6.6.2010 11:48

136N

Re: Asi velmi užitečná práce .

 Jistě u uren je již konečná , ale vlastní rozhodnutí je tehdy po řádném ovlivnění voličů

a to je ten okamžik kdy se ozhoduje o výsledku . Vhození lísku je jen závěr. Ovlivnění řádnou masáží mozků je to co dává vrozhodující výsledek . Mimochodem Paroubek i ostaní jsou pro mne nepřijatelní .

0/0
6.6.2010 11:59

alkhazali

Re: Asi velmi užitečná práce .

me to pripada jako by vam na tom, ze se nekdo snazi ovlivnovat volice, prislo neco odporneho, i kdyz nechapu co, protoze o tom snad volna soutez politickych stran je, ne?

u voleb se proste ukazalo, kdo volice presvedcil a kdo ne. paroubek je pro vas neprijatelny, ale urcite uznate, ze penez vrazila do kampane nejvic CSSD, cili kde je chyba? ze by nakonec lidi nebyli tak lehce zmanipulovatelni, jak se snazite naznacit?

0/0
6.6.2010 12:10

136N

Re: Asi velmi užitečná práce .

 Pokud si myslíte že otázka peněz je také otázkou kvality potom si myslím že se hluboce ale opravdu hluboce mýlíte. Kvalita masáže mozků , není jen otázkou přesvědčení o kvalitě programu , proto že jak již říkal Pepa Goebels že stokrát opakovaná lež se stává pravdou. jako kynolog zastávám mimochodem jeden osvědčený jevvy skytující se u psů při přetížení výcvikem : říká se tomu ochranný útlum.

To byl jev z masáží tebou zmíněné ČSSD . Bylo toho moc a čeho je moc toho je příliš

= ochranný útlum.

0/0
6.6.2010 12:21

136N

Re: Asi velmi užitečná práce .

 Oprava : jev vyskytující se....

0/0
6.6.2010 12:23

alkhazali

Re: Asi velmi užitečná práce .

no prave ze si nemyslim ze otazka penez je otazkou kvality. to jsem chtel prave naznacit. obrovska draha kampan, brutalni masaz a vysledek? dost pochybny. proc? sdelovane myslenky nestaly ani za starou belu.

0/0
6.6.2010 12:45

136N

Re: Asi velmi užitečná práce .

 Nevím , myšlenky mohly být třeba i dobré , neposuzoval jsem je , ale bylo to dlouhé opakované , nebavilo to , začalo to jít na nervy a pak se to zprotivilo . To máš jako z jídlem : Jako kluk jsem zbožňoval vlašský salát . Kamarádova manželka mi ho začala nosit z výrobny. Dnes a téměř denně. Dodnes jen pomyšlení na něj a jímá mě hrůza. A tak to je i s kampaní u ČSSD . Myšlenka byť dobrá může se zprotivit.

0/0
6.6.2010 12:54

stibot

Re: Asi velmi užitečná práce .

Ale kdeže. O výsledku se rozhoduje v novinách, v televizi a na bilboardech. Lidé hodí do urny co se jim nakuká, takové je ta západní demokracie. Viz také referenda o EU, o lisabonu. Kdyby kandidovaly strany Ordinace v růžové zahradě a Ulice, tak jsou teď v parlamentu.

0/0
6.6.2010 12:52

136N

Re: Asi velmi užitečná práce .

 dodatek : rozhodnutí většiny bylo již před těmi údajně sedmi lety ?;-D

0/0
6.6.2010 11:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.