Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pět sekund navíc a polský prezident mohl přežít, odhalují černé skříňky

Pilotům polského vládního speciálu, v jehož troskách před měsícem zahynula polská elita včetně prezidenta Lecha Kaczynského, chybělo pět sekund k tomu, aby zabránili katastrofě. Černé skříňky ze zříceného tupolevu začínají odkrývat, co se dělo v pilotní kabině pár minut před tím, než se letadlo roztříštilo o zem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

miljal

Myslím

myslím si, že všechny spekulace jsou  na dvě věci, oni vědí a  skutečnou příčinu pádu letadla se stejně normální lidé nikdy nedoví.....Škoda;-(

0/0
25.5.2010 13:54

Bouše

Tak snad tam nezahynul jenom polský prezident ...

:-/ Rv

0/0
14.5.2010 12:18

krizoch1

Už je to tu ..

"nebo selhala obsluha smolenského letiště, která posádce nahlásila

nesprávné údaje o vzdálenosti a výšce letadla."

Jak jsem psal hned první den, věž nahlásila tlak v QNH, pilot ho přebral jako že je v QFE.

0/0
14.5.2010 11:26

bar budo

Re: Už je to tu ..

... kdyby to tak bylo, tak nemaji měsíc co vyšetřovat ...

0/0
14.5.2010 12:17

krizoch1

Re: Už je to tu ..

No, já myslím, že je dávno dovyšetřeno ..

0/0
14.5.2010 12:59

Pavel57

Re: Už je to tu ..

Jedna věc je si to myslet, druhá to dokázat a k tomu doplnit i podrobnosti. Budeme rádi, když to dokazování bude trvat jen měsíc. A další věc - zjistit, proč se vůbec rozhodli přistávat, když bylo důrazně doporučeno, ať letí jinam.

0/0
19.5.2010 12:34

Bonelord666

Kdyby tam nespadli, tak by nespadli.

To je stejně hloupé a nic neříkající tvrzení jako kdyby měli o pět sekund, minut, hodin .... víc, tak .... Už doháníte bulvár, kde "celebrity" jen o vlásek unikají smrti tím, že jsou úplně někde jinde, než se stalo neštěstí.Rv

0/0
14.5.2010 9:44

p.erk

Mlha byla nejen na letišti...

Mlží se a bude se mlžit ještě hodně dlouho, možná navždy.Je zcela zřejmé , že příčiny nehody jsou známy, tedy pro vyšetřující komisi. Jenže se nehodí je natvrdo zdělit. Bordel v přípravě letu vzteklého ješity a následně řada chyb kapitána letadla není zrovna námět na chlubení. Rusáci nechtějí přilévat oleje do ohně a ozvou se jen když to Poláci hrají na ně, a Poláci mlží s konspiračními teoriemi protože to je lepší než přiznat na voně je jejich neschopnost.

0/0
14.5.2010 8:27

p.erk

že na vině...

0/0
14.5.2010 8:28

MichalRehacek

Re: Mlha byla nejen na letišti...

Příčiny nehody zatím známy nejsou. Před pár dny byly teprve dekódovány záznamy z černých skříněk; zatím se neví ani to, co přesně k havárii vedlo, natož pak proč se to stalo.

Vyšetřování nehody dopravního letadla trvá průměrně jeden až dva roky, někdy i více.

0/0
14.5.2010 10:13

p.erk

Re: Mlha byla nejen na letišti...

Naivo! V tomto případě byly záznamy skříněk dekodovány nejdéle druhý den po nehodě. Vyšetřování leteckých havárií se obecně protahuje na tak dlouho aby emoce veřejnosti a zejména pozůstalých vychladly a aby pojištovny a aerolinky snížily na minimum odškodné.(mluvím o jasných případech jako je tento, a ne když je z letadla puzzle na dně moře) Zde jde ale hlavně o prestiž státu,2 států, proto nevěřím že se vůbec někdy vše dozvíme.

0/0
14.5.2010 11:23

MichalRehacek

Re: Mlha byla nejen na letišti...

Nevím, z jakých zdrojů vycházíte vy, ale podle mých informací bylo dekódování záznamů z černých skříněk dekódováno až 9. května.

Vyšetřování trvá tak dlouho většinou proto, že nestačí jen zjistit, co se stalo, ale hlavně se třeba vyšetřit, proč se to stalo. Navíc příčina nebývá jen jedna, ale je jich několik navzájem porovázaných.

0/0
14.5.2010 13:37

bar budo

Re: Mlha byla nejen na letišti...

... viděl jste někdy magnetofon? A dekódoval jste na něm nejakou písničku?

0/0
14.5.2010 12:27

MichalRehacek

Re: Mlha byla nejen na letišti...

Magnetofon jsem viděl, písničky na něm přehrával. Dokonce mám i přibližnou představu, co se asi tak může stát s magnetofonem, který narazí v rychlosti 300kmh do země a ještě do něj narazí všechny ostatní části letadla během havárie, ale dostat z něj data v takovém stavu nebo třeba jen najít všechny jeho části mezi zbytkem letadla jsem nezkoušel, to uznávám.

0/0
14.5.2010 13:41

wIadin

netušil jsem

že v dnešní době, kdy má GPSku skoro každý, je problém určit polohu a výšku. I přesnost 10m by bohatě stačila.

0/0
13.5.2010 23:19

petyo

Re: netušil jsem

Bez komentáře.;-D

0/0
13.5.2010 23:35

NORDMAN

Re: netušil jsem

Urcite GPS, ale u letadla ti potom muze chybet treba 5 sekund...

Vis, ono v letadle nelze behem letu zastavit na nejblizsim parkovisti a zjistit polohu nebo se pohybovat pomaleji. Na lodi to jde jako v aute to jde, ale letadlo je trochu  rychlejsi ...

.

Takze az budes mit "v mozecku" poradek, ze letadlo je trochu rychlejsi dopravni prostredek a nebudes *ovnit diskuze, tak to cele mozna pochopis.

Tvemu mozku brzske uzdraveni - sorry ze jsem osobni, ale fakt nevim, jak v diskuznim foru lepe reagovat na pubertaky... ;-)

0/0
14.5.2010 0:04

MichalRehacek

Re: netušil jsem

Nestačila. 10 metrů je rozdíl mezi bezpečným přistáním a rozbitím letadla o runway, překážky před ní, či terén vedle runwaye.

0/0
14.5.2010 10:15

HaT007

Re: netušil jsem

O GPS se tady vtech diskuzích mluví už chvíli a vždycky se najde někdo, kdo mluví o chorobných mozečkách (takový reakce mě fak iritujou). Ale zkuste se vy radobyinženýři zamyslet nad tím že by GPSka v letadle mohla sloužit jako kontrolní přístroj. Kolik už spadlo letadel protože správně nefungovala pitotova trubice, špatně nastavený výškoměr... A nikdo to nepoznal. Mě připadá že skoro každý druhý letadlo. Co kdyby GPSka tam byla jen jako informace, přístroj který se nemusí nijak nastavovat. A pokud by se údaje lišili dejme tomu 50km v rychlosti 50m na výšku (údaje jen tak střílím pro další hnidopichy :-) tak by se ozval varovný signál. 'Pilote překontroluj nastavení!, Pilote zeptej se věže, jak na tom vlastně sme! Pilote zbystři!'  Uznávám že takhle jednoduchou myšlenku už napadlo mnoho lidí. A ptám se. Kde je problém? Podlě me by to zachránilo už hodně lidí....

0/0
14.5.2010 12:12

bar budo

Re: netušil jsem

... no vidíte, jak o tom nic nevíte ...

0/0
14.5.2010 12:26

HaT007

Re: netušil jsem

tj. - důvod?

0/0
14.5.2010 12:32

MichalRehacek

Re: netušil jsem

Situace opravdu není tak jednoduchá, jak píšete. Namátkou dva důvody, proč je použití GPS problematické. 1. Tlakový výškoměr udává tlakovou výšku (výšku ve standardní atmosféře, která odpovídá aktuálnímu tlaku), zatímco GPS udává vzdálenost nad nulovou hladinou elipsoidu WGS84 (jestli se nepletu). V závislosti na teplotě vzduchu může být odchylka až deset procent (ano, tak moc). 2. Hladina moře a nulová hladina GPS ve WGS84 nejsou stejné, odchylka je v Evropě snad až pár desítek metrů.

Nepochopte mě špatně - GPS je skvělý nástroj pro létání, ale zatím většinou jen jako doplňková informace pro navigaci, ne pro určování výšky nebo pro přesnou navigaci v blízkosti letišť. Když letím, radši si GPS vezmu, i když ji použiju jen pro kontrolu. V poslední době se předevsím v USA začíná používat WAAS a LAAS, což je kombinace GPS s pozemními vysílači, které zjišťují a udávají odchylku pozice GPS od skutečnosti. V budoucnu se jistě GPS začne používat i při přistání - ale ještě to bude trvat.

0/0
14.5.2010 15:24

HaT007

Re: netušil jsem

A přesně tak sem to myslel. GPS použít jen jako kontrolu....

0/0
14.5.2010 16:53

petyo

Re: netušil jsem

V momentě kdy letadlo přistává tak je jim to úplně na nic.

0/0
14.5.2010 17:35

HaT007

Re: netušil jsem

No myslel sem spíš jako kontrola údajů při nastavování přístrojů. Před přistáním. Samo chápu že když už je pár metů nad zemí že moc času na skopičinky okolo není. Ale i tak....

0/0
14.5.2010 18:29

bar budo

Re: netušil jsem

... mají tam radiovýškoměr ...

... radarový dálkoměr namířený pod letadlo ...

0/0
14.5.2010 19:53

Pavel57

Re: netušil jsem

Dokud letěli v údolí, byli v pohodě a klesali. Pak se najednou před nimi země začala zvedat nahoru a než stihli zareagovat, bylo pozdě. Když tam letěli předtím, asi si to zrádné údolí ani neuvědomili a teď  žádnou zradu nečekali. Smůla.

0/0
19.5.2010 12:40

bar budo

Re: netušil jsem

... před přistáním se povinně čtou parametry letiště a to, že je na kopci tam píšou ...

... krom toho signalizace nebezpečné blízkosti letiště hlásila 2 km před místem dopadu ...

0/0
25.5.2010 14:08

kos ti krade písničky za 14.90,-

já mít tak pět sekund...

;-€;-O!!

0/0
13.5.2010 23:18

NORDMAN

Tak to "schrneme"

- Letadlo pristavalo na letisti, ktere bylo otevrene, ale de facto melo byt zavrene kvuli mlze. Mozna z politickych duvodu zustalo letiste otevrene, i kdyz technicky nebylo ve stavu prijimat letadla - byla tam mlha a letiste nemelo technicke vybaveni na pristani v mlze. Ale kdyby Rusove branili  pristani letadla, dalo by se to vykladat jako politicky umysl, zabranit Polakum uctit sve" hrdiny" ci padle v Katyni. Proto pres technicky kolaps zustalo letiste otevrene.

- Polaci leteli "na minutu" , tedy nemeli jinou sanci aby stihli ceremonial, nez pristat ve Smolensku.

- Vyskomer polskeho letadla byl spatne nastaveny, protoze se piloti dle cernych skrinek domnivali, ze leti v jine vysce, nez byla realita. To byl definitivni duvod padu letadla. Udaje pro vyskomer poskytuje letiste.

.

Jasny !!! ?

0/0
13.5.2010 23:17

Glumik1

Re: Tak to "schrneme"

Mno.

Shrneme... :-/

0/0
13.5.2010 23:24

NORDMAN

Re: Tak to "schrneme"

To jsem puvodne v nadpisu mel, ale chtel jsem byt lidovej. ;-(

.

Jinak obsah souhlasi a to je dulezite :-)

0/0
13.5.2010 23:36

Sariten

Re: Tak to "schrneme"

A já myslel, že údaje pro výškoměr poskytuje tlak, nebo se používá inerce. Ale teď už jsem díky tobě chytřejší... co by jen ty piloti bez toho letiště dělali...

0/0
14.5.2010 9:13

krizoch1

Re: Tak to "schrneme"

Udaje pro NASTAVENI vyskomeru poskytuje letiste (rizeni letoveho provozu). Podle rozdilu tlaku (tlak na zemi / na hladine more - tlak na tlakomeru statickeho tlaku v letadle) je urcena vyska. Kdyz Ti letiste (rizeni letoveho provozu) da spatnej tlak na zemi / hladine more, tak jsi pekne v pytli ..

0/0
14.5.2010 11:30

balalajka01

no jo, pět sekud, on ten údaj nic neříká.

Třeba v autě o životě rozhodují zlomky vteřiny a nad tím se nikdo nepozastavuje.

0/0
13.5.2010 21:38

NORDMAN

Re: no jo, pět sekud, on ten údaj nic neříká.

V aute nemas vyskomer, ktery se da spatne nastavit, blabole Rv

0/0
13.5.2010 22:15

notebook.r51

Re: no jo, pět sekud, on ten údaj nic neříká.

Zase v autě je okolo tebe moc jinejch pohyblivejch věcí, dokonce v protisměru.

Ve vzduchu, pokud nejsi nad lstivejma Afgháncema, je poměrně klid.

0/0
13.5.2010 22:22

NORDMAN

Re: no jo, pět sekud, on ten údaj nic neříká.

Opravdu? Srovnavat auto s letadlem, to je fakt vykon! ;-D

.

A mimochodem, nemas v aute kolem sebe "moc jinejch pohyblivejch věcí", ale jak znamo ty se autem pohybujes, jen doufam, ze ti nedali ridicak: Tebe na silnici potkat nechci ;-)

.

Pokud letiste zadalo pilotum spatne udaje, tak v mlze ci ve tme je katastrofa velmi pravdepodobna, ne-li nevyhnutelna. Rv

0/0
13.5.2010 22:37

notebook.r51

Re: no jo, pět sekud, on ten údaj nic neříká.

Srovnávat auto s letadlem mi nepřipadne nijak zvláštní, pro oboje platí fyzikální zákony a provozní předpisy, jen tam nahoře našinec nepotká tolik pitomců jako na silnici. Obávám se, že občas řídíš víc než tříkolku. Co se dá dělat..

Máš pravdu v tom, že s autem se pohybuju. Z pohledu auta i éra se pohybuje okolí a při střetu je ganz buřt, co do čeho vrazilo. V letadle si můžu dovolit mid-air luxus drahnou chvíli neřídit a třeba listovat v mapě nebo v jiné chytré knížce.  To v autě moc nejde i když to prej jeden zkoušel, jít si dozadu uvařit kafe. Wono je na silnici moc těch nepříjemnejch věcí co se pohybujou jinak - typu svodidla, kamiony, atd atd. A nejhorší je natrefit na vola, je jich všude hafo.

Údaje, co mi dává věž, jsou v jakémsi vztahu s předchozími. Jestli je někde QNH 1022, těžko bude o půlhodiny později 986. Stejně - i zavěšený v ILS to bere před přechodovým obloukem "do teplejch" a sedá vizuálně. Ono těm automatům není radno věřit až tak úplně.

0/0
14.5.2010 13:19

Bonelord666

Re: no jo, pět sekud, on ten údaj nic neříká.

Co jsi tím chtěl říct?8-o

0/0
14.5.2010 9:44

biggles

Pět sekund navíc a mohl přežít...

...o pět sekund míň a nemusel se vůbec nikdy narodit...

0/0
13.5.2010 21:34

Ghort

Re: Pět sekund navíc a mohl přežít...

R^R^!!!!;-D;-D

0/0
14.5.2010 12:19

Pepa235

Rozbor nehody

Všem, co se zajímají o fakta doporučuji rozbor nehody na:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Hav%C3%A1rie_Tu-154_u_Smolenska#cite_note-14

0/0
13.5.2010 20:55

koxin

5 sekund

Jo, jo. Kdyby Kačňského fotr vytáhl o 5 sekund dřív tak by k žádné tragédii taky nedošlo.

0/0
13.5.2010 20:48

kos ti krade písničky za 14.90,-

Re: 5 sekund

wowR^

0/0
13.5.2010 23:19

Jiraak

Trošku drsný je osud

autora onoho videa, natočeného těsně po pádu. Ten samý večer byl postřelen a v nemocnici, kam ho převezli, jej v noci pobodali a odpojili od přístrojů.  A pak to má vypadat jako nehoda..:-/

0/0
13.5.2010 20:46

hovnival

Re: Trošku drsný je osud

to jsi cetl kde?

myslim, ze sis to vymyslel;-DRv

0/0
13.5.2010 20:48

Jiraak

Re: Trošku drsný je osud

Sunday, April 25, 2010

Polish

Plane Crash Investigatedhttp://ohlundonline.blogspot.com/search?updated-max=2010-04-27T01%3A54%3A00%2B02%3A00&max-results=20

0/0
13.5.2010 21:09

Jiraak

Re: Trošku drsný je osud

se to trošku scuklo, ale tím "http..." začíná odkaz.. Autorem je

Philippe Öhlund

0/0
13.5.2010 21:11

NORDMAN

Re: Trošku drsný je osud

To jsem cetl pred tydny take, ale tipuji vice na konspiracni teorii...

0/0
13.5.2010 22:14





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.