Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Malé kraje malým stranám volby nevyhrají. Bojovat musí o ty velké

Chtějí-li se nové i staré malé strany – Věci veřejné, TOP 09, zelení či lidovci – dostat do Sněmovny, měly by kampaň soustředit do čtyř největších krajů. V Praze, Středočeském, Jihomoravském a Moravskoslezském kraji jim totiž stačí výrazně méně hlasů, aby tady získaly poslanecký mandát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

mairix

:o)demolife

Volby tohoto typu v kraji ano, ale ne celoplošně na celou republiku do sněmovny,to je k smíchu.Sečíst všechny hlasy ve volbách v celé ČR a pak rozdělit sněmovnu na křesla.

0/0
5.5.2010 12:06

mairix

Re: :o)demolife

Jinak je to zase podraz na celé čáře s připomínkou - už zase nejde o "demokracii",ale jen o to,jak přijít určitým,nespravedlivým systémem k moci jako komunisti,fašisti a jim podobní .

0/0
5.5.2010 12:08

--Judith--

Kdyby se změnil systém přepočítávání hlasů

na jakýkoliv logičtější, bylo by po problému. A navíc bychom se zbavili chronické nemoci 50:50, kterou trpíme už několikáté volby.

Jenže poslanci na tohle neměli čas. Oni musejí žvanit na pavlači o ničem.

0/0
5.5.2010 10:52

Slabingr

idnes a Paroubek

a kdy dnes přijde fotka s terčem a článek o Paroubkovi? Nezapomněli ste dneska na to kluci modrý z idnesu?

0/0
5.5.2010 9:02

Ardan

Re: idnes a Paroubek

Taky se divím, že jako první článek není o Paroubkovi a jeho orangeboys.:-)

0/0
5.5.2010 9:54

Robles

Re: idnes a Paroubek

možná se redaktor mrknul na facebook:

http://www.facebook.com/group.php?gid=112119002146464&v=info

0/0
5.5.2010 14:44

ligac

Re: idnes a Paroubek

A ???

0/0
5.5.2010 17:13

DanSed

Další manipulace?

Chcete tím snad říct, že nemá cenu malé strany v menších krajích volit? To je nesmysl. Jednak u těch 5% stran každý hlas přispívá k prolomení 5% hranice, jednak za každý hlas dostanou menší strany státní příspěvek na další činnost. Ještě jeden podstatný rozdíl tu je - v minulých volbách byly první dvě strany velmi dominantní, takže d'Hondt byl hodně tvrdý. Jakmile se volební prefrence trochu vyrovnají, jako v současnosti, pak naopak každý hlas je znát. Takže doporučení je opačné, v malých krajích víc volte menší strany, čím vyrovnanější bude peloton, tím větší je šance, že systém potlačí většinové prvky a zastoupení bude spravedlivěji odpovídat hlasům.

Mimochodem, prvky většinového systému nejsou pojistkou proti patu. V minulých volbách to zafungovalo přesně naopak, kdyby mandáty byly proporčně podle volebních preferencí, koalice by měla 104-105 mandátů bez přeběhlíků M+P. Takže si vlastně ODS svým volebním inženýrstvím sama může za nestabilní uplacenou vládu. Kdo jinému jámu kopá....

0/0
5.5.2010 8:50

on.

Re: Další manipulace?

prvky vetsinoveho systemu bez toho aby byl vetsinovy system jsou uplne nap...

0/0
5.5.2010 8:55

m4x

Re: Další manipulace?

jakekoli prvky sou na houby v pripade, ze se koalice sestavuje u nas az po volbach. I pokud vitez dostane 10 poslancu navic, neznamena to ze bude schopen sestavit vetsinovou koalici.

Pokud by se uvazovalo o premii 10 poslancu, mela by byt udelena az po vysloveni duvery vlade a rozdelena v pomeru mezi vsechny koalicni strany. V takovem pripade by pak znamenala silnou podporu koalicni smlouve, vladnimu prohlaseni i stabilite do dalsich voleb. A asi jen tak by mi to prislo rozumne.

0/0
5.5.2010 9:18

DanSed

Re: Další manipulace?

S tím moc nesouhlasím. Pořád se hraje ode zdi ke zdi. Právě menší strany kolem středu zajišťují alespoň nějakou kontinuitu, proto proporční systém považuji za lepší. Problémem naší politické scény jsou bolševici, které de facto znemožňují normální levicovou vládu, Pak je ČSSD hnaná do kouta buď zprofanování se spoluprací s komunisty nebo částečně pravicovou politikou, když musí pro koaličního partnera šáhnout doprava. Pak to tlačí pravici se chovat trochu levicově a je z toho totální zmatení rolí, kdy ODS prosazuje výrazně levicové stanovení důchodů, až to musí korigovat Ústavní soud.

0/0
5.5.2010 11:47

incus

Re: Další manipulace?

to platí pro ODS, ČSSD je na tom +- podobně jako před minulými volbami, takže na d'Hondtově metodě určitě vydělá, i když asi ne tolik, jako byl navrhovaný 10 mandátový bonus pro výtěze

0/0
5.5.2010 11:25

VéVé HLÍDKY

informují

docela by mne zajímalo  zda pan Kalousek po přestupu do nové strany učinil i nějaký církevní přestup

0/0
5.5.2010 8:33

DanSed

Re: informují

Kalousek je podobojí:-)))

0/0
5.5.2010 8:50

999

Re: informují

pozn.:

Pan Kalousek do žádné strany nepřestoupil. Nemusel taky měnit státní ani jinou příslušnost.

0/0
5.5.2010 9:01

ligac

Re: informují

tak,tak...on u toho nebyl , on tomu jen velí;-D

0/0
5.5.2010 17:19

neandrtálec

Pražským voličům je jasno

:-)

0/0
5.5.2010 8:11

honzaf

iDnes kvákání

To je zase kvákání iteligenta z iDnes. Nemusím být ani politolog, abych věděl, že za tohle nemůže d'Hontova metoda, ale malé voleební kraje. Podle mého názoru by volební kraje měly být svou velikostí takové, aby 5% stačilo na jeden mandát.

0/0
5.5.2010 8:08

DanSed

Re: iDnes kvákání

Souhlas, jen bych to hranici dal níž, spíše ke 2,5 %. Je prokázáno, že uzavírací klauzuje omezuje soutěž politických stran, vede k větší úplatnosti, protože náklady na překročení 5% jsou výrazně vyšší než na překročení 2,5%. 2,5 % v proporčním systému znamenají 5 poslanců, takže vlastní klub. V malých krajích jsou dnes lidé de facto odsouzeni k tomu, že je zastupuje někdo ze 3 největších stran, takže de facto mají odlišná pravidla pro zastupování než obyvatelé velkých krajů. Je to hnus, velebnosti.

0/0
5.5.2010 8:55

chino20

D`Hondt

V textu je nesprávná informace, za malé zisky Strany zelených nemůže d`Hondtův dělitel jako takový, ale především velikost volebních obvodů - je logické, že na zisk mandátu v Karlovarském kraji, kde se zatím vždy rozdělovalo pět mandátů, než třeba na jižní Moravě, kde to bývá přes dvacet. Takže ano - volební formule je důležitá, ale vždy působí spolu s velikostí volebního obvodu. Takže věta "říká se tomu D’Hondtova metoda" je povrchní blábol vytržený z kontextu celkového nastavení volebního systému. Např. v krajských volbách se výsledky voleb počítají na základě tzv. modifikovaného d`Hondtova dělitele (který je ještě více nepříznivý pro malé strany), ale protože jsou volební obvody velké, nemá prakticky na nic vliv. Pane redaktore, doporučuji si prostudovat důkladně problematiku, o které chcete psát.

0/0
5.5.2010 8:07

honzaf

Re: D`Hondt

Tak nějak. To je ale už trochu moc na novinářský mozeček (rozuměj malý mozek, tj. mozek malé kapacity, nikoli velikosti) ;-D

0/0
5.5.2010 8:10

Yzzycz

Tenle typ na fotce vypada uplne

stejne jak kmotr

0/0
5.5.2010 7:49

KOLDAK

Hlavně, že si země

s nespravedlivým a diskriminujícím volebním systémem hrdě říká "demokratická"

0/0
5.5.2010 7:25

lepidlo999

Re: Hlavně, že si země

No oproti tomu, co tu panovalo, je to značný posun ;-)

0/0
5.5.2010 7:49

on.

Re: Hlavně, že si země

Jednine demokraticek zeme jsou Svzcarsko, mozna Island a nejake tichomorske ostrovy s malym poctem obyvatel :-/

0/0
5.5.2010 8:25

mishulka

No, hlavně

aby kníže pán Topíkům vydržel alespoň do voleb. Podle posledních záběrů, ale i podle tady zveřejněné fotky vypadá tak nějak nezdravě, až bych řekl nemocně. A ono přijít před rozhodujícím finále o maskota může být pro tým docela likvidační.  

0/0
5.5.2010 4:55

kurako

Re: No, hlavně

To bude asi jenom zase opilej...

0/0
5.5.2010 7:35

CM3

Proč by jsme měli živit více poslanců , při návrhu ODS

Polsko má 38 mil. obyvatel (tedy  3,5 x více než ČR ) a má 400 poslanců..... co tak  mít jen 150 poslanců .... ?

0/0
5.5.2010 4:46

okapes

Re: Proč by jsme měli živit více poslanců , při návrhu ODS

Myslím, že by těch darmožroutů stačilo klidně i 99. Když si občas člověk poslechne záznam z jednání, je mu na zvracení.

0/0
5.5.2010 6:34

Horez

Re: Proč by jsme měli živit více poslanců , při návrhu ODS

Přesně tak, co procento, to poslanec u voleb.

0/0
5.5.2010 7:30

KOLDAK

Re: Proč by jsme měli živit více poslanců , při návrhu ODS

Vzhledem k 5% bariéře by klidně stačilo 20 poslanců

0/0
5.5.2010 7:27

lepidlo999

Re: Proč by jsme měli živit více poslanců , při návrhu ODS

R^

0/0
5.5.2010 7:50

m4x

Re: Proč by jsme měli živit více poslanců , při návrhu ODS

Dokud ze stran nevymizí totalita stranickejch sekretariátů, kdy poslanec je povazovany za zradce pokud jedna podle sveho svedomi a ne podle diktatu vlastni strany, pak poslance nepotrebujeme vubec.

Staci mistnost 4x4 metry, 5 sekretarek s kartickou vyjadrujici procentni silu hlasu jejich strany a 5 videokonferencnich linek na jejich sefy. S naklady 200 tisic korun mesicne bychom tak meli totez co dneska. A ty holky by klidne mohly bejt z Prahy, s vlastnim bydlenim, aby se neutracelo za diety.

Dokud se nezmeni mentalita a poslanec neponese svou vlastni zodpovednost pred lidma (nikoli pred stranou), pak cely to divadlo opravdu zadnej smysl nema.

Bohuzel k tomu aby se neco zmenilo se neda strcit hlavu do pisku a zasklit volby. A pokud se ma neco zmenit, mela by se prohodit pozice malejch a velkejch stran.

0/0
5.5.2010 8:57

on.

Re: Proč by jsme měli živit více poslanců , při návrhu ODS

kdyz se voli strany, ale zastupuji nas poslanci, kteri mohou materskou stranu klidne opustit, tak je neco spatne. :-P

0/0
5.5.2010 9:15

j.p.b

Pravopis!!!

Malé strany jako je TOP 09 v čele s Karlem Schwarzenbergem (na snímku) by neměly přet volbami plýtvat silami v malých krajích.

Takhle tahle hrubka, to az fyzicky boli...

0/0
5.5.2010 2:59

mishulka

Re: Pravopis!!!

Máte pravdu, ta popiska pod foto je boží. Ale autor, tedy pan Dolejší, je absolventem ekonomicko-správní fakulty MU v Brně. A tam určitě češtinu jako předmět neměli. A protože tento příspěvek není zas až tak ekonomickým, tak doufejme, že tam měli alespoň ekonomii. A ve svém příštím příspěvku třeba i zazáří právě na své parketě.

0/0
5.5.2010 5:03

českej Pepik

Re: Pravopis!!!

A tam určitě češtinu jako předmět neměli. ....chybí ti tam čárka před jako.

0/0
5.5.2010 7:18

Toicem

Re: Pravopis!!!

Tam ale čárka být nemá. Čárka před jako se píše pouze tam, kde po slově jako následuje sloveso v určitém tvaru (tj. jde o větu). Jinde ne. Totéž je se slovem NEŽ.

0/0
5.5.2010 10:23

českej Pepik

Re: Pravopis!!!

Malé strany jako je TOP 09 v čele ...chybí ti také čárka před jako a za (na snímku)

0/0
5.5.2010 7:19

Alekks ban

Re: Pravopis!!!

hm, ale on je jen obyčejnej přispěvovatel do diskuze. tam se to snese.

0/0
5.5.2010 8:19

DanSed

Re: Pravopis!!!

Klídek, jednou jsem dostal od mluvčího jedné nadnárodní společnosti, vystudovaného novináře tento text: "nevičítejte my, ..." Mám to schované:-)

0/0
5.5.2010 9:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.