Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Izrael ustojí i Obamu. Má podporu Kongresu, říká exdiplomat Schneider

Americký prezident Barack Obama sice tlačí na Izrael více, než to činil třeba Bill Clinton nebo George W. Bush, pouto židovského státu a USA ale zůstává velmi silné. V klíčové otázce východního Jeruzaléma má totiž Izrael podporu Kongresu, říká bývalý český velvyslanec Jiří Schneider.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kocour Felix

Pokracovani3

Napsal jsem,ze BOHUZEL-jordansky kral neuposlechl vyzvani Izraele a pridal se do valky-ponevadz ,kdyby se jordanska armada nepridala do valky,nemusel by dnes byt palestinsky problem,nebyl by problem Jeruzalema a tyto problemy by asi mel Hussejn!!!!!!

0/0
1.5.2010 16:38

Infidel

Jak se Jordánsko mohlo nepřidat?

Jordánsko, člen Ligy Arabských Států, bylo vázané smlouvou s Egyptem. Pokud se přidalo na stranu Egypta, tak plnilo tuto smlouvu. To samozřejmě Izrael věděl.

0/0
1.5.2010 17:27

kocour Felix

Pokracovani

Mezitim izraelske jednotky uz byly u Suezskeho pruplavu a Jordansko prislo o vychodni Jeruzalem a zapadni breh Jordanu a Egypt o Pasmo Gazy a cely Sinajsky poloostrov.Na Sinajske poloostrove nasli izraelci obrovske skladiste uplne novych zbrani,tanku,del atd,ktere egyptu poslalo hlavne CSSR a Sovetsky svaz.Je pravda,ze Moshe Dayan nechtel obsadit Golanske vysiny a udelal to jen,ponevadz kibucy,vesnice a mestecka pod Golanskymi vysinami-ktere byli denne ostrelovani Syrani,kteri sededli nahore-vyhrozovaly,ze opusti uzemi pod Golanskymi vysinami.Jejich deti musli leta spat v noci v krytech a ve dne byli skoro denne strelovani.Kdyz Izrael obsadila Golanske vysiny,zajala nekolik stovek t.zv,vojenskych poradcu z CSSR a SSSR ,ktere pak z Haify poslali jugoslavskou lodi zpet do Evropy.g.idnes.cz" alt="!">

0/0
1.5.2010 16:34

.Raffan.

bez Israele by byl svet bezpecnejsim

g.idnes.cz" alt=":-)">

0/0
1.5.2010 16:15

Krutá pravda od medvědice

Re: bez Israele by byl svet bezpecnejsim

g.idnes.cz" alt="R^">

0/0
2.5.2010 22:21

alikedu

informace

Pro lepší pochopení textu je nutné si uvědomit, že jak autor rozhovoru, tak samotný Schneider jsou židovského původu.

Území se na mapách stále nazývá Palestina nikoli izrael. Už tato skutečnost by měla každému jasně signalizovat jednu ze základních rovin problému.

0/0
1.5.2010 14:19

oskie98

Re: informace

Jaké mapy to máte? Pobavil jste! g.idnes.cz" alt=";-D">

0/0
1.5.2010 16:09

kocour Felix

Re: informace

Neznam pana Jana Wirnitzera,ale znam Ing Jiriho Schneidra a ten je-jestli se nemylim-verici katolik!

Byl to Goebels,ktery rikal,ze stokrat opakovana lez se nakonec stane pravdou a to je to,co vy se snazite delat.Lez vzdy zustane lzi!g.idnes.cz" alt="Rv">

0/0
1.5.2010 16:46

Essad Bey

Re: informace

Že by tedy cynicky stříleli do "vlastních" řad? Protože mě ten rozhovor nepřipadá nijak zvlášť proizraelský, exvelvyslanec vidí situaci spíš z pragmatického hlediska. Potud mi není jasné, proč zdůrazňujete (údajný) etnický původ autora i zpovídaného.

0/0
2.5.2010 0:28

Essad Bey

Re: informace

...mně... (stydící se smajlík) g.idnes.cz" alt=":-)">

0/0
2.5.2010 0:29

Infidel

Šestidenní válka 1967.

Sporná území obsadil Izrael ve válce v r.1967. Spousta lidí tu v diskuzích mluví o téhle válce jako obraně před útokem Arabů. Základní fakta přitom neznají a pouze předpokládají, že to tak musí být. Válka přece musí ospravedlňovat okupaci.

Byl to Izrael, kdo 5.června 1967 zaútočil proti vojenským letištím v Egyptě, Jordánsku, Sýrii a Iráku. Během pozemního útoku obsadil větší část Sinajského poloostrova, arabskou část Jeruzaléma a západní břeh Jordánu. 8.června zaútočil na Sýrii a obsadil Golanské výšiny. 10. června je válka u konce.

Kde je v téhle historii místo pro Araby útočící v r.1967 na Izrael? Izrael se snažil útok prezentovat jako útok preventivní. Propagandu převzaly a vytrubovaly hlavně USA. V Izraeli k tomu zaujímají mnohem věcnější postoj. V Izraeli to byl spravedlivý zábor nové půdy a v Izraelských novinách lze k tomu najít spoustu vyjádření čelních představitelů, kteří popírají u nás tolik populární verzi o arabské hrozbě.

Byla to čistá agrese ze strany Izraele.

0/0
1.5.2010 11:55

oskie98

Re: Šestidenní válka 1967.

Z wikipedie:

"Přestože za oficiální datum zahájení Šestidenní války je považován 5. červen 1967, k prvním střetům došlo již 7. dubna, kdy Izrael odpověděl na syrské ostřelování leteckým úderem proti syrským cílům."

21.5.1967 "Uzavření Tiranské úžiny bylo aktem agrese z hlediska mezinárodního práva a USA v poselství zaslaném do SSSR upozornily, že Izrael má právo na vojenskou odpověď."

"Uzavření Tiranské úžiny Izrael použil jako casus belli pro pozdější vojenské akce (Egypt byl tímto aktem klasifikován jako agresor). "

0/0
1.5.2010 12:09

Infidel

A co na to říkájí Izraelské zdroje?

Izraelský ministr obrany v r.1967, Moshe Dayan, to vylíčil takto: "They didn't even try to hide their greed for the land... We would send a tractor to plow some area where it wasn't possible to do anything, in the demilitarized area, and knew in advance that the Syrians would start to shoot. If they didn't shoot, we would tell the tractor to advance further, until in the end the Syrians would get annoyed and shoot. And then we would use artillery and later the air force also, and that's how it was... The Syrians, on the fourth day of the war, were not a threat to us." (The New York Times, May 11, 1997)

Egypt vyjádřil solidaritu Sýrii po leteckém útoku Izraele a svoje slova podpořil skutkem. Uzavřel pro Izrael Tiranské úžiny. USA není autorita, která má právo rozhodovat o oprávněnosti útoku. Tou autoritou je jedině Rada bezpečnosti OSN.

0/0
1.5.2010 12:21

Infidel

Re: A co na to říkájí Izraelské zdroje?

Ten citát Izraelského ministra obrany pochází z interview s Rami Talem, izraelským novinářem, z roku 1976. Izrael má instituci vojenské cenzury, takže interview vyšel až v r.1997. Doporučuju si zapátrat v Googlu po rozhovoru, ze kterého citát pochází. Moshe Dayan několikrát zopakoval, že víc, než 80% incidentů na hranici se Sýrií byli provokace Izraele. K obsazení Golanských výšin se nechal dotlačit tlakem ze strany Izraelských farmářů a o svém rozhodnutí později vyjádřil lítost. Možná, že jde jen o vyprávění bláznivého starce, ale mělo by to být součástí historie.

0/0
1.5.2010 13:02

Infidel

Re: A co na to říkájí Izraelské zdroje?

Část rozhovoru s Rami Talem, kde se Moshe Dayan vyjadřuje k pohraničním konfliktům se Sýrií a osidlování Západního břehu.

www.al

0/0
1.5.2010 14:06

Essad Bey

Re: A co na to říkájí Izraelské zdroje?

Jenže na RB OSN se mohl spolehnout leda šílenec - zvlášť jde-li o bytí či nebytí celého národa (nebo zde spíš státu). Mimochodem zajímavá je také sovětská role v počátcích konfliktu...

0/0
2.5.2010 0:33

kocour Felix

Re: Šestidenní válka 1967.

Mnohem horsi,nez lez je "pololez"!Egyptsky prezident Ad el Nasser nereagoval na zadny letecky utok Izraele na Syrii,ale uzavrel Tiranskou uzinu a tim zamezil moznost izraelskym lodim plout do Ejlatu (Suezsky pruplav pro izraelske lode byl stejne uzvreny).Abd el Nasser take vyzval jednotky OSN,ktere hlidaly mir na Sinajskem poloostrove,aby okamzite Sinaj opustily a jednotky OSN se opravdu okamzite stahly ze Sinajskeho poloostrova.Egypt na Sinajsky poloostrov ,ktery byl -podle rozhodnuti OSN castecne demilitarizovany-silne jednotky egyptske armady a to byl akt agrese a causus belli.Kdyz Izrael znicila egyptska letiste a letadla a vnikla do Sinaje-pridala se k valce i Syrie.Izrael vyzvala jordanskeho krale Hussejna-nepridat se k Egyptu a Syrii a Izrael proti Jordansku nezautoci.Bohuzel-jordansky kral uveril Nasserovi,ze jeho vojsko stoji pred Tel Avivem.

0/0
1.5.2010 16:23

Infidel

Měl Izrael právo zaútočit?

Jistě. Izrael hledal záminku a Nasser mu jí svým postupem, kterým se provinil proti mezinárodnímu právu, nabídl. To všechno ale stále nedávalo Izraeli právo podniknout preventivní útok. Správný postup bylo obrátit se na radu bezpečnosti OSN. Pochybuji, že by v takovém případě došlo k válce. Stát má právo na preventivní úder, ale vždy musí zpětně požádat o požehnání rady bezpečnosti OSN. OSN nejenom, že právo Izraele nepotvrdilo, ale zároveň vydalo několik rezolucí, přikazujících Izraeli se stáhnout.

Že se Egypt chystal napadnout Izrael? Tomu nevěřili ani sami strůjci války.

Generál Mattitiahu Peled prohlásil:"To pretend that the Egyptian forces concentrated on our borders were capable of threatening Israel's existence does not only insult the intelligence of any person capable of analysing this kind of situation, but is primarily an insult to the Israeli army."

Konkrétní citát jsem převzal z guardian.150m.com ale lze to najít z mnoha jiných zdrojů.

0/0
1.5.2010 17:05

Essad Bey

Re: Měl Izrael právo zaútočit?

Vy si ale opravdu vybíráte jen to, co se vám hodí do krámu. Izraelská vláda byla mj. pod silným tlakem veřejnosti, kterou vyděsily otevřené a velmi krvelačné Naserovy výhrůžky. V izraeli totiž tehdy neexistovalo TV vysílání, takže všichni Izraelci chytali to egyptské (Izrael: 1968, Egypt: 1960).

0/0
1.5.2010 21:10

Infidel

Re: Měl Izrael právo zaútočit?

Dobře, ale je to dostatečně dobrý důvod zahájit válku? Má snad Írán právo preventivně zaútočit na Izrael, protože mu vyhrožuje bombardováním?

Snažím se ukázat, že celý ten příběh se dá převyprávět i jinak, podle mého názoru věrohodněji.

0/0
1.5.2010 22:06

Essad Bey

Re: Měl Izrael právo zaútočit?

Tak především Írán vyhrožuje Izraeli a navíc podporuje materiálem i hubou Arabské teroristy. Ale k vaší otázce. Zaprvé veřejnost si tenkrát na výrazně pacifisticky orientovaném prémiéru Eškolovi vynutila jmenování jestřába Moše Dajana ministrem obrany, což byl nepochybně krok směrem k válce, ale hlavně to ukazuje, kde hledat počátek konfliktu - v egyptské válečnické rétorice. Izrael si nemohl dovolit takové nebezpečí podceňovat, stačila jedna prohraná válka a byl by s ním konec. A Egypt už své odhodlání prokázal v roce 1947, navíc od té doby se sovětskou pomocí  mohutně posiloval a modernizoval armádu. Věci se zkrátka daly do pohybu a nemohl je zastavit ani sám Naser, který se bál vlastního velitele armády, s nímž se prakticky dělil o moc, a jenž mu kromě toho lhal o skutečném stavu vojsk i šancích na úspěch.

0/0
2.5.2010 0:21

Infidel

Re: Měl Izrael právo zaútočit?

OSN chtěla v r.1987 vydat rezoluci odsuzující mezinárodní terorismus. Hlasování dopadlo 152-2. Proti samozřejmě hlasovaly USA a Izrael. Důvod?

Rezoluce konstatovala, že lidem pod nadvládou koloniálních a rasistických režimů a lidem žijícím za podmínek okupace nelze upřít právo na sebeurčení, svobodu a nezávislost. Zároveň mají tito lidé právo přijímat pomoc ze zahraničí a ostatní země měli právo jim jí poskytovat.

Rezoluce se tak přímo dotýkala Izraelské okupace a JARu, tehdejšího spojence USA. (Nelsona Mandelu vedli USA na seznamu teroristů ještě v roce 2008).

Proto můžete říkat " Írán podporuje Arabské teroristy".

Souhlasím s tím, že rétorika Egypta dala Izraeli velmi dobrou záminku a silně ovlivnila politiku Izraele. Ale těžko za to svést odpovědnost za válku na Egypt. Například civilní vláda Japonska před 2.sv válkou musela snášet ponižující podmínky ze strany USA a VB. Výsledkem byli nepokoje, vojenský převrat a Pearl Harbor. Začalo Japonsko válku? Já bych řekl, že ano. --->

0/0
2.5.2010 9:33

Infidel

Re: Měl Izrael právo zaútočit?

Že vnější tlak může politiku země posunout k extrémům je skutečností i v případě toho Íránu. Dlouhá léta si opozice v Íránu stěžuje, že sankce a výhrůžky ze strany USA jim snižují šance se prosadit. Čím tvrdší je přístup USA, tím vzdorovitější je reakce Íránu a tím méně mají šanci se prosadit umírněné hlasy. To je důvod, proč neuspěla reformní vláda předchozího prezidenta Khatamiho. Khatami se kolem roku 2003 neúspěšně snažil s USA zahájit jednání, například o jaderném programu. USA jeho snahy ignorovali.

Izrael si svoje místo na mapě před Araby obhájil. Teď mu leží na stole nabídka míru a normalizace vztahů. Na oplátku nemusí udělat víc, než to, o čem se v OSN hlasuje v poměrech 150-2 už 30 let. Stáhnout se na hranice z roku 1967 s mírnými úpravami a umožnit palestinský stát. Za to Írán slibuje uplatnit svůj vliv a pomoci zastavit útoky proti Izraeli.

0/0
2.5.2010 10:08

Essad Bey

Re: Měl Izrael právo zaútočit?

O dobré vůli Íránu si sice nedělám iluze, nicméně s druhým odstavcem souhlasím. Teď ještě aby o mír skutečně usilovala i druhá strana - zejména Hamás.

0/0
2.5.2010 22:19

Essad Bey

Re: Měl Izrael právo zaútočit?

Říkám, že Írán podporuje arabské teroristy především zbraněmi a o takovéto podpoře či "pomoci" jistě nebyla ve zmiňované rezoluci řeč.

Nešlo o záminku, ale o strach ze zničení, pokud Egypt skutečně zaútočí. Pokud vyhrožuji sousednímu státu, posiluji armádu a obecně činím kroky směrem k válce, musím počítat s tím, že protivník učiní všechno pro to, aby případnou válku neprohrál, tedy i s jeho preventivním útokem. Tudíž podle mě je vina jasně na straně Egypta (jak se říká, kdo sije bouři, sklízí vítr). Opět zde zdůrazňuji, že Izraeli navíc šlo o bytí či nebytí.

Na Japonsko bylo uvaleno embargo proto, že Japonci opět napadli Čínu (Druhá čínsko-japonská válka), kde jen v Nankingu - většinou mimořádně krutým způsobem vč. hromadných pohřbů zaživa - zmasakrovali pár set tisíc lidí. Čili nechápu, o jakém ponížení Japonska mluvíte.

0/0
2.5.2010 22:16

Essad Bey

Re: Měl Izrael právo zaútočit?

...a Íránské výhrůžky se mi nezdají plané, když uvážím, co za fanatiky v Íránu vládne. Naproti tomu Izrael má celkem normální, demokraticky zvolenou vládu, která musí vždy jednat s maximální opatrností, i když se to možná z naší kotliny někdy nezdá.

0/0
2.5.2010 0:36

on3

Re: Měl Izrael právo zaútočit?

co si predstavujes pod slovem fanatismus? opravdu v te "celkem normalni" 8) vlade izaele je nejakej zretelnej protiklad ke slepemu vasnivemu nadseni?

0/0
2.5.2010 0:43

Essad Bey

Re: Měl Izrael právo zaútočit?

Pokud nemáte nic věcného k aktuální debatě, běžte otravovat někoho jiného. Mě tahle diskuse totiž dost zajímá.

0/0
2.5.2010 8:18

on3

Re: Měl Izrael právo zaútočit?

no a me zase zajima tvoje zaslepenost - kdyz uz tady otravujes nejakou pokrivenou propagandou, pro bych se nemohl zeptat? ateistovi muze prijit jako fanatik treba kazdej verici clovek ... g.idnes.cz" alt=";-)"> bylo mi potesenim s tebou "diskutovat"

0/0
2.5.2010 9:49

honzajaka

podporuji

Izrael, ale nemělo by se to tam stavět, takhle tam mír nikdy nebude

0/0
1.5.2010 11:38

1Nightmare8

Hmm

Neco me napada, ale nema smysl zamestanvat cenzora, takze radeji nic. g.idnes.cz" alt=":-/">

0/0
1.5.2010 8:43

Essad Bey

Re: Hmm

Asi vás napadla Dementia praecox.

0/0
1.5.2010 8:59

1Nightmare8

Re: Hmm

Zajiste s  tim zkusenost? g.idnes.cz" alt=";-)">

0/0
1.5.2010 9:27

Essad Bey

Re: Hmm

Zapomněl jsi na sloveso g.idnes.cz" alt=":-)">

0/0
1.5.2010 21:55

Lobo - poslední Czarnian

Re: Hmm

g.idnes.cz" alt="R^">g.idnes.cz" alt=";-D">

0/0
1.5.2010 12:26

Lafiel

Palestinci.....

... jsou na blizkem vychode povazovani za stejnou verbez jako u nas romove. V nekterych okolnich arabskych statech maji zakony zakazujici snatek s palestinci a kdyz Izrael vlitnul do Gazy, tak protestovali jenom tak na oko..... dokonce bratri musulmani z Egypta nechali zavrene hranice i tunely.

0/0
1.5.2010 8:24

on3

Re: Palestinci.....

u nas za verbez povazujeme zase takovy rasisticky prasata, jako ses ty g.idnes.cz" alt="Rv">g.idnes.cz" alt=":-)">

0/0
1.5.2010 11:06

Leonidas

Daleký blízký východ

Ať si pánové na blízkém východě vzájemně vlasy vyškubou, má svatá zem je zde a v ní je jediné svaté město - Praha. Nemám rád Israel a nemám rád Palestinu. Nemám je rád, protože oběma stranám je jedno, že ze svých vlastních dětí udělaly terče. Ubožáci! Je vidět, že izraelský recept na řešení problému s teroristy z Palestiny nefunguje - "na hrubý pytel hrubá záplata" nemůže proti teroristům definitivně uspět. Vůbec, terorismus je téměř neřešitelný problém. A to "téměř" říkám jen proto, že jsem bezdůvodný optimista...

0/0
1.5.2010 8:12

Lafiel

Re: Daleký blízký východ

Izraelsky recpt by uspel velice snadno, ale humanisti by se zblaznili :)

0/0
1.5.2010 8:24

Infidel

Re: Daleký blízký východ

Jaká je tedy druhá nejlepší možnost?

0/0
1.5.2010 13:19

Essad Bey

Re: Daleký blízký východ

Tak vám děkujeme, že jste se vykecal a můžete zas jít.

Vaši Izraelci a Palestinci

0/0
1.5.2010 8:47

oskie98

Re: Daleký blízký východ

Naopak to vypadá, že "na hrubý pytel hrubá záplata" zafungoval. Počet teroristických útoků a tím i jejich obětí v Izraeli prudce klesl. A určitě to není důsledkem dobré vůle Hamasu a Palestinců!

0/0
1.5.2010 11:32

Essad Bey

Výborný rozhovor!

g.idnes.cz" alt="R^">

0/0
1.5.2010 7:40

Per Gessle

Izrael ustojí i Obamu

Izrael má moji podporu, ale na okupovaná území bych se netlačil, nechal bych tam "Palestince na pokoji".g.idnes.cz" alt="!!">

0/0
1.5.2010 7:23

John Rambo

Názor sice mám,

ale jsem raději zticha, jako za socáče.

0/0
1.5.2010 6:22

polarna

Re: Názor sice mám,

Jó...kritizovals stranu a hned jsi byl "třídni nepřítel"g.idnes.cz" alt=":-/">

0/0
1.5.2010 8:13

trdelnik

..."výstavba na územích, označovaných za okupovaná"...

Tento vyrok je naprosto nesmyslny. Tyto uzemi vyhral Israel po napadeni ze vsech stran.

Ta sama situace nastala v Evrope po valce, kdy si vitez (Sovetsky Svaz) prerozdelil hranice (urval) VSECH vychodnich statu, napr. Rumunska, Slovenska, Polska atd. ZADNA hranice vychodoevropskych statu nezustala po 1945 jak byla pred tim.

Nepamatuji si, ze by tato zabrana uzemi nekdo nazyval OKUPOVANA .

0/0
1.5.2010 3:40

KULOVY_BLESK_BETA_19

Re: ..."výstavba na územích, označovaných za okupovaná"...

g.idnes.cz" alt=":-)">naprosto správna úvaha... a to keby sme zašli až pred rok 1918g.idnes.cz" rel="nofolow" target="_blank">g.idnes.cz" alt=":-P">g.idnes.cz" rel="nofolow" target="_blank">g.idnes.cz" alt=":-P">

0/0
1.5.2010 4:45

Paeris Kiran

Re: ..."výstavba na územích, označovaných za okupovaná"...

To by bylo velice příjemné. Zrušit Versailskou smloubu a vzít Rusku uzemí kterých se vzdalo při Brest-litevském míru.

0/0
1.5.2010 7:45

Uphillman

Re: ..."výstavba na územích, označovaných za okupovaná"...

To území izrael nevyhrál, to území není součástí jejich země. Proto tam staví byty jako diví, aby pak měli silný argument, až to území budou chtít prohlásit součástí izraele. Stavějí mimo izrael a využívají toho, že palestina žije v takovém chaosu, že se nedokáže bránit.

A víte co, pojďme si tam taky stavět byty. Třeba tím urvem kus palestiny a rozšíříme území české republiky o kus pouště! Ale nevím nevím, jestli to bez podpory v americkém senátu půjde.

0/0
1.5.2010 5:12





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.