Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bodyguardům nikdo neřekl, že by polský vládní letoun mohl přistát jinde

Pilot polského vládního speciálu, který se nedávno zřítil u Smolenska s prezidentem na palubě, měl podle deníku Gazeta Prawna možnost přistát na dvou záložních letištích v Bělorusku. Na nich ale nebyla připravená náhradní doprava, která by početnou delegaci dopravila do Katyně. Pilot nakonec zvolil Smolensk.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

anywherehome

celý video!

proč jste, vy služebníci plutokracie, nedali komplet celé video?? protože jsem si odpověděl sám...

http://www.youtube.com/watch?v=PxIFh3NkEvM

0/0
2.5.2010 17:12

davosman

zajimave je

jak se vsechny "prezivsi" organy snazi postupne hodit vinu na mrtveho pilota... Nakonec vsechna vina zustane na nej a vsichni slendryjani co tu akci planovali a meli na starosti vesktere planovani a bezpecnost budou zase z obliga. Nedej boze, ze by si nekdo oficialne dovolil obvinit mrtvou generalitu z toho letadla a tim poskvrnil jejich "hrdinnou smrt" Jako vzdy, cele vysetrovani se postupne vypari do stracena...

0/0
30.4.2010 9:18

modra_skrkavka

Re: zajimave je

No bohužel, podle světských, aerodinamických (a v Polsku snad i božích) zákonů za provedení letu odpovídá pouze  pilot-kapitán letadla (při cvičných letech žák). A to od podepsání převzetí letadla na stojánce od technika, až po přistání na letišti! A přes to vlak nikde na světě nejede bez ohledu na provozovatele!! A kdyby to kapitán přežil, tak to zřejmě byl  jeho poslední let!

0/0
30.4.2010 16:49

pavel.n

Většina lidí to zná....

Známe to z práce , kdy podle nařízení šéfa uděláme také věci , které jsou mnohdy na hraně ....

sáhněme si do svědomí , kdy porušujeme různé směrnice a mnohdy i zákony včetně těch fyzikálních.

Příklad jeden za všechny - už jsem několikrát slyšel od lidí z prostředí autoprůmyslu , že mozek musí nechat na vrátnici......

0/0
30.4.2010 4:51

mildapr

No to je typické,

takhle to vypadá, když někdo spěchá. Možná by si z toho mohli vzít všichni mocní trochu poučení, že žádná šaškárna není až tak důležitá, jak jim na první pohled připadá. Těm padlým v Katyni by to bylo určitě jedno, kdyby přijeli druhý den. 

0/0
29.4.2010 21:57

Mozkomíšní mok

Díval

jsem se na polskou TV a v době kdy vládní TU-154M letělo někde nad Běloruskem,začaly v Katyni přípravy na ceremoniál..Takže jakékoliv zdržení  bylo zamítnuto....

0/0
29.4.2010 19:25

Mozkomíšní mok

Nikomu

nechci šahat do svědomí,ale ta vládní delegace měla časový harmonogram zpracovaný tak,že jiná varianta než Smolensk nepřicházela v úvahu.A rozkaz vrchního velitele armády je pro vojáka zákon.Tedy přistát.......

0/0
29.4.2010 19:19

Apatheia forever

Re: Nikomu

nn, ohledne rozhodovani o pristani je nad pilotem jenom buh! Jo, kdyby po nem chteli vystrelit raketu, tak by poslechnout musel :-)

0/0
30.4.2010 9:55

Oerteplur

I zde platilo : lepší přijet pozdě než nikdy

:-/

0/0
29.4.2010 18:31

dropa

Poučení pro piloty!

Nebát se létat za jasného bezmračného dne (neviditelnej sopečnej popel žádné letadlo fatálně nepoškodí), ale vyvarovat se "machrovat" za mlhy (zvláště když si blbě nastavěj vejškoměr a nezkontrolujou to např. na navigaci rozdávanou zdarma)!! :-/ 

0/0
29.4.2010 17:24

qsilence

Re: Poučení pro piloty!

Pán je koukám odborník...

V Rusku se pro nastavení výškoměru používá QFE. To znamená, že pilot na výškoměru letiště, pro které je QFE vydáno, uvidí nulu. Narozdíl od QNH, které je přepočítáno na hladinu moře, takže pilot vidí nadmořskou výšku. Pro laika to znamená, že pokud řídící udal hodnotu QFE a pilot to interpretoval jako QNH (používá se v Evropě), tak si maximálně myslel, že nejnižší překážka podle mapy je vysoko nad terénem. Což je celkem bezpečná varianta. Kdyby to bylo opačně, bylo by to horší... A k té navigaci... Tyhle stará letadla k navádění prostě používají přístroje, které pro to byly schváleny. Kdyby na letišti bylo ILS, pro které to letadlo samozřejmě vybaveno je, tak se trefili bez potíží.

0/0
29.4.2010 17:48

dropa

Re: Poučení pro piloty!

No já jsem spíš praktik a právě praktická "zkouška" ukázala že při chybném nastavení není letadlo vysoko nad terénem, ale pod hlínou!! !! !! 

Vysoko nad terénem to bylo nad Bodamským jezerem a také to zrovna "neklaplo". ;-(

0/0
29.4.2010 18:16

grimosa

Re: Poučení pro piloty!

A jak vis,ze mel blbe nastavenej vyskomer? Jo z Internetove diskuse ;-D

Zadny pilot, stareho ani noveho letadla se "netrefuje" na letiste za pomoci GPS. Letadla jsou GPS vybavena, rozhodne ale neslouzi a ani nemuze slouzit pro presne pristrojove pristani(nesplnuje pozadavky presnosti). Na to jsou jine systemy, jako treba ILS. GPS system je navic docela nepresny v urcovani vysky nad terenem, navic dopravni letadla jsou vybavena radiovyskomerem, ktery je schopen poskytnout presnou vysku nad terenem.Tato vyska je pro piloty celkem nepotrebna.Vetsinou je zajima vyska nad letistem, ci nad std hladinou more.

0/0
29.4.2010 18:09

dropa

Re: Poučení pro piloty!

A nebylo by více ku prospěchu věci instalovat na letadla přístroje na vyhodnocení případných překážek v dráze letu a ne se pouze spoléhat na spornou "pomoc" letiště a zkušenost posádky? Tady asi moc času, na listování v příručce psané azbukou, nebylo.:-(

0/0
29.4.2010 18:26

pučmidrát

Re: Poučení pro piloty!

Kam ty kluku na to chodíš?Máš nějaký nápad co by to mělo být za přístroj? Snad nějaký radar? Co by tak "na finále" v úhlu klesání na přistání na tom radaru viděl?Kdysi se používaly na okrajích dráhy kovové odrazeče, které byly vidět na monitoru radaru! Kdyby ten pilot použll mozek a trochu pudu sebezáchovy, tak by do takových sr......... (slušně je to průjem) nemohl nikdy jít, (s dalšími desítkami lidí za zády)!

Trojrozměrný GPS (má spec.název) který zobrazuje reliev terénu to Tůčko sice mělo, ale tato část Ruska ještě není zmapována.

0/0
29.4.2010 19:08

dropa

Re: Poučení pro piloty!

asi to "zmapování" prošvih, když tam tři dny před tím přistával...:-(

0/0
30.4.2010 13:43

dropa

Re: Poučení pro piloty!

Tak podle včerejší zprávy ten letoun měl mnou popisované zařízení, ale pan pilot mu asi nevěřil nebo mu dali návod v bulharštině a té asi opravdu nerozuměl...:-/

0/0
3.5.2010 15:38

sikampret

Šmarjá

....pano...to je Blbákov...letadlo na zádech,lidi mrtví a hlavnímu pilotovi

bylo 35 let-a prej byl zkušenej!

Vůbec mně nepřekvapí zjištění,že pilotoval kačer Donald....;-D

0/0
29.4.2010 16:33

wrah

Re: Šmarjá

pardon, ale to není civilní pilot, ale vojenský, tedy se dá čekat, že pilotoval od dvaceti a po patnácti letech služby je opravdu zkušeným pilotem.

0/0
29.4.2010 17:03

qsilence

Re: Šmarjá

Jestli měl nalítáno 2000 hodin (kdesi jsem to četl), tak to byl zkušený pilot.

0/0
29.4.2010 17:50

Oerteplur

Re: Šmarjá

v tomto věku už odcházejí vojenští piloti pomalu do služeb civilního letectva

0/0
29.4.2010 18:33

Abwehr

Pilot.

Vzdu tak bylo..... pokud to neni technicka zavada na stroji tak za pad muze jenom pilot.

0/0
29.4.2010 16:11

Vipeeer

Re: Pilot.

Z 95% tomu tak u cestovních letadel je....

0/0
29.4.2010 16:17

tučňák v exilu

Re: Pilot.

Ona "chyba pilota" samozřejmě může být často diskutabilní... Třeba prot, že prostě pilot nemá dostupné všechny potřebné informace.

0/0
29.4.2010 16:24

moog

Stačilo to odložit

a při tom stačila taková maličkost - začátek té pietní akce odložit třeba o dvě - tři hodiny, až se polští papaláši odněkud dopraví. však ono by se to nezbláznilo.

0/0
29.4.2010 16:07

K55K

Ten pilot musel být

vybraný mezi elitou. Jací magoři potom pilotují komerční lety?!?!:-(

0/0
29.4.2010 15:38

blakk

Re: Ten pilot musel být

u někoho to může být právě naopak - právě vědom si své vynikající dovednosti může mít mít větší sklony riskovat, pokud by za kniplem seděl třeba pouze průměrný pilot, který by si to přistání prostě nelajznul, tak všichni žili... ale jsou to jen spekulace...

0/0
29.4.2010 15:48

captain cook

Re: Ten pilot musel být

muj osobni dojem (nemusite nikdo se mnou souhlasit) je tento:

Leteli se zpozdenim, nenechali si zadnou casovou rezervu aby pristali jinde nez ve Smolensku, ani si nezaridili pozemni podporu jinde nez ve Smolensku a nebyli tedy pripraveni casove ani logisticky na pristani jinde.

Pilot jim oznamil -bud sam nebo pres ko-pilota- ze kvuli mlze je pristani ve Smolensku pochybne. Paplasi (prezident, nacelnik gen. stabu nebo nacelnik letectva) mu rekli, ze jestli je zbabelec anebo s tim kramem neumi letat a dovest pasazery kam podle planu ma, at jde od valu a necha to nekomu, kdo to umi i v mlze a neboji se. Vojensky pilot tezko prenese pres srdce, kdyz ho nejaky papalas obvinuje ze zbabelosti...tak si asi rekl, ze se o pristani preci jen jednou pokusi a teprve kdyz se to ukaze nemozne, zvedne to a odkloni to jinam.....

0/0
29.4.2010 15:58

Vipeeer

Re: Ten pilot musel být

Je to možné, ale pouze spekulace, taky chtěl třeba jen fokázat jak je dobrej pilot a nějaká mlha mu nevadí, to je to samé, spekulace....

0/0
29.4.2010 16:07

blakk

Re: Ten pilot musel být

mohlo se to takhle seběhnout... a pokud byl veden nátlak, nemuselo to být nějaké vyhrožování... stačí nějaká dobře mířená poznámka typu " měl jsem tě za lepšího pilota", jiní by to zvládli" atd., to v tomto případě mohlo být daleko účinnější, bohužel...

0/0
29.4.2010 16:10

tučňák v exilu

Re: Ten pilot musel být

To by se ukázalo na záznamu z kabiny a někdo by to už touhle dobou prokecnul.

Spíš prostě pilot předpokládal, že když je letiště otevřené, tak je tam situace taková, že půjde přistát, i pokud mu řekli o tom Il-76, tak si řekl, že má lepší přístroje, šel strměji k zemi, aby ji dřív viděl a mohl se podle ní srovnat a nevěděl o tom údolíčku před dráhou.

0/0
29.4.2010 16:10

captain cook

Re: Ten pilot musel být

neukazalo by se to na zaznamu kabiny, protoze nepredpokladam, ze by se papalasi namahali do pilotni kabiny vubec jit. Zvlast kdyz uz letadlo sestupovalo a oni byli pripoutani. Ocekaval bych, ze si povolali nekoho z posadky nebo pilota sameho a rekli mu to osobne mimo kokpit.

Proto take nejsou v kokpitu na zaznamu jine hlasy nez clenu posadky. A pokud by to rekli primo pilotovi, myslis, ze by se on s tim chlubil kolegum, ze nejaky papalas prave pochyboval o jeho profesionalnich schopnostech a odvaze???

0/0
29.4.2010 16:22

tučňák v exilu

Re: Ten pilot musel být

No určitě by to nějak komentoval, minimálně kdyby se ho kolegové ptali, proč že si to rozmyslel. A to by se ho asi ptali.

To samé, pokud by papaláši poslali vzkaz po jiném členovi posádky.

0/0
29.4.2010 16:26

pučmidrát

Re: Ten pilot musel být

Tučňáku, ještě že máš zakrnělá křídla a nemůžeš létat! Alespoň se dožiješ vysokého věku! Když není na zemi zařízení které mě dovede na práh dráhy k podrovnání,tak v té mlze nemůžu nic!A to má  navíc pilot  na tůčku 154 dva navigátory, a mechanika který mu hlídá motorovou část letadla! Tak že se mohl věnovat jen pilotáži!

0/0
29.4.2010 19:20

tučňák v exilu

Re: Ten pilot musel být

Záleží na tom, jaká byla "ta mlha" - výpovědi se rozcházejí od viditelnosti 100 m po 1 km a 500 m se většinou bere jako práh bezpečného přiblížení.

0/0
29.4.2010 19:32

captain cook

cim vic se dozvidame, tim vic to smrdi.....

.....Kocourkovem! Bohuzel pro ty obeti a jejich rodiny na tom neni nic k smichu!

0/0
29.4.2010 15:34

blakk

ze záložních

letišť neměli zajištěnou dopravu, byli v časovém presu... čili pilot prostě "musel" přistát ve Smolensku. Pietní akce zásadního významu pro Polsko, prezident a generalita za zadkem, tlak byl jistě obrovský. Přesto vinu nese on, rozhodl se špatně, i když pohnutky, které ho vedly k tomuto rozhodnutí jsou lidsky pochopitelné...

0/0
29.4.2010 15:31

Si0 po zákazu

Já vám nevím. Ten Kačerovský musel být sebevrah.

V životě bych na jeho místě nenutil pilota přistávat za každou cenu, i kdyby nevím co. Na to se mám moc rád.

0/0
29.4.2010 15:30

tučňák v exilu

Re: Já vám nevím. Ten Kačerovský musel být sebevrah.

Tys nekromant? Zatím jediný závěr dostupný z černé skříňky ohledně komunikace mezi pasažéry a posádkou je ten, že je nikdo k přistání nenutil. A vzhledem k tomu, že v předchozím případě nejen že se pilotovi, co odmítl přistát v Tbilisi nic nestalo, ale naopak byl vyznamenán, tak by puiloti měli o důvod víc případný nátlak ignorovat.

0/0
29.4.2010 15:33

Si0 po zákazu

Re: Já vám nevím. Ten Kačerovský musel být sebevrah.

Především nevím, co je to "nekromant". Za další nevím, proč se rozčiluješ, když se mnou souhlasíš;-D

Říkám v podstatě, že nechápu, jak by mohl někdo pilota nutit k riskantnímu přistání, když by mu samotnému přitom šlo o krk, tedy včetně prezidenta a dalších papalášů.

0/0
29.4.2010 16:16

tučňák v exilu

Re: Já vám nevím. Ten Kačerovský musel být sebevrah.

Sorry, blbě jsem to pochopil. Mea Culpa maxima, sypu popel na hlavu atd. :-)

Jinak nekromant se zabývá obecně magií spojenou s již zesnulými :-)

0/0
29.4.2010 16:20

pepouš

Zase "inteligentní" diskuse!!!

0/0
29.4.2010 15:22

Mitchell

?

Čekal snad někdo něco jiného, než že to celé hodí na pilota? Sice to ještě není uzavřené, ale už to k tomu spěje ...

0/0
29.4.2010 14:53

Premda 68

Re: ?

A jek to tedy bylo?

0/0
29.4.2010 15:05

Geremi

Re: ?

Jak to bylo?proste vedeli papalasi ze by se nemeli jak dopravit tak dal nevyssi povel pristat za kazdou cenu..

0/0
29.4.2010 15:06

tučňák v exilu

Re: ?

Pilot ohlásil jeden pokus o přistání s tím, že pokud nevyjde, tak poletí na záložní letiště. Smolenské letiště nebvylo uzavřené, jen mu přistát nedoporučovali - to znamená, že si dost dobře mohl myslet, že když není letiště zavřené, tak to tam až tak hrozné není a s trochou šikovnosti to půjde - a když ne, tak přistávací manévr přeruší a půjde jinam.

0/0
29.4.2010 15:35

captain cook

Re: ?

co nechapu je o tech palubnich pristrojich. 1) proc nedala palubni automatika pilotovi vcasne varovani o blizkosti zeme a 2)proc Tusk rika, ze nektere pristroje ukazuji vypadek o 15 minut drive, nez je oficialni cas havarky?

0/0
29.4.2010 15:40

tučňák v exilu

Re: ?

Protože třeba někdo blbě přepočítal časová pásma nebo třeba než dešifrovali černé skříňky, tak brali čas blbě podle nějakého přístroje, co šel ještě nějakou dobu po dopadu?

0/0
29.4.2010 15:46

tučňák v exilu

Re: ?

Jinak varování o blízkosti země podle všeho dostlai, ALE: v podmínkách snížené viditelnosti je časté, že jdou piloti níž, než by měli, aby se "chytili" země.

0/0
29.4.2010 16:27

captain cook

Re: ?

Papalasi vedeli, ze vzhledem k pozdnimu odletu nemaji sanci ceremonii stihnout, pokud nepristanou ve Smolensku jak bylo planovano. Neudelali si vubec zadnou casovou rezervu a vsadili vsechno na jednu kartu. To je dost duvodu k tomu, aby dali durazne vedet pilotovi kde ma pristat.

0/0
29.4.2010 15:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.