Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kdo a proč měnil žárovky podél ranveje smolenského letiště? ptají se Poláci

Polská prokuratura žádá po Rusku vysvětlení, kdo a z jakého důvodu manipuloval s osvětlením kolem ranveje smolenského letiště krátce po zřícení polského vládního letadla. Jeden z novinářů totiž vyfotil ruské vojáky a policisty, jak mění v lampách žárovky. Tvrdí, že to bylo několik hodin po zřícení letounu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

KK95

Omyl s roklí

Rokle mohla zmást radiovýškoměr, nikoli výškoměr barometrický. Ale v malých výškách se již pilot řídí, pokud vím,  podle výškoměru barometrického. Jedině snad by se mohlo stát, že se s letištěm špatně domluvili na nastavení tlaku na letišti, takže pak barometrickému výškoměru piloti nedůvěřovali. Některé dřívější zprávy by mohly tuto hypotézu potvrzovat.

http://karelkuzel.blog.idnes.cz

0/0
26.4.2010 17:02

Rurik

V roce 1940 zadne Rusko neexistovalo, tak jakapak

ruska tajna sluzba.NKVD bylo sovetske a Ceku, predchudce NKVD zalozil Polak.Ty Polaky mohl strilet Kazach, Lotys a nebo zid, kteri NKVD ovladali.Rusove pri jejich stesti spise kopali ty hroby a sli pak za Polakama.

0/0
21.4.2010 19:05

captain cook

Re: V roce 1940 zadne Rusko neexistovalo, tak jakapak

Rusko se hlasi k sovetskemu odkazu. Naopak ted podnikaji kroky k vydesinfikovani minulosti, aby se zase nesmelo mluvit o zverstvech komunistu. Je jedno, jestli v tom byli zapojeni i jine narody federace, ale soveti byli vsichni z nich a Rusu bylo nejvetsi %.

0/0
22.4.2010 8:47

captain cook

Re: V roce 1940 zadne Rusko neexistovalo, tak jakapak

zapojeny

0/0
22.4.2010 8:47

velky bratr

Re: V roce 1940 zadne Rusko neexistovalo, tak jakapak

O zverstvech Lincolna se taky mluvit "nesmi". U vsech dikatur je to stejne...

0/0
29.4.2010 16:04

tamu

Ale, ale

neolácejte prosím nesmysly a počkejte na závěr vyšetřování. Provádí ho jak Rusové, tak i Poláci. Tohle všechno je jedna paní povídala...

0/0
21.4.2010 18:38

duhastrecht

Vysvětlení:

Kdo: Ruská tajná služba. Proč: Aby se předčasně neprofláknul zdařilý atentát Rusů na polské vládní letadlo napěchované po okraj Rusku ( i jeho bruselským komunistickým podržtaškám, samozřejmě) nepohodlnými polskými politiky.

Nepoložená a zásadnější otázka zní: z jakého důvodu Poláci očekávají, že jim Putin řekne pravdu, Katyň také zapírali 50 let od genocidního masakru polských válečných zajatců.

0/0
21.4.2010 17:38

íčko-Berija 2

Re: Vysvětlení:

No nazdar.8-o8-o8-o

0/0
21.4.2010 17:41

_m-

Re: Vysvětlení:

No tahle služba je spíš veřejná - moc tajností s tím nedělají. Asi se řídí heslem - pod svícnem tma.;-)

0/0
21.4.2010 18:44

hryhryhry

stejně je mi to divné

Katyň, kulka do hlavy, vykopaný příkop, přijde mi to jako ranný (před cyklonem B) styl poprav německý.

Styl SSSR byl poslat do gulagu nejdřív práci, pak smrt. Asi moc čtu

a pak mám pochyby. ;-D;-D

0/0
21.4.2010 15:55

me2di

Za 50let nam rusaci reknou pravdu

0/0
21.4.2010 12:55

Rurik

Posledni slova byla

"cholera jasna".:-)

0/0
21.4.2010 12:21

Bouše

Re: Posledni slova byla

"Źe by cię krew zalała !" :-)

0/0
21.4.2010 12:32

Raffan.

polaci budou mit ted hodne conspiraci

preci cely svet vi ze rusove chteji zabit kazdeho polskeho presidenta. Zatim polskym nepritelem cislo jedna je Vodka. :-)

0/0
21.4.2010 11:37

pučmidrát

Název článku...

Už jen ten název článku (doplněný fotkou těch policajtů) by zasloužil Pulicerovu cenu.Už vidím Aljošu z místního oddělení milice jak vyměňuje žárovky na letišti. A rusákům rostou podél ranveje břízy!  Zřejmě kvůli utajení!

0/0
21.4.2010 10:37

phi

už je to tady

na dveře klepe .... KONSPIRAČNÍ TEORIE

0/0
21.4.2010 10:12

me2di

Pred poslkym letadlem tam pristavalo

letadlo ruske tajne sluzby

0/0
21.4.2010 8:05

grimosa

Re: Pred poslkym letadlem tam pristavalo

jakou ma imatrikulaci letadlo ruske tajne sluzby?

0/0
21.4.2010 8:43

pučmidrát

Re: Pred poslkym letadlem tam pristavalo

Hm.,asi bude mít ta nástupnická org.KGB  imatrikulaci  RA.........., tak jako Amíci N........, když zašívají své opálené zajatce u svých věrných satelitů po Evropě (i v Polsku). V USA by se to nemuselo líbit ochráncům lidských práv.S ohledem na ten počet dodatků k ústavě (mimo jin.i právo na obhájce, spravedlivý soud a porotu).

0/0
21.4.2010 10:26

Eric_Best

Re: Pred poslkym letadlem tam pristavalo

Hm, jen jste zapomněl dodat, že to letadlo nepřistálo, ale na doporučení dispečera se vrátilo zpátky do Moskvy...

Tak vznikají drby a stupidní konspirační teorie.

0/0
21.4.2010 12:17

me2di

Kdyby se nekde nasli fotky jak

USA marinaci nakladaji trhaviny do dvojcat a Bush je pri tom kontroluje...co by tak asi rikali mistni rusofilove?

0/0
21.4.2010 7:42

killy

Hmmm. Infografika, hmmm....

Éro s rozpětím 38 metrů se v 7 metrech výšky položilo na ucho a nezarylo ze křídlem do země...  Zajímavé....

0/0
21.4.2010 7:32

kasikv

Re: Hmmm. Infografika, hmmm....

a bylo dokonce ve 2,5 m nad zemí...... ;-D s vysunutým podvozkem;-D;-D to už mohl přistát rovnou

0/0
21.4.2010 8:59

medabzuk

to je stejne hlina

ze rusaci pomoci par zarovek vyridili celej jeden stab dustojniku NATO a par papalasu k tomu ;-)

0/0
21.4.2010 5:19

grimosa

Re: to je stejne hlina

akorat, to co je na fotce nejsou světla přibližovací řady Rv

0/0
21.4.2010 8:42

medabzuk

to sou ty vase letadla,

kdybyste litali na kosteti jako ja.. ;-)

0/0
21.4.2010 5:14

Rurik

V roce 1940 zadne Rusko neexistovalo, tak jakapak

ruska tajna sluzba.NKVD bylo sovetske a Ceku, predchudce NKVD zalozil Polak.Ty Polaky mohl strilet Kazach, Lotys a nebo zid, kteri NKVD ovladali.Rusove pri jejich stesti spise kopali ty hroby a sli pak za Polakama.

0/0
21.4.2010 4:24

captain cook

Re: V roce 1940 zadne Rusko neexistovalo, tak jakapak

"chudaci Rusove".....od rusofila s ruzovymi brylemi na nose....nebo klapkami na ocich a spuntech v usich

0/0
21.4.2010 4:39

nibor

Re: V roce 1940 zadne Rusko neexistovalo, tak jakapak

Co tam má špatně?

0/0
21.4.2010 8:07

Cislo 2

Re: V roce 1940 zadne Rusko neexistovalo, tak jakapak

Třeba že hlavní město Sovětského Svazu nebylo Tbilisi, nebo po lopatě ... výše zmíněné národy o účast ve spolku CCCP nestály. 

0/0
21.4.2010 9:08

nibor

Re: V roce 1940 zadne Rusko neexistovalo, tak jakapak

Ale on tam nepíše o národech, že? Píše o konkrétních lidech, jaké byli národnosti. O hlavním městě se rovněž nezmiňoval. Případná teorie, že komunisty byli pouze Rusové, je doufám, stupidní už na první pohled.

0/0
21.4.2010 9:11

Cislo 2

Re: V roce 1940 zadne Rusko neexistovalo, tak jakapak

Nepochopil, Katyňská genocida byla produktem systému, bez něhož by se nestala. Je jedno kdo držel pušku a kdo držel střílejícmu další pušku za týlem. Ten systém spustili Rusové, navíc se Rusko od své minulosti kdovíjak nedistancuje a hlásí se k nástupnictví SSSR, takže vytahovat různé zrůdné postavičky z jimi okupovaných území je irelevantní.

0/0
21.4.2010 9:26

nibor

Re: V roce 1940 zadne Rusko neexistovalo, tak jakapak

Teď nevím, jestli je to od tebe pouze neznalost anebo dogmatická zaujatost. Katyň byla produktem KOMUNISTICKÉHO  systému, ktzerý národnostně založen nebyl. Bolševici -Leninem počínaje - pocházeli z mnoha národů včetně toho ruského, ale nikoliv pouze ruského. A samozřejmě, nikoliv všichni Rusové byli bolševici. Naopak, stejně jako v jiných zemích  i v Rusku existovala jak šedá zóna tak aktivní odpůrci.

0/0
21.4.2010 9:40

Rurik

Re: V roce 1940 zadne Rusko neexistovalo, tak jakapak

Uklidni se soudruhu!!

0/0
21.4.2010 12:19

Tato prezdivka jiz existuje 2

kdo-a-proc-menil-zarovky-podel-ranveje

No to mi povidejte pani Novakova. Tady je to zase samej erudovanej letec. Jeden by neveril kolik je f Cesku "letcu" co umi letovat, dratovat a flekovat hrnce.;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
21.4.2010 2:01

Tyratron

Re: kdo-a-proc-menil-zarovky-podel-ranveje

Skoro škoda reagovat. Kam jste létal vy? Po ránu na záchod?

0/0
21.4.2010 6:11

Tato prezdivka jiz existuje 2

Re: kdo-a-proc-menil-zarovky-podel-ranveje

Jasne, letovat ty hrnce, jako kazdej spravnej ceskej letec. Ja le mozna na rozdil od tebe litam naprosto nekonvence vecer.R^;-D

0/0
21.4.2010 12:56

Brainwashington

Já nevím, čemu se Poláci ješté divěj!

Vźdy\ť klidně mohly popraskat i tím nárazem! Bejt kilometr před letiśtěm na úrovni země a pikovat to 600 km-1h je pŕeci belbost! :-(

0/0
21.4.2010 1:33

grimosa

teorie

s roklí je sice pěkná, ale právě aby se předešlo podobným problémům tak se používají v letectví barometrické výškoměry nastavené na příslušný tlak letiště. pilot tedy přistává na výšku letiště a vůbec se nezajímá jestli před letištěm je rokle nebo ne. Radiovy vyskomer, ktery meri presnou vysku nad terenem pod letadlem piloti pouzivaji pouze jako pomocny, nepatri ani mezi primarni letove pristroje.

0/0
20.4.2010 22:38

Tyratron

Re: teorie

Marná snaha. S Pučmidrátem už tady dvě hodiny bojujeme se spiklenci. Ti nechtejí slyšet rozumnou argumentaci. mají jasno: Rusové podle zavraždili polského prezidenta.

0/0
20.4.2010 22:41

Abwehr

Re: teorie

NE Ruske zarovky  za ktere ukryl se sam Putin;-):-P:-/8-o

0/0
21.4.2010 4:08

Jerry7650

Re: teorie

Jak ale funguje barometrický výškoměr? Není to tak, že pokud je pode mnou 100metrů roklina (příklad), je tlak jiný, než když stojím na letišti? nebo je opravdu stejný a souvisí zcela přesně s nadmořskou výškou? A co změny tlaku? A co různý tlak v různých místech, to je opravdu tlak závislý jen na nadmořksé výšce a proudění vzduchu a různé fronty nemají vliv? Přece odchylka o pár hPA může znamenat x metrů  a ten tlak přece může kolísat? To se přiznám, že barometické měření bych bral z laického hlediska jako něco značně primitivního! Spíš bych čekal nějakou kombinaci kolmého a dopředného radaru a GPS s automatickým upozorněním, že se brzy dostanu příliš nízko při současném kurzu letu.

0/0
20.4.2010 22:54

Jerry7650

Re: teorie

A ještě tedy dodatek. Ve vašem příkladě by tedy rokle samozřejmě nevadila, jak uvádíme že pilota rokle nezajímá. Ale obrácená varianta, tedy kopec už přece ano...

0/0
20.4.2010 22:56

grimosa

Re: teorie

kopec by ho mohl zajimat, Povinosti pilota je ale zjistit si informace pred letem, tj priblizovaci diagramy, vyckavaci mista atp. Tyto informace jsou specificke pro kazde letiste a jsou voleny v zavislosti na geografickem okoli letiste(kopce, hory nebo treba vyskove stavby) , emisni ci hlukove zatezi atp. Pro pristavani za snizene viditelnosti se navic pouzivaji systemy pro presna pristrojova priblizeni, jako ILS(zjednodusene receno paprsek v ose sestupove roviny). Kazde letiste ma navic stanovena minima napr dohlednosti pro vizualni priblizeni, ILS priblizeni atp.

0/0
21.4.2010 0:03

Tyratron

Re: teorie

Barometrický výškoměr si nastavuje pilot podle tlaku na letišti. Tuto informaci obdrží mezi prvními po přihlášení věži. Takže tlak v nulové výšce na letišti je jeho nulová výška. Tím ho celkem málo zajímá, co je pod ním (kromě kopce).

0/0
20.4.2010 22:57

Tyratron

Re: teorie

Kopec ho nezajímá ani tak z důvodu změny tlaku, ale že by případně mohl být níž než je jeho vrchol. Ale tyto informace má už před vzletem (situace v okolí letiště, směr nalétávaní na okruh, frekvence, osa dráhy....).

0/0
20.4.2010 22:59

Jerry7650

Re: teorie

Tlak ale přece neustále kolísá, viz třeba http://meteo.hvezdarna.cz/?rok=2010&mes=4&den=20&typ2=4&typ=2. Během hodiny klesne o 1-2hPA, takové kolísání už přece bude mávat s výškou v řádu metrů. Nic to ale podle mě nemění na tom, že za takové téměř nulové viditelnosti neměl pilot na letišti, které není vybavené na přistání defacto za jakékoliv mlhy, přistávat neměl. I kdyby se ukázalo, že nefungoval správně barometricky nebo radarový výškoměr. Opravdu to nechápu.

0/0
20.4.2010 23:14

Tyratron

Re: teorie

Jedná se o to, že každé letiště má "patra" - stanovené výšky vyčkávacích okruhů. Tyto výškové rozestupy jsou tak velké, že chyba 10m nehraje roli a navíc ji mají všechna letadla stejnou. Pokud se letadlo přibližuje na přistání, je daný přibližovací kurz a sestupová osa s minimálními výškami. Tady jde o minuty, takže změna tlaku nenese fatální chybu. Ve vzdálenosti 1km od dráhy bývá tato výška kolem 100m. Ani tady není chyba 10m kritická. Navíc na sestupové ose NENÍ žádná překážka a je přímá. Vím o dvou letištích (v bývalém Československu) která mají lomenou sestupovou osu - Sliač a Poprad - pilot tady mění směr v průběhu přiblížení aby se vyhnul kopcům. Na to má ale pozemní majáky. Byrometrický výškoměr je jednoduchý a bezporuchový - přesnost dostatečná.

0/0
20.4.2010 23:22

grimosa

Re: teorie

jen doplnim, tlak se navic nemeni skokove, dokonce i pred bourkou klesa postupne, v radech desitek minut. Pokud by navic doslo k nejake vyrazne zmene treba v prubehu vyckavani, tak ridici vez samozrejme bude letadla informovat.

Tento system funguje spolehlive od tech nejmensich aeroklubovych letist az po ta nejvetsi mezinarodni.

0/0
21.4.2010 0:20

intago

Re: teorie

pilot možná koukal na radiovýškoměr a to byla fatální chyba. Ten měří výšku nad terénem, ale nelétá se podle něj. Jak nevidím práh dráhy a dráhu očima nebo na budících, nepřistanu ani s pistolí u hlavy. Vždyť sednout tak daleko před prahem je úplná šílenost. Co si myslel?

0/0
21.4.2010 8:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.