Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zemřel kardinál Tomáš Špidlík, vatikánský teolog a spisovatel

V Římě večer zemřel kardinál Tomáš Špidlík. Bylo mu 90 let. O úmrtí informoval Český rozhlas 1 - Radiožurnál. Český duchovní žil ve Vatikánu přes 50 let a byl tam uznávanou duchovní autoritou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

.Ahaman

To byl sympatickej dědula

;-(

0/0
19.4.2010 11:05

fel_low

Byl mým učitelem,

ačkoli o tom nevěděl...

Ještě jako nepokřtěnému, leč dospělému hledajícímu, se mi před 15 lety dostala do rukou jeho kniha "K vyšším věcem jsem se narodil". Jestliže bych měl říct, kdo definitivně přispěl k tomu, že se vedle mého srdce k životě ve víře odhodlal i můj rozum, byl to právě on.

0/0
19.4.2010 11:04

godays

to byl statečný a nesmírně vzdělaný člověk....

bude chybět...

0/0
18.4.2010 20:21

marmota

Víra

K víře v Boha nepotřebuji vyklatdače víry, tedy církve. Byl jsem obviněn z heretismu (na netu), že popírám učení ŘKC. Ano, popírám účelový výklad Bible (metafory a "příměry") konformě ve smyslu ŘKC vydaného výkladu, třeba Katechismem, Bibli si vykládám asi jinak. Desatero (ostatně ze Starého zákona Mojžíše) vnímám pozitivně, vyjma o smilstvu, a ctím. Rád občas orám na cizím poli. Padlý anděl se o mne následně postará. Což ale tak vyhnat modloslužebníky a penězoměnce z chrámů (či ze zákonodárného sboru)? Rád se nechám poučit. Heretik.

0/0
18.4.2010 11:17

fel_low

Re: Víra

První věta Vašeho příspěvku dokládá, že pojem církev chápete jako většina těch, kteří nevědí, o co se jedná. Církev (ekklésiá) není primárně insttituce, "vykladač víry", ale společenství věřících, představující tělo Kristovo na zemi. V tom smyslu je "církví" každý, kdo věří v Krista.

Item: Vaše poznámka o tom, že ctíte Desatero "vyjma o smilstvu" zase svědčí o tom, že víru chápete spíš jako hypermarket, ve kterém si naložíte do košíku to, co se Vám líbí a co chcete, a to, co se Vám nelíbí, necháte na regále. Víra ale takto nefunguje. Je to stejné, jako kdybyste řekl - "uznávám trestní zákoník, vyjma paragrafu o daňovém úniku. Rád si tu a tam zapodváním, ale jinak jsem příkladný občan."

0/0
19.4.2010 10:33

Bernard_Gui

Re: Víra

R^:-)

0/0
19.4.2010 14:43

Anti-Que

Jake vedecke prace to byly ?

Clanek by mel uvest z jakeho oboru ty desitky vedeckych publikaci byly.  Pokud to ale byly vsechno nabozenske spisy, pak nelze hovorit o vedeckych pracich. Ale nepochybuji, ze to byl velmi vzdelany clovek, ktery si zasluhuje uznani. To ale neni duvod k prekrucovani skutecnosti.

0/0
18.4.2010 0:39

Bernard_Gui

Jake vedecke prace to byly ? Určitě ne marxismus leninismus

teologie, filosofie a historie, kunsrhistorie... to snad není soudruhu věda..RvRvRv

0/0
18.4.2010 9:35

Anti-Que

Re: Jake vedecke prace to byly ? Určitě ne marxismus leninismus

Prave proto jsem se ptal. Pokud napsal historicke pojednani tak to lze povazovat za vedeckou praci. Samozrejme jakekoliv teologicke dilo v zadnem pripade vedeckou praci neni (stejne jako treba science-fiction).  Jinak nevim, proc mne urazis a nazyvas soudruhem.  Jinak pro presnost, muzes uvest konkretni tituly z oboru historie ci filosofie ? (Tim v zadnem pripade netvrdim, ze neco takoveho nevydal).

0/0
18.4.2010 18:52

Anti-Que

Re: Jake vedecke prace to byly ? Určitě ne marxismus leninismus

PS: Mrzi mne, ze jsi nereagoval i na tem muj dotaz o trochu nize. To vysvetleni by mne fakt zajimalo.

0/0
18.4.2010 18:54

fel_low

Re: Jake vedecke prace to byly ? Určitě ne marxismus leninismus

Nechci dělat nikomu advokáta, ale soudruhem Vás nazval zřejmě proto, že soudruzi a Vy máte jedno společné - nepovažujeteteologii za vědu, zatímco vzdělaný svět Západu ano.

0/0
19.4.2010 10:38

mlokie

Re: Jake vedecke prace to byly ? Určitě ne marxismus leninismus

A které konkrétní vědecké postupy teologie prosím má? Křesťanská Teologie tak jako třeba egyptská teologie či aztécká teologie a nikdy vědou být  nemůžou. Říká vám něco princip falzifikovanosti? Toto nelze u víry v nadpřirozeno uplatnit. Vědecké může být pouze zkoumání náboženského vývoje a ne samotná víra, víra je především psychický stav. Teologie zapadá do stejného ranku jako je sociální vědecké zkoumání atd. čili systémové vědy vytvořené člověkem. Opakem je např fyzika, pokud porovnáte obě disciplíny tak zjistíte že teologie nemá s vědou jakou empirickým systémem vůbec nic společného. A jinak každý věřící je tedy inkvizotor když podle vás jue každý ateista komunista? Byl Russel či Sagan komunisté?

0/0
19.4.2010 13:31

Anti-Que

Re: Jake vedecke prace to byly ? Určitě ne marxismus leninismus

R^  Sam bych to nerekl lepe.

0/0
20.4.2010 0:23

moš

Pane kardinále,v hluboké úctě poslední zbohem.

 V naší zemi se narodilo málo lidí,jako jste byl Vy.O to větší je to ztráta.Nezbývá než tichá motlitba a nesmazatelné vzpomínky na Vaši osobnost.Lidé,kteří dají tak mnoho jako Vy,často dostanou nazpět velmi málo,ale  to náš Pán napraví.

0/0
17.4.2010 23:19

Bernard_Gui

Pane kardinale, i.dnes censuruje texty Vatikanského...

radia, kde jste léta pusobil - stejně jako komunisti. Ano, i dnešní neosoudruzi a Vyvolení nemají rádi zneklidńující informace a potřebuji klid na práci, tedy -opravuji - klid na nalhani...na ateistické. vymyvání mozku, na utahováni šroubu, na špiclování, na censuru, kriminalizování lidí s nepohodlnými názory.

Odpočívejte v Pokoji - R.i.P

Matka Boží, necht je Vám mocnou přímluvkyní

R^V!!

0/0
17.4.2010 23:08

Rurik

Re: Pane kardinale, i.dnes censuruje texty Vatikanského...

R^

0/0
17.4.2010 23:20

Anti-Que

Re: Pane kardinale, i.dnes censuruje texty Vatikanského...

Muzes mi objasnit, proc by potreboval jakoukoliv, tim mene "mocnou primluvkyni".  Jestlize to byl tak ctnostny clovek, jak se pise v clanku, tak zadnou protekci nepotrebuje.

Nebo snad pochybujes o vsevedoucnosti vsemohouciho ? Nebo dokonce o jeho spravedlivem posuzovani nasich cinu ?  Domahani se nejake protekce nevyzniva pro cirkev ani kardinala prilis pekne ( a to jeste zrovna v dobe, kdy se provalily i ty sexualni prohresky mnohych knezi ).  Takto se jen tezko zbavite nalepky, ze jste pokrytci.

0/0
18.4.2010 0:46

Bernard_Gui

Re: Pane kardinale, i.dnes censuruje texty Vatikanského...

vidim, ze o teologii nic nevite, chapu na VUMLu vas nic takoveho neucili

0/0
18.4.2010 21:02

Anti-Que

Re: Pane kardinale, i.dnes censuruje texty Vatikanského...

Vidim, ze jste nejen zaslepeny virou, ale i hloupy a navic asi i zly clovek. Jinak si nedovedu vysvetlit, proc mne stale urazite, i presto, ze jsem Vam jiz vyse sdelil, ze nejsem komunista ani jsem s nimi nic spolecneho nikdy nemel. Chapu, ze v prvnim pripade jste k mylnemu zaveru mohl dojit pro me pochybnosti o uceni cirkve. Ale ne kazdy ateista je i komunista, coz kazdy normalni clovek vi. Budiz, jako asi ne prilis chytry jedinec jste dosel k mylnemu zaveru.  Ale nevim, proc na svem urazlivem tvrzeni tak zarputile trvate, kdyz jsem Vas uz vyse opravil.  Misto rozumnych argumentu jen opakovane urazky - z toho usuzuji, ze zadne rozumne argumenty ani nemate.  Ale mate pravdu, ze o teologii toho moc nevim, proto jsem se ptal.  Mel jste moznost mi (a i jinym) to zde objasnit.    

0/0
19.4.2010 0:24

fel_low

Re: Pane kardinale, i.dnes censuruje texty Vatikanského...

Jestliže se Vám pojem "přímluva" překrývá s pojmem "protekce" (v negativním slova smyslu), nezbývá než Vás politovat (a nehledejte v tom žádnou urážku, je mi Vás skutečně líto). Ovšem k tomu, abyste ten rozdíl nahlédl, je třeba jedné maličkosti, která tu (jak z Vašich příspěvků soudím) chybí - totiž opravdová snaha o pochopení.

0/0
19.4.2010 10:42

Anti-Que

Re: Pane kardinale, i.dnes censuruje texty Vatikanského...

No tak termin "mocna primluvkyne" uz naznacuje znacny vliv, ci snahu ovlivnit rozhodovani jistym smerem.  To jeste samo o sobe nemusi byt spatne, pokud jso pro to objektivni duvody.  Ale neni pochyb, ze je to vyuziti vlivne osoby v neci prospech.  Ale jiste vite o co mi slo. Jenze timto slovickarenim odvadite pozornost od skutecne pointy. Tedy od toho, ze je-li buh vsevedouci a navysost spravedlivy a jeste i milosrdny, jiste neni nutna nici primluva pro jeho (bozi) spravne posouzeni jedince.  A to bylo to na co jsem chtel poukazat. Nechapu, proc vy krestane se musite dovolavat primluv vselijakych svatych u toho vsevedouciho a spravedliveho boha.  Ale na to jste mi neodpovedel.

Jinac nejdriv musi byt nejake tvrzeni ci teorie a pak teprve muze prijit pokus o jeji pochopeni.  Vy jste ale nic takoveho neprednesl, vysvetleni ci odpoved na mou otazku jste radsi nahradil nepodlozenymi narcenimi.  Snahu o pochopeni ceho jsem tedy mel projevit ?  

0/0
20.4.2010 0:38

Anti-Que

Re: Pane kardinale, i.dnes censuruje texty Vatikanského...

Ale je mi jasne, ze se neshodnem. Vasi viru Vam ale neberu ani nevycitam, jen jsem se ohradil proti vydavani teologickych praci za vedecka dila.  Tim samozrejme nerikam, ze pan kardinal nebyl vzdelany a snad i moudry clovek.  A je mozne, ze treba krome teologie se zabyval i jinymi obory a na to jsem se tedy ptal. Nerikam, ze treba knez nemuze byt zaroven vedec, treba biolog.  Jen jsem nevedel, zda je to opravdu tento pripad a proto jsem se zeptal. Misto konkretni odpovedi se mi vsak dostalo jen narceni, ze jsem komunista, coz mne opravdu urazi.  No nic. Mozna se potkame na jine diskuzi a snad to bude plodnejsi diskuze.

0/0
20.4.2010 0:46

Normální student

Odpočívejte v pokoji, pane kardinále

Obrovská ztráta pro celou naši zemi. Jen škoda, že médii zůstává téměř nepovšimnuta:-(

0/0
17.4.2010 22:09

sir Humprey 010

Ač bezvěrec a bezbožník

R^

0/0
17.4.2010 21:21

janny - ban za vrhačku mimin

requiescat in pace

To světlo ve tmě svítí a tma jej nepohltila.

R^

0/0
17.4.2010 21:17

Bernard_Gui

Re: requiescat in pace

:-)R^

0/0
17.4.2010 23:09

Miki123456

Odpočívej v pokoji

0/0
17.4.2010 18:58

chataricek

Buďte s Pánem,

pane Špidlíku. A dodávám - tento článek by měl být mnohem výš a na titulní straně - namísto různých blábolů kdo a kde si koupil jaký titul apod.

0/0
17.4.2010 18:48

Miki123456

Re: Buďte s Pánem,

Souhlasím. Špidlík byl osobnost naší země.

0/0
17.4.2010 18:59

janny - ban za vrhačku mimin

Re: Buďte s Pánem,

:-)R^R^R^

0/0
17.4.2010 21:17

Karelka

Mě se na té kněžské práci

líbí, klídeček, pravidelná strava, sobotní, nebo nedělní kachnička i husička může kápnout, vínečko to nejlepší a pak otománek hned po vydatné polévce a knedlíčkách. Po odpoledním dáchanku výborná, voňavá kávička s bábovkou jako od maminky. Pak procházka na zahradě aby vytrávilo na svačinku, upozorňují na lehkou svačinku. Pak čtení svatých knih a něco moudra do zásoby aby se lidé nad sebou trochu zamysleli no a pak večeři, třeba ovarové koleno s hořčici a křenem a k tomu měkký chléb a spláchnout to jednou Plzničkou a pořádně si krknout, to jen pro zdraví! To by se mi líbilo, moc!;-D

Jinak, panu Kardinálovi přeju tam nahoře klídeček a trocha toho humoru, když ho měl rád. ;-D;-D

0/0
17.4.2010 17:00

Forrrest

Re: Mě se na té kněžské práci

;-D;-DR^

0/0
17.4.2010 17:40

alis

Re: Mě se na té kněžské práci

Anebo taky noční telefonát, že stará Doubková umírá a chce zaopatřit, pak nad ránem dva plané poplachy alarmu, protože do kostela vlítli netopýři,  nedávno to bylo naostro a jen včasný příjezd ostrých hochů ze 158 zabránil zlodějům odjet, po ránu zjištění, že vichřice pocuchala věž, dopoledne jednání na úřadech, hádání se s památkáři, kteří neplatí, ale poroučejí, pak do školy, čtyři hodiny vyučování rozpustilých děcek, kdy si rodiče myslí, že jim jejich zanedbané ratolesti vychová někdo jiný, pak třeba výuka snoubenců, hodina sezení ve zpovědnici, jedna nebo dvě mše, , dohadování se s bezdomovcem, který zrovna teď potřebuje na cestu na vlak do Košic, nakonec ještě dlouho do noci obtížná rozmluva s manžely, kde ani na jedné straně člověk necítí vůli k usmíření. Znám faráře, co si ráno uvaří kafe a dopije ho v půl jedenácté večer, protože dřív se k tomu nedostane. Při troše dobré vůle se dá skoro každé povolání představit jako totální leháro nebo naopak vyčerpávající dřina.

0/0
17.4.2010 18:01

Lobo - poslední Czarnian

Re: Mě se na té kněžské práci

Výuka snoubenců? Co je to?

0/0
17.4.2010 18:05

fel_low

Re: Mě se na té kněžské práci

Ne to, co myslíte :-)

0/0
19.4.2010 11:06

Karelka

Re: Mě se na té kněžské práci

no konečně jeden člověk s humorem! Já už psal, jak to asi je, z mého pohledu to ,,školení,, pro mladé ale byl jsem smazán asi zrovna nerudným cenzorem. Přečti si to, je to sice smazané ale   ! Pan Kardinál by určitě mou verzi, jako člověk stvořený k úsměvu, přijal! Cenzor bohužel ne!!!

0/0
19.4.2010 17:43

Karelka

Re: Mě se na té kněžské práci

alisi, přesvědčil jsi mě, se   ru na takovej život ve fofru, to bych si nepřečet ani noviny na haj  zlu, což je u mě dvouhodinový proces, z nejasným výsledkem. A ještě se ani nenažrat?! To zůstanu radši u toho kradení a okrádáni bližních! ;-D

0/0
17.4.2010 18:50

Žába.kuňk.pao

Odpočívej v pokoji

Kardináš Špidlík byl můj velmi vzdálený příbuzný. Ač jsem ho osobně takřka neznala, vím, že byl vlídný, vstřícný pán plný pochopení a lidskosti. Odpočívej poklidně ve věčném nebi.

0/0
17.4.2010 12:00

Kresinka

byl to úžasnej pán

s velkým smyslem pro humor. Jeho úvahy jsou báječné a často mi nahrazovaly kázání. Ať odpočívá v pokoji

0/0
17.4.2010 10:13

Peter_Schlemihls

Re: byl to úžasnej pán

zvláště humorné byly jeho knihy pro dospívající chlapce ;-D

0/0
17.4.2010 10:14

pakoss

Re: Než budete někoho rádobyvtipně urážet...

zkuste si zadat jeho jméno třeba do Wikipedie......

Vy mu jistě nesaháte ani po kotníky!;-€

0/0
17.4.2010 10:41

Peter_Schlemihls

Re: Než budete někoho rádobyvtipně urážet...

další zuřivý fanatik :-)

0/0
17.4.2010 11:21

Si0 po zákazu

Re: Než budete někoho rádobyvtipně urážet...

Fanatikem pro jeho dílo se stanete už po přečtení několika jeho statí. Varuji, nebezpečné!;-D

0/0
17.4.2010 15:31

Qesospi Cobigan

Re: byl to úžasnej pán

fakt seš ujetej. Slyšel jsi ho někdy...?

0/0
17.4.2010 11:03

Peter_Schlemihls

Re: byl to úžasnej pán

ano

0/0
17.4.2010 11:20

Peter_Schlemihls

Re: byl to úžasnej pán

dokonce i četl

0/0
17.4.2010 11:21

Si0 po zákazu

Re: byl to úžasnej pán

Pro dospívající mládež je vhodná třeba kniha "Po tvých stezkách". Doporučuji.

0/0
17.4.2010 16:21

Bernard_Gui

Re: byl to úžasnej pán

neprovokuj žide

0/0
18.4.2010 9:37

Bernard_Gui

Re: byl to úžasnej pán

Rv

0/0
18.4.2010 21:21

marmota

Soutrats

Jako agnostik, k víře církev (politikum) nepotřebuji, nicméně skon preláta, jako člověka bolí. Smrt je vždy psychicky bolestná.  Ptám se ale, je řezník či myslivec vrahem zvířátek ve smyslu Bible?  Rád se nechám poučit.

PS. Baba s kapsářovým pejskem mne nazve vrahem zvířátek, jsem v kamizole a hafušou NKO, přičemž nese plato řízků z vepřové kýty a pro fifinku šunčičku. Co dodat? Připomíná mi to analogii na rétoriku ČSSD. Oni sice maso žerou, ale řezník je opoziční. Dobytek.

0/0
17.4.2010 9:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.