Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Další verze neštěstí u Smolensku: pilot špatně nastavil výškoměry letadla

Za leteckou katastrofu v ruském Smolensku, při níž zahynul polský prezident Lech Kaczynski s manželkou Marií, může možná špatně nastavený výškoměr v polském vládním speciálu. Podle expertů na leteckou bezpečnost to je jedna z možných příčin pádu stroje Tu-154. Nasvědčuje tomu několik okolností.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

vokroj

Těch dalších verzí musí být dostatek,

až přijde čas, tak se snad dozvíme potvrzení té pravdy

0/0
14.4.2010 8:22

clodek

Sovetska armada???

Zavrazdeni polaku sovetskou armadou???Prominte pane,ale zrejme jste se trochu popletl.Je pravdou,ze sovetska armada obsadila uzemi Polska,ale  roztrileni jejich zajatcu provedla NKVD.Jinymi slovy vnitrni bezpecnostni sluzba.Ta sluzba,ktera se podilela na vyvrazdovani kohokoliv,koho si zamanula.Pokud priste budete,zase neco psat a nekoho obvinovat,doplnte si prosim sve znalosti.

 Preji usmevny jarni den.

0/0
14.4.2010 5:32

Raffan.

nejsem pilot, ale jak pristava

autopilot?

0/0
13.4.2010 14:03

error401

Re: nejsem pilot, ale jak pristava

jako auto ;-)

0/0
13.4.2010 14:05

Raffan.

ted budopu hledat chybu vsude,

jen aby nemuseli priznat ze jejich milovany vudce, byl despota a nutil piloty pristavat v kondicich na hranici katastrofy. Historii takovych akci ma. :-)

0/0
13.4.2010 14:01

dropa

Pokrok

Nejsem pilot, ale  to v roce 2010 nemá modernizované letadlo nějaký sonar, který určí skutečnou výšku nad terénem? Rychlost měří zamrzající trubičky! Co takhle využít (jako zálohu) navigaci dodávanou kdysi ke kolu zdarma? (funguje i přes nalé trojité okénko!)

To na letišti nepoznaj na radaru vejšku približovaného letadla?

Chudáci co budou vysláni na Mars! (Nebo se šetří takto na jejich bezpečnou cestu?) ;-€ Rv

0/0
13.4.2010 13:21

petyo

Re: Pokrok

Navigace ke kolu;-D

0/0
13.4.2010 13:25

grimosa

Re: Pokrok

letadla jsou vybavena radiovyskomerem, ten ukazuje asi do 800m nad zemi. Problem je, ze teren neni rovny a radiovyskomer skace i o desitky metru. Navic vam stejne neukaze treba kopec pred letadlem, nebo vysku stromu.

Pro pilota je hlavne dulezita vyska nad letistem (aby mohl kontrolovat uhel sestupu) a nikoliv absolutni vyska nad zemi, ktera je kazdou sekundu jina.

Radiovyskomer ma vyznam, ale az skutecne pro posledni fazi pred dosednutim, kdy pilot vi kolik metru mu presne jeste zbyva nad runway. RV je take pouzit jako zdroj poplachu pro LOW TERRAIN hlaseni. Mimo tyto dva pripady je vzdy lepsi pouzit vyskomer barometricky.

GPS je take v kazdem letadle, tady je problem, ze GPS vypoctena vyska je znacne nepresna, podle sily signalu kolisa od desitek metru az po stovky metru. Pokud mate doma navigaci muzete vyzkouset, ze na tom samem miste vam ukazuje v prubehu dne ruzne hodnoty.

0/0
13.4.2010 13:44

grimosa

Re: Pokrok

Pouzivaji se 2 radary, primarni a sekundarni, primarni radar je celkem nepresny, nedokaze vam rict presnou polohu letadla a ani jeho presnou vysku. Proto se v civilnim letectvi pouziva sekundarni radar, tj vysilac na palube letadla, ktery zjednodusene receno vysila na zemi informace z primarnich letovych pristroju letadla, tj hlavne barometrickou vysku.

0/0
13.4.2010 13:44

dropa

Re: Pokrok

Barometrická výška letištní plochy je jedna věc a okolního terénu druhá! Možná je to funkční při přistání od moře.

Klíčové je správnost nastavení pilotem!! Porozumění pokynům, metry, stopy, hladina moře nebo plochy, stres...

Ti co letěli z Kosova prej viděli letiště a přesto to práskli také do lesa!

Tak by přístroj co vyhodnotí případné překážky v letové dráze bodnul!! :-)

0/0
14.4.2010 22:10

grimosa

Re: Pokrok

rychlost vam sice GPS dokaze spocitat celkem presne, zde je ale zasadni problem, GPS meri rychlost vuci zemi, pro letani je ale rozhodujici rychlost vyci nabihajicimu proudu vzduchu IAS. Ta se lisi podle vysky letu, teploty vzduchu smeru vetru atp. Tato rychlost muze byt znacne rozdilna oproti rychlosti vuci zemi. Jedinny zpusob, jak merit rychlost IAS je tedy temi zamrzajicimi trubickami :-)

0/0
13.4.2010 14:41

dropa

Re: Pokrok

Rozsah cestovní rychlosti je snad schopen "pojmout" rozdíly a nemusí latadlo spadnout pro nedostatečnou rychlost! :-)

0/0
14.4.2010 21:49

cesilkoA

mne to ale fakt vadi,svadet to na mrtveho pilota

;-€

0/0
13.4.2010 12:18

captain cook

Re: mne to ale fakt vadi,svadet to na mrtveho pilota

to tu urcite nejsi sam

0/0
13.4.2010 12:23

ivoš

Re: mne to ale fakt vadi,svadet to na mrtveho pilota

Jenže zatím to vypadá, že za to opravdu může hlavně on.

0/0
13.4.2010 12:32

FiS95

Re: mne to ale fakt vadi,svadet to na mrtveho pilota

Pravda je, že piloty obviňují pokaždé jako první. Ti se totiž nemouhou bránit. Někdy to je pravda, jindy ne. Že za to můžou výškoměry je skoro jisté. Teď jen zjistit, jestli to je porucha stroje, nebo mozku. Já bych ale sázel na stroj. Do kokpitu prezidnetskýho letadla nepustěj jen tak někoho.

0/0
13.4.2010 13:03

error401

Re: mne to ale fakt vadi,svadet to na mrtveho pilota

důležitý je že tomu pilotovi to nevadí...

0/0
13.4.2010 14:07

jirsulik

Re: mne to ale fakt vadi,svadet to na mrtveho pilota

Ale vadí to jeho rodině! Všem pozůstalým. Dětem, sourozencům, rodičům. Kamarádům a spolupracovníkům. Je to nespravedlivé, bez toho, aniž bylo ukončeno vyšetřování, někoho obviňovat.

0/0
13.4.2010 15:27

Tyson

máte pravdu pane

Přátelé, kteří vidíte v havárii letadla s polskou generalitou vysokou politiku.

Je hloupý ten, kdo obviňuje velitele letectva a generálního štábu a další, že nutili pilota k "Hloupostem". Ti piloti byli perfektní,TU a generalita také. Řídící věž rozhoduje, tak jako v případě srážky letadel v jižním Německu byl vinný navigátor. Polská generalita odmítala EU a její diktát, ztrátu státní suverenity. Proto museli zemřít, jako všichni ostatní vlastenci.Bulvár psal správně titul:-Co snámi bude, ptají se poláci. To letadlo nebyla létající rakev!!Češi ztráceli nejlepší lidi už od Bělohorské bitvy a pak válkami a komunism-em. Kde jsme? EU zlikvidovala všechny své odpůrce, tak jako to dělal bolševismus, než  Stalin začal vrahy likvidovat. Pan prezident Klaus ještě žije, jako poslední odpůrce EU.Jak dlouho? Putinovi, KGB muži nevěřím ani slovo.Ukrývá písemné důkazy o Katyni,které chtěl Kazsinsky a vláda.Pomahačia budovatelé EU Havel a pseudoknížepán mají vyhráno.Čtěte knihy, které se prodávají

0/0
13.4.2010 12:06

petyo

Re: máte pravdu pane

8-o Kde to léčíš?

0/0
13.4.2010 12:08

Tryskomys Muf

Re: máte pravdu pane

Skutecna otazka je, zda je to postizeni lecitelne. :-)

0/0
13.4.2010 13:02

Žába.kuňk.pao

Re: máte pravdu pane

Ano, Eu spáchala atentát! A příští je na řadě náš rebel VK.:-)

0/0
13.4.2010 12:09

komplikator

Re: máte pravdu pane

Trošku mě zaráží, proč by za tím měl stát dispečer. To co se odehrálo v německu je naprosto něco jiného. Dispečer tehdy nařídil kazošům opačný manévr než tvrdil TCAS a s druhým letadlem nijak nekomunikoval. Stejně tak ale pilot neposlechl palubní přístroje. Bylo to dáno tím, že v dané době neexistovalo žádné pravidlo "přednosti" příkazů. Po tomto incidentu bylo doporučeno (nebo snad i nařízeno), že v případě kdy dojde k hrozbě srážky letadel, mají se piloti držet instrukcemi TCAS a dispečeři to mají nechat bez zásahu na pilotech.

V případě polského letadla se však piloti i přes doporučení dispečera přistát jinde rozhodli jinak (dispečer přistání nutně bránit nemusí, je to na pilotovi, který má manuály k letounu a musí vědět kdy může bezpečně přistát). A pokud pilot prováděl přistávací manévr za viditelnosti, která je pod minimální bezpečnou,je to jednoznačně jeho chyba. Samozřejmě že v tom bude ještě něco dalšího, jak bylo již uvedeno v článku - možná záměna výšky a navigace na letišti

0/0
13.4.2010 12:26

kiwi007

ponaučení

pilota z Tbilisi by měli zaměstnat jako velitele vládní letky, nebo bezpečnostního poradce pro otázku komunikace mezi piloty a cestujícími, aby vysvětlil pilotům, kdo má vládu nad strojem ve vzduchu!!!

0/0
13.4.2010 12:00

petyo

Re: ponaučení

Nebo pancéřovou stěnu mezi kokpit a kabinu cestujících.;-D

0/0
13.4.2010 12:04

Bernard1

Re: ponaučení

copak pilotům, ti to vědí, ale některým cestujícím

0/0
13.4.2010 12:06

Žába.kuňk.pao

Re: ponaučení

Blesk napsal, že pilot z Tbilisi a tento pilot je tatáž osoba. Co píše Blesk je nutno brát z rezervou - nicméně je třeba prověřit, zda tomu tak náhodou není. Protože kdyby to byla pravda, tak to leccos vysvětluje - pilot byl po incidentu v Tbilisi na koberečku u Kaczyho, a proto už se napodruhé nepokusil risknout neuposlechnutí nadřízeného. A takhle to dopadlo.

0/0
13.4.2010 12:07

petyo

Re: ponaučení

Myslím, že to vidíte moc zjednodušeně. Já si myslím, že ten pilot na koberečku vůbec nebyl a prezident jako takový má minimální vliv na to kdo bude pilotovat jeho letadlo.

0/0
13.4.2010 12:10

ivoš

Re: ponaučení

Petyo, to je poněkud naivní názor. Pokud se někdo považuje za pána světa (státu, okresu, obce), pak...

0/0
13.4.2010 12:20

petyo

Re: ponaučení

Pokud to byl opravdu ten samý pilot jako v Tbilisi, tak to potvrzuje můj názor. Prostě přepravu politiků někdo zajišťuje, u nás je to armáda, a ten rozhoduje kdo bude pilotovat.

0/0
13.4.2010 12:48

elle74

Re: ponaučení

Ano, podle nekolika ruznych zdroju se skutecne jednalo o stejneho kapitana/pilota.:-(

0/0
13.4.2010 12:27

Žába.kuňk.pao

Re: ponaučení

Tak to by leccos vysvětlovalo - pilot Arkadiuzs P. už jednou dostal od Kaczyho s.p.r.ď.á.r.a a podruhé se už radši nedovážil držkovat.:-)

0/0
13.4.2010 12:38

kiwi007

Re: ponaučení

v tom případě už žádná komunikace mezi pilotem a prezidentem proběhnout nemusela, když pilot věděl předem, co by následovalo v případě zpoždění delegace. A jestli mu nechyběla ctižádost, pak je ta jeho "odvaha" jasná.

0/0
13.4.2010 13:00

JirkaVonErzgebirge

Nějak mi to nesedí.

Kdyby si svojí výšku nastavil na třeba 1000m (udaná výška nad prahem přistávací dráhy) a považoval by jí za nadmořskou výšku, logicky by si odečetl nadmořskou výšku letiště a získal by dojem, že se nachází o 400m níž než ve skutečnosti a určitě by sebou neplácl, ale přerušil by přistávání. :-/

0/0
13.4.2010 11:59

petyo

Re: Nějak mi to nesedí.

Ono to mohlo být i opačně. Rusáci hlásí nadmořskou a on si myslí, že je to nad prahem dráhy.

0/0
13.4.2010 12:03

ivoš

Re: Nějak mi to nesedí.

Kriste pane, odborníci, radiovýškoměr existuje už pěkných pár desítek let, je v běžné výbavě a ukazuje reálnou výšku nad terénem.

0/0
13.4.2010 12:21

grimosa

Re: Nějak mi to nesedí.

jj ale on se moc v praxi nepouziva

1. ukazuje asi jenom do 800m nad zemi

2. teren pod letadlem je vetsinou clenity, radiovyskomer takhle skace o desitky metru a na kopec pred vama vas stejne neupozorni. Tento vyskomer se pouziva hlavne jako cidlo pro varovani 'low terrain", pokud je letoun ale v pristavaci konfiguraci a vertikalni rychlost neni vetsi nez nejaka hodnota, tak je toto hlaseni stejne blokovano.

0/0
13.4.2010 12:30

ivoš

Re: Nějak mi to nesedí.

Jo, to jo, mě jde spíš právě o to, že se nemůže zmýlit o stovky metrů, jak se tu leckdo snažil tvrdit: +- 400 m.

0/0
13.4.2010 12:38

grimosa

Re: Nějak mi to nesedí.

on je celkem presny, problem je ze skutecne meri vysku pod letadlem, tudiz kdyz letadlo preleti na udolim 400m hlubokym tak radiovyskomer skutecne ukaze o 400 metru vetsi vysku nez je polozene letiste. Proto je pri pristavani a vzletech vyhodnejsi pouzivat barometricky vyskomer nastaveny na tlak prepocteny na hladinu more pro dane letiste a dany okamzik. Vzdy mate jistotu jak jste vysoko nad letistem a jaka je tedy vase osa sestupu.

0/0
13.4.2010 13:06

barbu do

Re: Nějak mi to nesedí.

... jenže tam jsou hory pod 50 metrů ...

0/0
13.4.2010 13:23

petyo

Re: Nějak mi to nesedí.

Prostě tento přístroj nesledovali, protože to běžně nedělají. Předpokládali, že letí dobře.

0/0
13.4.2010 12:56

davosman

JESTE JEDNOU

BLABOLYAha, takze pilot co za sebou veze pulku polske generality a plnou p.rde.l politiku... je neschopny trouba co se neumi domluvit s ridici vezi a riskuje pristani v mlze protoze je to nezodpovedny frajer.... :)) To sou teorie jak bota!!!!

Mimo jine to byl 36 leti borec s 3000 nalitanyma hodinama... pochybuju, ze prezidenta sve zeme poveze nejake tele co leti do ruska a neumi rusky a nevi jak se u rusu urcuje vyska....

To tisickrat vic verim tomu, ze to dostal rozkazem ze zeadnich sedacek...

TOHLE BYLO SPAZNUTO CENZOREM????? omg tak kde to zijeme???? To se musime vsichni planet politikum a tem co si hrajou na spasu obycejnych lidi???

0/0
13.4.2010 11:48

davosman

Re: JESTE JEDNOU

aaa uz chapu slovo p.r.d.e.l je v nasi neuveritelne poctive  a slusne spolecnosti vetsi hrich nez to co se tu kolem nas deje..... Uzasne....

0/0
13.4.2010 11:50

Bernard1

Nechápu dvě věci

1. proč na takovou akci neletěli s předstihem. A ještě k tomu všichni byli v jednom letadle.

2. Díky sledování hraného dokumentárního seriálu Letecké katastrofy vím, že se pády letadel motají kolem třech oblastí - teroristé, špatná údržba a nedodržování předpisů ze strany pilotů a ostatních zúčastněných. Letecké společnosti a armáda to vědí taky, tak nechápu, proč - asi to tak bylo - státní představitelé tlačili na pilota, aby na tom letišti přistál za tokových podmínek.

0/0
13.4.2010 11:30

Bernard1

Re: Nechápu dvě věci

zrovna nedávno odvysílali díl, jak po válce v Jugoslávii narazil americký letoun s vojenskými i státními představiteli do skal, místo aby se trefil na letiště. Bylo tam sice i spousta jiných příčin, nicméně šlo také o špatné počasí a nedoporučení na letišti přistávat.

0/0
13.4.2010 11:33

captain cook

Re: Nechápu dvě věci

ale kdepak! Spatne pocasi sice bylo, ale nikdo nedaval letadlu doporuceni nepristavat. Chyba byla navigacni, pilot se ridil podle jinych pozemnich smernic nez myslel, ze se ridi a namisto na letiste to napalil do blizke hory.

Letiste v Cilipi (pristup do Dubrovnika) znam velmi dobre, je to takova nahorni plosina nad primorskym letoviskem Cavtat a kdyz se leti od severu, jsou blizko mori nalevo dost ostre se zvedajici "kopecky". Proto vetsina letadel leti az nad Cavtat nad morem nebo nad samym okrajem pobrezi, v rozumne vzdalenosti od hor.

0/0
13.4.2010 11:41

Bernard1

Re: Nechápu dvě věci

to ano, psal , že tam bylo i spousta jiných příčin. Ale samotné letiště tehdy bylo poškozené válkou a zastaralé a nebylo v seznamu bezpečných letišť. A bylo špatné počasí, nejsem si teda teď jistý, ale mám za to, že letadlo dostalo nepoporučení tam vůbec letět.

Amíci aspoń z toho vyvodili důsledky, jsem zvědav, jestli to udělají i Poláci.

0/0
13.4.2010 11:56

captain cook

Re: Nechápu dvě věci

ano letiste bylo poskozene valkou. Kolem Dubrovnika sameho bylo dost bombardovani a je pochopitelne, ze srbska marina mela na letiste jako na strategicky cil zamereno. Zjimave ale je, ze primorske letovisko Cavtat asi jen 3km od letiste nebylo bombardovano.

Letiste nemelo potrebne navadeci pristroje a pilot se musel ridit pozmenich smerovacich bodu, z nichz nektere nefungovaly.

O pripadu existuji ruzne konspiracni teorie, jako u mnoha leteckych nestesti, v nichz zahynyly prominentni osoby.

Vzhledem k tomu, ze jsem do/ z Cilipi nekolikrat letel v letadlech ruzne velikosti (male letadlo JATu pri letu ze Sarajeva, Il- 18, francouzska Caravelle, kanadsky Bombardier Tyrolean Airways), vzdycky jsem si vsiml, jak si to piloti obezretne drzeli pryc od hor.

0/0
13.4.2010 12:15

captain cook

Re: Nechápu dvě věci

ad 1) nad takovym diletantstvim zustava cloveku rozum stat

Kdyby jim nekdo uctoval od minuty pobytu na ruske pude a od poctu pouzitych letadel, asi by se to dalo oduvodnit skotactvim, ze narvali vsechny do 1 letadla a leteli na posledni chvili, ale jinak?????

0/0
13.4.2010 11:46

davosman

Re: BLABOLY

samozrejme!!! Melo by byt.... otazka je jestli to tak bylo!!! Ovsem porad to jeste nevysvetluje proc byt tak nizko....to porad jaksy nechapu... :(

0/0
13.4.2010 11:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.