Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lékaři identifikovali první dámu Polska, dalším mrtvým dá jméno test DNA

Pozůstalí po obětech sobotního leteckého neštěstí u Smolenska přiletěli do Moskvy, aby identifikovali a odvezli mrtvé příbuzné. V ústavu soudního lékařství se povedlo podle snubního prstýnku identifikovat tělo zesnulé první dámy. Polsko plánuje obrovskou tryznu u rakví všech obětí, bude zřejmě v sobotu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

JSysel

Ten, kdo piloty nutil (tak jako v Gruzii)

byl nalezen méně poškozen v nose letadla u posádky, kde je mistroval a komandoval..Chtěl vždy vše "podle plánu"tento malý "muž".Jeho choť byla v tu chvíli na svém místě "in the hulk of the plane"a proto byla zprvu neidentifikovatelná jako všichni ostatní ohořelí pasažéři speciálu..;-€Kdo polituje posádku a jejich rodiny?!!Museli přistávat bez ISL a s dohledností ani ne 400m.Tučko potřebuje vidět na 1000m....;-(8-o

0/0
12.4.2010 22:20

stang

Re: Ten, kdo piloty nutil (tak jako v Gruzii)

Kdyby si dal do souvislosti skutečná fakta, tak bys věděl, že ho v Gruzii

posádka poslala někam. A za to dostali od armádních generálů vyznamenání!

Na přistání nalétavali o 12 metrů níž než měli. Měli údaje z výškoměru letadla

i signál z pozemních radarů na letišti. Čemu věřili víc ví teď jen Pánbůh,

později to budou vědět i vyšetřovatelé. A ISL tam vůbec nebylo nutné....

0/0
12.4.2010 22:54

methem

jeto volako čudné?!

0/0
12.4.2010 18:11

Ivan Langer

kdyby se neco podobneho stalo nam,

kolik lidi by je oplakavalo ?

a je to chyba politiku nebo nas ostatnich ? nebo obou stran?

0/0
12.4.2010 15:18

lamborgina

Re: kdyby se neco podobneho stalo nam,

U nás se to nestane, my se málo modlíme.

0/0
12.4.2010 16:28

semper__fidelis

Re: kdyby se neco podobneho stalo nam,

Zachoval bych jisté dekorum s jedinou výjimkou. Kdyby to postihlo někoho z KSČ.

Na to naší rodině moc ublížili.

0/0
12.4.2010 17:10

kotatkoxxl

Re: kdyby se neco podobneho stalo nam,

u nás to nehrozí, jelikož se nelítá jedním letadlem, to by bylo moc levné. Letěla by letadla min.3 a víc :-/

0/0
12.4.2010 21:04

neandrtálec

Neštěstí se jen hrnou

Po jistě tragickém pádu polského letadla - vlakové neštěstí v severní Itálii.

A tam ani lidé nedostali varování hodinu předem, že je špatné počasí.

0/0
12.4.2010 14:14

truthspeaker

zvukový záznam z kabiny

Čekám, že

1) záznamové zařízení bude předáno k analýze polákům

2) záznam bude velmi poškozen, takže nebude slyšet jak pan prezident nařizuje pilotovi toto nesmyslné a riskantní přistání

3) pan prezident bude dál oplakáván a pilot viněn ze zabytí stovky lidí

Kdo spěchal a chtěl přistát i přes zjevné riziko? Pilot? Těžko.:-/

0/0
12.4.2010 13:36

fan12

Re: zvukový záznam z kabiny

jj taky čekám jak se to vyvine...údajně minulý rok vyhodil pilota co i přes nátlak odmítl přistát v Gruzii kvůli povětrnostním podmínkám...jestli to bylo také tak, tak si naopak zaslouží odsouzení za smrt těch lidí v letadle.

0/0
12.4.2010 14:15

truthspeaker

Re: zvukový záznam z kabiny

fakt?8-o no tak to bych byl hodně opatrný dojetím hýkat a pořádat tryzny, když existuje možnost, že zabil 90 lidí.

0/0
12.4.2010 14:49

Eric_Best

Re: zvukový záznam z kabiny

Nevyhodil ho, hrozil mu následky, ale pilota se zastal nadřízený a byl nakonec vyznamenán (zcela po právu).

0/0
12.4.2010 19:03

barbu do

Re: zvukový záznam z kabiny

... ono je to těžké. Pilot nemá jak ověřit, jak je mlha hustá ...

... buď věří informacím ze země a o nic se nepokouší ...

... nebo letí naslepo a v pravou chvíli uvidí pár metrů pod sebou začátek dráhy ...

... nebo před sebou strom či barák ...

0/0
12.4.2010 14:25

captain cook

Re: zvukový záznam z kabiny

pokud pilot jednal na rozkaz, spis bych predpokladal, ze rozkaz vysel od jeho nadrizeneho, nacelnika letectva. Samozrejme, ze tomu mohl prezident naridit at s tim neco udela, ale pokud je pritomen nadrizeny lampasak, rozkazy vojakovi normalne vydava on, ne ceremonialni civilni velitel ozbrojenych sil.

0/0
12.4.2010 14:37

truthspeaker

Re: zvukový záznam z kabiny

Ano, ale konečnou odpovědnost má vždy ten nejvyšší. Pokud tedy pilot jednal na rozkaz, odpovědnost je na přítomném prezidentovi jako vrchním veliteli.

0/0
12.4.2010 14:43

Ivan Langer

Re: zvukový záznam z kabiny

je pravdou ze vojak ( ci prislusnik podobnych ozbrojenych sil ) se musi ridit rozkazem. Otazka je, zda polsky pilot jbyl vojak nebo zda ma plnit rozkazy jako nevojak

0/0
12.4.2010 15:20

Eric_Best

Re: zvukový záznam z kabiny

Byl to voják.

0/0
12.4.2010 19:14

Eric_Best

Re: zvukový záznam z kabiny

Myslím, že je to omyl. Nejvyšší a jedinou ZODPOVĚDNOU osobou na palubě letadla je jeho kapitán a neměl by poslouchat ani "generalissima Stalina", kdyby tam byl :-). On totiž za ně všechny, za jejich bezpečnost, zodpovídá. Druhá věc je psychický a jiný nátlak, popř. vlastní snaha vyhovět, kterýmžto věcem musí pilot v takových situacích odolávat. Údajně jsou piloti v tomhle školeni.

0/0
12.4.2010 19:13

iacobau

Mnoho teorií

Pokud nemá letiště naváděcí systém pro sestupovou osu pro přiblížení na přistání, nelze tam v mlze bezpečně přistát (radiomajáky nestačí). Údaje o výšce v letadle nemusí být přesné, navíc při neznalosti okolního terénu je velmi nebezpečné točit v malé výšce při nulové viditelnosti na opakované přistání. Piloti nestačí sledovat vario a výškoměr, horizont je navíc v tomhle režimu letu málo vypovídající. Pravděpodobnost srážky se stromem či stožárem je při příčném náklonu vysoká (navíc může snadno dojít k další ztrátě výšky tímto náklonem) a existuje mnoho známých leteckých nehod z těchto příčin. Často už analýza zvukové nahrávky (bez letových dat) komunikace v pilotní kabině může vysoce zvýšit pravděpodobnost této verze.

Určitě ještě vznikne řada teorií a vyjde řada knih o tomto neštěstí, v mnohých to bude hýřit paranormálními jevy, konspirací a kdovíčím ještě, ale já raději sympatizuji s panem Ockhamem.

0/0
12.4.2010 13:19

dgesser

Skutecne?

Ale, ale... "Stroj je přitom pětkrát těžší než Tu-154 "? Opak je pravdou.

Musite si precist o technice vic, ney yacnete neco psat.

0/0
12.4.2010 13:18

Ivan Langer

Re: Skutecne?

QWERTZ;-D

0/0
12.4.2010 15:21

daabi

Půl hodiny před katastrofou

 přitom letištní věž ve Smolensku doporučila posádce vojenského stroje Il-96, ve kterém do Katyně cestovala delegace ruské Federální bezpečnostní služby, aby zamířila do Moskvy, a ta ji uposlechla. 

Ještě o hodinu dříve přistál ve Smolensku Jak-40 s třinácti polskými novináři, v tom okamžiku ale mlha nebyla tak hustá. Stroj je přitom pětkrát těžší než Tu-154 a manévr byl velmi obtížný.

Viditelnost se ovšem v průběhu další hodiny zásadním způsobem zhoršila. Prezidentský letoun přistával v mimořádně husté mlze. Nejdříve zavadil křídlem o radiolokační stožár a pak o koruny stromů.

Piloti se pokoušeli stroj vyrovnat, už se jim to ale nepodařilo. Letoun se začal rozpadat ještě ve vzduchu a pak v plné rychlosti dopadl na zem.

"Pokud by letěli o deset až patnáct metrů výše, podařilo by se jim přistát," tvrdí Korocznin. "O jejich dovednostech svědčí to, že se stroj nezřítil okamžitě, neexplodoval hned, ale postupně z něj odpadávaly jednotlivé části."

0/0
12.4.2010 12:58

killy

Hmmmm...

Jak 40  ..... vzletová max. hmotnost   16,1 t

TU 154 .....vzletová max. hmotnost 100 t   ;-D

0/0
12.4.2010 13:23

Ivan Langer

Re: Hmmmm...

Jamato, Musashi vytlak 64 000 tun

0/0
12.4.2010 15:22

kejklířek

Všechno je kolem tohoto případu divné

ač nejsem pilotm, něco o létání vím. Ale tady najednou zjišťuji, že vojenský speciál ruské výroby přistává v Rusku. Pak sebou praští. A ukazuje se, že byl nejen velice nízko před přistáním, ale byl dokonce desítky metrů mimo osu!!! Nevím, jak byl naváděný, ale prakticky na všech letištích ta jsou radiomaáky, které letadlo do osy dostanou, což je to základní. A na radarech by přeci měli vidět, že je i nízko - tedy pokud tam mají nějaké radary a mají je i s obsluhou, která není namazaná. Na letišti byly vidět i Il - 76. To ti Rusové s nima létají jen za pěkného počasí? Jak je mlha či déšť to neumí? A to bleskové vyhodnocení černé skřínky během jediného dne je asi ta největší kuriozita.

0/0
12.4.2010 12:28

daabi

Re: Všechno je kolem tohoto případu divné

skříňky byly nalezeny a pokud nebyly poškozeny, tak co by na nich týden vyhodnocovali?  A jestli pilot konal na vojenskopolitickej befel, tak se to nyní stejně nezveřejní.

0/0
12.4.2010 12:41

pučmidrát

Re: Všechno je kolem tohoto případu divné

Souhlas, ještě nebyl ani pohřeb obětí. A předpokládám, pokut to nějací štváči nebudou chtít házet na Rusáky, tak se to přejde konstatováním, že piloti přecenili meteo. podmínky!

0/0
12.4.2010 12:47

Parcival

Re: Všechno je kolem tohoto případu divné

Jestli pilot konal na befel jakkoli vysokýho papaláše, je to blb. Hergot, kdyby mi přikazoval kdokoli cokoli, já řídím to letadlo a někdo, kdo to neumí do toho prostě a jednoduše kecat nemá a basta. Na lodi taky velí kapitán, nikoli majitel lodi.

0/0
12.4.2010 12:50

daabi

Re: Všechno je kolem tohoto případu divné

pokud v té situaci nejsi, lehce se to odsuzuje, jde o práci a každý reaguje jinak ........................

0/0
12.4.2010 13:01

vodní želva

Re: Všechno je kolem tohoto případu divné

Tak pokud jsem četl dobře, tak bylo uvedeno, že v letadle seděl také  velitel vzdušných sil Polska. Nevím, jak to mají Poláci, ale u nás tuto funkci zastává špičkový pilot, předpokkládám, že to tam mají stejné.

0/0
12.4.2010 13:29

captain cook

Re: Všechno je kolem tohoto případu divné

velitel polskych vzdusnych sil tam skutecne byl a pokud pilot pristaval na rozkaz, da se docela logicky predpokladat, ze rozkaz pristat a neodklanet jinam vysel prave od nej (trebaze je mozne, ze prezident rekl nacelnikovi letectva,, at pilotovi naridi pristavat).

0/0
12.4.2010 14:42

captain cook

Re: Všechno je kolem tohoto případu divné

mliko na brade nebo modra knizka?????? nesnaz se tvrdit, ze jsi byl nekdy na vojne.

0/0
12.4.2010 14:38

Muf007

Re: Všechno je kolem tohoto případu divné

Předpokládám, že když všechno šlo podle plánu, musel pilot přistát stůj co stůj. Časová rezerva před programem nejspíš žádná a tak befel zazněl přistaň nebo letíš. Ona vyhlídka toho, že z 1600 a 3500 nalétanými hodinami skončíš někde na Čmelákovi nebo když to dobře dopadne někde ve vrtulníku u rychlíků asi není to pravé co by špičkové piloty, a že ti hoši v kokpitu zjevně uměli, nikoho nenadchne.  Takže čekám, že šli podle rozkazu až na dřeň.

0/0
12.4.2010 15:20

Eric_Best

Re: Všechno je kolem tohoto případu divné

Letiště Smolensk-Severnyj je bývalé vojenské letiště, v nedávné době s minimálním (téměř žádným) provozem (tvrdí to v jednom rozhovoru bývalý pilot, který tam kdysi lítal s laboratoří). O těch letadlech IL-76, co tam stojí, tvrdí, že je to "metalolom", čili šrot, postupně se likvidují. Funkční letadla byla převelena. Letiště nemá ILS, pouze NDB (Non-directional Beacon, nesměrový maják). Vzhledem k TECHNICKÉMU VYBAVENÍ LETIŠTĚ (podle dosažitelných informací by to asi nebyla možná ani CAT I podle ICAO, kdyby šlo o civilní letiště) tam mohou přistávat letadla jen při dohlednosti (RVR) minimálně 1km ("vizuální" přiblížení), k čemuž v tomto případě, jak známo, bylo řádově daleko. Kdyby tam za těchto podmínek a doporučení dispečera přesto (úspěšně!) přistál pilot civilního dopravního letadla, nepochválili by ho, ale měl by z toho pěkný prů..r.

0/0
12.4.2010 20:01

Eric_Best

Re: pokračování

Polské letadlo třikrát obletělo letiště (nešlo 3x na přistání), teprve při čtvrtém obletu šlo na přistání a zavadilo (takže bylo níž než mělo být) o sloup (údajně cca 50m vysoký) antény NDB, která je cca 1km (bližná; L-location) před prahem dráhy 26 (tj. přistávali od východu; Rusové používají tzv. Magnitnyj kurs ve stupních, ne desítkách stupňů, takže to bude asi MK-260 až MK-264). Náraz jej "rozhodil", evidentně se jim nepodařilo to vyrovnat, takže o kus dál, mělo tam mít (ale nemělo) výšku 60m, narazilo levým křídlem ve výšce údajně 8m do stromu a bylo vymalováno. Kdyby mělo v té době rychlost "jen" okolo 300km/h (min. je 265), mohlo to celé trvat tak do 10s. Trosky letadla jsou údajně "rozprostřeny" po celé délce od nárazu po nejvzdálenější, prý asi 200m před prahem dráhy 26 (letadlo navíc asi neletělo v ose dráhy, údaje se liší - 50 až 150m nalevo).

0/0
12.4.2010 20:03

Eric_Best

Re: Všechno je kolem tohoto případu divné

Tady http://wyborcza.pl/1,105743,7755329,Uratowac_sie_nie_mogli.html je to pěkně popsáno i s obrázkem, je tam i obrázek se základními daty a uspořádáním "vnitřku" letadla, z něhož se dá domyslet, kdo by tak mohl kapitánovi Protasiukovi asi nejspíš radit...

Další velmi zajímavé a "výživné" linky:

http://wyborcza.pl/1,75477,7756045,Ostatni_lot_tupolewa_numer_101.html

http://wyborcza.pl/1,75477,7760745,Piloci_zdecydowali__Ladujemy.html

0/0
12.4.2010 20:29

Petrsafra

člověk

 nezná dne ani hodiny...

0/0
12.4.2010 12:25

MF Reader

"V západoruském...

...Smolensku pokračuje vyšetřování nehody. Ruské úřady podle prvních ohledání vyloučily technickou závadu"

To nechápu, technická závada se přece vylučuje vždy až na konec - až se ohledají všechny trosky letadla. A to v případě havárií většího dopravního letadla v minulosti vždy trvalo celé měsíce, dokonce i roky! A soudruzi s Moskvy a Smolenska to mají za 3 dny hotový...

0/0
12.4.2010 12:03

sirco

Re: "V západoruském...

nejspíš už přečetli oranžové skříňky a obvyklé technické závady se zjistí celkem rychle, i pokud máš k dispozici konkrétní části letadla.

0/0
12.4.2010 12:09

pučmidrát

Re: "V západoruském...

No jestli už přečetli "černou skříňku", tak tam mají zaznamenán režim motorů kormidel,klapek, výšku,rychlost a pod. Včetně komunikace posádky (i mezi sebou). Tak že jestli dostávali pokyn i palubním interkomem, tak se již zřejmě ví co katastrofš předcházelo! I zastaralý MIG-21, zaznamenával 28 údajů na "věčnou smyčku!

0/0
12.4.2010 12:10

sirco

Re: "V západoruském...

Myslím, že u Tůčka se to moc neliší.

0/0
12.4.2010 12:16

kejklířek

Re: "V západoruském...

V seriálu o leteckých katastrofách mají odborníci většoiu skřínky také ihned a ty zaznamenávají dnes kdeco, takže vyhidnocování je rychlejší. Přesto do toho ti odborníci "vejrají" i několik let, nebo alespoň měsíců, než vynesou konečné rozhodnutí. Rusové mají výsledek během jednoho dne. To jsou ale machři.

0/0
12.4.2010 12:21

pučmidrát

Re: "V západoruském...

Něco o těch skříňkách vím! Co co vídáš v těch pořadech, je také o biznisu. Poškození výrobce letadel, let.společnosti a pod., a s tím souv. i případné odškodnění pozůstalých. Při katastrofě na takové úrovni je to samozřejmě pod gescí nejv.ústavních činitelů. V tomto případě to asi ani nebude nijak komplikované! Nešlo o pád letadlo letící v poho v nějaké letové hladině. Rádiomajak vysílá na určité frekvenci aby nemohlo dojít k záměně, a buď maká a nebo ne!!A to se samozřejmě předem publikuje!

0/0
12.4.2010 12:54

Georgik-I

Re: "V západoruském...

podle prvních ohledání - to je dost důležitá formulace, navíc je rozdíl, jestli letadlo skončí po rozlomení ve vzduchu třeba v 5-ti kilometrové hloubce v moři, rozeseté na x desítkách km2 nebo jako v tomto případě, kdy je k dispozici "celé" skoro na jednom místě. Takže tady to roky určitě trvat nebude. Jinak na ČRo1 říkali, že pan Kaczynski nutil jiného pilota nebezpečně přistávat již v minulosti, ten to odmítl a měl z toho pak velké nepříjemnosti...

0/0
12.4.2010 12:17

Eric_Best

Re: "V západoruském...

Ano, dostal vyznamenání, to je nepříjemné :-).

0/0
12.4.2010 20:34

papazian

Re: "V západoruském...

A vidíte, lze to dnes poznat i dříve..., jen Vy o tom ještě ani nevíte.

0/0
12.4.2010 12:17

kejklířek

Re: "V západoruském...

Je to rozhodně nějaké divné. Všichni odborníci z celého světa zkoumají výsledky ůdajů letecké havárie dlouhé měsíce někdy i roky, jen v Rusku to mají už druhý den jasné. POlitika z toho ční na kilometry. A než ti skutečí odborníci vysloví definitivní rozhodnutí, musí si být stopro jisti. 8-o8-o8-o

0/0
12.4.2010 12:18

truthspeaker

Re: "V západoruském...

Kdepak, je to mnohem jednodušší. Už slyšeli na záznamu z kabiny "Koukej přistát nebo letíš" a teď řeší, co s tím. Tak zatím diplomaticky vyloučili technickou závadu.

0/0
12.4.2010 15:46

petr88

Dotaz.

Proč to vyšetřují Rusové a na mezinárodních letištích je dorozumívací řeč angličtina, tak proč Rusové tvrdí , že pilot uměl špatně rusky.

0/0
12.4.2010 11:47

bo55bo

Re: Dotaz.

Smolensk Severnyj neni mezinarodni letiste, ale vojenske.

0/0
12.4.2010 11:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.