Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Česká vládní letka tupolevy vyřadila kvůli sérii poruch při cestách politiků

Také čeští politici donedávna létali ruskými zastaralými dopravními letadly Tu-154, ve kterém v sobotu zahynul polský prezident Lech Kaczynski. Kbelské armádní dopravní letectvo, pro které se vžil název vládní letka, je vyřadilo v roce 2007 poté, co zakoupilo dvojici letounů Airbus A-319 CJ.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

ydrhsamot

Ať jezděj radši

vlakem, papaláši...:-P!

0/0
12.4.2010 15:52

petyo

Fakt...

..Airbus doporučuje pouze 600 hodin/ rok? To se mi zdá nějak málo. To nejsou ani 2 hodiny denně a znamenalo by to, že to letadlo musí být prakticky pořád na zemi.

0/0
11.4.2010 21:06

sirco

Re: Fakt...

Už objednávka se přizpůsobuje budoucím potřebám a vytíženosti. Podle toho se pak určují pravidla provozu a servisu. Osobně třeba naprosto nechápu, proč kvůli dvaceti lidem letí velký Airbus.

0/0
11.4.2010 22:36

petyo

Re: Fakt...

No jo, ale ten Airbus je na dálkové lety, takže když poletí do jednou do Austrálie a zpátky. tak pak aby měsíc stál.

0/0
12.4.2010 9:04

vítek z prčice

o TU 154 - pokračování

Tedy Jan Čech "Droga zvaná letadla".  Cituji:"Tu 154 bylo letadlo, které se z dětských nemocí lízalo poměrně dlouho. To marodění stálo dost životů i letadel. .... U ČSA měl tento typ zvláštní historii. Prvně se objevilo na plakátech ... v barvách ČSA na začátku 70. let. ... Protože se snad vedení ČSA zaleklo problémů, které doprovázely zavádění tohoto letadla do provozu a asi také pod dojmem neřízeného pádu letadla Aeroflotu na dráhu 24 v Ruzyni, se TU 154 tehdy do stavu společnosti nedostalo.

Typ M se objevil skoro 15 let po původně ohlášené 154 v parku ČSA." Konec citace.

Názor si udělejte sami. Z české vládní letky nebyla tato letadla vyřazena pro nic za nic.

Z polské bohužel nikoliv. I když šlo pravděpodobně o chybné jednání pilota, letadlo se mohlo na typickém "řetězení" příčin leteckých nehod podílet.Přičiny nehody se tentokrát dozvíme. Je v zájmu Ruska, aby nezůstaly žádné pochybnosti. A věřte, že Putin "umí dohlédnout".

0/0
11.4.2010 20:07

czmario

Re: o TU 154 - pokračování

Pokud byly podminky takove, jako byly, prastil by pilot o zem s jakymkoliv strojem, "tucko" za to urcite nemohlo. Pilot to mel obratit na Minsk, sice by nestihli termin akce, ale zustali by nazivu... Pricina nehody? Arogantni polsky prezident, ktery k tomu zrejme vydal rozkaz, no a mekky kapitan letadla, ktery si neuvedomil, ze na palube veli on...

0/0
11.4.2010 20:12

;-)

Re: o TU 154 - pokračování

R^tak jest

0/0
11.4.2010 20:57

captain cook

Re: o TU 154 - pokračování

neni

0/0
12.4.2010 9:52

captain cook

Re: o TU 154 - pokračování

Na palube civilniho letadla veli civilni pilot. Na palube vojenskeho veli vojensky pilot jenom do te doby, dokud nedostane rozkaz od nadrizeneho, a zvlast vysoke sarze jakou je nacelnik letectva na palube. Pak je pilotovou prvni povinnosti rozkaz uposlechnout. To plati i v dobe miru.

0/0
12.4.2010 9:51

sirco

Re: o TU 154 - pokračování

TU-154 ,stejně jako většina ostatních sovětských projektů, doplatilo na nedotažení provozních náležitostí. Testování letadla bylo krátké, do provozu šlo ještě jako nedodělek, nebyl dopracován a ověřen technologický postup výroby jak součástek, tak celého letadla, nebyl vypracován dostatečně podrobný servisní manuál,......a spolu s pověstnou pečlivostí ruských mechaniků to jinak dopadnout ani nemohlo.

Pro sovětský svaz a potažmo i většinu východního bloku, byla prostě civilní výroba podružná.

0/0
11.4.2010 22:47

vítek z prčice

ještě o TU 154

I když letadlo příčinou tragické nehody polského prezidenta pravděpodobně nebylo, vyvolalo diskusi o typu TU 154. A čím méně znalostí, tím byli diskutéři agresivnější. Dal jsem si práci a shrnul dostupné informace. Pochopitelně o typu, nikoliv konkrétním letadle.

Letadlo se skládá (zjednodušeně) z draku, motorů a provozních systémů. Takže dvě letadla, které "z vonku" vypadají stejná se mohou podstatně lišit motory a vybavením, zejména avionikou. Tím se pak budou lišit jejich provozní parametry, zejména ve vztahu k počasí, délce, kvalitě a nadmořské výšce dráhy. Tu 154 koncipoval geniální A.N.Tupolev když mu bylo 75 let. A stálo to za to - nový letoun spojoval přednodsti Tu 104 (rychlost) a Il-18 (dolet). S moderními dvouproudovými motory potřeboval Tu 154 při max. hmotnosti při startu dráhu 2100 a 2400 m, na přistání asi o 200m méně. Koncepce skvělá - jen ji stejně skvěle, t.j. kvalitně realizovat.

Ale o tom více jeden z povolaných, letecký mechanik a publicista Jan Čech. 

0/0
11.4.2010 19:48

czmario

Re: ještě o TU 154

No, TU 154 a TU 154 M jsou dva zcela rozdilne stroje... M ma zcela predelanou avioniku a diky tomu mezi nejhorsi letadla zdaleka nepatri, tuto nehodu zapricinil lidsky faktor... Problemem ruskych letadel jsou motory, slaby vykon, vysoka spotreba a hlucnost. Proto uz Rusi do svych novych stroju typu IL96, TU204 a Suchoj Superjet montuji motory od renomovanych vyrobcu (RR, GE, PW, Snecma)...

0/0
11.4.2010 19:56

vladoooo

Sbírka

Sbírka

Vyhlašuji sbírku na nákup několika TU154, za účelem výletu všech

našich poslanců, senátorů, dále pak  vedení ČSSD, ODS, TOP 09, Zelených,

KDU-ČSL apod. do Katyně. Zn: Začneme znova, jinak se jich nezbavíme pořád se budou držet koryt a nikoho k nim nepustí

0/0
11.4.2010 14:53

grimosa

Re: Sbírka

uz je to trapneRv

0/0
11.4.2010 15:57

Tato prezdivka již existuje

-vladni-letka-tupolevy-vyradila-

Jestli to neni skoda. Mohli poslat vudce na statni navstevu k priteli nejvernejsimu a moh byt treba pokoj.:-P

0/0
11.4.2010 14:25

hovnival

@@

jen ptaci by meli letat.

0/0
11.4.2010 13:58

czmario

Letadlo za to obvykle nemuze,

jeden z nejhloupejsich ministru, co jsme kdy meli, nejaky pan Baudys si TU 154M sestrelil skoro sam, kdyz si hral s pistoli...

0/0
11.4.2010 13:43

;-)

Absurdní článek

Novináři dělají, jak kdyby za to mohl Tupolev, a pokud možno to, že je ruský. Přitom evidentně šlo o chybu pilota, který se neřídil příkazy ze země. Případně o chybu politiků tlačících na něj. Letadlo je v tom zcela nevině. To už by bylo logičtější napsat článek o polských pilotech nebo politicích. I když by to bylo stejně hloupé, nebylo by to alespoň tak absurdní. Jinak Tu 154 nebylo vyřazeno zdaleka jen kvůli sérii poruch, ale spíše kvůli vysoké spotřebě a překračování ekologických limitů.

0/0
11.4.2010 12:45

oticek

Re: Absurdní článek

R^R^R^

0/0
11.4.2010 15:14

grimosa

Re: Absurdní článek

souhlas, Tu154 leta jiz 40 let, za tu dobu technika pokrocila, takze dnes mame modernejsi letadla. Hlavni duvod, proc se tato letadla vyrazuji je prekracovani hlukovych limitu. S tou spotrebou je to taky pravda, hlavne ale proto, ze TU154 ma 3 motory a max vzletovou hmotnost 100 tun, zatimco treba airbus A319 ma 2 motory jelikoz mu staci na max vzlet hmotnost 73 tun.

A proc jsou dneska letadla lehci, protoze 150 lidi se narve do mensiho objemu, kdo kdy letel s Wizzem ci ryanairem a porovna pohodli v tu154, IL62 nebo nejake starsi 737 tak vi o cem mluvim,

0/0
11.4.2010 16:08

czmario

Rozhodne byl TU 154 M

lepsim letadlem, nez IL 62, jisty kpt. Pazdera, ktery s tim lital do NY, vypravel, ze nejednou na JFK pristaval na jeden motor...

0/0
11.4.2010 12:22

czmario

Taky malokdo vi,

ze nas slavny vladni Challenger byl zakoupen uz jako olitany od soukrome firmy ve Svycarsku za cenu vyssi, nez by byl novy... A o jeho poruchovosti vi kazdy, kdo se o to zajima, celkem dost... Proste nekdo klasicky dostal baksis do kapsy, jak jinak. Totez plati o Airbusech 310, byly to verze pro stredni trate, mel je puvodne objednan Interflug z byvale NDR, musely se nakladne predelavat na zaoceanske verze, taky by to prislo levneji, kdyby se koupily rovnou. Proste cesky Kocourkov...

0/0
11.4.2010 12:18

Peter_M

Re: Taky malokdo vi,

A-310, které přišly k ČSA a k Interflugu byly čistokrevné dálkové mašiny (byly objednány jako náhrada za IL-62) a žádné úpravy, které měly vést ke zvýšení doletu se na nich neprováděly. Pozdější úpravy, byly jen modernizace interiéru a vybavení.

0/0
11.4.2010 12:59

czmario

Re: Taky malokdo vi,

Nemas pravdu, WAA a WAB byly pro stredni trate...

0/0
11.4.2010 13:19

Peter_M

Re: Taky malokdo vi,

WAA přilétla 14.2 a prvně letěla Montreal 4.3. Mezitím létala cvičné lety po Evropě (letenka stále cca 1000 Kčs bez ohledu na destinaci). Je možné, že se nějaké úpravy dělaly před předáním k ČSA, ale poté co byly převzaty se na nich nic výrazného neměnilo.

0/0
11.4.2010 13:54

Ardan

Re: Taky malokdo vi,

Taky bych řekl že Challenger měl už více poruch než Tupolevy za celou dobu provozu.

0/0
11.4.2010 13:40

czmario

Re: Taky malokdo vi,

Challenger je vynikajici stroj, jen ten nas, co si pani politici z nasich dani koupili, nebyl zrovna v dobre kondici. Hlavne, ze za ten nakup nekdo dostal nasypano do kapsy, ac rad litam, do teto masiny bych nesednul...

0/0
11.4.2010 13:50

czmario

Podstatny rozdil

je mezi TU 154 a TU 154 M, ma uplne jinou generaci avioniky a zase az tak spatny stroj to neni... Vetsinu leteckych nehod zapricinuje lidsky faktor, s nejvetsi pravdepodobnosti "zapracoval" i ted... At se nikdo nedivi, ze to tak dopadlo, profesionalni pilot by do tohoto pristani za danych podminek nesel. Byl zrejme pod tlakem, nicmene na palube letadla vladne kapitan a ani prezident mu do toho nema co kafrat. Mozna by dostal padaka, ale byli by vsichni nazivu, kdyby to otocil na letiste, ktere mu ze Smolensku doporucovali...

0/0
11.4.2010 12:04

pučmidrát

Re: Podstatny rozdil

R^

0/0
11.4.2010 12:05

grimosa

Re: Podstatny rozdil

presne tak, pilot byl pod asi dost velkym tlakem, kdyz pristane v Minsku nebo Moskve tak vladni delegace nestihne ceremonial. A jak uz se naznacovalo, jestli mel uz podobny konflikt drive.....

Kazdopadne jsem presvedcen,ze kdyby stejna situace nastala u civilniho linkoveho letadla, tak ten samy pilot by nevahal a otocil to po prvnim nezdarenem priblizeni.

0/0
11.4.2010 16:12

Hrada01

Myslím, že kapitán měl jen dvě možnosti....

Otočit to do Minsku a dostat asi padáka a nebo je všechny zabít... To, že se trefí na dráhu v tomhle počasí a jenom na vizuální kontakt by se rovnalo náhodě...

0/0
11.4.2010 12:02

pučmidrát

Poruchovost????

Letadla Tu 154 není letadlo u kterého by byly větší poruchy než u konkurence! Naopak ohledně provozní bezpečnosti patřil k těm lepším. Ostaně dost často čteme o poruchách západních superstrojů řady B 7..... příp. Airbas. Už i ty naše nové vojenské měli několik poruch. Naši protirusky orientovaní politici se jich zbavili především kvůli tomu že pocházeli z Ruska, a oni by nebyli IN. Totéž se stalo i flotilou Tu154M a IL 62 u ČSA. A to byly sklady plné klíčových náhradních dílů. Klidně mohly být dolítány do revizí na linkách do bývalých států SSSR na na Balkán. Kde nejsou tak přísné hlukové limity. Vyšší spotřeba paliva se vyrovnala ekonomikou ostatních nákladů. Většina katastrof těchto let. byla zaviněna chybným rozhodnutím posádky, příp. informacemi ŘLP.

0/0
11.4.2010 11:51

pokladník

Re: Poruchovost????

Čo si predstavujete pod "superstroji řady 7.... příp. Airbas"?

0/0
11.4.2010 12:00

pučmidrát

Re: Poruchovost????

No spíše jsem to myslel ironicky. Vzhledem na mediální presentaci těchto letadel.

0/0
11.4.2010 12:04

czmario

Re: Poruchovost????

Pri techto poveternostnich podminkach by prastil o zem i s airbusem...

0/0
11.4.2010 12:07

zoufalec1

letadlo pro každého

dobrý zlatý IL 14, pamatujete? Z Ostravy do Brna za 25 minut, letenka stála 70 Kč. Jen pro porovnání, rychlíkem vás tato cesta tehdy přišla na 40 Kč.

0/0
11.4.2010 11:14

Ti-Li-Ling

Já chci, já můžu

Teď to bude řešit na nejvyšší úrovni.

0/0
11.4.2010 10:27

vítek z prčice

nehoda není náhoda

Včera jsem o tom nepsal a omezil jsem se na vyjádření soucitu. Dnes již věcně. Nehoda není náhoda.

 A na tuto katastrofu byly založeny předpoklady hned několikrát. Třeba v USA obvykle nelétají oba rodiče dětí společně (!) a nepotřebují na to žádný předpis. Ale postupně: a)TU 154 trpí závadami od svého počátku, v 70. letech se v Ruzyni rovněž zřítil před prahen dráhy. Polsko, jako stát se 40 miliony obyvatel jistě mohlo tento letoun z vládní letky vyřadit a pořídit svému prezidentovi letadlo novější a spolehlivější. b) Posadit do jednoho starého letadla klíčové ústavní činitele a ještě velení armády ..... no, raději to nepojmenuji. c) Pilot- kapitán je na palubě letadla Bohem. I v Polsku. Vládní letadlo neřídí žádný dobrodruh - ostatně mezi piloty se jich mnoho netrpí. Nerespektováním letové kontroly, která dobře věděla, proč letadlo posílá jinam, převazal kapitán plnou odpovědnost. Jeho počínání - nevhodné letadlo, letiště i počasí - bylo šílené. Motivem mohl být asi jen příkaz.

0/0
11.4.2010 10:26

Želvoun

Re: nehoda není náhoda

"v USA obvykle nelétají oba rodiče dětí společně"

To je teda dobrá blbost ;-D;-D

0/0
11.4.2010 10:29

vítek z prčice

Re: nehoda není náhoda

To není blbost. Napsal jsem obvykle, takže jistě ne vždy. Jen ti předvídavější ....

0/0
11.4.2010 10:32

já George XVII

Re: nehoda není náhoda

u nás na firmě nesmí jet v jednom autě vedoucí se svým zástupcem.

0/0
11.4.2010 11:21

Želvoun

Re: nehoda není náhoda

Jinak TU-154 je letadlo jako každý jiný. Netrpí závadama ani víc, ani míň. Pokud to usuzuješ z toho že v praze taky jedno spadlo, tak si uvědom, kolik za posledních 10 let spadlo letadel ostatních výrobců jinde ve světě. Stejně tak jako bourají auta, nebo vlaky, tak občas spadne i letadlo. Stane se no, co se dá dělat. Jedinej rozdíl byl ten, že teď spadlo letadlo plný papalášů.

Bež se prosímtě podívat na Zeitgeist a hltat konspirační teorie.

0/0
11.4.2010 10:34

grimosa

Re: nehoda není náhoda

o 2 roky pozdeji spadlo v suchdole DC-9 americke vyroby, taky chybou pilota. Akorat nevim, co maji tyto 2 nehody spolecneho se spolehlivosti ci nespolehlivosti letadel.

0/0
11.4.2010 11:07

grimosa

Re: nehoda není náhoda

nic proti, to co pisete je ale snuska nesmyslu.

ad a) naopak TU154 jsou spolehlive stroje, slouzi jiz nekolik desitek let a to i v tech nejhorsich moznych podminkach. V roce 1973 havaroval TU154 cituji: "Při nepovedeném přistávacím manévru tehdy zemřelo 66 lidí." cili chyba pilotu a nikoliv stroje, stejne jako o dva roky pozdeji pri havarii americkeho DC-9 v Suchdole a 74 mrtvych.

ad b) nevim co dodat, asi ste nejchytrejsi a vsechny vlady by se vas meli ptat na radu.

ad c) Vzhledem k tomu, ze se pokusil 4x neuspesne pristat, tak pocasi asi bylo opravdu hodne spatne. TU154M je standartne vybaven pro automaticke pristani dle tusim pro minimum dohlednosti 400m. Pokud vez doporucovala opakovane kapitanovi pristat na jinem letisti, tak se domnivam, ze pristvaci zarizeni ILS na letisti neni nebo bylo mimo provoz. Pristavat rucne, pri dohlednosti 150-300m na 2 majaky s proudovym letadlem je zoufalstvi a je jedno jestli to je boeing airbus nebo tupolev.

0/0
11.4.2010 11:04

czmario

Re: nehoda není náhoda

ILS tam samozrejme nebylo, dopadlo by to podobne s kterymkoliv jinym strojem...

0/0
11.4.2010 11:06

vítek z prčice

Re: nehoda není náhoda

Podobnou reakci jsem čekal. Za nejchytřejšího se opravdu nepokládám, radit nehodlám. Pouze mám svůj názor. Ad a) TU 154 povedené nebylo, pravda nerozlišil jsem verze, ta poslední M je výrazně jiná (nejde jen o motory) ale i na tu se názory liší. Každopádně je to zastaralé letadlo. Příčina pražské nehody nebyla jednoznačně stanovena, hovořilo se o problémech nastavení stabilizátoru a snaze pilota přistát v Pardubicích Ad b) většinou se toto nedělá, riziko je značné Ad c) nejpozději po prvním neúspěšném pokusu o přistání ve Smolensku měl následovat odlet na jiné letiště. O nedostatek paliva, vzhledem ke vzdálenostem, šlo sotva.

A konečně - vůbec nepatřím ke kritikům ruských letadel a všeho ruského, jak je dnes "módní". Letadla na ideologii kašlou. Me 262 a Il 14 byly skvělé stroje, bez ohledu na to, kdo je postavil. O létání toho vím dost, vlastním platný pilotní průkaz .... :-) 

0/0
11.4.2010 11:34

Dennys

Re: nehoda není náhoda

Nejste vy ten chytrak, co tu vcera psal o "poruchovem"  Tu 104, coby kopii Cometu ???? Tyto dva letouny nemaj nic spolecneho a Tu 104 byl daleko lepsi a mene padal. Styl a duch prispevku by tomu odpovidal.:-)

0/0
11.4.2010 11:39

vítek z prčice

Re: nehoda není náhoda

Tak to tedy opravdu nejsem. Každý fanda do letectví ví, že TU 104 vznikl úpravou TU 16.

Takže i ten styl a "duch" byl někdo jiný. A co to vlastně ten duch je? :-)

0/0
11.4.2010 13:00

czmario

Re: nehoda není náhoda

Je zastarale, pravda, ale dodnes litaji i dakoty, ze jo... Verze 154 M ma uz jinou a lepsi avioniku a zase az tak nejhorsi stroj to neni, tuto havarii zapricinil jednoznacne lidsky faktor. Kapitan to mel otocit, sice by asi dostal vyhazov, ale v dane situaci na palube veli on... Taky o tom neco vim, taky litam...

0/0
11.4.2010 11:44

grimosa

Re: nehoda není náhoda

ja si naopak myslim, ze TU154 bylo povedene letadlo, souhlasim, ze verze M je mnohem lepsi, jako asi u vseho co se vylepsuje. 737NG je taky lepsi nez 737-100.

Tu154 je starsi ale rozhodne ne nespolehlivy: na celem svete doslo v "36 případech k úplnému zničení a ztrátám na životech. Šest z těchto nehod bylo způsobeno vojenskou akcí nebo terorismem (úmyslné sestřelením Izraelem, neúmyslné Ukrajinou), několik špatnými podmínkami na zimní ranveji (včetně srážky se sněžnými pluhy), několik přetížením nákladem a několik srážkami."

treba Boeing 737 ma podobnou statistiku v procentech na pocet vyrobenych kusu. Tak proc tu nekdo porad papouskuje ty novinarske kecy o nespolehlivosti.

Podle toho co jste napsal o letani moc nevite, ukazte jedineho pilota TU-154, ktery by na nej nadaval. Odhaduju, ze tak maximalne letate na pocitaci, mozna nejake to SLZ jako PG padak nebo ULL.

0/0
11.4.2010 12:17





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.