Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ministerstvo chce omezit „vařiče“ pervitinu, lékárníkům se to nezdá

Sněmovna bude na své březnové schůzi rozhodovat o výdeji léků s pseudoefedrinem přes centrální úložiště dat. Česká lékárnická i lékařská komora návrh kritizují, systém přirovnávají k "Velkému bratrovi". Ministerstvo a Státní ústav pro kontrolu léčiv veškeré výtky odmítají. Úložiště je podle nich bezpečné, údaje zneužity být nemůžou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Euronymos

lol ...

Kdysi dávno pamatuji na zlatý trojúhelník, před pár lety pamatuji na zlatý trojúhelník a i nyní dle mých informacích stále zlatý troúhelník bezproblémově funguje.

Takže spíše by se někdo měl zabývat tímto problémem, než aby řešili kraviny ohledně prodeje léků s PE na recept.

0/0
9.3.2010 10:13

notebook.r51

Re: lol ...

Když ono jde o zakázku, kde jsou peníze, jen se pro ně sehnout, že... někdo už to má třeba hezky přejednané...

0/0
9.3.2010 13:05

Euronymos

Re: lol ...

O tom absolutně nepochybuji. Ještě, že se nezúčasňuji výběrových řízení pro státní správu, ale jen v soukromém sektoru.

Resp. zkoušel jsem to párkrát a a překvapivě to vyhráli vždy ti bohatší ;-(

0/0
9.3.2010 13:15

notebook.r51

Re: lol ...

To je náhodička ;-D

Mě na tom nejvíc fascinuje, jak když se odečte DPH a náklady na ty bohatší firmy, co to zastřešujou a koordinujou apod, plus nakupovaný hw a mandatorní sw opět od bohatších firem, tak zbude na toho, co to nakonec musí fakticky udělat, tak 10% původního objemu zakázky, což je peníz, za který nemít řešení v šupleti dopředu hotové, to nejde udělat.

Je to jak na tom cvičení: pane generále, předveďte útok.. pane plukovníku... pane majore... až rotný Novák plus čtyři: Na zteč!

0/0
9.3.2010 13:57

Euronymos

Re: lol ...

Jako kdybych slyšel mluvit plno mých známých :-)

0/0
9.3.2010 14:10

OSTRAVATAR

@@@

jde jen o to zda jsou lekarny ozelet na ukor fetaku usly zisk a take pohled vysmatych lekarniku v polsku nebo nemecku....a z toho svinstva ktere se dovazi z nemecka to je na chcipnuti....nezbyva jen doufat ze se takto vyrobeny pervitin ktery nadmerne zatezuje srdce nedostane k dceri nejakeho politika nebo nedej boze k vasemu pubertalnimu diteti...ale vas se to urcite tykat nemuze...ze jo..??

0/0
9.3.2010 8:47

lek2

Re: @@@

Většina lékáren, s výjimkou pana Hampela a jeho pár věrných, to velmi ráda oželí. Tomu věřte, i sjezd delegátů lékárnické komory potvrdil názor, že výdej pseudoefedrinu pouze na recept.

0/0
9.3.2010 9:37

wasenmeister

Re: @@@

co je mi do nejakeho sjezdu? Kdyz mi neni dobre, koupim si nurofen stopgrip a jedu a ne ze budu muset jit k doktorovi, cely den tam cekat na recept a pak az mi ho milostive, po dukladne lustraci a zaneseni do databaze, nejaky lekarnik vyda. Tenhle system je spatny. Proc by mel lekarnik suplovat praci policie nebo moji matky? Ja snad sam vim, co potrebuju a chci. Nemam vubec zadny zajem, aby o me stat shromazdoval jakekoli informace, pripadne abych travil svuj cas u doktora kvuli lecbe banalni nemoci.

0/0
9.3.2010 9:56

lek2

Re: @@@

Já bych po pseudoefedrinu za volant nesednul, ale každý svého štěstí strůjcem.

0/0
9.3.2010 10:30

wasenmeister

Re: @@@

tim jedu jsem nemyslel rizeni auta. Ale normalni fungovani v praci. :-)

0/0
9.3.2010 10:55

lek2

Re: @@@

Tak to jo, a nejsou kolegove radostní, že jim tam někdo roznáší třeba chřipku? Nikdo z nás není nepostradatelný, jen nevím jestli bohužel, nebo bohudík, to už je na dojmu konkrétního člověka.

0/0
9.3.2010 10:59

wasenmeister

Re: @@@

doba je zla ;-D kazdopadne kdyz to jde, delam z domu. Nicmene moznost pohybu v pripade nutnosti, kterou mi ten lek s PE poskytuje, se mi libi a nechci se o ni pripravit diky neci neschopnosti ucinne resit drogy.

0/0
9.3.2010 11:03

lek2

Re: @@@

To vím dobře, že doba není jednoduchá. :-)

0/0
9.3.2010 11:39

Noeli

Kecy lékárníků.

Cca před 3 lety jsem byl svědkem v lékárně jak "pacient" přede mnou kupoval Modafen za 2000 Kč. O tom co lékárník posoudí nebo neposoudí jsou kecy. Klidně mu to prodal, holt kšeft je kšeft. Navíc padělání receptů není žádný trestný čin (jen pokud způsobím škodu pojišťovně, což v případě Modafenu, který feťák platí sám není). Dříve prodej receptur. tiskopisů (a evidenci dle čísel) zajišťovala VZP, od Nového roku se recepty  dle nové metodiky tisknou v ordinacích na laserové tiskárně (nebo si je může lékař objednat z tiskárny, ovšem bez čísel a jakékoliv evidence). Razítko vyrobí kdokoliv bez jakéhokoliv dokladu. Takže čekám boom falešných receptů. A lékárníkům se nedivím, že řvou (alespoň někteří, ti nepoctiví) neb žijeme ve zkorumpované kotlince a někdo tak přijde o kšeft...

0/0
9.3.2010 8:31

wasenmeister

Re: Kecy lékárníků.

Lekarnik se nema co starat o to, na co pouzijes ten ktery lek. Lekarnik je tam jen od toho, aby podal ze skladu, pripadne namichal. Aby me nejaky lekarnik lustroval, jestli jsem nebo nejsem fetak, podle toho, jak vypadam, to je vylozene na ranu ;-D Leky jsou zbozi jako kazde jine

0/0
9.3.2010 11:01

notebook.r51

Re: Kecy lékárníků.

Nejsou. Jsou upravené samostatnými zákony. Proto se neprodávají ve večerkách.

0/0
9.3.2010 11:20

wasenmeister

Re: Kecy lékárníků.

a to je chyba :-)

0/0
9.3.2010 12:10

notebook.r51

Re: Kecy lékárníků.

Na tenhle názor máš právo, jistě.

Mně spíš připadá, že léky patří do podobné kategorie jako třeba zbraně nebo peněžní hotovost (další kategorie bych si vzpomněl, ale není na to čas), tedy je nežádoucí, aby jejich pohyb byl zcela volný a bez kontroly. Zaítm je právní stav bližší mému názoru.

Zkus prosadit ten svůj model.

Když ti to projde v parlamentě, potažmo v EU, stane se to zákonem a bude tomu po tvém. Co ti brání.

0/0
9.3.2010 12:24

wasenmeister

Stat nema co zhromazdovat informace o tom, co kdo kupuje

za leky!! Kde to zijem, ze kvuli par jedincum a neschopnosti policie bude stat mit databazi o vsem, co si kdo koupi v lekarne? A jeste pry ve valne vetsine bude pacient s nadsenim souhlasit? Lide, co toto navrhuji a tvrdi nemaji ve statni sprave co delat, maximalne tak nekde v Belorusku, pripadne v KLDR Rv

0/0
9.3.2010 8:15

notebook.r51

Re: Stat nema co zhromazdovat informace o tom, co kdo kupuje

Zablokovat nadměrný prodej nějakého zboží lze při identifikaci kupujícího (osobním dokladem) zcela bez problémů, aniž by se tím zbytečně shromažďovaly citlivé OSOBNÍ ÚDAJE. Psal jsem to před chvílí vedle, jak. A ÚOOÚ by proti tomu nemohl říct ani popel, pacienti jakbysmet.

0/0
9.3.2010 11:24

ibaba

Je to kšeft pro lékárny

tyto reklamou stále vyzdvihované "léky" pouze potlačí příznaky ale neléčí  stačí čaj s citronem a medem + obyčejný paralen a je  nachlazení  vyléčené.

A feťáci si  seženou materiál kdekoliv  nechala bych je ať si ten pervitin napíchají a jdou do kytek.A za prodej  tohotosvinstva  velmi přísné tresty  od 10ti let nahoru.

0/0
9.3.2010 7:33

Dr.Download

???

1800mg z balení, hmm.8-o;-D

0/0
9.3.2010 7:12

OSTRAVATAR

Re: ???

maximálně dvě balení, tedy 1 800 miligramů účinné látky ... bleeee :-P

0/0
9.3.2010 8:38

lek2

Re: ???

Přesně jsou to 2 velká po 24 tabletách a 1 malé po 12 tabletách. Tomu odpovídá až 20 dávek pervitinu. Stát se nám prostřednictvím dr.Beneše snaží vysvětlit, že je správné, aby si mohl každý beztrestně uvařit 20 dávek za měsíc, když si sežene aspoň jednoho nákupčího, tak i víc. Taky se tomu dá říkat státem řízené šíření toxikomanie.Rv

0/0
9.3.2010 9:32

wasenmeister

Re: ???

a proc by si kazdy nemohl neco uvarit? Co je komu do toho ;-D Kdyz zaplatis za PE a dalsi suroviny, chemicka reakce by mela byt uz kazdemu ukradena. Nebo Tobe nejak vadi to, ze je nekdo za svoje penize nekde sjety? To bys cely den nemohl delat nic jineho, nez hulakat pred hospodou na lidi, at nechlastaji

0/0
9.3.2010 9:58

lek2

Re: ???

Myslíte si, že se zbytky po chemických reakcích bez následku vypaří?

0/0
9.3.2010 10:33

wasenmeister

Re: ???

a jake jsou tedy nasledky pro nezucastnene? Nedavno tu psali, ze mladici jezdili varit do lesa R^ Zrejme nejaci zeleni ;-D

0/0
9.3.2010 10:57

lek2

Re: ???

Zbytky po reakční směsi, ibuprofen, rozpouštědla atd. Není toho až tak málo.

0/0
9.3.2010 11:40

Euronymos

Re: ???

A teď tu o červené karkulce ... Doporučuji si přepočítat rovnice, ze kterých vycházíš a zjistíš, že jsi napsal kravinu.

Btw. Co je to 1 dávka ?

0/0
9.3.2010 10:06

lek2

Re: ???

Kdy jsme si tykali, že si nějak nepamatuji. :-) A podle jakých rovnic to počítáte Vy?

0/0
9.3.2010 10:28

Euronymos

Re: ???

Netykali, jestli to vadí, tak v tom případě sorry. Ale abychom se vrátili k tématu, tak jsme měli jednu hodnout chemikářku a vlastní zkušenosti se také někde najdou :)

Ale abych si byl 100% jistý, tak jak je veliká jedna dávka ?

0/0
9.3.2010 10:35

lek2

Re: ???

To byla reakce na to automatické tykání, ale v pohodě. :-)

Odpověď je v rozohovoru s prezidentem lékárnické komory, samozřejmě se nedá počítat dávka na čistou látku.

http://zpravy.idnes.cz/prezident-ceske-lekarnicke-komory-stanislav-havlicek-pfu-/odpovedi.asp?t=HAVLICEK2&akce=

0/0
9.3.2010 10:57

Euronymos

Re: ???

V poho :)

Jo tak on to řekl pan Havlíček. Tak v tom případě je to jasný ;-D. Co já si pamatuji, tak se nikdy neměřilo na dávky, ale vždy na géčka.

0/0
9.3.2010 11:03

biofyzik

jak je kompetentní lékárník posoudit, zda se jedná o narkoma

tak, že zavolá jeho praktickému lékař?

0/0
9.3.2010 6:52

notebook.r51

Co je za problém s ochranou osobních dat?

Stačilo by sbírat třeba čísla občanek bez osobních údajů lidí.

To ještě nikoho nenapadlo?

0/0
9.3.2010 6:19

javky

Re: Co je za problém s ochranou osobních dat?

Spíš je potřeba si položit otázku, jestli stát opravdu potřebuje vědět, že jsem si v úterý ráno v Havlbrodě koupil paralen?

0/0
9.3.2010 10:03

notebook.r51

Re: Co je za problém s ochranou osobních dat?

Nepotřebuje. Přesně to tvrdím.

Není potřeba, aby bylo kdekoli zaznamenáno, že to byl Josef Novák. V HavlBrodě v úterý budiž.

Stačí poznamenat údaj (bezvýznamový identifikátor, jednosměrnou funkcí odvozený z občanky, takže není možná zpětná transformace, to je dneska triviální záležitost), který v případě potřeby potvrdí, že "ten, kdo se prokázal touhle občankou, už za měsíc nakupuje pátej balík - provést opatření podle...". Nikde přitom není trvale zaznamenáno, jak se jmenuje a kde bydlí, není to potřeba.

Takže by nebylo možné, aby někdo databázi vylil, udělal z ní seznam OSOB (jedině kdyby měl přístup do CRO a zkoušel miliony občanek jednu po druhé, jestli jo nebo ne, ale to by neuniklo pozornosti jinde) a ten seznam odsob s jejich osobními údaji prodal nějaké firmě, aby bůhvíco.

0/0
9.3.2010 11:17

javky

Re: Co je za problém s ochranou osobních dat?

Máte pravdu, ale řešíte to jako technický problém. Mě jde spíš o princip. Čeho tím stát dosáhne? Když si budu moct koupit jen 2 krabičky Paralenu Plus přestanou existovat drogoví dealeři a feťáci? Obávám se, že ne. Takže to celé opatření je v principu k ničemu a jde jen o buzeraci. Nakonec ta opatření dotáhneme k dokonalosti a koupit balení Paralenu v lékárně bude složitější než koupit kamion efedrinu přímo od výrobce.

0/0
9.3.2010 12:47

notebook.r51

Re: Co je za problém s ochranou osobních dat?

Jistě, primární problém je jinde a vyřešit jej je skutečný problém.

Na druhé straně se vytvořil jakýsi dílčí pseudoproblém, a ten se řeší blbě a tancujou se okolo toho tance, jak kdyby to jinak nešlo a byl to poblém hlavní.

Říkám proto - řešení toho dílčího je nasnadě, způsob jasný, fajn, vyřešeno, pryč od toho a řešit dál to hlavní.

0/0
9.3.2010 13:13

javky

Re: Co je za problém s ochranou osobních dat?

Jenže proč řešit dílčí problém, který by bez toho primárního nebyl? Není lepší věnovat toto úsilí řešení toho hlavního problému? Proč by měl zákaz Paralenu suplovat práci policie? Jako by se z ničeho jiného než pseudoefedrinu drogy nedaly udělat... Nacházíme se ve zcela schizofrenní situaci: import drog je zakázán, výroba je zakázána, prodej je zakázán, nákup je povolen, držení je zakázáno, užívání je povoleno. Jak můžu užívat drogu, když jí nesmím vlastnit, jak si ji můžu koupit, když jí následně nemůžu mít, jak jí můžu kupovat, když mi jí nikdo nesmí prodat atd... Ale to už je na úplně jinou diskuzi.

Myslím, že se shodneme na závěru, že řešení podproblému existuje, ale jako celek je to úplně blbě.

0/0
9.3.2010 13:51

notebook.r51

Re: Co je za problém s ochranou osobních dat?

jj. a bude hůř.

0/0
9.3.2010 14:01

pavel.n

krása v jednoduchosti

Mám pocit , že se politici snaží zabít komára krumpáčem.

Proč to neudělat jednoduše - 1 pacient = 1 krabička léku a je to vyřešené !

0/0
9.3.2010 4:05

Euronymos

Re: krása v jednoduchosti

Tak si pro "lék" pošlu pár lidí a bude to vyřešeno.:-)

0/0
9.3.2010 10:08

notebook.r51

Re: krása v jednoduchosti

Fajn, Tak získáš pár krabiček. Co dál? Časem ti dojdou lidi. velmi záhy.

0/0
9.3.2010 11:27

Euronymos

Re: krása v jednoduchosti

Kolik toho víš o této problematice ? Osobně bych si tipnul, že absolutně nic, protože to co se uvádí v médiích je demagogie a často i naprosté lži.;-)

0/0
9.3.2010 11:32

notebook.r51

Re: krása v jednoduchosti

Netuším, která problematika je "tato".

O farmacii a drogách, s výjimkou praktického užití kofeinu, alkoholu a nikotinu, přiznám se - nevím nic.

O zpracování informací - troufám si říci - mnohé.

Jinak s tím, že pravdivé v médiích je datum, pravděpodobná předpověď počasí a ostatní je ostatní, naprosto souhlasím.

A rád se nechám o čemkoli poučit - povídej, přeháněj...

0/0
9.3.2010 12:17

Euronymos

Re: krása v jednoduchosti

Myslel jsem drogovou problematiku.

Stále si živě pamatuji zlatý trojúhelník, který fungoval již za min. režimu a funguje doteď, jinými slovy se člověk projde nějakou půl hodinku a pak se vesele může zavřít do laborky. Všichni o tomto problému ví, ale nikdo jej nechce řešit. Za to radši budeme obyvatele ČR masírovat reklamní kampaní, jak je "nejškodlivější" drogou marihuana. Naposledy mě takto pobavil jeden pán, který se do mě kvůli jointu pustil a za boha jsem mu nemohl vysvětlit, že alkohol je větší svinstvo jak koks.

Když tě bude něco zajímat, tak se zeptej. 

0/0
9.3.2010 12:28

notebook.r51

Re: krása v jednoduchosti

Alkoholik, toť malý český narkoman!  Patřím ještě ke generaci, která chodila na pivo a myslivce až se časem prochlastala ke střídmosti, takže ze mě stát moc spotřební daně neužije. Auto je služební. Drogy minuly mne i mé děti a všechny známé vůkol, takže nemám důvod se jimi zabývat, zaplaťpámbu.

Řešil jsem teoretické zadání: Kterak zajistit spolehlivou evidenci výdeje čehosi náhodným fyzickým osobám, aniž bych vystavoval riziku jejich osobní údaje nějakým přenosem a shromažďováním v jednom místě. Problém JE řešitelný, chybí vůle. Tak, jak to mají dnes postaveno, je o dobré leda k tomu, aby skutečně někdo zašmelil data nějakým farmaceutickým firmám.

0/0
9.3.2010 13:03

Euronymos

Re: krása v jednoduchosti

Alkoholik není malý český narkoman, ale normálně regulerní feťák.

Myslivec mi nechutná, tak jsme chodili na pivko a vodečku, nebo ke strejdovi do sklípku na slivku.

Tak až na ty děti jsme na tom stejně. Na stát z vysoka kašlu, už kupuju i kávu a občerstvení pro "klienty" jako služební služební. Osobně mám na drogy jiný názor a to je ten, že je nutno je vyzkoušet, abych věděl co to je a mohl o tomto problému vést jakž takž inteligentní debatu.

Je to jako skoro u všech oborů. Prakticky žádná ochrana soukromých dat. Už vidím, jak nedám souhlas se spracování a nedostanu paralen. Jen by mě zajímalo, jestli bych vyhrál s lékarnou soudní při, nebo ne :).

Předpokládám, že se pohybuješ v IT/IS, že ?

0/0
9.3.2010 13:12

notebook.r51

Re: krása v jednoduchosti

Jj, v oboru už přes 30 let. Myslivec skončil někdy okolo roku 80, tehdy byl v Březně nějaký průšvih s příměsema a lidi to přestali pít přece. Pokud je přestat tak jednoduchý s drogama jako s alkoholem, nevím, kde je problém. Na mě udělal doktor bubu se srdcem a kašlu na to, neabstinuju, ale tak 1:100, piva tak 3 za půlrok, panáčka na Silvestra.

Ochrana dat je komická, když kdekdo chce opsat půl občanky do umaštěnýho sešitu na vrátnici. Bezvýznamové identifikátory místo rč, jak to plánovalo min.informatiky - v nedohlednu. Všude jen komediální prezentace, v Powerpointu to funguje každýmu. Všechno jen na efekt. Policajtům se koupí nová auta, s pruhama které se loupou, protože jsou jen na ruční mytí. Že Felda žrala 8 a nová Oktávka 10, benzínu je stejně.  My jsme slavní, máte nový auta. Datové schránky atd. - škoda mluvit. Totální rozklad. Nejsme jako oni - my jsme horší! vyřvával chvástavě jeden na vládě, když se picnul. Ani se nedivím tomu Duškovi, že na odchodnou práská dveřma nahlas.

0/0
9.3.2010 13:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.