Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

NÁZOR: Vítězný únor? Nebylo úniku

Právě jsem se vrátil z Hradu! Slova, kterými Klement Gottwald 25. února 1948 zahájil svůj projev na Staroměstském náměstí a oficiálně ohlásil nástup socialismu, marxismu-leninismu a diktatury proletariátu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

vokroj

Poslední dobou se šíří bludy, že únor byla naše

záležitost, že se mezi velmocemi nic nedělilo. Opak byl jednoznačně pravdou, bylo to jasně nalajnováno a totalitní režimy vznikly všude, jak bylo rozhodnuto. Jen ta Jugoslávie pak Stalina stále zlobila ...

0/0
7.3.2010 22:42

Špecián

Připomínejme si historii!

Děkuji za článek. Takové věci by měly být dnes stále připomínány. Zvláště ta myšlenka, že dlouhou dobu existoval zdánlivě nezvratný trend, který vyvrcholil nástupem komunistů. Právě proto, že v dnešní se opět objevuje zdánlivě nezvratný trend, který nás vede k další katastrofě.

0/0
7.3.2010 13:45

StaPech

Omyly historičky

Článek se mi velmi líbí a tím více mě mrzí omyl, že Gottwald ohlásil svůj návrat z pražského Hradu na Staroměstském náměstí. Je to omyl, který stále opisují mladí novináři, ale historik by se toho měl vyvarovat. Je to takto:

V pátek 20. února špatně ¨propočítaná  demise pravicových ministrů, v sobotu 21.února manifestace na Staroměstském náměstí s projevem Gottwalda z balkonu Kinského paláce a pak jeden  úder za druhým a až na pochod studentů na Hrad  žádná protiakce pravice. A ve středu 25. února prezident demisi přijal, neboť mu podle ústavy ani nic jiného nezbývalo, nechtěl- li odstoupit a riskovat možné zmatky v republice. Ministři, kteří podali demisi byli totiž v menšině. A po podpisu prezidenta přijíždí Gottwald na přeplněné Václavské náměstí a oznamuje vítězství. A tady pronesl tu větu, která se stala pak bonmotem.

0/0
1.3.2010 22:17

sojkal

Re: Omyly historičky

Oni to měli propočítané dobře. Měla to být varianta jako 1920. Demise, úřednická vláda atd. Ale Gottwald nebyl Tusar a socdem a z předchozí porážky se poučili.

0/0
7.3.2010 16:54

buranumdopamatniku

cesi si komunisty zvolili dobrovolne

Mam pred sebou vysledky z voleb 1946. Obcane CSR dali komunistum tolik hlasu, ze komuniste ten puc udelat museli.  Cesi jsou politcky neandertalci  , ted jako tenkrat.  

0/0
26.2.2010 20:59

Mysel

Nadeje

Treba je autorka aspon dobra ekonomka.

0/0
26.2.2010 1:28

Homer.Simpson

nebyl úniku ze smradu Klémovy fajfky

Když Kléma začal bafat z fajfky, tak to byl smrad, že asi nebylo úniku.;-D

0/0
26.2.2010 1:14

..freak..

NÁZOR: Lisabonská smlouva? Nebylo úniku

:-PRv

0/0
25.2.2010 23:19

Karelka

Něch žije

sůdruh Gottwald!!!Aj sůdruh Husák!;-)

0/0
25.2.2010 22:07

--Judith--

Muselo tu být ruských agentů neurekom.

Jeden z nich, obzvlášť odporný sociální demokrat Zdeněk Fierlinger, to dotáhl až do vlády a nestyděl se Čechům namlouvat, že láska k cizí mocnost je nad lásku k vlastní zemi, čehož se chytli čeští bolševici a 40 let touhle špínou krmili vlastní národ. Slušný člověk to pociťoval jako vlastizradu. Ruský agent to pochopitelně považoval za normální.

0/0
25.2.2010 21:46

pavelpat počtvrté

Re: Muselo tu být ruských agentů neurekom.

Rád bych upozornil, že Fierlinger zradil ideály sociální demokracie a stal se prachsprostým komunistou....Rv

0/0
25.2.2010 23:44

Josef II

Rizene hospodarstvi take slavi uspechy !

V Japonsku a nedavno v Koreji vzdy vlady silne protezovaly klicova odvetvi a tak jim umoznovaly raketovy vzestup. Nejdrive slevarensvi, ocel, potom lodenice, potom vozidla, motocykly, fotoaparaty, elektroniku ... to vse pochazelo z petiletych planu! Mnoho ekonomistu ma proti tomu namitky, ze nejde o volny trh ale o druh korupce, tzv.  "Nepotismus", ale uspechy to vzdy slavilo. Blize nam - podivejme se na francouzske uspechy v domene nuklearni energie, vlakove dopravy a vyroby dopravnich letadel ! K tomu by se divoky trh nikdy nedostal !!

0/0
25.2.2010 20:40

habit

Re: Rizene hospodarstvi take slavi uspechy !

... to co je jinde běžný stav, je ve Francii považováno za úspěch - japonský a korejský zázrak je možný v Japonsku a v Koreji, kde byli lidi ještě před 60ti lety zvyklí na rozkaz císaře spáchat sebevraždu celé rodiny - čili železná kázeň, v práci se člověk stal automatem... s tím jak se tradice uvolňuje, ztrácejí podobné zásahy efekt...

0/0
25.2.2010 20:49

atakdále1

vítě že za 1. světové války

proti sobě bojovali gottwald za ck rakousko a svoboda za rusko -))))))))))))))))))))))))))))

0/0
25.2.2010 19:05

Dr No

Dlužno ještě dodat,

že většinu popsaných kroků zařídil, nebo umožnil komunistům provést pan Beneš ....

0/0
25.2.2010 18:18

nesmrtelná medvědice

Re: Dlužno ještě dodat,

přesně tak, lidé by si měly přečíst benešovy dekrety. pak by jistě získali na celou situaci jiný náhled. Většina lidí se beneše a benešových dekretů zastává, a skoro nikdo je nečetl.

0/0
25.2.2010 18:47

Dabi

Únor 1948

byl jen důsledkem 2. sv a jejich výsledků, nejprve bylo Československo v rámci Mnichova předhozeno GB a Francií Hitlerovi a po válce se Československo stala válečnou kořistí CCCP za souhlasu USA a GB, takže šlo jen oformu jakou CCCP k ovládnutí zvolí. Ještě v r. 1968 neměly USA námitky proti okupaci ze strany CCCP.

Nacistickou a komoušovskou totalitu jsme vlastně dostali "darem" od zavedených demokracií. 

0/0
25.2.2010 18:09

Dr No

Re: Únor 1948

To se pletete, oni jenom vyhověli přání pana Beneše, který dělal všechno proto, aby se (spolu celou republikou) dostal co nejhlouběji do rekta soudruha Džugašviliho ...

Přečtěte si třeba tohle:

http://www.fronta.cz/dokument/moskevska-jednani-benes-molotov-2

0/0
25.2.2010 18:22

AK-47

Re: Únor 1948

Plně souhlasím. Mnichov ukázal, jak to s našimi tehdejšími spojenci vypadá.

Citace:" Hitlerovi nejhorší nepřátelé by  mohli stěží zpochybnit výhody, které již  vyplynuly ze znovunastolené civilizace". Zdoj -- The Times, Londýn 24.7.1933.

Pak se nedivme, že měl bolševismus u nás cestu otevřenou.

0/0
25.2.2010 18:27

atakdále1

Re: Únor 1948

R^

0/0
25.2.2010 19:03

noorange

Dnes mají souzi velký den!

Mávátka a lampióny jsou již připraveny.

0/0
25.2.2010 17:42

kukk.vykuk

K čemu má ten článek sloužit

K zastrašování, aby lidi volili jen pravici? Trapný.Rv

0/0
25.2.2010 16:53

noorange

Re: K čemu má ten článek sloužit

co když proto, aby se rozsvítilo i tam, kde je temno, eh rudo?

0/0
25.2.2010 17:21

íčko-Berija 2

Re: K čemu má ten článek sloužit

U tebe je to marné,kde nic není ani Žáček nebere.

0/0
25.2.2010 18:15

rychtar

Nebylo uniku? Opravdu?

HLOUPOST !!!! Nejvetsi podil na prevzeti moci v Ceskoslovensku Klemou meli socialiste. Kdyby jeji ministri podali hromadnou demisy spolu s dalsimi tremi demokratickymi stranami, vse by bylo jinak. V te dobe jiz popularita KSC znacne klesala a v dalsich volbach by uz nebyla nejsilnejsi stranou v Ceskoslovensku. Vse podelali socialiste, a tak nemohlo take dojit k planovanemu odstaveni v te dobe jiz senilniho Benese a vyhlaseni Ceskoslovenske neutrality.

0/0
25.2.2010 16:25

Reeve

Re: Nebylo uniku? Opravdu?

Berete-li to takhle, pak vše "podělaly" především ony zbývající strany (lidovci, nársoc...), jejichž ministři podali demisi, aniž by si zajistili jakoukoliv podporu - ať už ze strany sociálních demokratů, nebo ze strany prezidenta. Oni se prostě jen pokusili udělat obvyklé prvorepublikové "parlamentní dusno" a v hluboké naivitě je nenapadlo, jak snadno toho mohou komunisti využít, zvláště když za sebou měli značnou část veřejnosti znechucené návratem prvorepublikové "parlamentní žvanírny".

Beneš byl možná už nemocný, ale v únoru 1948 udělal to jediné, co udělat mohl - zachoval se přesně podle Ústavy.

Poučení z toho plyne jediné: Snaha demokratických stran takticky šachovat na parlamentním kolbišti a podcenění odporu veřejnosti ke stranickému politikaření může vést vyústit v "řešení", které může všechny zúčastněné dlouho a hodně mrzet.

0/0
25.2.2010 16:55

noorange

Re: Nebylo uniku? Opravdu?

pomalinku se odkrývá hanebný podíl sociální demokracie na podrazení lidí v tomto státě. Ale v podstatě není zájem toto odhalit, ptotože údajně ke znárodnění přistupovali mnohem razantněji než komančové.

0/0
25.2.2010 17:26

Mysel

Re: Nebylo uniku? Opravdu?

Oni taky socialisti delaji co mohou, aby je pokud mozno nikdo s Fierlingerem a jinymi agenty sovetskych bolseviku nespojoval. Pritom v dnesni dobe, kdy prezident republiky jde stejnym smerem jako Benes v nejtemnejsich letech a dokonce tu mame Kremlem sponzorovanou stranu, by to spouste lidi snad ani nevadilo.

0/0
26.2.2010 1:27

navigator

Vítězný Únor?

Dobrý den. Je téměř k smíchu, jak jsou mnozí diskutéři naivní. Nebýt  t.zv. Února 48,

skončilo by vše sovětskou okupací, podobně jako v NDR. Západ měl všeho také plné kecky, navíc tu byla spojenecká dohoda o rozdělení sféry vlivu. My jsme byli pouzí statisté, kteří buď srazí kufry sami, nebo je srazí se samopalem v zádech.

0/0
25.2.2010 16:24

rychtar

Re: Vítězný Únor?

Blbost, ve spojenecke smlouve o sferach vlivu neni ani zminka o tom, ze by Ceskoslovensko patrilo do Ruske sfery ...... do ni na papire partilo Rakousko, ale nedali se.

0/0
25.2.2010 16:30

Dabi

Re: Vítězný Únor?

dyly stanoveny demarkační linie a ty určovaly sféry vlivu. A v roce 1968 se CCCP zeptal USA zda to platí a dostal volnou ruku k okupaci. 

0/0
25.2.2010 18:13

Sladek

Re: Vítězný Únor?

Presne tak, bylo a je to jenom v lidech.

0/0
25.2.2010 23:00

Lízal

Lze jen souhlasit,

komunisté byli po válce dost oblíbení, protože po německém útlaku a předválečných tahanicích rozhádaných partají v parlamentu toho měli lidé dost a chtěli nové uspořádání. Nikdo si tenkrát nedovedl představit znárodňování a politický útlak.

Ale rozhodující byla politika Beneše jednak v Moskvě, jednak v únoru 1948, kdy přijal demisi ministrů a jmenoval novou Gottwaldovu vládu. Převzetí moci komunisty se pak dělo ústavním způsobem, takže tzv. Vítězný Únor nebyl žádný převrat.

Kdyby tady po válce existovalo kvalitní seskupení pravicových a středových stran, tak by k tomu nedošlo a Rusáci by ostrouhali. Protože jsme ale národ naivních hlupáčků, tak to dopadlo takhle.

Ostatně - poučíme se při letošních volbách anebo zase naletíme na něčí sliby ?

0/0
25.2.2010 16:10

diviznaT

Klémy byl pěkný chlap,

škoda, že nám ho Rusáci tak zmršili ;-(

0/0
25.2.2010 15:54

diviznaT

Re: Klémy byl pěkný chlap,

Kléma

0/0
25.2.2010 15:54

GEORGE MICHAEL

Re: Klémy byl pěkný chlap,

R^R^ Anebo takový Stalin zamlada, to byl panečku fešák - on se náhodou držel celý život... Jak to ti kluci dělali???

0/0
25.2.2010 16:09

noorange

Re: Klémy byl pěkný chlap,

a jeho brácha Žugašvili?  Krasavec!;-D

0/0
25.2.2010 17:48

Karel66vevyhnanství

Ano , pro nás mladé

kteří jsme ůnor 1948 neprožili jako osobní zkušenost , je toto datum především historická událost , kdy byla s konečnou platností rozhodnuta otázka politické moci , došlo k likvidaci pozic exponentů buržoazije v politickém životě republiky .

Starého psa novým kouskům nenaučíš , že jo JYrko !

0/0
25.2.2010 15:25

obluda.pb

Re: Ano , pro nás mladé

POZOR POZOR - včera jsem se od vrchního velitele dohledu nad morálkou diskutujících dozvěděl, že i takový názor může být "V kontextu urážející...":-)

0/0
25.2.2010 15:34

zakar

Re: Ano , pro nás mladé

Zkusím to zde . Napsal jsem příspěvek, že je zakázáno mít vlastní názor a neprošlo to !!!!!;-D;-D;-D

0/0
25.2.2010 15:59

zakar

Re: Ano , pro nás mladé

Tak jako reakce to prošlo, samostatně nikoliv !!!

0/0
25.2.2010 16:00

obluda.pb

Re: Ano , pro nás mladé

Ano - republiku si rozvracet nedáme - a to ani dnes!!!:-/

0/0
25.2.2010 16:53

Reeve

Re: Ano , pro nás mladé

Já vím, že to bude hození hrachu na zeď, ale dovolím si upozornit:

V inkriminované větě (ani v celém tak často citovaném článku) není ani slovo o tom, že autor s Únorem 1948 souhlasí! Což mně v kontextu doby, z níž článek pochází, přijde jako docela odvážné.

Nedělám si iluze, že Paroubek byl nějakým "velkým disidentem", ale rozhodně mu z onoho článku nelze přisuzovat jakékoliv nadšení z vítězství KSČ v roce 1948 (natož nadšení spontánní a upřímné). Miliony lidí byly v té době nuceny se podepsat pod mnohem horší a devótnější bláboly, než bylo oněch pár řádek ze Svobodného slova. Až se divím, že se na Paroubka podařilo vyšťourat jen takovouhle nepodstatnou hnidu.

0/0
25.2.2010 17:05

zakar

Tak to začínalo cenzurou !!

Redakce iDNES.cz si nepřeje, aby se váš příspěvek objevil v diskusi,

protože je v rozporu s Kodexem diskutéra. Pokud si myslíte, že jsme vás

poškodili, . Budeme se snažit Vám odpovědět. Na nepodepsané a urážlivé či

vulgární e-maily nebudeme reagovat.

0/0
25.2.2010 15:05

obluda.pb

Re: Tak to začínalo cenzurou !!

Tak sláva, nejsem sám - už dva dny koresponduji s vrchním moralistou idnes, a pozor - jsou takovýmto názorem hluboce uraženi, bylo mi přátelsky doporučeno, abych se podíval po jiných stránkách... cosi mi to silně připomíná:-)

0/0
25.2.2010 15:38

zakar

Re: Tak to začínalo cenzurou !!

A kdo mu dal právo být moralistou na veřejné diskuzi ?????????

0/0
25.2.2010 15:42

obluda.pb

Re: Tak to začínalo cenzurou !!

Jo, to ti nepovím - z jeho strany asi strašná oběť pro "blaho lidstva" - stylem "někdo to dělat musí", asi jako pánové, kteří skončili u soudu v Norimberku...:-/

0/0
25.2.2010 16:51

Catumbelan1

Re: Tak to začínalo cenzurou !!

Nejhorší na tom je, že zde vychází spousta

(většina) článků které přímo takovou reakci (pro kterou jste smazáni)

provokují. IDNES svými články uráží inteligenci čtenářů a následně jim brání

svobodně k tomu zaujmout stanovisko. Přitom intelektuální úroveň autorů mnohých

článků musí být prachmizerná protože zveřejňování neověřených hloupostí navíc plných gramatických a faktografickcých chyb oo tom zcela jasně svědčí. A redacke se neumí ani omluvit ale o naše názory však "velice stojí"!

0/0
26.2.2010 7:42

obluda.pb

Re: Tak to začínalo cenzurou !!

naprostý souhlas:-)

0/0
26.2.2010 13:06

adidi

Tatíček Masaryk by je sfouknul jako svíčku!!!

0/0
25.2.2010 15:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.