Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Arcibiskup Duka: Přišlo to jako nezasloužený dar

Čechem nejvíce udiveným nad rozhodnutím Svatého stolce o novém českém arcibiskupovi se zdá být paradoxně právě ten, kdo jím byl jmenován - Dominik Duka. V rozhovoru MF DNES nový primas český mluví o svých ambicích, snech, ale i o tom, jak chce "polidštit" katolickou církev.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

černej oes

Cítím li něco

Cítím li něco jako nezasloužený dar, prostě to nepříjmu.

Příjmu li,  pouze žvaním.

0/0
21.2.2010 17:45

Králík z klobouku

Re: Cítím li něco

Každý dar je nezasloužený. Když je to zasloužené, tak to není dar.

0/0
21.2.2010 18:21

černej oes

Re: Cítím li něco

Též logika... Používá se však třeba termín "dar života." Jaké máte zásluhy na tom, že žijete?

0/0
22.2.2010 1:32

diviznaT

Na co používají zednáři svíčky ?

Oni nesvítí elektřinou ???

0/0
21.2.2010 13:08

zberanek

Pěkný článek i pro ateistu

Pěkný PR článek, snad nezůstane pouze u slov. Pokud se opravdu Duka bude řídit těmito zásadami v článku uvedenými, tak to může být ku prospěchu mejen církve, ale i českého státu. Snad vykročil správným směrem.

0/0
21.2.2010 12:28

proLogos

Re: Pěkný článek i pro ateistu

Taky doufám. Kéž by se reálné činy projevily KLADNĚ co nejdřív R^

0/0
21.2.2010 12:37

Englishman

Re: Pěkný článek i pro ateistu

Pro začátek by možná stačilo, kdyby se neprojevoval záporně, ne?

0/0
21.2.2010 12:48

Englishman

Re: Pěkný článek i pro ateistu

Pražský arcibiskup je moc malý pán na to, aby mohl něco reálně změnit. Může samozřejmě nepohoršovat veřejnými projevy jako jeho předchůdce, nebo dokonce může svůmi projevy vyvolat u části národa i sympatie. Ale to je asi tak vše.

Katolická církev při pohledu zvenčí nebo zespoda vypadá velmi cetralizovaně, ve skutečnosti ale naprstá většina činnosti je organizovaná někým na koho mají biskupové minimální nebo žádný vliv - tedy řády a charitativní instituce. Totéž mimochodem platí i pro majetek - z výnosů řádového majetku nevidí biskup ani korunu.

0/0
21.2.2010 12:47

zberanek

Re: Pěkný článek i pro ateistu

To j jistě pravda, ale oproti Vlkovým názorům je to snad změna k lepšímu. Osobně nemám v lásce náboženské sekty a církevní instituce (neuznávám jakoukoli nesvobodu člověka), ale dle mého názoru je nutná spolupráce napříč celým spektrem konání lidské společnosti.

0/0
21.2.2010 12:56

Englishman

Re: Pěkný článek i pro ateistu

Duku jsem moc nesledoval, ale snad to změna k lepšímu překvaivě bude. Každá instituce mimochodem přináší nesvobodu - nejen ta církevní.

0/0
21.2.2010 13:02

kuttna

Re: Pěkný článek i pro ateistu

Trochu to záleží i na definici pojmu svoboda. Pro mne třeba není svoboda to, že si můžu dělat co chci, ale to, že nejsem otrokem třeba peněz, touhy po slávě atd.

0/0
21.2.2010 14:21

proLogos

Re: Pěkný článek i pro ateistu

Jojo, svoboda je i otázkou filozofických úvah, které říkají, že svoboda se od libovůle liší i určitými zásadami, tedy omezeními.

0/0
21.2.2010 14:26

keděd

Re: Pěkný článek i pro ateistu

Ano! VÍRU (jakoukoliv) potřebujeme všichni. Nejhorší je nesnášenlivost a neposlouchání druhého. Snad se to trošičku upraví.

0/0
21.2.2010 12:51

zberanek

Re: Pěkný článek i pro ateistu

Víru potřebuje každý jedinec, ale nemusí to nutně znamenat víru v Boha.

0/0
21.2.2010 12:57

kill77

Re: Pěkný článek i pro ateistu

víru ano, církev je naprosto zbytečná

0/0
21.2.2010 13:04

proLogos

Re: Pěkný článek i pro ateistu

K víře v neomylnost lidstva si lidé vystačí sami, to je fakt..

0/0
21.2.2010 14:35

zeolit

Jako "klausovec" vítám jmenování

arcibiskupa Duky. Přes jeho "hlavu" vnímám jinak i celou katolickou církev. Lidé jako páter Halík rozdělují národ a škodí.

0/0
21.2.2010 10:08

libynn

Re: Jako "klausovec" vítám jmenování

To možná samotná víra rozděluje a škodí?

0/0
21.2.2010 10:12

Si0

Re: Jako "klausovec" vítám jmenování

Žeby jen tomu, koho irituje?

0/0
21.2.2010 11:12

papullus

Re: Jako "klausovec" vítám jmenování

Halík je jeden z mála,stejně jako Štambach,který z toho nezblbnul až tolik ... a Malý,ale ten je aktivní kněz,už taky blbne

0/0
21.2.2010 10:43

moš

Re: Jako "klausovec" vítám jmenování

Ten druhý už je zběhlý kněz.

0/0
21.2.2010 11:35

papullus

Re: Jako "klausovec" vítám jmenování

právě,protože to prokouknul celý ten podvod

0/0
21.2.2010 12:04

Englishman

Re: Jako "klausovec" vítám jmenování

To není tak úplně pravda, že? Štampach se přesunul do starokatolické církve a knězem zůstal. Navíc to neudělal to (jako někteří jiní) proto, aby se mohl oženit, ale proto, že nemohl skousnout disciplínu.

0/0
21.2.2010 12:26

diviznaT

Re: Jako "klausovec" vítám jmenování

Štampach je zednář, ne?

0/0
21.2.2010 12:42

Englishman

Re: Jako "klausovec" vítám jmenování

To teda vážně není ;-D

0/0
21.2.2010 12:49

diviznaT

Re: Jako "klausovec" vítám jmenování

http://www.christnet.cz/magazin/clanek.asp?clanek=1925 :-)

0/0
21.2.2010 12:51

Englishman

Re: Jako "klausovec" vítám jmenování

No, docela rád bych slyšel, co opravdu řekl. Zdá se i krajně nepravděpodobné, že by v době, kdy byl členem OP a měl nakročeno k tomu stát se děkanem KTF, byl zároveň členem zednářské lóže. Sympatizantem zednářských myšlenek? To možná. Ale organizovaným členem?

0/0
21.2.2010 13:12

diviznaT

Re: Jako "klausovec" vítám jmenování

myslím, že o tom píše i na svých stránkách

0/0
21.2.2010 13:14

diviznaT

Re: Jako "klausovec" vítám jmenování

Citace: "Bývalý dominikán Odilo Štampach se v televizním pořadu přiznal, že je už více než deset let svobodným zednářem. Uvedl také, že současný biskup Dominik Duka půjčoval svícny k zednářským praktikám. Jaký je současný vztah katolické církve k tomuto spolku? Může v něm být katolík kněz nebo laik? Jsou informace o biskupovi Dukovi pravdivé?Jak je to s dalšími knězi, není třeba Tomáš Halík také v tomto spolku? Proč se vlastně Štampach takto veřejně přiznává?" :-)

0/0
21.2.2010 12:52

Králík z klobouku

Re: Jako "klausovec" vítám jmenování

Ano, půjčil komusi svícny, aniž by se zajímal o to, k čemu je dotyčný bude používat. A když Duka pracoval ve Škodě Plzeň, tak zase vyráběl lokomotivy, který tahaj vagóny plný zednářů, a turbíny který vyráběj elektřinu pro zednáře, možná i pro židobolševiky, pedofily a teroristy.

0/0
21.2.2010 18:27

proLogos

Re: Jako "klausovec" vítám jmenování

Ano, možná knězem zůstal, ale ne katolickým. Smosprávný starokatolicizmus je pouze krokem k odnáboženštění.

Jak to v podobném smyslu napsal Chesterton: "Když se v sedmnáctém století svět stal puritánským, byla církev viněna, že postrčila charitu k samotnému chytráctví a falši a vše usnadnila laxností zpovědnice. Když se světem dnes místo puritánství šíří pohanství, je to právě církev, která všude možně protestuje proti pohanské laxnosti v odívání či způsobech. Dělá to, co chtěli udělat puritáni, když o to opravdu stáli. Se vší pravděpodobností přežije vše co je dobré v protestantismu právě v katolictví a v tom smyslu budou všichni katolíci ještě puritáni, když už všichni puritáni budou pohany"

0/0
21.2.2010 12:44

Englishman

Re: Jako "klausovec" vítám jmenování

Starokatolíky sice opravdu nemusím, ale tvrdit, že starokatolicismus (tedy vlastně jen popírání dogmatu o neomylnosti papeže ve věcech víry a mravů) je krokem k sekularizaci? To bych se tedy vážně neodvážil.

Moc nechápu souvislost s Chestertonovým citátem. Chesterton se mnohokrát vrací k tématu útoků na katolickou církev z protichůdných stran - pro jedny je moc laxní, pro druhé moc puritánská (abych se držel tohoto citátu). Chesterton z toho přesvědčivě, byť poněkud nelogicky vyvozuje, že je na správném místě uprostřed. Vůbec nechápu, jak tento citát směřujete proti starokatolíkům - vdyť starokatolíci vznikli jako reakce na extrém, do kterího se katolický církev uchýlila na prvním Vaticanu.

0/0
21.2.2010 12:58

proLogos

Re: Jako "klausovec" vítám jmenování

Chesterton se postupně dostává k myšlence (kterou uvádí vzápětí), totiž, že jedině katolicizmus (za sebe bych řekl ortodoxie obecně) v rámci křesťanství poskytuje takové místo k setkávání a produkování myšlenek, které jsou v rámci kontextu vyrovnané.

Vycházím z toho, že názorová rozdílnost nikdy nesmí vést ke štěpení prvotní církve. To prostě považuju za náboženský zločin, který vychází z pýchy věřících. Toho se týká vznik nový starokatolický církve i původního vyčlenění protestantů. Přitom je historicky ověřená obrovská vitalita katolické církve směrem k obrodě a přijímání reformních myšlenek - které ale narozdíl od dění v odštěpených církvích nemají zlomový a destruktivní účinek.

Neomylnost papeže ve věci učení (ne člověka v lidském konání) bylo na západě široce přijímané a vychází z Písma a působení Ducha Svatého. I mnozí zastánci neomylnosti se ale stavěli rezervovaně k jeho dogmatickému vyhlášení. Pokud o tom ale rozhodl koncil demokraticky, většinou to přijali.

0/0
21.2.2010 15:26

pepča.cyrany

Výrazně mi tu chybí

reakce na inspirativní závěry konference Vize 2020. Je to asi tím, že lidé v pokoře před vizionářskými výhledy do naší budoucnosti teprve vstřebávají olbřímí idee předložené nám na této konferenci, která změní život nás všech.

0/0
21.2.2010 9:47

Franta z hor

Re: Výrazně mi tu chybí

Vize ? Církev byla spíš na PROvize.

0/0
21.2.2010 10:08

pepča.cyrany

Hodně mi tu cbybí

0/0
21.2.2010 9:44

kukk.vykuk

Ať si Duka říká co chce

na mě ale církev dělá dojem jakého si bankéře co chce své peníze i s lichvářskými úroky zpět a nic víc. Prostě církev je podle mě jen banda hamounů.Rv

0/0
21.2.2010 9:42

celtic

Re: Ať si Duka říká co chce

soudruhu, kdybyste církev v roce 1948 neokradli, tak teď nebude chtít svůj majetek zpátky...:-)EU

0/0
21.2.2010 10:03

papullus

Plojhare

kdyby církev ten majetek nenabyla podvody,loupežemi a vražděním,tak by žádný nikdy neměla.Podívej se na ostatní církve ve světě.Katolíci nejsou jediná církev.Ale jako jediná má mezinárodní hierarchii a včetně své anglikánské odnože má nějaký majetek.Ostatní kulty ne.

0/0
21.2.2010 10:31

Englishman

Re: Plojhare

Co je to za blbost, soudruhu? I kdyby tvoje nesmysly majetkové situaci ostatních církví byly pravdivé, tak to nedokazuje nic o tom, jak katolická církev získala svůj majetek. No a pravdivé ty nesmysly fakt nejsou a považovat anglikány za katolickou odnož? Ti by se ti fakt poděkovali.;-DRv

0/0
21.2.2010 12:30

papullus

Re: Plojhare

Odpadnutí anglikánské cirkve od katolické je  známě.Také  má hierarchii v jejímž čele stojí hlava státu,je organizována do diecézí a arcidiecézí.Má biskupy a arcibiskupy nad kterými stojí jako hlava církve monarcha místo papeže. Toto má pouze katolická ,pravoslavná (pardon,na tu jsem zapoměl) a anglikánská.Ostatní církve takovouto strukturu nemají,ani křesťanské,ani nekřesťanské.Majetek ty ostatní církve mají jako obce,ne jako celostátní i  státy přesahující, hierarchicky organizované struktury. Majetek katolické církve je proti vlastnímu učení (viz velbloud procházející ouškem jehly), dále pak jako drobný příklad - území vatikánu získáno t.zv.Konstantinovou Nadací,dokumentem cca o 200 let starším než je datován.Po tomto zjištění již originál není přístupný vědeckému zkoumání. /dokázáno radiokarbonovou metodou/. Metody získávání majetku jsou dost podrobně v dějinách popsány.Jako malá ukázka-nizozemská protireformace-třetina majetku upáleného udavači,třetina císaři,třetina církvi.

0/0
21.2.2010 14:43

proLogos

Re: Plojhare

Vy si asi neuvědomujete, že ono diskutované vyrovnání se týká všech církví, kterým byl majetek odebrán. Vážně mě udivuje Váš idealizmus. Každému společenství samozřejmě patřil nějaký majetek.

Doporučuji Vám zabrousit do pojmů středověkého práva, jako např. "převod patronátních práv", "odúmrtí", "intence", jinak ještě dary, sbírky, odkazy, koupě, věna.

Ne každý a ne vždy se chová jako komunistický stát.

0/0
21.2.2010 12:35

papullus

Re: Plojhare

viz výše.K nabytí majetku které popisuješ.Tímto způsobem nabyla třeba za Josefa II církev tak velký majetek,že byla v Rakouské říši rozhodují ekonomickou silou ? Proto totiž musel přistoupit Josef ke svým reformám,protože stát ekonomicky dusila církev.

0/0
21.2.2010 14:47

proLogos

Re: Plojhare

Ano, vžil se pojem "církevní majetek", který používám i já. Pravda je, že, co se týče katolické církve, jedná se o jednotlivých institucí majetkového práva, např. farní majetek, z jehož výnosu se udržoval přilehlý farní kostel. To samé se týká i vlastnictví. Např. právnickou osobou, která se projevuje ve sporu o katedrálu není katolická církev jako celek (není u nás právnickou osobou), ale svatovítská kapitula, na jejíž účet se vedly v zemských deskách záznamy na téma katedrála. To samé v předbělohorské době, kdy rakouský císař nadal výnosem ze solné daně pražské arcibiskupství, protože husitstvím přišlo o veškerý majetek.

I v případě RKC se jedná o samosprávné celky, byť lidi patří k jedné hierarchii. Majetkoprávně tu není žádný rozdíl - stejně jako u protestantů si jednotlivé farnosti pomáhají na základě spřízněnosti.

0/0
21.2.2010 19:12

proLogos

Re: Plojhare

Církev byla rozhodně menší silou, s daleko menším vlivem a menším majetkem, než za Karla IV (v rámci česka rozdíl cca 17% oproti původně 30% pozemkového vlastnictví).

Zásadní rozdíl je v tom, že cíle Karla IV. se do značné míry kryly s cíli církve, naproti tomu Josef byl osvícenský vládce se vším všudy: Vše pro stát, pragmatická a centralizační, absolutistická vláda. Mnoha jeho záměrům církev naopak překážela. Josef nerušil výrobní a církevní instituce, ale ty meditativní - myšlenkově nezávislá centra, která by mohla narušit jeho záměry. Majetek vázaný na podporu těchto institucí spojil do "matice" a užil pro státní podporu těch nezrušených. Zároveň se zestátňovanou podporou ovšem cílevědomě podřizoval klérus státním zájmům, dělal z kněží státní úředníky. Tady je kořen nekritičnosti R-U kléru, která byla cílevědomě budovaná.

0/0
21.2.2010 19:30

kukk.vykuk

Re: Ať si Duka říká co chce

Soudruhu, pokud můžu mluvit za sebe tak já církev rozhodně neokradl a pokud mluvíš o okrádání tak kořeny majetku církve jsou založeny právě na krádeži a bezpráví.Rv

0/0
21.2.2010 11:09

celtic

Re: Ať si Duka říká co chce

soudruhu a už jsi na církev podal žalobu že tě okradla...?:-)EU

0/0
21.2.2010 11:38

kukk.vykuk

Re: Ať si Duka říká co chce

Opravdu zcestná otázka, nejspíš proto, že není argument, že.

0/0
21.2.2010 11:56

papullus

je to Plojhar

respektive jeho reinkarnace,proto říká každému soudruhu.Lidovec jak zákon káže

0/0
21.2.2010 12:06

prolhanyserver

Re: Ať si Duka říká co chce

R^R^R^

0/0
21.2.2010 13:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.