Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nahlásil Kundera západního agenta? Ano, říká nový šéf ústavu pro totalitu

Jeho předchůdci Pavlu Žáčkovi byla aféra spojená s údajným udavačstvím Milana Kundery často vyčítána. I nový ředitel Ústavu pro studium totalitních režimů Jiří Pernes si ale myslí, že známý spisovatel západního agenta komunistické policii v padesátých letech opravdu nahlásil. Funkce se Pernes ujme 1. dubna.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

prolhani.novinari

A jako co? Tak ho nahlásil.

Ústav pro totalitu je prostě jen pětihvězdičkový zaopatřovací ústav a výsledky jeho práce tomu také odpovídají.

0/0
20.2.2010 3:29

Pepan11

zavinil ti sexualni deviant

V te dobe v Praze radil sexualni deviant, a presne v te dobe byl i lapen a pak odsouzen. Specialne studentske koleje byly pred nim varovany. Z toho duvodu musel byt i Kundera temi okrskari kontaktovan, resp. ho meli v papirech. A pak se do toho pripletl ten agent-amater, ktereho hned prevzala StB, a okrskari si akorat udelali poradek v papirech pro pripad kontroly. To je cely pribeh - a ten pernes bude potrebovat pet let a pet melounu (jeho plat neni min nez 100000, u policie se sefum plati dobre), aby se k teto banalni historce propracoval. Nebudi ve mne duveru.

0/0
20.2.2010 1:14

Drongo

Agent není nevinná oběť

Jestli je někdo vinen, jsou to hlavně ti co poslali nevycvičeného amatéra na jistou smrt.

Co je to za agenta, co se nechá chytit jako králík studentem a obyčejnými okrskáři?

0/0
19.2.2010 8:01

kasikv

Re: Agent není nevinná oběť

předhodíš jednoho, další mohou nepovšimnutě dělat své úkoly. Nic nového pod sluncem, děje se to v mnoha oborech stále.

0/0
19.2.2010 10:11

Raffan.

v padesatych letech se tu neprochazeli jen hodni zaskodnici

ale i takovi kteri nevahali neco znicit, nebo nekoho zastrelit. Cokoliv Kundera udelal, asi udelal v dobre vire.

0/0
19.2.2010 2:14

a_m

Re: v padesatych letech se tu neprochazeli jen hodni zaskodnici

Komunismus byl je o dobré víře,ukrást zabít,vyhrát třídní boj,atd.A mezi bojovníky byli primitivové,budoucí disidenti,nynější magnáti a vaše výrazné nerdostatky z naší historie minulého století.Zkrátka kecáte o době o níž nic nevíte,jen povrchní hovadiny.

0/0
19.2.2010 4:44

Tondach

Re: v padesatych letech se tu neprochazeli jen hodni zaskodnici

Komunismus byl původně úplně něco jiného ! To, co popisujete z něj udělali bolševici v Sovětském svazu !

0/0
19.2.2010 9:41

kasikv

Re: v padesatych letech se tu neprochazeli jen hodni zaskodnici

jen bych to opravil, že to dělají lidé bez ohledu na režim, náboženství apod. Najdou se všude a jak se dostanou na místo, kde mají jen trochu moci, pokřiví cokoliv ve svůj prospěch (i když to můžou někdy myslet dobře) nebo ve prospěch někoho podobného.

0/0
19.2.2010 10:15

Petr_

Re: v padesatych letech se tu neprochazeli jen hodni zaskodnici

Nekde jsem cetl, ze v te dobe dochazelo v okoli tech studentskych koleji k vrazdam, takze mel Kundera dobry duvod nahlasit pritomnost neznameho cloveka. Kdo to je zjistili az kdyz si pro nej prisli. Vypada to, ze to vsechno byla proste nahoda na kterou ten agent doplatil. Kuderu nemam rad, jeho knihy se mi nelibi, ale tohle bych mu nepripisoval.

0/0
19.2.2010 9:31

EWCZ+

Re: v padesatych letech se tu neprochazeli jen hodni zaskodnici

Porad se tady zapomina na jednu vec. Nebyl to prece Kundera, kdo videl podezrelou osobu prvni! Kdyz tenkrat clovek neco uvidel nebo zaslechl sam, tak mel jeste na vybranou zda hlasit nebo nehlasit.

Ovsem kdyz za nim prisel vicemene oficialne nekdo jiny a hlasil, ze mu nekdo jiny rekl, ze videl podezrelou osobu, tak uz se nic delat nedalo. S dalsimi dvema svedky uz Kundera jinou volbu nemel, nez na policii jit. Jestli tam sel rad nebo nerad, o tom se da polemizovat, ale to je asi tak vsechno.

Je zajimave, ze uloha primarniho udavace Dlaska, ktery nejspis jednal castecne ze zarlivosti na 'agenta" Dvoracka  a castecne ze snahy ochranit Militkou pred nasledky jeji blbosti, se v mediich neresila vubec.

0/0
19.2.2010 13:53

jirkajina

za minulý režim mohli spisovatelé

jj, za minulý režim mohli spisovatelé, zatímco Jakeš, Bilak a celá KSČ a StB, to byly jenom takový neviňátka.;-D

0/0
18.2.2010 22:02

beda venerabilis

Re: za minulý režim mohli spisovatelé

Jasně. Banda vykuků, kteří si našli teplé místečko v Chartě a díky němu si pak mohli v pohodičce válet šunky po kriminálech.

Zatímco heroická část národa s nemalým sebezapřením donášela na StB a  dnes a denně musela řešit tragická morální dilemata při zastávání zdánlivě výtečně placených postů. Přitom odporný komunistický režim hrdinně rozkládali drobným ale každodenním rozkrádáním, šmelinou a úplatkářstvím.

0/0
19.2.2010 8:48

Dabi

Je

rozkošný číst hrdiné výjevy tvorů, kteří zřejmě o skutečném životě neví nic, můžete tu po panu Kunderovi hrdinsky plivati sebevíc, pana Kunderu zná a ještě dlouho bude znát celej kulturní  svět , po vás neštěkne ani pes. A cár nepodepsanýho papíru pana Kunderu z ničeho neoviňuje, jen zamindrákovaným tvorům slouží jako důkaz pro plivance.

0/0
18.2.2010 21:28

Já, Claudius

To je teda objev!

A tohle všechno vypátral ten ústav za sta miliony korun. Celou tu dobu se nimrá v blbostech a výsledky žádné.

0/0
18.2.2010 20:53

Právník Standa z Plzně

Re: To je teda objev!

Jak je zde vidět, některým liem velice vadí, že se ukazuje mminulost a opakuje, jaké pra...árny se tehdy dělaly.Je celkem jasné, že se zde rozčiilují ti, co ony pra...írny nejvíce dělali. A je logické, že jim tento ústav leží v žaludku - že soudruhu?

0/0
18.2.2010 21:28

prolhani.novinari

Re: To je teda objev!

Takovejdle ústavje těm skutečným soudruhům naprosto k smíchu...

0/0
20.2.2010 3:31

nesher

Re: To je teda objev!

A jak to víte? Četl jste někdy nějakou publikaci, kterou ústav vydal? Nečetl, ale to Vám nebrání kritizovat, že?

0/0
18.2.2010 21:28

svatopluk.dobrota

Konečně toho Žáčka vyhodili......

Jsem rád, že konečně vyhodili toho Žáčka........., jeho první aktivitou bylo pořízení ústavního auta za 1 100 000,-Kč a nábytku do své kanceláře za 850 000,-Kč...8-o

0/0
18.2.2010 19:48

EWCZ+

Re: Konečně toho Žáčka vyhodili......

Pokud se pamatuju, tak nekde to Zacek omlouval tim, ze jim tam chodej lidi a musi se representovat.

Mno, my mame v laborce nabytek z let sedesatych a prozatim to navstevy vzdycky rozdejchaly ;-D

0/0
19.2.2010 15:40

FoDa

Hmm...

metoda dobírání se pravdy dotazováním někoho, kdo má na nějaký škraloup z minulosti a potřebuje se z toho nějak se ctí vyvléct, je famózní.   Připomeňme si Járu Cimrmana: No dobrá, tak se ho Hlaváčku schválně zeptejte. Zavraždil jste ji ? Nezavraždil. No vidíte, už jste četl moji knihu 100 zbytečných otázek v kriminalistice? Ne. A přitom je všude v dostání ;-D

0/0
18.2.2010 19:20

tyrael

Re: Hmm...

;-D;-D;-DR^R^R^

0/0
18.2.2010 19:21

URB - Kladivo na pravičáky

Re: Hmm...

Pořád mně chybí v čem Kundera chyboval, když oznámil, že se po koleji poflakuje pochybná existence s kufrem??

0/0
18.2.2010 19:30

nesher

Re: Hmm...

No třeba tím, že se nesnažil zjistit o koho jde. Musel moc dobře vědět, že nahlásit za bolševika někoho SNB může špatně dopadnout.

0/0
18.2.2010 19:37

MartinJiskal

Re: Hmm...

jo takze kdyz se po koleji poflakoval cizi chlap co tam nemel co delat tak je to spravne, bylo nutno se ho optat jestli nema bebicko

0/0
18.2.2010 20:33

nesher

Re: Hmm...

Slušný člověk než někoho v totalitním státě práskne policii si takové jednání pořádně rozmyslí.

0/0
18.2.2010 21:29

kasikv

Re: Hmm...

jo, ale i kdyby věděl, co se stane a nechtěl to udělat, riskoval, že ho práskne někdo jinej. A pak by se svezl s ním. Taková byla doba, hodně lidí udávalo i jenom protože se báli, aby je nikdo do ničeho nemohl namočit.

0/0
19.2.2010 10:21

Vilém Hynek Jarmila

Re: Hmm...

No, kdyby tehdy nebyl nadšenej koministickej fanatik, kterej tleskal procesům, psal na soudruhy a rusáky ódy atd., tak by se možná dalo věřit naivní blbosti. Ale spíš bych sázel na to, že potíral reakci. Kundera je jeden z tisíců, který tady kolaborovali s bolševikem. To, že za 20 let otočil, to nevymaže.

0/0
18.2.2010 20:49

zlomená lopata

Re: Hmm...

Je pravda,že v těch zas..... letech měla spousta lidí poválečnou bídou a bolševikem naprosto vymyté mozky. Potom se to snažili napravovat, je ale

pravda, že škod napáchali hodně.

0/0
18.2.2010 21:00

Právník Standa z Plzně

Re: Hmm...

Jsi trochu mimo. Kdo něci dělá v historii, musí znát i přímé názory lidí na udanou věc, tedy pokud ten člověk žije. A ty pak konfrontovat se zjištěním v archívech. Ono to vždy nemusíé souhlasit a srovnáním se leckdy objeví pravda. Takže ten Jára je tu zcela mimo hru. Ale když o věcech mluví neználkové, tak se není co divit, že dokáží i tohle napsat  

0/0
18.2.2010 21:30

buchlovann

ještě letos se to vyřeší

Podle předvolebních odhadů výsledků parlamentních  voleb je vyhraje zde nemilovaná ČSSD a rozpustí tento zcela zbytečný ústav a takoví historici-vědátoři

budou mít konečně stejné starosti, jako většina lidí v ČR, které pramálo zajímá, co bylo před více než 50 lety. Ony ty dějiny jsou vždy vykládány zcela účelově tak, jak se to komu líbí či nelíbí. Jak nás oblbovali komunisté, tak dnes je to stejné, ale z druhé strany pohledu.

0/0
18.2.2010 19:14

nesher

Re: ještě letos se to vyřeší

Jasně, historii řádění spojené levice je třeba zapomenout, půjde to tak lépe zopakovat.Rv

0/0
18.2.2010 19:38

rebbe

Je otázka zcela oprávněná, kolik lidí ze současného

parlamentu má vůbec zájem o odhalování tajemství totality. Mnozí z nich z té totality vznikli, jsou nomenklaturními kádry, namátkou třeba soudruh president, RaJ Paroubek, Bém, Zaorálek, mnoho dalších. Ti budou i novému šéfovi házet písek do převodovky!

0/0
18.2.2010 18:48

tyrael

Re: Je otázka zcela oprávněná, kolik lidí ze současného

Pockej - Bem je rocnik 1963 -skolu dokoncil v roce 1987. Nemam ho v lasce, ale myslis ze stihl byt nomenklaturni kadr? Pry nebyl ani v SSM.

0/0
18.2.2010 18:51

fr-mottl

Re: Je otázka zcela oprávněná, kolik lidí ze současného

lidem z ODS nelze verit ani rok narozeni ....

0/0
18.2.2010 18:56

Leporelo z lepenky 1.7

Re: Je otázka zcela oprávněná, kolik lidí ze současného

musíš víc bojovat ;-D

0/0
18.2.2010 18:59

tyrael

Re: Je otázka zcela oprávněná, kolik lidí ze současného

Mozna uz brzy CSSD s podporou KSCM v Parlamentu prosadi vysetrovaci komisi k prosetreni data narozeni Pavla Bema ;-D

0/0
18.2.2010 19:01

tyrael

Lidsky odpad.

Lide jako Kohout nebo Kundera jsou moralni odpad, ten prvni znicil stovky zivotu kdyz ridil vyhazovani studentu z vysokych skol, ten druhy dokonce udanim poslal cloveka na smrt. Kundera ma jeste tu drzost napadat pracovniky kteri na jeho hrichy z mladi prisly.RvRvRvRv Odpad;-O

0/0
18.2.2010 18:44

White Man

Re: Lidsky odpad.

R^R^R^R^

0/0
18.2.2010 18:45

fr-mottl

Re: Lidsky odpad.

ten smer toho palce je snad spatne , ne? Jsou to TI pracovnici ...

0/0
18.2.2010 18:47

White Man

Re: Lidsky odpad.

To bylo na prispevek. uz dole pisu, ze pro me je Kundera udavac..

0/0
18.2.2010 18:50

MartinJiskal

Re: Lidsky odpad.

za lidsky odpad povazuji vzdy na prvnim miste ideologicke lhare. takze mate cestne umisteni

0/0
18.2.2010 20:34

Openhead

Lidi

Ať je provinění pana Kundery v 50tých letech jakékoli,nemyslíte,že svou vinu svým dílem již odčinil?Zničil-li někomu život,prosím,je vinnen,ale také je zodpovědný za spousty otevřených očí a myslí.Vám všem jednou bylo,nebo bude 20.Každý dělá chyby a jen zkušenost a informace o skutečném stavu věci mu pomohou v životní orientaci.Myslím,že současní manažeři,kteří manipulují s lidmi jako s otroky a s odpadem zničili víc životů než nějaký nešťastný svazák kdysi.Pakliže se agent ze západu v té době choval jako idiot,není divu,že došlo k provalu.Stalo by se mu to kdekoli jinde,jelikož nedodržel  pravidla konspirace.Onen člověk musel vědět,do čeho jde,jako jsme toho svědky např u parašutistů za Protektorátu.Že se věci seběhly tak,jak nám je dnes předkládá jakýsi pofidérní ústav vytvořený mocí a sloužící jen k tomu,aby v nás probudil dávno zapomenutou a leckdy odpuštěnou nenávist,je jen historie.

0/0
18.2.2010 18:39

tyrael

Re: Lidi

Lide kteri kvuli jeho pusobeni dostali dlouholete tresty nebo sibenici by asi nesouhlasili. Ani ty, ktere kvuli nemu vyhodili ze skoly.

0/0
18.2.2010 18:54

moš

Kundera by měl o věci pravdivě promluvit.

 Dovedu si představit,že jednal pod tlakem,že se bál provokace.Většina těch skupin byla pod kontrolou OBZ či Stb.Mohl chránit vlastní kůži.Provokace byla běžná metoda té doby.nevím zda jednal ve zlém úmyslu nebo v tísni.Budeli mlčet bude přihrávat kritikům.Nevím zda je udavač prostý nebo udavač s legendou.Můj názor se vyvíjí od odsouzení Kundery ke snaze ho pochopit.Té době mnoho lidí u nás nerozumí a to přesto,že se tváří opačně.Doporučuji diskutova,bádat neodmítat nové pohledy.

0/0
18.2.2010 18:38

tyrael

Re: Kundera by měl o věci pravdivě promluvit.

Z toho spisu jasne vyplyva, ze je udal proto aby se zalibil rezimu a ze dobre vedel co to bude znamenat. Kdyby celou vec alespon priznal a omluvil se, dalo by se nato divat jinak. Jenze on radeji utoci na vsechny kolem a stavi se do role obeti!!!RvRvRv

0/0
18.2.2010 18:46

EWCZ+

Re: Kundera by měl o věci pravdivě promluvit.

V tomhle pripade o zadne zalibeni se rezimu neslo.

Kunderovi muselo byt jasne, ze kdyz z titulu sve funkce nepujde na policii, muze ho Dlask klidne udat taky, za napomahani Dvorackovi.

0/0
18.2.2010 19:06

moš

Re: Kundera by měl o věci pravdivě promluvit.

Nechci hájit jeho udavačství.Jen naznačuji co všechno nevíme.Kdo je větší padouch Kundera,který údaval nebo  bonzák OBz,tzv.ilegalista ve skutečnosti zavazaný spolupracovník Reicina,který s ním shoří v ohni klanové války.To mu nevadí,aby šel po listopadu pro nejvyšší státní vyznamenání.Kdo je čí loutka víme to jistě,ne zbývá jen studium a diskuze soudy jsou poslední věc.Víme velmi málo.Nevolám po mlčení chci větší celospolečenskou debatu bez  cenzorů.

0/0
18.2.2010 19:07

White Man

Kundera je udavac a kdo se ho zastava taky..

RvRvRv

0/0
18.2.2010 18:33

huvarafushi

Re: Kundera je udavac a kdo se ho zastava taky..

Rétorika hodná funkcionáře KSČM. Čest, soudruhu...

0/0
18.2.2010 18:42

White Man

Re: Kundera je udavac a kdo se ho zastava taky..

Ja nejsem tvuj kamos z stb ty smejde..RvRv

0/0
18.2.2010 18:45





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.