Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Začal soud, který má po deseti letech rozdat tresty za pád concordu

I přes stížnosti obhájců odstartoval ve Francii soud, který má uzavřít deset let starou havárii nadzvukového letounu Concorde v Paříži. Tragédie si vyžádala 113 obětí. Právníci některých obžalovaných žádají zastavení procesu. Tvrdí, že dokument nařizující proces je vůči jejich klientům neobjektivní a neuvádí protiargumenty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Doktor_QQ

První Concorde

vzletěl v roce 1969 a je třeba si uvědomit, že je to v podstatě "stíhačka" pro několik desítek lidí... To, že vzletěl v roce 1969 znamená, že použité technologie byly tak na úrovni roku 1964... Netvrdím, že to byly špatné technologie, protože byly s úspěchem

vyzkoušeny v mnoha vojenských programech.  Ovšem z hlediska času byl Concorde v době havárie už pěkný veterán a každý, kdo se někdy vydal na cestu nějákým veteránem musí počítat s tím, že pravděpodobnost poruchy je větší než u zánovního dopravního prostředku. ..Zajímalo by mě, kolik desítek tisíc automobilů ročně havaruje z technických důvodů a kolik mají tyto nehody obětí - a žene snad někdo k soudu představitele automobilového průmyslu ? Každá věc se dá vyrobit lépe a tak, aby byla bezpečnější... Concorde svoji kariéru havárií skončil, konkurenční projekt Tu 144 začal. V jednom anglickém TV seriálu nám zůstala alespoň "výmluva  typu Concorde" - byl to krok špatným směrem, ale přinesl nám mnoho cenných poznatků !

0/0
3.2.2010 8:04

Logic

To je demence skoro uz...

...obvinovat nekoho z konstrukcnich chyb u letadla...to by teda Boeing a Airbus museli uz davno zkrachovat, nebot letadel ktery jim spadli byli mraky a kazdej novej model samozrejme vylepsuje technologicky chyby toho staryho, a pritom ty stary modely ale stejne dal litaj (a obcas i padaj).....co se tyka titanove lamely, pokud to nebylo dovolene takova vymena, tak za to opravdu muzou....ale vzhledem k mimosoudnimu vyrovnani s pozustalyma neni v podstate co resit uz, ti si na sve prisli, zivoty blizkych zadny soud vratit stejne neumi, tak proc se v tom dal rypat...

Concorde byl naprosty letecky unikat v osobni preprave a je ho velka skoda. Nicmene myslim si, ze diky krizi v cenach letectvi a ochote za tyto typy sluzeb platit vysoke castky by stejne postupem casu provoz letounu Concorde zmizel diky vysokym cenam za letenky, tak jak se stalo po havarii, ale stalo by se to i bez ni.

0/0
2.2.2010 18:41

pletiplot

Re: To je demence skoro uz...

Nejsou obviněni z toho, že tam byly konstrukční vady. Jsou obviněni z toho, že o těch vadách věděli a neřešili to.

0/0
2.2.2010 19:11

pletiplot

Re: To je demence skoro uz...

A k tomu, zda má smysl ten soud, když dostaly oběti už odškodnění. Právo má několik rovin, ve kterých se mohou procesy odehrávat a k jednomu činu jich připadá více. U takového činu jde o rovinu občansko právní a trestně právní. Občansko právní má za cíl vyčíslit škodu v penězích a ta byla již vyřešena. Trestně právní je spor mezi společností (v původním smyslu všech lidí, tedy státem) a pachatelem a má za cíl rozhodnout o vině a určit výši a formu trestu. Pokud bychom na tuto rovinu rezignovali, znamenalo by to, že bohatí mohou dělat, co se jim líbí a vždy se mohou vykoupit. U některých trestných činů lze od stíhání a soudu upustit, pokud poškozený stíhání zastaví, ne však u trestného činu zabití (o kterém se zde jedná).

0/0
2.2.2010 19:27

captain cook

Re: To je demence skoro uz...

"Concorde zmizel diky vysokym cenam za letenky,"

Kvuli cenam nezmizel, protoze bylo na svete porad spousta lidi, kteri radi dali prednost zaplatit si vysokou cenu letenky, kdyz jim za to let pres Atlantik zabral jen 3 hodiny. Proto take Concord letal hlavne mezi Evropou a USA.

Concord se predevsim ukazal neekonomicky oproti standardnim letadlum podstatne mensim poctem pasazeru na palube a spotrebe paliva na jejich prepravu. Take cela ta puvodne revolucni technologie zustala tak dlouho ve stadiu prototypu a testovani, ze kdyz se konecne zacalo komercne letat, melo letadlo technologicky omezenou zivotnost. Kdyz se dochazelo k jejimu konci, bylo jasne ze vyvoj letectvi se zacal ubirat uplne jinym smerem, nez se ocekavalo v sedesatych letech. To uz se par let vedelo, ze zacit pripravovat navrh a vyrobu na Concord II by bylo zbytecne.

0/0
2.2.2010 19:28

Al Quwat al Lubnaniyya

Jedna nehoda fatalni za 27 let

provozu a vsichni kvuli se zblaznit muzou a zaluji konstruktery ?Se zblaznili snad.

Krasne letadlo,skoda ze uz nepoleti nikdy :-( .

0/0
2.2.2010 18:19

joda

Re: Jedna nehoda fatalni za 27 let

samozřejmě, že to doopravdy zakázali kvůli vysokým nákladům. Ale aspoň jeden by mohl létat...

0/0
2.2.2010 21:17

wolf4

Tak to si snad delaji srandu

Zalovat konstruktery / techiky dopravniho letadla ze nema pancerovane nadrze je docela vtip...  chapu ze zaluji nekoho kdo provadi neautorizovane oprava a upravy letadla ale ten zbytek je proti zdravemu rozumu 

0/0
2.2.2010 16:07

captain cook

Re: Tak to si snad delaji srandu

bohuzel u letadel se chyba v navrhu nekdy objevi az po katastrofe. Nedostatecne silne kryti nadrzi se u Concordu projevilo nekolikrat, viz clanek."Concorde zažil za 24 let provozu kolem 60 incidentů s prasklými nebo spadlými pneumatikami. Minimálně v šesti případech byly i poškozeny palivové nádrže. V roce 1979 ve Washingtonu z nich i vytékalo palivo, ale nechytlo."

Jenom jednou to stalo lidske zivoty ale i to jednou je prilis mnho..

0/0
2.2.2010 18:46

pletiplot

Re: Tak to si snad delaji srandu

Zaluji je za to, ze o te slabine vedeli a nic nedelali, ne za to, ze tam ta chyba byla.

0/0
2.2.2010 22:43

captain cook

Re: Tak to si snad delaji srandu

presne tak. Kdyz uz meli alespon 6 dokumentovanych pripadu s porusenymi palivovymi nadrzemi, je kriminalni, ze nikoho netrklo ze asi mozna existuje nejaky problem a neco by se s tim melo udelat - a radsi driv nez pozdeji. V tomto pripade se ucho prislovecneho dzbanu utrhlo dirv, nez se francouzsti pani inzenyri rozkejvali.

Takovy poradek vypada na bor*el v udrzbe nejakeho vyslouzileho, po treti prodaneho B727 z flotily Air Zambezi, nez by clovek ocekaval od Concordu ve flotile Air France.

0/0
3.2.2010 7:25

Hekynen

Po válce je holt každý generál...

0/0
2.2.2010 15:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.