Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Obří Ruslan doručí české vrtulníky do Afghánistánu

Do této "macaté potvory" se toho vejde opravdu hodně. Řeč je o velkokapacitním letounu An-124 Ruslan ukrajinského dopravce, který si česká armáda pronajala na přepravu tří transportních vrtulníků pro české letce do Afghánistánu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Mareš

Afgánistán

-5

http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/asie-a-oceanie/v-afghanistanu-zahynulo-pet-vojaku-nato_153866.html

0/0
4.1.2010 10:00

qsilence

Odmontovali vrtule

A auto se řídí klackem a kolem...

0/0
3.1.2010 23:15

qsilence

Odmontovali vrtule

A auto se řídí klackem a kolem...

0/0
3.1.2010 22:51

kliiidek

Re: Odmontovali vrtule

Jestli si myslíte, že má smysl vysvětlovat českému novináři, že ony demontovatelné součásti rotující nosné plochy se nazývají rotorové listy, tak asi nežijete v ČR. Úroveň informací o čemkoli z letecké oblasti je tristní a informuje se zásadně pouze o nehodách. Úspěchy procházejí bez povšimnutí, to musíte do specializovaných časopisů.

0/0
3.1.2010 23:15

qsilence

Re: Odmontovali vrtule

Nejen z letecké. Oni tak obecně vůbec neví, která bije...

0/0
3.1.2010 23:17

davnopryc

Re: Odmontovali vrtule

 Rika se Vrtulnik od slova vrtule nebo se rika Rotornik od slov rotorove listy?

0/0
4.1.2010 4:32

m. l.

Re: Odmontovali vrtule

A z čeho se dělá dětský olej, když slunečnicový se dělá ze slunečnic?

0/0
12.1.2010 12:01

zoufalec1

máme na to?

"Řeč je o velkokapacitním letounu An-124 Ruslan ukrajinského dopravce, který si česká armáda pronajala na přepravu tří transportních vrtulníků pro české letce do Afghánistánu"

Jestliže provádíme takové přesuny nemůžeme se asi divit obrovskému zadlužení této republiky. Může mi někdo sdělit, kolik taková akce stojí?

0/0
3.1.2010 20:27

Martin z Česka

Re: máme na to?

rozdhodně mín než uživit ročně z dávek 10 nepřizpůsobivých rodin

0/0
3.1.2010 20:28

ivoš

Re: máme na to?

Já vím, že se teď, když je republika ve finančním srabu, tyhle řeči nosí, ale je to blbost.

0/0
3.1.2010 20:35

zoufalec1

Re: máme na to?

specifikujte co je blbost

0/0
3.1.2010 20:38

m. l.

Re: máme na to?

Blbost je cokoliv co si přeje levice.

0/0
12.1.2010 12:02

zoufalec1

Re: máme na to?

zajímala mně fundovaná informace, noviny jsem už četl

0/0
3.1.2010 20:37

sirc

Re: máme na to?

AČR využívá Ruslany v rámci speciální smlouvy, které mají ukrajinci a rusové s NATO. Jen tak pro zajímavost, tříletý kontrakt na absolutně přednostní právo na užívání šesti letadel vyšel asi na 600 mil. USD. Cena samotné přepravy je tak zřejmě také speciální. An-124 spotřebuje kolem 2000 litrů paliva na 100km, takže to vynásob vzdáleností, koeficientem 1,5 a máš přibližnou cenu. Litr stojí čtyři pětky.

0/0
3.1.2010 23:19

qsilence

Re: máme na to?

Tipuju, že přesun Ruslanem bude levnější, jak nechat ty stroje letět po vlastní ose...

0/0
3.1.2010 22:33

sirc

Re: máme na to?

No jasně, tři lety Ruslanem spasí naši ekonomiku :) Musíme dostát svým závazkům vůči spojencům, protože krize nekrize, svět běží dál.

0/0
3.1.2010 23:00

Bivojcz1

A od vrtulníků je navždy pokoj...

howg....

0/0
3.1.2010 20:19

FoDa

Ano !

Do této velké černé díry s názvem Afghánistán se toho vleze opravdu hodně ! ;-D:-/

0/0
3.1.2010 20:12

NORDMAN

Takze logistiku NATO zajistuje Ukraina ...

... doufam ze vrtulniky nejsou "made in China" a piloti z Vietnamu ;-)

.

Ale vazne, neni to prvni pripad, behem prvni valky na Golfu zajistoval presun nemecke letky na jih Turecka jeste tehdy existujici Sovetsky svaz - americke Galaxy nemely volne kapacity :-P

0/0
3.1.2010 20:06

sirc

Re: Takze logistiku NATO zajistuje Ukraina ...

Logistiku NATO zajišťují rusové, ukrajinci, britové a amíci. AČR používá nejčastěji ruské a ukrajinské Ruslany, ale už tu byla i C-17. Prostě kdo má právě volno......

0/0
3.1.2010 20:22

NORDMAN

Re: Takze logistiku NATO zajistuje Ukraina ...

Grippeny na leasing od Svedu, logistika formou pronajmu ruskych a ukrainskych transportnich letadel - co tahle naverbovat jeste par Vietnamcu jako piloty a koupit par cinskych vrtulniku? ;-)

.

Odpadnou problemky s logistikou, je to za rohem :-):-):-)

0/0
3.1.2010 20:37

NORDMAN

Re: Takze logistiku NATO zajistuje Ukraina ...

Byvaly Viet cong muze navic dodat par generalu -  naklady na generala (= plat) bude rozhodne nizsi nez v CR.

.

Kdyz uz Nemocnice Motol taha do CR Vietnamky jako zdravotni sestry - proc ne levnejsiho generala z Vietnamu? Navic je to opravdovy "multikulti :-)

0/0
3.1.2010 20:43

kliiidek

Re: Takze logistiku NATO zajistuje Ukraina ...

A navíc s bojovými zkušenostmi ;-)

0/0
3.1.2010 20:53

NORDMAN

Re: Takze logistiku NATO zajistuje Ukraina ...

Nejen bojove zkusenosti Vietnamcu, ale jak se proboha maji domluvit vientamske sestricky v Nemocnici Motol s pacientem, i kdyz absolvuje vsech 90 sestricek rychlokurz v cestine (zkusenosti mam s ukrainskou pracovnici v lekarne: "Co mate jeste jineho na rymu?" "Ano, na rymu" "A co jineho doporucejete?" "Ano, na rymu").

.

Takze nasadime Vietnamce v Afganistanu za nizsi mzdu ci sold, za usetrene penize budeme dotovat nasazeni ceske armady jako sestricek v nemocnicich. Vyhody: Afgani budou mit co delat s profiky, cesky pacient se v ceske nemocnici dokonce domluvi i cesky.

.

A navic zadny cesky vojak i pri ceske misi nemuze prijit o zivot v Afganistanu, politici mohou byt tez spokojeni. Nic se nezmeni, kdyz uz polovina sluzeb armady pochazi ze zahranici, tak proc ne cela sluzba :-)

0/0
3.1.2010 21:14

Mareš

Re: Takze logistiku NATO zajistuje Ukraina ...

Pro politiky a media by tak jediný problém představovala ta slavnostní přehlídka před odletem do mise. :-) Asi by ty vietnamce museli zastoupit nejací dubléři, nebo herci.R^

0/0
4.1.2010 10:14

Brainwashington

Jako kompenzaci dodají Afganci co ??

Heroin o váze téch helikopter? :-/ Tedy, alspoň tolik, aby bylo na nové ...

0/0
3.1.2010 19:45

český zeměhryz

Re: Jako kompenzaci dodají Afganci co ??

..nějakej soubor písní a tanců.....:-P

0/0
3.1.2010 19:51

tučňák v exilu

Re: Jako kompenzaci dodají Afganci co ??

Nebo žízní a canců? :-)

0/0
3.1.2010 20:07

sirc

Re: Jako kompenzaci dodají Afganci co ??

30kg plastické trhaviny i s nosičema :)

0/0
3.1.2010 19:56

juklíček

košiláči ty vrtulníky brzo sundají

0/0
3.1.2010 19:01

juklíček

Re: košiláči ty vrtulníky brzo sundají

stačí se řádně trefit do zadní vrtulky 

0/0
3.1.2010 19:02

tučňák v exilu

Re: košiláči ty vrtulníky brzo sundají

Že se jim to obecně moc nedaří? Ztráty nehodami jsou znatelně vyšší, než nepřátelskou akcí :-)

0/0
3.1.2010 19:03

sirc

Re: košiláči ty vrtulníky brzo sundají

ručníkáři mají jenom ruský erpégéčka a s tim se netrefíš ani do tanku na deset metrů. amící jim už stingery neposílaj

0/0
3.1.2010 19:12

tučňák v exilu

Re: košiláči ty vrtulníky brzo sundají

A v době, kdy posílali, je posílali jiným ručníkářům (mj. na Západě zastupovaným jistým Karzáím a v Afghanistánu jistým Másúdem) :-)

0/0
3.1.2010 19:15

mihl

A co dál?

0/0
3.1.2010 18:56

will.forfreelife

Ty vrtulniky vypadaji tak na cestu do kovosrotu

Skoda, ze tam nechteji L-159Alca. Tech mame plny hangary ;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
3.1.2010 18:54

wrah

Cena

Jen by mě zajímalo, o kolik je levnější tam dopravit vrtulníky (tedy letadla) takto, než aby prostě dolétky vlastní silou. Tedy pokud se započítají i případné problémy, kde odmontování a zpětné namontování rotoru vždy znamená možnost lidské chyby a havárii stroje za miliony, o posádce nemluvě.

0/0
3.1.2010 18:48

tučňák v exilu

Re: Cena

Demontáž/montáž rotoru znamená podstatně menší riziko chyby, než dálkový přelet :-) Je to také méně závislé na počasí.

0/0
3.1.2010 18:55

duchodkyne

Re: Cena

Především jde o to, že u letecké techniky musí po x (kde x je překvapivě malé číslo) letových hodinách dojít k přesně specifikované kontrole těch či oněch agregátů, k čemuž je nutno např. vrtulník prakticky rozebrat... Proto je nepochybně levnější je tam dopravit takto. Nehledě na pratickou otázku, kdo nese zodpovědnost za poškození během přepravy apod. A k tomu ještě, kolik by muselo být cestou mezipřistání - max. přeletová vzdálenost Mi-17 (jehož je Mi-171Š derivátem) činí cca 900km. Tj. po každých max. 900km mezipřistání domluvené s vojenskými orgány dotyčné země, neboť létání vojenských strojů musí být navíc schváleno přelétenými zeměmi apod. Není jednodušší naložit to do Ruslana a nechat na přepravní společnosti, ať tyhle formality vyřídí? ;-)

0/0
3.1.2010 18:56

Martin z Česka

Re: Cena

R^

0/0
3.1.2010 20:27

sirc

Re: Cena

Íránci by byli bez sebe štěstím, kdyby nad jejich uzemim přelítaly vyzbrojené vojenské helikoptery nějakých evropských nýmandů :-)

0/0
3.1.2010 19:16

tučňák v exilu

Re: Cena

A piloti a mechanici helikoptér by asi taky skákali radostí z pár tisíc kilometrů v těch roztřesených bedýnkách, převážně nad horami, doly, černými lesy :-)

0/0
3.1.2010 19:18

danny44

Ad: popisek...

Vojáci na přerovském letišti vrtulníky do letounu Ruslan ..... No jo, ýDěs... ;-D ;-D ;-D

0/0
3.1.2010 18:27

český zeměhryz

...dokázel by mi někdo z místních odborníků...

..srozumitelně vysvětlit...jak je možné, že se takováhle kráva vůbec dokáže udržet v luftě...????

0/0
3.1.2010 18:25

pjb1

Re: ...dokázel by mi někdo z místních odborníků...

;-DR^Copak tohle, to je aspoň letadlo se vším, co k tomu patří, ale jak se proboha udrží ve vzduchu F-117??Člověk by řekl, že to má aerodynamické vlastnosti letící cihly.

0/0
3.1.2010 18:31

sirc

Re: ...dokázel by mi někdo z místních odborníků...

Copak F-117, ale jak se ve vzduchu udrží B-2, nad tím zůstává rozum stát.

Asi něco jako u čmeláka. Podle aerodynamických pravidel a poměru váhy k ploše křídel, čmelák nedokáže létat. Jenže on o tom problému neví, takže si klidně lítá :)

0/0
3.1.2010 19:24

tučňák v exilu

Re: ...dokázel by mi někdo z místních odborníků...

No, B-2 je jedno velké křídlo a to je navíc v letu přirozeně stabilní - kumšt je donutit ho k řízenému manévrování, ale počítač to zvládne... Ale ta 117 se s aerodynamikou potkala fakt jen z rychlíku :-)

0/0
3.1.2010 19:38

sirc

Re: ...dokázel by mi někdo z místních odborníků...

Naopak, B-2 je přirozeně nestabilní a řízení je jednoduché, pomocí výklopných ploch na křídlech :)

Tohle letadlo je naprosto úžasné, ikdyž bez počítače by ani nevyjelo z hangáru.

0/0
3.1.2010 19:55

tučňák v exilu

Re: ...dokázel by mi někdo z místních odborníků...

Samokřídlo je přirozeně stabilní - dokud má letět rovně ;) To řízení plochami na křídlech je v principu jednoduché, ale bez počítače velmi těžko realizovatelné, jak se přesvědčili bratří Hortenové i Northrop... Alespoň pokud jsem četbou zjistil, ty počítače jsou u B-2 prostě důležité na to, aby mohlo letět i jinak, než v ose vzletové dráhy.

Přitom už Hortenové zjistili, že má samokřídlo dost malý radarový odraz (zvlášť pokud je z překližky.

0/0
3.1.2010 20:01

sirc

Re: ...dokázel by mi někdo z místních odborníků...

nestabilní v tom smyslu, že i malá změna sklonu křídel znamená přetočení a pád. Samokřídla se stavěla už před sto lety a i přes jasně lepší konstrukční řešení než je klasika, se nedokázala prosadit. Právě díky té obrovské náročnosti na pilotáž. I B-2 je samokřídlo z donucení, protože hlavním kriteriem byl potlačený radarový odraz a technologie STEALTH.

Zajímalo by mě, jestli se v tomhle tvaru někdy dočkáme i konvenčních letounů, protože to vypadá fakt nádherně, jako z jiného světa :)

0/0
3.1.2010 20:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.