Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Studium na vysoké škole za pět let výrazně podražilo

Náklady spojené se studiem na vysoké škole jsou dvakrát vyšší než před pěti lety. Měsíc studenta či jeho rodinu vyjde na více než osm tisíc korun. A to je řeč o veřejných školách, kde se neplatí školné. Ukázal to velký výzkum, který mezi více než 11 tisíci studenty nechalo udělat ministerstvo školství.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Grande_Paulo

Nájem, kolejné

Studenti si stěžují na to, že jim nepřidělí kolej - přitom stačí jenom trochu hledat - třeba VŠCHT každoročně ubytovává na svých kolejích i studenty z jiných škol a není jich málo.

0/0
20.12.2009 20:35

Grande_Paulo

6000 Kč

No mě stačí bohatě 6000 Kč, z toho si ještě 2000 posílám na spořící účet pro vytvoření rezervy na dobu, kdy utratim víc. Takže 4000 Kč na měsíc bohatě stačí. Chápu - studuju v Ústí a sem z Mostu  - takže náklady na dojíždění nejsou tak vysoké - bydlím na koleji. Rok předtím sem byl ale v Praze a to mi naši posílali 8000 Kč - Z toho půlka padla na nájem a dva tisíce opět na spořící účet, takže sem vyžil s dvěma tisíci na měsíc - jídlo, doprava, kapesné. Kdybych bydlel v Praze na koleji, tak se náklady na bydlení sníží ještě víc.

0/0
20.12.2009 20:33

poctivastudentka

schválně si beru kalkulačku

A jak počítám, tak počítám, nad 3000 měsíčně se nedostanu...sport platím 3000 za rok, děleno 12=250 měsíčně za dvě hoďky denně ve vodě; jídlo a pití denně max. 50 korun, mobil 250, šalinkarta 550: 3=184; oblečení moc nekupuju, ale asi tak 300 to udělá a zábava...no tak 300 max měsíčně. Vydělám si měsíčně od 1000 do 2500, naši dají občas (ale zase u nich bydlím) kapesné (tak 1000 na 2,5 měsíce); skripta tisknou naši v práci. Když dojdou prachy, tak si šahám do letních brigád.

Teď před Vánocma mám výdeje samozřejmě vyšší, ale po zkouškovým se zase bude dělat:)

0/0
13.12.2009 23:16

Nannius

Re: schválně si beru kalkulačku

Bydlis u rodicu? Kolik si tak myslis, ze je to stoji za mesic? Apropos, 50 Kc / den jidlo a piti? Takze se u rodicu i stravujes, ze? Dal: skripta tisknou vasi v praci - to by ses asi divila, kdyby jim jejich zamestnavatel jednoduse nauctoval toner a papir, co?

A mimochodem, v Brne mozna stoji litacka na ctvrt roku 550,-, ale to o Praze rozhodne neplati. Takze tady prestan delat velkou mistryni a kriticku za cisla, ktera u tebe nemaji nic spolecneho s realitou a uzivej si, ze mas levnejsi zivot, nez velka vetsina studentu v CR...

0/0
14.12.2009 9:20

bastianka

Re: schválně si beru kalkulačku

to je hrozná tlachna, copak asi studuje;-D

0/0
14.12.2009 13:57

košťálka

Re: schválně si beru kalkulačku

no jo, ona k tomu zapoměla připočítat nájem(voda, elektrika, plyn..), který neplatí a jídlo, které projí(a neplatí). Budiž jí k dobru, že alespoň chodí ještě sem tam na brigádu.a taky ta skripta-pokud rodičové nemají soukr firmu, tak to za ně platí zaměstnavatel..dost dobrý!!! kolik z vašich rodičů si tohle může dovolit? panebože, to je kozaRv

0/0
16.12.2009 14:25

Pan Navratil

Re: schválně si beru kalkulačku

Když jsi chudá socka, nestuduj. Natož v Praze.

0/0
17.12.2009 8:38

poctivastudentka

Re: schválně si beru kalkulačku

Vážení, máte pravdu. Opravdu nepočítám plyn a elektřinu, vodu a teplo, ale to lidé bydlící na kolejích též ne. Když jsem se rozhodovala, zda na vysokou jít z domu, nebo zůstat, tak mi naši řekli, že kam chodit, když doma je vše.

Skripta také máte pravdu, ale mám radost, že nikdo z Vás svůj komentář nepíšete v pracovní době, protože připravovat šéfa o Vaši práci je opravdu špatné...

Dost, konec.

0/0
18.12.2009 23:47

Pan Navratil

Re: schválně si beru kalkulačku

Nedělám u pásu, a tak šéfa zajímá víc, jestli je hotový to, co má být hotový, než jestli lezu sem tam na idnes. Kouzlo vysoce kvalifikované práce.:-) Práce u pásu je ovšem také důležitá.

0/0
20.12.2009 22:10

basniklidu

Vypada to, ze se to posouva ...a posouva ...

od kvality ( inteligentni student = prinos pro spolecnost ) ke kvantite ( penez na uctu ... rodicu ... studenta ) a to je smutne . Rv

0/0
13.12.2009 22:42

crook.crook

bydleni pri studiu

Jeste neco maleho k bydleni. Je rozdil bydlet na kolejich, kde bydlite jeste s jednim clovekem a mate to tak cca 2500, pak pokud je to byt kde bydli vice lidi, aby si snizili naklady cca 2500- 3500 a neco uplne jineho je mit mistnost jen pro sebe, kde to jde uz od 5000 a vic. Ja koleje ani nepocitam naposledy je dostali vetsinou jen studenti dojizdejici aspon 150 km a to se mi nevyplati kvuli rodine a domovu. Takze podle me je bydleni kolem 3000 + internet tak 3500. Ale to samozrejme s tim, ze nejsem na pokoji sam!!!!! 

0/0
13.12.2009 15:30

Pan Navratil

Re: bydleni pri studiu

No a co jako? Já platím za bydlení 19000 a to tam taky nejsem sám.

0/0
17.12.2009 8:39

crook.crook

penize

No me aj celkem udivuje, ze pro mnoho lidi se stala jedna jasna vec. Studujes, tak studuj, najdi si ale k tomu praci a na nejaky sport a pod zapomen. Uvedomujete si vubec ze tady je vypocitan jen zaklad? Na jednu stranu do nas cpou jeste zdrave pijte zdrave a sportujte..No jo jenze skola + prace + sport + aspon nejaky spanek = temer nemozne. Nehlede na ceny tehle te "zabavy" Porad tu mam pocit jako bych mel nekomu dekovat za to ze studuju a k tomu dekovat ze chodim nekam na brigadu. Stejne je to na konec o tom kolik muzou dat rodice.

0/0
13.12.2009 14:58

lampiony_zrušit

Re: penize

přesně tak, v drtivé většině případů to stojí a adá s rodiči

0/0
13.12.2009 16:08

Nannius

Re: penize

Vitej v realnem svete. Nebo mas pocit, ze v beznem pracovnim zivote mas cas na neco jineho, nez praci a spanek s tim, ze ze si utrhnes par hodin tydne na sve konicky (sport, zabava, pes, atd.) ?

0/0
14.12.2009 9:24

bastianka

Re: penize

R^:-P

0/0
14.12.2009 13:51

Pan Navratil

Re: penize

Jasně, že máš děkovat za to, že studuješ - studia si totiž neplatíš, na rozdíl od spousty jiných studentů na světě. Jestli se ti to nelíbí, tak holt běž do práce. A mimochodem, zdravé jídlo je zelenina a ta stojí už od 10 Kč/kg.

0/0
17.12.2009 8:41

lampiony_zrušit

nechápu proč pořád někdo řeší tu cenu

to, že to někde zvládne s pastvou na louce a pod mostem za 1kč/měsíc na tom nic nemění:-P

0/0
13.12.2009 13:17

petr.n_22

ale

Praha - bydlení na privátě 3k, jídlo 1800, cesty 500, mhd 300.Jsem relativně šetřivý, i když mimo školu za 12 hodin práce dostanu téměř průměrný plat.Do hospody nechdím, a ya více práce o práydninách mám finanční rezervu na dokončení studia.R^

0/0
13.12.2009 12:49

Garp

před 12 lety

když jsem já studoval ,tenkrát stála kolej 500kc - 600kc (Strahov) , dalsich 800kc na jidlo . Skripta jsme si pujcovali . Dalsi nakladny zadne . Proste se nikam nechodilo a nic se nekupovalo. Brigadou pres prazdniny jsem si vydelal obvykle kolem 10 az 15tisc coz me stacilo skoro na celej rok , kdyz se me naklady na konci studia vzrostly na 2500,-  delal jsem bigadu  2x tydne , 2000,- jsem si vydelal mesicne . . .

problem je ze dneska studenti proste neumej zit skromne a o chlebu.

ok dneska kazdy student pocitac , kolej 2500,- / jidlo 1000,- (pokud to nedokaze je mamlas) / ostatni 1000,- .... takze 4 500,-    , to nejsou tak vysoke naklady.

0/0
13.12.2009 11:17

Jendák

Re: před 12 lety

Kolej je sice kolem 2500 Kč/měsíc, ale reálně je díky stipendiím cca za 1700. Jídlo za 1000 Kč/měsíc je dosažitelné jen s domácím proviantem. :) Ale i tak se skoro každý musí vejít do 5000,-.

0/0
13.12.2009 11:30

kotonek

Re: před 12 lety

Zaujala mě část: 1000 Kč za jídlo a že kdo to nezvládne, tak je mamlas. Mohl by ste se o Vaše moudro podělit? Velmi bych ocenila, kdybych věděla jak jíst zdravě, ale takto levně. Díky

0/0
13.12.2009 14:07

holkazdaleka

na studium si studenti casto pujci penize

0/0
13.12.2009 11:12

Pan Navratil

Re: na studium si studenti casto pujci penize

No tomu říkám objev.

0/0
13.12.2009 11:31

lampiony_zrušit

Re: na studium si studenti casto pujci penize

To jsou blázni. Zadlužit se v době kdy ještě člověk ani neví jestli školu zdárně dokončí natož jestli najde dostatečně rychle práci. Blázni.;-D;-D

0/0
13.12.2009 13:37

jural

pozoruju sami vzdelanci v diskusi

vazne by me zajimali ti lide, kteri tu melou neco o tom, ze je normalni pracovat pri studiu. Na skutecne, poradne skole, ktere se musite tak jako tak v prumeru venovat tech 40 - 50 hodin tydne, to normalni neni. Aspon prvni 3-4 roky, v tom 4.-5. rocniku to lze resit napr. jako pomved k tematu diplomky. V idealnim pripade.

Aspon to je ma zkusenost. A neverim, ze by se ma alma mater za ta leta zmenila tak, ze by si clovek v pohode pri studiu mohl najit takovou praci, pri ktere by si vydelal dost na zaplaceni mesicnich nakladu. Pokud by se takto zmenila, stydel bych se za ni.

0/0
12.12.2009 22:54

Kovis

Re: pozoruju sami vzdelanci v diskusi

Pokud věnujete 40-50 hodin týdně škole, zbývá vám na práci ještě celý víkend.

0/0
12.12.2009 23:54

tom-2718281828459

Re: pozoruju sami vzdelanci v diskusi

víkend potřebuješ na přípravu na těch 50 hodin týdně. A samozřejmě na dlouhodobější projekty - bakalářské práce, výzkumné úkoly, diplomky ...

0/0
13.12.2009 10:28

Pan Navratil

Re: pozoruju sami vzdelanci v diskusi

Lžete. Těch padesát hodin týdně je včetně přípravy. Na "dlouhodobější projekty" máte přiměřenou kreditovou dotaci, na diplomku DESET kreditů.

0/0
13.12.2009 11:27

kotonek

Re: pozoruju sami vzdelanci v diskusi

Já jsem student 4. ročníku biochemie a za diplomovou práci mám pro tento semestr přiměřených 5 kr. V laboratoři trávím tak 32 hod týdně plus hledání a studium literatury. A pokud bych chtěla pracovat na diplomce poctivěji (čistě vědecká kariéra) trávila bych tam ještě více času. Brigádu s laboratoří jsem fyzicky a psychicky zvládla asi půl roku..pokud je někdo tak odolný, že může pracovat (studium, práce, domácnost: úklid, praní, žehlení, vaření (maminka sem za mnou nejezdí ;)) 80hodin týdně tak mu gratuluji. Já to bohužel nedokážu, možná kdyby mě život donutil a neměla bych na výběr. Ale anoi jsou studenti, co mají školu "na háku" chtějí jen nějaký titul a proplouvají. Zvládají u toho brigádu skoro na plný úvazek. Je to na každém co chce od studia či od života. A házet všechny do jednoho pytle není správné.

0/0
13.12.2009 14:21

Pan Navratil

Re: pozoruju sami vzdelanci v diskusi

Podívejte se, diplomová práce není habilitační práce. Pokud to chcete takhle přehánět, tak je váš problém, jak si to zafinancujete.

0/0
17.12.2009 8:43

tom-2718281828459

Re: pozoruju sami vzdelanci v diskusi

co s kredity, jen za povinné předměty a  dva nepovinné mám tenhle semestr 50 kreditů. Nevím jak jinde, ale průměrně stačí 30.

0/0
13.12.2009 14:45

Pan Navratil

Re: pozoruju sami vzdelanci v diskusi

Ale to je váš soukromý problém.

0/0
17.12.2009 8:41

lampiony_zrušit

Re: pozoruju sami vzdelanci v diskusi

a navíc víkend potřebuješ taky občas na cestu domu

0/0
13.12.2009 11:00

TATRA 613

Re: pozoruju sami vzdelanci v diskusi

TY JSI NĚJAKÉJ študovanej, jak pořádné škole. zkus si projít všechny dálkové obory včetně středních škol u nás a uvidíš,jak je to těžké. to se ti to mluví vystudovat filozofickou fakultu denním studiem

0/0
13.12.2009 0:55

lampiony_zrušit

Re: pozoruju sami vzdelanci v diskusi

Dálkaři mají studium o dost lehčí, alespoň co se u nás týká. Jak co se týče vědomostí a požadavků tak vstřícností zkoušejících. R^

0/0
13.12.2009 11:02

bastianka

Re: pozoruju sami vzdelanci v diskusi

u nás ne

0/0
14.12.2009 13:53

phi

Re: pozoruju sami vzdelanci v diskusi

a o ktere skole to mluvite, at jsme konkretni ?

0/0
13.12.2009 11:18

košťálka

Re: pozoruju sami vzdelanci v diskusi

ono jde taky o to, sehnat práci vůbec-velmi, velmi mizerné možnosti-spíš nic, jak něco

0/0
16.12.2009 14:30

Veronique_88

Re: pozoruju sami vzdelanci v diskusi

Tak tady příklad takovýho člověka máš...

Studuju lékařskou fakultu, při škole se věnuju ještě dalším souvisejícím činnostem, od prváku pracuju, občas k tomu mám nějakou brigádu a aktivně sportuju a studentskýho života si s kamaráda zvládám užívat taky... jen s tím spánkem jsem občas na štíru :)

Pokud jde o čísla, tak si vydělám cca 4 500 Kč měsíčně.

Neříkám že se to povede každýmu, je to i o štěstí narazit na zajímavou a časově flexibilní práci, ale rozhodně to není nijak zvlášť nemožný ;-)

0/0
4.1.2010 22:12

Oerteplur

Nechápu, co tady řešíte

1+1=2 resp. když na něco nemám, tak na to nemám. Když si nemůžu dovolit studovat, musím jít pracovat.:-)

0/0
12.12.2009 22:11

koleis

Re: Nechápu, co tady řešíte

tak jdi

0/0
13.12.2009 9:54

Jendák

Re: Nechápu, co tady řešíte

Ale to je smutný názor. To by se společnost pak moc dopředu nepohybovala! I chudí lidé mají moc chytré děti... Proto celá společnost přispívá na studium mládeži. Proč by se to za ta století asi vyvinulo? Vrátili bychom se do středověku...

0/0
13.12.2009 11:34

komár.

Za kolik?

Je ten JuDR?

0/0
12.12.2009 21:43

komár.

A co je na tom?

Pracujte přistudiu.

0/0
12.12.2009 21:38

Mary2385

Re: A co je na tom?

Presne tak, naprosto souhlasim. Jsem studentka 4. rocniku VS a celou dobu na skole pracuji. Zivim se sama, protoze rodice nemam. A nemuzu si na nic stezovat. Dokonce si z brigad nasetrim na cestovani....takze opravdu nechapu na co si tu Ti "studentici", kteri pres cely rok nehnou ani brvou, stezuji.....Je take velmi zajimave, kdyz se lidi ve skole zeptam jestli by sli pri skole pracovat tak mi v 90% pripadu odpovi, ze preci nebudou pracovat, kdyz je zivi rodce...... jj at zije nase budouci inteligence.....R^

0/0
14.12.2009 12:50

bastianka

Re: A co je na tom?

copak za vzácnost asi studujete? nějakou potřebnou humanitu? na medině vás chci vidět s brigádama;-D

0/0
14.12.2009 13:55

TATRA 613

je to v ekonomice

kdo na VŠ nemá,tak at tam neleze.sice na to doplatí ti talentovaní,ale co se dá dělat. mají jednu výhodu.mají maturitu.někdo má jen výuční list.někdo jen základku...a někdo ani to. jen zvláštní školu.chápete to už?

0/0
12.12.2009 21:30

sunka007

Re: je to v ekonomice

No ty jsi pekny asocial, kdyz povazujes za prijatelne aby dnes clovek nestudoval VS z ekonomickych duvodu. Pokud je clovek nadany tam by se mel pdoporovat a ne posilat k lopate, predevsim VS by meli vytvaret system skutecnych stipendii (tj. pokryvajici realne naklady studia) pro nejlepsi studenty. Vydela na tom spolecnost, stat i univerzita.

Dnes ma maturitu kdejaky osel a neni problem si ji i koupit, tj. z pohledu kvality cloveka ma dnes malou vypovidaci hodnotu. Remeslnik s vlastni zivnosti byva na tom lepe nez clovek se SS. Az na par vyjimek dnes SS nedelaji moc vysoce kvalifikovanou praci, jednoduse nedostanou sanci.

0/0
13.12.2009 10:18

Pan Navratil

Re: je to v ekonomice

VŠ má taky kdejaký osel a není problém si ji koupit. Ekonomické důvod holt brání spoustě lidí ve spoustě činností, to je realita života a čím dřív se s tím smíříte, tím lépe pro vás.

0/0
13.12.2009 11:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.