Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Piloti se místo řízení věnovali laptopům, proto přeletěli destinaci

Američtí piloti, kteří minulý týden přeletěli cílové letiště o 240 kilometrů, se věnovali během letu svým osobním laptopům a řešili firemní politiku. Proto ztratili pojem o čase a pozici letadla, uvedl podle televize CNN Národní úřad pro bezpečnost v dopravě. Kapitánovi i prvnímu důstojníkovi hrozí propuštění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

papazian

Stane se!

Jsme jen lidé.

0/0
28.10.2009 0:39

HanzPrague

.

zvláštní, FMC přece pracuje tak, že když naletí poslední waypoint a nemá další příkazy, tak tento je pro něho záchytným bodem pro holding pattern - začne tedy nad ním létat pravidelný okruh. Ale nepokračuje dál v přímém směru. Že by místo LNav a VNav používali autopilota pěkně po "farmářsku" ? g.idnes.cz" alt=":-)">

0/0
27.10.2009 19:49

Woodward

asi nasa věděla,

proč na měsíc posílaj vojáky. bejt to civilové, tak je našli až za dvě stě let poletovat někde u merkura. to by bylo: "co říkáš, houstone? jakej měsíc? počkej, armstrong mi dal šach..."

0/0
27.10.2009 12:41

forfreelife

Nova prezdivka pro spanku - venovani se laptopu

g.idnes.cz" rel="nofolow" target="_blank">g.idnes.cz" rel="nofolow" target="_blank">g.idnes.cz" alt=";-D">g.idnes.cz" rel="nofolow" target="_blank">g.idnes.cz" rel="nofolow" target="_blank">g.idnes.cz" alt=";-D">g.idnes.cz" rel="nofolow" target="_blank">g.idnes.cz" rel="nofolow" target="_blank">g.idnes.cz" alt=";-D">g.idnes.cz" alt="R^">

0/0
27.10.2009 12:37

Delain78

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jen jestli si nedopravali sex g.idnes.cz" alt=";-D">

0/0
27.10.2009 12:01

laguardia

cumeli na

pecko, to je jasny

0/0
27.10.2009 11:52

Hucul

Normalka, ne?

Se zakecali na iDnesu a prosvihli to, to je toho. :o)

Mne spis dostalo, ze cestujici dostali bez ptani kompenzaci, a slusnou! Tady v EU mne jednou nechali trcet v letadle, ze ktereho na letisti nejaky vohnout neoklepal namrazu, kdyz ho tahl z hangaru, kdyz jsem se dostala do Frankfurtu, navazujici autobusy uz davno nejely a ja vyplazla 50EUR za tago. A myslite, ze mi ho nekdo alespon laskave zaplatil, kdyz byla jejich vina, ze jsem 4 hodiny zpozdena? Houbeles.

0/0
27.10.2009 11:41

misakcz

Jak jim poslali SMS

Meli bunku v letadle?

0/0
27.10.2009 11:40

Hucul

Re: Jak jim poslali SMS

Ony nektere bunky dosahnou dost vysoko. :o)

0/0
27.10.2009 11:42

Lovec bolševiků

Re: Jak jim poslali SMS

Budeš se možná divit, ale u většiny leteckých společností v USA funguje v letadlech peering do celulárních sítí i do internetu.

U SmartWings to ovšem nehledej.

0/0
27.10.2009 11:44

misakcz

Re: Jak jim poslali SMS

Neříkám že to neni možný, proto jsem se ptal na vysvětlení a jediný tohle mě rozumný napadlo..že maji cellu v letadle

0/0
27.10.2009 11:46

Lovec bolševiků

Re: Jak jim poslali SMS

Při startu a přistání se musí telefony nadále vypínat a kvůli omezenému bitrate satelitního spojení  z palubní buňky k operátorům je prý zatím kvalita hovoru trochu slabší, ale funguje to.

V Evropě s tím už začaly experimentovat kupodivu právě nějaké nízkonákladové společnosti.

0/0
27.10.2009 11:55

mimouch

Hráli FSX??

Hráli Flight Simulator X a tam jim to ukazovaalo, že letí dobře g.idnes.cz" alt=";-D">

0/0
27.10.2009 11:22

Muf007

Re: Hráli FSX??

g.idnes.cz" alt=";-D"> to máš pravdu, možná ve FS trénovali přeškolení na nový typ letadla. Na jaký nevím, ale teď bych ho odhadl na Z-37 - Čmelák  g.idnes.cz" alt=";-(">

0/0
27.10.2009 12:43

username

jedna zvláštní věc

mně přijde hlavně zvláštní, že do cílové destinace přiletěli o několik desítek minut dřív.

Jinak autopilot má různá nastavení - v základním drží směr, rychlost a výšku, nikoliv náměr na letiště, takže to že přeletěl není divné.

0/0
27.10.2009 11:02

meteon

Re: jedna zvláštní věc

Letadlo však řídí FMS.

0/0
27.10.2009 11:30

Rokba

Divný

Měl jsem za to, že po přeletu posledního bodu trasy pokud není zadaný STAR tak by měl autopilot začít vyčkávat, nebo ne? A nebo pokračuje dál posledním kurzem?

0/0
27.10.2009 10:56

MichalRehacek

Re: Divný

autopilot/flight director A320 nezačne vyčkávat, ale přepne se v takovém případě do TRK/HDG módu. Letadlo pak dále poletí aktuální trať/kurz.

0/0
27.10.2009 11:20

intago

Re: Divný

tak to dělá blbost. Letadlo Heliasu kroužilo nad Aténami, ale piloti byli v bezvědomí, protože zapomněli zapnout automatickou regulaci tlaku v kabině. Steward jim to šel řici natvrdo, ale došel petrákg.idnes.cz" alt=":-/">

0/0
27.10.2009 13:23

MichalRehacek

Re: Divný

Vyčkávání probíhalo v malé výšce (3400AMSL jestli se nepletu) a blízko letiště, čili se dá předpokládat, že piloti už dopředu měli naprogramovaný STAR a k vyčkávání došlo po jeho proletění. Ale letadlo Heliosu byl B737, jehož systémy neznám - takže nevím, jak se v podobné situaci chová, takže tuto mou spekulaci berte s rezervou.

0/0
27.10.2009 15:32

Radek-333

OPERUJE lety???!!!!

lety se "neoperují", ale řídí.... OPERATE je anglický výraz pro řízení

0/0
27.10.2009 10:41

JetMeresjev

Re: OPERUJE lety???!!!!

:-)  nikoliv, tomto pripade "provozuji", kdyz uz

0/0
27.10.2009 10:50

Josef Laufer

je to teda hodně divný

nejsem sice pilot, ale pokud se nemýlim, tak autopilot má naprogramovanou přesnou trasu a řekl bych, že by svévolně tu cílovou destinaci nepřeletěl. leda by s nima taky hrál nějakou hru na laptopu...

0/0
27.10.2009 10:33

Flynn

Re: je to teda hodně divný

WAR GAMES?

0/0
27.10.2009 10:36

Josef Laufer

Re: je to teda hodně divný

proč war games? Kdysi jsem se bavil s pilotem a ten tvrdil, že čistě teoreticky umí ten autopilot i přistát - dokonce se takový pokusy (a úspěšný) realizovali už před desítkama let. On sám se mi dokonce přiznal, že několikrát zkoušel nechat toho autopilota pracovat daleko delší dobu, než připouštěj předpisy. 

0/0
27.10.2009 10:40

Fluffin

Re: je to teda hodně divný

heh, doufám, že ten chlap nelítá pro ČSA g.idnes.cz" alt="8-o">g.idnes.cz" alt=";-D">

0/0
27.10.2009 10:43

Filipos01

Re: je to teda hodně divný

Autopilot přistát umí a to nikoli pouze teoreticky. Používá se především za nízké dohlednosti. Ten pilot se kterým jste se bavil se nemusel k ničemu přiznávat, protože např. u moderních Airbusů se stardardně autopilot zapíná těsně po vzletu a vypíná těsně před přistáním. Podstatně to snižuje pracovní zatížení pilotů.

0/0
27.10.2009 10:47

Josef Laufer

Re: je to teda hodně divný

on ale lítal na Tu-134 a Il-62... :-)

0/0
27.10.2009 10:56

VyMeTaky.2

Re: je to teda hodně divný

Jistě, a dokonce i na letadlové lodi - uměly to F-4G. Myslím, že v roce 1964 nebo 65.

0/0
27.10.2009 14:17

MichalRehacek

Re: je to teda hodně divný

Pilot nemusí mít naprogramovanou přesnou trasu, protože ji předem nezná - viz jeden z mých předchozích příspěvků.

ŘLP rovněž může letadlu přikázat, aby letělo jinudy než je napsáno v letovém plánu: "CSA 123, točte doprava kurz 045 stupňů, zavolám vás, až se budete moci vrátit na svou původní trasu". V takovém případě piloti nastaví autopilota na udržování daného kurzu - a pokud pak nezjistí, že je ŘLP volá, aby se vrátili zpět na trasu, tak letadlo poletí daným kurzem donekonečna

0/0
27.10.2009 10:49

DeDust

Re: je to teda hodně divný

donekonecna asi ne g.idnes.cz" alt=";-)">

0/0
27.10.2009 12:55

MichalRehacek

Re: je to teda hodně divný

jo, to uznávám :)

0/0
27.10.2009 15:35

everlast1

Re: je to teda hodně divný

A to myslis, ze se zastavi ve vzduchu nebo sam pristane?g.idnes.cz" alt=";-D">

0/0
27.10.2009 11:34

Stíhací bombardér Karel 6

mě se už taky v autobuse stalo

že řidič přejel zastávku. g.idnes.cz" alt=";-D">

0/0
27.10.2009 10:26

Aiscis

Re: mě se už taky v autobuse stalo

tak tohle je perla :D taky si rikam ze jim lidi nerekli ze preleteli se pak divjej a nadavaj :)g.idnes.cz" alt=";-O">

0/0
27.10.2009 10:38

notebook.r51

Re: mě se už taky v autobuse stalo

Což o to, to já dokonce zamlada zažil, že se řidič nechal navigovat cestujícíma, kteří trasu autobusu na rozdíl od něj znali. Lidi, já jsem na týhle lince na záskok, nikdy jsem ji nejel... Ve vesnicích připojovaných k Praze (1975) nic moc zvláštního, kdo má vědět, kterou tou uličkou mezi domkama se to porůznu kličkuje, od zastávky k zastávce vidět není a koleje na asfaltu vyježděný taky nejsou....

0/0
27.10.2009 11:03

Autobus s tykadlama

Re: mě se už taky v autobuse stalo

Hmm, tak tohle se mi stalo i v Praze po povodních 2002.

Tenkrát v praze jezdil s výlukovým busem každý, kdo uměl točit volantem.

To takhle jedeme z Kolejí Strahov dolů do Dejvic, pod Strahovským kopcem má řidiř točit dolů na Pražsný most.Šofér s kloubákem pokračoval rovně přes malovanku podél tramvajových kolejí co vedou kolem Hradu. Po asi 300m zastyví, z kabiny se do prostoru cesdtujících vykloní šofér kolem 50tky  a zahlaholí : "Tož chalani, kudy se jede do tech Dejvic?ja su z Vostravy". g.idnes.cz" rel="nofolow" target="_blank">g.idnes.cz" rel="nofolow" target="_blank">g.idnes.cz" alt=";-D"> g.idnes.cz" rel="nofolow" target="_blank">g.idnes.cz" rel="nofolow" target="_blank">g.idnes.cz" alt=";-D"> .

Měli jste vidět ty xichty těch polišmanů, když se 20 tunový a 18 metrový autobus protahoval silničkou kolem hradu, průjezdem po tram kolejích na Hradčanské náměstí a serpentinama nahoru na Špejchar g.idnes.cz" rel="nofolow" target="_blank">g.idnes.cz" rel="nofolow" target="_blank">g.idnes.cz" alt=";-D">

0/0
27.10.2009 11:25

Autobus s tykadlama

Já pořád říkám

že ČSA by nejvíc ušetřili, když by naučili autopilota pojíždět, startovat a přistávat.g.idnes.cz" alt=";-)"> g.idnes.cz" alt=";-D"> 

0/0
27.10.2009 10:24

blood,sex and booze

Re: Já pořád říkám

Dobrýg.idnes.cz" rel="nofolow" target="_blank">g.idnes.cz" alt=";-D">g.idnes.cz" alt="R^">g.idnes.cz" rel="nofolow" target="_blank">g.idnes.cz" alt=";-D">

0/0
27.10.2009 10:30

Fluffin

Re: Já pořád říkám

ale budeš sedět v letadle, až se to bude testovat, ano? g.idnes.cz" alt=";-)">

0/0
27.10.2009 10:44

Rosomak

Re: Já pořád říkám

Myslíš že to poznáš? Vlastně ano, přistání bude daleko plynulejší.

Jen cestující nebudou mít komu tleskat...

BTW, Když dokázal automaticky přistát před lety Buran a to bez motorů, myslíš že to po takové spoustě let pořád neumí? Blbost. Je to psychika a odbory.

0/0
27.10.2009 11:03

Autobus s tykadlama

Re: Já pořád říkám

Je statisticky dokázáno, že za většinou nehod nejen v letectví je lidská chyba.

Zkonstruovat plně bezpilotní letadlo už dnes technologicky není problém, armáda má taková už pár desetiletí...

A řídit letadlo v případě potřeby ze země už by taky nebyl problém, dostatečně rychlou telemetrii už máme. když dokážeme řídit vozítko na marsu, s letadlem by to mělo být jednoduší. Před pár lety se o možnosti řídit letadlo v případě potřeby ze země uvažovalo, po 11.9. z toho sešlo....

0/0
27.10.2009 11:15

VyMeTaky.2

Re: Já pořád říkám

Chytráku, taková telemetrie tu byla už před 40 lety.

0/0
27.10.2009 14:20

kardzi

?

Buh ví, jestli nebyli na facebooku a zrovna si psali nové statusy. Je to celé nějaké přitažené za vlasy. 2 piloti ztratili vnímání o okolní dění, tj . palubní přístroje, snaha kontaktu z věže, sms, volání....oba se dostali do stavu hypnozy nad notebookem ?? Kriste.....mohli ztratit spojení, orientaci nebo prostě chyba pilota a ted se to snaží zakamuflovat.Nevím čím letěli, ale jistě mají na palubních počítačích let naprogramovaný a do až do uplného přistání většinou.Takže letadlo letí a stáčí a klesí k destinaci samo.Ale to je jedno.I kdyby ne, tak je to nějaká blbost.Ze by si vlastne ani jeden neuvedomil, ze musi pristat.Tak nějak se mi to nezdá. Jak tu někdo psal.Je možný, že v tom má prsty vyvinutá letuška...:-)

0/0
27.10.2009 10:20

Autobus s tykadlama

Re: ?

Taky mně překvapuje, že by se autopilot neozval, že je jaksi čas přistávat.

0/0
27.10.2009 10:25

Acemen

Re: ?

Taky nedokážu pochopit jak se to mohlo stát. Jestliže letěli podle autopilota, tak co já vím, ten hlásí dolet k cílové destinaci, navíc jestliže se je věž snažila kontaktovat rádiově, telefonicky, sms a mailem, tak nechápu to, že si toho nikdo z nich nevšiml, kor toho mailu když u sebe měli laptopy. Jedině, že by opravdu s nimi hrál autopilot po LANu nějakou hru jak bylo zmíněno =D. Další věc co nechápu je ta, že zrovna američani když se jim ztratí letadlo z dohledu a nemají s ním déle než 10 minut spojení, tak že už kolem toho letadla dávno nelítaj stíhačky a nerozjíždí se protiteroristická akce naplno, asi jim WTC bylo málo. A i tohle trošku dokládá to, že si USA udělali WTC sami.g.idnes.cz" alt=":-/">

0/0
27.10.2009 11:05

blekkal

Podělaní odboráři...

...připravovali stávku a jak to dopadlo g.idnes.cz" alt=":-(">

0/0
27.10.2009 10:19

Stíhací bombardér Karel 6

to je ta rutina

letadlo řídí počítač a piloti si hrají hry. g.idnes.cz" alt=";-D">

0/0
27.10.2009 10:17

Flynn

Re: to je ta rutina

... a dveste koliku za to. dobrej solich...

0/0
27.10.2009 10:59

Josef Laufer

vyhodit, ty jelimánky

0/0
27.10.2009 10:15





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.