Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Papež na ateistické Čechy zapůsobil, píší německé noviny

Benedikt XVI. si v ateistickém Česku získal respekt, komentoval víkendovou papežovu návštěvu německý deník Die Welt. List si všiml, že během třídenního pobytu sledovaly téměř každý jeho krok kamery České televize. Papežovi se podle deníku podařilo nadchnout hlavně mládež a podmanil si dokonce i prezidenta Klause.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Tetex

Až tady budou na každém rohu...

...minarety, vzpomeňte si, z které kultůry Vaši předci pocházeli....                                                                                     ?

0/0
30.9.2009 7:28

jirkajina

zapůsobil?

Zapůsobil. To jako že teď už budou nevěřící všichni?;-)

0/0
30.9.2009 3:18

Semper2

Diskuse ? Opět ateistická, komunistická žumpa !

po 20 letech od "revoluce" jsme v budě nula, vlastně spíš MINUS deset.

Viva Cristo Rey !

0/0
30.9.2009 0:21

JSysel

Když se mu tu líbilo, tak doufám, že nám udělá

;-)[>-]arcibiskupem a kardinálem a Primasem českým Václava Malého a nikoli profláklého pedof.protektora a  zcizitele firmy mešních vín, se sudeťáky jedna ruka nedůstojného "pána" Graubnera!!Rv

0/0
29.9.2009 23:26

Bývalý volič ČSSD

Němci slastně chrochtají nad svým fašistickým papežem.

0/0
29.9.2009 21:44

Sladek

Re: Němci slastně chrochtají nad svým fašistickým papežem.

Jenom volic CSSD muze vyblit takovy nesmysl.

0/0
29.9.2009 23:59

Viva la Slavia

Re: Němci slastně chrochtají nad svým fašistickým papežem.

a co na tom není pravda?8-o

0/0
30.9.2009 0:02

Tetex

Re: Němci slastně chrochtají nad svým fašistickým papežem.

Víš co je to vůbec fašismus??

0/0
30.9.2009 7:29

Rosťa S.

přínos církve

Udivuje mě, jak někteří vzdvihují neustále středověké  několik set let staré praktiky typu inkvizice nebo křížové války, ale nevidí to co pro Evropany církev přinesla - vzdělanost, pokroky v zemědělství, zakládání škol, univerzit, nemocnic... To, že jsme tam kde jsme (kultura evropy, životní úroveň)je nemalou měrou dané právě působením církve.

Jistě, církev udělala spoustu přehmatů a taky za to platí tvrdou daň v podobě nejednotnosti, zaritých ateistů, atd. Ale řekněte někdo, kde v posledních několika stech letech byla upálena čarodějnice.

Papež mluvil o naději. Myslím, že kdyby se na něj konečně začal malý zamindrákovaný věčně nespokojený český človíček dívat bez předsudků, musel by vidět, to není žádný mamonář, žádný jednatel Církve s.r.o. že mu nejde o moc ani slávu.

0/0
29.9.2009 20:00

minutos007

Re: přínos církve

Jen se obávám, že církev nebyla nositelem vzdělanosti, jak se obecně tvrdí. Bylo by zajímavé, jak by se vzdělanost vyvíjela bez přítomnosti církve. Je zajímavé, že ve starém Řecku byli filozofové a matematici i bez této církve...

0/0
29.9.2009 20:15

Rosťa S.

Re: přínos církve

hmm, možná kdyby nebylo té církve, ani by se ty řecké spisy nedochovali a nevěděli bychom z řecké filozofie nic. Texty se přece přepisovali a uchovávali v klášterních knihovnách. To přece je přínos vzdělanosti. Nemluvě o katolických filozofech (včetně Benedikta, ať už toho středověkého svatého nebo součastného XVI)

0/0
29.9.2009 20:23

Rosťa S.

Re: přínos církve

SORRY za chyby - text nedochovaly, přepisovaly, uchovávaly (alespoň jsem to měl všude stejně - blbě ;-D ;-()

0/0
29.9.2009 20:28

minutos007

Re: přínos církve

Písmo není vynálezem cirkve a sice se spisy  také uchovávaly v klášterních knihovnách, jen by bylo zajímavé jaké knihovny by byly a co by se dochovalo bez silného vlivu církve na jejich obsah...  Samozřejmě, že církev vzdělanost ovlivnila. Je jen otázka jestli převažují klady nebo zápory, jestli bychom byli nebo nebyli bez vlivu církve dál.... Je zajímavé, že se civilizace vyvíjí ve vlnách v růžných částech světa. Kdysi Řecko, Čína, Egypt... Evropa   Amerika....

0/0
29.9.2009 20:41

franco.udine

Re: přínos církve

přidal bych ještě jednu myšlenku. Často se uvádí, že středověk je dílo tmářské církve. Při hlubším studiu dojde člověk k tomu, že zjednodušeně je tato doba vlastně úpornou snahou germánských kmenů napodobit Řím. To platí zvláště pro ranný středověk. Například učení o trojím lidu, které vlastně uznávali i mnozí reformátoři, není křesťanské, ale má staré indoevropské kořeny. Církev možná dávala době křesťanský nátěr, ale nešlo to moc pod povrch. Jak říká Jung - je to jen tenká stěna, která nás dělí od pohanského pravěku. Církev nikdy nedokázala spoutat germánský živel, který jí utekl při reformaci a naplno se projevil ve století minulém. Evropa nikdy nebyla do hloubky křesťanská.

0/0
29.9.2009 20:58

Rosťa S.

Re: přínos církve

Napodobit Řím v čem?

Zvláště v ranném středověku jak píšete byla Evropa misií. Vládnoucí šlechta byla možná křesťanská (ať už se přetvařoval nebo se opravdu křesťansky snažila žít), ale obyčejní lidé byli pohani a uchovávali si právě tu "pravěkou" víru. Ovšem zrovna Junga bych nezmiňoval, protože náboženství není (neměla by být) psychologie, resp. nahrazení psychologie.

A co se týče "germánského živlu", proč je v Německu a Rakousku nejpopulárnější strana ta která nese v názvu křesťanská? Proč je na vlajce EU dvanáct hvězd v kruhu? Je to mariánský symbol a zavedli ho Německý, Italský a fr. premiér, když po válce ve svých zemích dostali ve volbách nejvíc hlasů (od germánského živlu) a zakládali "EU". Spíš by se mělo říct, že Čechy nebyly nikdy do hloubky křesťanské. Kvůli Habsburkům, Masarykovi, komunistům

0/0
29.9.2009 22:29

franco.udine

Re: přínos církve

Omlouvám, že opovídám až teď, jestli to ještě najdete.

Napodobit Řím jsem myslel úpornou snahu všech těch Ostrogótů, Vizigótů a Franků vlastně poračovat v římské říši. Oni římské impérium zpočátku položit nechtěli. Výsledkem ve středověku byla Stavá říše římská.

Junga si myslím není potřeba se bát, protože jeho postřehy k dějinným procesům jsou často velmi inspirativní. Není to snaha nahrazovat náboženství psychologií. Prostě jednou větou dokáže sdělit to, co jiní historikové tlustou knihou.

Germánský živel se naplno projevil právě nacismem. Názvy stran v Rakousku a Německu nesvědčí nějaké hluboké religiozitě (možná s vyjímkou Bavorska).

Mariánský symbol na vlajce EU je sice dílem několika zbožných katolíků, ale dnešní bruselskou mašinerii, myslím, mariánská symbolika nezajímá, nechtějí  Bohu ani slyšet. Dvanáct hvězd Evropu křesťanskou neudělá. Adenauera nelze řadit do onoho germánského živlu, protože jak on sám, píše v Kolíně se více cítili potomky Římannů než Germáni.

0/0
30.9.2009 5:22

Rosťa S.

Re: přínos církve

Ne, písmo není vynálezem církve, ale jistě víte, že třeba první slovanské písmo vytvořil zástupce církve - Cyril (Konstantin). Že se písmo uchytilo  a zmutované přežívá dodnes (ne u nás). Že Metodějovi žáci si přenesli slovanské písmo  a kultoru do sázavského kláštera, že se Cyrilice používala i na Svatoplukově královském dvoře a vedle latiny to byl další liturgický jazyk tehdejší doby - to byl obrovský počin tehdejších církevních představitelů pro naši oblast. Bohužel (možná bohudík) nežijeme v Číně nebo Egyptě, kde vzdělanost (na tehdejší dobu nebývale rozvinutá zanikla). Čím to asi bylo? Přijeli barbarští nájezdníci s barbarskou vírou a bez kulturní výše. Co neznali (knihy, chrámy, sochy, obrazy, kulturu) ničili, pálili, vytírali si jimi víte co.

V Evropě si troufnu říct, že převažují klady. Součastní Američané jsou vpodstatě přestěhovalí Evropané, takže tam platí to samé...

0/0
29.9.2009 22:05

franco.udine

Re: přínos církve

Stačí opravdu studovat dějiny ranného středověku a pochopíte, že to byla církev, kdo sehrál rozhodující roli v době pozdní antiky a stěhování národů, pokud jde o uchovaní kultury vzdělanosti v tehdejší Evropě. Například biskupové byli jedinou autoritou po selhání pozdně římské státní administrativy, kdo byl schopen vyjednat s barbarskými náčelníky např. uchránění mnoha měst před pleněním apod.

Osobně si nemyslím, že by to byl její primární úkol (zachraňovat civilizaci, kulturu nebo Evropu), ale tuto roli prostě tehdy sehrála. Mnozí antiklerikálové to nechtějí přiznat, ale potvrdí Vám to každý historik.

0/0
29.9.2009 20:36

minutos007

Re: přínos církve

Musim se vždy pousmát nad naivitou některých zdejších pisatelů, že ten druhý je nevzdělaný blb a je potřeba mu doporučit studium, přesto, že o nem nic neví.

Ujišťuji Vás, že ne každý historik to potvrdí bezezbytku. Koneckonců historii píší vítězové.

Ale k jádru věci. Jistěže církev měla vliv na dění v Evropě. Měla vliv i na vzdělanost a její  šíření. Nemohu však souhlasit s tvrzením, že církev byla její nositelkou, ve smyslu - nebýt církve není  vzdělanost. 

0/0
29.9.2009 21:08

proLogos

Re: přínos církve

Samzřejmě, že od dob humanizmu geometrickou řadou stoupá počet historiků, kteří odmítají zásadní roli církve v raných dějinách západní civilizace. Těm se zase směju já. Je to pouze logický jev postupující sekularizace a snahy nacházet ve všemi jiná řešení i jiná východiska, než církev nabízí.

Církev hrála zásadní organizaci v uchování římské vzdělanosti. A to jak v době stěhování národů, tak v době vikingských nájezdů. A to prostými opisy a studiem děl. Už ve chvíli, kdy z vysokých církevních škol vznikají univerzity, jako nezávislý prvek křesťanského vzdělání, stává se církev nositelkou vzdělání a vědy. A je tomu tak od roku 1000 až do cca 18.století, kdy je role církve postupně nahrazována státním školstvím. I před 11. stol se rozvíjí kanonické právo, teologie, a vědy sovisející s křesťanstvím. Někdo možná doplní víc..

0/0
29.9.2009 21:39

franco.udine

Re: přínos církve

Omlouvám se, ale nemám pocit, že bych Vás označil za nevzdělaného blba. snažil jsem se o normální diskusi. Vy jste napsal ve svém příspěvku - Jen se obávám, že církev nebyla nositelem vzdělanosti, jak se obecně tvrdí. Já říkám, že při hlubším studiu se dá zjistit, že nositelem vzdělanosti byla.

0/0
29.9.2009 21:45

jakub7

Re: přínos církve

Vliv krestansvti byl na nasi zem sazadni. Ale dneska uz vime, proc jsou blesky, uz vime, proc mesic obiha zemi, proc je zemetreseni, vybuchy sopek, proc jsou obcas na obloze videt komety, tak k cemu je nabozensvti dnes? Uz je to hlavne jen tradice...

0/0
29.9.2009 20:34

Rosťa S.

Re: přínos církve

Tím svým příspěvkem jsem jen chtěl nastínit nesmyslnost některých středověkých argumentů proti Církvi.

Ne, náboženství tady není od toho,aby vysvětlovalo příčinu blesků, zemětřesení, výbuchů sopek - to možná bylo smyslem náboženství v době kamenné. Ale já vlastně ani nevím proč Měsíc obíhá Zemi, proč je Země v tak perfektní vzdálenosti od Slunce, že na ní vznikl život. Proč vlastně život vznikl a jaký má smysl? Jaktože mimino, který spí ve vedlejším pokoji vzniko ze dvou neviditelných (okem) buňek a za pár let bude schopno se samo rozmnožovat. a jak jsem si zasloužil, že jsem se narodil do bohaté části světa a ne do chatrče uprostřed Afriky? To jsou spíše řečnické otázky. Ale myslím, že na všechno prostšě odpověď není. 

0/0
29.9.2009 22:15

jakub7

Re: přínos církve

Podal bych to spise takhle - je spousta veci, na ktere clovek nebude mit nikdy odpoved. Ale je potreba, aby zivot mel smysl? Musi byt duvod, proc je zivot a proc existuji zive organismy? Kdyz se nad tim zamyslim, je pro me jednodussi prijmout, ze to nekdo takhle zamyslel, nez se hloubat v tom, jak mohlo neco takoveho diky chemickym reakcim vzniknout s tim, ze vim, ze to nikdy nepochopim.

Dovolim si tvrdtt, ze nabozenstvi diky neporozumeni prirodnim jevum (a hlavne ze strachu z nicive sily techto jevu) vzniklo. A protoze lide komunikuji, sdelovali si sve nazory a sva vysvetleni, az doslo k vzniku cirkvi. A protoze lide jsou lide, nasli se taci, kterym se hodilo mit skupiny lidi ve vetsi ci mensi mire pod kontrolou. Atd. Jinak prirodni jevy (alespon nektere) byly vysvetlovany jako bozi znameni jeste pred par set lety.

Muzete si myslet, ze jsem blbec, v tom vam nezabranim. Samozrejme si uvedomuju, ze muj nazor je velmi zjednoduseny, ale takhle to proste vidim.. :)

0/0
29.9.2009 22:48

Rosťa S.

Re: přínos církve

Nemyslím si, že jste blbec. Myslím, ale že život by smysl mít měl. Ten kdo stratí smysl život, skončí jako sebevrah. Smyslem života nemusí být nutně žít tak, abych dostal do nebe. Někdo má smys živat rodinu, někdo pomoc trpícím, někdo chce mít sbírku sportovních aut, někdo barák jako hrad. Jistě ty řečnické otázky nevedou k odpovědi, ani to podle mě není potřeba. Nepotřebujem vědět proč vznkl život prakticky z ničeho (jen za příznivé konstelace přirodních vlivů). Ale právě to, že to tatko někdo zamýšlel je zásadní. Kdo to byl? Židé mají jasno . Byl to Bůh stovřitel, který mluvil k praotců. Křesťané jdou dál - ale nebyli to oni kdo založil církev. Nebudu tady přepisovat Bibli. Stejně jsou všechny tyto věci o víře a vysvětlit ani moc nejdou. A v církvi taky nejde o to mít někoho pod kontrolou. Nikdo nikoho nenutí být součástí církve, nikdo nebrání do církve vstoupit nido nebrání odejít. O toto jde v sektách - chytne a nepustí. Dnešní církev je jiná než ta před staletími (a to je dobře).

0/0
29.9.2009 23:01

moš

Re: přínos církve

Souhlasím s Vámi pěkně napsáno.

0/0
29.9.2009 21:43

Tetex

Re: přínos církve

Děláš si srandu??! Vzdělání církev ve středověku nedávala lidem z jedinného důvodu -  uvažující lidi se špatně ovládají. Běž se vycpat s takovým blábolem. A polož si otázku, kde vzala svůj majetek, ze kterého dle tebe postavila nemocnice.  ;-D;-D;-D Jedinné co tady církev přinesla byly křížové výpravy, jenž nás zachránily, aby se evropa nepobila mezi sebou navzájem!

0/0
30.9.2009 7:33

Rosťa S.

prezident

Klaus přece není liberál

0/0
29.9.2009 18:28

jakub7

Re: prezident

taky me to prekvapilo, je to prece konzerva jak poleno

0/0
29.9.2009 20:20

JÚLINEK.ŠÍŠAL.

souzi a soušky čížci,

to je fakt ... ještě dneska leckteří nemohou přijít alemanům na jména ...;-)

0/0
29.9.2009 18:01

truthspeaker

milý cenzore

Proč byl smazán můj příspěvek, ve kterém vyjadřují svoje přání, aby cirkve v české republice brzo chcíply? Slovo "chcípnout" je disfemizmus slova "zemřít", a přestože v této vazbě nese výrazně negativní náboj, nejedná se o slovní agresi vůči skupinám obyvatel. Cílem výroku je entita "organizace", nikoliv lidé. Existuje nějaký zákon, který by omezoval moje právo vyjadřovat přání po zániku církví?

0/0
29.9.2009 17:57

proLogos

Re: milý cenzore

...možná proti skupině lidí? Osobně mi takováhle přání radost nedělají, vzhledem k tomu, že se cítím být bytostnou součástí církve.

0/0
29.9.2009 21:55

B.A.D.Y.

*

hlavne zapusobil na obyvatele brna. zavrena dalnice, mesto ucpane. to byl paradni vikend. cernoprdelnici, narvete si toho vaseho fasistu do analu.

0/0
29.9.2009 17:09

franco.udine

Re: co ateista, to dutá hlava

Byl jsi v tom Brně v neděli vůbec? Po objízdné trase nejel skoro nikdo, město nebylo ucpané vůbec. Snad jen ty a tobě podobní to mají v hlavě ucpáno velký lejnem. ;-D

0/0
29.9.2009 17:11

Deepy

Svaty otec

Proberte se, Vatikan, papez = synonymum pro moc, penize, násilí ve jmenu krize...    A vrchol mejdanu ?! Darek pro papeze od nasi cirkve ?   ZLATY ruzenec s GRANATY !    Je to VSERIKAJICI darek pro "svateho otce" "vyvoleneho bohem, kteremu nezalezi na pozemskych statcich", zlato a drahe kameny, kdyby u te manipulace s lidmi aspon premejsleli .... :-/   FUJ FUJ FUJ   Furt ta sama spina, PRACHY MOC, nic vic...  otevrete oci...  A Klaus je jen zaslepeny sam sebou....  nebo je HLOUPY  ?

0/0
29.9.2009 16:49

franco.udine

Re: Svaty otec

Nač ta hysterie, neměl byste se probrat vy? Víte vůbec něco o Ratzingerovi, že je pro Vás synonymem moci a peněz. Zdá se mi, že jen další pivní husita ječí.:-P

0/0
29.9.2009 17:00

Deepy

Re: Svaty otec

neni to o hysterii, prave ze o cirkvi, neco vim...  Nevsiml jsem si, ze bych psal o panu Ratzingerovi... Nerikam, ze jsou v cirkvi  ve Vatikanu vsichni zkazeni, jen rikam, ze jeji prapuvodni myslenku - sireni lasky nekdo sikovny ,kdo vytusil obrovsky potencional moci, kdysi davno zneuzil a drzi se je to dodnes...   To je jako by nekdo tvrdil, ze v nacistickem nemecku, byli vsichni nemci fasisti...   Nic neni jednobarevne...   

0/0
29.9.2009 19:51

proLogos

Re: Svaty otec

Jenže papež si nevyžádal dárek. Byl mu prostě dán. I když možná za pár let církev obviní, že ho někde ukradla stejně jako ty pole a lesy, co jí už byly odebrány.

Zeptejte se Špačka na zdvořilostní záležitosti. Jsem si jist, že on to jako nepatřičné nepokládá. Navíc si myslím, že odmítnutí daru, nebo jeho následné prodání by pokládal za urážku státu a jeho představitelů. Je to prostě zdvořilost.

0/0
29.9.2009 22:02

Rosťa S.

Re: Svaty otec

Nevím, ale měl jsem pocit, že Benedikt XVI jak v Brně jak v Boleslavi právě říkal, ať se lidi nenechají strhnout úspěchem, světskou slávou a penězi - že o tom život není. Možná jsem naivní, ale věřil jsem mu to, že to myslí upřímě. Jak se měří moc Vatikánu? Nad kým má moc? Nad vámi? Nad ateisty? Nad katolíky? Jak tu moc uplatńuje? Zavírá někoho do kriminálu? Popravuje někoho? Upaluje? Vede proti někomu válku? Ne, moc Vatikánu je jinde - nastavuje zrcadlo, radí a doporučuje. A proto tolik lidí dráždí. U nás hold morální autority nemáme rádi. Elity národa jsme si sami vybili nebo vyhnali, takže na vzdělanou elitu zvenku nejsme jaksi zvyklí. A co neznáme, popliveme amísto abysme se zamysleli....

0/0
29.9.2009 22:45

Viva la Slavia

Klaus a liberál?

;-D;-D

0/0
29.9.2009 15:30

Dr.Onufrakova

Cesko nie je ateisticke

Cesi veria v ezoteriku, maju pomerne vela siekt a ako jedina clenska krajina NATO mala ministra obrany astrologa (Antonina Baudysa).

0/0
29.9.2009 14:43

Kolokol

Re: Cesko nie je ateisticke

Souhlas. Mnoho lidí se tváří jako "přemýšliví" ateisté a pak jdou k léčiteli aby jim srovnal energie či nějaké čakry, věří na strologii a podobně.

0/0
29.9.2009 14:45

Blondyna_29

Re: Cesko nie je ateisticke

Prosím, a jaký je v tom rozdíl?;-)

0/0
29.9.2009 15:02

apache

Re: Cesko nie je ateisticke

Jen pro upřesnění, v době kdy na MO bačoval Baudyš ČR v NATO nebyla.

0/0
29.9.2009 15:50

Yaroukh

LOL

Tak ten byl dobrej. ;-D;-D;-D

0/0
29.9.2009 14:37

Blondyna_29

Moc velká škoda...

Já jsem se chtěla jít podívat na mši, ale nakonec jsme nikam nejeli, protože ten debil Kvíteček někam zahrabal patrony do Mausera a za celý víkend jsme je nenašli ;-(

0/0
29.9.2009 14:34

IgorAlelujev

Re: Moc velká škoda...

no hlavne, ze jste si nezasila robertka, tak to ten víkend furt este usel ....

0/0
29.9.2009 14:47

Blondyna_29

Re: Moc velká škoda...

Ještě to tak, ale já ve svých věcech mám pořádek, na rozdíl od někoho ;-)

0/0
29.9.2009 15:03

Spalovač šancí

zapůsobil jako paroubek na petru

R^

0/0
29.9.2009 14:23

Destroyer7

Leda tak zbožné přání, germáni.

Z papeže byly odvázány především věřící, ale že by se najednou z těch, kteří mají vlastní rozum, začali stávat věřící, tomu snad ani němci nemohou věřit.

0/0
29.9.2009 14:22





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.