Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Odborníci se neshodli na termínu voleb, ČSSD prosazuje původní

Zástupci stran v týmu odborníků se neshodli na termínu předčasných voleb. ČSSD prosazuje jednorázovou změnu Ústavy, která by umožnila jejich konání v původně stanovených dnech 9. a 10. října. Ostatní strany se ale obávají, že takové opatření je jednorázové a mohlo by být napadnutelné u Ústavního soudu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

babacek

TO:vlasta.232

No já však vidím, že jsi nepochopil - la ty. V podstatě píši to samé i když jinými slovy. :-)

0/0
7.9.2009 5:26

Bývalý volič ČSSD

Těhotenství Paroubkové č.2 se nedá protahovat

a protože z něj socani udělali předvolební trhák na oranžblby, tak potřebují přesné načasování na 9.října. Slušným lidem je jedno, kolik peněz změnou termínu promarní politické strany a ani je nepálí, jestli půjdou k urně za měsíc nebo za dva.

0/0
6.9.2009 23:14

babacek

Re: Těhotenství Paroubkové č.2 se nedá protahovat

Tak pokud by ČSSD byla v urně tak již nějaký ten měsíc navíc by nevadil. :-P

0/0
7.9.2009 5:35

demokratsocialni

jedina cssd tedy trva na ustavnosti a dodrzeni slibu

volicum EU jasny vzkaz pro volice koho maji volit EU

0/0
6.9.2009 22:33

babacek

Re: jedina cssd tedy trva na ustavnosti a dodrzeni slibu

ČSSD souhlasí s dvěmi varianty.

Počkat až rozhodne ÚS. A zároveň to co bylo dohodnuto u prezidenta, změnit ústavu k obrazu svému. Rv

0/0
7.9.2009 5:38

godys

soudruzi potřebujete klid na práci, tedy stačí....

zrušit ústavní soud a zavřít Havla a pak už do vás nikdo šťourat nebude....;-DEU

0/0
6.9.2009 22:26

xprim01

Dobrou noc

přeju a jsem rád, že i na iDnes se dají najít inteligentní lidé. R^

0/0
6.9.2009 21:46

vejcednes

Začal by som tým, že vyvetrám vzduch na ÚS, zacyklili sa.

:-)

0/0
6.9.2009 21:43

xprim01

Re: Začal by som tým, že vyvetrám vzduch na ÚS, zacyklili sa.

To je drsný. ;-D

0/0
6.9.2009 21:45

xprim01

Odpovědnost za ústavu nechat politikům

a z ÚS udělat poradní orgán navrhující doplnění nebo změny, který bude informovat všechny občany o chování politiků, ti si pak jako voliči udělají obrázek a případně v dalších volbách rozhodnou, jestli politici pochybili. Bylo by to takové nepřímé referendum - demokratické principy zachovány i rovnováha sil.

0/0
6.9.2009 21:35

wasza

Re: Odpovědnost za ústavu nechat politikům

pod tohle bych se i podepsal :)

0/0
6.9.2009 21:36

xprim01

Re: Odpovědnost za ústavu nechat politikům

No navíc by ÚS i vyvynul nějakou činnost a navrh pozitivní řešení, koneckonců krititovat je snadné. A jinak díky za přínos do diskuze. ;-)

0/0
6.9.2009 21:39

wasza

Re: Odpovědnost za ústavu nechat politikům

napodobne ;-)

0/0
6.9.2009 21:41

ptáček

Re: Odpovědnost za ústavu nechat politikům

Teď jsem otevřel diskuzi a taková rána přímo mezi oči !!! Odpovědnost politikům ??? Tak zaplevelené zákony, spíchnuté horkou jehlou, to nemůžete myslet v á ž n ě . Jestli ano, tak nemá cenu psát něco dalšího. Amen a Čest práci !Rv

0/0
6.9.2009 21:53

xprim01

Pravomoc ÚS je sporná

Co takhle ústavu doplnit a tyto sporné pravomoci ÚS odejmout jmenovitě? Je to protiústavní, když ústavodárce zpřesní nejasné znění byť i v neprospěch ÚS?

0/0
6.9.2009 21:19

vejcednes

Re: Pravomoc ÚS je sporná

Nikto iný nie je nadaný.:-)

0/0
6.9.2009 21:22

xprim01

Re: Pravomoc ÚS je sporná

Dle článku 9 se vytvoří doplněk ústavodárcem, který není v konfliktu s ústavou a specifikuje pravomoci, toto je dle mě nejčistší řešení, žádné změny volebního zákona a nejasné lhůty. ;-)

0/0
6.9.2009 21:24

kuk.vykuk

Re: Pravomoc ÚS je sporná

Právník? A co když to takhle naši zákonodárci nechtějí?

0/0
6.9.2009 21:28

xprim01

Re: Pravomoc ÚS je sporná

Do hlavy jim nevidím, jen navrhuju čisté a nesporné řešení. ;-)

0/0
6.9.2009 21:31

wasza

Re: Pravomoc ÚS je sporná

Není, kdo ale bude v těchto případech řešit rozpory samotné ústavy? Víme jaká jsou politici prasata když dojde na legislativní činnost. Mnohdy ani právní odborníci nevěří svým očím, co dokáží vyprodukovat. Svěříme jim tedy ústavu na starost plně?

0/0
6.9.2009 21:23

xprim01

Re: Pravomoc ÚS je sporná

Nesvěříme plně, musí se řídit článkem 9. Jen vyřešíme kompetenční spor a politici budou muset více skládat účty voličům. Proto je také nutná 3/5 většina obou komor, ale na druhou stranu komu je odpovědný ÚS? Nikomu. A proto není kontrolovatelný. Navíc i politici mají přímou legitimitu a soudci nepřímou a navíc řada poslanců je právníky a má poradce, prostě role ÚS je u zákonů a ústava je pro přímé zástupce lidu.

0/0
6.9.2009 21:29

wasza

Re: Pravomoc ÚS je sporná

článek 9 problém neřeší. Jak by mělo fungovat ono větší sládání účtů voličům? Se zbytkem souhlasím.

0/0
6.9.2009 21:33

xprim01

Re: Pravomoc ÚS je sporná

Tím, že volič bude více uvědomělý a bude rozhodovat i s možností změn ústavy, jinak by tu totiž hrozila absolutní rigidita ústavy, kdy by ÚS mohl trvale odmítat jakýkoli dodatek ústavy, nic mu v tom nebrání...

0/0
6.9.2009 21:38

wasza

Re: Pravomoc ÚS je sporná

uvědomělý volič... těch je málo. Ale jinak máte asi pravdu.

0/0
6.9.2009 21:41

xprim01

Re: Pravomoc ÚS je sporná

Chápu, že je to nedokonalý systém, ale možnosti "tření" jsou minimalizovány. Holt ta demokracie je křehká květinka a je potřeba se o ni starat. ;-)

0/0
6.9.2009 21:43

tučňák v exilu

Re: Pravomoc ÚS je sporná

No tak s prominutím to je jako doufat, že bude fungovat komunismus, protože občan bude uvědomělý a nebude nikoho utlačovat a bude opravdu pracovat naplno podle svých schopností a bude si brát jen to, co potřebuje ;-) Utopicky to zní pěkně, ale prakticky by to vedlo k rychlé záhubě ;-)

0/0
6.9.2009 21:47

COUFAL5

A zase proti všem.

 Hov.ádka socanský v čele s upocencem a vych.ca.cem si opět melou svojí píseň a zase je zajímá jen svůj úspěch. Ne lidi ale jen svoje to je motto oranžových lidumilů a populistů.;-O

0/0
6.9.2009 21:12

papullus

Re: A zase proti všem.

nauč se používat přivlastňovací zájmena ...

0/0
6.9.2009 21:20

kuk.vykuk

Re: A zase proti všem.

Co to meleš, česani jen chtějí, aby se volby byli v dohodnutý termín. Co je na tom populistického?:-/

0/0
6.9.2009 21:26

lolek77

Re: A zase proti všem.

Nic populistického ale praktického. Za měsíc, dva by voličům ČSSD mohly vyprchat všechny ty sliby z oranžového vlaku;-D

0/0
6.9.2009 21:37

jorbl

napisme do Bundestagu

at sem nekoho poslou aby to tady ridil

0/0
6.9.2009 21:01

Hrdý Budžes

Re: napisme do Bundestagu

Bohuzel, delegace poddanych z ceske gubernie uz davno odjela zadat ale uplne jinam.

0/0
6.9.2009 21:15

Mitchell

Věděli to 12 let,

že máme problémy s možností vyhlášení předčasných voleb. Ale dokud to nehořelo, tak se na to kašlalo. Totéž platí pro volbu prezidenta (už v roce 2003 tvrdili termiti, že prosadí volbu přímou). A stejné je to s permanentními volebními paty a nemožností sestavit stabilní a zodpovědnou vládu.

Osobně bych byl pro změnu Ústavy - přímá volba pezidenta a za stanovených podmínek by měl prezident (jelikož přímo volený by měl silný mandát) možnost rozpustit Sněmovnu a vyhlásit předčasné volby.

0/0
6.9.2009 21:00

kadet

Průzkum říká, že lidé

chtějí volby hned, tak co jiného by mohla chtít ČSSD, že?

0/0
6.9.2009 20:45

Mitchell

Re: Průzkum říká, že lidé

To jsou ty konzistentní názory, jak o nich ParouBack mluvil v poledne v OVM. Stejně jako měl konzistentní názor na americký radar. ;-D

0/0
6.9.2009 21:02

Hrdý Budžes

Copak?

Soukup se rozhodl ze dalsich 100 milionu na novou kampan uz nezaplati? :)

0/0
6.9.2009 20:43

Léčitel pitomců

ČSSD

ČSSD - chudobou k více voličům.

0/0
6.9.2009 20:40

pacers

Re: ČSSD

..se svou profesí se obrať na Jánského vršek.:-)

0/0
6.9.2009 20:44

Mitchell

Re: ČSSD

Socani tam šmírují nebo co? ;-D

0/0
6.9.2009 21:03

vejcednes

Búrka v pohári vody.

A) Parlament ústavnou väčšinou rozhodol o predčasných voľbách - možno nie najlepším spôsobom, ale o jeho vôli nikto nepochybuje. Politická kríza trvá a vláda má obmedzený mandát. V podstate funguje minimalizovaný model veľkej koalície - stav, ktorý je neštandartný.

B) Nikto nepochybuje o tom, že predčasné voľby vo všeobecnosti sú štandartný nástroj riešenia takejto krízy. Dokonca Ústava ČR má špecifický model zadefinovaný - tri nedôvery vláde po sebe (stačí nadpolovičná väčšina). Ústavná vačšina sa rozhodla, že nebude zmätkovaťa a predlžovať agóniu bezvládia. Spôsob bol napadnutý na ÚS.

C) Predčasné voľby budú! Otázka je kedy.

D) Kto to zbabrala urobil škodu štátu, kto je blbec?

0/0
6.9.2009 20:36

xprim01

Re: Búrka v pohári vody.

S tím souhlasím, prostě místo 3xprostá většina se jednou dohodla ústavní většina. O nic jiného nejde, teď je jen problém, že ÚS si chce hrát na velkého a kázat parlamentu a skočil na špek Melčákovi s Kalvodou. Doufám jen, že ÚS si zachová svou tvář a podnět zamítne co nejrychleji.

0/0
6.9.2009 20:41

wasza

Re: Búrka v pohári vody.

Je definovan ustavni postup, tak proc se jim neridili? Ústava tu není od toho aby ji politici obcházeli.

0/0
6.9.2009 20:49

vejcednes

Re: Búrka v pohári vody.

Ústavný postup je definovaný aj ústavným zákonom o predčasných voľbách. :-)

0/0
6.9.2009 21:00

xprim01

Re: Búrka v pohári vody.

Jenže o tom řekne ÚS protiústavním způsobem, že je protiústavní. A teď kdo je protiústavní ÚS nebo parlament? ;-)

0/0
6.9.2009 21:06

wasza

Re: Búrka v pohári vody.

Postup ÚS je sporný, nicméně neexistuje pozitivnepravni argument, ktery by dokazal ze v zakone uzity vyraz zakon se nevstahuje take na zakon ustavni. A pak taky muzeme diskutovat o vyznamu pojmu Ustavni poradek. Jelikoz nemame organ opravneny podavat zavazny vyklad, tak je postup US sporny, nikoli protiustavni.

0/0
6.9.2009 21:11

xprim01

Re: Búrka v pohári vody.

Je to nastejno s parlamentem. Navíc pojem ústavní zákon je v článku 9 a je zřejmé, že je nadřazen zákonu. Co kdyby poslanci doplnili ústavu - ústavní zákon je nadřazen pojmu zákon nebo zákonem se nerozumí zákon ústavní + pravomoci v článku 87 jsou pro ÚS konečné a úplné. Bylo by to protiústavní?

0/0
6.9.2009 21:15

wasza

Re: Búrka v pohári vody.

viz vyse, je to sporne.

0/0
6.9.2009 21:18

xprim01

Re: Búrka v pohári vody.

Jenže když je sporné upřesňovat nejasnou ústavu, tak se právě ÚS dává větší moc než je mu svěřena, protože ta pramení jen a pouze z této nejasnosti. Novela by v rozporu s ústavou nebyla a ústavodárce přecemá moc měnit ústavu, která je relativně rigidní. ;-)

0/0
6.9.2009 21:22

wasza

Re: Búrka v pohári vody.

o tom žádná, ale ústavodárce toto rozhodnutí neudělal, proto se musí spornost ústavy řešit výkladem. ÚS zvolil výklad extenzivní, což je dle mého soukromého názoru špatně, ale stalo se.

0/0
6.9.2009 21:26

xprim01

Re: Búrka v pohári vody.

A proto by měla následovat restrikce ústavodárce, který je ÚS nadřazený svou legitimitou.

0/0
6.9.2009 21:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.