Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Martin Reiner: Od skutečného Západu nás odlišuje dezolátní stav střední třídy

Jsou jisté, jakkoli dosti omezené možnosti, jak učinit hlupáka chytřejším. Daleko důležitější – a snazší! – je ovšem posílit vliv inteligentní menšiny na chod a fungování společnosti. Chybí nám tzv. střední třída. Nad hodnotami, které jsou pro budoucnost naší společnosti nejdůležitější, se dnes zamýšlí spisovatel a nakladatel Martin Reiner.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Hrustic

Tohle mi mluvi z duse

hlavne ta (nikterak nova) myslenka, ze clovek, ktery o necem rohoduje (napriklad voli) by mel mit aspon elementarni poneti o cem rohoduje. Vezmete si takovy sileny nesmysl jako je referendum - modla takzvanych demokratu :-/

A nadeje, ze se treba aspon muj syn dozije zmeny ??? Mene nez mala :-(

0/0
27.9.2009 1:53

watchdog

Ach to elitářství.

Já jsem "inteligent", kdo je víc?

0/0
23.9.2009 7:49

Jsem tady

Re: Ach to elitářství.

Myslím, že kdyby jsi byl tím co ty označuješ za inteligenta, tak by jsi nikdy termín inteligent nepoužil, a chápal by jsi, že to má sloužit k zamyšlnení, a novým nápadům. Kvůli tomu by dost možná nebylo na škodu zavést jistou formu zkoušek(něco na způsob OSP pro přijetí na vysoké škole), aby se zajistilo, že volitel ví a hlavně CHÁPE o čem rozhoduje.

0/0
26.9.2009 10:23

ho vn iv al-

@@

listi jste si nezametli pred vlastnim prahem,

ty rady od jednoho z nejhloupejsich narodu v evrope jiste USA oceni

0/0
23.9.2009 5:02

vojtexx

:-P

byli "prověřováni":-))))hm........

RvRvRvRv

0/0
23.9.2009 2:49

skrbling

Souhlasím

Pěkné zamyšlení, pod většinu těch věcí bych se podepsal. Bohužel, přinejmenším v nejbližších desetiletích, čirá utopie.

0/0
23.9.2009 0:21

rebbe

Pan Reiner rozvedl to, co jsem psal už před 15 lety

v důsledku proletarizace národa nám chybí téměř zcela střední třída. Tu u nás musí suplovat třída, vyrostlá v komunistických panelácích, typicky Prosek nebo Černý Most, vzdělávaná  v komunistické VŠE nebo Vokovické Sorbonně. Kdysi tu střední třídu tvořili příslušníci svobodných povolání, obchodníci, inženýři a řemeslníci. Ty se totalitě podařilo téměř vyeliminovat. Protože nám však chybí právě tyto ekonomické ostrovy nezávislosti, vzniklé prací několika generací, jsou příslušníci těchto povolání dnes v pozici té první, zakladatelské generace, která teprve připravuje základy těm dalším. Proto nezbývá na více, než pouhé přežití a snahu o rozvoj svého současného skromného postavení. Na velkorysejší náhled současné prostředky nestačí. Máme před sebou ještě dlouhý vývoj, než dotáhneme na tu západoevropskou úroveň. Čas lze měřit generacemi, ne roky.

0/0
23.9.2009 0:16

Vedoucí kolotoče

Jako akademicke zamysleni zajimave...

...ale veskrze realne utopicke. To, co pan autor popisuje, totiz neni model demokracie ale liberalniho idealismu, v Antice nazyvaneho "Stavovska lidova moc". Tento model trpel jednou nepeknou veci, totiz degeneraci vladnouci tridy. To melo nakonec za nasledek pad Recka a podlehnuti Rimu, ktere prislo s pokrocilym vladnutim Cisare a autoritativnim vladnutim pomoci prerozdelovani (Rozdeluj a panuj). Na dnesni dobu je aplikovatelne pouze vladnuti pomoci manipuace, Medialni demokracie. Sila a moc je drzena piliremi Tisku, Rozhlasu, Televize a taktez Internetem. Videli jste padat dvojcata v New Yorku? Ano? A bylo receno, ze za tim stoji teroristi. A tudiz je nutne vtrhnout do Afghanistanu, a zacit spehovat obcany, Patriot Act. Je nutne vtrhnout do Iraku. Kdo skutecne veri tomu, ze 100% zprav v mediich je pravda? Zeptam se jinak. Je-li mozne rikat pravdu v mediich jen z 99%, proc nelhat v mediich uplne o vsem? Medialni demokracie je hybnou silou teto planety. Kdo ovlada media, ma moc.

0/0
22.9.2009 22:52

CHYREN

Re: Jako akademicke zamysleni zajimave...

Kdyby to byla o těch médiích pravda, je Ed Turner Císařem USA. :o)));-D

0/0
22.9.2009 23:39

Vedoucí kolotoče

Re: Jako akademicke zamysleni zajimave...

Vsak neni divu, ze David Axelrod (drivejsi vykonny reditel Turner Media Broadcasting) byl jakoby nahodou hlavnim sefem Obamovy kampane. Zajimave, ze? :-)

0/0
22.9.2009 23:43

judge_dredd

Re: Jako akademicke zamysleni zajimave...

Uvědomte si, že Ed Turner a jemu podobní nemají politické choutky... jsou raději ti v pozadí, kteří hýbou světem.

0/0
23.9.2009 8:18

kevinbb

Re: Jako akademicke zamysleni zajimave...

Dobre jste to napsal.

R^

0/0
24.9.2009 0:05

CHYREN

Autorovi děkuji za velké sousto...

kterého si rád ochutnám.R^[>-]

0/0
22.9.2009 22:24

CHYREN

Je to skvělý článek..

, ale přesto mám několik výhrad: Stříká z něj idealismus, který zní až příliš nedosažitelně. Hovoří se v něm většinou obecně o masách, o lidech většinové společnosti, kteří jsou ( správně ) "zařazeni"...a přesto se mezi řádky po nich chce, aby velmi radikálně změnili svou podstatu, životní podmínky a přístup ke světu. To je na celé generace. Protože dílčí reformy, které výjdou zdola mají v reálu jen velmi malou šanci na uchycení. A nakonec jsou absurdizovány, zesměšněny a zneužity k opaku.

Např. reforma školství by stála místo nejméně polovinu tzv. učitelů atd. Celý ten aparát je tak zkostnatělý, že potřebuje jediné: Diktát osvícenců. Nejlépe politiků. Je to v demokracii také jediná legitimní forma, jak učinit něco v relativně krátké a dosažitelně efektivní době ..legálním.

Nenaboural tento skvělý článek mé dlouhodobé přesvědčení, že "Schody se musí nejprve zamést od střechy k podkroví".

0/0
22.9.2009 22:21

Jsem tady

Re: Je to skvělý článek..

Toto přesvědčení je sice hezké, ale na Česko v současné podobě neaplikovatelné. Navíc jako čerstvá obět školského systému, bych se přimluvil za to, aby minimálně polovina učitelů na většině typů škol o to místo přišla. Nechci, aby mé dítě bylo na ZŠ učeno člověkem, který má komunistický titul, NEVĚDOMKY šíří komunistickou ideologii.

Nesmíme zapomenout na to, že komunistická (socialistická) kulturní revoluce byla prováděná hodně systematicky a obsáhla cokoliv, od fresky na stěně nejzastrčenějšího paneláku přes čítanky, pohádky pro děti, obaly, designy produktů, knihy, filmy..... Navíc ono vzít lidi ze dna společnosti, a uměle je lepit na vrchol do vedoucích pozic (=diktát proletariátu) má jediné resumé. Ti lidé zase spadnou dolů akorát stáhnou s sebou více lidí.

Podporovat inteligenci a chytrost, kreativní a nové přístupy, dát příznivé podmínky (co není zakázáno je povoleno ... ) je to čím můžete společnost udělat lepší, ne tím že jí zatřesete a obrátíte naruby.

0/0
26.9.2009 10:17

Jordan717

Dvojí Evropa

Ne od "Západu" nás odlišuje, ale od skupiny "mentálně svobodných" zemí - to jso ty, které v 20. století nezažily žádnou vlastní/domácí diktaturu. Jsou jimi: IRL, GBR, DEN, SWE, NOR, ISL, FIN, FRA, HOL, BEL, LUX, SUI.

Zbytek Evropy má "historicky daný mentální blok"

IRL, GBR, DEN, SWE, NOR, ISL, FIN, FRA, HOL, BEL, LUX, SUI.

Zbytek Evropy má "historicky daný mentální blok"

0/0
22.9.2009 18:05

Jordan717

Re: Dvojí Evropa

POR ESP ITA GER AUT SLO CRO BIH SRB MCD CGR ALB GRE BUL ROM HUN SVK CZE POL LTH LAT EST - si prožily větší či menší formu diktatury nebo totality (Salazar, Franco, Mussolini, Hitler, Tito, Milošević, komunisté). Stálo by za to porovnat efektivnost školství, vědy, veřejných služeb, míru korupce v těchto dvou "blocích".

0/0
22.9.2009 18:08

YaTaky

Jak to zaridit....?

Aby se spolecnost promenila....?

0/0
22.9.2009 16:14

Jsem tady

Re: Jak to zaridit....?

Vzdělávat...ona se mění neustále....ale jde to pomalu.

Navíc ono to komunistické dědictví musí nejprve vymřít(přirozeně, je zde svobodná společnost - primárně cca 1-3 generace), aby se to zde mohlo radikálně změnit.

Lidé musí najít znovu hodnoty, které byly v minulém režimu tolik potlačovány = uznávat vzdělání, přehled, touhu toho dosáhnou, podporovat kreativní lidi, i kdyby byli kreativnější než vy..... ne jim nadávat do inteligentů.....hloupý to komunistický termín....

0/0
26.9.2009 10:21

Andee

No...

Kdyby to bylo jak v Athénách, tak chudák Paroubek nedostane ani hlas ;-D

0/0
22.9.2009 14:47

beneflok

Absurdní

že soubor se pak stane podkladem pro setkání Václava Havla, Jacquesa Rupnika a Václava Bělohradského v Kabinetu Havel 19. listopadu, tedy levicová selanka, která demontáži střední třídy horlivě asistuje. Tady je to rudým svinstvem prorostlé jak metastáze, tady už nikdy nic kromě lůzy fungovat nebude.

0/0
22.9.2009 6:14

opqrs

ale kdo vybere ty pravé, že ...

Obludné systémy nedávné minulosti ovšem nepošli od lůzy samé, ale od středostavovských intelektuálů, kteří se cítili plně a povýšeně zmocněni nejen volit (jako Vy), ale i měnit svět. Lůzu jen využili pro své úchylné cíle. Takový Lenin, Engels, Marx, Trockij, Stalin, Pol-Pot, Guevara, Goebels ...

0/0
22.9.2009 0:47

Homer_Simpson

Re: ale kdo vybere ty pravé, že ...

Tak Stalin mel do stredostavovskeho synka dost daleko... A srovnavat Goebbelse s Leninem, to je taky pritazene za vlasy. Rv

0/0
22.9.2009 20:05

Srblik

Re: ale kdo vybere ty pravé, že ...

Než začnete s filisofickými rozbory,nastudujte prosím shodu podmětu s přísudkem.

Myslím,že vy byste vybírat neměl.

0/0
30.9.2009 14:07

O.M.

Aniž bych to četl bo je to moc dlouhé...

Každý režim, každá vláda, každý stát na světě má základní úkol - zničit střední třídu. Ať je to totalita, pseudodemokracie, či cokoliv jiného. To nejlepší už je za námi.

0/0
21.9.2009 17:32

rasta_vesta

Re: moc dlouhé...

tak si to zkus precist a potom kecej  -

jsi ignorant , kecal, typicky cech

0/0
21.9.2009 17:41

beneflok

Re: moc dlouhé...

Jako typický Čech a v článku rozebíraný exemplář lůzy jste se právě projevil vy. Proč hned startovat a urážet diskutujícího? Jste číšník nebo taxikář?

0/0
22.9.2009 6:10

Taffey

Re: moc dlouhé...

Typický Čech jsi ty, ty jsi ta luza, která neumí česky, nepoužívá interpunkci, Čech napíše s malým čé a navíc napadá diskutujícího, který, vlastně, řekl pravdu a v podstatě se shoduje s autorem článku.  Málé té v zájménech jsem napsal schválně, kdybys mi to chtěl vytknout, přičemž bys i tak byl mimo mísu.

0/0
22.9.2009 9:38

vasapro

Re: moc dlouhé...

R^ ... souhlas ... ale neměl jste na mysl,i spíše než interpunkci, diakritiku? ;-)

0/0
22.9.2009 10:54

sovjetskij sjekundomjer

Ač to autor myslí dobře,

i on je  nepřímo zodpověný za stav naší společnosti. Demokracie "na západě" je podle mého názoru založena na vzájemné úctě a respektu člověka k člověku.

Článek je produktem typického českého postkomunistického elitářství. Utkvělé představy o tom, že nyní musí inteligence povstat a vrátit "masám" 40 let diktatury proletariátu atd.

Ano, souhlasím, chybí zde střední stav a vůbec, česká společnost je nesmírně závistivá a  bohatství je zde apriori považováno za produkt něčeho nekáleho, v důsledku čehož jsou pak mnozí  "zbohatlíci" zakomplexovaní a nenávistní vůči svému okolí (takový začarovaný kruh).

Takže abych to shrnul, chybí zde dvě základní věci:

1) Respektování životního stylu  druhých (soukromí, majetek apod.), hledání chyb především u sebe, nežli u ostatních 2) Určitá společenská sounáležitost (snaha moralizovat, nazývání společenské většiny lůzou; pocit, že my jsme těmi vyvolenými elitami, že my bychom udělali svět lepším atd. atd.)

0/0
21.9.2009 16:21

sovjetskij sjekundomjer

Re: Ač to autor myslí dobře,

Zkrátka mám pocit, že kdesi tam na "západě", potkají-li se dělník s manažerem, pozdraví se, popřejou si hezký den, jsou si vědomi svého společenského postavení.

A vzájemně se respektují. uvědomují si, že oba jsou OBČANÉ. A že, ač jeden třeba mentálně výkonnější, oba mají stejná práva a sdílí alespoň základní úctu k demokratickému systému.

U nás dělník vzpomíná na staré dobré normalizační časy a elitářský intelektuál plive na jakousi domnělou lůzu.

0/0
21.9.2009 16:34

rasta_vesta

Re: Ač to autor myslí dobře,

R^

0/0
21.9.2009 17:38

watchdog

Re: Ač to autor myslí dobře,

R^

0/0
23.9.2009 7:48

Jsem tady

Re: Ač to autor myslí dobře,

Horší na tom je, že oba jsou stejní (jeden si o druhém myslí proboha lůza, socka, hlupák...atp (už naštěstí ignoruji lidi s takovými zvyky), druhý o prvním zase, že "ho*no dělá, všechno je zkorumpované, určitě bere drogy..."). Všechno produktem, komunistickému "přistupu" k informacím a "rozdělování" je lidem, a dědictvím tohoto = lidé už jsou naučeni, vycvičeni, že se toho moc nedozví, moc s tím neudělají a největší pravda je to, co po určitém množství alkoholu (ať už piva či čehokoliv jiného) vymyslí....

Zde popisovány jsou pouze jisté archetypy(typ. manažer(ne až tak velký rozhled, ale jistý obchodní talent...české provience (ve stylu co není povoleno je zakázáno...)))....ale je až s podivem v jaké četnosti se u nás objevují...

0/0
26.9.2009 10:33

ddo

Re: Ač to autor myslí dobře,

Představa, že si tam na "západě" dělník s manažerem popřejou hezký den, je poněkud naivní. V mnohých těchto vyspělých zemích se kastuje tak, že si to dnešní Češi ani nedokážou představit. Naopak například Britové, kteří mají možnost poznat život v ČR, jsou pak celí vykulení, když vidí, jak někde ředitel pozdravil uklízečku. Ale to, jak je společnost u nás plochá, se mnohým z nich nakonec spíše líbí.

0/0
4.10.2009 18:32

koumes2

hromádka?:)

A jak zajistíte aby při existenci takového mechanizmu nepřestala exisatovat ta část lidí, kteří odebírají ze společné hromádky více než do ní přihazují? kdo bude zastupovat jejich právo na život? co zbouchnutá nezletilá holka? kdo jí náctiletou bez vzdělání a bez peněz a její dítě bude hájit?:-/

0/0
21.9.2009 16:11

medved_cz

Jednoduche pravidlo - voli jen ten, kdo plati do spolecneho

Volebni pravo by mel pouze ten, kdo v souhrnu statu plati. Tedy kdo na danich zaplati vice, nez od statu dostava - na davkach i na platu (takze statni urednik je bez volebniho prava).

Pri volbach se rozhoduje o spolecnych penezich a proto o nich nesmi rozhodovat ten, kdo na spolecnou hromadu nic neprihodil ale naopak z ni jen ubira.

0/0
21.9.2009 15:56

nespokojna

Re: Jednoduche pravidlo - voli jen ten, kdo plati do spolecneho

hm, zaujímavý názor..R^

0/0
22.9.2009 13:40

judge_dredd

Re: Jednoduche pravidlo - voli jen ten, kdo plati do spolecneho

Ale vždyť několikrát proběhlo na politckých grémiích a v PSP, že státní úředníci by něměli mít volební právo. Jako protiváhu nebudou mít daněný plat, tedy jejich hrubá mzda bude jejich čistou mzdou a rozdíl mezi seuperhrubou a hrubou zůstane v úřadu na další věci...

Bylo to politicky naprosto opakovaně zamítnuto, ačkoliv se se vzorku cca 950 úředníků z celé ČR zjistilo, že 90% úředníků by takovou alternativu bralo "všema deseti".

0/0
23.9.2009 8:23

Delain78

...

Sebrat nekterym lidem hlasovaci pravo je urcite dobra myslenka, ale urcite by nebylo dobre aby o nas rozhodovala 20% mensina. Ono se staci podivat, jak se chova takzvana elita v parlamentu+ lide co stojiokolo nich. Korupce, korupce a zas korupce...a to jak zprava, tak zleva

0/0
21.9.2009 15:20

Taffey

Re: ...

To je právě, ten velký omyl. V parlamentu žádná elita není. Tam se dostala pakáž, která se chová, jak všichni vidíme. Intelektuálové byli z politiky vytlačeni již deset let po Listopadu, přičemž ani tehdy v ní neměli žádné slovo. Politika je jako žumpa. Nahoru se vždy cpe to největší svinstvo.

0/0
22.9.2009 9:42

Plch2

Populismus pro "střední třídu"

Díky, do dnešní dne mě nenapadlo, že by něco takového, jako je tenhle článek, mohlo fungovat, protože inteligentní člen střední třídy pozná, že je to celé blbost, ale jak je vidět, tak to působí na lidi, kteří si myslí, že jsou střední třída.

0/0
21.9.2009 15:15

stetl

ALE JAK?

Naprosto s Vámi souhlasím, pane Reinere,

jen mi chybí sebemenší NÁVOD, jak to vše uskutečnit.

Jde totiž o to, že ona převažující většina nebude chtít na Vaše návrhy přistoupit.

Jan Jelínek

0/0
21.9.2009 14:11

gralig

Tak jsem to precetl

ale nejak jsem to nepochopil. ;-)

0/0
21.9.2009 11:18

koumes2

historie ukázala

Ona idea, o lepší inteligentnější a schopnejší části spoječnosti, která je vhodnější pro řízení státu, než stranická mechanizace hromadného plebsu je popřena dějinami samotného zmíněného Periklova Řecka. Za doby samotného Perikla a jeho politických machinací se stáváme svědky kolabsu demokratických mechanizmů tehdejšígho pojetí státu, považovat jeho dobu za příklad demokracie, je něco podobného jako vidět demokracii v autoritativním režimu za života Iulia Caesara. Střední a vyšší třída, spolu s definováním pouze určité skupiny lidí jako těch jedinných opravdu moudrých je postulována v díle Platóna, na čež po vyzkoušení této metdoy v Sirákůzách jí sám Platón odmítá.

Uvědomte si prosím, že ve významu slova demokracie se nikdy za doby velkého Řecka ani Říma, ani nikdy potom až do 18 století neuvažovalo o ochraně práv měnšin, či nějaké nezadatelnosti (v pol. praxi ne, ve fil. ano, ovšem, kapři si rybník nikdy nevypustí), oč si myslíte že je dnes střední třida moudřejší ? ?

0/0
21.9.2009 8:47

Tetex

Ano,

s většinou zmíňených věcí souhlasím.

0/0
21.9.2009 7:33

pepa.jelito

Volebni pravo, kapitola prvni

Rovne volebni pravo je zalozeno na zjisteni, ze ani inteligencni spicka neni schopna ridit spolecnost prostrednictivm hlasovani lepe, nez stado opic. I kdyby se volebni pravo omezilo na onech rimskych 20%, stale by vysledek tak spatny, ze je lepsi, dat lidem chleb, hry a volby, voni pak v klidu makaj a min se bouri. ;-D

0/0
20.9.2009 20:56

petr88

politici

A nebylo by lepší zrušit politické strany a volit jako do senátu. Řekněte mi jeden rozumnej důvod, na co máme politické strany.Akorát stojí nekřesťanské peníze z našich dání a jak je vidět nikdy se na ničem nedohodnou.

0/0
20.9.2009 17:28

O.M.

Re: politici

Za našimi zády se krásně dohodnou. O rozdělení koryt.

0/0
21.9.2009 17:35

prngrr

Tleskám

Samozřejmě je problém, že dnešní demokracie s všeobecným a rovným volebním právem se dávno přežila.

Asi nelze logicky vysvětlit, proč by měly mít volební právo třeba tyto skupiny:

osazenstvo věznic (snad bez komentáře), lidé plně závislí na nějakých dávkách (nedokáží udržet vlastní peníze - jak chtějí rohodovat o státních?), lidé naprosto hloupí (opravdu má mít stejný hlas IQ 80 jako IQ 120?), moje maminka (prostě už má svoje léta a politika jde naprosto mimo ní) .. a podobně.

Všeobecné volební právo je vlastně takový komunizmus - šanci rozhodovat mají i ti hloupí a nejhloupější. A jejich vkusu se potom přizpůsobuje nabídka politiků.Rv

0/0
20.9.2009 12:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.