Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Praha škrtá v MHD, v nejhorším zruší až pětinu spojů

Pražský dopravní podnik musí začít výrazně šetřit. Chybějí mu téměř dvě miliardy korun na běžný provoz, které oproti loňsku nedostal od města. Zvažuje třeba zrušení duplicitních linek. Společnost Ropid, která organizuje dopravu v Praze a okolí, už dříve navrhla v nejhorším škrtnout až pětinu spojů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

mufik

tunel

DP se rozkrádá,zakázky na opravy a jiné tendry se dávají známým nebo firmám spřízněným.Vše je minimálně o 50% draší,ale prý se to vyplatí no DP určitě ne.

0/0
17.9.2009 5:16

JÚLINEK.ŠÍŠAL

souzi a soušky čížci,

váš dp mne snad donutí, abych při občasných návštěvách práglu stál ve své alfince v rozmanitými vehikly často přecpaném centru ... myslíte, že ještě dlouho si budete moci dovolit pálení vaší životodárné ropy? ....;-)

0/0
23.8.2009 10:42

Lemojmír Logojdoj Meltaj

škodiči

V současné době nejvíce Dopravnímu podniku škodí oba páni vedoucí Opravny tramvají - pan Václav Havlík a pan Vojtěch Mikeš. !

0/0
22.8.2009 22:28

libienski

Vrata do metra za 2 miliardy?

Takže snadná kalkulace dopravní podnik vybere na jízdném 4,5 miliardy za rok. Rovnou škrtněme to, co vybírá na "předplatném", což bude částka okolo 3 miliard (hrubý odhad), ale zpravidla se větší část jízdného takhle vybírá. Zbývá tedy 1,5 miliardy na "lístcích". Dopravní podnik odhaduje, že loni zaznamenal 39 milionů "černých" jízd. Přímá škoda je tedy 39 000 000 x 26  zhruba ona miliarda, teoreticky ovšem. Zařízení "má" stát 2 miliardy, což pochybuji, protože odhad bývá podhodnocen a nakonec bude stát miliardy 3 byť třeba bude v ceně i zabezpečení provozu těchto zařízení. Otázka tedy zní v jaké míře jezdí černí pasažéři v metru a v jaké míře budou ochotni změnit své návyky a přesunout se mimo metro? Jestli se metro na přepravě osob v Praze podílí např. 1/3 (z celkového počtu přepravených osob) a po zavedení turnketů se např. 1/3 "černých" pasažérů přesune na autobusy a tramvaje...Pak jsme s návratností investice do turniketů někde na 10 - 15 letech a to žádný skvělý obchod není!

0/0
21.8.2009 18:27

pepa01

Re: Vrata do metra za 2 miliardy?

ve skutečnosti to bude ještě horší a o žádné návratnosti nelze hovořit

0/0
14.9.2009 18:53

JÚLINEK.ŠÍŠAL

a, souzi a soušky čížci,

při tom vašem běhu je důležité dodržování jízdním řádem předepsaných intervalů - snad nemyslíte, že kvůli vám bude dp jízdní řády přelepovat ...

0/0
19.8.2009 14:57

Dr. Fe1

Re: a, souzi a soušky čížci,

Nešišlej idiote !

0/0
19.8.2009 17:18

leather-man

Re: a, souzi a soušky čížci,

Od kdy se jízdní řády v pražské mhd lepí? To je snad jen na venkově na zastávce autobusu, kterej tam přijede jednou denně, ne? 8-o

0/0
19.8.2009 20:41

JÚLINEK.ŠÍŠAL

Re: a, souzi a soušky čížci,

to je fakt ... ale zase budou

0/0
21.8.2009 18:51

Zarate

Turnikety

Možná ty turnikety neměli před 30 ti lety rušit :-)

0/0
19.8.2009 13:53

Lea26

Re: Turnikety

Vy snad věříte, že mají malý zisk.? Kdyby ho měli, tak ředitel nebere přes 200.000,- Kč, protože by na to nebylo.

0/0
19.8.2009 13:59

Zarate

Re: Turnikety

Nevím jaký mají zisk, ale kdyby nerušili turnikety, neměli by dnes černé pasažéry, tudíž i víc peněz na investice do nových tras a do oprav těch starých.

0/0
19.8.2009 14:03

JÚLINEK.ŠÍŠAL

Re: Turnikety

nojo... když ale on chce víc ....

0/0
19.8.2009 14:32

Pan Navratil

Mno,

ještěže neefektivitu duplicitního vedení linek v Brně pochopili někdy před patnácti lety.;-)

0/0
19.8.2009 13:34

Vosta Jindra

Re: Mno,

TO je pravda. Ovšem takle interně si můžem přiznat, že to je to jediný, co se v Brně povedlo:-)

0/0
19.8.2009 18:30

Pan Navratil

Re: Mno,

Nó, takhle kolem a kolem, jo.;-)

0/0
20.8.2009 11:26

infinity1

Sakra, to jsou hovada!

MHD se ma naopak co nejvic podporovat a hlavni snaha ma vest k prechodu co nejvic automobilistu do MHD. Staci zavest mytne a vybrane penize rozdelit mezi MHD a protihlukova opatreni.

0/0
19.8.2009 13:28

Lea26

nějak tomu nerozumím

Není to tak dávno co jsem četla, že šéf dopravního podniku bere plat přes 200.000,- Kč. Mám za to, že plat jde ze zisku. Podle toho je na tom dopravní podnik skvěle, tak jaké škrty?

0/0
19.8.2009 12:23

Pan Navratil

Re: nějak tomu nerozumím

A plat ředitele školy jde také ze zisku? Plat jde z rozpočtu a odvíjí se od míry splnění cílů.

0/0
19.8.2009 13:28

Lea26

Re: nějak tomu nerozumím

Škola je něco jiného. Tam se vychází z jiných principů Ředitel školy má tabulkový plat.  Přece když budu mít svůj vlastní podnik, tak nezačnu tím, že si určím výši svého platu a pak budu se zbytkem hospodařit. Snad nejdřív začnu hospodařit a plat mně vyjde z toho co zbude. Kolik cestujích musí za měsíc jet, aby ředitel dopravního podniku měl svůj plat? To už naznačuje jak asi dopravní podnik hospodaří s penězi, které do něj nasype město. Město by mělo dát udělat audit, vyhodit ředitele a ostatní z vedení,. Ti další by si dali na hospodaření pozor a najednou by jsme viděli jak stávající rozpočet nejen stačí, ale dokonce se z něj pořídí více. Na konci roku by měli složit městu účet, jak hospodařili. Pokud špatně, tak by jim město další rok nemělo dát nic a pustit na linky jiného dopravce.To je lehké pořád řvát, že jsem málo dostal, ale z toho mála si pro sebe vzít pěkně velkej podíl.

0/0
19.8.2009 13:53

Pan Navratil

Re: nějak tomu nerozumím

Jenomže plat ředitele DP celkem určitě neurčuje ředitel DP. To bude záležitost pro správní radu.

0/0
20.8.2009 11:27

JÚLINEK.ŠÍŠAL

souzi a soušky čížci,

co se plašíte? ... vždyť přece jde o montáž těch turniketů, aby bylo potom zas co rušit , ne? ...no, a 75kaček není za hodinku chůze či poklusu zas tak moc, zvláště když poklušete troubou, že? ...;-)

0/0
19.8.2009 9:35

awilin@seznam.cz

Výhody zaměstnanců DP

Co kdyby pražská DP začala se škrty u sebe. Dejme tomu, že zaměstnaci, ať tedy mají jízdné v MDH zdarma, ale proč tyto výhody mají mít i jejich rodinný příslušníci (manželka, děti....)!! Ono, když se to spočítá, tak to bude dělat taky vcelku dost...

Jízdné za 75 Kč 8-o ??? Pochybuji, že by ty služby té ceně odpovídaly a možná by se měli předem zajistit, jestli za ty peníze budou mít koho vozit, to každý pak raději bude jezdit autem...

0/0
19.8.2009 9:19

Dolorez

Re: Výhody zaměstnanců DP

Proč mají zaměstnanci výhody? Aby nepráskli do bot. Řídit podnik není sranda, jedna domnělá úspora může vyvolat nevratný škody.

0/0
19.8.2009 9:25

Lea26

Re: Výhody zaměstnanců DP

Jinde zaměstnanci výhody nemají a do bot neprásknou. Výhody můžou být tehdy, když si na ně vydělám. Pokud je dopravní podnik ve velkém zisku, tak ať klidně výhody rozdává. Ale pokud není, tak výhody nemůžou dostávat. To je jednoduché natáhnout ruku a řvát, že si chci víc rozdat, tak ať město víc nasype. Ať raději začnou s penězi hospodařit a budou jich mít dost.

0/0
19.8.2009 13:58

Zarate

Re: Výhody zaměstnanců DP

Výhody mají proto, že ty jejich platy nejsou zrovna největší, takže bez stravenek a jízdného pro rodinu by se jim tam nevyplatilo pracovat.

0/0
19.8.2009 14:01

Lea26

Re: Výhody zaměstnanců DP

Platy mají malé jako všude jinde.

0/0
19.8.2009 14:54

Pan Navratil

Re: Výhody zaměstnanců DP

Prosimvás, když teoreticky zrušíte volné jízdenky pro zaměstnance a rodinu, tak stejně budou jezdit načerno, protože se asi s revizorama znaj.

0/0
20.8.2009 11:28

s(h)arka

blbý přirovnání..duplicity

tramvaj č.10 nebo přestup na metru? To raději tramvaj, než metro....tak ať mají vláčky interval 5-10 minut ..budou nacvakaný nebo se lidi naučejí chodit jednu zastávku pěšky.....nebo se tu zavedou rikši a bude klid....;-)

0/0
19.8.2009 8:37

jgeo

75Kc, hahaha

kam se to as iv DPP ztraci? Napada me OpenCard, ale DPP sam je as itak nabubrela organizace, ze naprosta vetsina penez jde na rezii a ne na samotne prepravni naklady. Prece neni mozne aby jizdenka stala 75 Kc aby to pokrylo naklady? Jake naklady?

A me je to konec koncu jedno, chodim pesky, nekdy na kole, nekdy i autem, kdyz chci usetrit cas, ktery potom venuji sportu a MHD ignoruju.

0/0
18.8.2009 20:48

JÚLINEK.ŠÍŠAL

ovšem, souzi a soušky čížci,

než svou alfinku protlačovat vehiklama přecpanými ulicemi ... to snad raději ani do práglu nepojedu ....;-)

0/0
18.8.2009 20:17

JÚLINEK.ŠÍŠAL

a, souzi a soušky čížci z práglu,

což teprve jak se vám bude klusat po zbytku rezavějících kolejí ....;-D

0/0
18.8.2009 19:14

jarinjarin

Re: a, souzi a soušky čížci z práglu,

Fascinuje mě, že se skoro vždy najde nějaké rádoby moravské nablblo, které má potřeby ventilovat v diskusích svoje národnostní mindráky! 8-o

0/0
18.8.2009 20:18

JÚLINEK.ŠÍŠAL

Re: a, souzi a soušky čížci z práglu,

morava, morava - to je na východ od tvého ráje? ....8-o ...jinak ale šetři dech, ještě ho upotřebíš ....;-)

0/0
18.8.2009 20:36

jarinjarin

Re: a, souzi a soušky čížci z práglu,

Pokud chceš diskutovat, pak k věci! Ten dochází spíše tobě, stejně jako argumenty k věci, že? ;-D

0/0
18.8.2009 20:41

JÚLINEK.ŠÍŠAL

Re: a, souzi a soušky čížci z práglu,

mno ... nepozoroval jsem v dýchání žádné změny ...ovšem proč najednou ty chceš ode mne nějaké argumenty? ... to ti nestačí, že moravu jsem neměl šanci poznat - leda tak po jihlavu? ... to ti nestačí, že v práglu mám jedno ze svých bejvání? ...;-)

0/0
19.8.2009 8:16

!.bat

?!

k čemu teda stavěli metro do letňan? proč opravujou libeňský most? proč někdo vymejšlí blbosti jako je nová trasa metra apod... lepší je vyrvat koleje, uzavřít metro, zapálit autobusy, zastřelit převozníky a z lanovky udělat luxusní kavárnu pro vedení DP a Ropidu... budeme chodit pěšky, přece nemůžeme dopustit že by si pánové odepřeli např. luxusní vozy, kterými se pak budou prohánět ulicemi a plivat na obyčejné pěšky jdoucí smrtelníky...

0/0
18.8.2009 18:22

kunde

Re: ?!

Vy nemáte kamarády kteří si chtají přijít na své? Musí přeci z něčeho platit ty drahé leasingy ne?

0/0
19.8.2009 10:35

kenx

náklady DP

Ač s mnoha kroky města a ROPIDu nesouhlasím, zdůrazňuji jeden důležitý fakt. Jiní provozovatelé busů než je DP v rámci regionu Prahy a okolí dokáží žít s téměř polovičními náklady na vozokilometr. Tady je něco špatně a mělo by se s tím něco dělat. U kolejových vozidel je asi monopol nutností, ale mělo by se pustit více jiných dopravců i na linky jezdící přímo ve městě. Náklady by klesly, ke službě se dopravci zavazují smlouvami, pokud se ve smlouvách ukotví podmínky kvality dopravy, viděl bych takový postup za přínosný.

0/0
18.8.2009 18:18

Reeve

Re: náklady DP

Vyšší náklady na "vozokilometr" jsou v Praze způsobeny tím, že:

1. Je mnohem hustší síť zastávek, křižovatek a semaforů, což se odráží v mnohem vyšší spotřebě paliva, rychlejším opotřebení vozů, větším počtu dopravních nehod v hustém provozu a především v mnohem vyšších mzdových nákladech (řidič na okreskách za směnu ujede třeba 300 km, řidič v Praze třeba jen 100 km).

2. Je mnohem vyšší podíl nočních a víkendových spojů, což logicky znamená další zvýšení mzdových nákladů (příplatky práci v noci a o svátcích).

3. Náklady na život v Praze jsou vyšší než v jejím okolí, a proto i mzdy jsou logicky o něco vyšší než u regionálních dopravců.

P. S.: Nic proti konkurenčnímu prostředí, ale v rámci Prahy si ji moc neumím představit. Leda že by soukromí dopravci vyzobali "rozinky" v podobě dlouhých a rychlých linek s minimem zastávek na okraji Prahy a DP by zbyl Černý Petr v podobě krátkých linek v husté zástavbě vnitřního města.

0/0
18.8.2009 19:30

jarinjarin

Re: náklady DP

Myslím, že problém je poněkud složitější: chtělo by se to podívat třeba na poměr řidičů MHD a úředníků a THP. Ropid a DP navíc v mnoha záležitostech pracují duplicitně. Taky se někdy podívejte na to co, co z DP a Ropidu padá. Mám na mysli zcela nesmyslné tabulky, statistiky, výkazy. Mnoho z nich má společného jmenovatele: jsou totiž zcela na nic, jsou to jen čísla a slova pro slova a čísla. Nic z toho nebylo, není a nebude. A ti všichni tam sedí za (namnoze nemalý) plat, odvody z něj....  Někdy se také zamyslete nad linkovým vedením a ekonomiku z toho plynoucí. Např. linka 22 v koncových úsecích vozí převážně vzduch, stejně tak metro C do Letňan (tedy spíš k Letňanům) atd., atd. A to vše se vylepší zcela nesmyslně trasovaným prodloužením metra A na letiště! Odpovědní by měli používat hlavu k myšlení, ono to v důsledku zase tak složité totiž také není! :-)

0/0
18.8.2009 20:35

Reeve

Re: náklady DP

Já s vámi souhlasím a zvláště při slově "ROPID" se mi otvírá kudla v kapse. Samozřejmě, že se v systému MHD zbytečně plýtvá. Jen jsem cítil potřebu reagovat na pouhé mechanické srovnání nákladů na 1 km jízdy autobusu v Praze a mimo ni.

0/0
18.8.2009 21:56

BMBMBM

Re: náklady DP

a co se podívat co jezdí na příměstských tratích za busy, občas se narazí na nový citara apod, ale kolikrát sou to vyřazený "dálkový" karosy so jezdily před 20 lety mezi okresama.(nízké koženkové sedačky) a autobus co má technickou leda z leknutí.

0/0
19.8.2009 16:40

demon3

Re: náklady DP

Docela by mě zajímalo jak jste na tenhle nesmysl přišel. Náklady DPP na vozokilometr autobusu jsou totiž naprosto srovnatelný, nebo dokonce v některých případech i nižší než má konkurence (Hotliner), nehledě na tristní kvalitu vozového parku některých "konkurentů"...

O tom, kdo kterou linku bude jezdit totiž náklady nerozhodujou ani náhodou. ;-)

0/0
18.8.2009 22:38

kenx

Re: náklady DP

DPP dostává na kilometr busů v průměru od města dotaci 40 Kč, ostatní dopravci na území Prahy dostávají jen kolem 20 Kč. Tedy polovina. Podobně jsou na tom provozní náklady udávané dopravci. Připomínám že celkově za všechny provozy udává DPP provozní náklady téměř 80 Kč na kilometr. O tom, že by náklady měly rozhodovat kdo jakou linku bude jezdit jsem nepsal. Určitě bych ale uvítal holandskou akci kdo bude linku provozovat za jakou dotaci.

0/0
19.8.2009 16:01

demon3

Re: náklady DP

DPP momentálně jezdí za 47 kč/km a to včetně zastávkové služby, kterou provádí i za ostatní dopravce, třeba Horkej jezdí za 50 kč/km se střepama, který viděli technickou z rychlíku...

Provozní dotace ze strany magistrátu činí momentálně 43 kč/vozokm, provozní náklady na vozokilometr činily loni 75 kč, rozdíl je pokryt z jízdného.

0/0
19.8.2009 20:44

sphagnum

mýtné

Ať praha zavede mýtné a vybere na něj třeba čtyři miliardy a dá je na MHD, zlepší se i průjezdnost a kdo nebude trvat na tom, že se musí předváděť v centru v bavoráku musí na tom vydělat.

0/0
18.8.2009 17:40

Mysel

Re: mýtné

To by se panackove nejdriv museli domluvit, jak dostavet obchvat mesta. Do te doby nema smysl tyhle ekofasisticke utopie ani cist. :o)

0/0
18.8.2009 18:13

karel66

Praha

Praha asi potřebovala krizi jako prase drbání . Možná by nebylo od věci kdyby , musela vyjít s penězma na hlavu jako má vesnice s tisícovkou obyvatel

0/0
18.8.2009 15:56

mpscz

Re: Praha

Jako vtip dobré.

0/0
18.8.2009 16:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.