Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vetřelci v přírodě způsobují škody za miliardy, varují evropští vědci

Do Česka se kvůli oteplování i lidské činnosti šíří desítky nepůvodních druhů živočichů a rostlin, které ničí zdejší přírodu. Vědci vyčíslují škody na miliardy. Navrhují, aby se touto novodobou hrozbou začali vážně zabývat politici.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

godys

Klaus řekl že se neotepluje a tak ti vetřelci jsou sem

dovezeni CIA, aby bojovali proti Klausovi a komunistům....:-)EU

0/0
24.7.2009 18:00

František Koudelka 4.Kyju

Je to zajímavý článek,

i když si neodpustím potnámečku, že mandelinka bramborová jažto zavlečený druh způsobuje velké škody na jiném zavlečeném druhu a to bramborách. Jsem zvědav jestli se budou vědátoři bít za ukončení pěstování rajčat, kukuřice paprik, tabáku a jestli budou Amíkům radit ať tam vymlátěj koně a krávy jakožto nepůvodní druhy

0/0
24.7.2009 11:58

houff

Re: Je to zajímavý článek,

R^

Hodnocení introdukovaných druhů se stanovuje podle jejich "přínosu" lidstvu. Pokud by se např. křídlatka projevila jeko nejvhodnější zdroj biomasy, stal by se okamžitě jakýkoliv její přirozený nepřítel nepřílelem lidstva číslo 1. I kdyby to byl do té doby začerveněný rak.

0/0
24.7.2009 12:20

František Koudelka 4.Kyju

Re: Je to zajímavý článek,

Jo, jo i na té fotce je to hezké, kdy americký norek žere amerického sivena.

0/0
24.7.2009 12:23

Johny_S

Re: Je to zajímavý článek,

Na toto téma jsem kdysi četl článek na jakémsi ekologistickém webu - autor doporučoval pěstovat křídlatku ve velkém jako zdroj biomasy, protože rychle roste, produkuje jí každoročně obrovská kvanta (právě kvůli tomu vytlačuje původní druhy), a tudíž by byla ještě výhodnější než třeba konopí nebo topoly. Ale ta představa je děsivá: osázet pole křídlatkou. Pokud by náhodou chtěl rolník jednou pěstovat něco jiného, bude ho to stát obrovské množství pesticidů, protože se křídlatky jen tak nezbaví. A nehledě na to, že se  z  pole bude moci snadno šířit do okolí a ničit okolní ekosystémy. Holt někdy ti ekologisté nejsou úplně konzistentní.

0/0
24.7.2009 17:33

JosefJosef

Proberte se konečně.

Ovládají vás z Temných světů, a to díky vašich voleb, které jste učinili v minulosti a které činíte neustále i dnes. Přijímáte ten ovládací program. V něm je i tohle všechno, co tady máte - pseudo prožitky, pseudo názory, pseudo snahy - to je jen program, ve kterém jste uvízli. Tak se konečně proberte, zakletí z vlastní viny. Změňte se, a pochopíte víc. Pak se vysvobodíte. Teprve vás poznání svobody čeká. jas-nebe.cz

0/0
24.7.2009 11:54

houff

Re: Proberte se konečně.

ty woe, tak to je hustý....;-D;-D;-DR^ S čím sis to smíchal?

0/0
24.7.2009 11:57

JÚLINEK.ŠÍŠAL

souzi a soušky čížci,

ale zanedbává se, kolik užitku sebou přináší ... stejně jest otázkou času, kdy vymřete ...;-)

0/0
24.7.2009 11:30

halapremek

Pochvala

Tak abych tu jen nekritizoval.Narozdíl od jiných článků, jako nedávno uteklá krajta bezobratlovec apod. si myslím, že tento je vcelku povedený. R^

0/0
24.7.2009 8:42

EWCZ+

Fajn.

Tak nepuvodni kyticky a zviratka vadi. Pusobi skody a vytlacuiji puvodni druhy.

A kdyz to v prirode funguje takhle (jako ze ano, protoze prilezlici vzdycky ubiraji prostor domacim),  tak kde se sakra bere ta multikulti predstava, ze masova imigrace naprosto cizich etnik je naopak pozitivni a obohacujici? V tomto pripade neni zadna kompetice o zdroje?

0/0
23.7.2009 21:10

j@ck

Re: Fajn.

cizi etnikum je jiny biologicky druh? co jsi mel z prirodopisu? ;-D

0/0
23.7.2009 21:18

killy

Co sem pleteš druh ? Rak jako rak !

:-/

0/0
23.7.2009 21:27

j@ck

Re: Co sem pleteš druh ? Rak jako rak !

Precti si jeste jednou puvodni prispevek, pak si jeste jednou precti reakci a tento algoritmus opakuj, dokud to nepochopis, nebo dokud te to neprestane bavit.

0/0
23.7.2009 21:38

halapremek

Re: Co sem pleteš druh ? Rak jako rak !

Rak jako rak? Asi tedy želva jako želva. Že by pták jako pták, či ryba jako ryba?

0/0
24.7.2009 8:30

Johny_S

Re: Co sem pleteš druh ? Rak jako rak !

Ne, u želv, raků či ryb se bavíme o různých druzích. U člověka je to pořád jeden a tentýž druh.

0/0
24.7.2009 17:30

halapremek

Re: Co sem pleteš druh ? Rak jako rak !

Ano, samozřejmě. Zřejmě jste nepochopil ironii se kterou jsem odpovídal na "Co sem pleteš druh ? Rak jako rak !"

0/0
24.7.2009 18:38

EWCZ+

Re: Fajn.

Ne, ale o zdroje kompetuje uplne stejne.

A nemusi to byt vzdycky jen jiny druh, co vytlacuje - muze to klidne byt i jina geograficka populace tehoz druhu...proste zasah do puvodni rovnovahy...

0/0
24.7.2009 11:23

halapremek

Re: Fajn.

Ano, souhlasím. I jiná geografická populace může způsobit paseku a nejen vytlačováním, ale jinými genetickými dispozicemi.  I když i v tomhle případě introdukce stejného druhu (případně poddruhu)  nemusí být nutné zlo. viz. nedávno introdukované české populace Natrix tessellata v Německé.

0/0
24.7.2009 11:47

halapremek

Re: Fajn.

Omlouvám se, opět vyrušen. Samozřejmě v Německu. :-) Ještě bych dodal, že se nejednalo ryze o introdukci (resp. o reintrodukci) našich zvířat, ale z velké části se jednalo o zvířata z chovů v zajetí.

0/0
24.7.2009 11:51

Johny_S

Re: Fajn.

U lidí jsou ovšem taková srovnání dost pochybná, neboť sám člověk se chová jako ten nejhorší invazní druh ze všech (nemá přirozené nepřátele, a tak se nekontrolovatelně šíří po celém světě a těžce narušuje všechny ekosystémy, v nichž se usadí)... Jinak když už chceš blábolit o jiných poddruzích či populacích, tak si nejprve uvědom, že u ostatních druhů vznik poddruhů trval klidně statisíce let. U člověka je to nanejvýš 30000, ve skutečnosti genetické rozdíly mezi jednotlivými africkými lidskými populacemi jsou větší než mezi populacemi zbytku světa. A tento zbytek světa se od některých afrických lidských populací liší méně než jiné africké populace. Takže o novém poddruhu nemůže být vůbec řeč!

0/0
24.7.2009 17:37

halapremek

Re: Fajn.

Johny_S - Pokud je to opět reakce na můj příspěvek, tak opět špatně pochopeno. Netuším, jestli tak nesrozumitelně píši, nebo jestli je "únava" na Vaší straně. Žádná souvislost mezi Homo sapiens a poddruhy zvířat v mém příspěvku nebyla. "Blábolil" jsem o introdukci, respektive reintrodukci zvířat. Nevím, proč se tedy oháníte genetikou Homo sapiens. Pokud to nebyla odpověď na můj příspěvek, nebo pokud jsem Váš příspěvek jen nepochopil, tak se omlouvám. Je možné, že po dlouhém dni se přepracování projevuje u mě.

0/0
24.7.2009 18:49

weneto

Zase plno nesmyslů

Norek americký se v naší přírodě objevoval hned od jeho zavedení na farmách - prostě utíkal. Když se farmy přestali vyplácet dost často ho vypouštěli majitelé a šetřili tím náklady - výmluva byl vždy fanatický ochránce přírody.

Jinak se stačí podívat od kdy se u nás norek pohybuje a je jasné že v té době se akční ochranáři typu greenpeace ještě houpali v pytlích

0/0
23.7.2009 17:55

Hagenbaden

A reseni?

Ten pan mi jako chce rict, ze nejaka "instituce" nejlepe na evropske urovni (to aby treba Spanela zajimalo, co se deje v Estonsku) vyresi tento problem? Co jako toto zarizeni bude delat? Bude mit zamestnance, kteri budou lovit raky? Jednu vec by ale delat mohli. Mlatit po klackem po hlave ekofasouny. Pak uz by se treba nerozsiril zadny dalsi nechteny druh!

0/0
23.7.2009 16:57

j@ck

Re: A reseni?

pan jenom popsal realne existujici problem, zbytek uz sis ty blbe jen dofabuloval v te sve vymlete kebuli

0/0
23.7.2009 21:19

fo_cz

Jedno excellentni reseni se nabizi

Zavedte vetrelcum VIZA. ;-D;-D;-D

0/0
23.7.2009 16:03

sageorg

Když se globalizuje,.................

tak lítají třísky a sem tam nějaká chybička se vloudí.Největším vetřelcem je člověk a je-li zelený,ještě hůře!

0/0
23.7.2009 15:53

blekekeke

Re: Když se globalizuje,.................

když je člověk zelený, leží na záchytce nebo v márnici :-)

0/0
23.7.2009 19:31

zberanek

Strana zelených to zmákne

No a co na to Biomasa a Bursík, ti to přece musí zachránit. Od toho je máme, nebo ne? Že bych se zmýlil?

0/0
23.7.2009 15:47

brezinka1

Re: Strana zelených to zmákne

seš poněkud zpět

0/0
23.7.2009 17:31

dedko

Příkladem, jak to může dopadnout je

Austrálie !

0/0
23.7.2009 15:44

12345hanka

Vědci, vědci,

zkázy svědci...

0/0
23.7.2009 15:42

Cislo 2

Re: Vědci, vědci,

Na to už jsem alergický, každý článek je uveden slovy světoví vědci, evropští vědci zjistili... Prostě nemohou napsat, že skupina z toho a toho institutu, ale to by pak zavánělo soukromým názorem. Manipulace s jednoduššími lidmi.  

0/0
23.7.2009 15:54

Mak1

Naprostý souhlas -

např člověk se rozšířil na spoustu území, na kterých před tím nebyl např. Austrálie, Nový Zéland, monoho ostrovů.

Jsez zvědavý, kdy ho začnou ekouši hubit :-P

0/0
23.7.2009 15:32

blekekeke

Re: Naprostý souhlas -

tak nevím jak tě mohla napadnout Austrálie :o)

0/0
23.7.2009 19:33

halapremek

Re: Naprostý souhlas -

Kvalitní příspěvek. V Austrálii před osidlováním evropany zřejmě nebyli domorodci, že? :-) Navíc tu ne neřešíme migraci, ale introdukci. ;-)

0/0
24.7.2009 10:14

halapremek

Re: Naprostý souhlas -

Pardon, byl jsem při psaní příspěvku vyrušován - oprava - Navíc tu neřešíme migraci, ale introdukci.:-)

0/0
24.7.2009 10:18

Mak1

Re: Naprostý souhlas -

Jistě, že byli - ale ti žili s přírodou v rovnováze

0/0
24.7.2009 10:24

halapremek

Re: Naprostý souhlas -

Rovnováha v Austrálii byla narušena především introdukovanými zvířaty. ;-)

0/0
24.7.2009 10:49

Johny_S

Re: Naprostý souhlas -

Nežili. To, že nějaký "předvěký" člověk žil s přírodou v rovnováze, je jen romantická iluze. Ve skutečnosti kam člověk přišel, tam přinesl hromadná vymírání druhů. Včetně Austrálie a Ameriky. Všude, kam člověk přišel, krátce nato vyhynula podstatná část megafauny - prostě ji člověk sežral.

0/0
24.7.2009 17:41

Vanislav

Me by spise zajimalo

kdy se zacne resit premnozeni Rysa ostrovida (Lynx Lynx) na Sumave. Mistni myslivecke zdruzeni na toto upozornuje jiz tri roky a stale nic.....

0/0
23.7.2009 15:32

Mak1

Re: Me by spise zajimalo

co je to přemnožení rysa ? Kolik má jeho populace ??

0/0
23.7.2009 15:33

Vanislav

Re: Me by spise zajimalo

pocet kusu presne nevim, ale posledni scitani pred dvouma roky ukazalo cca 250kusu......jen pro zajimavost, v roce 1989 bylo na nasem uzemi odhadovano 20kusu Rysa.

0/0
23.7.2009 15:36

Jakub76

Re: Me by spise zajimalo

250 jen na šumavě? mohu znát zdroj této informace?

0/0
23.7.2009 15:43

Vanislav

Re: Me by spise zajimalo

250 je na celem uzemi CR. Nicmene 90% Rysi populace je Sumava a prilehle oblasti. Presne cislo se tezce urcuje, protoze Rys je neposeda a sve teritorium velmi casto meni. Zdroj teto informace mam z http://svetmyslivosti.silvarium.cz Ovsem udaje jsou dva roky stare.

0/0
23.7.2009 15:48

weneto

Re: Me by spise zajimalo

Tak o jakém přemnožení mluvíš? Nemáš údaje a brebtáš. Rys teritorium navíc nemění, ale je vyháněn silnějším kusem tzv. starší samec vyžene mladé ať si hledají své - takže plantáš nesmysly.

S myslivci tvého typu se pak není co divit, že nás veřejnost považuje ta blbce - přestaň se prosím takto zesměšňovat

0/0
23.7.2009 17:57

stewiegriffin

Re: Me by spise zajimalo

sefe, mate to nejake pomotane. zadny zivocisny druh se sam od sebe krome cloveka se nedokaze premnozit. premyslejte o tom. kdo vam rekl, ze 250 ks je premnozeny druh na lokalite? vy jste myslivec? podle meho premnozen je na sumave (a ne jen tam) pouze clovek. proc neporadate rizeny odstrel na tento druh. podivejte v takove praze, tam se jim ted rozmaha specialni odnoz cloveka vsechtejiciho-bez-prace, tzv sqater. zatim s tim taky nikdo nic nedela, pac je jich jen asi 50 a jsou tedy chraneni panem kocabem, ale az se premnozi, pac ti jako lidi s tim nemaji nejmensi problem, tak potom.....;-)

0/0
23.7.2009 15:48

Vanislav

Re: Me by spise zajimalo

Protoze Rys ostrovid je chranene zvire a k tomu aby byl povolen cileny odstrel musi rozhodnout ministerstvo zivotniho prostredi.

0/0
23.7.2009 15:49

Hagenbaden

Re: Me by spise zajimalo

TY jsi typicky myslivec. Bohuzel ne od slova MYSLET. Nejdriv jste prirozeneho predatora vystrileli, podarilo se ho vratit do prirody a ted byste ho zase chteli strilet, protoze vam lovi vas terc?!?!? Ona je totiz vysoka vice ostrazita, kdyz existuje jeji prirozeny nepritel a to potom pupkati paprdove uz netrefi vubec nic! Ale to nevadi, treba si vystrelime na nejakeho psa. Vzdyt se vyskytuje v reviru (coz je v podstate jakakoliv oblast mimo katastr obci a mest). Tuhle sebranku nasi "elity", co si chodi pro zabavu vytrelit fakt nesnasim! ;-€

0/0
23.7.2009 16:53

Vanislav

Re: Me by spise zajimalo

jinak premnozeni znamena to, ze pocet kusu x velikost loviste > nez plocha vyskytu.

0/0
23.7.2009 15:37

Mak1

Re: Me by spise zajimalo

aha - takže když člověk zmenší velikost loviště tak se druh přemnoží ....

0/0
23.7.2009 15:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.