Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jeseník nevychází z obav, povodeň střídají plány nové jaderné elektrárny

Na konci června se tudy prohnala blesková povodeň a moravská obec Jeseník nad Odrou se stala symbolem záplav 2009. V budoucnu tu možná budou stát betonové chladicí věže nové jaderné elektrárny. Prostor na její stavbu v místní části Blahutovice (té se záplavy vyhnuly) včera rezervovala vláda. Proti vůli obyvatel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

dropa

Bezpečnost každé JE,

spočívá v účinném chlazení reaktoru, tak proč další obavy?

PS: A ten proud na vysoušeče se taky musí někde vyrobit...:-)

0/0
21.7.2009 12:32

chrapot

Re: Bezpečnost každé JE,

Jen o chlazení to v principu není. Stále máme v paměti Černobyl. Jenže tam byl jiný typ reaktoru, kde právě voda s kyselinou boritou působí jako moderátor reakce. Když se po přehřátí odpařila, došlo k hoření. Pozor na další omyl, v Černobylu nešlo o klasický jaderný výbuch, ale o požár reaktoru.

V Česku provozované reaktory jsou tlakovodní. Aby rakce probíhala, musí být kapalina přítomná. Když se z jakýchkoli důvodů odpaří, nebo zmizí, rekace ustane.

Voda pro JE je klíčová pro sekundární okruh. Tam proudí voda. V systému rekatoru se ohřeje natolik, že vznikne pára a ta je odváděna k parní turbíně, kterou roztáčí. Na konci je pak elektrogenerátor.

0/0
21.7.2009 14:52

badlooker

Re: Bezpečnost každé JE,

V Cernobylu byl reaktor typu RBMK moderovany grafitem nikoliv vodou! Jinak s tou vodou se to ma nasledovne: voda je v priamarnim okruhu, v sekundarnim a v tercialnim. Spotreba vody v prvnich dvou okruzich (chlazeni aktivni zony, pohon turbiny) je minimalni, velkou spotrebou vody se vyznacuje tercialni okruh (chlazeni kondenzatoru) ano to je ta para co stoupa z chadicich vezi (a to i u klasické elektrárny nejen u te jaderne).

0/0
21.7.2009 15:25

cejkis

Re: Bezpečnost každé JE,

To telata nezajímá. Prostě je to atom a Venca z horní dolní říká, že to smrdí a jde z toho radioaktivní kouř, takže to nechceme. Chápeš ?:-)

0/0
21.7.2009 23:50

Joe_Pike

Re: Bezpečnost každé JE,

V Černobylo byl mderátorem grafit a chladivem voda... Voda se odpařila ale reakce běžela dál... Proto ta nehoda...

0/0
21.7.2009 15:26

dropa

Re: Bezpečnost každé JE,

...a proto je to ideální místo na budování JE!Na poušti by to moc nefungovalo.:-)

0/0
21.7.2009 17:39

Depek

si myslím,

že by nebylo špatné postavit novou atomovou elektrárnu někam mezi Břeclav a Mikulov. Ať mají Rakušáci radost. :-)

0/0
21.7.2009 12:28

herdekflek

...

Volení zástupci mají prizma nastavené do příštích voleb, jak já i vidím z jejich reakcí. Toto ale je o něčem jiném, jde o obecný prospěch (resp. ještě prospěch ČEZu). Co by ale dotčené obce a pod. měly mít jako benefit vidím levnou elektřinu. Nic víc, nic míň.

0/0
21.7.2009 11:35

herdekflek

Re: ...

A mít za zadkem takového zaměstnavatele, to je výhra, obzvlášť v jejich kraji...

0/0
21.7.2009 11:38

elabůžo

Re: ...

Jaderná elektrárna by díky laciné elektřině přitáhla investory, takže by přibylo pracovních příležitostí. V případě Blahutovic rozhodně - je to u dálnice a železničního koridoru.

0/0
21.7.2009 11:40

suchar

Re: ...

no u Temelína  aDukovan jsou to hlavně pracovní příležitosti a štědré dotace a pěkné daně z nemovitostí od ČEZu, klidně bych to chtěl mít blízko bydliště

0/0
21.7.2009 16:51

zako

...

Vsiml si nekdo toho laskaveho popisku pod obrazkem? Plyne z nej, ze autor clanku nikde zadnou jadernou elektrarnu stavet nebude. To jsme radi :]

0/0
21.7.2009 11:29

jáva

Proč si nevybrali na úložiště moji zahradu

Mám prostě smolíka

0/0
21.7.2009 11:23

phi

Re: Proč si nevybrali na úložiště moji zahradu

jj, kšeft jak prase

0/0
21.7.2009 11:25

Ghost47

Re: Proč si nevybrali na úložiště moji zahradu

S radostí poskytnu zdarma pozemek za podmínky, že ten odpad pak bude můj :-) Zásoby levného uranu jednou dojdou...

0/0
21.7.2009 11:50

Randall Flagg

Re: Proč si nevybrali na úložiště moji zahradu

Taky si rikam, rozpadovy teplo na nejmin 50 let...hned bych je nechal postavit to pod mym barakem, ani bych za to nic (krome vymeniku pod zemi) nechtel.

0/0
21.7.2009 11:56

airwar

Jirka se nezdá :-)))

"Být na jejich místě, nechal bych to na vládě s politickým mandátem," zlobí se šéf ČSSD Jiří Paroubek - no nevím, ale kdo dal této vládě mandát? mám za to že mu ho dali právě politici co jsou ve sněmovně, dokonce bych řekl že tahle vláda má větší podporu než předchozí vlády Topolánka, Paroubka, Špidli či Grosse protože ty měli podporu jen pravého či levého politického spektra, zatímco současná vláda má podporu jak napravo tak nalevo.

0/0
21.7.2009 11:17

LosCatmanos

Re: Jirka se nezdá :-)))

asi politickým mandátem myslí jeho souhlas:-P

0/0
21.7.2009 11:26

herdekflek

Re: Jirka se nezdá :-)))

Paroubek? Co to je za nulu? Jo aha, to je ten šašek, co má každý den dvě tiskovky, nějaký komunistický mastodont tělem i duší.....

0/0
21.7.2009 11:37

bapial

Lidé by začali odcházet?

Blbost, naopak. Spousta dobře placených pracovních příležitostí.

0/0
21.7.2009 11:02

elabůžo

Re: Lidé by začali odcházet?

A na jadernou elektrárnu by se nabalovaly další fabriky. Laciná elektřina je ohromný lákadlo. Navíc tam je dálnice a železniční koridor.

0/0
21.7.2009 11:21

Dangerous_Dave

Re: Lidé by začali odcházet?

presne, nevidi si do huby

0/0
21.7.2009 14:26

prdly

Nektere veci nejdou jinak

Bohužel, některé věci nejdou jinak a v naší malinkaté zalidněné zemičce není prostor na vyskakování si pár lidí. JE, dálnice a podobné velké stavby jsou určovány technicko-ekonomickými pravidly. V dnešní době každá taková stavba někoho omezí, ale většině pomůže. Osobně se těm lidem divím, protože mít za humny prosperující fabriku je k nezaplacení (a uživí se tam i spousta nekvalifikované síly). Spíš bych to viděl, že došlo k obměně obyvatel s tendencí jejich přírůstku o nové zaměstnance. Ustrašení starousedlíci se za odstupné přestěhují a noví přijdou. Bohužel v poslední době chybí jakákoliv budovatelská snaha a "solidarita", která byla v poválečných letech, kdy se měla vybudovat hlavně dálniční síť. Dneska je to osobní boj jednotlivců (ekologů, starousedlíků) se státem a kolikrát mi to přijde spíš jako vyčůranost :-(

0/0
21.7.2009 10:53

phi

Re: Nektere veci nejdou jinak

na druhou stranu, stát se taky chová dost idiotsky, co se týče přístupu k věci ...  místo vysvětlování či hledání kompromisu nastupuje metoda koňské hlavy v posteli

0/0
21.7.2009 11:28

Kejhal

Voda a jaderka

Nejak jsem nepochopil, proc poznamka o dostatecne velke zasobarne vody vypovida o tom, ze to ma byt jaderna elektrarna. POkud vim, tak i uhelna se musi chladit, nebo ne?

0/0
21.7.2009 10:51

Sojka-bonzák

Re: Voda a jaderka

Jaderka je přecijen díky svému výkonu na chlazení náročnější...

0/0
21.7.2009 10:53

vKrieg

Re: Voda a jaderka

Tady zase někdo nedával pozor při hodinách fyziky.

0/0
21.7.2009 11:41

elabůžo

Re: Voda a jaderka

A kde vezmeš na střední Moravě laciný uhlí?

0/0
21.7.2009 12:24

Santa1

Všemi deseti

Bydlím kousek od onoho místa a jsem plně pro výstavbu. Je to naprosto čistý provoz a regionu by to přineslo velké množství pracovních míst. Taky by se musela posílit energetická infrastruktura, což je slabé místo regionu.

Že v nedaleké cementárně v Hranicích spalují kdejakou srágoru a že každý komín závodní výtopny vypouští za rok víc radioaktivity než jaderka za celý život, to se lidem vystrašeným zelenými mozky těžko vysvětluje. Jak pravil klasik. Zahnat je na stromy a do jeskyní.

0/0
21.7.2009 10:50

prdly

Re: Všemi deseti

Souhlas, taky bych ji klidně bral za humny.

0/0
21.7.2009 10:55

tnx

Re: Všemi deseti

Jojo, ridi se heslem:"Zabij bobra, zachranis strom."

0/0
21.7.2009 11:09

elabůžo

Re: Všemi deseti

S těmi Hranicemi to můžu potvrdit. Pálí se tam staré pneumatiky a strojově vytříděný papír a plasty z komunálního odpadu. Všechno je otázka trhu. Každý si radši koupí pytel cementu za 70 Kč, než za 200 Kč.

0/0
21.7.2009 11:14

airwar

Re: Všemi deseti

Bydlel jsem v ČR cca 10-15 km od Dukovan a také to nebyl žádný problém, čistá příroda, pracovní přiležitosti.

Jinak s těma výtopnama, spalovnama o podobnejma sračkama máte naprostou pravdu, lidi si absolutně neuvědomují že když si doma zatopí v kamnech nebo když jedou někam autem napáchají větší ekologickou škodu než provoz JE.

0/0
21.7.2009 11:20

kentaur

...

Energie je potřeba pro růst civilizace. Když nebude nergie můžem se začít vracet na stromy. Nedávno sem někde četl že v číně se rozjíždějí 2 uhelný elektrárny týdně kolik jaderek nemam tušení každopádně čína na rozdíl od západu kde jsou nejrůznější organizace které bojují proti výstavbě nových elektráren expanduje a její ekonomika roste nejrychleji na světě. Pokud si to tady necháme zazdít těma co jsou proti energii budem za pár let pěkně v prd*li neboť energie je čím dál víc potřeba. Kouknětě se jak slovensko bylo najednou v řiti když jim vypli plyn mít jednu jaderku navíc nemuseli mít takový problémy a doma by měli teplo.

0/0
21.7.2009 10:46

Helena1

Prosím o zvýšení úrovně redaktorů idnes

Já být šefredaktorem novin kde je napsaný takovýto blábol, tak bych se upřímně styděl. Už nadpis - cožpak rozumný člověk může srovnávat záplavy s elektrárnou? A dále to pokračuje - úzení pro elektrárnu se povodeň vyhnula!  To je přece jedním z nejzákladnějších předpokladů aby povodeň se vyhnula staveništi! Bože za co mě trestáš! Další už radši nekomentuji.

0/0
21.7.2009 10:43

CubA21

článek se chlapcům moc nepovedl.

Jeden autor se zabývá kriminalitou a policí, druhý ekonomikou. A takhle to dopadá. Nepřesnosti, bez nadhledu, tendenční.

Výhledové plány jsou potřeba, pokud budeme uvažovat o nové jad. elektrárně je nejvyšší čas začít. Za 10-20 let už bude poptávka tak vysoká, že bychom se nemuseli dostat na řadu, což by způsobilo nemalé ztráty. A ostatní projekty: Silnice jsou potřeba jako sůl, o konkrétních úsecích se stejně ještě bude debatovat a rozhodovat. Ale musí být jasně daná koncepce celé sítě. A protestování proti úložišti jaderného odpadu?? Komu tím prospějete? Kdyby kvůli tomu měli bourat vesnice nebo něco takového tak prosím, ale takhle... To se prostě vybere vhodnej kopec a do něj se vykutá díra jako bejk, následky pro okolí minimální, pár povrchových hal na úpravu a konzervaci odpadu. Nijak bych to nedramatizoval, i přes vyjádření našich nejmoudřejších blahodárců.

0/0
21.7.2009 10:43

zapetr

Ty lidi jsou zmagořený

Ať se jedou podívat na obce kolem Temelína a Dukovan, jakou tam mají infrastrukturu a další vymoženosti, dotace apod. Nikomu tam jaderky nevadí, prostě si zvykli, že pár kilometrů od jejich obce stojí v polích elektrárna, která nijak nesmrdí ani neobtěžuje.

Místo aby byli lidi rádi, že jim třeba ČEZ zaplatí protipovodňové zábrany, aby se to co se stalo už nemohlo stát, budou stále protestovat.

A to nemluvím o zaměstnanosti místních lidí.

Kdo chce kam, pomozme mu tam...

0/0
21.7.2009 10:42

Santa1

Re: Ty lidi jsou zmagořený

Přesně, nadpis by měl být spíše: Jsou sice zdecimovaní povodní, ale teď jim svítá naděje na lepší budoucnost. :-)

0/0
21.7.2009 10:53

phi

Re: Ty lidi jsou zmagořený

"svítá" by mohlo být v této situaci politicky nekorektní slovo;-). ale jinak souhlas

0/0
21.7.2009 11:25

elabůžo

Blahutovice by pomohly.

Na severní Moravě chybí vydatný zdroj laciné elektřiny. Ocelárny tak musí šetřit jinde - například na prachových filtrech. Na to se nabaluje vysoká nemocnost, předčasná úmrtnost atd.

Druhá věc jsou geologické podmínky v Moravské bráně. Jeseníky se pořád zvedají, takže by teoreticky mohlo dojít k silnému zemětřesení s epicentrem přímo pod elektrárnou. I když Japončíci si s tím poradili.

0/0
21.7.2009 10:41

Sojka-bonzák

Re: Blahutovice by pomohly.

jenže ten článek je Blbě! ;-D Ta lokalita je v okrese Nový Jičín a ne v Jeseníku ;-D .. to zas jen je pro redaktora Jeseník jako Jeseník nad Odrou ;-D

0/0
21.7.2009 10:44

Santa1

Re: Blahutovice by pomohly.

No, možná byste se měl zorientovat vy. Blahutovice jsou místní část Jeseníku nad Odrou, obé okres Nový Jičín.

0/0
21.7.2009 10:56

tnx

Re: Blahutovice by pomohly.

Jenze on reagoval na zemetreseni v Jesenikach (ve smyslu pohori). A Novy Jicin fakt v Jesenikach neni.

0/0
21.7.2009 11:14

Santa1

Re: Blahutovice by pomohly.

 Oderské Vrchy patří k masivu Nízkého Jeseníku, Moravská brána  leží nedaleko Jeseníku nad Odrou a někdy se tak nazývá celá ta kotlina mezi Oderskými vrchy (Jeseníky - šířeji Česká vysočina) a Hostýnskými vrchy / Moravskoslezskými Beskydy (šířeji JV Karpaty). V této kotlině leží jak Nový Jičín, tak Jeseník nad Odrou a Blahutovice. Prokázaný geologický zlom se nachází nedaleko a díky němu jsou horké prameny v Teplicích nad Bečvou).

Co je na tom chybně?

0/0
21.7.2009 20:36

Podrazza

Atom, highway, potopa...

Souhlasím, že by se nejdříve měly rozšiřovat stávající jad. elektrárny (Temelín) a tak zásadní rozhodnutí jako výběr lokality a příp. zahájení stavby nové el. by úřednická vláda dělat neměla. Stejně ale časem bude nutné energii vzhledem k rostoucí spotřebě získávat, atom je nejlepší řešení. Nutná je také stavba R43, dopravní situace na přetížené, nevyhovující a zastaralé trase Brno-Svitavy je katastrofální. Jenže zase se určitě najdou nějací joudové, kteří jsou schopni pod záminkou ekologie a kdovíčeho blokovat rozvoj celého regionu....

0/0
21.7.2009 10:33

Sojka-bonzák

Re: Atom, highway, potopa...

ta lokalita je vybrána již dlouhodobě. Myslím, že z hlediska plánování (např. stavební uzávěra v oblasti) je krok důležitý a je jedno, kdo ho dělá

0/0
21.7.2009 10:34

Sulthan

Re: Atom, highway, potopa...

Vlada je vlada. Urednicka nema o nic mensi pravomoci nez "politicka". Celkove mam k urednicke vlade naopak mnohem vetsi duveru.

0/0
21.7.2009 10:40

blekkal

Re: Atom, highway, potopa...

A proč by neměla ta letní vláda rozhodovat? Vybrali ji a dali jí důvěru volení poslanci, tak ať teď drží hubu.

.

Já jen doufám, že soudružka Zubovovovovová a Jakubková jsou teď jako ekologistky spokojené praktickými dopady jejich pomoci bolševikům k pádu vlády :-)

0/0
21.7.2009 10:43

dekrasss

Vítejte 20 let zpátky

Komanči plánovali a dělali věci s kterými většina lidí nesouhlasila a jen je tolerovala. Teď jsme zpět. Vláda bez ohledu na názory krajů, měst a obcí plánuje stavby, které nejen že nepomůžou republice ani daným oblastem, ale dokonce nedostanou pro svou špatnost ani euro z fondů EU... fakt suupeer KAM JSME TO DOTÁHLI Rv

0/0
21.7.2009 10:31

Sojka-bonzák

Re: Vítejte 20 let zpátky

jaké "špatné" stavby máte na mysli?

0/0
21.7.2009 10:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.