Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vrácení českých řek do přírodního stavu by stálo 115 miliard

Revitalizace českých řek, po níž by byly při povodních schopné lépe zadržovat vodu, by přišla zhruba na 115 miliard. Uvedl to ministr životního prostředí Ladislav Miko v Otázkách Václava Moravce. Peníze by měly jít ze státního rozpočtu, sedm miliard by mohla poskytnout Unie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

rezistin

Těžce se hledá řešení,...

když jsou peníze a majetek důležitější pro mnohé,nežli dokonalá ochrana.A co dodat?Potom se jenom pořádně naučit plavat a při chalupě,chatě,vile,paláci, mít aspoň trvale zaparkovaný vor....;-D

0/0
13.7.2009 12:57

ODSakEda

Roste rychle nevsakující plocha v obcích!

Roste asfaltová a zadlážděná plocha v obcíxha městech a tím že se pouští deštovka do kanálu a do betonové roury z těchto ploch, namísto do travnaté struhy, (kterých je zachováno i nově stále hodně budovano v Rakousku a Německu, s rozmanitými mostky i jako dekorace a bezprašné a protihlukové plochy), po deštích na horním toku, řeky níže po proudu tak proto krátce ale výrazněji a výrazněji kulminují a všeci na dolním toku plavou, neb deštovka míří z nevsakujících plochčastěji do kanálu a betonovým potrubím(!) šup přímo rychle rovnou do řek!!!!!!!!!!, namísto aby směřovala do struh a pomalu vsakovala, až často ani dále nedoteče, jen při delším a vydatnějším  deště a to ještě alespon pomaleji než betonovou rourou :-(

0/0
13.7.2009 12:09

b.a.j.l.a.

přestaňte flákačům vyplácet dávky a je to

:-P

0/0
13.7.2009 12:04

JÚLINEK.ŠÍŠAL

hm, souzi a soušky čížci,

a kolik by vás stálo vrátit čížské toky do stavu přirozeného? ...8-o

0/0
13.7.2009 9:19

chenile

pro ty co by tady narovnavali reky a nebo si mysli

ze za vsechno muze komunismus (jste stejni jak komunisti, kteri mandelinku nazyvali americkym broukem) doporucuji shlednout tento dokument

http://www.csfd.cz/film/253641-home/

0/0
13.7.2009 9:18

arahat

Re: pro ty co by tady narovnavali reky a nebo si mysli

 Samozřejmě že přizpůsobování krajiny pro potřeby člověka začalo mnohem dříve (samotná regulace řek se prováděla již v 19.století), jde o to, že za komunistů dostalo "přizpůsobování" zcela drancující charakter - a dnešní povodně jsou z větší části právě odpovědí na to, jakým způsobem se hospodařilo od 50.let minulého století. A není to jen o řekách - povodně ovlivňuje mj. způbob hospodaření v lesích, zemědělská výroba.

0/0
13.7.2009 9:40

ODSakEda

Re: pro ty co by tady narovnavali reky a nebo si mysli

Vy naivko... Za komunistů bylo mnoho řek i potoků mrtvých, znečištěných odpady (nebyly čističky a když tak jen na oko nefunkční, nerozdělovala se voda odpadní a deštová!),  chemií - hnojivy z polí , jak se plnil plán za každou cenu na 116% meziročně a pod... Struhy -travnaté, co zadržovaly vláhu v krajině, působily protiprašně a protihlukově, byly zaváženy bordelem jako přežitek!!!! Podobně příkopy!... A zatrubeny betonovou rourou, jakoby snad struha neměla sbírat vodu průběžně po celé délce, ale jakoby snad měla vást vodi jen od někud někam....

 

K tomu jak roste v obcích asfaltová a zadlážděná plocha, tím že se pouští deštovka do kanálu z těchto ploch namísto do struhy, (kterých je zachováno i nově stále budovaných  v Rakousku a Německu s mostky i jako dekorace a bezprašné plochy), po deštích na horním toku řeky proto krátce kulminují a všeci na dolním toku plavou, neb deštovka míří do kanálu a potrubím šup přímo rychle do řek, namísto aby se vsakovala do struh! :-(

0/0
13.7.2009 12:02

ODSakEda

Re: pro ty co by tady narovnavali reky a nebo si mysli

Ještě reakce na váš titulek - právě za komunistů rovnaly řeky a dokonce je vydláždily , vybetonovaly... kolem měst!!!...;-€ Dnes je to naštěstí alespon individuální -tedy né paušální chyby v celé čR, ale jen tam kde si zvolili zastupitele tupce, i když debilní zákony stále nutí i soudné radní sododržovat stupidní zákony doznívajíc právš z dob normalizace -socialismu!...;-O

0/0
13.7.2009 12:12

Blamik

Re: pro ty co by tady narovnavali reky a nebo si mysli

Nechci Vám křivdit ale to začlo většinou ještě za první republiky či za hitlera... Ale souhlasím že komanči tomu nasadili korunu.

0/0
13.7.2009 13:28

Bouše

Spíše si myslím, že bychom si měli začít zvykat na to,

že u nás bude podobné období dešťů jako v tropech, takže by asi bylo nejrozumnější stavět domy na kůlech. :-P 

0/0
13.7.2009 9:09

chenile

to je zas mala domu

pro kamarady ktery si tyto penize rozeberou.... zadna reka nikam vratit nejde... reka si vzdycky protlaci svou.. jedine co muzem je jit ji z cesty a nenicich zivotni prostredi tak drasticky jako se to deje dnes..

0/0
13.7.2009 9:07

arahat

Re: to je zas mala domu

revitalitace říčních toků znamená, že tam, kde je říční tok vehnán do rovného či vybetonovaného koryta, vytvořit zákruty, odstranit beton nebo umožnit řece právě najít si svoji vlastní cestu. Největší problém je výkup pozemnků v bývalých říčních nivách, které jsou dnes přeměněny na ornou půdu. Nicméně alespoň částečný návrat řek k přírodě bližšímu stavu je věcí jistě reálnou (a z hlediska prevence povodní velmi účinnou!).

0/0
13.7.2009 9:44

Blamik

Re: to je zas mala domu, ale

co s místy které již revitalizovat nejdou? Co s místy kde se v posledních letech vytvořila vodní díla jako odpověď na povodně na konci minulého a počátkem tohoto století? Lze říci že jejich výstavba byla rozumná? Nebo lze říci že šlo o podvod některých vodohodpodářů pod dojmem vyššího vlivu či zisků z levně pořízené energie?

Podle výzkumů porýní v německu trval průběh povodně na rýnu ještě koncem 19tého století za obdobných podmínek 7-9 dnů než řeka kulminovala na horním a dolním konci povodí. Při posledních povodních byl tento rozsah 2dny s tím že vodní díla výrazně urychlyla průběh povodně a významně ovlivnila škody díky rychlému nárůstu kulninační špičky a hlavně souběhu těchto špiček na všech přítocích Rýna v povodí do jedné generální vlny.

Tedy pro laika: povodeň v přemdminulém století nedosahovala zdaleka průtoků a výše těch současných, ale trvala déle, s menšímy následky, s posloupnými kulminačními hroty které se "nescházely" díky soustavám vodních děl. A teď co s tím??

0/0
13.7.2009 10:21

arahat

Re: to je zas mala domu, ale

vodní dílo odstraníme asi těžko - tudíž sí myslím, že je nutné uvažovat tak, aby povodňová vlna byla co nejmenší. Vezměte si, jakým způsobem se hospodaří v horských lesích: místo původních listnatých nebo smíšených lesů smrkové monokultury s minimální retenční schopností, provádění holosečí (kdy se dešťová voda okamžitě sveze do potůčků aniž by se cokoli vsáklo!). Vezměte si, co udělá půda na poli, když po ní x krát za rok přejde těžká mechanizace, co udělá voda, když naprší na svah, který není osázen ve vrstevnicích, ale řádky vedou po svahu dolů (a to nemluvím o erozi). I kdyby se vrátila třeba třetina nebo polovina toků do stavu, kdy jsou schopny lépe zadržovat vodu v krajině, věřím, že společně s lepším lesním a zemědělským hospodařením by povodně byly nejen tolik četné ale především MÉNĚ NIČIVÉ!

0/0
13.7.2009 12:38

Blamik

Re: to je zas mala domu, ale

Já s vámi suhlasím. Jen chci poukázat na to že problém je ještě daleko širší. I ten půdní fond, nebo stav lesů a případně menších toků je zásadní, ale pokud překročí své maximální retenční schopnosti je následující povodňový stav opět nevyhnutelný. Takto vytvořená rezerva je velice malá. Pokud vezmeme vážně fakt jakými byly srážky v posledních několika týdnech. Ono právě budování velkách vodních děl nenávratně zničilo retenční schopnosti povodí. Nadvodní část vegetace je jistě důležitá, ale bez meandrů a zátočin jej její vliv naprosto zanedbatelný. To s čím bojujeme je souběh špiček povodňových vln. Při podobných typech srážek retence jakékoli půdní nebo vegetační struktury zákonitě končí.

Vezmeme-li jako vzorek konkrétně povodí Vltavy zjistíme že jedinou retenční oblastí od zdvihu lipenské přehrady po hlavní město Prahu je pouze kotlina města České Budějovice. Svatojánské proudy zničené výstavbou dokázaly zpomalit a výrazně rozmělnit obrovské povodňové špičky. Dnes už ale ne.

0/0
13.7.2009 13:26

kuk.vykuk

Jak to že za komančů to šlo

čistili se potůčky, příkopy, dnes zarostlé, že v nich ani voda neteče. Byli povodně, ale max. na jaře, když tál sníh z hor.

0/0
13.7.2009 7:38

ladasan

Re: Jak to že za komančů to šlo

No právě za komančů se to zkazilo. Poručíme větru dešti. Každou řeku  i potok dali do betonového koryta a pak to takhle dopadá.....

0/0
13.7.2009 7:53

hodňák Ackerman

Re: Jak to že za komančů to šlo

Třeba Labe se regulovalo už ve 20. letech.

0/0
13.7.2009 8:05

zakladna2

Re: Jak to že za komančů to šlo

Labe se ale za komárů čistilo. Jako dítě si pamatuji japonský buldozer ,který jezdil pod vodou a koukala mu z vody jenom anténa a čistil koryto a pluly isací bagry. Mohlu to být nějdy v 1970 . Teď je koryto zanesené. A Labe je zregulováno už dřív než ve 20 letech, kvůli plavbě.!!!!

0/0
13.7.2009 8:44

Hrdý Budžes

Re: Jak to že za komančů to šlo

Labe za posledních 40 let se vyrazne rozvodnilo jednou. Neni rec o velkych regulacich a stavbach, tisicilete vode se citlivou krajinotvorbou nezabrani, rec je o rozorani mezi, myceni remizku, vysusovani kdejake mokriny, naprimovani a zatrubnovani kdejakeho potucku a ricky, rozoravani suchych poldru, scelovani druzstevnich poli, jejich systematicke udusavani mechanizaci po velkosovetskem vzoru atd atd atd.

0/0
13.7.2009 8:48

zakladna2

Re: Jak to že za komančů to šlo

A vůbec tyhle vélké sklady a hypermarkety s parkovišti a halami, dálnice a různé vybetonované plochy, jako parkoviště a pak i satelitní města, kde se jedná a paneláky na plocho. Voda se namá kam vsáknout a po střechách a betonových plochách rychle steče do potoků. To je celý problém. A máš pravdu, že stav vody ve velkých zregulovaných řekách to tolik neovlivní. Na Labi byla velká povodeň někdy v r.1954 a pak 2002, ale na tom měla vinu hlavně Vltaská kaskáda. Která provedla spláchnutí, jak na WC.

0/0
13.7.2009 8:58

Hrdý Budžes

Re: Jak to že za komančů to šlo

Problem je v tom, ze zatimco hypermarketu a velkosladu se na uboci hor, kde to dela nejvice, zase tolik nestavi, tak socialisticke zemedelske predelavky se zamerovaly prave na tuto oblast - kterak pestovat kukurici a psenici na ubocich nasich kopcu na 600 mnv. To byl ciste problem extenzivniho socialistickeho potravinarskeho modelu spojeneho s pokusem o potravinovou sobestacnost a obcasnym podpiranim vysoce neefektivniho zemedelstvi na vychod od nas.

0/0
13.7.2009 9:03

chenile

Re: Jak to že za komančů to šlo

nevim proc sem pletes socialisticke zemedelstvi... niceni prirody zemedelstvim nema se socialismem co delat... 

0/0
13.7.2009 9:09

chenile

Re: Jak to že za komančů to šlo

ano mas pravdu.. ale silnice a baraky nejsou nejvetsi problem.. nejhorsi je zemedelstvi

0/0
13.7.2009 9:08

rotacni.hyperboloid

Re: Jak to že za komančů to šlo

Ty chytráku, komanči tady všecko akorát převorali. Říkaj ti něco meliorace? Rovnání potoků? obilný pole namísto pastvin ve vyšších polohách? Díky bohu, že už tady hovádi nejsou

0/0
13.7.2009 8:24

zakladna2

Re: Jak to že za komančů to šlo

Sleduj, jak se to teď napraví. Už vidím, jak nějaký vlastník půdy nechá a nebo založí remízek.

0/0
13.7.2009 9:00

Hrdý Budžes

Re: Jak to že za komančů to šlo

Ze by zcelene druzstevni lany nekdo zase rozdelil a rozmezil? To asi sotva.

Jinak co se tyka vyuzivani pudy, cetl jsem ze aktualne je v CR nejvetsi plocha lesu od stredoveku - a to ne proto, ze by se nekdo zabyval systematicky krajinotvorbou, ale proto, ze se to kvuli drevu proste vyplaci. Drevo nese vic nez potraviny. That's all.

0/0
13.7.2009 9:05

chenile

Re: Jak to že za komančů to šlo

no hlavne by to nepomohlo to za prve... za druhe sem si nevsiml ze by nekde na zapade vypadalo zemedelstvi jinak

0/0
13.7.2009 9:13

chenile

Re: Jak to že za komančů to šlo

prirode je uplne jedno jestli to zemedelstvi je socialisticke nebo kapitalisticke... obe nici prirodu...  neco si o tom precti... v cem je problem..

0/0
13.7.2009 9:12

rotacni.hyperboloid

Re: Jak to že za komančů to šlo

Vidím rozdíl v jednom koutku ČR. Za komančů zde byli obilný lány nahňácány až do nejposlednějšího místa k lesu. Po převratu se zde lány zrušili a teď jsou tam louky a pastviny.

0/0
13.7.2009 9:30

Tetex

...

Stačí, když česká (j)elita nebude jeden rok krást a máme prachy! [>-] Rv

0/0
13.7.2009 7:13

Fikos

Mě to hlava nebere

Vrátíme řeku do původního koryta a povodně nebudou? No samozřrjmě že budou,ale nebude nám přebývat 115 miliard:-/

0/0
12.7.2009 22:48

ET_demokrat

Re: Mě to hlava nebere

Ono z toho i tak nic nebude, je to blbost. Změny jsou víceméně nevratné. Tam, kde je riziko povodní, jednoduše nestavět baráky a pokud tam jsou a každý druhý rok je vytopí, tak pryč s nimi, ne to dokola opravovat. Reálné je to, že se umožní vodě, aby vyběhla tam, kde nejmíň uškodí, částečně vsákla a pomaleji odtekla. Žiji v kraji (ne  v Česku), kde teče menší řeka podhorského typu. Silně meandruje  po celé délce toku a díky tomu, že ji nikdo nereguloval (až se divím), vyteče na jaře, když v horách taje sníh a je vysoký stav vody, do krajiny, na louky. Celé okolí je pod vodou 2 -3 týdny, potom voda zmizí a nic se neděje. zemědělské plochy jsou v trochu vyšší poloze. Louky kolem řeky se používají také zemědělsky  (pasení a produkce sena). Regulované a výrazně zvýšené břehy jsou jen pár kilometrú před ústím do větší řeky  v městské aglomeraci. Tak je to asi správné...

0/0
12.7.2009 23:05

perpartes

Re: Mě to hlava nebere

Ty jsi objevil Ameriku.Zdá se ,že podle tebe města to mají vyřešené,ale okolní plochy už se mají poddat přírodě.

Proč to nepustit kamkoliv? I do měst.

Regulovat,ale jen někde.To jsi měl na mysli ?

0/0
12.7.2009 23:11

Qíteček

Hmm

Známej má barák na místě bývalýho domu po sudeťácích. Teďka po deštích měl na zahradě jezero, tak začal vymejšlet nějakou drenáž, která by to odvedla do potoka, a po pár kopnutích do země přiřel na to, že ti sudeťáci to už měli vymyšlený a postavený dávno před ním, stačilo to jenom vyčistit.

Ne že bych byl fanda sudeťáků, ale ti lidi žili v nehostinné horské krajině a dokázali z ní vytěžit maximum, bez toho, aby ji devastovali, tak jako my. Pak jsme je vyhnali, a tu krajinu osídlili tak, že nikdo nevěděl, k čemu co vlastně je, ale všechno, co bylo po němcích, bylo špatný, a rozbouralo se a rozoralo, a teprv teď se začínáme učit to, co oni znali před stoletím....

0/0
12.7.2009 22:44

perpartes

Re: Hmm

Jdi do řití s tím fašismem,Jirko.

0/0
12.7.2009 23:15

jafis

Re: Hmm

Náhodou má pravdu

0/0
13.7.2009 9:03

zakladna2

Re: Hmm

Takovou chalupu jsme vlastili. Měla drenáže i ve sklepě a voda pak po povodni odtékala zpět do potoka. A fungovalo to do dneška. prodali jsme to a teď jsem v televizi viděl, ten barák úplně zničený.

0/0
13.7.2009 8:51

ET_demokrat

hmmm...

či by nebylo lacinější přemístit Česko někam kde míň prší, když se vám to tolik nelíbí.

Třeba na saharu.

0/0
12.7.2009 22:39

ladamm

dalo to takovou práci a peněz ty koryta narovnat

a teď je budem zase uvádět do původního stavu neee ??? bydlím na horním toku řeky a pohodka, koryto vybetonovaný, voda rychle vodtejká, ryby žádný páč se nemají kde držet, vodáci co tu jezdili maj dnes vošoupaný zadky, ale jinak úřední spokojenost... A když jsme to těm šaškům říkali že by bylo dobrý tady sem tam nechat nějakej ten klasickej splávek a meandr, tak jsme byli za idioty . . . no ale já jsem to říkal . . . a netrvalo to dlouho ... na dolním toku se chudáci lidi z toho můžou docela pravidelně voprcávat . . .

0/0
12.7.2009 21:46

redback

115 miliard? To je nic proti tomu, kolik se ukradlo ...

od Smetanové revoluce. :-)

0/0
12.7.2009 20:02

harpyje

-

Kdyby republika neměla 1000 miliard dluhu, tak by se za ušetřené peníze z úroků mohly řeky upravit za 2 roky.;-€

0/0
12.7.2009 19:55

:-(

komunisticka tradice

Teprve až pokácíte poslední strom, až otrávíte poslední řeku,. až ulovíte poslední rybu, přijdete na to, že se peníze nedají jíst.

0/0
12.7.2009 18:54

kvocna

Re: komunisticka tradice

ten citát kdysi kdosi přiřkl Indiánům z kmene Cree...  Je jedno, kdo a kdy to řekl, důležité je pochopit, že je to pravda... Větru ani dešti neporučíme...

0/0
12.7.2009 22:41

EnVidiaSeries

Viníci jsou známi

a) usměrňování přirozených toků člověkem

b) neustálé zaorávání mezí (!) na polních svazích (zvětšení plochy orné půdy)

c) výstavba domů a bytů v záplavových zónách, kde je toto zakázáno

Co dodat? Není třeba hned překotně investovat miliardy, stačí, když se zakáže znovu lidem stavět tam, kde už jednou voda byla a domy strhla, dále navrátit řečiště tam, kde původně bylo (kde to nepůjde, vymyslet protipovodňová opatření) a ZEMĚDĚLCŮM POD POKUTOU KRÁCENÍ DOTACÍ PŘIKÁZAT ZNOVUZAVEDENÍ MEZÍ, KTERÉ ROZORALI!!!!!!!!!!!!!!!!!

0/0
12.7.2009 18:41

damianx

:-(

Lidstvo jen sklízí co zaselo.

0/0
12.7.2009 18:10

Isabelle

Re: :-(

nebylo to lidstvo

...jenom males, kteri se donekonecna perou

0/0
12.7.2009 18:15

jakotunejsem

Re: :-(

Zasel bolševik. Sklízíme my.

0/0
12.7.2009 19:36

oId fashioned Vince III..

deset vyhraných arbitráží

a je to doma:-)

0/0
12.7.2009 17:49

Isabelle

Re: deset vyhraných arbitráží

Vince ... pozoroval jsi Labe ? Columbia river ?

0/0
12.7.2009 18:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.