Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Inspekce: Parašutistům z Boleslavi se neotevřel ani záložní padák

Dosavadní vyšetřování nedělní smrti dvojice při tandemovém seskoku v Mladé Boleslavi svědčí o tom, že instruktor nemohl otevřít ani záložní padák. Závada mu znemožnila odhodit hlavní padák a do něj se záložní zamotal. Dvaačtyřicetiletý zkušený parašutista zemřel se čtyřiatřicetiletou žákyní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Zirkon

nedostatek pokory ?

Jako laikovi mi  přijde  nejbezpečnější  otevírat padák automaticky ( pardon  asi  nepoužívám správný termín)  při opuštění letadla.

Proč  letěli první  2km volným pádem ?

Kvůli adrenalinu ?  No tak  to se tedy  povedlo !

0/0
24.6.2009 9:22

Franfišek Dobrota

Re: nedostatek pokory ?

A proč ty souložíš, když si to můžeš udělat sám??? Anebo proč se miluješ, když už děti nechceš? Taky existuje jeden případ z milionu, kdy někdo při souloži umřel...

0/0
24.6.2009 9:27

dívenka prostá

prvni 3 kilometri adrenalinek

a pak adrenalin v rizi formě*

0/0
24.6.2009 6:53

badongo

hmm

no ty voe, ukončit svůj život skokem ze tří kilometrů na tvrdou zem bych teda nechtěl - no kdo chce kam padák nepadák Rv

0/0
23.6.2009 19:28

Tommy

dokonceni

Tento system neumoznuje pouziti automatickeho otevreni, proto byl taky v minulosti zakazan a az samet prikazem trhnul.Pro pametniky:se to jmenovalo KAP a nebylo to moc spolehlivy. Proto taky treba vojaci to sice z narizeni nosili, ale vubec se na to nespolehali a padak si otvirali raci sami.Vsechno je opravdu jen o treningu a nahore fakt neni cas neco vymyslet. Vse musi jit automaticky, jinak to proste nestihnete. Ono stacilo aby mu ta kocka trosku zapanikarila a drahocenne metry vysky jsouenavratne v tahu. Padak je uzasna vec, proto je mi lito co se stalo. Snad jen dodat RIP a at si aspon ted to nebe uzijou.

0/0
23.6.2009 19:17

fenafena

Re: dokonceni

KAP se porad jeste pouziva. dobre serizeny a udrzovany nespolehlivy neni. musis to ale umet ovladat a musis se s tim chovat slusne

0/0
23.6.2009 20:21

Tommy

Rezani vrchliku

Mili zlati,

tak mam dojem ze nikdo z vas na padaku jeste nevisel a vsechny ty kidy okolo mate vycteny akorat tak z nejakejch knizek pro pionyry co vydal jeste Svazarm. Kudlu na padaku jsem pouzival jeste nekdy v dobe komunistu pri zakladnim vycviku. To jeste melo opodstatneni, jelikoz se skakalo na trhacku, coz je skok s vytaznym lanem zahaknutym do letadla. Telo nedosahuje nijak zavratnych rychlosti, protuze se padak otvira okamzite. Je tak jeste cas neco delat.

Dnes se jiz take nepouziva otevreni padaku trhaci rukojeti, anebrz se pouziva otvirani tzv. systemem hand-plower, coz je vypusteni vytazneho padacku rukou z pouzdra na popruhu. Padak se taky otvira vyrazne niz, nez tomu bylo v minulosti, takze casu pri nejakem defektu je tak sotva na odhozeni hlavniho a otevreni zalozaku. A musi to jit raz naraz, neni cas.

0/0
23.6.2009 19:15

Bonelord

Re: Rezani vrchliku

Milý svazarmovče,

většina parašutistů dodnes nůž, nebo spíše jakousi "řezačku" nosí. Tandem otevírá v 1500 m právě proto, aby takové závady vyřešil. Výška otevírání je v posledních XY letech v podstatě stejná. Pozdra na výtažný padáček se již dlouho nešijí na popruh, ale šijí se na postroj. Odhozeni hlavniho padaku a otevreni zalozaku nesmi jit pri dostatku casu "raz na raz", jinak se ti zamotaji oba padaky do sebe.

0/0
23.6.2009 19:22

Tommy

Re: Rezani vrchliku

Ano, souhlasim a vim, ale dost mne udivilo co lidi nevymysli ze mel chudak udelat. Jasan, ze tandem musi otvirat vys, nez kdyz jsi tam sem, ale toho casu neni nazbyt nikdy. Proto jsem se jen trochu rozepsal, aby tady nevymysleli sileny teorie co se vsechno da stihnout. Raz naraz jsem myslel, ze musis vedet CO presne delat a ne nad tim teprve premyslet. Jinak je nasledek zamotani.

A popruhem jsem myslel popruh postroje ;-)

Salut.

0/0
23.6.2009 19:28

Bonelord

Re: Rezani vrchliku

Tak to jo.;-)

0/0
24.6.2009 16:00

speed8

Trocha logiky

těm kdo by řezali hlavní padák: však on ještě nevěděl, že hlavní nepůjde hlavní padák odhodit (mám dojem že hlavní se odhazuje "sám" jakmile se zatáhne za uvolňovač záložáku). No a když zatáhl za záložní ten se zamotal do neodhozenýho hlavního.

0/0
23.6.2009 17:58

Bonelord

Re: Trocha logiky

To co píšeš není pravda.

0/0
23.6.2009 18:10

fenafena

Re: Trocha logiky

tvoje dojmy jsou nelogicke:

kdyz jeste nevedel, ze nepujde odhodit, tak logicky jeste nechtel nic rezat

u tandemu se vetsinou hlavni odhazuje zvlast a zalozak otevira zvlast, to aby se predeslo zamotani zalozniho padaku

0/0
23.6.2009 18:17

killy

Představte si, že inspekce zjistila:

Parašutistům z Boleslavi se neotevřel ani záložní padák........ !!!!!!!:-/

0/0
23.6.2009 17:45

Papinak73

Skutečná příčina

Zde je vše jasně napsáno, technická závada http://www.aecr.cz/786-predbezna-zprava-o-parasutisticke-nehode/

A jak správně poznamenal Tar-Mára, při takové rotaci je použití nože téměř nemožné.

Navíc času bylo žalostně málo. Uvědomte si, že závadu se snažil řešit po pokusu otevřít padák a to nebylo ve 3200 m,ale někde kolem 1000 metrů.

0/0
23.6.2009 17:01

icmek

Re: Skutečná příčina

aha, jasný, díky

0/0
23.6.2009 17:04

Bonelord

Re: Skutečná příčina

Tandem otevírá v 1500 m, a otevřeno bude mít tak cca ve 1300 m . Na vyřešení závady měl tedy čas do cca 570 m, kdy by mu záložák otevřel stejně "počítač". To je na částečně otevřeném padáku docela dost času. Nicméně to z nějakého důvodu ani nerozmotal ani po odhozu neuřízl.:-/ Domnívám se, že pokud padák zůstal vyset jen na jednom popruhu, tak nad nimi vrchlík jen vlál a nijak je neroztáčel. Docela by mne zajímalo, jestli s nimi skákal i kameraman. 

0/0
23.6.2009 17:20

Bonelord

Re: Skutečná příčina

"viset"

0/0
23.6.2009 17:21

Cocik

Re: Skutečná příčina

Uz podruhe vas prosim, abyste nepsal na diskuzi urcenou laikum nepodlozene domnenky, ktere jsou navic v prikrem rozporu s predbeznou zpravou. Evidentne nemate o dane nehode dostatecne informace a svymi hypotezami zbytecne nahravate divokym spekulacim. Pokud jste opravdu aktivni parasutista, tak jiste vite, ze takove chovani neni prilis eticke ani vhodne.

0/0
23.6.2009 17:41

Bonelord

Re: Skutečná příčina

1. Vase prvni zadost je mladsi nez muj prispevek. 2. Nevidim nic co by bylo v rozporu se zpravou Mr. Noska, kterou jsem nasledne cetl. 3. Nic netvrdim, jen jsem se pozastavil nad skutecnosti, ze inspektor otevrel do zachyceneho zalozaku hlavni padak, coz neni zrovna idealni reseni. 4. Nemyslim, ze bych se dopustil neceho neetickeho.

0/0
23.6.2009 17:50

icmek

Re: Skutečná příčina

taky se mi zdá, že otevřít zálohu do zamotanýho padáku neni nejlepší řešení. vypadá to, že instruktor už neměl šanci na jiné řešení, tak volil toto. ono se řekne dost času... dost času je dost relevantní pojem. během reklamy uprostřed filmu mám dost času si odskočit, ale tady počítáme na sekundy, které znamenají třeba stovky metrů střemhlav... :-/

0/0
23.6.2009 17:55

icmek

Re: Skutečná příčina

sakra, relevantní ne.. mám okno, nevím co dosadit. :-/

0/0
23.6.2009 17:57

icmek

Re: Skutečná příčina

ej, relativní... bože ;-D

0/0
23.6.2009 17:57

Bonelord

Re: Skutečná příčina

"relativní" zní dobře

0/0
23.6.2009 18:11

fenafena

Re: Skutečná příčina

otevrel sam/(mu otevrel automat) do otevreneho, nebo se kvuli problemum (viz zprava) nepodarilo padak uplne odhodit a pak to proste zkusil, jestli to vyjde. to jestli ho nechtel/nedokazal/neumel/nestihl odriznout je jina otazka.

0/0
23.6.2009 17:56

Cocik

Re: Skutečná příčina

1. Moje prvni zadost je z 16:59, vas druhy prispevek je ze 17:20, muzete si to zde overit.

2. Mluvite o tom, ze je vrchlik neroztacel, predbezna zprava mluvi o rotaci pred odhozem a zrychlujici se rotaci po pokusu o odhoz.

3. Bez komentare, viz zaverecna zprava.

4. Mate pravdu, vase chovani neni neeticke, ale doslova na presdrzku. Nevim, co vam onen tandempilot provedl, ale nemyslim si, ze je jeho smrt idealnim mistem pro vase lzive exhibice.

0/0
23.6.2009 17:58

icmek

Re: Skutečná příčina

k žádným lživým exhibicím nedochází. jak jste sám napsal - toto je diskuse pro laickou veřejnost, tudíž zde laicky diskutuje laik. hm? :-)

0/0
23.6.2009 18:00

icmek

já teda nevim

ale jednou jsem viděl film o parašutistech, hrál tam tušim taky Snipes, a tam zašmodrchanej padák odřízli a vyhodili záložák...? to neměli s sebou kudličku na špagát? :-/

0/0
23.6.2009 16:50

fenafena

Re: já teda nevim

kdyz mas dost casu a vejsky a jsi tam sam, tak se da delat ledacos /film jsem videl take, ale neco jsou nerealne, nebo jen se stestim proveditelne kousky/

nuz samozrejme maji.. ale stres, rotace, pasazer, uriznout spravny,...

0/0
23.6.2009 17:52

icmek

Re: já teda nevim

jj, jiz vysvetleno a mnou pochopeno, díky :-)

0/0
23.6.2009 17:59

trallfa

V ceně seskoku

je i DVD se záznamem letu z kamery na ruce instruktora. Myslíte, že ho pozůstalí obdrží? Vím, je to nemístná otázka, ale zajímalo by mě to.

0/0
23.6.2009 16:45

Bonelord

Re: V ceně seskoku

Na ruce tandempilota žádná kamera není.

0/0
23.6.2009 17:27

fenafena

Re: V ceně seskoku

kdyz se podivas na reklamni videa osudneho tandempilota, tak zjistis, ze skace s kamerou na ruce a nepouziva kameramana. jestli byl i pri tomto seskoku, ale nevim

0/0
23.6.2009 17:43

Bonelord

Re: V ceně seskoku

Fakt, ted jsem se dival na nejaka jejich videa a opravdu je cast tocena z ruky tandempilota.

0/0
23.6.2009 18:09

dedko

Bůh nedal lidem křídla,

aby nebyl ve vzduchu bordel. Lidé se tam ale dostali s použitím techniky, která ovšem občas selže. To je zřejmě trest za troufalost lidstva a nedostatek pokory.:-)

0/0
23.6.2009 15:34

Rotoped64

Re: Bůh nedal lidem křídla,

Víš co Ty pokoro? Přestaň dráždit elektrony v počítači, nebo do Tebe udeří blesk! :-P

0/0
23.6.2009 16:13

Bonelord

Re: Bůh nedal lidem křídla,

;-DR^

0/0
23.6.2009 16:28

icmek

Re: Bůh nedal lidem křídla,

jenže tady nešlo o let, ale o pád.

0/0
23.6.2009 16:50

killy

Smůla, staří paradesanti měli kulatej padák a u ....

..pasu (v botě) dýku a mohli v případě nouze říznout.

No, jo, ale když má člověk na břiše dámu, no.........

0/0
23.6.2009 15:19

erik.lama

Re: Smůla, staří paradesanti měli kulatej padák a u ....

Kdyby jenom staří paradesanti. Prošel jsem výcvikem před 2 rokama a jeden z nácviků bylo řezání popruhů neodhozeného padáku. Chyba byla asi jinde...

0/0
23.6.2009 15:29

Tar-Mára

Re: Smůla, staří paradesanti měli kulatej padák a u ....

presne tak, nuz patri k bezne vybave padaku....pochybuju, ze ho tandempilot (mimochodem clovek, pod kterym jsem absolvoval prezkouseni na svuj prvni seskok.) nepouzil. Vidim to spis na to, ze se dostal do takove rotace, ze jakakoli jemna prace (cimz odrezavani hlavniho vrchliku kupodivu je) je v tu chvili takrka nemozna......zkuste se nekdy zatocit co nerychleji/nejvic na sedacce retizkoveho kolotoce a nez se dotocite si jednou rukou rozepnout a zapnout kosili...pretizeni/odstrediva sila je svine.....

0/0
23.6.2009 15:50

ROSES LIVE

Re: Smůla, staří paradesanti měli kulatej padák a u ....

nuz mel mit u sebe. Zrejme ho nemohl pouzit, nebo mu taky mohl vypadnout z ruky.

Ale asi opravdu dostal velkou rotaci a pak se jen dival ...;-(

0/0
23.6.2009 16:25

killy

Jj... Dík za vysvětlení....

0/0
23.6.2009 16:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.