Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

ČLK žádá kvůli placení atestací hlavu náměstkyně ministryně zdravotnictví

Česká lékařská komora požaduje odvolání Markéty Hellerové, náměstkyně ministryně zdravotnictví Dany Juráskové zodpovědné za postgraduální vzdělávání lékařů. Komoře vadí, že by lékaři měli nově platit za atestační zkoušky, které potřebují, aby mohli pracovat samostatně. Ministerstvo kritiku odmítá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

biofyzik

tady jde tak trochu o princip

lekaru je takovy nedostatek, ze se zaviraji cele spitaly. A tomu zbytku, co zde jeste zustal, se hazeji klacky pod nohy.

Proc se nutit delat atestaci v CR, kde bych z platu 14 000 cisteho mesicne mel zaplatit desitky tisic rocne za odborne staze a pak jeste za atestaci? A to celych  nebo 8 let? Takze ve 32 letech, kdy ostani maji uz vlastni bydleni budu mit jenom dluhy?

To je lepsi jit pracovat do Nemecka, kde se da atestace udelat take, je mene narocna, a za tech 7 let si tu lekar vydela na novy dum a BMW k tomu. Akorat ze se pak uz nikdo do CR nevrati...

0/0
17.6.2009 9:55

Milan94

Re: tady jde tak trochu o princip

Přesně jste to vystihl, mrzi me, že jsem s "hazenim klacku pod nohy" nepřišel sam dřiv. Ale už vidim reakce některych tady: Ale co by ti doktoři chtěli? Vždyť po 20 letech praxe vydělávají víc než autobusák.

To je pravda (ne vždy), přikladem budiž jeden muj znamy ortoped. Před cca 5 lety jezdil ve stary rezavym žiguliku a byl rád, že je rád. Peníze prostě neměl, víc než doktora, připomínal chudáka. Dneska je to opravdu bohatý pan doktor, vlastní ordinace, super vybavená, Audi A6 v plné výbavě, kvalitní bydlení... jenže je to už čtyřicátník a vlasy má šedivější než můj děda sedmdesátník. U nás je prostě mladej doktor chudák. Myslíte si snad že na Nově v Ordinaci ti mladí doktůrci bydlí společně kvůli tomu jak jsou bohatí?? (ordinaci jsem viděla naposledy loni v létě- než začala škola)

0/0
17.6.2009 10:33

biofyzik

Re: tady jde tak trochu o princip

Jenze tohle podari jen malokomu. Vetsina lekaru v nemocnicich otroci za par korun a kdyby se jejich plat prepocital na hodiny, tak nemaji vic nez pani co hlida u zachodu.

0/0
17.6.2009 10:37

Milan94

Re: tady jde tak trochu o princip

Začínám si myslet, že jsem schizofrenik;-D;-D Vždycky mě doplníte tam, kde něco opomenu ;-)

0/0
17.6.2009 10:48

biofyzik

Re: tady jde tak trochu o princip

nejvetsi chyba je nastoupit do ceskeho zdravotnictvi. Tomu se rika zkazit si zivot.

0/0
17.6.2009 12:11

Pan Navratil

Mno,

člověk by se i podivil, co se na té medicíně lékaři tak náročného učí, že po absolutoriu musí škemrat u špitálů, aby jim povolily praxi a že se musí tak složitě před atestací dovzdělávat.:-P

0/0
17.6.2009 8:00

Milan94

Re: Mno,

Pane Navrátil,

lékař po absolutoriu neumí lautr nic. Po šesti letech studia Vám podá lepší první pomoc. K tomu aby se z lékaře po absolutoriu stal Lékař odborník, je třeba další léta studia a praxe, stáží a školení, snahy a dřiny. Poznání lidského těla dnes dosahuje takových rozměrů, že k tomu prostě nestačí celý život. Šedesátiletý profesor anatomie Vám sice výjmenuje každej i ten nejmenší nervík v těle, ale novou kyčel Vám neudělá. Stejně tak gynekolog Vaší ženy sice ví přesně jak odrodit dítě a jak vložit nitroděložní tělísko, ale s Parkinsonem nepomůže. 

Škemrat u špitálů musíte, protože novopečenej doktor není zrovna moc výdělečný artikl. Až do atestace nesmí pracovat bez dozoru. Nesmí dělat to a tamto. O možnost pracovat a naučit se se musí rvát. Na pracáku se na na stejné místo taky tlačí 10 lidí.

0/0
17.6.2009 10:46

Milan94

Re: Mno,

Citace z článku idnes.cz (viz http://zpravy.idnes.cz/atestace-muze-stat-nektere-lekare-desetitisice-pokud-ji-neodpracuji-1g8-/domaci.asp?c=A080904_164455_domaci_ban)

"Atestace je v ČR možné absolvovat v 82 lékařských oborech, doba specializační přípravy na ni se pohybuje zpravidle mezi pěti a šesti lety. Nejkratší doba na ukončení, čtyři roky, je u oborů praktický lékař pro dospělé, nyní všeobecné praktické lékařství, pracovní lékařství a u hygienických oborů. Naopak na získání atestace v oboru audiologie a foniatrie je třeba osm let. Podle oboru je třeba strávit na specializovaním pracovišti šest až třicetšest měsíců."

Doporučuji pročíst celé.

0/0
17.6.2009 17:42

Milan94

Co tu srovnáváte?

Promiňte, ale srovnáváte tu nesrovnatelné. Jestli se nepletu tak elektrikář ani řidič autobusu nestuduje jak debil do 25, nestojí ho to ročně několik desítek tisíc, nečeká potom na atestaci několik let a nemusí si platit zato, že může pracovat! Uvědomuje si tu někdo z nelékařů, jaké to v téhle zemi lékař má?? Ano, máte pravdu, že lékař s 20letou praxí vydělává nesrovnatelně víc než elektrikář, ale má přece taky právo na rodinu, život!! A myslíte si snad, že mladý lékař má na rodinu vůbec prostředky? Čas? Jsem medik a studuju proto, že chci pomáhat lidem. Jen za tento rok mám pocit, že sem zestárl tak o 5 let! A vidina toho, co všechno si musím ještě zaplatit, než dostanu svoji první opravdovou výplatu, mi rozhodně roky neubírá. 

0/0
16.6.2009 22:16

Milan94

Re: Co tu srovnáváte?

dodatek:

Politika vůči lékařům by měla být přívětivější, jinak nebude muset

za pár let být žádná,. Žádní lékaři tady totiž už nebudou! Lidi si

stěžujou na poplatky, přitom většina ani netuší co lékařská péče stojí.

Vadí jim, že si mladí lékaři stěžujou. Přitom ani netuší co to znamená stát se lékařem. Klidně ty peníze za atestaci dám, ale dejte mi možnost si je vydělat! Nemůžu přece rodiče ždímat do 30!!

0/0
16.6.2009 22:16

Pan Navratil

Re: Co tu srovnáváte?

Spolužák dělal medicínu přesto, že žil od 14 sám. Chodil totiž na brigády.

0/0
17.6.2009 8:54

Milan94

Re: Co tu srovnáváte?

V tom případě má můj nejvyšší respekt a přeju mu úspěšnou kariéru. Vám nepříjde smutné, že tak maldý člověk, bez příjmů a zázemí, vystuduje jeden z vůbec nejtěžších oborů, vloží do toho veškeré své úsilí, obětuje volný čas a přesto nemá v 25 ani polovinu toho co vy? Nedokážu si ani představit jak to zvládal, většina mediků co znám nemá moc času dělat krom studia i jiné věci.

0/0
17.6.2009 10:52

JÚLINEK.ŠÍŠAL

Re: Co tu srovnáváte?

fňukáš sice dobře, ale na špatném hrobě ...;-)

0/0
17.6.2009 10:27

Milan94

Re: Co tu srovnáváte?

Vím, že touhle diskusí si nepřilepšim ;-) jen bych byl rád aby alespoň zde diskutující pochopili, co to obnáší stát se lékařem.

0/0
17.6.2009 11:30

Commentator

Re: Co tu srovnáváte?

Milane, jestli máte tento pocit, jděte dělat něco jiného. Nevěřím tomu, že většina lidí studuje medicíhu proto, že "chtějí pomáhat lidem". Myslím si, že motivací je u většiny lidí buď zájem o medicínu jako o obor nebo vidina prestižní, relativně stabilní a (co si budeme povídat) i v určitém časovém horizontu dobře placené práce.

0/0
16.6.2009 22:40

doktor_bota

Re: Co tu srovnáváte?

Podle mých zkušeností většina lékařů obor studovala primárně proto, že chtěli pomáhat lidem.

0/0
16.6.2009 22:47

Pan Navratil

Re: Co tu srovnáváte?

Dá se to odvodit i podle toho, do jakého oboru se vydali, že. Plastický chirurg může, zdůrazňuji může, mít jinou motivaci, než třeba pediatr nebo dermatolog.

0/0
17.6.2009 7:52

Milan94

Re: Co tu srovnáváte?

V ročníku jsem potkal zatím asi jn 3 lidi, ketří chtějí dělat plastickou chirurgii, ostatní chtějí obory jako pediatrie, chirurgie, gynekologie, spousta lidí chce dokonce vědátořit. Což je nejen v téhle zemi práce, na které se zbohatnout nedá.

0/0
17.6.2009 10:58

Milan94

Re: Co tu srovnáváte?

Nesnažím se Vám odporovat, ale položte si otázku - kdyby si lékaři a medici, kterým se tento systém nelíbí, řekli, že budou dělat radši něco jiného, kdo by Vám poskytl lékařskou péči? Naštěstí jen tak nezahodíme všechno úsilí co do studia vkládáme. Jde tu o systém. Ten je u nás prostě špatný.

0/0
17.6.2009 0:04

Pan Navratil

Re: Co tu srovnáváte?

Položte si otázku - kdyby si pokladní, které jsou lehce nad minimální mzdou, řekly, že to dělat nebudou, kdo by vám zkasíroval nákup? ;-)

0/0
17.6.2009 8:45

Milan94

Re: Co tu srovnáváte?

Položte si otázku: to paní prodavačka neměla snad v 15 navýběr jestli půjde obchodní účiliště nebo na gymnázium? Na ekonomku? Na zdravku? Myslím, že rodin typu: "Budeš dělat v obchodě a basta!" je ta menší část.

0/0
17.6.2009 10:55

cejkis

Re: Co tu srovnáváte?

Stavební inženýr, délka studia 5,5roku, délka min, praxe 3 roky, poplatek za autorizaci 8000CZK + roční platby cca 1000CZK.

Nástupní plat inženýra po škole cca 25tis.

Teď porovnávej.

0/0
16.6.2009 22:59

Milan94

Re: Co tu srovnáváte?

Doktor medicíny - délka studia 6 let, nástupní plat 15000 CZK když má štěstí (mínus "dar" nemocnici). Kromě toho, pokud chcete a máte snahu, váš plat může jít vždycky nahoru. Kdo říká že stavebí inženýr zůstane na 25000? V lékařství je to obdobné jako v jiných oborech. Můžete být řadový nemocniční lékař s platem 20-30tis nebo mít soukromou praxi a tam už se to pohybuje popravdu jinde. Stejně tak inženýr může dělat dozor na stavbě, nebo být na vyském postu ve stavební firmě. Profesní růst je všude stejný. Rozdíl je, že ten inženýr si s 25000 může dovolit žít jako člověk už v 25 letech. Nejvíc mě při studiu demotivuje tohle: Kdy budu moci mít  rodinu? Hned... Ale kdy budu moci malému koupit dobré oblečení a hračky???? A budu mít vůbec čas si hrát s dětmi, když budu sloužit přesčasy, protože prostě nejsou lidi ani prachy??

Teď porovnávejte Inženýra, svářeče a doktora. Poplatek klidně, ale systém je ....

0/0
17.6.2009 0:17

Pan Navratil

Re: Co tu srovnáváte?

Já nevím, Milane, ale vysvětlete mi, jestli na tu medicínu vůbec stačíte. Co vás probůh stojí desítky tisíc ročně na studiu medicíny? Moji spolužáci šli mj. i na medicínu a pravda, studium je náročné, ovšem že by třeli bídu s nouzí, to jsem si nevšiml u žádného z nich. Obory anesteziologie, neurochirurgie, psychiatrie.

0/0
17.6.2009 7:55

Milan94

Re: Co tu srovnáváte?

Mám štěstí, že jsou moji rodiče víc než ochotni mě ve studiu podporovat. S otcem jsem spočítali že jen kolej, strava, doprava a kapesné nás příjde na víc než 80tis ročne. K tomu si připočítejte cenu učebních materiálů a pomůcek. Třídílná učebnice anatomie stojí cca 1400-1700 za kus (poslední díl je sakra váha), a to jsem prosím v prváku domů na zkouškové vezl jednu velkou tašku plnou učebnic a skript. Ne igelitku, ale regulérní velkou cestovatelskou tašku. Nejlevnější kousky nešly pod 500Kč. Tohle máte každý rok. Po studiu platíte za další srandy. Stáže, praxe, materiály. Jak už bylo řečeno s platem mladého lékaře to není žádná sláva. 

Samozřejmě ubytování a kapesné jsou standartní výdaje studentů. Množství studijních materiálů je ale mnohonásobné.

Mimochodem, anesteziolog v ČR si bez přesčasů vydělá kolem 25tis... v Británii kolem 250tis. To je ale na jinou debatu.

0/0
17.6.2009 11:28

cejkis

Re: Co tu srovnáváte?

Revizní technik, každých 5 let 20tis za zkoušky.

0/0
16.6.2009 23:00

cejkis

Re: Co tu srovnáváte?

Svářeč, každé tuším 4 roky, cca 20tis

0/0
16.6.2009 23:01

cejkis

Re: Co tu srovnáváte?

Problém není v platbách za vaše atestace, ale v platech lékařů.

Jenže národ, který nechce dát 30CZK u lékaře ani nechce lékaře dobře platit. Zkuste to v cizině. Jedině nedostatek lékařského personálu v této zemi něco změní neboť Češi jsou národ krátkozraký. Čech funguje ve zkratce asi takto: je upozorňován na problém, Čech neřeší, když problém nastane, kouká jako tele a ptá se proč, pak teprve začne něco dělat.

0/0
16.6.2009 23:06

doktor_bota

Re: Co tu srovnáváte?

A nemyslíš si, že zpoplatnění atestací v situaci, kdy začíná být v českých zdravotnických zařízeních hlavním jazykem Slovenština, je poněkud kontraproduktivní? Kubka mám rád asi jako blechy, ale v tomto s ním souhlasím, ačkoliv se mě to už netýká.

0/0
16.6.2009 23:13

Kirů

Re: Co tu srovnáváte?

Milane 94, zapoměl si na psychologicko-dopravní vyšetření, kdy se platí u jednoho LÉKAŘE zhruba 3000 Kč a u psyhologa další 3000 Kč a to každé 4 roky, potom profesní osvědčení-zatím 4000 Kč také každé 4 roky(bohužel se i tady má cena zvednout cca na 25000 Kč). A to jsou poplatky pro všechny řidiče z povolání u vozidel  nad 3,5 t. nebo taxikáře, saniťáky, policisty a zmiňované autobusáky. Tak mi přijde směšné se tu dohadovat o 3500 Kč za atestaci. A jaké mají uvedení řidič asi platy, víte to ?

0/0
17.6.2009 8:19

Pan Navratil

Re: Co tu srovnáváte?

Tak, tak. Platy, a také zodpovědnost :-)

0/0
17.6.2009 8:43

Milan94

Re: Co tu srovnáváte?

Kirů, nevím jestli čtete všechny moje příspevky do diskuze, už jsem se vyjádřil, že mi poplatek za ateastaci nevadí. Uznávám systém "Chceš něco? Zasplať!". Ale vadí mi, jak je s mladými lékaři a mediky zametáno a jak je na ně nahlíženo. Systém ve zdravotnictví je u nás prostě špatný, proto reformy zdravotnictví, poplatky u lékaře a další srandy. Bohužel když už je snahoa reformovat, tak se dvě největší strany nedokážou dohodnout a je z toho paskvil. Nedohaduju se o 3,5tis za atestaci, snažím se tu jen říct, že povolání lékaře není tak boží jak si většina lidí myslí. Běžně si říkáte - ty voe doktor, ten se má. Proč se tak má a jak toho dosáhl, to už je jaksi mimo zájem.

0/0
17.6.2009 10:22

biofyzik

Re: Co tu srovnáváte?

Hele kamo, jako lekar co stravil zbytecne 7 let v ceskem zdravotnictvi Ti dobre radim:

do ceskeho zdravotnictvi vubec nenastupuj! Kdyz, tak do zahranici. Jinak ten zivot stoji za ... Svuj cas budes rozdelovat jen mezi sluzby a nutny odpocinek. Na nic jineho nebudes mit silu. Roky utecou, bude Ti padesat, ze zivota budes znat jen spital a nebudes mit ani vlastni byt.

0/0
17.6.2009 9:48

vodní želva

Tady jdu proti panu Kubkovi,

Když chci řidičák, tak si za něj zaplatím, když ho chci rozšířit na náklaďák, tak zaplatím znovu, a když si chci udělat řidičák na autobus, tak zaplatím zhruba 30.000,-Kč. No a plat autobusáka  a lékaře je přeci jenom nesrovnatelný. Přitom pro každého lékaře se jedná o investici do budoucna. P.S. Mám kamaráda a ten pracuje ve firmě, která se zabývá rentgenovým měřením svárů, kdy po změření vystavují atestaci o tom, že takový svár je v pořádku. Nejprve tam jenom pomáhal jako řadový zaměstnanec a pak si udělal zkoušky, aby ty atestace mohl vystavovat sám. Ty zkoušky ho stály 30.000,- Kč.  

0/0
16.6.2009 20:30

_Aleister_

Re: Tady jdu proti panu Kubkovi,

milej pane, plat lékaře před atestací a autobusáka je opravdu nesrovnatelný- ten pražský a plzeňský mají více ...

0/0
16.6.2009 20:49

vodní želva

Re: Tady jdu proti panu Kubkovi,

Ano souhlasím, autobusák před tím, než dostane řidičák nemá plat žádný, protože ten autobus jaksi nesmí řídit. No a takový lékař po dvaceti letech praxe má o něco málo víc než autobusák. Ne, nebojte se nechci srážet povolání lékaře, strašně moc si jich vážím, ale zaplatit několik směšných tisíc za atestaci mi připadá normální.

0/0
16.6.2009 20:54

Milan94

Re: Tady jdu proti panu Kubkovi,

Autobusák před tím, než s iudělá řidičák, může řídit kamion, taxík, dělat operátora... Doktor před tím než si udělá atestaci je rád, když se vyspí a stihne něco navic. Platit za atestaci mi příjde normální, ale Vám příjde normální platit zaměstnavateli za to, že Vás zaměstná?

0/0
17.6.2009 0:20

Milan94

Re: Tady jdu proti panu Kubkovi,

Krom toho, nikdo řidiči autobudu nebrání, aby cystudoval medicínu. Proč do toho nejdete taky, když je to tak super?? (To není přimo na Vás, myslím to obecně) Budete přece jen 6 let studovat (na večer u Ordinace, nebo Ulice či co ted běži v TV, zapomeňte), pár let si počkáte na atestaci a je to!! Vlastně ne... studovat budete pořád. Většina pacientů přece chce tu supr novou léčbu co o ní mluvili na ČT, před týdnem vyšla nová studie o léčbě mrtvice a primář se chystá pořídit novou hračku na sál, tak si musím nastudovat ten dvoutisícistránkouvej manuál a jet na stáž.

Tento stát je stejnej jako my, jeho občani. Pokud se mě to netýká, je mi to jedno, pokud má někdo víc než já, stěžuju si a prohlačuju to za nespravedlnost. Ale to že mám maturitu a on vydřenej titul, to neva. On má přece víc. Jsem bežný občan, tohle se mě týká, tak to řešim. Nebudu řešit vyhlášku a autobusové dopravě. Po zkouškovým asi napíšu blog, pokud mi v hlavě něco zůstane.

0/0
17.6.2009 0:51

Kirů

Re: Tady jdu proti panu Kubkovi,

Vodní želvo, zapoměl si na psychologicko-dopravní vyšetření, kdy se platí u jednoho LÉKAŘE zhruba 3000 Kč a u psyhologa další 3000 Kč a to každé 4 roky, potom profesní osvědčení-zatím 4000 Kč také každé 4 roky(bohužel se i tady má cena zvednout cca na 25000 Kč). A to jsou poplatky pro všechny řidiče z povolání u vozidel  nad 3,5 t. nebo taxikáře, saniťáky, policisty a zmiňované autobusáky. Tak mi přijde směšné se tu dohadovat o 3500 Kč za atestaci.

0/0
17.6.2009 8:13

agoj1

Pí Jurásková je tisková mluvčí p. Julínka

Takže její hlavinka nebude, žádají zbytečně.;-);-D

0/0
16.6.2009 20:23

cejkis

Lékaři, budíííček, nemáme socík,

Když jsem dělal autorizaci, abych mohl dělat samostatně, tak jsem taky musel zaplatit za zkoušku poplatek 8000,-CZK a každý rok musí člověk platit poplatky, že je členem komory. Technici narozdíl od lékařů nehýkají. Lékaři, proč hýkáte ?

0/0
16.6.2009 19:22

augustin

Platíme poplatky...

Tak ať platí také lekaři bude rovnovážný stav,jo na každého jednou dojde a proto volte ODS bílé pláště!

0/0
16.6.2009 19:14

JosefŇ

placení

Lékaři jsou většinou voliči ODSSM, tak nevím co mají proti placení. Vždyť tato strana chce zpoplatnit každý pšouk.

0/0
16.6.2009 18:41

hany1

Re: placení

;-DR^;-DR^

0/0
16.6.2009 19:01

vojcek_p

Re: placení

co je ODSSM? Nějaká "vtipná" variace na ODS?

0/0
16.6.2009 20:33

JosefŇ

Re: placení

Socialistický svaz mládeže v pokračování ODS.

0/0
16.6.2009 20:54

simyr

Re: placení

Vážený, jste totálně ,,mimo mísu,,-jsem lékař a souhlasím s ,,poplatkem,, za atestace, souhlasím i se školným.  Ale hlavně- ČLK je proti poplatku /tedy Dráth je proti poplatku/ ne lékaři, ČLK zdaleka nepředstavuje hlas většiny lékařů .

0/0
16.6.2009 21:17

Blablador

skoro mne rozplakal

všichni ostatní pokud si doplňují vzdělání asi nic neplatí. Platí stejná zásada buď chci, nebo nechci. je to holt investice. nechce - li platit atestace ať je neplatí. Je to přece jeho samostatné rozhodnutí. Stejně tak jako každý jiný. Buď budu plakat že na to nemám vzdělání, kurz, zkoušku, atestaci .... nebo si to holt zaplatím.  Oni už si to potom páni doktoři nějak dorovnají na pacoších.....

0/0
16.6.2009 18:32

Jannynov

za zkoušky by nevadilo

Problém je však že běžně platí i za POVINNÉ stáže. Rozumějte, máte 15, 16 hrubého, jste mladý doktor. Musíte rok, dva povinně strávit na předepsaných stážích a ta pracoviště si od vás vyberou měsíčně od pěti do desetitisíc pěkně na ruku. Dnes běžná praxe. No -- nekupte to ---- jinak nemůžete, protože na tu stáž musíte.

To je skutečný problém. RvRv!!!!

0/0
16.6.2009 17:54

Jannynov

Re: za zkoušky by nevadilo

p.s. v Motole běžně dělaj mladí doktoři i zdarma. Předplatěj si svůj plat sponzorským darem, a pracují tak, že jim chodí na účet to, co předem složili nemocnici jako "dar" . Na druhou stranu, každý svého štěstí strůjcem, Motol jen zneužívá zájem lidí pracovat tam, a tak ty své mladé neplatí a od stážujících vybírá mastné "praxovné " . Nevím o jiném oboru, kde by lidé byli až tací masochisti, jako je medicína v čr......:-/.....

0/0
16.6.2009 18:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.