Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Obletět bouřku stojí desítky milionů, některé aerolinky se snaží šetřit

Je to malá záhada. Výroba dopravních letounů, jejich technická údržba, bezpečnostní pravidla i výcvik pilotů jsou vybroušeny k dokonalosti, a přesto tyto stroje občas padají. Šéf letecké firmy Delta System-Air Daniel Tuček pro to má vysvětlení: "Kapitáni letounů jsou pod obrovským tlakem firem, pro které pracují, aby létali vždy na čas a pokud možno co nejkratšími trasami."

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

dislektik-idnes si na mě zasedla

pokud letadlo snese bouřku tak proč řešíte blbiny

0/0
13.6.2009 18:15

captain cook

Re: pokud letadlo snese bouřku tak proč řešíte blbiny

kazde letadlo musi byt certifikovane, ze jeho konstrukce a pristroje snesou urcity stupen nepriznivych povetrnostnich podminek, mezi nez patri i zasah bleskem.

Krome toho, ze je to pro posadku i pasazery fyzicky velmi neprijemne proletnout kazdym bourkovym mrakem na ceste, jedna se i o vystaveni letadla extremum a rozhodnuti co je prakticky limit, co se muze proletet a cemu se radsi vyhnout.

Trebaze piloti dostanou meteorologickou mapu pro cely let nejake 2 hodiny pred letem, doba, kdy se leti oblasti predpovidanych bourek muze byt az nekolik hodin pozdeji a situace se mezitim mohla zmenit. Zvlast v oblasti tropu. V pripade letu AF to bylo asi 6 hodin pozdeji.

Letadlo sice ma meteoradar, ale ani ten nemuze presne predpovedet, jestli bourkova oblast vepredu hrozi vyssimi stresy a vetrnymi strihy nez je zdravo a vetsi pravdepodobnosti zasahu ne jednim ale hned nekolika blesky.  To je na pilotech jak interpretuji data a jak se podle nich rozhodnou.

0/0
14.6.2009 6:19

Next Apache

Hlouposti na kvadrát.

Hlouposti na kvadrát. Desítky milionú? Ještě že jste nenapsali čeho. Pokud je v letadle lertícím na trase Praha NYC třeba 200 lidí, kolik milionú musí chudáci zaplatit za letenku, když obletění bouřky stojí desítky milionú?;-D Soudruzi z iDnes, kde ty vole lovíte?;-D

0/0
13.6.2009 18:13

captain cook

Re: Hlouposti na kvadrát.

asi si neco v redakci primysleli a napsali bez overeni faktu.

Je logicke, ze vyssi spotreba paliva= drazsi let. Take se ale prodrazi zpozdeny odlet letadla, protoze doba na pouziti sluzeb letiste (pristani, vylozeni, kontrola, nalozeni, odbaveni a odlet) je prisne hlidana a uctovana. Prekrocena i jen o par minut = dost tucne penale. Pokud se pak piloti snazi zpozdeni dohnat a "slapnou na to" behem letu, spotrebuji vetsi mnozstvi paliva= vyssi naklady.

Zpozdeny prilet letadla zase dela potize s harmonogramem letiste a muze zavinit zpozdeni u jinych letadel, ktera by jinak odletala vcas. Za to jsou pak take penale.

Namisto toho, aby se pan redaktor zameril na tyto dusledky zpozdeni letadla obletem bourky, jeho uvahy jdou smerem kolik to stoji kdyz nekterym pasazerum uleti spoj, na nez meli prestupovat! Mozna nevi, ze za zpozdeni se pasazerum odskodne neplati a nejake poukazky na jidlo, prip. ubytovani nekolika pasazeru je v porovnani s poplatky na letisti za zpozdeni jen mala castka.

0/0
14.6.2009 6:51

doktor_bota

Kreténský titulek,

nesmyslný článek.Rv

0/0
13.6.2009 6:47

Kocourek69

Re: Kreténský titulek,

Přesně. Článek jsem nečetl, ale i tak Ti dávám za pravdu neb znám jednoho strojvedoucího co jezdí s rychlíky po kolejích. Říká není nad to řítit se stovkou v mlze kde není vidět dále jak 20 metrů. To je zralé do blázince. Nemůžeš zpomalit neb by jej vykopli kvůli nedodržování jízdního řádu. Tak to prostě valí stovkou po slepu, ruce se mu klepou hrůzou z toho že se řítí proti bílé stěně, doufá že žádný pitomec s kamiónem nebude parkovat na přejezdu, anebo že nepotká spadlý strom. Prostě chuťovka. Mašinou sic nejezdím, ale umím si to jeho povídání úplně živě představit.

0/0
13.6.2009 6:54

captain cook

ceny nahradniho ubytovani a letu

Nepredstavujte si, ze aerolinky plati majlant za zmenu spojeni a za ubytovani svych pasazeru ze zpozdenych letu.

Ne kazdy pasazer pokracuje dal letadlem a dopravenim do konecne destinace to pro aerolinky konci. Obvykle ne kazdy pasazer letici dal musi prenocovat, kde mozno zajistuje se prevod na dalsi let tentyz den. Casto se to dela automaticky jeste nez letadlo pristane, jinde se musi k prepazce a v pripade spojeni "na fofr" jsou cestujici odvedeni okamzite po pristani do spojujiciho letadla. Pasazeri uz jednou za letenky zaplatili a aerolinky maji vzajemne smlouvy, ktere jim umoznuji presun z jednoho letu na druhy bez placeni nove letenky.

V pripade delsiho cekani, pasazeri dostanou poukazky na obcerstveni na letisti.Kde se musi prenocovat, aerolinky zajisti presun, jidlo a ubytovani v hotelu, ktery jim patri nebo s nimz maji smlouvu na ubytovani posadek, zamestnancu, obchodnich partneru, cestujicich v tranzitu a ze zpozdenych spoju.

Vyjimka: levne linky maji vlastni pravidla.

0/0
13.6.2009 6:41

captain cook

Re: ceny nahradniho ubytovani a letu

Neplati, ze by cestujici v business class mel automaticky narok na luxusni ubytovani za tisice $$$. Zalezi predevsim na tom, co hotel ma tu noc volneho, trebaze kde mozno, BC dostane lepsi ubytovani nez economy.

Hotel za ubytovani neuctuje aerolinkam jednotlive, ale pausalni sazbu na osobu a noc predem dojednanou podle dlouhodobe smlouvy o hromadnem ubytovani pro potreby aerolinky. Cas od casu aerolinky zmeni hotely kdyz se naskytne vyhodnejsi smlouva jinde. Nemate poneti jak levne to ubytovani aerolinkam prijde ve srovnani s tim, co plati normalni host. To nemluve ani o hotelich vlastnenych plne nebo castecne aerolinkami (napr. SAS a Radissson). 

Uz jsem rekl dole, nijak by mne neprekvapilo, kdyby kazda letenka mela vbudovanou castku pod hlavickou "service charge", z niz se prispiva do fondu na zvysene pozemni naklady zpozdenych letu.

Aerolinky plati extra za zdrzeni na letistich mimo letovy rad a pochopitelne za vetsi mnozstvi paliva pri prodlouzenem letu, jako obletu bourky.

0/0
13.6.2009 7:00

mairix

:o)

1.-už mě nebaví číst mystifikující články

2.-už mě nebaví poslouchat lži lidí

3.-už mě nebaví tato mystifikačně-informačně-destabilizující schopnost určitých skupin lidí,jenž na tom(aniž by jim šlo o bezpečí a kvalitu) rejžují prachy pro sebe , nebo pro své kámoše .

;-D

0/0
12.6.2009 16:18

flyone

Co novinář, to blbec:-(

Oblet jedné bouřky prodloží trasu a prodraží o miliony korun za spotřebované palivo????

Pane redaktore, dokončil jste alespoň 4. třídu obecné školy? Podle vašich vývodů na to nevypadáte.

0/0
12.6.2009 16:15

sarumánek

Co si to napřed spočítat, pane redaktore?

Že obletět jednu bouřku stojí "desítky milionů"?!? 8-o Asi každého čtenáře musí napadnout, že tady se někdo nehorázně seknul a plácnul nebetyčnou pitomost. Co takhle trocha jednoduché matematiky, vážená redakce? Litr leteckého benzímu stojí pro velké letecké společnosti pod 20 Kč/l. Spotřeba je cca 4,3 l na každou osobu na 100 km.  Obří letadlo s cca 200 osobami na palubě spotřebuje tedy v průměru zhruba 860 litrů na 100 km. Pokud by se cesta prodloužila obletem bouřky třeba i o 500 km (což naschvál přeháním), bylo by to navíc 4300 litrů paliva za 86 000 korun. Jelikož tento oblet by netrval ani hodinu (natož požadované tři), nemá nikdo nárok na nějakou finanční kompenzaci za zpoždění. Závěr: obletět bouřku stojí maximálně 100 000 korun, nikoliv "desítky milionů"! Takovou fušeřinu si "nejdůvěryhodnější zpravodasjký portál" opravdu mohl odpoustit!

0/0
12.6.2009 15:13

icmek

Re: Co si to napřed spočítat, pane redaktore?

však autor píše, že je to "malá záhada"... ;-)

0/0
12.6.2009 15:17

Rubik1

Re: Co si to napřed spočítat, pane redaktore?

Jenom potrvrzuji, že článek je lživý. Chtěl jsem podobný výpočet také předložit, ale váš je dostatečně názorný.

0/0
12.6.2009 15:55

AlphaWolf

Re: Co si to napřed spočítat, pane redaktore?

:-D  chce to cist pozorne....naklady za prosvihnute spoje 8-o

0/0
12.6.2009 16:33

captain cook

Re: Co si to napřed spočítat, pane redaktore?

"Na druhou stranu - pokud odmítne, způsobí společnosti až

desetimilionové ztráty. Na jeho linku totiž navazují další spoje, které

už cestující nestihnou."

Kde tohle pan redaktor sebral?8-o Aerolinky totiz normalne NEPLATI NAHRADY cestujicim za zmeskane spoje. To kryje dobrovolne cestovni pojisteni. Aerolinky zaplati jidlo, prip. prenocovani v hotelu, kde maji vyhodnou smlouvu a hromadny ucet a take zmeni letenku z puvodniho spojeni na nasledujici. Pasazer to uz zaplatil a aerolinky nemuseji platit za nove letenky.

Cestujicim je silne doporucovano, aby pred cestou uzavreli cestovni pojistku, ktera jim vyplati odskodne v pripade, ze by utrpeli nejakou skodu diky zpozdeni letu - nemohli vyuzit predplacene ubytovani v hotelu v konecne destinaci, prisli o zacatek tury nebo zajezdu a meli extra naklady spojene s dohanenim vypravy treba v jinem meste nebo pristavu. Kdo nema pojistku, jeho skoda.

0/0
13.6.2009 9:04

dedko

Nic nemůže být dokonalé,

naprosto bezchybné, zcela perfektní i přes řadu školení, kontrol atd.S určitým procentem selhání z nejrůznějších důvodů je potřeba počítat !NIkdy nelze říct , že se udělá opatření, aby se situace neopakovala. Ona se bude opakovat, trochu  jinak, ale jistě se zopakuje. I s tím je třeba počítat. 

0/0
12.6.2009 14:58

jirji

....tu

...zmiňovanou bouřku před dvěma lety jsem zažil ve vzduchu. cca. 15-20 minut před přistáním na trase Barcelona-Praha jsme vstoupili do silné turbulence. Takovou "centrfugu" jsem nezažil. Do té doby jsem rád a hodně létal (i dlouhé lety)....teď se pomalu klepu před každým letem a raději se hned v letadle posilním alkoholem...

0/0
12.6.2009 14:43

Fanatic.Dz

Zase lži a polopravdy

Pokud by stálo desítky miliónů obletět na 4.000 km dlouhé cestě z Ria do Paříže jednu bouřku - kolik by asi tak musela stát letenka, aby se taková cesta společnosti vyplatila i s 200 pasažéry na palubě?

;-D ;-D ;-D

0/0
12.6.2009 14:22

icmek

Re: Zase lži a polopravdy

na začátku stojí "je to malá záhada"... jestli ono to nebude tak, že ty desítky milionů říkají aerolinky samy. ;-)

0/0
12.6.2009 14:28

tse tse

Re: Zase lži a polopravdy

asi mysleli i naklady na prosvihnute navazujici lety ..

0/0
12.6.2009 15:20

captain cook

Re: Zase lži a polopravdy

jake naklady?

0/0
12.6.2009 19:36

qsilence

Re: Zase lži a polopravdy

Novináři mají dycky velké oči. Když někomu hrozí basa, tak taky vždycky píšou horní hranici trestu, která mu hrozí, i když pak podezřelého propustí, protože se zjistí, že nic neudělal. Prostě si někdo sedl, spočítal, že cena letenky ulítnutého stroje bude řekněme 40 000,- x 200 pasažérů což je 8 000 000,- Zaokrouhlíme nahoru, takže 10 mega. A jsme v řádu AŽ desítek milionů. Důležité je slovíčko AŽ :-) Vůbec nevadí, že spoj neuletí všem. A že spousta lidí za letenky zaplatí míň...

0/0
12.6.2009 18:15

captain cook

Re: Zase lži a polopravdy

jaka cena letenky ulitnuteho stroje?

0/0
12.6.2009 19:37

captain cook

Re: Zase lži a polopravdy

letenky uz jsou jednou zaplacene, tak se jenom se prehlasi na dalsi let. Nektere aerolinky to delaji automaticky jeste nez letadlo pristalo. Jine to vyridi po priletu u prepazky. Kde je fofr mezi priletem a odletem spoje, prevedou pasazery primo z jednoho letadla na druhe.

Pokud se musi cekat na dalsi spoj nekolik hodin, aerolinka obvykle vyda poukazky na jidlo a piti na letisti. Pokud museji prenocovat a pokracovat druhy den, aerolinka  zaridi hotel, poukazky na jidlo a transport do/z hotelu taxikem nebo autobusem posadky. Nektere aerolinky maji sve vlastni hotely (napr. SAS ma Radisson a investice v Park), jine maji specielni smlouvy s hotely. Kazdopadne nahradni ubytovani prijde aerolinky neskonale levneji, nez plati turiste.

Vubec bych se nedivil, kdyby byla do ceny kazde zakladni letenky zabudovana urcita polozka, z niz se cerpaji naklady na kryti zpozdenych letu. Tzn. kazdy pasazer prispiva do kasicky na zpozdene lety.

0/0
12.6.2009 20:04

logar

hm,hm

to že stovky kilometrů stojí miliony za spotřebované palivo může napsat jenom blbec, nebo novinář.8-o

0/0
12.6.2009 14:15

Pan Navratil

Mno,

jak tu vidím operace s cenou paliva - ona se už platí z paliva spotřební daň (a DPH)?

0/0
12.6.2009 14:11

tojsemalectverak

kecy v kleci

asi to spočítali v nějaké prapodivné měně...nebo počítali s tím že nějakej vychcanej cestující bude chtít náhradu škody za zpožděný přípoj:-))))

0/0
12.6.2009 14:03

3bra3

.

Abychom autorovi nekřivdili. Co když píše o bouřce přes půl světa?

0/0
12.6.2009 13:33

Fanatic.Dz

Re: .

;-DR^

0/0
12.6.2009 14:23

francoa

Jestli se ztráty na obletu bouřky počítají

jako vícepráce na státních zakázkách a při stavbě dálnic, tak ta suma je v pořádku.;-D

0/0
12.6.2009 13:19

richu_ch

Re: Jestli se ztráty na obletu bouřky počítají

;-D;-D;-DR^

0/0
12.6.2009 13:20

icmek

Re: Jestli se ztráty na obletu bouřky počítají

;-D

0/0
12.6.2009 14:28

pepe999 from Salford

Hmm, tak A380 si vezme cca 3 litry hlava/100km..

Palivo se pocita na hlavu/km, logicky kdyz je letadlo prazdne, tak je mensi spotreba, zejo..

Boeing 787 ma cca 4 litry/hlava/100km..

0/0
12.6.2009 13:11

smotitak

Re: Hmm, tak A380 si vezme cca 3 litry hlava/100km..

Na druhou stranu - pokud odmítne, způsobí společnosti až desetimilionové ztráty. Na jeho linku totiž navazují další spoje, které už cestující nestihnou.

0/0
12.6.2009 13:12

richu_ch

Re: Hmm, tak A380 si vezme cca 3 litry hlava/100km..

ale on mluvil o obletu bourky ...

0/0
12.6.2009 13:16

Cislo 2

Re: Hmm, tak A380 si vezme cca 3 litry hlava/100km..

No nevím, pokud mi uletí spoj, tak se mi omluví, nakrmí v hodnotě cca 30 Eur a zaplatí nocleh v letištním hotelu. Takže žádné náhrady škod nehrozí.

Podle mezinárodních pravidel IATA:

"Plnění je omezeno nebo vyloučeno v případě, že k události vedly následující důvody:

politická nestabilita, nepříznivé meteorologické podmínky, bezpečnostní rizika, stávka, pokyny udělené dopravci Řízením letového provozu "

0/0
12.6.2009 14:09

captain cook

Re: Hmm, tak A380 si vezme cca 3 litry hlava/100km..

aerolinky casto maji investice v nekterych hotelich, takze posilaji pasazery "domu" k sobe a s podstatne mensimi naklady. (viz SAS a Radisson).

U jinych hotelu zas maji smlouvy, ktere jim znacne zvyhodnuji ubytovani posadek letadel, firemnich zamestnancu, pasazeru v tranzitu (pokracujici v ceste nasledujici den) a pasazeru ze zpozdenych letu.

0/0
12.6.2009 14:16

Cislo 2

Re: Hmm, tak A380 si vezme cca 3 litry hlava/100km..

Přesně tak, já bych odhadoval náklady za zpoždění, když někomu uletí večerní spoj a čeká na ranní tak kolem 200 EUR na kus.

0/0
12.6.2009 14:31

nickless

Re: Hmm, tak A380 si vezme cca 3 litry hlava/100km..

U posádky a turistických letenek. U Business class to bude tak 20x víc.

0/0
12.6.2009 16:45

captain cook

Re: Hmm, tak A380 si vezme cca 3 litry hlava/100km..

vubec ne. NIKDE v predpisech neni ze business class musi dostat nahradni ubytovani za 4000 Euro! Dostanou kterykoliv volny pokoj, ackoliv jako BC se da predpokladat, ze hotel da lepsi pokoj. Hotel za to aerolinkam neuctuje jednotlive, ale pausal podle dlouhodobe smlouvy, zalozene na hromadnem ubytovani pro posadky jejich letadel, obchodni kontakty aerolinek, zamestnance, pasazery v tranzitu i necekane pasazery ze zpozdenych letu. Asi nemas poneti, jak levne to ubytovani aerolinkam v ramci techto smluv vychazi a to ani nemluvim o hotelich, ktere aerolinkam primo patri nebo v nichz maji spoluvlastnictvi.

V ramci prestupu z Qantasu na SAS v Tokiu (bez zpozdeni), jsme meli nocleh v Radissonu (majitel SAS) pobliz letiste Narita. Pasazerum SAS je nabidnuto podstatne zlevnene ubytovani, pribl. jen 40% puvodni ceny. Cena stejna pro vsechny pasazery, ale na miste jsme prisli na to, ze jako cestujici v BC jsme za jednotnou cenu dostali vetsi (rohovy pokoj), oznaceny BC.

0/0
13.6.2009 6:10

Cislo 2

Re: Hmm, tak A380 si vezme cca 3 litry hlava/100km..

No nevím, pokud mi uletí spoj, tak se mi omluví, nakrmí v hodnotě cca 30 Eur a zaplatí nocleh v letištním hotelu. Takže žádné náhrady škod nehrozí.

Podle mezinárodních pravidel IATA:

"Plnění je omezeno nebo vyloučeno v případě, že k události vedly následující důvody:

politická nestabilita, nepříznivé meteorologické podmínky, bezpečnostní rizika, stávka, pokyny udělené dopravci Řízením letového provozu "

0/0
12.6.2009 14:29

moopy2

je zvláštní

jak jeden blbě napsaný nadpis a ještě blbej napsanej článek dokáže zmást tolik lidí. Podle toho jak dole počitají lidi kilometry a spotřebu, usuzuju, že bohužel článek nepodal ten správný výkon.

Pokusím se napsat v pár větách to co redaktor složitě sepisoval celou noc.

Samozřejmě že samotný oblet bouřky nevyjde na miliony.

Nicméně dojde ke zpoždění, letadlo přiletí pozděj, cestující nestihnou další spoje. Na spoj na který má letadlo poračovat se musí třeba nasadit jiné. Na letišti čekají technici co musí letadlo běžně prohlédnout. V případě že letadlo doletí extra pozdě... měla by společnost zajisti ubytování a jídlo pro cestující...a tak dále a tek dále..což už jde do milionu!

0/0
12.6.2009 13:08

MoUdrostrak

Re: je zvláštní

Napsal's to naprosto spravne, to jen pritomni pravicujici [>-]Mladi KonSServativci[>-] si pri vypoctech nevidi dal, nezli na spicku pravicujiciho a privatiSSacniho noSSu!!

'

Az zavedou EUVypoved Bez DuvoduEU, ceka kapitana po pristani iHned pravicujici Exekutor,

'

ktery prevezme klice od jeho leasingoveho vozu, seznami ho se stehovaky, preSSkousi ho z vazani smycky a doprovodi ho i s rodinou do utulku pro nehodne a neposlusne zameSStnance hodnych pravicujicich zameSStnavatelu a inveSStoru.

0/0
12.6.2009 13:11

smotitak

Re: je zvláštní

Daruji ti 30 kč a zajdi si s tim k lékaři, možná se s tim dá ještě něco dělat.8-o

0/0
12.6.2009 13:16

captain cook

Re: je zvláštní

neda, jeho debilita je uz permanentni

0/0
12.6.2009 14:03

Qíteček

Re: je zvláštní

Jo, každej zlej kapitalista to tak dělá, že hned vyhodí špičkovýho odborníka, kterej nebude mít problém na hodinu nastoupit ke konkurenční firmě. Ono to asi nebude stejný, jako u tebe v práci u pásu. A esi tam máš stejný kecy jako tady, taxe moc nediv...

0/0
12.6.2009 22:51

richu_ch

Re: je zvláštní

obleteni bourky trva cele hodiny???? ale no tak. pri transatlantickych letech maji spolecnosti vpohode 1 hodinu rezervy. A z tech 200 lidi, maji max. 100 dalsi spoje - pri zpozdeni 1 hodinu (tedy oblet bourky 2 hodiny) jich mozna 20 nestihne dalsi spoj .... jak ses dostal k tem milionum fakt nechapu - leda, ze by je nechali prespat v Ritzu ....

0/0
12.6.2009 13:14

moopy2

Re: je zvláštní

Ok, já uznávám že to zpoždění nemusí být tak veliké. a cena nešplhá do milionu. Jenom jsem chtěl poukázat na to, že jenom o samotný letecký benín nejde!

0/0
12.6.2009 13:16

richu_ch

Re: je zvláštní

jasne - ten nadpis je proste blbe napsanej. Mel tam dat: "Neletet kvuli bource stoji desitky milionu, ....". Tomu bych uz veril.

0/0
12.6.2009 13:19

qsilence

Re: je zvláštní

Zvlášť, když se dneska už na letecký benzín dávno nelítá :-) Kerosin je něco jako nafta :-)

0/0
12.6.2009 13:56





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.