Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

ODS a ČSSD vyměnily státní maturity za hlasy středoškoláků, tvrdí Liška

Státní maturity jsou v ohrožení. Walter Bartoš (ODS) navrhl ve Sněmovně jejich dvouletý odklad. Kromě ODS zvednou nejspíše pro odklad ruku i poslanci ČSSD. Podle bývalého ministra školství Ondřeje Lišky vyměnily obě strany státní maturity za hlasy středoškoláků. Pokud návrh projde, znamená to podle Lišky definitivní konec státní zkoušky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

dedko

Co s tou maturitou pořád máte !

Maturoval jsem,  vystudoval vysokou školu, dělal atestace atd. Nikdy by mě nenapadlo proti něčemu protestovat, prostě jsem se na zkoušky připravil a bylo to. Jaký strach ? Kdo je připraven nemusí se ničeho bát ! Nechápu v čem je problém. Zda státní, či nestátní. Vysvětlí někdo, racionálně rozdíl?

0/0
13.6.2009 8:05

tonycze

Re: Co s tou maturitou pořád máte !

V podstatě je problém v politizování státních maturit. Dnes se ví, že úroveň maturit je mnohdy žalostná, bylo dobrým nápadem určit oficiální in. úroveň (=st. mat.), ALE: Zjistilo se, že při jejím vyžadování by rapidně vzrostl počet neúspěšných studentů. Proto se ofic. úroveň u st. mat. nastavila katastrofálně nízko. Studenti to ještě neví, bojí se neúspěchu, žijí v nejistotě....proto žádají její zrušení. Bohužel je oficiálním státním zájmem, aby procento neúspěšných maturantů u státních maturit nebylo vyšší, než je dnes u klasických mat. zkoušek, tj 10 %. Z toho vyplývá, že je úplně jedno, jakou podobu budou maturity mít. Stát je bude rozdávat tak i tak...

0/0
13.6.2009 9:05

dedko

Re: Co s tou maturitou pořád máte !

Děkuji za vysvětlení, ale stejně bych měl ještě další připomínky, to by bylo ale nad rámec této diskuze. Děkuji. dedko

0/0
13.6.2009 10:01

tonycze

Re: Co s tou maturitou pořád máte !

Nemáte vůbec zač, rádo se stalo. Klidně se ještě zeptejte, pokud to bude v mých silách, rád odpovím.

0/0
13.6.2009 10:10

Kiselyna

dobrovolná státní maturita

Možná,kdyby byla státní maturita dobrovolná (navíc),překonala by strach většiny studentů.

0/0
13.6.2009 5:28

tonycze

Re: dobrovolná státní maturita

a kdo nebo co by studenty motivovalo, aby si udělali státní maturitu? VŠ je úplně jedno, jakou maturitu z jaké školy student má. Musí složit příjmačky, aby ho vzaly.

0/0
13.6.2009 9:10

Mailand3

Už 1 rok víme co a jak !!

To snad nemyslí pan exministr vážně. Už celý 1 rok (!!) víme, jak budeme maturovat. To je tedy úchvatné. Nemáme to náhodou v současném 3. ročníku SŠ vědět už 3 roky? A to nemluvím o tom že na soupstě školách to neví nikdo do teď (bohužel jsem mezi nimi)

0/0
12.6.2009 18:27

monyka

Re: Už 1 rok víme co a jak !!

Jsem na tom úplně stejně jako ty, ve 3. ročníku a stále nevím jak budu maturovat, a tak je tomu na většině škol, jak se dozvídám od přátel. Všichni doufáme, že je nakonec odloží a my budeme ještě maturovat po staru.

0/0
12.6.2009 19:02

ucitelka

pohled učitele

Demagogie pana Lišky mě nadzvedla ze židle.Učím na gymnáziu AJ a NJ a celá naše škola se shodne v tom,že maturity NEJSOU řádně připravené,resp.zadání testů od Cermatu možná ano,ale v žádném případě nejsme vyškoleni my učitelé.Teprve před 14 dny jsme měli u nás na škole informativní schůzku (pouze!),kde jsme se konečně dozvěděli,jak to ASI bude vypadat, a zjistili,že budeme muset: a)být nejprve řádně proškoleni,jak zkoušet,jak opravovat slohové práce,jak hodnotit atd., b)vytvořit profilovou (školní) část maturity a c)např. pro jazyky vytvořit 120 neopakujících se pracovních listů pro 3.část ústní státní maturity.Víte,kolik hodin,dnů,týdnů práce tohle zabere???Ví to pan Liška?!?Ví pan Liška taky vůbec,že letos každé gymnázium musí vytvořit ŠVP, které začne platit od příštího šk.roku,a co to dá práce?!?A co je hlavní:teprve až tuto práci budeme mít hotovou,pak TEPRVE můžeme začít naše studenty cíleně na zvládnutí takové maturity připravovat.Teď NEJSOU připraveni.Odložte státní maturity!

0/0
12.6.2009 15:24

Philosopher

Re: pohled učitele

Ale jinak, jaký je všeobecný názor mezi učiteli, zda statní maturita principiálně ano/ne ?

0/0
12.6.2009 15:28

ucitelka

Re: pohled učitele

Mluvím-li za sebe a mohu-li mluvit za naši školu, jsme určitě PRO státní maturitu. Zaprvé je to určité přizpůsobení se vzdělávacím systémům EU, zadruhé se snad všichni shodneme na tom, že každá škola má jinou úroveň, jiná kritéria hodnocení a tudíž výstupní znalosti absolventů, kteří drží v ruce maturitní vysvědčení, jsou různé. Tedy objektivita a (doufejme) nemožnost zneužití, absence možných sympatií, anitipatií, korupce atd. Zatřetí (pokud se nechá dost času na přípravu) i VŠ se budou moci tomuto systému přizpůsobit a zrušit přijímací zkoušky. Potažmo zaměstnavatelé získají objektivní přehled o uchazeči. Prostě můj názor je, že kuchař, kosmetička i gymnazista s maturitou by měli mít porovnatelné znalosti z češtiny, matematiky, jazyka a pak si k tomu složit kolik chtějí profilových zkoušek. 

0/0
12.6.2009 15:51

ucitelka

Re: pohled učitele

Jo, a ještě jsem zapomněla zmínit příklad z mého předmětu - tedy jazyků: doposud se maturita odehrávala tak, že student si vytáhl téma, o něm 10 minut mluvil, pak 3 minuty popisoval obrázek, minutu hovořil o přečtené literatuře a minutu řešil konverzační situaci (např. požádej zdvořile kuřáka na autobusové zastávce, aby přestal kouřit) - tedy doposud záviselo na štěstí (co si vytáhne), jak se dokázal téma "nabiflovat", ale moc jsme nepoznali, jestli skutečně umí anglicky. U státní maturity se zkouší všechny dovednosti (psaní, čtení s porozuměním, gramatika, poslech, ústní projev) a právě na tom ústním projevu se mi líbí, že je celý koncipován jako řízený rozhovor, resp. interakce se zkoušejícím. Takže student musí okamžitě reagovat na otázky a zjistíme jeho skutečnou KOMUNIKAČNÍ schopnost, ne co se nabifloval.

0/0
12.6.2009 15:56

Philosopher

Re: pohled učitele

Konečně nějaký rozumný, slušný komentář k věci. Můj pohled je obdobný. Jen s tím rušením přijímaček na VŠ bych byl zatím opatrný. Ale je fakt, že např. techniky by se dle výsledku maturity z matematiky mohli slušně orientovat.

0/0
12.6.2009 16:00

Pan Navratil

Blbci

cituji: "Na co jako student Obchodky musím mít dokonalý znalosti z literatury, když ji na vysoké ekonomického směru vůbec mít nebudu..."

---

Chceš maturitu? Tak se uč!!!;-€

0/0
12.6.2009 13:34

Philosopher

Re: Blbci

Dle úvahy odpovídající citaci, by někteří snad chtěli zrušit povinnou ZŠ ....

0/0
12.6.2009 14:12

Pan Navratil

Re: Blbci

Také mám někdy ten dojem. Také jsem slyšel k hodnocení protokolů z laboratoří, že snad "gramatika je pro humáče, my technici si rozumíme..." No, nic.:-)

0/0
12.6.2009 14:19

Philosopher

Cíle

Než vůbec někdo začne zavrhovat či podporovat statní maturity, měl by si ujasnit, co je cílem "jednotné" statní maturity. Co je vůbec cílem maturity jako takové.

0/0
12.6.2009 12:50

Pan Navratil

Re: Cíle

Sjednocení náročnosti zkoušek. Nepsal vám to už někdo náhodou?

0/0
12.6.2009 13:18

Philosopher

Re: Cíle

Pak bych si položil otázku, čí je to cíl ? A zda s tímto cílem souhlasí většina, kterých se to týká.

0/0
12.6.2009 14:04

Pan Navratil

Re: Cíle

Je to cíl politiků a také do jisté míry zájem VŠ, pro které je na nic přijmout člověka s maturitou v součtu za 4, když netuší, co je to integrál (mám na mysli technickou VŠ). Jestli s tím souhlasí studenti (kterých se týká)? No to nevím, ale také nevím, je-li to podstatné.

0/0
12.6.2009 14:18

Philosopher

Re: Cíle

Takže, jsou-li školy převážně státní a jsou-li to cíle politiků, pak z toho vychází, že o statní maturitě by se nemělo diskutovat ve smyslu ano/ne, ale ve smyslu formy, obsahu, atd., že ? 

0/0
12.6.2009 14:27

Myrtle

Vědí???

No tak tím zda-li někdo něco ví bych si nebyla tak jistá. Nikdo pořádně neví co tam bude a pokaždé se něco změní. To jsem zdvědava kolik lidí tu maturitu přístí rok udělá..

0/0
12.6.2009 11:52

Kiselyna

studenti už rok vědí, co se mají k nové zkoušce učit.

Už celý rok!Pane Liško,já myslela,že na maturitu se připravují minimálně 4 roky.

0/0
12.6.2009 6:23

zab2

Re: studenti už rok vědí, co se mají k nové zkoušce učit.

Vy jste toho zřejmě moc nenastudoval(a), že? Příprava na zkoušku a vědět z čeho a jakým způsobem bude provedena je trochu něco jiného, než studium samotné. Víme?

0/0
12.6.2009 6:38

EWCZ+

Re: studenti už rok vědí, co se mají k nové zkoušce učit.

Snad z toho, co meli ty ctyri roky v osnovach, ne? I kdyz ted, v dobe tech RVP, kdy se muze vsude ucit neco jineho a jinak, to muze byt malicky problemecek...

0/0
12.6.2009 9:11

Sheatfish

Re: studenti už rok vědí, co se mají k nové zkoušce učit.

Vyučující a maturanti (2009/2010) z naší školy už pár let ví, jak bude maturita obecně  vypadat a co nás, snad, čeká. Myslím, že tomu tak je u většiny škol a žáků.

Já mám pocit, že se ozývají pouze ti, kteří mají obavy z toho, že už jim jako doposud nebude stačit odklábosit 15 minut ze 4 nebo více předmětů.

0/0
12.6.2009 9:40

Karl Ditie von Beruf

Re: studenti už rok vědí, co se mají k nové zkoušce učit.

Oběcně ano, ale jak doopravdy budou vypadat, to nikdo nevěděl. Situace se "nepratrně" zlepšila. Cermat uvolnil několik testů, které lze spočítat na ruce. Každou chvíli se podmínky a forma maturitních zkoušek neustále mění. Ministerstvo je na tuto otázku skoupá a nechává vše na Cermatu, soukromé firmě, která ani neví, jak bude maturity opravovat a za jak dlouho se studenti dozví výsledky.Rv

0/0
12.6.2009 10:28

Philosopher

Re: studenti už rok vědí, co se mají k nové zkoušce učit.

Studenta, který se připravuje na maturitu celé 4 roky, bych chtěl vidět.

0/0
12.6.2009 12:55

wcbaba

Liško zalez do nory a už z ní nevylézej - děkuji

Různá úroveň obtížnosti maturit je hloupost, která v e svých důsledcích snižuje úroveň vzdělání.

0/0
12.6.2009 3:32

zab2

Re: Liško zalez do nory a už z ní nevylézej - děkuji

Správně. Proto dnes si dělá maturitu každá škola podle sebe a dostane ji každý bebi.l.

0/0
12.6.2009 6:40

armyshop

Re: Liško zalez do nory a už z ní nevylézej - děkuji

jako například zab28-o:-/

0/0
12.6.2009 8:12

zab2

Re: Liško zalez do nory a už z ní nevylézej - děkuji

Já ji mám státní, emane

0/0
12.6.2009 8:24

rbursik

nejsme překvapen

a je šance, budeme mít více úspěšných maturantů.

Radim Buršík

0/0
12.6.2009 0:31

S.T.A.L.K.E.R.

Osobně nechápu, proč je kolem státní maturity takový rozruch

Proč: 1, je připravována tolik let, 2, stála tak ohromné peníze, 3, vyvolává odpor potenciálních maturujících.

Podle mne je řešení rychlé, levné, účinné a bezkonfliktní. Udělat maturity podle druhů škol (gymply, průmyslovky, učňáky - další subtypy prosím doplňte) a i v jejich rámci udělat úrovně. Takže ředitel mizerého gymplu si zvolí třeba úroveň 1, ředitel elitního ústavu potom úroveň 5.

Jejich rozhodnutí potom bude mít vliv na osud studenta - student s úrovní 1 pouze splnil formální předpoklad ke studiu VŠ, student s úrovní 5 dostane na příjimačkách bonus 15% bodů. Rozumí se samosebou, že na vytváření státních maturit pro střední školy, jejichž žáci především budou chodit na VŠ, se budou muset podílet i VŠ, aby maturity skutečně uznávaly.

0/0
11.6.2009 23:45

S.T.A.L.K.E.R.

Re: Osobně nechápu, proč je kolem státní maturity takový rozruch

Samozřejmě, ono rozhodnutí, v jakém levelu bude student maturovat, je možno ponechat i na něm. Student bez ambic na VŠ se spokojí s papírem, že má maturitu, student s ambicemi studia si zvolí level 5, aby nebyl handicapován u příjiaček. na VŠ.

0/0
11.6.2009 23:47

jerrys22

Re: Osobně nechápu, proč je kolem státní maturity takový rozruch

Ono to tak nějak má být. Student si bude moci vybrat mezi lehčí a těžší alternativou.S tím, že s tou těžší bude moci jít k přijímačkám. Ale jak to bude, když teď -jelito- si vybere tu lehčí a za pár let -sotva pobere trocha rozumu- bude chtít zkusit štěstí?

Já osobně nevidím problém celkově v tom nápadu. Jen si myslím, že student by měl nastoupit do 1. ročníku a intenzivně se připravovat na určitý druh zkoušky. A ne se ve 3.ročníku dozvědět, že mu přibudou další dvě a ještě dnes mu nikdo přesně nepoví jak budou vypadat.

0/0
12.6.2009 0:35

Xaver01

Odvážný politik se musí úředníkům postavit a státní maturity

poslat jednou pro vždy na smetiště dějin, i kdyby se na MŠMT stavěli pedagogičtí "vědci" na hlavu. Liška má pravdu, že ODS a ČSSD chystají na středoškoláky a na budoucí generace středoškoláků podvod.!!

0/0
11.6.2009 23:18

armyshop

Re: Odvážný politik se musí úředníkům postavit a státní maturity

Liška má pravdu? O jakém podvodu mluvíte? 8-o

0/0
12.6.2009 8:15

GoogleBomber

Za hlasy středoškoláků?

Já měl za to, že volit mohou pouze občané ČR starší 18 let.

0/0
11.6.2009 23:17

S.T.A.L.K.E.R.

Re: Za hlasy středoškoláků?

Připomínám, že Liška je šéf zelených - nic dalšího snad netřeba ;-D

0/0
11.6.2009 23:35

shef

Re: Za hlasy středoškoláků?

středoškoláci jsou obvykle ve věku 15-19 let, tedy v posledním ročníku už je všem vesměs přes 18

0/0
12.6.2009 1:45

ctenar1970

Re: Za hlasy středoškoláků?

o veci,ktera je pozadovana urcite poznatky,nemuze rozhodovat vetsinou obcanu,ale vetsinou odborniku.

0/0
12.6.2009 2:38

Hip

Re: Za hlasy středoškoláků?

kdybys na střední školu někdy chodil, tak by ses tak nedivil.

0/0
12.6.2009 8:38

seeyou

prosim. chceme státní maturity.

http://www.facebook.com/group.php?gid=87936689069&ref=share

join! chceme je!

0/0
11.6.2009 23:06

blekkal

Re: prosim. chceme státní maturity.

Jistě. Ale Temelín nechcete. A elektřinu bude mít jen ten, kdo bude vlastnit lišku a ebonitovou tyč. Nebo Lišku a tyč, to by možná u toho buzíka taky fungovalo.

0/0
11.6.2009 23:15

Ventre__Saint__Gris

A k čemu je jako sebekvalitnější maturitní zkouška?

Pokud chce někdo jít na VŠ, tak stačí papír, že jí složil a stejně musí udělat přijímačky, které si každá VŠ nastaví dle potřeby. Středoškolské obecné vzdělání samo o sobě je stejně na nic a žádná zkouška to nezachrání. A na učňovském školství  je podstatné konkrétní vzdělání v tom kterém oboru a stejně i v tom novém systému se počítá s nějakou "druhou kategorií" maturity...

0/0
11.6.2009 23:03

armyshop

Re: A k čemu je jako sebekvalitnější maturitní zkouška?

Přesně tak!R^

0/0
12.6.2009 8:18

honzapavlik

Chce to se dostat na uroven vyspelich zemí.

Jsem pro americkej system zaverecnejch zkousek. Ten funguje jiz mnoho let, a navic motivuje k lepsimu pristupu studentu.R^

0/0
11.6.2009 22:54

noboty666

Vazne?

Tak sup zopakovat cestinu, jinak v pisemne casti vyletis jak certik z krabicky!

0/0
11.6.2009 23:39

honzapavlik

Re: Vazne? noboty666 si ubohej

jo noboty666, miluju vsechny co narazej na pravopis...v internetove diskuzi...ktera je samozrejme ovencena oficialnim stylem pisma...jde o to vyjadriv nazor, ne o to napsat slohove cviceni za jedna...jinak vsechny koho to urazi se velice omlouvam, ale pro priste vas prosim, bezte si cist krasnou literaturu do knihovny a nepiste ubohe prispevky XRv

0/0
12.6.2009 1:20





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.