Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Část nalezeného ocasu snad napoví, proč se letadlo Air France zřítilo

Brazilské a francouzské námořnictvo vytáhlo z moře už 28 těl pasažérů a množství trosek airbusu společnosti Air France. Stroj, který letěl z Ria de Janeira do Paříže, se zřítil do Atlantiku. Mezi posledními troskami, které moře vydalo, bylo směrové kormidlo z ocasu letounu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

captain cook

udaje o hloubce more v miste nalezenych trosek

se meni. Uz nekolikrat.

 Psdalo se 6 tisic m, pak 3-4tisice, pak zas 6-8tisic a ted

"Problém je, že hloubka oceánu v dané oblasti dosahuje až 3 600 metrů."

0/0
9.6.2009 21:24

Přezdívka?žadnou nemám

...

nNa Novinkách jsem četl že prý vylovili i laptop a LCD obrazovku z letadla. Vážně by mě zajímalo jestli takovej laptop se udrží na hladině několik dní

0/0
9.6.2009 20:05

cejkis

Re: ...

V batohu ve kterém je nějaký igelitový obal který je plný vzduchu ? Proč ne...

0/0
9.6.2009 20:31

cejkis

Francie s hledáním zapisovačů pospíchat nebude

Vyhovovalo by jí, když by se nenašly vůbec. Priorita hledání lidí, je dobrý argument pro nenalezení zapisovačů a neohrožení pozice Airbusu vůči Boeingu.

0/0
9.6.2009 19:01

kkrraavvmmaaggaa

Re: Francie s hledáním zapisovačů pospíchat nebude

1) airbus se o pozici nemusi prilis bat, obchody mu jsou celkem dobre, technologicky je pred boeingem o dost vpredu a ma skvelou historii bezpecnosti

2) tela toho o nehode mohou prozradit hodne a to vcetne veci, ktere zapisovac nevi

3) na hledani tel je par dnu, na hledani zapisovacu mesice

0/0
9.6.2009 19:51

Přezdívka?žadnou nemám

Re: Francie s hledáním zapisovačů pospíchat nebude

černé skřínky vysílají signál jen měsíc takže jestli je nenajdou do měsíce tak je konec protože v hloubce 4 km a víc najít malou krabičku je nemožné

0/0
9.6.2009 20:07

kkrraavvmmaaggaa

Re: Francie s hledáním zapisovačů pospíchat nebude

na mesic jsou certifikovane, v realu ale vysilaji dele

0/0
9.6.2009 21:05

kkrraavvmmaaggaa

Re: Francie s hledáním zapisovačů pospíchat nebude

a preevsim, ponorky je jiz ted zameruji, vytahnout (pokud to vubec pujde) je lze kdykoliv

0/0
9.6.2009 21:05

dislektik-idnes si na mě zasedla

taj já vám to teda řeknu proč spadlo letadlo Air Franc

prostě mělo poruchu v letu

;-D;-D;-D

0/0
9.6.2009 18:57

Hnz

redundance řídících systémů

Zajímalo by mě jaká je redundance řídících systémů (senzory, řídící počítače, akční členy). Přece není možné aby letadlo spadlo pokud mu selže jeden ze senzorů - i když klíčových - pitotova trubuce. Každý alespoň trochu rozumně navržený řídící systém musí počítat, že některý ze senzorů selže a umět tuto chybu maskovat - nebo alespoň ji detekovat a upozornit na ni.

Osobně nevím jak jsou řídící systémy letadel konstuovány, ale například v chmickém průmyslu navrhujeme systémy tak aby měly 4 násobnou zálohu senzorů (např. teploměry) a 3 násobnou zálohu akčních členů (ventily, serva). Procesní řízení zajišťují vždy na sobě 2 nezávislá PLC, každé se dvěma CPU, které se navzájem kontrolují. Nad procesním řízením je ještě havarijní řízení, které celou technologii bezpečně odstaví i když selže celé primární procesní řízení.

... i když je pravdou, že je asi horší situace když bouchne chemička v centru, než když spadně jedno letadlo (v letadle může zařvat tak 400 lidé, v okolí chemičky i 5000)

0/0
9.6.2009 18:55

cejkis

Re: redundance řídících systémů

Ahoj,

systém v Airbusu pracuje ve zkratce asi takto. Data z měřících členů jsou dodávána do jednotky označované jako ADIRU. Zde jsou vyhodnocena a přdána hlavnímu popř. záložnímu letovému počítači.

Pokud je zapnutý autopilot, letový počítač řídí let na základě dat z ADIRU. Pokud je autopilot vypnutý ovládají piloti "sidestickem" letadlo skrze opět letový počítač, který opět bere letová data z ADIRU. Letový počítač v pracuje v základu ve třech módech, "Normal law", "Alternate Law" a Direct Law" Pokud pilot pohne svým ovladačem je instrukce porovnána a je provedena pouze v takové míře, aby nebyla ohrožena některá ze sledovaných hodnot. Právě v počtu a typu sledovaných hodnot se liší jednotlivé režimy. "Alternate law" omezuje cca 20% hodnot z celkového počtu ve standardním režimu "Normal Law". Režim "Direct Law" je přímý přenos instrukce bez omezení letovým počítačem.

0/0
9.6.2009 19:11

cejkis

Re: redundance řídících systémů

Nyní v detailu k jednotce ADIRU. Tento subsystém bere vždy tři hodnoty v případě tlaku vzduchu nevyjímaje tj. ze tří pitotových sond. Z těchto hodnot dělá průměr. Pokud se jedna hodnota výrazně odchyluje, je vyhodnocena jako chybová a průměr se počítá ze zbývajících dvou.

Pokud ovšem přijdou dvě špatné hodnoty a jsou "blízko" sebe. Je vyhodnocena jako výrazně odchylující hodnota třetí a to ikdyž je správná. Následně je zprůměrována hodnota ze dvou špatných se kterou se dále pracuje viz příspěvěk výše.

Nyní je na řadě připomenout příhodu letecké společnosti Quantas s A330 z minulého roku.

Piloti letěli v režimu autopilot. Náhle letoun začal prudce klesat. Piloti vypli autopilota a přesto letoun klesal. Poté zase začal stoupat. Piloti dle info z webu přešli na režim "Alternate law". Letoun nebyl dobře ovladatelný. Přešli na režim "Direct Law" a s tímto režimem přistáli. Zranění lidé byli ošetřeni. Vše se primárně přisoudilo turbulenci. Závěr vyšetřování byl však jiný.....

0/0
9.6.2009 19:16

cejkis

Re: redundance řídících systémů

2 pitotovi trubice pracovaly špatně. ADIRU zprůměrovalo dvě špatné hodnoty. ADIRU vypočítalo, že letová rychlost je x. Ovšem ve skutečnosti rychlost byla mnohem vyšší. Autopilot přijmul data a zjistil, že se pohybuje pomalu a že se blíží pádové rychlosti. Výšku měl ok, začal tedy prudce klesat a zvyšovat tah motorů pro nabrání rychlosti......

Když se toto stane znovu, ale tentokráte v bouři, jak to asi dopadne ?

0/0
9.6.2009 19:21

Hnz

Re: redundance řídících systémů

Je naprosto zásadní a logickou chybou, že jako primární zdroj informace jsou použity snímače založené na stejném druhu technologie i když redundantní. Pokud bude například chyba ve firmware zpracovávající změny tlaku v pitotce tak všechny snímače selžou a pak je co seškrabovat ze země....

Primární a záložní systémy musejí používat rozdílné snímače, nejlépe založené na jiném fyzikálním principu. Zřejmě pánové v Airbusu co navrhují elektroniku letadel by si měli znovu přečíst IEC 61508.

0/0
9.6.2009 19:44

cejkis

Re: redundance řídících systémů

No jo, ale čím jiným měřit rychlost proudění vzduchu než pitotovou sondou. Upozorňuju, že je nutné měřit rychlost obtékání letounu nikoliv rychlost vůči Zemi. 

0/0
9.6.2009 20:29

Hnz

Re: redundance řídících systémů

No určitě by třeba fungovali snímače založené na principu ochlazování topného drátu - v průmyslu se běžně užívá pro měření rychlosti proudění a průtoku a i ta hloupá GPS se dá použít pokud měřené údaje správně interpretuješ ve vztahu s jinými snímači ... technologie jsou jenom teď donutit je použít.

Proč třeba v nových letadlech není povinné propulsní řízení? Protože by to stálo nějaké peníze, což není nikdo ochoten zaplatit.

Celý problém letectví spočívá v tom, že se používají staré i když léty ověřené technologie. Nikomu se nechce investovat do nových i když bezpečnost zvyšujících opatření.

0/0
9.6.2009 21:05

kkrraavvmmaaggaa

Re: redundance řídících systémů

tak zrovna airbus nelze obvinovat z nepouzivani novych technologii (kompozity, fly-by-wire vcetne tech chytrych rezimu ...) to vsechno prinesl do civilniho letectvi airbus

0/0
9.6.2009 21:08

Hnz

Re: redundance řídících systémů

kompozity no budiž ("občas místo duralu použiji kousek plastu, aby to bylo lehčí a levnější"), ale fly-by-wire je tu už nějakou dobu, ale řídící systémy založené moderních technologiích a postupech tam nejsou - hw je možná hezký leč software-přístupy k řešení problémů značně zastaralé

jsou tam snad adaptivní řídící systémy založené na neuronových sítích, genetických algoritmech a podobných výdobytcích moderní řídící techniky? pokud ano tak se omlouvám...

0/0
9.6.2009 21:18

kkrraavvmmaaggaa

Re: redundance řídících systémů

airbus byl prvni, kdo zavedl fly-by-wire v civilnim dopravnim letectvi. nejakou dobu tu sice je, ale ve stihackach. a ta umela inteligence, ktera nove airbusy ridi,  je hodne pokrocila - vsak nekteri piloti airbusu vtipkuji, ze tam vubec nemusi byt

0/0
10.6.2009 0:05

barbudo

Re: redundance řídících systémů

... budou z okénka vypouštět padáček na špagátku a počítat uzlíky ...

0/0
9.6.2009 21:10

Hnz

Re: redundance řídících systémů

no to má jeden nedostatek, v tom fofru se blbě stahuje okýnko ;-D

0/0
9.6.2009 21:19

captain cook

Re: redundance řídících systémů

jeste dalsi nedostatek...existuje realne nebezpeci, ze vitr by ten spagatek mohl odvat;-D

0/0
10.6.2009 9:38

u.boat

Dohady...

"Pokud letadlo dopadne na hladinu celé, všechno se roztříští na malé kousíčky,"

...pokud to tam narve střemhlav tak ano, ale pokud by se jednalo o pokus o nouzové přistání na hladinu, který nevyěel úplně podle představ pilota, tak z něj zbyde taky docela dost velkejch kusů. Bez černejch skříněk bude jen nejpravděpodobnější verze, ne jistota.

0/0
9.6.2009 13:57

a.je.to

Re: Dohady...

pochybuju že v tomto případě byl pokus o nouzové přístání, a i tak přistát na oceánu s Aibusem aby zůstal v kuse je zcela nemožné.

0/0
9.6.2009 14:01

tučňák v exilu

Re: Dohady...

Na neklidné hladině určitě.

0/0
9.6.2009 14:15

u.boat

Re: Dohady...

V jednom kuse určitě ne. Ale nebyla by z něk taková drť, jako kdž to tam zapíchne kolmi s plnými motory rychlostí blízkou rychlosti zvuku.

Dá se říct že šance přežít přistání na hladinu oceánu (i při klidvém moři jsou vlny dost velké, aby se to letadlu nelíbilo) čistě teoretická. Dá se říct že případy kdy takové přistání  přežilo 30-50% pazažérů jsou úspěchem. Přistání na Hudsonu byla vyjímka kterí potvrzuje pravidlo, asi i díky tomu že to byla hladina řeky, která je klidnější.

Ale pokud by letadlo bebylo schopmé dalšího letu - co dělat? Piloti by to asi alespoň zkusili.

0/0
9.6.2009 14:16

Kavka

Tolik lidských životů zhaslo

;-€ a vy se nestydíte tady takhle hloupě žvanit.

0/0
9.6.2009 13:35

Karel-Martel

Re: Tolik lidských životů zhaslo

dontbypatetykbejbe:-)

0/0
9.6.2009 14:22

maus

je mi z těch vašich keců na zvracení...

RvRvRvRvRv

0/0
9.6.2009 12:26

red pirate111

Re: je mi z těch vašich keců na zvracení...

A kdo ti brání v tom  se vyblejt???:-P

0/0
9.6.2009 12:32

DIVIX

Re: je mi z těch vašich keců na zvracení...

Možnože slušnosť, keď ti to niečo hovorí.

0/0
9.6.2009 12:34

maus

Re: je mi z těch vašich keců na zvracení...

aspoň někdo, dík.....R^R^R^

0/0
9.6.2009 12:57

DIVIX

Re: je mi z těch vašich keců na zvracení...

To vieš, anonimita robí svoje, a obmedzenosť tiež.

0/0
9.6.2009 12:33

honza2007

Re: je mi z těch vašich keců na zvracení...

že jo, ale zase na druhou stranu budou mít alespoň náhradní díky na ještě létající: "... a dokonce i LCD obrazovky z vybavení letadla". Víš, jak jsou dneska drahý? ;-)

0/0
9.6.2009 12:34

Chytracisko

Re: je mi z těch vašich keců na zvracení...

kecy jsou ok, to jen ty málo chlastáš

R^R^R^R^R^

0/0
9.6.2009 12:34

Volební lýdr

Je to ložené

matka příroda si odplivla a zrovna v trase plivance letěl A330...prostě smůla;-(

0/0
9.6.2009 12:06

mildapr

Boční zlomenina

To je asi nějaký nový termín z pevnosti a pružnosti ??? :-/

0/0
9.6.2009 12:02

barbudo

Re: Boční zlomenina

... potřebuji nutně vybočit ...

0/0
9.6.2009 13:22

mildapr

Re: Boční zlomenina

Pouze jsem si to zapsal ;-D.

0/0
9.6.2009 13:42

barbudo

Re: Boční zlomenina

... a převléknul postel ...

0/0
9.6.2009 15:27

mira dusin

Svět se zbláznil!!!

Dříve se točil kolem ženského klína a dneska okolo ocasů;-D!;-D

0/0
9.6.2009 12:02

captain cook

Re: Svět se zbláznil!!!

jo ale na takovy ty nemas;-)

0/0
10.6.2009 9:40

Volební lýdr

Padáky - na prd

to radší kousek nějakého velmi prudkého jedu pro ty, kterým se dělá z volného pádu šoufl...ale chtělo by to něco velmi rychlého - účinnost do 5ti sekund:-)

0/0
9.6.2009 11:56

spalovac

Re: Padáky - na prd

Kyanid draselný R^

0/0
9.6.2009 11:59

První z posledních

njn

;-D

0/0
9.6.2009 11:55

První z posledních

Re: njn

otázka je, čí to byl ocas :-P

0/0
9.6.2009 11:56

papros

Re: njn

Nejvěčí vocas měl autopilot

0/0
9.6.2009 11:58

papros

Proč jim nedaj padáky?

Moc by mě zajímalo, proč do každýho ledadla nedaj každému cestujícímu padák? K čemu mu je vesta, když pád z výšky >20 metrů ho vesta-nevesta o hladinu rozprskne. Mít tak cestující k dispozici padák, vidím, blížím se k hladině-zemi, skáču, ne? Je to otázka pouze peněz? I padák z číny za kilo by bodnul, furt lepší než nic - nobo je tam ještě nějakej jinej problém? Samozřejmě pomiňmě extrémně vysoké letové hladiny.[>-]

0/0
9.6.2009 11:39

markyz.Gero

Re: Proč jim nedaj padáky?

předpokládám že to nemyslíte vážně

0/0
9.6.2009 11:41

tučňák v exilu

Re: Proč jim nedaj padáky?

Doufám, že ne...

0/0
9.6.2009 11:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.