Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pád airbusu ukázal na technologické hranice letadel, píše americký list

Cestující si obvykle myslí, že letadla jsou vybavena nejnovějšími a nejdokonalejšími technologiemi. Případ zmizelého letu číslo 447 letecké společnosti Air France do Paříže však dokazuje, že i technologie má své hranice, napsal americký list The Washington Post.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

petyo

Třeba takhle dopadlo..

..jedno oslepené letadlo:

http://www.ceskatelevize.cz/program/detail.php?idec=205%20382%2053207/0001

0/0
3.6.2009 9:32

Angi

Iděs se zase vytáhl.

Radary vidí 160 km od pobřeží, nejspíše se zřítili uprostřed oceánu, ale první titulek na Iděsu byl, že letadlo zmizelo z radarů:-P

0/0
3.6.2009 7:55

captain cook

Re: Iděs se zase vytáhl.

titulky na idesu byvaji zavadejici.

0/0
3.6.2009 14:11

Chlupaty Knedlik

Hmmmm

kdyz je pres 90% oceanu hlubsich nez 1000 metru a typicka hloubka mezi 2 - 5 km, proc ma signal z cerne skrinky dosah jen 1.2 az 1.5 km?

0/0
2.6.2009 18:20

Cocotus____Interruptus

Re: Hmmmm

Protoze fyzikalni zakony plati i pro cerne skrinky... ;-D

0/0
2.6.2009 19:21

Vaclav Hanus

Re: Hmmmm

No jo, ale dumyslna technicka zarizeni vetsinou fyzikalni zakony vyuzivaji ke svemu fungovani. Proc jsou fyzikalni zakony v tomdle pripade prekazkou ? P.S. nemusis odpovidat, ja jen...jakous (odpoved) dal, takous (protiotazku) dostal..

0/0
3.6.2009 10:50

VlastaH

Re: Hmmmm

Ono se tu jaksi nepíše, v jakém prostředí má ta černá skříňka ten zmiňovaný dosah. Já se obávám, že na pevnině! Najdou se trosky letadla a pak se v okolí hledá skříňka. Vezmi si, že všechny dálkově ovládané ponorky jsou na kabelu, protože vodou skoro nic nepronikne. Vojenské ponorky používají velmi dlouhé vlny, ale myslím, že je to jen jednosměrná komunikace, protože vysílače jsou obrovské (kvůli délce vln řádu kilometrů) zařízení na pobřeží, o kterých se vykládá, že dokážou ugrilovat krávu, když se tam náhodou zatoulá. Pochybuju, že něco takového může mít sebou ponorka. Natož černá skříňka.

0/0
3.6.2009 17:04

notebook.r51

Překladatelské perly

Já všechno stranou ležet nechat musel a hned psát ;-D

VYSOKOFREKVENČNÍ VYSÍLAČKA je první bonbónek. Přepisovatel má zřejmě doma hafo nízkofrekvenčních vysílaček, že to tak zdůrazňuje. Ještě že taky nenapsal, že normálně (nad pevninou) se používají VELMIVYSOKOFREKVENČÍ vysílačky.

A ten dosah radaru 160 km je taky perla, nemělo to být náhodou 185 km? V letectví se používají námořní míle, takže jako evivalent těch 100 mil (plus mínus autobus) by to bylo pikantnější. Zvláštní, že nedaleko je asi tak 16 km a daleko 160 km. Proč asi?

Podobně jako občas u návodů k použití, když člověk nemá k dispozici originál, často tápe, jak to asi bylo v originále napsáno, že to ten šašek takhle přeložil. V tomto případě je obojí naštěstí jasné. Pokud to překládal stroj, je to špica. Pokud člověk, Rv

0/0
2.6.2009 16:59

IgorAlelujev

Re: Překladatelské perly

stroj to neprekládal neb to jest vykucháno z

www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/06/01/AR2009060100673.html

a clánku bezprostredne následujícího.

vykucháno, smontováno a vysperkováno vlastními vedeckými poznatky :-)

0/0
3.6.2009 1:27

VlastaH

Re: Překladatelské perly

VYSOKOFREKVENČNÍ VYSÍLAČKA mě taky nadchla, ale netuším, co byl originál. Prozraď! Ať rozšířím svou sbírku šílených překladů....

0/0
3.6.2009 17:35

notebook.r51

Re: Překladatelské perly

Vysokofrekvenční=HF=KV=krátkovlnná

VHF=VKV (tohle je běžné, Very High Frequency = velmi krátké vlny)

Přes oceán samozřejmě VKV (letecké pásmo je 118-136 MHz AM) nedostříknou, takže se používají nejrůznější kmitočty v pásmu KV od 16 po 100m, čím delší (=nižší kmitočet, až ke 3 MHz) tím se lépe šíří.

0/0
3.6.2009 23:26

iuos

hmm

všude se ukazuje neskutečně technický vychytávky a pak se jen tak ztratí letadlo......    stejně jako se občas ukáže, jak je  možný navýst raketu na cíl s centimetrovou přesností... a pak se ukážou záběry, že to padá mimo :-)

0/0
2.6.2009 15:57

Flynn

Re: hmm

Anebo s centimetrovou presnosti do civilniho letadla

0/0
2.6.2009 17:16

blekkal

Re: hmm

Jistě. A riskovat, že tam má rus někde zaparkovanou šmírovací ponorku, nebo kouká z některé z družic, na kterých mu ještě zbylo nějaké uhlí na omezený provoz...

0/0
3.6.2009 3:32

Woodward

kdoví, jestli ten airbus

nesundala americká konkurence:-P

0/0
2.6.2009 15:55

wartas

Re: kdoví, jestli ten airbus

 žeby to byli Rusové a nebo marťané. Než něco napíšeš tak používej mozek.

0/0
2.6.2009 16:00

Woodward

Re: kdoví, jestli ten airbus

inu, o tom, že se boeingu airbus nezamlouvá, se ví už hodně dlouho. marťani tady žádný éra neprodávaj - aspoň se o tom neví. a rusové pořádný letadlo neuměj.:-P

0/0
2.6.2009 16:03

Flynn

Re: kdoví, jestli ten airbus

Rusove ze poradne letadlo neumeji? Chlapce, nedivej se na svet jen tak cernobile...

0/0
2.6.2009 17:17

zimní okvětní lístek

Re: kdoví, jestli ten airbus

jojo, taky dobrá a ještě tu o smolíčkovi;-D

0/0
2.6.2009 16:12

Flynn

Re: kdoví, jestli ten airbus

Mno, kdyz to mohla udelat Swissu v r. 2001 blizko pobrezi USA, tak proc ne uprostred Atlantiku beze svedku?

jako podpurne ctivo doporucuji knihu MAYDAY

0/0
2.6.2009 17:15

blekkal

Re: kdoví, jestli ten airbus

Civilní letadla tu zpravidla sestřelovala ruská špína. To jen tak pro pořádek.

0/0
3.6.2009 3:29

barbudo

Re: kdoví, jestli ten airbus

... udělejte si statistiku ... pro pořádek ..

0/0
3.6.2009 11:44

captain cook

Re: kdoví, jestli ten airbus

"Mayday" je cista dobrodruzna fikce, novela, ktera vysla 1979. "1979 .. the hardcover release of Block's first novel, Mayday (with

his boyhood friend Nelson DeMille), an airplane ADVENTURE story. The novel was updated and released again in paperback by Warner Books

in January 1998."

 Letadlo Swiss Air, McDonnell Douglas MD-11 o nemz mluvis, nehavarovalo v 2001, ale 1998. Materialu na Internetu je o tom dost, v kostce : http://en.wikipedia.org/wiki/Swissair_Flight_111

Celkem nevidim moc souvislosti. Tam byl pricinou ohen na palube, castecne zpusobeny nedostatecne vyzkousenym zabavnym systemem a jeho nevhodnosti pro instalaci v letadlech (rozhodnuti firmy Swissair). Piloti nejenze meli dost casu na predani informaci letecke kontrole, oni mirili na vyznacene nahradni letiste na pristani a meli oznacenou oblast pro zbaveni se prebytecneho paliva. Tvrdit, ze havarka mela neco delat s nejakou "sabotazi od Boeingu" je absolutni peachovina, vymyslena senzacechtivymi mozecky.

0/0
3.6.2009 7:24

snickim

GPS

Je zvláští, že v době, kdy celkem běžně používají logistické firmy sledovací GPS systémy pro své kamiony a přesně vědí každou minutu, kde jsou, tak to samé neexistuje pro letadla.

Proč? Chápu, že třeba nad oceánem by asi přesnost na 5m nebyla možná kvůli menšímu počtu družic, ale oproti současnosti, kdy hledají letadlo ve čtverci o straně několika desítek mil, by to fakt bylo zlepšení.

0/0
2.6.2009 13:53

5alfa

Re: GPS

Na pevnině to sledování funguje téměř spolehlivě, protože pro nikoho opravdu není problém zjistit přesně SVOU polohu přes GPS. Na mori a ve vzduchu je to naopak ještě lepší, protože vidíš více družic GPS systénu, nebrání stromy, stavby, hory na obzoru. Takže problém je tu polohy sdělit do ústředí.

Na zemi nejčastější kanál přes signál mobilních operátorů. V letadle by signál musel jít jen a jen přes družici. Což se zjevně zatím nepoužívá. Takže pilot z informací své GPS nejspíš přesně věděl kde je. Pokud byl na palubě zkrat, tak jen tuhle informaci nestačil nikam předat.

0/0
2.6.2009 14:28

milanzitka

Re: GPS

Například přepravní společnost UPC má na svých dopravních letadlech zaveden systém (nevím teď z hlavy jak se jmenuje), který funguje opačně než radar, tj. že z letadla vysílá signál, který zachytávají v řídících centrech na zemi. Nemůže se tak stát, že by ztratili své letadlo z dohledu a můžou sledovat veškerý pohyb v reálném čase. Tento systém navíc odesílá i další údaje než jen pozici (výšku, rychlost,...)

Proč se tento systém nepoužívá u všech letadel je mi záhadou.

0/0
2.6.2009 14:29

Manstein

Re: GPS

Pouziva se skoro u vsech dopravnich letadel. To, co vidi rizeni letoveho provozu "na radaru" je ve skutecnosti informace z letadla - radar zjisti jen polohu a ne rychlost atd. Jde o to, ze tato informace je prijimana jen z relativne blizkeho okoli, ne nad Atlantikem.

0/0
2.6.2009 15:15

5alfa

Re: GPS

Jakmile za kilový balík z Ria do Paris zaplatíš 50 dolarů i AF, takže pruměrně za cestujícího i se zavazadlem to bude 5000$, pak tento systém jistě bude na všech letadlech... :-)

0/0
2.6.2009 15:52

marwill

Re: GPS

Ať tak či tak, chtělo by si to nejprve něco nastudovat o GPS systému (ta zmínka o menším počtu satelitů nad mořem je nesmysl) a taky předchozí by měl vědět, že všechna letadla mají tzv. odpovídač a spoustu dalších komunikačních zařízení. Problém je se z prostřed oceánu někam dovolat.

0/0
2.6.2009 15:09

VLDX

Za pár dní s nimi letím

konkrétně s Air France. Tak jsem zvědavý.:-/

0/0
2.6.2009 13:48

snickim

Re: Za pár dní s nimi letím

Klídek, to bude OK. Letěl jsem týden po pádu jejich letadla s Turkish Airlines a žádný problém.

Pravděpodobnost hovoří ve prospěch letu s Air France. R^

0/0
2.6.2009 13:55

Woodward

Re: Za pár dní s nimi letím

to je vždycky nejjistější, letět po katastrofě. počet pravděpodobnosti je na tvý straně;-D  

0/0
2.6.2009 16:04

Flynn

Re: Za pár dní s nimi letím

Doporucuji si jeste vzit na palubu s sebou bombu. Pravdepodobnost, ze se na palube jednoho letadla budou nachazet dva pekelne stroje je asi jedna k miliarde...

0/0
2.6.2009 17:14

USB_hub

Re: Za pár dní s nimi letím

tema nevesele, ale tva poznamka me pobavila ;-DR^

0/0
2.6.2009 21:01

VlastaH

Re: Za pár dní s nimi letím

"Operace, kterou podstoupíte, se povede tak jedna z pěti. Ale buďte klidný, teď zrovna se nám čtyři nepovedly..."  Aneb dezinterpretace počtu pravděpodobnosti.

0/0
3.6.2009 16:58

spacewolf

...

Nas Oceanic 815, tedka jsou nekde na ostrove.

0/0
2.6.2009 13:43

MC MC

brrr

od teď mě bude děsit letět na oceánem ... netušil jsem, že uprostřed vody nás nesleduje satelit nebo tak něco ...

0/0
2.6.2009 13:05

jeenedobik

Re: brrr

Boží oko tě sleduje všude, tak se neboj!

0/0
2.6.2009 13:15

Bůh Nejvyšší (14)

To, že nejsi paranoidní ještě neznamená,

že po tobě nejdou! ;-D

0/0
2.6.2009 14:15

petyo

Re: brrr

Tak ono pokud se letadlo dostane do problému je ti celkem jedno jestli tě někdo sleduje nebo ne. To má význam jen pro záchranáře a ti zase nemají co na práci pokud se letadlo zřítí v noci uprostřed Atlantiku. Takže bych to tak nežral. Oni se to letadlo teď snaží najít jen z toho důvodu aby zjistili co se stalo a mohli se toho případně příště vyvarovat.

0/0
3.6.2009 9:29





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.