Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kniha snímků od StB vznáší otázky: je to věda, umění, nebo porušení zákona?

"Přes zvrácenost účelu, za kterým byly pořízeny, mají pro současníky nechtěné kouzlo," píše na stránkách iDNES.cz Jiří Šťastný. Řeč je o snímcích v knize Praha objektivem tajné policie, kterou vydal Ústav pro studium totalitních režimů. Neschyluje se tu k dalšímu skandálu, zneužitelnému proti pracovníkům ústavu zavilými odpůrci obnažování přízemních rysů naší minulosti?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

khaos

keby tisíc opíc

"keby tisíc opíc, tisíc rokov, mlátilo, do tisícora písacích strojov, jedna z nich by zaručene, náhodou "stvorila", dielo hodné shakespeara" tak toto príslovie, sa zdá byť potvrdené v praxi. použitie modernej techniky "fotogrfie", iba "tvorivý" proces, neuveriteľne zrýchlilo. ale ten čo tie fotky zverejnil, si mal pítať povolenie od ĺudí čo sú na nich zachytený, a zdá sa že aj od stbákov čo ich fotily, pretože sú autori, čiže vzniká u nich nárok na "honorár" . čo je fakt riadny dvojzmysel, musia byť ohodnotený za "spoločenský" prínos, keďže skutočne "stvorili" umelecké dielo, a zároveň potrestaný za porušovanie zákonov..:-P

0/0
5.7.2009 12:00

petrph

privatizovat

Tak tohle asi není ta nejlepší cesta jak Ústav pro studium totalitních režimů prezentuje svojí činnost. Před nedávnem její pracovník předal okopírované dokumenty o Kunderovi bulváru, dneska Ústav vydává "uměleckou" knihu fotografií, se snímky vytaženými ze spisů.

Pokud chtějí pokračovat tímto způsobem, asi by bylo nejlepší tento ústav , placený ze státních peněz,zprivatizovat, a a´t si na sebe vydělává stejně jako ten bulvár..

0/0
2.6.2009 9:51

Kalenka

jj to byla ta doba kdy fízlován byl jen někdo a ne každý

a každá pošta, každý telefon, asi taky každý přispěvek do diskuze, (v aglii už i pohyb spzetek)...;-(

0/0
30.5.2009 11:12

snaduzdost

Na takovou otázku

může přijít jenom blb nebo uplacený novinář

0/0
28.5.2009 14:18

Lee Harwey

Problém s veřejným užitím fotek není nijak nový

Doba se otočila o 180 stupňů a je třeba ukázat na používané metody a spravedlivě se předvolebně rozhořčit. A tak se vyjmou z bývalých objektových svazků fotky a použijí se bez souhlasu fotografů (ti byli stejně ve služebním poměru a co zhotovili bylo statním majetkem) a hlavně bez souhlasu zobrazených osob. A to nejde. To je narušení práva na soukromí, na ochranu osobnosti. A to je na žalobu. Takže tak pánové Žáčku, Bosáku, Vitvare etc. budete muset čelit žalobám. Kdyby jste vydali knihu s fotkami Prahy, pražské architektury, různých zákoutí a zvláštností, byť byly pořízeny všemi tajnými, co jich tehdejší tajná policie měla a k nim dali komentáře věnující se stavebním formám, tak jste to mohli vydávat na pokračování. V okamžiku, kdy jste identifikovali jediného člověka na zveřejněném snímku a neměli jeho souhlas (nebo souhlas žijícího potomka) máte zaděláno na problém. Ale to vy jistě dobře víte, ne? Copak se dnešní agenti ptají sledovaných osob na souhlas s focením do dokumentace...

0/0
27.5.2009 15:11

kodjos

Re: Problém s veřejným užitím fotek není nijak nový

á prase HARWEY z Ameriky nesouhlasí..

protože má za to peníze od DIMUNA A BROŽOVÉ..

VŮL JEDEN

0/0
29.5.2009 8:44

černej oes

Re: Problém s veřejným užitím fotek není nijak nový

A kdo je bude žalovat? Snad to, které štvala komunistická pakáž? Nebo že by snad ty?

0/0
30.5.2009 14:42

strycek-Joe

Dnes nás hlídají kamery na každém kroku

ale proč bychom se nerozčilovali nad fotkami soudruhů ? Dnes jsme si na vlastní totalitu již zvykli, proč si nerýpnout do Husáka, k čemu by jinak byl Úřad pro vyšetřování či BIS ?

0/0
27.5.2009 6:45

takyjá

Re: Dnes nás hlídají kamery na každém kroku

;-D;-D;-DR^

0/0
27.5.2009 7:16

itek

nazdar

;-(Hurá konečně vyhrála cibulkova strana .Diktatůra IDNES je stále v pokročilém stádiu rakoviny.Na Vás není žádná chemoterapie.;-(:-P

0/0
26.5.2009 20:25

takyjá

Re: nazdar

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
27.5.2009 7:17

takyjá

Nevím:-))))))))))))))

to dnešní digi foťáčky BIS-u, CIA a Mosadu mají kvalitnější fotečky:-)))A fotí nejen v Praze:-)))Tatkže STB šla s dobou, byli foťáky na film-černobílý dnes jsou digiťáky:-)tak o co se přete?:-))O obsah? ten je stejný i dnes:-))Tí co byli sledováni dříve ,nejsou, a jsou sledováni tí co nebyli sledováni :-))prostě role se vyměnili:-))Ale zem se vykrádá vesele dál:-))tedy ne:-))jen tuneluje a lobuje,nikdo o ničem neví, všichni jsou blbí a počůravají se;-D;-D

0/0
26.5.2009 18:51

vtech

Re: Nevím:-))))))))))))))

Stacil jen nadpis. Opravdu nevis.

0/0
27.5.2009 12:57

pinguone

.. je to umeni jak vedecky porusit

..zakon..;-D  jestli soudruzi nemaji svoleni zijjich ke zverejnen,pak maji problem..a je jedno jestli jsou  osoby kompromitovany.. ono totiz staci ,ze se o ne ometalo bolsevicke STB.. to staci slusnemu cloveku k vyvolani nevolnosti...

0/0
26.5.2009 12:40

swiss111

kdo voli jakekoliv soudruhy se msti jeste svym detem

0/0
26.5.2009 11:59

barbudo

Re: kdo voli jakekoliv soudruhy se msti jeste svym detem

... třeba soudruha vlajkonoše ozbrojenou pjesťyčku Myrdu Mamuleviče Tupolhánka?

0/0
26.5.2009 18:59

TAPKIN

Týýý brďo

ta starožitná průmyslová kamera v kočárku........

0/0
26.5.2009 11:49

Jirka Ščobák

Je ...

... jedno, co to je, ja si knihu koupim.

0/0
26.5.2009 11:21

Najen

zveřejnit

zveřejnitR^ zveřejnit R^zveřejnit! Je to dobře! !

0/0
26.5.2009 9:41

takyjá

Re: zveřejnit

očišťovat se, očišťovat se, očišťovat se;-Djako jediní v celé EU;-Dmá to i výsledky už vyčišťují?:-)))))))))))))))

0/0
26.5.2009 18:53

Pro-amnesty

Podívejte se na čínské "estébáky"...

... jak sledují mírumilovného čínského disidenta Hu Jia a obtěžují jeho manželku:

http://www.amnesty-brno.estranky.cz/stranka/veznove-v-meste-svobody

A zastaňte se čínského "kyberdisidenta", kterého dostali "estébáci" za mříže:

http://www.amnesty-brno.estranky.cz/stranka/adoptovany-cinsky-kyberdisident-huang-jinqiu

0/0
26.5.2009 8:41

username

Co to kecáte za jnesmysly?

Co to plácáte? Jestli nechápete, že ty fotky mají nějakou uměleckou hodnotu, tak pište o něčem jiném, tady je to naprosto zřejmé - unikátní záběry staré Prahy, lidí i někdy zajímavých setkání (kvůli kterým to často fotili), navíc překvapivě kvalitních na to, jakým způsobem to bylo foceno.

A že to nelze považovat za věrné, protože odmazali černé okraje a protože autor musel z milionu fotek vybrat sto? No to už jste fakt spadli na makovičku

0/0
26.5.2009 8:38

fanda357

Re: Co to kecáte za jnesmysly - nepochopil

Na množství těch fotografií nejsou zachyceny památky (anebo jen okrajově), ale pouze tváře osob. A to je ten problém - jedná se o žijící osoby, bez jejichž souhlasu nelze tyto snímky publikovat - proto ta účelovost s "uměním". A o tom je tento článek - typicky "český" výklad práva (= účelový, obcházející smysl konkrétního právního ustanovení)

0/0
26.5.2009 8:50

jollyjokes

Re: Co to kecáte za jnesmysly - nepochopil

To by byla pravda, kdyby ti lidé byli zachyceni v nějakých kompromitujících situacích. To o těchto fotkách neplatí - jedná se o zajímavé dokumentární fotografie.

Mě docela udivuje, že lidi nevidí jako problém bulvární fotografie "vykouklých bradavek" a "kalhotek" takzvaných celebrit. Rv

0/0
26.5.2009 10:07

fanda357

Re: Co to kecáte za jnesmysly - nepochopil

Ale ona jsou chráněna osobní práva jako taková - když už nic jiného - ten člověk, co vydal knihu, vydělává na fotkách jiných osob a je jedno, jestli to jsou bulvární nebo nebulvární - u těch celebrit - alespoň vidíte, že se tak děje za jejich souhlasu - vše je pečlivě připraveno a naplánováno, žádná "náhodná vykouknutí" neexistují

0/0
26.5.2009 10:36

takyjá

Re: Co to kecáte za jnesmysly - nepochopil

měl by odvézt peníze těm co jsou na fotkách,pokud mu nedali svolení:-))))))))

0/0
26.5.2009 18:54

jollyjokes

Re: Co to kecáte za jnesmysly - nepochopil

Podle toho, co píšete, by nesměly vycházet fotografie, na kterých jsou lidi. Myslíte, že fotograf nějaké demonstrace obchází stovky lidí a žádá je o souhlas se zveřejněním jejich tváře? Pokud jde o fotografii z veřejného prostoru, která nestaví dotyčného do kompromitujících souvislostí, není její zveřejnění nic neetického.

0/0
28.5.2009 11:15

černej oes

Re: Co to kecáte za jnesmysly - nepochopil

Budeš se asi divit, ale na vydání knihy se vydělá mnohem méně, než si myslíš. A na knize fotogafií zvláště...

0/0
30.5.2009 14:46

12345hanka

Re: Co to kecáte za jnesmysly?

Možná, že kdyby si esesáci fotili momentky z výslechů a poprav, mělo by to taky nějakou uměleckou hodnotu? To jste chtěl říct?

0/0
26.5.2009 9:31

EWCZ+

Re: Co to kecáte za jnesmysly?

To nejspis rict nechtel, taky tam zadne vyslechy a popravy nejsou. A urcite by bylo skoda nechat tyto dokumenty doby hnit nekde v archivech.

Ale kdyz uz jste to nadhodil s temi drastickymi scenami -   videla jsem v galerii Centre Pompidou fotky z performanci, ktere by klidne s temi vyslechovymi mohly soutezit.  Cetla jsem okolo toho nejake reci ve stylu ze i nasili muze mit svou estetiku (coz se rika i o treba Tarantinovych filmech)...takze vlastne proc ne? V dnesni dobe je mozne vsechno.

0/0
26.5.2009 10:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.