Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát nás chce zničit, brání se soukromé školy úsporným škrtům

Soukromé školy se obávají, že je chce stát zlikvidovat. Vyděsila je jediná věta v posledním návrhu bývalého ministra financí Miroslava Kalouska. Mezi způsoby, jak udržet schodek státního rozpočtu na 150 miliardách, Kalousek mimo jiné navrhl "omezení či zrušení výdajů na podporu soukromým školám".

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

rebbe

Soukromé školy, třeba církevní, nejsou pro kohokoliv

takže také kdokoliv není povinnen, na ně přispívat. Dětičky milionářů, které mají problémy s pílí, by jinak měly nárok na místo ve zvláštní státní škole.V té soukromé budou za slušné příspěvky dotlačeny k maturitě, výsledek však nebývá pro společnost nijak pozitivní. Daleko důležitější je, podchytit talenty z rodin, kde vzdělání nepatří k prioritám a umožnit tak vzdělání i když to rodině žáka nevyhovuje. Nemusí to být zrovna chudé rodiny, ale i v některých běžných rodinách je důležitější fotbal než prospěch dítěte.

0/0
11.5.2009 16:36

veš na pleši

Re: Soukromé školy, třeba církevní, nejsou pro kohokoliv

A to jako myslíš, že na soukromé školy chodí jen dětičky milionářů? Chodila jsem na soukromou zdravotku a milionář tam nebyl nikdo. Jeden kluk třeba školné hradil ze svého sirotčího důchodu.

0/0
12.5.2009 0:55

hnedka_zdrapana

hmmm

Nemam naprosto nic proti zruseni dotaci soukromym skolam. Ale nejdrive se musi narovnat soucasny dumpingovy system, kdy danovi polatnici musi platit za verejne skoly i kdyz deti posilaji do skol soukromych, tedy casto plati 2x Je to stejne jako kdyby stat zacal provozovat obchody s jidlem a dotoval v nich ceny, aby byly nulove. Skolstvi komplet bez vyjimky zprivatizovat, zrusit dotace skolam a jen v oduvodnenych pripadech prispivat primo detem.

0/0
11.5.2009 12:35

pavelpat

Re: hmmm

To by vedlo ke vzniku systému,který je v USA (elitní univerzity, ale ostatní vzdělání je velká bída). Já jsem pro systém se státními školami, které mají omezený počet míst,a pak ať klidně existují soukromé školy, které ale musí splňovat stejná kriteria pro výuku jako státní. 

0/0
11.5.2009 13:09

hnedka_zdrapana

Re: hmmm

Ja nemam nic proti tomu, kdyz budou nektere skoly v rukou statu, ale musi byt pro vsechny rovne podnminky - tedy zadne dotace statnim skolam z penez danovych poplatniku. V opacnem pripade se jedna o ukazkovy pripad dumpingu a nekale konkurence, coz uz jsem psal predtim.

Jinak v Anglii je podobny system ve zdravotnictvi jako to co popisujes. Elitni soukrome zdravotnictvi a nekvalitni statni. Pricemz z toho statniho se nelze vyvazat. Nejlepe jak tu elitnost odstranit je zbavit se toho verejneho systemu.

0/0
11.5.2009 13:22

_m-

Re: hmmm

Nějak nechápu - státní škola je školakterá je zřizovaná a řízená státem, tudíž i financovaná státem. Kde jinde bere stát prostředky, než z našich daní?

Vzhledem k tomu, že vzdělání je to nejcenější co vůbec máme pokládám za nevhodné svěřit ho pouze do soukromých rukou. Naopak - kvalitní státní školství na prvním místě  by mělo být doplněno školami soukromými. 

0/0
11.5.2009 15:19

Rudla.

???

Snížení dotací ohrožuje demokracii???

0/0
11.5.2009 12:23

hnedka_zdrapana

Re: ???

Demokracie je diktatura vetsiny a tedy tento navrh s ni neni nijak v rozporu. U nas je spouste ynteligentu, pro ktere plati myslenkovy pochod, ze demokraticke = " to co se mi libi" a nedemokraticke = "to co se mi nelibi".

0/0
11.5.2009 12:37

Fidel Castro v plne sile

4 mld Kč...

budou muset stačit dvě, no...:-)

0/0
11.5.2009 11:57

kuk.vykuk

Né jenom školství

Naše současná vláda likviduje vše, krom megakapitalistů a nej manažérů.

0/0
11.5.2009 11:54

hanica123

přečtěte si zákony

soukromé školy jsou nejlépe kontrolované peníze ve školství a nejúčelněji vynakládané, jenže to byste musel znát zákony-nejen č.306, ale i školský zákon a kontroly FÚ, ČSSZ, zdravotní atd.

0/0
11.5.2009 11:52

hanica123

nezáviďte, není co

MÝLÍTE SE, ŽE JDE O DĚTI BOHÁČŮ, BOHÁČŮ U NÁS NENÍ TOLIK A VĚŘTE, ŽE NA TYTO ŠKOLY CHODÍ DĚTI OBYČEJNÝCH LIDÍ A MUSÍ HODNĚ DOBŘE HOSPODAŘIT, ABY TO ZVLÁDLI A SAMI STUDENTI CHODÍ ČASTO NA BRIGÁDY, PROTOŽE CHTĚJÍ DOBŘE STUDOVAT NA DANÉ ZVOLENÉ ŠKOLE....BY MĚ ZAJÍMALO, JAK SE NA VEŘEJNÉ ZÁKLADCE UČILI NĚKTEŘÍ ZDEJŠÍ DISKUTÉŘI:-):-):-)

0/0
11.5.2009 11:44

pavelpat

Re: nezáviďte, není co

Máš pravdu, nechodí tam jen boháči. Chodí tam i studenti, kteří by za normálních okolností (myšleno na kvalitní škole) nestudovali a museli by jít pracovat.Chyba je, že u nás (skoro)každý zaměstnavatel hledí jen na tituly.

0/0
11.5.2009 13:13

hanica123

PROČ TOLIK ZHAZOVÁNÍ A ZLOBY?

SOUKROMÉ ŠKOLY JSOU VĚTŠINOU VOLENY PRO SVOU NABÍDKU ROVNOU, OBČAS SE ZACHRAŇUJE NĚKDO, KDO SE NEDOSTAL NA CO CHTĚL, VÝJIMEČNĚ  SLABÝ ŽÁK...A KUPODIVU V NAŠEM KRAJI ABSOLVENTI SOUKROMÝCH ŠKOL NEKONČÍ NA PRACÁKU!!!

mÝLÍTE SE, ŽE JDE O DĚTI BOHÁČŮ, BOHÁČŮ U NÁS NENÍ TOLIK A VĚŘTE, ŽE NA TYTO ŠKOLY CHODÍ DĚTI OBYČEJNÝCH LIDÍ A MUSÍ HODNĚ DOBŘE HOSPODAŘIT, ABY TO ZVLÁDLI A SAMI STUDENTI CHODÍ ČASTO NA BRIGÁDY, PROTOŽE CHTĚJÍ DOBŘE STUDOVAT NA DANÉ ZVOLENÉ ŠKOLE....BY MĚ ZAJÍMALO, JAK SE NA VEŘEJNÉ ZÁKLADCE UČILI NĚKTEŘÍ ZDEJŠÍ DISKUTÉŘI:-):-):-)

0/0
11.5.2009 11:42

hanica123

PRO VYJASNĚNÍ SITUACE

Re: K čemu je dotace na žáka?příspěvek= normativ na žáka se používá na mzdy a odvody zpět státu, včetně 35% zaměstnavatelských odvodů, které ze zákona veřejným školám hradí stát:

takže nikoliv plat, ale mzda a hodina má 60 minut, nikoliv 45minut

a státu se vrací 35% a odvody z mezd- cca 25000 zaměstnanců (si spočítej, co se státu vrátí....jde o cca 90 000 žáků

jistě uznáš, že každé dítě má nárok od státu na vypočítaný normativ....veřejné školy navíc mají platové tabulky- státní zaměstnanci a podporu zřizovatele na provoz(obec, kraj, stát)

0/0
11.5.2009 11:42

Dr. Muroň

K čemu soukromé školy? Soukromě za státní?

Soukromé školy umožnily studovat těm méně nadaným, rodiče zaplatí a dítě získá maturitu. V pořádku, ale proč to ještě dotovat ze státního? Soukromé - dělámi si co chceme, dohled státu minimální. Ale státní dotace, ta být musí ...

Státní školy díky tomu degradovaly taky, na střední školu dnes vezmou každého, naopak je problém žáky sehnat, díky menšímu počtu dětí. Do učení nejde téměři nikdo, přitom vyučení pak chybí a nahrazují je zahraniční dělníci.

Soukromá škola by neměla mít od státu žádné peníze. Ne jak uhrála ta jejich lobby, dostat peníze od státu ve výši 70% jak na státní škole a dále peníze od rodičů. Takže budem rušit státní školy pro neobsazenost a peníze nacpeme soukromým subjektům, s minimální státní kontrolou? Naše soukromé, státe nemluv do toho?

Chybný je i koncept dotovat dle žáka, vede k honbě za žáky/ penězi, na úkor kvality.

0/0
11.5.2009 11:33

camel133

Re: K čemu soukromé školy? Soukromě za státní?

Nic v pořádku na tvé první větě není, máš dost pokřivené vnímaní věci. Lidi, jak můžete být tak blbí a závistiví??? Na tomhle podnikání nikdo nezbohat, koukněte na dráhy, státní úředníky se schválně podělanejma arbitrážema, tam mizej miliardy a vy? Kecy, kecy, závist...

0/0
11.5.2009 11:40

Dr. Muroň

Re: K čemu soukromé školy? Soukromě za státní?

Nevím komu tykáš, blbečku. Bývalý komunista? Říkáme si soudruhu a tykáme si?

K tomu moderní kecy o závisti?

0/0
11.5.2009 11:42

camel133

Re: K čemu soukromé školy? Soukromě za státní?

Bývalej komouš seš leda ty, pako. Tykám každýmu tady, je to normální a neuráží to. Na rozdíl od tvé stupidní reakce. Závist z tebe čiší, ale moderní to fakt není.

0/0
11.5.2009 11:48

Dr. Muroň

Re: K čemu soukromé školy? Soukromě za státní?

Každýmu tyká leda hovado. Dřív to dělali komunisti. Tykej si na porno chatu, tam to snad tak funguje. Tady i jinde si lidi v diskusním foru běžně netykají.

0/0
11.5.2009 11:53

Blizz

Re: K čemu soukromé školy? Soukromě za státní?

Běž psát svoje moudra někam jinam rádoby vtipálku, na internetu se tyká uplně běžně.

0/0
11.5.2009 12:02

vaclav13

Re: K čemu soukromé školy? Soukromě za státní?

Podle někoho možná ano, ale k slušnému vychování to na takovémto typu diskuse nepatří. Tykání lze akceptovat v různých klubech a zájmových diskusních fórech, atd.

0/0
11.5.2009 12:29

camel133

Re: K čemu soukromé školy? Soukromě za státní?

S holkama si narozdíl od tebe tykám naživo, chudáku.

0/0
11.5.2009 12:17

První z posledních

soukromé školy pro děcka zbohatlíků ??? odstřihnout

od peněz, ať si to platí jejich fotříci :-©[>-]

0/0
11.5.2009 11:19

Dynko

Re: soukromé školy pro děcka zbohatlíků ??? odstřihnout

ne kazdy, kdo ma vyssi plat nez ty, je "zbohatlik"

0/0
11.5.2009 11:30

camel133

Re: soukromé školy pro děcka zbohatlíků ??? odstřihnout

Nejsem zbohatlík, závistivej lemple, ale na to, abych dal své dceři slušný vzdělání, na to mám.

0/0
11.5.2009 11:32

Dynko

Re: soukromé školy pro děcka zbohatlíků ??? odstřihnout

R^R^

0/0
11.5.2009 11:32

Dr. Muroň

Re: soukromé školy pro děcka zbohatlíků ??? odstřihnout

Funguje to tak, že soukromá škola poskytne "vzdělání" (papír, tj. maturitu) i méně nadaným. Nenaučí zpravidla více, ale méně.

OK, nevadilo by mi, že si někdo zaplatí, aby méně nadané dítě získalo vzdělání - skutečné znalosti, dovednosti. Ale dvě podmínky. Za své, stát nemůže dotovat nestandardní postupy. Dále - musí být zachována kvalita a množství vědomostí. Ať třeba někdo studuje o rok, dva déle, to mi nevadí. Vadí mi ale, když se dostane papír za peníze rodičů - a se 70% státní dotací.

0/0
11.5.2009 11:37

arrosage

Re: soukromé školy pro děcka zbohatlíků ??? odstřihnout

Tak proč potom chceš peníze po státu? Nějak si protiřečíš.. (aha, to ne ty, to škola..)

0/0
11.5.2009 11:38

camel133

Re: soukromé školy pro děcka zbohatlíků ??? odstřihnout

Nechci od státu nic jinýho (resp. škola), než dostávají všichni ostatní (resp. školy). Akorát jsem ochoten si ještě připlatit za vyšší kvalitu. A to je to co vadí vám lemplům, klidně ať je všechno blbě, jen když to nikdo nebude mít lepší...

V čem si protiřečím?

0/0
11.5.2009 11:44

vaclav13

Re: soukromé školy pro děcka zbohatlíků ??? odstřihnout

No, pokud je to za kvalitu, tak budiž, jenže u nás se z toho opět stavá spíš určitá ikona. V některých kruzích to zkrátka znamená být IN, mít děti na soukromé škole a kvalita už se tak moc často nesleduje.

0/0
11.5.2009 12:26

camel133

Re: soukromé školy pro děcka zbohatlíků ??? odstřihnout

V kterých kruzích? No a co, že je někdo trouba a jediný, co ho zajímá, že chce kamarádům vykládat, že má dítě na soukr. škole. Tím ohromí leda blba. Pokud jde o kvalitu, je to jako se vším, někdo kouká jen na cenu, někdo i na kvalitu.

0/0
11.5.2009 15:02

Fidel Castro v plne sile

Re: soukromé školy pro děcka zbohatlíků ??? odstřihnout

a co z ní bude?:-)

0/0
11.5.2009 11:39

Dr. Muroň

Re: soukromé školy pro děcka zbohatlíků ??? odstřihnout

Jinak přímo k příspěvku - vzdělání nikdo nikomu nedává, to se říkalo za bolševika. Naučit se musí každý sám. Dát jde jen papír o vzdělání, vědomosti do hlavy nikoli.

Dřív si lidi za vzdělání taky platili. Sedlák pak říkal o synovi, mám doma vola za sto tisíc. Tehdy šlo zaplatit studium, dobu strávenou na škole. Neznamenalo to ale zaplacení diplomu, na to tehdy musely být vědomosti.

Nerad bych, aby "vzdělání" znamenalo doklad, jak bohatí rodiče byli či kolik byli ochotní do dítěte investovat. Má to znamenat vědomosti, kvalifikaci, nic jiného.

0/0
11.5.2009 11:41

pavelpat

Re: soukromé školy pro děcka zbohatlíků ??? odstřihnout

Z mých zkušeností jsou veřejné školy "slušnější" než soukromé :-P

0/0
11.5.2009 13:16

Elévka

Re: soukromé školy pro děcka zbohatlíků ??? odstřihnout

Nejsme zbohatlíci ani omylem, ale synova státní VŠ nějakých 120 km daleko nás se vším všudy vyšla měsíčně na 7000 Kč (kolej, strava, jízdné, kapesné atd.). Teď studuje kombinovanou formou na soukromé VŠ 20 km od domova a vyjde to na půlku. :-) Já sama studuju soukromou VŠ taky, není to o nižší úrovni a zaplaceném titulu, spíš o přístupu z obou stran - platím si to, tak se nějak snažím, škola se zase snaží individuálně vyjít vstříc, aby nepřišla o platícího zákazníka. Ale rozhodně je třeba znalosti prokázat stejně jako na jiných školách. Holt jsou rodiče, kterým není líto propít  a prohulit spoustu prachů měsíčně, ale do vzdělání to nedají ani omylem a budou jenom nadávat a kritizovat. Přitom není lépe investovaných peněz než do vzdělání, neboť není horší srážky nežli srážky s blbcem. :-P 

0/0
11.5.2009 12:25

pavelpat

Re: soukromé školy pro děcka zbohatlíků ??? odstřihnout

Zajímal by mě (myslím to upřímně :-) ) název soukromé VŠ, kde se musí prokazovat znalosti...

0/0
11.5.2009 13:18

good_luck!

Re: soukromé školy pro děcka zbohatlíků ??? odstřihnout

milá Elévko, nejsem proti soukromému školství. Ovšem pokud studuješ VŠ za takové peníze jako uvádíš.... Už jen to mi dává představu o úrovni studia.

Uznávám, existují prestižní soukromé školy, ale bohužel moje zkušenost je, že na soukromou školu jdou většinou děti rodičů, kteří mají tak max. maturitu (většinou učňák), ovšem rodiče v rámci podnikání zvětšili své řemeslo na firmu o několika zaměstnancích. Děti tedy podají přihlášku/několik příhlášek na státní školy a poté po neúspěchu u přijímaček se hlásí na "prestižní" soukromou školu a na ty socky ze státních škol prskají

0/0
11.5.2009 13:28

veš na pleši

Re: soukromé školy pro děcka zbohatlíků ??? odstřihnout

Zajímavé! Tak z jiné stránky: chodila jsem taky na soukromou školu. Školné bylo 2 350 měsíčně, tak nevím, proč by udaná částka neměla stačit. Šlo o pomaturitní studium, ne o vysokou, a nechápu, proč by měly být soukromé školy just prestižní. Většina z nás tam šla proto, že jako dražší škola měla volno ještě na konci srpna, do kdy jsme čekali, až se vysoké školy rozhoupou a sdělí nám výsledek přijetí. Jasně že tam bylo pár blbů, kterým se nechtělo do práce a tak je rodiče někam šoupli a platili jim vysokou apanáž, ale byli tam i lidi, co si na školné vydělávali sami (jedna holka třeba chodila ještě před vyučováním doplňovat zboží do obchodu). Stejně jako když mne nakonec na tu státní vysokou vzali, bylo tam pár takových, kterým rodiče třeba platili drahý privát, protože oni na koleji s námi sockami bydlet nebudou. Ale nevím, třeba pokud jde o nějaké humanitní pavědy, může to vypadat jinak...

0/0
12.5.2009 0:52

voška

Provozuji 19.rok velký výchovný projekt pro děti

a mládež bez jediné koruny podpory od státu. Vychoval jsem přes 4000 absolventů VŠ od 1.třídy ZŠ a ani to nepřesvědčilo stát k podpoře. Základní podmínkou fungování soukromých škol, což jsou podnikatelské subjekty, je vybrat školné na nájem, mzdy učitelů a zisk. Kdo to neumí, neměl by takové subjekty zřizovat. Rodiče se rozhodnou sami a potom musí nést veškeré náklady s tím spojené. Na druhé straně stát vyhazuje spoustu peněz na zcela pochybné akce typu MS v Liberci, na zbytečně vysílané vojáky do zahraničí, na ochranku a auto Toplánkové, na své přemnožené úředníky, na zbytečné senátory a tisíc dalších zbytečností. Výchova a vzdělávání mládeže, byť v soukromých subjektech, je nad jeho chápání. Po roce 1989 je školství díky všem vládám v nezvratném úpadku. To je zřejmě jeden z důvodů, proč rodiče často pro své dítě volí soukromou školu. Je to oprávněný projev nedůvěry, že je stát schopen něco zásadního ve školství napravit.     

0/0
11.5.2009 10:54

sirc

Soukromé školy

Proč dostávají dotace? Já měl za to, že soukromé školy mají žít ze školného, z doprovodné činnosti (třeba výzkum, různé granty,..), apod.

Rodiče se mohou demokraticky rozhodnout, jestli pošlou děti na státní školu nebo na soukromou, přičemž akceptují neplacení, respektive placení školného.

0/0
11.5.2009 10:20

camel133

Re: Soukromé školy

A proč ti vlastně vadí, že soukromá škola je částečně dotovaná? Chceš, aby zase bylo všechno stejný a blbý? Nemáš ani na to, tak ať nikdo? Myslíš, že je to vejvar? Jdi do toho...

0/0
11.5.2009 10:27

sirc

Re: Soukromé školy

Chodím na soukromou VŠ a rozhodně vím co to znamená platit školné. Přijde mi nesmyslné, že stát dotuje soukromé zisky.

0/0
11.5.2009 10:35

maud

Re: Soukromé školy

Proč ne na státní

0/0
11.5.2009 11:09

sirc

Re: Soukromé školy

Protože v srpnu je na přihlášku už trochu pozdě.

0/0
11.5.2009 11:19

camel133

Re: Soukromé školy

A chápeš, že bez dotací by bylo školné takové, že bys teď na žádnou VŠ nechodil? Chápeš, že jenom vzdělaní lidé jsou odolní proti demagogii a populismu? Pokud ne, nechápu co na té VŠ děláš...

0/0
11.5.2009 11:35

První z posledních

Re: Soukromé školy

na tu byl moc blbej ;-D

0/0
11.5.2009 11:20

Já, Claudius

Nevidím jediný důvod

proč by soukromé školy měly do státu dostávat jakékoli peníze.

0/0
11.5.2009 10:17

camel133

Re: Nevidím jediný důvod

Vyšší kvalita vzdělání, investice výhodná i pro stát. Konkurence pro státní - soutěž. Bez dotací dosažitelné jen pro bohaté. Stačí?

0/0
11.5.2009 10:29

sirc

Re: Nevidím jediný důvod

Vyšší kvalita vzdělání? Tak to si asi na soukromé nikdy nebyl a věříš PR kecům :)

0/0
11.5.2009 10:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.