Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Při zřícení tureckého letadla sehrál roli vadný výškoměr

Jednou z hlavních příčin nehody letounu Turkish Airlines, který se zřítil u amsterdamského letiště Schiphol, byl zřejmě vadný výškoměr. Oznámili to nizozemští letečtí vyšetřovatelé. Havárii tureckého letadla nepřežilo devět lidí, včetně pilotů, desítky dalších se zranily.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Nezničitelné Monstrum Reloaded

Já bych si spíš vsadil...

..na ještírky, Ivo Aštar Benda o nich pořád mluví ...:-P

0/0
5.3.2009 12:05

barbudo

Re: Já bych si spíš vsadil...

... pokud mají vysílačky v baťůžcích na zádíčkách ...

0/0
5.3.2009 14:09

barbudo

Jojo, a to tam ještě neměli vysilač ...

... který by jim do radiovýškoměru pumpoval 10MW paprskem o průměru 60 metrů ...

0/0
4.3.2009 21:57

sirc

Výškoměr

Měl jsem za to, že důležíté systémy jsou v letadlech zálohovány. Jak je možné, že porucha jednoho výškoměru mohla způsobit pád?

0/0
4.3.2009 19:07

lento

automat tahu

vykon motoru nesnizuje autopilot ale automat tahu. Pokud je autopilot v tzv Land modu (poslednich cca 400 ft nad zemi pri priblizeni typu ILS) tak po dosazeni vysky cca 50 ft (obvykle nad prahem drahy) mereno dle radiovyskomeru (klasicky barometricky vyskomer pri ILS priblizeni nema na cinnost autopilota zadny vliv) automat tahu snizi vykon motoru na volnobeh - provede tzv retard a autopilot ve vysce cca 20 ft zahaji provedeni podrovnani pred pristatim tzv flare. Po dosednuti autopilot drzi smer na draze a automat tahu se vypina. Rezim motoru po zasahu pilota prechazi do reverzniho tahu a letoun brzdi. Pokud ve vysce 500 ft nad zemi radiovyskomer zacne vysilat signal ze letoun je ve vysce 0, tak automat tahu i autopilot reaguji jakokdyby letadlo dosahlo vysku 0, snizi vykon motoru a podrovna. Jedine jak lze spravne reagovat je okamzite odpojit jak autopilot tak automat tahu a obnovit spravnou polohu a rychlost letadla.

0/0
4.3.2009 18:55

Blamik

prosím o korekci.....

Poslední věta:

"Podle nich motory a kontrolky letounu reagovaly na příkazy pilotů "normálně"."

by měla znít pravděpodobně v tomto duchu:

"Podle nich motory a ovládání letounu reagovaly na příkazy pilotů "normálně"."

Kontrolky plní roli kontrolní a tak co na nich svítí je sice vskutku odrazem pilotova příkazu, nicméně mají funkci vesměs informativní, nikoli řídící. Spíše jsou jen pasivním prostředkem řízení. Tedy ovládání. Zřejmě jde o zámenu anglického slova "Control" a "control lamp"?:-)

0/0
4.3.2009 18:17

xxx!

chyba pilota

přistávat na autopilota v nestandartních podmínkách se nesmí (aspoň se o tom psalo po poslední nehodě v USA).

0/0
4.3.2009 18:17

sirc

Re: chyba pilota

Jenže v tady bylo všechno v pořádku.

0/0
4.3.2009 19:04

u.boat

Jenom výškoměr?

Imho to muselo být ještě něco dalšího. Pochybuji že by autopilot udělal takovou kravinu. Pokud ubral plyn protože měl info že letí příliš nízko rachlostí věrší než přistávací, měl by si snad ověřit ze má venku klapky a že to nestáhne až na pádovou rychlost. Parametry pro let jsou v něm přece zavedené...

0/0
4.3.2009 18:01

jaroslav-s

Auto-piloti

Proste pristavali na autopilota, vsimli si vady vyskomeru, ale byli v pohode. Proste Turci, nebo spis spanele. Proste "maňána". 100 x muze byt nekdo otrileny valecny pilot, ale tohle nebyla moc profesionalni prace. Tedy mozna "profesionalni" az moc. Proč tam v te kabine jsou? Aby zadavali přikazy autopilotovi a kecaly s pozemní službou? Paradoxně tady Boží mlýny zamlely prakticky okamžitě a jejich "práci" ohodnotily bleskově. Přímo osobně. NA druhou stranu k zamyšlení pro odborníky je úroveň naprogramování autopilota. Najednou se dle výškoměru změní výška a on v pohodě přistává. Kdyby alespoň varoval posádku, že něco "trochu" nesedí.

0/0
4.3.2009 17:46

u.boat

Re: Auto-piloti

Výškoměr mohl ukazovat blbě celou dobu. Na to pravděpodobně dolítal i Gagarin.

0/0
4.3.2009 18:04

barbudo

Re: Auto-piloti

... Gagarin dolítal na blbě hlášenou základnu oblačnosti ...

0/0
4.3.2009 20:59

oId fashioned Vince III..

jak, redachtóre,

"přidali palivo"??8-o8-o

0/0
4.3.2009 17:19

Storage

Re: jak, redachtóre,

Jak asi, vypnuli autopilota a pridali palivo rucne :-P

0/0
4.3.2009 17:20

(db)

Re: jak, redachtóre,

Asi ho tam šoupli lopatkouR^. To je tak jak si někdo neumí přečíst automaticky přeložený článek.

0/0
4.3.2009 17:29

231

Re: jak, redachtóre,

Podobně, jaky když v autě šlápnete na plyn.

0/0
4.3.2009 20:32

AnalProbe

omg

"Stroj se poté ve vzduchu téměř zastavil s přístroje vydaly varovný signál."

0/0
4.3.2009 17:11

HanzPrague

ok, ale...

Ok, ale tohle je nic neříkající - pokud palubní přístroje zaznamenají nesouhlasné hodnoty, tak v případě zapnutého autopilota ho deaktivují - právě proto, aby mohl pilot in command udělat nutné korekce a hlavně, aby autopilot svým chybným výpočtem nezpůsobil větší problémy, než je např. samotný nefunkční výškoměr.

0/0
4.3.2009 16:57

HanzPrague

Re: ok, ale...

...asi bych se dále spíše držel verze s wake turbulencí - sice psali, že tam před ním přistávala 757, podle jistého serveru, kde se sleduje provoz to ale byla 747 a dle rozestupu mezi ním a touhle 737 byl skutečně minimální rozestup..

0/0
4.3.2009 17:03

HanzPrague

Re: ok, ale...

..bože to je slovosled - omlouvám se, dnes už mám vybraná všechna kolečka ;-D;-D;-D

0/0
4.3.2009 17:04

Storage

Re: ok, ale...

To ano, jenze udaje byli souhlasne :) vyskomer nahlasil nizkou vysku a tudiz autopilot reagoval co nejrychlejsim zbrzdenim letadla protoze vyhodnotil asi situaci takovou, ze je blizko ranveje a v te rychlosti pristani neni mozne ..., ovsem ze by autopilot ve vysce 700m zpomalil natolik aby zustalo letadlo "stat na miste" je divne :)

0/0
4.3.2009 17:23

ET_demokrat

pěkná blbost

Padl jak kámen. To by pilot asi ani nedokázál. Jedině vysunout všechny klapky, zapnout reverzní tah, spomalit a vypnout motory.

0/0
4.3.2009 16:51

0100

Ne byla to chyba pilota.

velká přistávací rychlost, snaha o opravu a malá startovací rychlost a pád. Sakra, vždyť mají černé skřínky...

0/0
4.3.2009 15:30

Pan Navratil

Re: Ne byla to chyba pilota.

???

0/0
4.3.2009 16:25

ET_demokrat

Re: Ne byla to chyba pilota.

Vypadalo to jako kdyby neměl vztlak. Asi měl pádovou rychlost. Když ten krám nic nezdvíhá, tak spadne, že?

0/0
4.3.2009 16:52

Storage

Re: Ne byla to chyba pilota.

To snad ale piloti vedi ne ???

0/0
4.3.2009 17:24

Storage

Re: Ne byla to chyba pilota.

Leda by to udelali umyslne :-/

0/0
4.3.2009 17:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.