Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Školy to přehánějí s jazyky, kvalifikovaní učitelé přitom chybějí

České základní školy se rozhodly porazit Evropu. Zatímco v zemích EU se děti začínají učit cizí jazyky v průměru mezi osmým a desátým rokem, v Česku rychle přibývá škol, kde s angličtinou začínají už prvňáci. A i druhý jazyk vyučují školy dříve, než musí. Ukazuje se, že to může být chyba.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Wendolene

Pokud hlavni jazyk zustane cestina , proc ne

Je dulezite, aby deti znali i svuj matersky jazyk, protoze to je zaklad. Mam na mysli cesky jazyk, ne poanglicteny zparchantely jazyk , ktery je nyni moderni. Cizi jazyky neni na skodu znat, cim drive se zacne s vyukou, tim lepe. Deti maji vetsi vyhodu nez dospeli pri vyuce. Je ovsem pravda , ze kvalifikovani ucitele chybeji, coz neni zadna novinka, ale rodicum, kterym opravdu zalezi na vzdelani ditete, urcite neni zatezko najit soukromeho ucitele.

0/0
8.3.2009 21:23

marta0007

JAK STUDOVAT PO TŘICÍTCE???

Tady se debatuje o jazycích a mě bohužel kvalitní výuka jazyků taky minula. Potřebovala bych si to teď nějak doplnit, ale nějak pořád není čas. Chtělo by to i dodělat si maturitu, už jsem to zkoušela na jedné škole, ale muselo se tam chodit každý týden odpoledne a to jsem fakt nedávala.

Poraďte někdo, jak to udělat. Jen s výučním listem se dneska blbě hledá práce a hlavně vás každej ošidí na výplatě...:-/

0/0
8.3.2009 9:32

belgian chocolate

Re: JAK STUDOVAT PO TŘICÍTCE???

zadarmo a na stříbrném podnose jazyky ani maturitu nedostanete. čas je, jenom je potřeba srovnat si priority.

0/0
8.3.2009 21:00

Amthauer

.

Kdysi němčina, francouzština, pak zas dlouho němčina, chvíli jsme si věřili a zas na chvíli němčina, načež ruština... A teď cpát dětem do hlavy co nejvíce angličtiny a "světových" témat. Jistě, z hlediska funkčnosti a jejich úspěšnosti, to možná bude výtečné, ale je to opravdu jen o tom? A co trocha hrdosti?

0/0
5.3.2009 11:38

tonycze

Tržní mechanismus

To je přece jasné, za 15 000 hrubého tam aprobovaného germanistu, anglistu, psychologa...prostě nedostanete. Vím, že jazyky učí přeučení ruštináři (nevystudovaní), výtvarkáři, matikáři, kteří neumí mluvit. Dokonce zkouší i u maturit.

Tomu se totiž říká tržní mechanismus. Stát nezapaltí kvalitně učitele, tak nemůže požadovat kvalitní výuku.

0/0
3.3.2009 15:06

Blondýnka

Super

A to nam trvalo dvacet, let, nez jsme konecne prisli na to, ze jazyky se maji vyucovat uz od prvni tridy? Patrim k pokusnemu rocniku 1981. Prvni trida pokus s vyukou matematiky mnozinami. Byla jsem prvni rocnik, ve kterem se zacal ucit cizi jazyk rozdilny od rustiny. To bylo v pate tride a ucili jsme se nemecky. Ucitelka absolvovala dopisove kurzy, byla par lekci pred nami. Kdyz jsem vylezla osmicku, naparili nam jeste devitku. V devitce jsme prakticky jen opakovali, proc? Nebyly osnovy. Stredni skola, to byla tragedie s anglictinou, bylo jim jedno, ze nic neumime! Nemcina byla dobra, ale styl vyuky, priserny. Jedine, co me zachranilo, ze me jazyky bavi a dneska nemecky mluvim obstojne.

Vysoka skola, teprve v 18. letech jsem mohla studovat jazyky, tak jak povazuji za spravne. Ted je mi 28 a jsem v Londyne. Proc?? Ucim se anglicky. Od znova a poradne, ale hlavne za sve, tvrde vydelane penize. Investice do jazyku je totiz jedna z nejlepsich investic, kterou muzeme vynalozit na sve deti.

0/0
3.3.2009 14:56

tappat

Re: Super

prave ze se vyucovat od prvni tridy nemaji, je to blbost.

0/0
3.3.2009 15:47

belgian chocolate

Re: Super

a na to jste přišel jak?

0/0
8.3.2009 22:35

Wendolene

Re: Super

Cizi jazyky by se mely vyucovat co nejdrive, ale musi se klast duraz na to, aby deti umely svuj vlastni, matersky jazyk.

0/0
8.3.2009 21:26

čtunoviny

Český prvňáček brečí a nechápe

Český prvňáček brečí a nechápe.Když už se konečně naučí psát a číst celou českou abecedu.  Když už konečně umí vyslovovat krásné  čisté " R" , tak na hodině angličtiny se lítostí rozbrečí. Paní učitelka angličtiny chce po něm všechno úplně jinak.

" takhle to nesmíš psát ! "

" takhle to nesmíš číst ! "

" tahle to  "R" nesmíš vyslovovat  ! "

Za dva roky  budeš mít francouštinu, tak si z hezky zvykej na světové jazyky a češtinu sem nepleť !!!

0/0
3.3.2009 14:09

avit

Re: Český prvňáček brečí a nechápe

krasne ciste R a Ř by mel zvladnout jiz predskolak kolem 4-5 let nejpozdeji. Jinak je nejvyssi cas zacit chodit na logopedii. Normalni prvnak jiz jde do skoly a tusi a vi zaklady. Chce vedet, co to ma na tricku napsany a proc ti lidi na namesti mluvi jinym jazykem a jak se v tom jazyku rekne "Ahoj, jmenuju se Pepik Novak"....

Ale pravda je, ze jde o pristup. Ucetele v 1. a 2. tride casto jen foneticky uci deti nazvy barev, ovoce, zvirat atd. Aby je to bavilo a je to formou hry. Nerikaji zda se cte R nebo necte. Proste to dite foneticky opakuje po uciteli.... Ale muzeme mit kazdy jiny nazor.

0/0
3.3.2009 14:29

Blondýnka

Re: Český prvňáček brečí a nechápe

Souhlas!!!

My jsme tak ukrutne linej narod. Mame v televizi plnej dabing, ucit se nam nechce.. Tak co, ze bysme preucili zemekouli z Anglictiny na Cestinu??? Juuuuu.. to je napad...:DDDD

V Tunisu se napriklad deti od mala uci arabsky a francouzstina je druhy narodni jazyk. Ve skole se od prvni tridy uci anglicky, pozdeji se uci 3. jazyk. Jeste si myslite, ze je neco spatne???

Nejlepe je zacit na deti mluvit doma cesky i anglicky, pokud rodice ovladaji. To je nejlepsi skola. :)

;-D;-D;-D;-D

0/0
3.3.2009 15:31

Paxa

Re: Český prvňáček brečí a nechápe

Jasně, a češtinu by bylo třeba nechat maximálně tak do dvou generací nechat vymřít, viďte? Nemám nic proti učení se cizím jazykům, ostatně jsou můj chleba, ale tyhle hurá-názory směřující k tomu, že je vlastně ostuda mluvit jazykem, který je tak "out" jako čeština, či dokonce v něm vychovávat děti, bohužel vypovídají o zplošťujícím pohledu na svět. Jazyk, jakýkoliv, je paměť. Zanikne-li jazyk, pomine i ona; navíc s ním odejde i určitý model myšlení; zanikání jazyků je stejné jako zanikání rostlinných a živočišných druhů, ty ztráty jsou nenahraditelné. Možná, že by kdysi nebyla zas až taková tragédie, kdyby obrozenci češtinu nezachránili, tehdy šlo opravdu takřka výhradně o jazyk "lidu prostého" a písemnými památkami neoplýval. Ale dnes, po několika generacích, by šlo do háje vše, co bylo napsáno. Každý překlad, i vynikající, vždy kulhá. Dnes už těžko plně doceníme texty v koptštině, v prakrtech apod.

0/0
3.3.2009 16:58

Paxa

Re: Český prvňáček brečí a nechápe

Jen pro upřesnění, reaguju na podtext výroku, že budeme celou zeměkouli přeučovat na češtinu;

0/0
3.3.2009 17:12

pinguone

... jsem manualne zrucny...

.  a jazykove nadany...:-P

0/0
3.3.2009 13:00

richu_ch

Re: ... jsem manualne zrucny...

;-DR^ a kde bydlis?

0/0
3.3.2009 13:05

Philosopher

Smysl

Mají vůbec školy jasno, co je cílem předmětu "cizí jazyk" ?

0/0
3.3.2009 12:17

;-)

Re: Smysl

předpokládám, že se naučit mluvit jinou řečí :-P

I když některé školy kladou velký důraz na literaturu, dějiny a kulturu.

Nebo snad myslíš hlubší rozbor slova "cizí"?

0/0
3.3.2009 12:29

Philosopher

Re: Smysl

No to je přesně ono. Když si vzpomenu na to, jak se kdysi maturovalo z ruského jazyka, tak to byla samá literatura popř. nějaké odborné téma (na průmyslovkách) a gramatika - to každý nějak nabifloval na zpaměť. A pak se zjistí, že se většina v Rusku vůbec nedomluví. A dnes je to na řadě škol obdobné .... Tady chybí definice cíle. A já tvrdím, že hlavním cílem by mělo být schopnost se domluvit !!!

0/0
3.3.2009 12:35

richu_ch

Re: Smysl

to nemuze byt cilem skolni jazykove vyuky. Ta by mela dat jenom zaklady. Schopnost domluvit se znamena naucit se myslet jako v te dane zemi a osvojit si(nebo chapat) jeji kulturu - a to se ve skole nenaucis.

0/0
3.3.2009 12:42

Philosopher

Re: Smysl

Ale no jasně, že základy, i když si dovedu představit, že natolik solidní, aby si člověk dokázal v cizím jazyce nakoupit, zeptat se na cestu, koupit si lístky, atd.....

0/0
3.3.2009 12:48

richu_ch

Re: Smysl

aha - tak to jo. Ja definuju "domluvit se" trochu jinak.

0/0
3.3.2009 12:54

;-)

Re: Smysl

U jazyků jako je Čínština či arabština mě to příjde dostatečné, ale u angličtiny je třeba dosáhnout lepší úrovně. Musím říct, že výuku kultury, spůsobu myšlení a běžného života považuji za užitečnou - to se těžko učí z knih. U literatury a zeměpisu už si to nemyslím - to si každý může přečíst, když to bude potřebovat.

0/0
3.3.2009 12:58

richu_ch

Re: Smysl

souhlas, ale kulturu a zpusob mysleni se ve skole proste nenaucis - teda urcite ne za tech 3 x 45' tydne (nebo kolik ...). Ergo nemuze byt cilem normalni skoly naucit decka cizi jazyk.

0/0
3.3.2009 13:04

avit

Re: Smysl

zacatek celych diskusi byl o tom, kdy zacit. Paklize zacnete jiz ve skolce, ci 1. tride, tak mate gramatiku a zaklady za par let hotove a od druheho stupne jiz jen doplnujete detaily, jezdite na staze, setkavate se s partnerskymi skolami, mate misto gramatiky konverzaci a idealne s rodilym mluvcim,.... umite trochu jazyk, tak ctete na internetu v originale, poslouchate firlmy a ucite se tak jazyk OPRAVDU. Takze opoved zni, cim drive tim lepe. !

0/0
3.3.2009 14:03

barbudo

Re: Smysl

... francouzák?

0/0
3.3.2009 12:34

Philosopher

Re: Smysl

No ty se zařaď raději mezi tu drtivou většinu hovádek, kteří tu píší své bláboly ...

0/0
3.3.2009 12:37

Lisinha

Re: Smysl

Jestli mají školy v něčem jasno, vědí bohové.

Rámcový vzdělávací program je pro první stupeň dost vágní, něco jako Zvládnutí obvyklých témat na přiměřené úrovni atp., nemám to po ruce. Výsledek na prvním stupni je zhusta takový, že dítě umí ukázat na židli a říct 'chair'.

0/0
4.3.2009 8:55

Philosopher

Přehánějí ?

Nic nepřehánějí, jen nemají učitele, kteří umí učit.

0/0
3.3.2009 11:54

;-)

Re: Přehánějí ?

Je pravda, že lidé co učí angličtinu jsou opravdu "podivuhodná sebranka". Většina z nich nemá na školách co dělat a dokáží jazyk zcela znechutit. Jsou to buď sadisté, nebo lidé kteří jsou neschopní pracovat jinde, tzn. alkoholici, duševně nemocní atd.............Myslím , že žádný jiný předmět na tom není tak bídně. Možná informatika.

Bohužel je to i důsledek toho, že všichni učitelé mají stejné platy, a ty sem jim zvyšují za to , jak dlouho již učí. Je řece logické, že kdo umí víc, a může si jinde vidělat víc (jazykáři , informatici) tak nebude učit za stejné peníze, jako například češtináři či dějepisáři, kteří zdaleka takovou možnost jít jinam nemají a musí brát co je. Platy by měly odrážet situaci na trhu práce. Jinak opravdu některé předměty budou učit pouze lidé neschopní se uplatnit v praxi.Rv

0/0
3.3.2009 12:03

H75

Re: Přehánějí ?

Tím chcete říct, že třeba hasič zaměřený na likvidaci chemických havárií má brát víc než hasič, jenž je odborník na hašení skladů???? Zvláštní logika. Ti lidé museli podstoupit náročné studium, každý ovšem v jiném oboru. Což vás zřejmě minulo, soudě dle vašeho perlení "vidělat"......EU

0/0
3.3.2009 12:30

Philosopher

Re: Přehánějí ?

Doufám, že nehovoříte o náročném studiu na pedagogických fakultách.

0/0
3.3.2009 12:42

H75

Re: Přehánějí ?

Mluvím (sám jsem peďák nestudoval). Na rozdíl od vás mám však tolik soudnosti, že neshazuji něco, o čem nic nevím. Nebo vy jste ho snad vystudoval, že můžete srovnávat? A pokud srovnáváte dle slintů vašich známých, nelze to brát jako argument.EU

0/0
3.3.2009 19:10

VybornejFilmOtikuRumunskej

jazyk

je jedinej skolni predmet kterej mi v zivote k necemu byl. vyuka jazyku byla mizerna a nejmizernejsi byla prave od kvalifikovanych jazykaru, kteri dokola omylali gramatiku, takze kdyz sem se octnul v osumnacti v anglii, umel sem treti kondicional, ale prodavaci v kramu sem nerozumnel ani slovo

0/0
3.3.2009 11:23

veš na pleši

Re: jazyk

Zjevně ten jazyk ale nebyla čeština, Otíku.

0/0
3.3.2009 11:38

richu_ch

Re: jazyk

to jako ve skole se naucis jazyk? si delas kozy ne ... jediny predmet, co jsem se opravdu naucil uz ve skole a ktery mi k necemu byl, je matika.

0/0
3.3.2009 12:19

brnakk

jazyková horlivost na ZŠ je sice pěkná věc

leč naprosto k ničemu, když se ve stejném tempu nepokračuje na škole střední, a o úrovní jazyků na VŠ snad již ani nemá cenu hovořit. Já měl například AJ od třetí třídy, němčinu od páté. Na střední škole jsem pokračoval v AJ, s NJ jsem musel začít znovu. Na VŠ jsem měl jakožto "pokročilý angličtinář" angličtinu pouze v prvním ročníku, v dalších třech jsem měl NJ, se kterou jsem začínal od začátku...

S výukou jazyků se musí dělat něco především na VŠ, úroveň na ZŠ je dle mého názoru dostatečná. Proč nechodí studenti z VŠ s nějakou mezinárodně uznávanou zkouškou z jazyka? Když bych já takovou zkoušku chtěl, nezbývá mi než si ji zaplatit a ve svém volném čase docházet k do nějaké soukromé jazykovky...

0/0
3.3.2009 11:20

xs123

Re: jazyková horlivost na ZŠ je sice pěkná věc

Vysoké školy nejsou jenom jazykově zaměřené. Vysoká škola poskytuje vzdělání v konkrétním oboru, takže třeba na strojárně se neučí zeměpis. Podobně elektrofakulta nevzdělává např. v biologii, neručí za to, jestli jejich absolvent má řidičák a také neučí cizí řeči. Kromě toho maturita je i z cizího jazyka a člověk s maturitou by měl jazykem vládnout dostatečně, pokud má maturitu a nedomluví se, tak ji nemá získat.

0/0
3.3.2009 11:46

Nynne

Re: jazyková horlivost na ZŠ je sice pěkná věc

R^presne

0/0
3.3.2009 11:57

avit

Televize

Podle me nejvetsi skodu pacha tzv, ceska skola dabingu. Proc mame vse dabovane? Dokonce i ze Slovenctiny?

Osobne muzu potvrdit, ze se deti sami nenucene nauci mluvit a chapat pri zabave. Navic v TV lze svele odposlouchat intonaci, fonetiku, slovosled, hlasky a obraty, atd. Je zlocin, ze dnesni deti nerozumi Slovensky.

Opet z vlastni zkusenosti muzu rici, ze kdyz se dite nauci jeden ´jazyk, jde 2. snaze a 3. jeste lehceji. Nejsou vsichni nadani a na vsuchni to zvladnou (znam i takove), ale vetsina populace 2-3 jazyky zvladne a paklize deti naucime poslouchat a vystavime je multikulturni a multijazykove realite, nauci se sami. Ve skole pak jen formalne popiseme co umi a proc to tak je (zasadime ty jejich vety do gramatickych pravidel, popr. opravime nejaky nedostatek). Jinak diskuze zda ucit od 1., 2. ci 3. tridy je vicemene zbytecna. Neni to zasadni vec a nehraje to zasadni roliEU

0/0
3.3.2009 11:16

brnakk

Re: Televize

a ktery placnu 15ti lety decko, ktery ma k dispozici internet a PC kouka v soucasny dobe na TV? Co ja vim, tak vsichni cuci na serialy s titulkama...

0/0
3.3.2009 11:31

avit

Re: Televize

v 15ti letech je pozde. to se uz jen nauci gramatiku a oposloucha ty hlasky. Umet jazyk je o mysleni, realiich, komunite, politice (ano, to je dulezite pro pochopeni naroda a jeho mysleni), atd. V mladi (rekneme 2-10 let) ma mozek obrovskou kapacitu a je treba to tam nacpat. Pak dite umi cizi jazyk a douci se detaily i v 15ti letech. Paklzie se ale zacne o jazyk v 15ti zajimat, tak jazyk nebude umet, ale bude jej mit nauceny. Je v tom opravdu rozdil.

Ad jeste k te televizi: proc po digitalizaci v Praze zmizela druha stoma dualniho vysilani? Drive slo na CT i Nove poslouchat 2 verze, dnes jen CJ... Dalsi zlocin ceskych TV

0/0
3.3.2009 11:44

richu_ch

Re: Televize

v 15ti rozhodne neni pozde ... tedy ne u cloveka s IQ, rekneme, nad 70.

0/0
3.3.2009 12:40

avit

Re: Televize

umet jazyk a umet jazyk. Domluvit se, nebo fakt znat jazyk jako druhy matersky? Tot otazka. Domluvim se po par lekcich klidne ve 30letech...

Priklad ANJ: Potkaji se dva a jeden zacne mluvit. Znaly duhy clovek pozńa, ze mluvci je z konkretniho mista v USA a tedy zaradi, ze je zrejme protestatnt, tedy asi deti chodi na danou skolu..... a ma konkretni nazory na ekonomiku, socialni veci, manzelstvi atd. Vyvaruje se spornych temat, minimlane do doby nez druheho cloveka pozan. Tak se dela business, to je zasadni pro to UMET jazyk. Jestli si chci v NYC nebo Londyne koupit hotdog ci listek na autobus, tak mi staci i bedekr v kapse a ukazu to ridici, co potrebuji. BTW ridici v UK jsou stejne pakistanci a ANJ skoro neumi :-)))

0/0
3.3.2009 13:46

richu_ch

Re: Televize

ale ja jsem chtel rict, ze po 15ti rozhodne neni pozde aby ses naucil opravdu jazyk, jako rodily mluvci. ... Ale mozna to beru jenom podle sebe.

0/0
3.3.2009 13:53

Nynne

Re: Televize

jj  s dabingem mas absolutni pravdu.Navic dabing zni strasne smesne...fakt nechapu proc vse dabujou:s

0/0
3.3.2009 11:35

freak2

Re: Televize

Dabované je to proto, že ne každý si zapne TV s tím, že se bude učit cizí jazyk. A ne každý, se ho hodlá učit - důchodci, zedník Pepa atd.8-o

0/0
3.3.2009 12:16

;-)

Co novinářům vadí?

Kdyby byl nedostatek, tak to taky budou kritizovat.

Osobně si myslím, že znalost jazyka je jedna z mála praktických dovedností, které si lidé ze školy odnesou a v životě dobře užijí. Většina lidí nepoužívá matematiku nad učivo 5. třídy, a ještě míń lidí využije znalost české středověké literatury. Jazyk je nejpoužitelnější z toho , co se učí od 2. stupně výše. Je ale třeba si uvědomit, že dnes už samotný jazyk není kvalifikace, a chce to ještě neco. Jinak význam Francouzštiny klesá celosvětově i přes snahu Francie podporovat výuku. Rusko je také o dost větší než Francie, takže mě ten rozdíl 2000 nepříjde zdaleka tak velký.

0/0
3.3.2009 11:03

Paxa

Cizí jazyky = angličtina

aneb za rok a půl půjde naše malá do školy a zjišťuju, že je obrovský problém najít školu, kde první cizí jazyk není angličtina. Jednak totiž nevěřím úrovni výuky rychlokvašených angličtinářů, zatímco takový francouzštinář je většinou opravdu francouzštinář. Za druhé nepovažuji angličtinu za vhodný první cizí jazyk pro mrňata, a to zejména s ohledem na její nízkou fonetickou příbuznost s jazykem výchozím, tedy s češtinou. A za třetí mě inflace angličtiny štve. Jinak se taky přikláním k názoru, že panuje zbytečná hysterie s učením cizích jazyků od plenek, ono ne nadarmo se kdysi latina učila od jedenácti... Ono si mnoho lidí myslí, že je cizí jazyk (rozuměj anglický) samospásný, ale ono je opravdu nejdřív třeba umět se pořádně vyjádřit v jazyce jednom, tj. formulovat v něm myšlenky. Z vlastní zkušenosti - kdo neumí česky, neumí ani jinak.

0/0
3.3.2009 10:58

petyo

Re: Cizí jazyky = angličtina

Francouzština je foneticky podobná s češtinou?8-o

0/0
3.3.2009 11:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.