Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tak bleskový pád, to se nestává často, říká český pilot o tureckém letadle

Rychlost, s jakou se seběhla havárie letounu Boeing 737 tureckých aerolinií Turkish Airlines, ohromila i jednoho z nejzkušenějších českých dopravních pilotů Karla Mündela. "Něco podobného se nestává často," říká předseda Technické komise českého sdružení dopravních pilotů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Hrada01

HanzPrague

Nejenom, že se pekelně vyzná v letadlech, ale ještě stihl decentně okomentovat ČSSD. Pokud plánujete vstup do politiky budu se těšit :-)

0/0
26.2.2009 20:47

ET_demokrat

Hmmm.............

Co spekulujete. Allah tomu tak chtěl...

Allahu akbar.

0/0
26.2.2009 18:15

12345hanka

Naštěstí.

0/0
26.2.2009 15:59

FrantaKibyc

Co ta poslední odpověd?

Celé se to tváří odborně, ale ta poslední odpověď je takový nesmysl, že nevím, jak moc vážně brát ten zbyetk Jak může porovnávat "start a přistání za vysokých teplot" s letem "ve vysoké výšce v -50"? V těch plus mínus deseti kilometrech a v mínus plus mínus 50 snad tyhle letadla létají vždycky, je jedno jestli jen pár set km po Evropě nebo přes půlku světa.

0/0
26.2.2009 14:05

krizoch1

Re: Co ta poslední odpověd?

Neni, jsou nízké traťové cesty, a vysoké traťové cesty... Ty nízké (třeba když letíš z Práglu do Ostravy), letíš někde třeba v letový hladině 210, což je zhruba 7km, narozdíl když letíš dálkově, letíř třeba v hladině 330, což je zhruba 11km.. Chapišto ?

0/0
26.2.2009 14:36

FrantaKibyc

Re: Co ta poslední odpověd?

Jo, je mi to naprosto jasné. Z Istanbulu do Amsterodamu se líta v těch 7 km, navíc je to tak nízko, že jsou tam vysoce kladné teploty a cestující mají povoleno si při problémech s klimatizací stáhnout okýnko.

0/0
26.2.2009 14:48

krizoch1

Re: Co ta poslední odpověd?

blach blach blach blach ...

buď teda diskutuj, nebo se na to neptej a blbě nekindej. Chtěl si vědět jestli lítaj ve stejný vejšce, říkám jasně že ne. Rozdíl teploty v 7mi kilometrech a 11 kilometrech je značnej..  Na to aby se dělali zmrazky v palivu potřebuješ sakra nízkou teplotu ..

0/0
26.2.2009 15:14

HanzPrague

Re: Co ta poslední odpověd?

pravda, minimálně mínus 47 st.

0/0
26.2.2009 15:22

FrantaKibyc

Re: Co ta poslední odpověd?

Ty se nauč číst. Já se neptal, jestli lítají ve stejné výšce, já konstatoval, že zdůvodnění "letadlo z Pekingu letělo vysoko zatímco letadlo z Istanbulu startovalo za horka" je nesmysl. Opravdu ti neberu, že na přískocích typu Praha-Ostrava se lítá jen na sedmi km, ale jak to souvisí? Tenhle Boeing určitě v těch 10 km letěl.

0/0
26.2.2009 15:27

HanzPrague

Re: Co ta poslední odpověd?

;-D;-D R^ 

0/0
26.2.2009 15:19

HanzPrague

Re: Co ta poslední odpověd?

Je to trochu zavádějící, to je pravda. Každopádně v 11km se létá i na letech Istanbul - Amsterdam ( dokonce letovou hladinu zhruba 360 využívá např. SkyEurope při letech Košice - Praha ). Platí v zásadě pravidlo že čím výše se letí, tím je větší úspora na palivu. Při dálkových letech se to dělá tak, že po nějakou dobu letadlo letí v nižších hladinách ( protože se plné paliva "nevyškrábe" až nahoru ) a čím více paliva je spotřebování, tím vyšší letová hladina se volí. Je to poměrně složitý proces, ale úspory jsou značné. Takže ta 777 letěla v posledních hodinách před přistáním v Londýně na praktickém maximu dostupu tohoto stroje - a kvůli přechodu studené fronty atd. byla okolní teplota dokonce více než - 52 st. Nejnižší teplota při které jetfuel nezamrzá je -47...  Tela takto, užijte si všichni "malý pátek" ;-D

0/0
26.2.2009 15:29

FrantaKibyc

Re: Co ta poslední odpověd?

Já nejsem odborník, ale můžeš mi tedy vysvětli jednu věc: dost často, když letím, hlásí venkovní teplotu kolem těch -50, ale ty říkáš, že pod -47 palivo zamzrzá. Je to tedy omezeno nějak časově, že dejme tomu hodinu to při téhle teplotě vydrží a pak by měli klesnout, nebo vždycky hrozí, to co tomu B777?

0/0
26.2.2009 15:42

HanzPrague

Re: Co ta poslední odpověd?

teď se do mě pravděpodobně pustí všichni, kdo se o létání zajímají, nebo si mbudou chtít mastit ego, ale budiž - v tomhle si tak jistý nejsem - okolních teplot se za letu měří několik. Respektive - vzledem k tření je jiná teplota na náběžných hranách, než na "závětrných", tu teplotu co hlásí je čistá venkovní teplota - tedy tak jako koukáme doma na teploměr - ta může být mínus padesát. Palivové nádrže v křídlech i trupu jsou ( u 737 ) přirozeně vytápěné klimatizačními rozvody ( v trupu klimatizace pro kabinu, v křídlech je to záměrné vedení náhonů pro de-icing kolem těchto ) - tím se vnitřní teplota alespoň o pár stupňů zvedne a palivo "nezamrzá". Pro příklad - Concord měl při letu rychlostí 2100 Km/h při venkovní teplotě - 55 st. špičku "rozpálenou" na 70 stupňů - to je rozdíl 125 stupňů. 

0/0
26.2.2009 15:52

HanzPrague

Re: Co ta poslední odpověd?

...ale běžně si nemyslím, že je čeho se obávat. V případě té 777 to bylo více náhod dohromady. Na palivo také nejsem odborník, ale již jsem se setkal s prvními informacemi o nových aditivech do kerosinu, které snižují bod tuhnutí ještě níže. Ale v souvislosti s leteckou dopravou jsou stále více aktuální jiná ohrožení než zmrazky v palivu.

0/0
26.2.2009 16:02

meteon

Vzduchová kapsa neexistuje

Termín "Vzduchová kapsa" neexistuje, to je nějaký knižní pojem. Nevím, proč se v médiích neustále věci nenazývají pravými jmény. Turbulence (= ta jejich tzv. vzduchová kapsa), zapisovač letových dat (= novinářská černá skříňka), atp.

Karla Mündela dobře znám, z pracovního kontaktu i z našeho města, kde bydlí.

0/0
26.2.2009 13:58

pakaren

Pilate ,Ty tem Cechum

zas tady blbnes hlavu,bez radsi neco delat,nebo se ta Canada z te krize nikdy nevyhrabe;-D

0/0
26.2.2009 13:36

Ledovec.muž co prodává zmrzlinu

jo

"Kdyby Bůh chtěl aby člověk létal, nestvořil by španělskou letovou kontrolu."

- Dave Lister :-P

0/0
26.2.2009 12:43

Dr.Ozd

No,nevím...

podle mne má letoun této velikosti 2 míle,tedy 3 km před prahem dráhy výšku tak 200 metrů a ne 70,jak popisuje náš pilot.Každopádně to vidím na příliš malou rychlost přiblížení,jak píšou někteří níže a dosažení pádové rychlosti.Tu bych odhadl tak na 190 kmh,normální přistávací těch 260.Ví někdo přesná čísla?

0/0
26.2.2009 12:09

HanzPrague

Re: No,nevím...

vypočítám když mi někdo poskytne údaje o váze, počasí, dráze, brzdných podmínkách, typu motorů... Podle fotek se zdá, že měl klapky na 35 - 40, takže bych tipnul taky tak kolem těch 138 kn, tedy zhruba 256 km/h

0/0
26.2.2009 13:29

HanzPrague

Re: No,nevím...

...a s tou výškou naprosto souhlasím - podle mapy je přiblížení vedeno tak, že 4.0 nm od prahu dráhy by měla být držena výška zhruba 1310´ , na 2.0 nm od prahu tedy přibližně polovina ( když to bereme laicky ), tedy zhr. 655´ -  198 m

0/0
26.2.2009 13:37

Dr. Fe1

Existuje ten pilot vůbec aneb LžiDnes

Podívejte se jak ná informuje nejdůvěryhodnější server, tenhle článek tady vyšel včera:

http://tinyurl.com/ctpmr9

Údajná workoholička Šárka  se kterou vede redaktorka Alice Černá rozhovor a která je u článku na fotce je ve skutečnosti americká spisovatelka:

www.goodreads.com/author/show/49177.Shannon_Hale

0/0
26.2.2009 11:01

Dr. Fe1

Re: Existuje ten pilot vůbec aneb LžiDnes

Dnes už LžiDnes článek změnila:

 

http://ona.idnes.cz/workoholicka-mozna-me-prace-zabije-ale-muj-zivot-cenu-nema-p3l-/ona_ony.asp?c=A090224_131638_ona_ony_jup

 

A pak jim cokoliv věřte ...........

0/0
26.2.2009 11:01

barbudo

Re: Existuje ten pilot vůbec aneb LžiDnes

... ano, Karel existuje ... je to spolužák ...

0/0
26.2.2009 12:00

iuos

hmm

teĎ jde o to, zjsitit čí je to spolužák - všichni jsme něčí spolužáci.. teda většina ;-D

0/0
26.2.2009 13:33

barbudo

Re: hmm

... můj ...

0/0
26.2.2009 14:31

mutantmutant

dramatickej rozhovor :)

"Cože?! Minutách?!" ;-D;-D

0/0
26.2.2009 10:52

HanzPrague

Re: dramatickej rozhovor :)

;-D;-D;-D ještě tam scházejí zvířátka a borec na konec

0/0
26.2.2009 11:11

on3

Re: dramatickej rozhovor :)

:-PR^

0/0
26.2.2009 13:11

Pilat

piloti jeste jednou prosim

vzduchova kapsa je co? mam za to ze ve vrchnich vrstvach atmosfery jsou vzduchove kapsy, tedy mista kde uz neni vzduch a tam se letadlo muze propadnout o nekolik desitek ci stovek metru ??????

0/0
26.2.2009 9:50

krizoch1

Re: piloti jeste jednou prosim

To nidko neví, co tím autor článku chtěl říct .. Mohl tam být klesák (proud vzduchu klesá dolu - např. na okraji bouřky, což není tento případ), nebo nějejk úplav (za každym letadlem vzniká vír - úplav, ale proto je vždý třeba za každym letadlem nechat nějakej čas pro další, než úplav zanikne . .) Nic jako "vzduchová kapsa" neexistuje ..

0/0
26.2.2009 9:54

Pilat

Re: piloti jeste jednou prosim

ok bylo mi to nejake divne, diky za vysvetleni. Jeste mam jeden dotaz, ktery nesouvisi s nehodou. Proc za jasnych dnu nekdy vidime cometrials dlouhe pres celou oblohu a jindy se rozplyvaji kousek za letadlem. Jake svinstvo se do toho paliva pridava, nebo je to ovlivneno teplotou. Ve vysce 10 km je preci celkem stabilni teplota , neni?

0/0
26.2.2009 9:59

krizoch1

Re: piloti jeste jednou prosim

To jsou zkondenzovaný vodní páry, nemá s palivem nic společnýho .. A záleží to na teplotě rosnýh obodu, tlaku, teplotě, vejšce . co já vim čeho všeho ..

0/0
26.2.2009 10:01

Pilat

Re: piloti jeste jednou prosim

slysel jsem zajimavy dvouhodinovy program na tohle tema a ten clovek mel na to docela jiny nazor, neco v tom smyslu komentare cloveka pode mnou  :-)

0/0
26.2.2009 10:11

Martin Soušek

Re: piloti jeste jednou prosim

To jsou normální chemtrails, neznáš? Třeba včera jich nad Prahou bylo plno! Lidi jsou při tom práškování hned šťastnější. Stojí za tím spiknutí americké vlády a mimozemšťanů. Jediná obrana je se včas převibrovat do páté dimenze, doporučuji!

0/0
26.2.2009 10:02

El Negro Tulisan

Re: piloti jeste jednou prosim

..treba pan redaktor jede hodne na Cervenym trpasliku, tam jsou casove kapsy a bile diry a podobna verbez na dennim poradku..;-D

0/0
26.2.2009 10:20

Majkyho_pupik

Re: piloti jeste jednou prosim

pilot nejsem ale pred dvouma rokama sem zazil v letu z bahrajnu do frankfurtu ze nekde nad bulharskem pilot ohlasil vzduchove kapsy. cela posadka se sla prikurtovat a cely letadlo zhaslo a v tichosti sme leteli asi 20 minut. bylo to nejdelsich 20 minut myho zivota

0/0
26.2.2009 10:28

julo

Došiel kerosín?

Podľa niektorých zdrojov mohlo dôjsť palivo. Zdá sa že v súčasnej ekonomike je bežné lietať na núdzovú rezervu.

0/0
26.2.2009 9:43

krizoch1

Re: Došiel kerosín?

Po sto milionkráté .. Palivo nedošlo, to se stalo snad jednou v hystori, kdy piloti počítali v librách a tankovali v kilech .. Líta se s rezervou na let na náhradní letiště, s rezervou pro vyčkávání před letištěm, pro rezervu na pojíždění na letišti .. Ne, palivo fakt nedošlo !

0/0
26.2.2009 9:47

HanzPrague

Re: Došiel kerosín?

Gimly glider..... krásný příklad umění pilota

0/0
26.2.2009 16:16

Pilat

nejsem zadny expert

ale takovy propad pri pristani muze nastat hlavne tehdy, dostane li se letadlo na nizsi rychlost nez je vztlakova rychlost stroje. Piloti co si o tom myslite?

0/0
26.2.2009 9:29

zazdivka

Re: nejsem zadny expert

No ano ta nizsi rychlost tam byla, ale spis je otazka cim byla zpusobena, jestli chybou pilota(cemuz moc neverim) nebo nejakou technickou zavadou nebo chybou v navigaci.Takova letadla litaji prakticky porad na autopilota ten dovede i pristat ovsem pred finalnim dosednutim si to pilot bere do ruky . Mozna byla navigace zmatena a myslela si ze je letiste bliz... muze to byt stovky duvodu

0/0
26.2.2009 9:34

Pilat

Re: nejsem zadny expert

ok , takze v pocitaci letadel jsou zabudovane software k pristani vsech svetovych letist?

0/0
26.2.2009 9:43

HanzPrague

Re: nejsem zadny expert

ano je to tak, zjednodušeně - všechna data jsou uložena v "FMC" - flight management computer. K tomu má posádka k dispozici dokumentaci a začíná být i moderní laptop se speciálním rozhraním a sofwarem a nadupaný informacemi. Jsou to však stále "jen" informace - jak s nimi naloží záleží na posádce

0/0
26.2.2009 9:49

Pilat

Re: nejsem zadny expert

aha takze kvalita pilota je stale rozhodujici faktor :-)

0/0
26.2.2009 9:51

HanzPrague

Re: nejsem zadny expert

rozhodně - proto to stále není jen práce, ale životní styl a poslání... S tím souvisí i platy, vzdělání, prestiž

0/0
26.2.2009 9:55

Pilat

Re: nejsem zadny expert

kluci ty letusky vam zavidim ;-D;-D;-D

0/0
26.2.2009 10:01

Tunaq

Re: nejsem zadny expert

Letušky jsou fajn, bohužel poslední dobou letí čím dál častěji spíš fakt "palubní průvodčí".

0/0
26.2.2009 10:33

HanzPrague

Re: nejsem zadny expert

je to tak - ale samotný proces přistání je vlastně, svým způsobem, balancování na hraně - rychlost je samozřejmě v takovém momentu dostatečná pro zachování plného vztlaku, je však na nejnižší bezpečné hodnotě pro pohodlné přistání ( se započítáním větru, délky a povaze dráhy, počasí, brzdících schopností toho kterého letadla atd. ). Je tam tedy minimální prostor pro chyby. Nelze tady ani uplatnit klasický dealing - tedy "prodat" výšku za rychlost. Velkým problémem je i fakt, že proudové motory mají poměrně znatelnou prodlevu při naložení "plného knedle" - dejme tomu v řádu pěti a více sekund. Prakticky tedy v tomto momentu nelze nic vymyslet a čas je lepší využít na přípravu emergency landing - tedy mít správný náklon, rychlost, připravený cocpit a kabinu pro přistání do terénu.  

0/0
26.2.2009 9:42

Pilat

Re: nejsem zadny expert

hovori li se o kapse, .......... je tim mysleno co?

0/0
26.2.2009 9:46

HanzPrague

Re: nejsem zadny expert

to bohužel nevím, co tím chtěl básník na idnes říci - myslím si, že tím myslel tzv. Micro burst, jejichž odhalování má na práci dolerovský radar ( Schiphol ho má a využívá ). Pokud je zaznamenán náznak vzniku MB, tak bývají lety odkloněny

0/0
26.2.2009 9:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.