Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vzduchová kapsa, nebo palivo? Experti řeší, proč spadlo turecké letadlo

Po havárii letadla společnosti Turkish Airlines u amsterdamského letiště, při které zemřelo devět lidí, se začínají odborníci dohadovat o příčinách pádu stroje. Ve hře je počasí, nedostatek paliva nebo technické problémy stroje. Pravdu odhalí až takzvané černé skříňky, které už vyšetřovatelé našli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

šmejd2

Ti s tím vyšetřováním nadělají

0/0
26.2.2009 17:17

šmejd2

Re: Ti s tím vyšetřováním nadělají

dyť je to jasný, že příčinou pádu je gravitace...!

0/0
26.2.2009 17:18

barbudo

Dědek táhne, potahuje ...

... a hele, přetáhnul ...

0/0
26.2.2009 14:40

sirinx

wake turbulence?

Btw dle CFMU na dane draze pred Turkishem pristaval B744, kupodivu o wake turbulenci se nikde nemluvi..

0/0
26.2.2009 12:28

sirinx

METAR

Metar 250955z 21010kt 4500 Br Bkn007 Ovc008 05/04 Q1027 Tempo 2500

Taf 250522z 2506/2612 22008kt 6000 Br Few012 Bkn016 Becmg

2508/2511 Sct004 Bkn006 Tempo 2508/2521 4000 Br -dz Prob30

Tempo 2508/2514 1200 -dzra Sct002 Bkn003 Becmg 2511/2514

24012kt Becmg

0/0
26.2.2009 12:27

Lvy

Letecký benzín?

No možná se pletu, ale já jsem si vždy myslel, že letadla lítají na letecký petrolej aneb tzv. kerosin. Pokud se nepletu, je to lehčí verze nafty vhodná kvůli váze.

0/0
26.2.2009 10:50

HanzPrague

Re: Letecký benzín?

je to tak, oni asi chtějí být noviny s "lidskou tváří" - píšou pro masy, tak se musí snažit psát polopaticky.. a někdy ani neskloňovat, nečíst si po sobě co napíšou atd. - má to potom pořádný punc originality ;-D

0/0
26.2.2009 11:03

HanzPrague

černé skřínky

nechci slovíčkařit, ale HLEÁNÍ černých skřínek, hot news že je konečně NAŠLI.... Vždyť to letadlo je prakticky komplet a samozřejmě každý kdo o letadlech ví alespoň co se za nehet vejde, tak jde na jistotu...ty tedy mohli mít ihned po nehodě. Vím že plácám o hlouposti, ale vadí mi to umělé nafukování každé drobnosti na každé nehodě, jen aby se zprávy udělaly šťavnatější a zajímavější.

0/0
26.2.2009 9:01

akro

Re: černé skřínky

Možná nevěděli, kam je letuška dala. Původně je měla na sedadle, pak v igelitce na záchodě a teď si nemůže vzpomenout, kde je viděla naposled, ne?

0/0
26.2.2009 9:52

babacek

Experti řeší, proč spadlo turecké letadlo

 Experti řeší, proč spadlo turecké letadlo?

Proč to řeší experti když stačilo zajít na iDnes.cz a expertů kteří jim to rozlousknou je tu přehršel. :-P

0/0
26.2.2009 8:05

sigenius

Re: Experti řeší, proč spadlo turecké letadlo

Tebe asi na učňáku šikanovali.:-)

0/0
26.2.2009 9:22

babacek

Re: Experti řeší, proč spadlo turecké letadlo

Na žádném jsem nebyl.;-D Takže soudíš zase dle sebe.:-P

0/0
26.2.2009 12:42

Mirco1

To je nějaký zvláštní překlad ne?

Vzduchová kapsa je bublina nebo oblast vzduchu v jiném prostředí, např. ve vodě. Jestliže letadlo letělo ve vzduchu, tak by jej snad "vzduchová kapsa" nemohla ohrozit.

Nemysleli oni náhodou downburst nebo microburst, což je při bouřkách oblast vzduchu s výrazně nižší teplotou než okolí, který padá celkem rychle k zemi a jehož pohyb by tak značně snížl vztlak letadla?

0/0
26.2.2009 6:53

Dr.Onufrakova

Vertikalny pohyb vzduchu

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Pocket

Srandu som si z toho urobila o prispevok nizsie. Teraz cakam, kto bude filozofovat o hladani ciernych skriniek.

0/0
26.2.2009 7:52

HanzPrague

Re: Vertikalny pohyb vzduchu

;-D¨Viz nahoře

0/0
26.2.2009 9:02

Dr.Onufrakova

Bola to vzduchová kapsa

A preto nehorelo, lebo vo vzduchovej kapse nie je kyslík. Flight recordery leuška preložila do batožinovej priehradky nad sedadlom H4.

0/0
26.2.2009 6:23

incomming_message

Re: Bola to vzduchová kapsa

V tom případě je nenajdou, sedadlo H4, resp. 4H v B737 není

0/0
26.2.2009 9:33

šmejd2

Re: Bola to vzduchová kapsa

Naopak, ve vzduchové kapse je vzduchu a tedy i kyslíku dost.  Ale asi letadlo před Amsterodamem z té vzduchové kapsy vypadlo a tak přišlo o vztlak. Turci asi tu vzduchovou kapsu k letadlu špatně přidrátovali. A nebo nebyl drát kvalitní. Asi byl z tureckého hospodářství. To je častá příčina pádu létajicích předmětů.

0/0
26.2.2009 14:03

PRGLY

co takhle spatne vyvazeni

Vzhledem k tomu, ze prvotni naraz o zem byl zadni casti letadla, nevylucuji take spatny trim letadla. Pocasi pry nebylo spatne i kdyz v AMS nelze nikdy uplne vyloucit vetrnou striz.

0/0
26.2.2009 6:17

HanzPrague

Re: co takhle spatne vyvazeni

mohl by to být trim - nekoukal jsem na METAR, ale viditelnost byla prý snížená, takže měli posunutá minima. Jestli to tedy do poslední chvíle táhli na autopilota, bez aktivováného APP a se zaholdovanou výškou ( i když nevím proč by to dělali ), tak by při poklesu tahu byla přirozená reakce autopilota natrimovat letadlo tak, aby se co nejdéle snažil udržet v dané výšce - tedy natrimuje těžký na zadek, lehký na předek. To by potom odpovídalo i s tím, co říkali očití svědkové - tedy že před pádem letěl s přídí pod úhlem prakticky 45st. Může to být tedy cokoliv - nečistoty v palivu, fuel starvation, chyba posádky....musíme si holt počkat. 

0/0
26.2.2009 9:08

modern725

Re: co takhle spatne vyvazeni

jen dotaz: mohl by za to moct autopilot, kapsa (velká náhoda výskytu) a prodleva reakce motorů? Prostě oněch 30 vteřin (nebo kolik to je) prodlevy od přidání výkonu v pilotní kabině až po jeho plný projev na motorech? 

0/0
26.2.2009 11:03

IgorAlelujev

úDes nám uz zase lze!

Candan Karletikin není vedoucí letového provozu na Schipholu, a - musím vás zklamat! - taky to není dívka kyprých tvaru :-P Candan-bey je predseda dozorcí rady TK. - to je verbálne-transsexuální exformace! 8-o8-o8-o8-o !

0/0
25.2.2009 23:15

roddie

No, to musela být dřina

letadlo se roztrhlo na tři kusy pár metrů od sebe. To musela být dřina najít černé skříňky ...

0/0
25.2.2009 22:22

kotatkoxxl

Tady zas někdo přehání...

"Vzduchová kapsa, nebo palivo? Odborníci řeší, jak spadlo letadlo u Amsterdamu"  

.. není v  nadpisu těch čárek nějak moc 8-o:-/

0/0
25.2.2009 22:15

barbudo

To jsou ale žvásty ...

... jako na yHojte ...

... kapsa .... benzín ...

0/0
25.2.2009 22:10

kOBLICH

Re: To jsou ale žvásty ...

Tak tak. Všichni víme, kdo za tím byl - přeci ještírci, proti kterým bojují stateční Plejáďané...;-D

0/0
25.2.2009 22:19

mattiCZ

Střih větru...

---> kapsa. Je to ale s podivem, protože na tohle fungují dost přesné detekční meteorologické přístroje...:-/

0/0
25.2.2009 20:52

icmek

Re: Střih větru...

čhmú a ján zákopčaník, že?

0/0
25.2.2009 20:54

mattiCZ

Re: Střih větru...

Samozřejmě IMHO!!! A musím to psát? No vidím, že musím... Tady těch diskusí je skutečně zbytečné se zúčastňovat, protože to nejsou diskuse ale masáž jednotlivých zbytnělých eg. :-PRv(Y)

0/0
25.2.2009 20:59

icmek

Re: Střih větru...

tak to zkus mageo, tam budeš jako doma :-)

0/0
25.2.2009 21:07

HanzPrague

Re: Střih větru...

ne ne - říká se tomu dopler radar....a Schiphol ho používá velmi aktivně. Ale se Zákopčáníkem na letišti by to bylo asi lepší - ten má pořád slunce v duši

0/0
26.2.2009 9:10

tučňák v exilu

Re: Střih větru...

Na druhou stranu ty kapsy dokážou vzniknout náhle a pokud už byli příliš nízko a pomalí aby mohli včas přerušit přistávací manévr... :-/ Každopádně cestující měli z (Y) kliku že to nezačlo hořet.

0/0
25.2.2009 21:05

mattiCZ

Re: Střih větru...

To je pravda.

0/0
25.2.2009 21:06

monthy70

Re: Střih větru...

střih vetru spolehlivě odhalí doppler. je otázka, jestli ho ten boeing měl

0/0
25.2.2009 21:34

Smil

3 lidi v kabině

to snad o nějaké příčíně svědčí

0/0
25.2.2009 20:49

martanecek

Re: 3 lidi v kabině

a proc proboha.. v kokpitu mas jumpseat na kterem mohl sedet kdokoli..

0/0
25.2.2009 23:06

JetMeresjev

How cool

Ani nemuseli otevirat nouzovy vychody ;-D

0/0
25.2.2009 20:16

icmek

Re: How cool

tjn, ještě by měli vybírat muzejní taxu, když se pasažéři podívali i tam, kam se běžný cestující nikdy nepodívá...;)

0/0
25.2.2009 20:44

gambleralkac

Jak uz jsem uvedl jinde

podle mne probehla cela tragedie nasledovne: Po priblizeni k letisti posadka vypnula autopilota a presla na manualni pristavaci manevr. V tom uslyseli zvuk nedalekeho minaretu (Amsterdam je multikulturni mesto). Jejich svatou povinnosti proto bylo vytahnout koberecky a pokleknout smerem k Mekce. To poslusne provedli a neovladane letadlo zacalo padat do prazdnoty....

0/0
25.2.2009 20:13

akro

Re: Jak uz jsem uvedl jinde

No těžko. Kokpit je zvukově docela izolovaný, to by muezín na minaretu musel řvát jak tur by ho slyšeli.

0/0
25.2.2009 20:32

def...

Re: Jak uz jsem uvedl jinde

podle mne jsi jedna velka tragedie

0/0
25.2.2009 20:34

icmek

imho kapsa

R^

0/0
25.2.2009 20:07

akro

Re: imho kapsa

imho nemyslím že kapsa. . kdyby kapsa, frčeli by 250kmh a letadlo by bylo na třísky. imho proklatě malá rychlost

0/0
25.2.2009 20:34

icmek

Re: imho kapsa

a ono neni na třísky? pardon, vlastně jenom na tři kusy... :-/

0/0
25.2.2009 20:44

insane maniac

Re: imho kapsa

To jsou takový malý špánky ;-D

0/0
25.2.2009 21:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.