Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Austrálií se šíří požáry, zabily 25 lidí a spálily desítky domů

Desetitisíce dobrovolníků a hasičů se snaží zkrotit rozsáhlé požáry v Austrálii. Práci jim znesnadňují rekordní, téměř padesátistupňová vedra a vítr. Ohně připravily o život nejméně dvacet pět lidí, zničily nejméně třicet domů a další majetek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Trnitý Sirup

Špatná překlad ?

"Hasiči radí obyvatelům zůstat a bránit své domovy, protože většinu

budov poškozuje žhavý popel, který vítr fouká na střechy. V případě

blížícího se požáru mají lidé své pozemky opustit s dostatečným

předstihem."

- to je nějaké nelogické; tak bránit, nebo zdrhnout v čas ?

0/0
8.2.2009 7:33

captain cook

Re: Špatná překlad ?

Kousek textu tam chybi. Lidi se musi hodne predem rozhodnout, jestli se chteji drzet planu A) zustat a branit sve domy nebo planu B) evakuovat. Zasadne se nedoporucuje postupovat podle A), rici hasicum ohlasujicim cas na evakuaci, ze oni zustanou a teprve pozdeji v panice pred rapidne se blizicim ohnem se rozhodnout preskocit na plan B) a snazit se rychle pred ohnem ujet.

Evakuace se nema nikdy nechavat na posledni chvili, kdy je na silnicich chaos a nebezpeci spadlych stromu, ktere jim zabrani v dalsi ceste a zadrzi je natolik, ze je ohen dostihne pri uteku. Tak zemrelo uz dost lidi.Pocet obeti je momentalne 65 a stoupa jak hasici postupne prichazeji na dalsi vypalena auta a domy.

 

0/0
8.2.2009 7:55

Kanadan

Otazka pro Australany

To horko u vas (45 stupnu) si ani nedovedu predstavit. Jak se v tom horku zije ? U nas je airconditioning bezna vec a u vas snad take.

0/0
8.2.2009 4:04

captain cook

Re: Otazka pro Australany

v nasem obvode jsme namerili 47C. V 11 rano (letniho casu) bylo 42C. Odpoledne jsem se dival na TV a stridave podrimoval, protoze nikdo nechtel delat nic co nebylo urgentni. Doma mame tzv. evaporative cooling, ktere je dobre tak do 40C, ale nadto uz tak vykonne neni. Teplota doma vylezla nakonec na 28C, ale fen docela pekne pofukoval a hybal vzduchem z jedne mistnosti do druhe, tak se to dalo docela dobre prezit, zvlast s nejakym ledovym napojem pri ruce.

Manzelka si na hodinku zaskocila do obchodniho centra (aircon). V samosce pry jim vysazovaly mrazaky a personal z nich vykladal zbozi, ktere se bude muset vyhodit. To se stalo jinde o tyden driv, kdyz jsme meli 3 dny 43-45C. Ze vseho nejhorsi byly poryvy vichru, pry az 60km/h ve meste, ale vic v busi. Zahrady jsou spalene sluncem, listi na stromech take, jeden nas citronovnik shodil vsechno ovoce, druhy vsechny kvety. Studena fronta prisla s vichrici, ale jen par kapkami deste kolem 5.hod a behem hodiny sla venku teplota dolu na 25C.

0/0
8.2.2009 4:45

Kanadan

Re: Otazka pro Australany

Dekuji za podrobny popis situace.Je to zajimave cteni.U nas, jiznim Ontario,povazujeme 30 stupnu za velke horko a 35 by byla "emergency". Airconditioning zde pracuje na kompresorach,system evaporation bv se neosvedcil,jelikoz pri vetsich teplotach je vysoka vlhkost vzduchu.Myslim,ze pri 45 stupnech horka by se zde zivot zastavil.Mimochodem, v televisi nam ukazovali take zaplavy v Australii. Byla zde jedna Ceska na navsteve z Tasmanie a ta rikala, ze u nich je podnebi mirne.

0/0
8.2.2009 14:17

captain cook

Re: Otazka pro Australany

pri tech 45C horka jsme meli vlhkost vzduchu jen 5%, proto to evaporative celkem obstojne zvladlo. Zacatkem tydne jsme meli "jen" 35-39C, zato ale mnohem vetsi vlhkost vzduchu.

 Australie je zeme velkych kontrastu, ackoliv je rozlohou o neco mensi nez Kanada (asi 7 3/4 milionu km2). Proto nahore na tropickem severu zaplavy a tezke deste nasledkem tropickeho cyklonu, o nejakych3000km dolu na jih strasne sucho a pozary.

0/0
8.2.2009 14:42

aussie

Re: Otazka pro Australany

Vcera v Albert parku 48stupnu ve ctyri hodiny plus docela silnej vitr. Vetsina obchodu zavrenejch, ale plaze od Port Melbourne az po Brighton obsypany lidma... Behem pul hodiny pokles na 30 a pohoda. Moji znami v Kingsley lake reservation prisli o vsechno - zbylo jim jen obleceni co meli na sobe. Pozar byl na druhy strane reky, jenze tzv. "fire balls" preskocily reku a oni jsou ted radi aspon za holej zivot... Tezko predstavitelny... :-(

0/0
8.2.2009 5:38

captain cook

Re: Otazka pro Australany

v Evrope si nedovedou predstavit co takovy ohen muze udelat behem par minut. Osobne jsem zvlast otresen zabery z Marysville, kouzelneho maleho mestecka na severovychod od Melbourne. Takove misto v kopeckach, kolem eukalyptove lesy, popularni misto na nedelni vylety nebo romanticke vikendy. Take jsme tam jeden vikend stravili asi pred 5 lety.

Ted z Marysville stoji jen par domu, zatimco vsechno ostatni (90-95%) lehlo popelem. Mestecko Kinglake (viz zminka nahore) pry prislo o 80% svych domu a jsou potvrzeny obeti na zivotech.

 Video link

http://www.abc.net.au/news/video/2009/02/08/2485362.htm 

0/0
8.2.2009 6:31

Adelaide

link

http://news.ninemsn.com.au/slideshow_ajax.aspx?sectionid=9016&sectionname=slideshowajax&subsectionid=150966&subsectionname=bigfires

0/0
7.2.2009 23:58

ur=BANcová

Ten konec článku mě dorazil

Téměř polovina z nich je podle hasičů založena úmyslně. Takže oni jsou rozděleni na paliče a hasiče. Zajímavé soužití.;-D

0/0
7.2.2009 15:14

captain cook

Re: Ten konec článku mě dorazil

jo urbancova, samozvany mistni "expert na Australii"8-o

Vysetrovani predchozich pripadu ukazalo, ze umyslne zapaleni bylo casto zpusobeno nekterym z dobrovolnych hasicu, ktery potreboval nejaky ohen k haseni a ukazani "hrdinstvi." Pochopitelne, ze existuji asocialni nactnici, kteri si vyjedou do prirody a zapali si kus travy aby videli "co to udela" Rv Dalsi duvod je nedbalost, kdy vul ridic odhodi z auta nedopalek cigarety nebo si nekdo udela ohnicek a ono mu to utece.

0/0
7.2.2009 20:09

Jarmila 1

Re: Ten konec článku mě dorazil

no to ano, ale tech volu je tu cim dal tim vic:-( a taky je to tim, ze i kdyz je chyti, tak se jim stejne nic nestane, dik australskym zakonumRv a tem lidem, co prijdou o domy, zustanou jen oci pro plac. Vim o cem mluvim, vcera jsme skoro prisli o ten nas! At zije australska vlada a jeji zakonyRv

0/0
8.2.2009 0:25

gustav1

Re: Ten konec článku mě dorazil

Jarmilo, nebud k...a, kdyz se ti australska vlada a jeji zakony nelibi, muzes se vratit k te ceske vlade a jejim zakonum.

To ne ze bych se zastaval zharu a jinejch delikventu, jen si Jarco uvedom ze neni hezke plivat na nekoho kdo te prijmul, urcite se o tebe neprosili. Ja sem jaksi alergickej na tyhle pristehovalce co sem prijdou ale vse je zde spatne. Kdyz by ti bylo s Topolankem a tim tlustochem-ted si nevzpomenu na jmeno lepe, tak papa, ted jsou i levne letenky.:-)

0/0
8.2.2009 1:09

captain cook

Re: Ten konec článku mě dorazil

mas naprostou pravdu. Dnesni pristehovalci nemaji zadne duvody obavat se navratu domu do Ceska. kdyz se jin nekde nelibi, proc tam zustavat? Letenku, sbalit a stastnou cestu domu!

0/0
8.2.2009 2:15

Jarmila 1

Re: Ten konec článku mě dorazil

Hele Gustave1, vidim, ze jsi "gentleman" kazdym coulem a navic ja nekritizovala vladu jako takovou, ale ze zakony nejsou upravene za zharstvi tak, aby si lidi rozmysleli takovou vec, nez ji udelaji. A ty Gustave 1, jsi vyplachni pusu kdyz takovym zpusobem titulujes zenu, chuderka ta tvoje Gustave 1;-(;-(RvRv

0/0
8.2.2009 2:27

gustav1

Re: Ten konec článku mě dorazil

"HELE" Jarco, tak hlavna ta "chuderka" moje nekeca do veci kterejm nerozumi, a hlavne se ji tady asi narozdil od tebe libi.

A nikdo Ti nejak netituloval, to jen ty sis tam evidentne dodala co atm zrejme asi patrilo. To titulovani mela byt velice znama hlaska z jednoho ceskeho filmu - a tedy joke.

Takze ti diky za tvou lesson a ted se bez radsi nekam vzdelat at zde muzes polemizovat, evidentne ti to dela dobre.

0/0
9.2.2009 4:14

captain cook

Re: Ten konec článku mě dorazil

Jarmilo, prosim te nekecej. Nevim jak dlouho v Australii zijes, ale podle tveho psani soudim ze mozna ne dlouho. Na zhare jsou zakony, vezeni a penezni pokuty. Zda se, ze ani nevis jak jsou v Australii zakony tvoreny. Poslouchala jsi nekde nejake neopodstatnele drby? Dneska mas Rv

Australska vlada zakony neustavuje, za nimi je Parlament a Senat. Kazdy zhar musi byt ze sveho cinu usvedcen u soudu jako kazdy jiny zlocinec. Umyslne zharstvi se povazuje v Australii za tak zbabely a hrozny cin vuci spolecnosti, ze chyceneho zhare museji policajti nejdriv ochranit pred zurivymi spoluobcany, aby ho vubec mohli postavit pred soud. Ve vezeni jsou zhari na druhem miste za zlociny spachanymi na detech, co se odplaty od spoluveznu tyce. Po propusteni se takovy zhar musi casto odstehovat jinam, protoze spoluobcane ho mezi sebou nechteji.

0/0
8.2.2009 2:11

Jarmila 1

Re: Ten konec článku mě dorazil

Hele "captain cook" co si ani nemas odvahu dat svoje jmeno jako nick, no nevim, co to je dlouho u tebe, ale dost dlouho na to, abych videla, jak to tady chodi. Tedy aspon podle TV. Ja se v tom ustanoveni zakonu nevyznam, to mas pravdu, ale je uplne jedno kdo je schvaluje, jestli vlada nebo Parlament, Senat a pod. V podstate je dulezite to, aby ti lidi byli za tohle dostatecne postinuti navystrahu jinym, jenze to tak bohuzel neni. Uz jsi videl aby nekdo za takove veci "sedel" dostatecne dlouho? Nevim, mozna jsi v Australii del nez ja, tak se necham rada "poucit". Jo a zlociny spachane na detech, to bych radeji nerozebiralaRv

Hezky den "captain cook", doufam, ze tebe se ty pozary nedotkly jako nas, tak si uzivej nedele a dal komponuj odpovedi na "prispevky"R^

0/0
8.2.2009 2:34

captain cook

Re: Ten konec článku mě dorazil

Co je to za projev "odvahy" dat si jmeno jako nick? Kdekdo vi, ze zadne jmeno tady nezarucuje, ze je skutecne. Za Jarmilou muze byt treba Josef Vopicka! Kdyz ale trvas, muzes me laskave oslovovat Jamesi.:-P

Brat TV za nejverohodnejsi zdroj zprav, specificky v oblasti zakonodarstvi, je dost naivni a muze vest k serednym omylum. Zvlast v pripade popularnich komercnich TV stanic. Je v Cesku vsechno skalopevny fakt, kdyz to prinese TV Nova?

Nez priste tady zacnes nadavat na federalni ci jinou vladu, mela by sis dat praci overit si nejdriv fakta.  Pokud mas australske obcanstvi a volebni pravo, muzes se po zjisteni rozsahu zakonu s nimiz nesouhlasis spojit s uradem statniho poslance ve svem volebnim obvodu a pozadovat, aby se v parlamentu zasadil o zmenu. Zorganizovani petice podobne smyslejicich obcanu je jeste lepsi.

V opacnem pripade, pokud se ti v Australii nelibi, vis co napsal Gustav.

0/0
8.2.2009 3:23

Jarmila 1

Re: Ten konec článku mě dorazil

Hele "Jamesi", nevim co prinasi TV Nova, nedivam se na ni a nepotrebuji si "overovat fakta", ale myslim si, ze kdyz tak vsechno znas a mas "overene" je te skoda na psani prispevku do diskuse, mel by jsi uz davno sedet v parlamentu.;-DR^ 

O mne si starosti nedelej, ale zrejme nemas svych dost, tak se montujes do druhych, jinak ti preji hezkou nedeli:-)

0/0
8.2.2009 6:48

captain cook

Re: Ten konec článku mě dorazil

skoda, ze prozivas tak mizernou nedeli, ze te to nuti se tu navazet do kdekoho a kdeceho. Kdyby sis dala praci overit fakta v prvni rade, blbe bys tu nekecala. Je pitomost cpat se do diskuze a kritizovat neco, s cim ses vubec nenamahala se seznamit a pak kritizovat ty, kdo o tom neco vic vedi a snazit se je vyhanet z diskuze....jenom proto, ze ti vadi vedomosti jinych.8-o

 Dam ti radu do zivota: kdyz se ti moje prispevky nezdaji, laskave je preskoc a nereaguj na ne. Tohle je svobodna zeme, nikdo te nenuti cist co nechces a kdyz te to tolik se*e, tak proc tu marnis cas?

0/0
8.2.2009 7:38

Jarmila 1

Re: Ten konec článku mě dorazil

;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
8.2.2009 8:29

captain cook

Re: Ten konec článku mě dorazil

 BTW Kazdy stat v Australii ma sve zakony, nektere pod federalnim ustavenim, vetsina pochazi od statnich uradu. Zharstvi je statni zlocin a spada pod zakonodarstvi parlamentu a justice jednotlivych statu.

Je pravda, ze kazdy kdo prijde o dum ma oci pro plac, ale take je pravda, ze s obetmi citi cela Australie. Staci se podivat na dojeti tv reporteru nad zpravami, ktere musi cist nebo si poslechnout jak o tom mluvi lide na ulici. Ackoliv pozary nadale trvaji a mnohe osady a mestecka jsou dosud ohrozeny, uz se zacinaji organizovat penezni a vecne sbirky na pomoc obetem pozaru. Prispeje k tomu federalni vlada (ta, na kterou tak neinformovane nadavas) i vlady statni. Bude se poradat obrovska celoaustralska sbirka - pockej na zpravy zitra v mediich. A obcane z cele Australie stedre otevrou kapsy, to si pis!

Mnoha mista, ktera vcera vyhorela nebo jsou nadale ohrozena znam, navstivili jsme je v minulosti s rodinou. Jinak pochopitelne dobra zprava, ze se vam podarilo domek zachranit.

0/0
8.2.2009 2:51

captain cook

Re: Ten konec článku mě dorazil

jeste jsem chtel dodat, ze asi nevis, ze zharstvi ktere vede ke ztrate zivota/u vede vedle obvineni na majetkovych skodach jeste i k obvineni ze zabiti. V pripade umyslneho zharstvi je pachatel vedle majetkovych skod obvinen take z vrazdy.

0/0
8.2.2009 3:56

Isabelle

Re: Ten konec článku mě dorazil

Ti puvodni obyvatele Australie...(to bylo pred tim nezli jste objevil a zmapoval Australii) zapalovali travu..:-)

0/0
8.2.2009 4:27

captain cook

Re: Ten konec článku mě dorazil

protoze prisli na to, ze ohen zpusobuje regeneraci flory. Nejvic pozaru v prirode zapali blesky.

U nas to pred par lety udelalo regeneraci ohnem oddeleni pece o parky a vegetaci pri mistnim koncilu. Za domem mame prirodni park, ohraniceny ulici, na 2 stranach domy a zahradami a na ctvrte pozemkem mistni skoly, asi 3ha rozlohou. Jsou tam cesticky a osvetleni, ale vegetace je prirodni, ne vysazovana. Chteli regenerovat asi 800m2 primo za nasim domem, protoze se jim tam rozrostly "tea trees", ktere jsou v tehle oblasti skoro jako plevel a pritom vytlacily puvodni floru. Posekali ty stromy a parcelu podpalili, zatimco kolem postavali hasici aby se ohen nerozsiril dal. Po pul hodine bylo vsechno skoncene a cerne, hruza na pohled. Po mesici zacaly vyrustat z te zcernale pudy prvni rostliny a postupne vyrustaly ty druhy flory - keru a ruznych puvodnich travin, ktere ty "tea trees" predtim vytlacily.

0/0
8.2.2009 5:03





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.