Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Filmový Che Guevara, vrah namalovaný narůžovo

Hollywoodské ztvárnění dějin bývá často nesmyslné, ale filmaři mají obvykle dostatek zdravého rozumu, aby vrahy a sadisty nemalovali narůžovo. Jenže právě to – a nejen to – dělá nový film Stevena Soderbergha o Che Guevarovi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Říman

O čem se diskutuje?

Mě by zajímalo, kolik z diskutujících ten film vidělo? A udělalo si vlastní názor na to, nakolik je to romantická oslava hlavní postavy. Jak je to natočeno? Jaké jsou herecké výkony? Kolik lidí ví, že je to teprve první část, popisující vzestup hlavního hrdiny?

Já jsem na něm nebyl a ani si nejsem jistý, jestli na něj chci jít, ale připadá mi, že většina příspěvků je od lidí, co film neviděli a o historii neví zhola nic.

0/0
3.2.2009 10:24

iPilat

zase jeden zbytecny clanek

starostitoho pana autora na francouzskou hlavu. francie jako kolonialni a neokolonialni zeme ma nejmene co kritizovat Kubu a jeji boj za nezavislost. Provolavat slavu Batistove rezimu muze jen osel. Co privedlo Che na stranu revoluce nebyla jeho zbocenost, ale bida a utrpeni jihoamerickeho obyvatelstva pod nadvladou loutkovych rezimu neokolonialistickych statu. Jako protivahu muzu doporucit ke shlednuti "Motorcycle diary"

0/0
2.2.2009 22:59

oyegringo

Re: zase jeden zbytecny clanek

R^

Nevím jestli je vhodné zmiňovat koloniální epochu Evropy v této diskuzi, díky které se máme ekonomicky moc dobře, což muselo být zaplaceno vyvražděním celých kultur a mimojiné uvržení Lat. Ameriky do dodnes trvající bídy, ale takovéto úvahy nejsou v transformační ekonomice zatím ideologicky silně ovlivněné současnou koloniální velmoci vítány. To bychom se tu ještě mohli všichni pohádat a to by byla škoda, když už si tu tak příjemně povídáme bez hloupých primitivních výpadů a urážek.

Ale nad tím si můžeme umít ruce, pane Piláte :-)

0/0
3.2.2009 2:33

marekW777

Re: zase jeden zbytecny clanek

ipijáte teraz si sa odkopal bliju :-©:-©:-©

0/0
3.2.2009 10:46

Jirka1938

Jen zhnili levicovi liberalove na zapade

mohou vytvaret mythologii a oslavovat CHe Guevaru, tohoto maoisticko-komunisticko-anarchistickeho zlocince.

0/0
2.2.2009 22:36

oyegringo

Re: Jen zhnili levicovi liberalove na zapade

Fascinující. Jak jste bravurně složil slova, která by si měla na první pohled odporovat nebo nést odlišný politický světonázor, ale vy jste přeci jen dokázal je propojit do jednoho ohavného obludária. Smekám. Jste mistr jazyka R^

0/0
3.2.2009 2:43

Svezi Vetrik

Zajimave

Samozrejme, za nvsechno utrpeni sveta muze Che, vlastne se da rict ze diky jeho revoluci dnes taji ledovce... Netvrdim ze byl Che andilek, ale zase z nej delat nejhorsiho zloducha v dejinach je blbost. Pro kubance v te dobe to byl tolik ocekavany hrdina, a to mi netvrdte, ze se kubancum zilo lepe za Batisti nez za Che Guevary a Fidela. Je velky rozdil mezi Che Guevarou a treba Stalinem. Asi jako mezi Arafatem a Sharonem..:D Arafat taky nebyl andilek, ale bojoval za svou zem a svuj lid, kdezto Sharon to delal z nenavisti a aby si vyzkousel genocidu a holokaust taky na jinym narodu. 

0/0
2.2.2009 20:17

oyegringo

Re: Zajimave

To opravdu nebyl andílek a zrovna pro naší mentalitu je těžko stravitelnej a není se co divit. Sice máme s Kubou velmi podobný osud (akorát že každej dostával přes pusu od svého jiného pána. My od Sovětů oni od Yenkees).

A články tohoto typu v našem prostředí musejí vznikat. Díval jsem se na jedno mezinárodní hlasování o Kubě (tuším že šlo o zrušení embarga nebo o jeho snížení, nebo něco podobného). Proti byli 3 státy! Spojené Státy, Izrael a Česká republika.

0/0
2.2.2009 21:24

ctenar1970

Re: Zajimave

Pred nekolik dni jsem cetl rozhovor mezi Afganistanskym lekarem zijicim v CR,ktery chce kadidovat na funci presidenta Afganistanu, a nejakym Ceskymi novinam ,tady je jeho poznamka o Ceskych politicich:"Kdyz v Washingtonu rika ze v Praze prsi,tak tady Cesti politici krici,ze prsi v Praze."Asi vic komentovat uz neni treba.

0/0
9.2.2009 8:25

Lisen

Che Guevara

Kubánské revoluci a Soderberghovi tleskám, a nečekám,  že to vypatlané pravicové mozečky pochopí.;-D

0/0
2.2.2009 15:48

kiliannedory

Re: Che Guevara

nejspíš to bude tím, že nežiješ na Kubě a zároveň jsi dementní jelito R^

0/0
2.2.2009 16:21

habit

Re: Che Guevara

... takovou vypatlanost mozečku vskutku nelze pochopit...:-)

0/0
2.2.2009 17:28

anti-impy

Re: Che Guevara

To je jasný, na Kubě to je super... těžko říct, jesli to je někde jinde lepší... snad Severní Korea? Soráč kámo, ale Che G. je poměrně obstojná lidská zrůda, jako každý komunistický vůdce či ideolog. Takže i z tohoto důvodu těžko chápu, že tleskáš kubánské revoluci... spíš si pleskni :-)

ps:je super že můžeme mít každej jinej názor a nikoho z nás za to (snad) nezavřou:-P... schválně, kdy myslíš, že tohle bude možný na Kubě? (Y)

0/0
2.2.2009 20:59

oyegringo

Re: Che Guevara

Máte pravdu. Na Kubě to není možné...během minulého roku si Kubánci nevybojovali větší svobodu a studenti se veřejně nebaví s představiteli režimu o jejich právech a rozhodně nehledejte na internetu, protože nahrávky těchto často emotivních a zajímavých diskuzí a kritiky tam nenajdete. A taky raději nečtěte španělské noviny, protože ony o těchto změnách neinformují. Doporučuji číst pouze Idnes, protože zde je pouze pravda.

0/0
2.2.2009 21:31

baluz

clanek

Clanek ma svym zpusobem pravdu. Ale je dost nepresny autor by si mel precist zivotopis cheho. teda spis takovej vytazek http://cs.wikipedia.org/wiki/Che_Guevara a zjisti ze ho jeste podcenil. byl to jeste vetsi hajzl. a nejhorsi na tom je ze podle nej delal dobrou vec. Krasna ukazka oklamani sam sebe. Už když si clovek precte jeho mladi. Takovej mamincin mazanek s astma a komunistickou maminkou. Mozna kdyby chodil normlne do skoly tak by nebyl tak vypatlanej.

0/0
2.2.2009 13:49

oyegringo

Re: clanek

Jistě,Kuba se před Fidelem a Che měla báječně a byl to pro Kubánce ráj na zemi. United Fruit Company se chovala k pracujícím v Lat.Americe přímo vzorně.V Batistově věznici neumírali lidi s vypýchanýma očima a rozdrcenými údy(všemi údy) a američtí gringos se úctyhodně zasazovali o rozvoj. Neexistoval rasismus a američtí gringos si pro zábavu neznásilňovali mlaďounké dívky svých černých otroků.Pardon. Vlastně štastných svobodných farmářů. A protože Kubánci Fidela a Che k smrti nenáviděli, tak jim všichni barbudos(chlapi,co bojovali proti Ami-Batistově vojsku) museli držet zbraně u hlav, aby se nelegitimně a uzurpátorsky zmocnili vlády.A kdyby Che chodil normálně do školy, tak by nebyl tak vypatlanej.

Jste přímo studnice moudrosti, pane Baluz. R^

0/0
2.2.2009 16:22

kiliannedory

Re: clanek

kdežto Fidel to všechno vylepšil ;-D

0/0
2.2.2009 16:25

jorbl

Re: clanek

A to jste vsechno vydedukoval z baluzova prispevku? 8-o

0/0
2.2.2009 17:25

oyegringo

Re: clanek

Skoro. Baluz mi rád psal polopravdy, tak jsem si dovolil také sepsat pár lží.

0/0
2.2.2009 21:05

notebook.r51

Project Syndicate, 2009.

to je moc krásné jméno, pane project. nebo syndicate?

0/0
2.2.2009 0:15

Smile

Re: Project Syndicate, 2009.

Ani jedno, ani druhé - autorem je Guy Sorman, stačí, aby oči a mozek trošičku spolupracovali a člověk si všimne... ;-D

0/0
2.2.2009 11:28

notebook.r51

Re: Project Syndicate, 2009.

Ať se snažím jak snažím, Guy Sorman má na stránkách Project Syndicate (stejně bych konstatoval "it stinks") 4 odkazy, všechny v roce 2008, takže z celého toho krásného jména nic nevyplývá. Asi se někde přetrhlo vlákno a nehodlám hledat druhý konec. Šum a fuk.

0/0
2.2.2009 15:47

Vytržená mandle

Clanek

"Nosit tričko s Che Guevarou je nejsnazší a nejlevnější způsob, jak budit dojem, že jsem na správné straně Historie." ,, tesat do kamene. hydioti v trickach se zabijakem obrich rozmeru.

0/0
1.2.2009 22:12

oyegringo

Re: Clanek

Správně. Je to hnus. Daleko příjemnější je poslouchat amerikanismy v Čestině.

0/0
1.2.2009 23:26

Jan Žižka z HK

bla bla bla, daleko větší vrah je Bush anebo židi

:-©:-©

0/0
1.2.2009 15:43

kiliannedory

Re: bla bla bla, daleko větší vrah je Bush anebo židi

jasný Sudajeve :-©

0/0
2.2.2009 16:23

Jirka1938

Re: bla bla bla, daleko větší vrah je Bush anebo židi

Skutecny Jan Zizka by nikdy takovy nesmysl nevyslivil.

0/0
2.2.2009 22:39

Catumbelan

Autor, nebo překladatel jsou tydýti

Che nemohl, ač by možná chtěl, dělat větší část svého života ministra. Jestli se nepletu tak neseděl na ministerstvu více než šest let. Ale to by nám mohl řící Walter Komárek který mu dělal poradce.

0/0
1.2.2009 13:09

AKM

ano:

soudruh soderberg totiz nemysli na to, jake politicke dopady bude mit jeho prace. Jiste, nekteri rikaji, ze je nutne spotrebitelum zabezpecit kvalitni zabavu. Ale takhle tedy ne. Je jiste priznacne pro dnesni zvracenou multykulty kosmopolitni moralku, ze neco takoveho vubec mohlo vzniknout. Ptam se, komu tim soderberg pomuze, kdyz glorifikuje perverzniho vraha a komunistickeho uchyla? Nastesti u nas, nam nase Strana a Vlada vzdy vysvetli, jak je ten komun*smus spatny, takze nehrozi rozsirovani takovych nebezpecnych myslenek.

0/0
1.2.2009 8:48

chorimehbooba

project syndicate...to jsou žvásty hodne agentů CIA

já si myslím ,že už se zase může mluvit pravda , máme tady 19 let už stabilní demokracii , takže už se té fobie z komunismu můžem zbavit.Nevím jestli jste byli někdo vůbec v latinské americe....

0/0
1.2.2009 5:01

oyegringo

Re: project syndicate...to jsou žvásty hodne agentů CIA

Hola,

někteří z nás asi byli. Já jsem tam vyrůstal, chodil do školy a studoval. Proto nijak nekomentuju výkřiky do tmy, kde lidi dávají rovnítka Che = Dr. Mengele. Nebo ty hloupé pokusy dávat rovnítko mezi komunisty v Evropě, Sovětským svazu a Lat. Americe. Zkušenost těch lidí je jiná, prostředí je jiné. Ale jeden důležitý poznatek jsem si odnesl. Obecně řečeno, z pohledu Lat. Ameriky...Yenkee je jen dobře oblečený Rus. Tím chci říct, že velmoc se ke svým nejbližším sousedům chová odporně při prosazování svých mocenských zájmů. Pokud vám chybí zkušenost i z té druhé strany, tak nemáme moc šancí si porozumět.

Pokud budeme podporovat Amíky proti Kubě a Venezuele (což se děje), tak ti se budou obracet s prosbou o pomoc k Rusku a Číně (což se děje). Silná střední třída tam nevznikne (to se žádné velmoci nehodí), tzn. bude to pro ně stejná bída. Myslím si, že nové silné levicové hnutí přijde z Lat. Ameriky. A myslí si to i mnozí další, proto ty křecovité snahy o dehonestaci Che, Fidela.

0/0
1.2.2009 14:50

vojcek_p

Re: project syndicate...to jsou žvásty hodne agentů CIA

křečovité snahy o dehonestaci Che a Fidela? Jste padlý na hlavu? To že někdo připomene, že byli masoví vrahové není jejich dehonestace, je to pouze popisování skutečného stavu, a jestli míníte tyto dva obhajovat, pak jste v lepším případě blbec.

0/0
1.2.2009 16:15

oyegringo

Re: project syndicate...to jsou žvásty hodne agentů CIA

Omlouvám se. Vašeho názoru jsem se dotknout nechtěl :-/ Zvláště pokud Vy nebo vaše rodina si tady něco pod českými komunisty vytrpěla. Fakt ne. "Křečovitá snaha" se týká článku, který je svým tvrzením o Batistově režimu značně mimo. Stejně tak jsou mimo ony výkřiky do tmy Stalin = Che...Nejsem komunista, v Čechách jsem volil až na jednu vyjímku (za kterou se dnes stydím) vždy strany spíš napravo, ale pro Vás blbec budu, protože ty dva v kontextu Kuby budu obhajovat. Nicméně si přeju svobodnou Kubu a držím tamním studentům palce, aby si teď obhájili, co chtějí a aby dostali podporu a příležitost.

0/0
1.2.2009 23:00

BlkRider

Re: project syndicate...to jsou žvásty hodne agentů CIA

Tady ma spusta lidi plnou hubu kecu, pritom sotva vedi neco o komunismu v Ceskoslovensku natoz nekde na druhym konci sveta. Nektery Africky demokraticky rezimy sou na tom hur nez jihoamericky komunisticky rezimy. Vzdy spis zalezi na lidech a prostredi nez na ideologii. Kube taky drzim palce. Nedavne otevreni mobilni telefonni site je velkej krok dopredu.

0/0
2.2.2009 11:00

vasapro

Re: project syndicate...to jsou žvásty hodne agentů CIA

... ktere Kube? Jejim predstavitelum nebo obycejnym lidem?

0/0
2.2.2009 12:00

BlkRider

Re: project syndicate...to jsou žvásty hodne agentů CIA

Kuba je jen jedna. Stejne jako je jen jedna Ceska Republika. Budoucnost zalezi jak na vlade, tak na obycejnych lidech.

0/0
2.2.2009 13:33

oyegringo

Re: project syndicate...to jsou žvásty hodne agentů CIA

Souhlasím s Vámi. Otevření mobilní sítě je velkej krok. Stejně tak je i velký krok otevření hranice a možnost pro kubánce vycestovat i s dětmi. Má to ale vadu. Peníze. 100 Euro za domácí povolení + poplatek za vízum + letenka. Jde pořád o chudou zemi v porovnání třeba s námi, kde na to mají Kubánci brát? Proto bych uvítal "Zrušení Bushova zákazu pro američany cestovat na Kubu", "Zrušení Bushova zákazu, který brání floridským Kubáncům domu posílat peníze", hlavně zrušení embarga, aby měli Kubánci možnost si vydělat, atd.

A víte, co mi přijde srandovní? Vyspělé země kritizovaly Kubu za omezování svobody na Kubě (oprávněně) a teď, když Kubánci mohou  vycestovat (pořád to není snadný a bez chyb), tak se naše země zdráhají vízum udělovat, asi v obavě před imigrací. Takže to předtím byly jen takové kecičky :-/

0/0
2.2.2009 12:25

BlkRider

Re: project syndicate...to jsou žvásty hodne agentů CIA

Ja verim, ze Obama je rozumnejsi nez Bush. Ono asi skoro kazdej je rozumnejsi nez Bush.

0/0
2.2.2009 13:31

baluz

Re: project syndicate...to jsou žvásty hodne agentů CIA

Mimochodem. Zrušení Bushova zakazu o braneni floridskym kubancum domu posilat penize by nic neresilo. To by totiz musela nejdriv Kuba povolit jejich prijem. Kdyby ste tam byl tak by ste pochopil je to stejny jako tam zavreli ty nase politiky. jenom kvuli tomu ze nekomu davali symbolickej dar. Tam nesmíte jako turista nikomu nic dat. Když tam prijedete na dovolenou jako turista, tak dostanete papirky misto penez a ty platej jenom v urcitym okruhu a kazdej vecer se musite hlasit na hotelu, kde ste ubytovany. takze nejaky projizdeni ostrova neni mozný. Oni nic nemaj ani z turistu.

0/0
2.2.2009 13:38

oyegringo

Re: project syndicate...to jsou žvásty hodne agentů CIA

Dobry den. Mimochodem lžete. Nevím, jestli záměrně nebo Vám někdo dal nepravdivé informace.

1) Kuba nezakázala jejich příjem. Ale silně podhodnotila dolar (jako reakce na Bushův zákaz), aby tak zvýhodnili Euro. Zjednodušeně řečeno. Eurem potěšíte Kubánce víc. A změnilo by se hodně, kdyby "skoro svobodná" Amerika přestala nařizovat floridským Kubáncům, co smějí a co ne.

2) Lžete. Můj kamarád tam občas vozí léky a oblečení. Jojo, máme tam přátele ještě z dob studií, takže můžu s klidem říct, že neříkáte pravdu.

3) S těmi papírky a hotely jste úplně mimo realitu. Najděte si třeba na googlu zápisky mladých Čechů, kteří jeli na Kubu pod stan. Křížem krážem i do vojenksých oblastí. Lidí, kteří tam jezdí pravidelně na dovolenou...

0/0
2.2.2009 15:11

AlBunda

ulice-

v jednom valašském městě je ulice julia Fučíka a ve spoustě zemí,např.itálie jsou ulice Che Guevary

0/0
1.2.2009 1:58

pasik00

Re: ulice-

fakt? tak jsem pro ulici Adolfa Hitlera

0/0
1.2.2009 10:40

bourbon

Che Guevara a Josef Mengele

Pohlédněte na str.

http://www.therealcuba.com/MurderedbyChe.htm

Je tam jmenovitý seznam Kubánců, které soudruh Che zastřelil nebo nechal odstřelit. Podle svědectví Kubánce, který se nakonec dostal z Kuby, se Che vůči vězněným protivníkům choval jako jistý dr. Mengele. Také Guevara osobně prováděl selekci: toho odstřelit, toho ještě ne. Nebyl ten Guevara taky MUDr.? Rv:-©:-©:-© Skutečně se komunistům divím, že se jejich idolem stal právě Guevara. Mohli by se ke svému prospěchu spíš zaměřit na Rosu Luxemburgovou, která památně prohlásila: "Die Freiheit ist immer die Freiheit für die Andersdenkenden."

0/0
1.2.2009 0:17

AKM

Re: Che Guevara a Josef Mengele

freiheit für die andersdenkenden?? no, s timto pristupem tu demokracii teda nevybudujeme. Prave diky svobode mysleni se tu vyskytuji takove uchylky jako treba komunisti, fasisti, antiradaristi a vubec vsichni mozni nepratele demokracie. Myslim, ze pro dnesni dobu by se mel citat trochu upravit: Die einzige wahre Freiheit ist immer die Freiheit für die rechtsdenkenden, und wer anders denkt ist ein bolshewik.

0/0
1.2.2009 8:58

oyegringo

Moc jednoduche

Chápu, že mnohým leží Fidel a Che v žaludku. Chápu, že mnozí, kteří pouze letmo hltají dnešní ofiko propagandu, dávají jednoduchá rovnítka typu Stalin = Che, protože oba byli komunisti. Ale tak jednoduché to není.

Ale co je důležité. Fidel a Che se ke Kubě chovali lépe než pro-mafiánský Batistův režim. A Fidelův režim nebyl vůči Kubáncům tak krvavý jako Batistův.

A lidé na Kubě nejsou hloupí ani ustrašení. Hlavně současní mladí studenti se úspěšně domáhají větší svobody a Raul je zatím ochoten s nimi diskutovat a hledat cestu. Pliváním na Fidela a Che jim nepomůžeme (ani to raději před nimi moc nedělejte.) Tlačme na EU, ať se zasadí o zrušení embarga. Podejme jim ruku. Pokud to udělají zase jen Rusové, tak to bude horší.

0/0
31.1.2009 22:27

vojcek_p

Re: Moc jednoduche

aha, takže proto, že jeden režim je méně krvavý než druhý, pak je dobrý? Panebože..vy jste opravdu blbec.

0/0
1.2.2009 16:17

oyegringo

Re: Moc jednoduche

Vkládáte mi do úst, tedy do diskuze něco, co jsem nenapsal a ještě mi za to nadáváte. No, aspoň jste nepsal "vy jste blbec".

Já psal, že je to důležité, protože článek a někteří diskutéři se snaží lživě tvrdit opak.

Na druhou stranu. Lidé takto často své řežimy posuzují. Zvláště tedy v Lat. Americe, kde se v některých zemích střídala junta za juntou, převrat za převratem. Teď budu citovat jednoho starého Kubánce, se kterým jsem mluvil: "Naše vláda, to sou zkorumpovaní kecalové, ale já půjdu s Fidelem, protože mám sice málo, ale pořád se máme s rodinou lépe než za Batisty". Postoj kubánský mládeže je už jiný, bylo by divný, kdyby ne...myslím, že jejich pocity dobře vystihují texty skupiny Orishas (ti z Kuby utekly).

0/0
1.2.2009 23:13

oyegringo

Re: Moc jednoduche

A pardon za hrubky, je už pozdě :-/

0/0
1.2.2009 23:15

chicocheco

Četl jsem

knihu Diarios de Motocicleta a pak jsem i viděl stejnojmenný film s Gaelem Garcíou... tam byl taky Guevara namalován hodně na růžovo. Dělají z něj boha, byl to vrah. I když kdyby byl film jenom obyčejným road movie bez Guevarova příběhu a patetických záběrů chudiny, neměl bych mu co vytknout, pěkná podívaná.:-)

0/0
31.1.2009 20:34

ian69

Hmm, tak to je objev

Takže Che byl revolucionář, takže po něm logicky zůstali mrtví. To je tedy podle autora tak šokující objev, že... Co podobně psár o českém stavovském povstání  - vrahové Thurn a Budovec. Nebo co třeba vojáci? Cortéz - vrah, Montgomery - vrah, bombarďák Harris - vrah. Kat Mydlář - vrah...

0/0
31.1.2009 19:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.