Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vláda kývla na reformu vysokých škol, školné však nezavede

Vláda schválila návrh reformy vysokých škol. Ministr školství Ondřej Liška v takzvané bílé knize prosazuje školné či systém studentských půjček. Premiér Mirek Topolánek ovšem podotkl, že stávající kabinet ještě školné nezavede.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

xs123

Chudáci študáci

Mám výhled z okna na parkoviště před jednou univerzitou - obří parkoviště jako u obchoďáků na Zličíně, a nenajdete tu teď jediné místečko k zaparkování...

0/0
12.5.2009 13:55

datlik5

Školné

Tak ať doplatí svým školám školné ,  ti lidé co na na nich vystudovali a co jsou už dnes finančně ˇˇ za vodou ˇˇ, protože pokud vím tohle přesně navrhují. a pak to teprve bude fér.

0/0
30.1.2009 16:44

aša

školné?

pokud se školné zavede, tak VŠ budou jenom pro bohaté. Dcera studuje na VŠ, stojí nás to měsíčně dost. Chodí na brigády, ale i tak musí dost šetřit. Učebnice stojí i od 500 nahoru, ne vždy se jí podaří sehnat něco z druhé ruky. Kolej 2500 měsíčně,  jídlo, oblečení. atd.  A co zábava? Kino, výstavy, koncerty ? Na to si musí nechat zajít chuť. Po ukončení školy pokud bude mít štěstí, budou i pěkné peníze, ale většina vysokoškoláků práci mění několikrát  než najdou to pravé.

0/0
27.1.2009 8:36

Chlupaty Knedlik

Jinymi slovy

vladla kyvla na reformu na papire a v zapeti dodala, ze v praxi udela prd

0/0
26.1.2009 21:45

Diskutervas

Ono je třeba se taky zamyslet nad tím,

jaké by vlastně mělo být poslání vysokoškolského studia. Řekl bych, že pro spoustu lidí je to nejkrásnější období života (pro mě osobně bylo a nostalgicky na to vzpomínám - byť samozřejmě někdy nervy, ale na to špatné má člověk tendenci zapomínat). Člověk si tam najde přátelé, někteří i životní lásku.  To nemůže být jen o tom, naučit se nějaké vědomosti a praktické znalosti, ale hlavně o tom naučit se myslet. Říká se takové úsloví, že vzdělání je to, co v člověku zůstane poté, co zapomene všechny vědomosti. Člověk získá určitou kulturnost, nadhled, schopnost uvažovat v souvislostech, systémový přístup, dostane tipy na literaturu apod. Pokud chce jen znalosti, co momentálně využije, je pro něj rychlejší a asi i efektivnější zaplatit si nějaký úzce zaměřený kurz.

0/0
26.1.2009 20:17

jamming

JEDNOZNACNE PRO SKOLNE

jsem jednoznacne pro skolne. ti co budou mit vyborny prospech, dostanou stypko, ostatni proste budou platit. funguje to tak vsude. nevim, proc by to melo byt u nas zdarma. stejne tam je spousta studentu, co z toho maji jen legraci a studovat moc nechteji. a at se skoly snazi vice vytahnout penez z firem a delaji vyzkumy, ktere maji uplatneni.

0/0
26.1.2009 20:00

kaktusak

Kdo chce platit, může.

A Liška může zaplatit i zpětně.

0/0
26.1.2009 19:52

aša

Re: Kdo chce platit, může.

máš pravdu. a taky i Topolánek a ostatní, co placení prosazují.

0/0
27.1.2009 7:49

ELAPHURUS

Školné,

poplatky ve zdravotnictví, neustálé zvyšování cen plynu a energií aj. nejsou ekonomicky zdůvodnitelné, proto je neasektuji.... 

0/0
26.1.2009 19:40

ELAPHURUS

Re: Školné,

neaspektuji

0/0
26.1.2009 19:40

doktor_bota_2

Re: Školné,

A nechtěl jsi napsat "nerespektuji", nebo "nereflektuji", socanský blbe?

0/0
26.1.2009 19:55

Diskutervas

Je dobře, že řekli, co mají v plánu

Aspoň lidé, co nechtějí školné, budou vědět, že nemají volit ODS a Zelený.R^

0/0
26.1.2009 19:31

honzajaka

Největší

problém bude zřejmě s klasifikací těch škol, přece jenom říct o nějaké škole že nemá na to dělat výzkum, pokud u nás nějaká taková škola vůbec je, pochybuju o tom a jak bude profesní škola v budoucnosti získávat učitele to bude ještě horší.

0/0
26.1.2009 19:14

Divak

Chudaci cesti chudaci

Docela blbej zivot v Cesku pro ty, kdo maji mene nez, rekneme, 100.000 mesicne. Vyssi DPH na jidlo, energii apod., poplatky za vsechno mozne, vyssi spotrebni dane, mene nemocenske atd. Na druhe strane odstraneni danove progrese a zastropovani odvodu, ze ktereho ale tyto vrstvy moc nemaji. Ted hrozi jeste skolne na VS. Docela mi pripada, ze tato prestavba spolecnosti po vzoru post-sovetskych narodu je pro drtivou vetsinu Cechu dost neprizniva. Docela zajimava situace pri budoucich volbach, zda si opet vepri zvoli sve rezniky.[>-]

0/0
26.1.2009 19:14

Richaqd

Re: Chudaci cesti chudaci

Tak se snaž a nečekej,co ti jakej řezník hodí k hubě. Já mám průměrnou mzdu a řekl bych,že se nemám špatně. Nestěžuju si na rozdíl od jinejch a trend,kterej nastolila ODS se mě docela líbí. Narozdíl od CSSD,která rozdává z ničeho všem, má plnou hubu keců,jak se to má dělat,ale za osm let jejich vlády nás předběhlo i Slovensko. U voleb nejde o to,kdo kolik bere,ale kdo má co v hlavě. Bohužel v naší zemi,jak jsem na podzim viděl,je spousta debilů............pardon. prodejných debilů za 30kč,kterejm nedojde,že ty prachy zaplatí někde jinde a desetkrát tolik.

0/0
26.1.2009 19:24

Diskutervas

Re: Chudaci cesti chudaci

Slovensko nás předběhlo v čem? Ano, mělo vyšší ekonomický růst, ale ono se lépe roste z nižšího základu. Ale co se týče reálných mezd a jejich růstu, tak nás Slovensko rozhodně nepředběhlo. A o to by mělo jít především. Co z toho růstu budou mít obyčejní lidé.

0/0
26.1.2009 19:52

Divak

Re: Chudaci cesti chudaci

Tak ted lepe chapu, proc si vepri voli sve rezniky. Mne to furt neslo do hlavy, jak se muzou najit statisice az miliony lidi (s prijmy do, rekneme 1,5 mil.), kteri ty Topolanky, Tluste, Kalousky apod. voli. Oni to maji v makovici pomichane, staci jim vsugerovat nejake cislo, napr. slovensky rust HDP a oni ryci stestim, kdyz se dockaji slovenskych reforem. Zajimave, uplne jiny svet. Mozna jsou i stastnejsi.V

0/0
26.1.2009 21:01

Normální student

.

bohužel musím do školy, tak se loučím, hlavně s botou, snad už konečně dostane rozum:)R^

0/0
26.1.2009 18:42

doktor_bota_2

Re: .

Rozum nedostanu, ty se měj.:-)

0/0
26.1.2009 18:43

mlady volic kscm

.

nic neresici kosmeticke upravy.

0/0
26.1.2009 18:03

tonycze

Re: .

souhlasím, v podstatě se nic nevyřeší. Ideální by bylo zavést poplatky podle toho, jaké absolventy stát potřebuje, tj. např. na pedagogických či lékařských fakultách nízké, na právnických, ekonomických... vyšší.

0/0
26.1.2009 18:10

Sharkee

Re: .

nerekl bych

zmena systemu financovani

zavedeni hodnoceni VS

zavedeni spolurozhodovani studenta o studiu

- nicmene jedna se jen o odsohlaseni konceptu - konkretni navrhy a paragrafovane zneni ma byt, dle vyjadreni Lisky do konce tohoto roku - pracovat na nem budou i zastupci VS

0/0
26.1.2009 18:38

doktor_bota_2

2 esxx

V archivu zpráv UTB (hovořila jsi o UP) nalézám jedinou zprávu o slavnostním otevření nějaké budovy univerzity. Jde o univerzitní centrum, které nahradilo či doplnilo zastaralé a nevyhovující budovy a vybavení. Cituji:

"Nová budova Univerzitního centra sestává ze dvou samostatných částí, spojených zastřešeným atriem. V jižní části je umístěna Univerzitní knihovna, která bude od září 2008 svým uživatelům poskytovat služby na bázi nejnovějších informačních a komunikačních technologií. 558 studijních pracovišť v knihovně je elektrifikováno pro připojení notebooků, 216 z nich je vybaveno počítači. Knihovna je dimenzována na 13 000 registrovaných uživatelů. V severní části objektu získala univerzita důstojné prostory pro řadu rektorátních pracovišť (kanceláře, zasedací místnosti). V budově se dále nachází přednáškový sál pro 160 osob s prostornou šatnou a bar. Objekt je bezbariérově přístupný."

Pokud tohle kritizuješ, tak si troufám tipnout, že na UTB studuješ ekonomku...

0/0
26.1.2009 17:11

esxx

Re: 2 esxx

Ano, přesně jsi to vystihl, tohleto všechno a mnohem víc tam najdeš!!! Je to příklad typického mamonu a honbou za ním. Jediné co tomu ale všemu chybí je ROZUM, co dodat....snad jen...lidské, příliš lidské.... S tou poznámkou já + studium ekonomie je to ovšem parádní bžundaR^

0/0
26.1.2009 17:17

doktor_bota_2

Re: 2 esxx

Skvělé. Na jednu stranu nadáváš na mizerné podmínky na "své" univerzitě, na stranu druhou kritizuješ modernizaci vybavení.Rv

0/0
26.1.2009 17:20

esxx

Re: 2 esxx

Kde jsem napsala, že "má" univerzita má mizerné podmínky?:) Přesně mi ukaž tu větu, děkuju. Já mám dojem, že Ty jsi nic z mých příspěvků nepochopil. Od začátku tvrdím, že úroveň NENÍ otázka vybavení, ale lidí co vyučují a právě proto se snažím kriticky zreflektovat tezi, že jakmile bude ve školství víc peněz, bude to všechno zachráněno. Proto jsem také uvedla příklad UTB, která má velmi dobré materiální zázemí, ale úroveň je na hodně oborech mizivá. Fakt sorry, ale diskuze s Tebou už pro mě ztrácí smysl a nebude pro mě žádným přínosem v ní nadále pokračovat.

0/0
26.1.2009 17:28

doktor_bota_2

Re: 2 esxx

Chápu, dostali jsme se k racionálním argumentům. Měj se hezky.

0/0
26.1.2009 17:31

esxx

Re: 2 esxx

My? Spíš Ty, já jsem u nich od začátku. Btw. co je to racionalita vs. iracionalita? S tím bych byla hodně opatrná. Ještě podotknu to, že já studuju UP, ale v místě mého bydliště je UTB, takže .... mě mrzí, že jsi tím pádem ani nepochopil pořádně situaci. Nicméně...  ještě podotknu, že používat jako nadpis příspěvku cizí nick je k zamyšlení... Sbohem

0/0
26.1.2009 17:40

doktor_bota_2

Re: 2 esxx

Tak snad si to ještě přečteš - v diskuzích tohoto typu je naprosto normální vložit do nadpisu příspěvku nick toho, koho oslovuješ, diskutují zde desítky lidí a proto je občas nutné vytáhnout reakci nahoru, abychom se nehádali někde na straně 15. A tu dvojku před tvým nickem chápej jako fonetický ekvivalent anglického "to".

0/0
26.1.2009 17:47

ChorcheCh

placení školného by byl stejně krok zpět.

Navíc by se stejně nezlepšila úroveň škol. Je to totiž o lidech. I na VŠ je dosud ještě spoustu nepruduktivních papalášů z dob minulé éry, kteří akorát využívají výhod postavení a mladí se na doktorandské kvůli nedostatku peněz nehrnou.

0/0
26.1.2009 17:11

Normální student

...

Znovu bych upozornil na snahu bílé knihy o větší podíl centrálního řízení univerzit. To je jeden z bolestivých problémů, na který se zapomnělo. Školné je taky důležité, ale tohle je totální krok zpět, kdy budou vládnout a rozhodovat neomezení vládci a jejich kamarádíčkové ve správních radách, kteří je zase zvolí. To je špatně!!!  Z univerzit bude ještě větší díra na peníze!!![>-]

0/0
26.1.2009 17:07

doktor_bota_2

Re: ...

Správní rada ale nebude mít 100% hlasů, že?

0/0
26.1.2009 17:13

Normální student

Re: ...

ale rozhodující slovo, protože, kdo jmenuje správní radu? děkan nebo rektor, kterého pak správní rada volí zase zpátky a on jmenuje zase novou správní radu, atd.

Prostě a jasně, pokud si kamadády jmenuju sám do rady, tak je nemorální, aby oni hlasovali, kdo bude rektor.

0/0
26.1.2009 17:19

doktor_bota_2

Re: ...

Cituji námitky UK:

"Zatímco dnes volí rektora i děkany fakult akademický senát, ve kterém sedí učitelé a studenti, nově by se na výběru šéfů podílela i správní rada. Ta by více dohlížela také na rozpočet školy. A členy správní rady – alespoň dodnes – jmenuje ministr školství."

0/0
26.1.2009 17:21

habit

Re: ...

... a o to jde - ještě by mohli vyžadovat efektivní hospodaření, což je citelný zásah do akademických svobod...

0/0
26.1.2009 17:26

Kocour Bobule

Re: ...

Spíš je to způsob, jak zajistit, aby nad finančními toky bděli mimo jiné také lidé z regionální politiky a z komerční sféry. To může být docela zajímavé, zvlášť uvážíme-li masivní investice do nových budov a vybavení...

0/0
26.1.2009 17:35

habit

Re: ...

... zatímco dnešní stav je garancí, že vše je čisté a průhledné a veškeré prostředky jsou vynaloženy efektivně a racionálně...

0/0
26.1.2009 17:41

Normální student

Re: ...

takový stav nebude nikdy, ale s touto reformou bude ještě horší. Víš vůbec co akademický senát je, čemu se věnuje, apod.?

0/0
26.1.2009 17:43

habit

Re: ...

... jedno vím jistě - velmi zřídka se tam zabývají takovými přízemními věcmi jako je efektivní hospodaření....

0/0
26.1.2009 17:59

Kocour Bobule

Re: ...

O efektivitě nemůže být řeč, když jsou peníze přesně rozparcelovány podle toho, za co smějí být utraceny. Pokud jsem dobře pochopil kolegy, tak koupí-li třeba mikroskop z grantu Fondu rozvoje VŠ, tak ho mají na rozvoj výuky nějakého předmětu. A ten mikroskop nesmí být využit k výzkumu nebo vývoji, tím by porušili pravidla grantu. Ke konci roku pak dochází k nesmyslným situacím, kdy se nakupují ptákoviny, aby se stihlo vše správně utratit. Zaplatit zbylými penězi třeba spolupracující studenty nejde.To ovšem nevyřeší změna v řízení univerzit. Změny, pokud vím, se chystají dvě. Jednak větší volnost v nakládání s financemi (vzhledem k výše uvedenému zaplať pánbůh, to je dobře), jednak větší pravomoce správních rad včetně kontroly finančních toků. Tady ale už hodně záleží na lidech v těch radách. To může vést stejně dobře k úspěšnému rozvoji (při dobrém zainvestování do lidí i vybavení), jako k tunelům jako hrom. No a za stávající situace je rozvoj možný, tunel řekl bych téměř nemožný.

0/0
26.1.2009 18:21

Normální student

Re: ...

členy správní radu si vybírá rektor. Svoji radu, ale nikoliv správní, ale např. vědeckou vybírá i děkan. Prostě každý své kamarádíčky. Tím by se moc dostala do rukou několika málo lidí, kteří by si hráli do karet a nikdo by s tím nemohl nic udělat. Hlavně v otázkách rozpočtu. Akademický senát je dle mého názoru schopen efektivněji tyto prostředky rozdělit než jmenovaní kamarádi vedení a hlavně je nezávislým orgánem, svobodně zvoleným z členů akademické obce.

0/0
26.1.2009 17:41

doktor_bota_2

Re: ...

Pak iDNES a pravděpodobně i UK blábolí nesmysly.

0/0
26.1.2009 17:49

Normální student

Re: ...

stejně jako u volby rektora "dnešní" dochází k tomu, že akademický senát zvolí kandidáta na rektora a tohoto kandidáta nakonec jmenuje nebo nejmenuje prezident rektorem. Vybírat si a jmenovat je trochu rozdíl, ale bohužel v tom horším smyslu, co se týká zasahování do svobod univerzit z vrchu(ze strany státu). Stávající úprava je dle mého názoru nejsvobodnější a méně státních regulací chce přece každý pravicově založený člověk.V

0/0
26.1.2009 17:56

doktor_bota_2

Re: ...

A tak to jsme opět ve sporu. Já jsem přesvědčen, že pokud někam stát nalévá peníze, měl by taky velmi přísně kontrolovat, kde končí. Pokud je pravda, že cílem reformy je to, že správní radu bude jmenovat ministr (tak to momentálně chápu), tak se mi to jako pravičákovi docela líbí.

0/0
26.1.2009 17:58

Normální student

Re: ...

jmenování je na základě návrhu někoho, i ten rektor je jmenován prezidentem na návrh AS, ale prezident si nemůže sám jmenovat koho chce. A rektor navrhne asi koho do správní rady? Lidi s kterými si rozumí a kteří ho také za to pošlou do dalšího volebního období a on je za to zase jmenuje a tak dokola, prostě se do vedení dostanou kamarádíčci, lobisté a regionální politici a vlivní zbohatlíci.Když bude škola vyhlašovat projekt, kdo bude mít přístup k informacím a může se zařídit??? Z toho vzniká korupce. Akademický senát je záruka svobody už proto, že jsou zde názorově rozliční pedagogové a studenti a hlavně mají pohled zevnitř, takže ví, co je potřebné a co méně a dokáží regulovat víc, než jakákoliv nastrčená figurka, co o škole vůbec nic praktického neví.

0/0
26.1.2009 18:07

doktor_bota_2

Re: ...

Vycházím z premisy, že správní radu bude po reformě jmenovat ministr, nikoliv rektor. Pokud by tomu tak nebylo, byly by námitky UK, že stát snižuje akademické svobody, naprosto nesmyslné.

0/0
26.1.2009 18:10

Normální student

Re: ...

(1) Správní rada veřejné vysoké školy má nejméně devět členů, jejich

počet musí být vždy dělitelný třemi. Členy správní rady veřejné vysoké školy po

projednání s rektorem jmenuje a odvolává ministr. Členové správní rady nemohou být zaměstnanci dané

veřejné vysoké školy.

Proto je to zasahování do akademických svobod, jsou to lidé z venčí. Navíc jejími členy jsou lidé, které nejdříve vybere rektor a potom je navrhne ministrovi školství, který je jmenuje. Toto je opravdu citelné zasahování. Jinak kontrolní a poradní funkci zejména v oblasti hospodaření univerzity, už správní rada má.

0/0
26.1.2009 18:21

doktor_bota_2

Re: ...

Vzdávám se. Na jednu stranu jsi napsal: "A rektor navrhne asi koho do správní rady? Lidi s kterými si rozumí a kteří ho také za to pošlou do dalšího volebního období (...)" a na druhou stranu mi tu cituješ, jak členy správní rady jmenuje a odvolává ministr (po projednání s rektorem, což je formální záležitost). Zjisti si relevantní informace, do té doby je naše debata zbytečná.

0/0
26.1.2009 18:28

Normální student

Re: ...

v praxi to znamena asi tak, rektor prinese jmena lidi, co by tam rad mel a po projednani s ministrem, co je formalni zalezitost, pokud tito lide jsou dle zastoupeni uvedeneho v zakone, tak je jemnuje. Rektor asi neprinese ministrovi jmena lidi, ktere nezna a s kterymi si nerozumi. Uz chapes? Samotny akt jemnovani jeste neznamena, ze vybiram, stejne jako prezident jmenuje ale nevybira rektora, coz jsem psal uz asi milionkrat. I predseda vlady navrhne prezidentovi jmena ministru a ten je pak jmenuje, ale sam nevybira. Jasan?

0/0
26.1.2009 18:37

doktor_bota_2

Re: ...

Vyjadřuješ se neskutečně nesrozumitelně, nestuduješ náhodou PF?

Dobře, ale stále platí, že stát by měl mít v institucích, kterým přispívá, nějakou možnost ovlivnit, na co "jeho" peníze jdou. Momentálně má možnosti jen minimální a zvýšení jeho vlivu je asi nezbytné.

0/0
26.1.2009 18:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.