Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pozor na předpovědi expertů. Téměř jistě se mýlí

Každý den se objevují v televizích. Jejich výroky a předpovědi čteme v novinách. Jsou častými hosty rádií. Experti. Lidé profesně vysvětlující společenské jevy a předpovídající věci příští. Jak přesní ve svých predikcích jsou? Je užitečné jejich názorům věřit?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

mr.kluzo

skvěle vyjádřeno, to by se mělo nechat vytesat do kamene.

0/0
20.1.2009 13:11

robirob

Parada, zupa clanek

a zpusob zhodnoceni v tom zaveru opravdu pekne koreluje s tim obsahem :-)

0/0
20.1.2009 10:54

prngrr

Super

Třeba já miluju ty finanční analytiky - kdyby byli opravdu takovými experty, tak nebudou plácat nesmysly do televize a do novin, ale půjdou za vlastní prachy na burzu a vydělají miliony ...

Všechno to jsou zpětní analytici - ale nějakou omáčku, proč se něco stalo, to dá dohromady každej druhej

0/0
19.1.2009 23:47

Dědeček Vševěd

"Expertům" chybí ...

... normální selský rozum. :-/

0/0
19.1.2009 19:43

mr.kluzo

Re: "Expertům" chybí ...

myší rozum ;-D

0/0
20.1.2009 13:10

moebius

jiný přístup

existuje ještě jiný přístup, dnes málo aplikovaný, ale s obrovským potenciálem. Využívá tzv. samonaplňující se předpovědi, když se něco stane právě proto, že to bylo předpovězeno. Využijme to, předpovídejme nějakou pěknou budoucnost. Když si jako lidstvo uvědomíme, co skutečně chceme a jakým životem chceme žít, je dost pravděpodobné, že se naše plány uskuteční a vize, které to předpovídaly,se naplní.

Takže co tak pěkného předpovědět? Chceme žít na planetě, kde je mír, čisté životní prostředí, kde každý je podporován ve svém životě a může rozvíjet své talenty, kde jsou zdraví a bohatí lidé, kteří žijí v zájemné harmonii, soucitu a lásce, jeden druhého podporuijí a společně budují dobré místo k životu.

Trouchám si předpovědět, že právě takovou máme budoucnost :-)

0/0
19.1.2009 17:24

krajtl

ideologická předpojatost 2

experti jsou překvapeni tím, že přišla krize... kdyby četli Marexe, věděli by o ní už stopadesát let dopředu...

(jenom mě proboha nekamenujte za nějaký komunismus, to s tím má pramálo co společného)

0/0
19.1.2009 15:48

krajtl

ideologická předpojatost

zámerné klamání, anální alpinismus... atd. ...to jsou skutečné příčiny toho, proč jsou předpovědi "expertů" horší než náhoda.

U médií se prostě udrží spíše ten, kdo neříká "císař je nahý"   skuteční experti byli pro pravdomluvnost dávno vyhozeni.

Proč myslíte, že nám pořád předhazují ke studiu "komunistické zločiny"

odvádí to pozornost před novodobou cenzurou, totalitarizmem a mediální manipulací, která je mnohem účinnější než kriminály.

Dokud budou "experti" ctít autoritu jako nejvyšší pravdu, namísto hledání pravdy jako nejvyšší autority, (jako to dělají exaktní vědci) budeme klamáni.

0/0
19.1.2009 15:40

mr.kluzo

Re: ideologická předpojatost

malá oprava, pro slovo anální by se hodilo spíše slovo speleologismus, než alpinismus. ;-D;-D;-D, jinak souhlasím s tebou. Bohužel pro všechny zaslepence je tento článek příliš dlouhý, než aby si ho vůbec přečetli, natož, aby se nad ním zamysleli.

0/0
20.1.2009 13:14

janovlk

Jsou to experti?

Obávám se, že ti "experti", kteří se objevují v médiích jsou vším jiným než odborníky. Mám v živé paměti rok 1999 a názory "expertů" na "problém roku 2000". Ti lidé se často rozpovídali (rozepsali) a prozradili, že nemají ani nejmenší tušení, jakou roli má software v počítači, jak fungují elektronická zařízení. Od té doby expertům v médiích nevěřím.

Souhlasím, také tento článek považuji za vynikající.

JV

0/0
19.1.2009 12:58

Alexander Mikoláš

příjemné překvapení

Tedy je to v podstatě smutné, ale tento článek je po dlouhé době první smysluplnou věcí, kterou na českých serverech čtu. Díky.

0/0
19.1.2009 2:43

Chytracisko

Co to je za bláboly?

má-li si zákazník vybrat mezi smlouvou hradící zdravotní náklady vzniklé "z jakéhokoliv neúmyslného důvodu“..... no to by byl magor aby nebral variantu A, ne?

A volba mezi "o část úspor přijdou" a "o část úspor přijdou kvůli vedení" je vždy pravděpodobnější varianta A, to je jasné, je více obecná. Jestli opravdu většina lidí vollí spíš B, tak to asi nemají základy logického uvažování :-(

0/0
18.1.2009 19:21

Manstein

Rady expertu v mediich ...

nejsou od toho, aby budoucnost predpovidaly, nybrz aby ji ovlivnovaly.

0/0
18.1.2009 15:19

ladamm

nejsem expert - ale vím

s jistotou jak dopadnou příští volby.

0/0
18.1.2009 15:12

Tetex

Re: nejsem expert - ale vím

;-D

0/0
20.1.2009 7:40

Michael Christiani

Temer jiste

Hlavne vim, ze "temer jiste" je strasna blbost :-D ..vy experti..

0/0
18.1.2009 14:45

Azazel333

Re: Temer jiste

Proč by to měla být blbost?

0/0
19.1.2009 9:43

krajtl

Re: Temer jiste

asi chtěl napsat že "téměř jistá" je strašná blbost... expertů

0/0
19.1.2009 15:42

rebbe

Experti jsou ve službách někoho v pozadí

kdo potřebuje ovlivnit veřejné mínění. Na VŠE také nepochybně chybí jakákoliv vědecká erudice, jsou tam samí profesoři jako V. Klaus. Česká ekonomická ' věda' silně připomíná doby akademika Lysenka. Jediný případ správného postoje V. Klause byl, že do krize je nejlepší se nemíchat, přejde to samo. Kdyby se totiž takoví experti opravdu pokusili něco vylepšit, podle našich zkušeností s nimi by to skončilo katastrofou.

0/0
18.1.2009 11:07

Heralik2

Re: Experti jsou ve službách někoho v pozadí

Ano, nejlepsi je ze pořádně zadlužit a v době krize nacpat penize do podpor, do soukromych podniku, na zdarma zdravotnictví, na podpory všem z EU na.... proste to se nam to debužíruje, když to nekdo platí že? ..... katastrofou je to, a to včetně ameriky, že se prave tyhle komise za naše prachy snaží zachranovat...

0/0
18.1.2009 13:28

Rubik1

Pridavam se - vyborny clanek

Chce to kriticky pohled, overovat zpetne predpovedi a hlavne drzet se selskeho rozumupresne tak, jak je to v clanku. Dekuji.

0/0
18.1.2009 4:08

Hufo

souhlas

a nejhorší je, když promluví nějaký "expert" na nově ve zprávách, zjednodušeně, aby to pochopil národ a novináři to ještě sestříhají, aby to bylo dramatičtější. to někdy zírám. pak se stačí podívat nebo si zjistit pro koho dotyčný pracuje a vše je jasný.

prostě by hodně vyřešilo povinný psaní v titulku, pro koho dotyčný expert pracuje. je sranda slyšet předpovědi, že u nás ceny novostaveb nikde neklesnou a pak zjistíte, že dotyčný expert je majitel realitky.

0/0
17.1.2009 13:40

Englishman

Well done!

Jen tam chybí zmínka o tom, že experti jsou na výsledku svých prognóz velmi často zainteresováni - experty jsou totiý jen proto, že jsou za práci v daném oboru někým placeni. Takže:

- finanční experti jsou placeni finanřními institucemi, které v tom lepčím případě mají zájem na optimismu klientů, v tom horším mají zájem na obchodování proti klientům

- experti na globílní oteplování a jiné katastrofy jsou placeni z grantů, které tečou spíše tam, kde o něco jde, než tam, kde nejde o nic

- experti na politiku jsou placeni médii, pro které platí "dobrá zpráva není žádná zpráva"

- experti na obranu jsou placeni státem a bez hrozících nebezpečí by si nějaký úředník mohl myslet, že jsou nadbyteční

0/0
17.1.2009 12:24

trojuhelník

.

pěkné počtení, děkuji+

0/0
17.1.2009 11:40

lekaj

vyborny clanek

Jen bych doplnil , ze se to tyka hlavne ekonomu. Tezko by mohl strojni inzenyr nebo fyzik neco blekotat , co by pak nefungovalo. Fyzikove nebo inzenyri dokazi predpovedet, jak se bude stroj, priroda , astronomicke jevy vyvijet a da se to lehce zkontrolovat. Ale ekonomove bohuzel z 90% selhali - vzpomenme na predpovedi cen ropy v lete 2008 apod.

0/0
17.1.2009 9:11

nejchytrejsi

mno

hlavni problem je ze novinari ty experty hledaj a ptaj se jich, nejradsi hledaj ty co mluvej jasne, nekomplikovne, napr kdyz si clovek stahne oficialni prognozu z CSOB (http://www.csob.cz/bankcz/cz/Csob/Analyzy/fx-vyhled/ ) tak nic jasne definovanyho neni, vono to ani nelze, a koho zajima mozna, a kdyz, pokud neco pak tak...dokonce i predoved pocasi, dneska na 3 dny hodne presna, pokud se peclive intrepretuje tak se clovek dozvi jak bude, problem je ze se dobra predpoved dostane do TV, namalujou se naky vobrazky, cisla, obecne formulace, pak lidi rvou ze to nevyslo, proste ty financni prognozy slouzej pro pobaveni,  pocit posluchace ze je chytrejsi nez prognostik, nasledne prijemny pocit uspokojeni, nebo nemam pravdu ?  :)

0/0
17.1.2009 9:07

kozel

pozor na ...

Popularita je mocná zbraň pro ovlivnění myšlení velké části populace . Pokud ji všeobecně známá osoba zneužije / klamavá reklama / dopouští se neodpustitelného , špatného činu . ještě horšího  čin u se dopustí sdělovacíprostředek,který to dovolí. :-P

0/0
17.1.2009 7:08

hacuc

10/10

Jen se se svým názorem přidám k většině. Tento článek mě přiměl k zaregistrování se do diskuze. Jsem pravidelným návštěvníkem idnesu - y desu tři roky. Zatím se to nikomu nepodařilo.

K článku samotnému tolik: ... tesat do kamene. Autorovi přeji toliko šťastný a spokojený život (a vždy po kapsách korunu na "hození si" - já sám ji tak už léta nosím)

R^

0/0
17.1.2009 2:01

komárius

přidávám chválu

po přečtení jsem vstoupil do diskuze, abych pochválil článek. To se mi tu vážně stává málokdy. A ejhle, ono je nás tu takových víc. Tak to asi není náhoda!

0/0
16.1.2009 23:51

SZYslak3

no comment

Nuze, toto je bezesporu clanek roku R^, na nic lepsiho se Y DES uz nezmuze. Rv

0/0
16.1.2009 18:31

Azazel333

Nikoli experti,

ale novináři - a ne téměř jistě, ale zcela jistě

0/0
16.1.2009 17:01

rebbe

Tak páni experti, kdy bude to Euro za 22 Kč?

Celý podzim nám tu experti vykládali, jak nebezpečné by bylo, za současného posilování koruny přecházet na euro. Většina se jich shodovala v tom, že 2009 se euro přiblíží hranici 20 Kč za euro. Nu, zatím to vypadá spíše na hranici 30 Kč za euro. Kde je ta chyba?

0/0
16.1.2009 16:53

blekkal

Re: Tak páni experti, kdy bude to Euro za 22 Kč?

Nikde. Není třeba podporovat sílu koruny, pokud nechceme na Euro přejít, protože bychom poškodili naši bilanci. Menší export, větší import. Proč bychom měli právě teď mít pevnější menu? Abys měl o něco málo levnější dovolenou a naopak utrácel za práci cizích zaměstnanců, protože bude levnější jíst dovezené potraviny, než ty vyrobené doma? Nechápu.

0/0
16.1.2009 19:22

nixxonvaldez

Re: Tak páni experti, kdy bude to Euro za 22 Kč?

Ano, přesně tak. Zajímá-li mě levnější cestování a levnější zahraniční produkty, pak je výhodná pevnější měna. Pokud tedy nemám eminentní zájem na obchodní bilanci ČR (nejsem ve vedení exportní společnosti nebo nejsem vzrušen reporty o zahraničním obchodě), není na tom nic nepochopitelného.

0/0
19.1.2009 16:36

Chytracisko

Re: Tak páni experti, kdy bude to Euro za 22 Kč?

Kde je ta chyba? ...................chyba je v tobě, čéče dyk je teprve půlka ledna !!;-D

0/0
18.1.2009 19:23

tom206

Tak já se radama

expertů řídím, hlavně co se týče akciovejch trhů. Jakmile na idnes začnou tvrdit, že je ideální čas nakupovat, tak prodávám a když finanční experti radí prodávat tak nakupuju a super mě to vychází. Já jsme za ně rád :-)

0/0
16.1.2009 12:50

Dale Cooper

No jo, ale co teprve...

Náš ekonomický "expert" ministr Kalousek jde v tomto dokonce ještě dál.

Nejdřív tvrdí, že krize nebude. A pak ji sám podpoří prohlášením o tom, že podnikatelé budou moci uplatnit odpočet DPH na jakýkoliv vůz, což mělo za následek obrovský pokles prodejů nových automobilů...

0/0
16.1.2009 10:58

činčo

Re: No jo, ale co teprve...

Dyt je to vyznamenaný blb a ty zveme na večeři!;-D;-D;-D

0/0
16.1.2009 11:01

Dale Cooper

Re: No jo, ale co teprve...

Teď bude mít problém. Solo Sušice ukončilo výrobu. Z čeho to bude lepit? :-)

0/0
16.1.2009 11:05

jakadlec

Re: No jo, ale co teprve...

kalousek je osobně odpovědný za zvýšení daní pro lidi žijící z ruky do huby, snížil tím koupěschopnost a tím poškodil celé hospodářství a vybrané peníze se stejně rozfrcají

0/0
17.1.2009 11:27

RAT

Re: No jo, ale co teprve...

ti co zili z ruky do huby stejne nic nez zradlo nekupovali, tak vo co gou? Aspon se nebudou prezirat. A ve statni kase apon nebude videt to derave dno!

0/0
19.1.2009 0:23

TopGum

Pekny clanek

diky za nej.

0/0
16.1.2009 10:07

vtech

Prima článek.

Díky za něj.

0/0
16.1.2009 9:47

Pilat

vysvetleni je prekvapive proste

ja sam jsem sledoval mnoho programu s prognozy na ekonomicky vyvoj. Nejsem zadny ekonomicky expert, ale vypozoroval jsem ze prognozy a zvlaste pak ty "fundovane" se neplni ani z casti.

Zaver: nechci vubec snizovat znalosti techto odborniku, pouze si myslim ze jejich prognoza je zamerna desorientace radovych obcanu. Ano jedna mala dezinformace a bankovni instituce vydalavaji miliardy, na duverivych investorech.

Vezmeme si dnesni ekonomickou situaci. FEDs hodili na plac $700 miliard .... jeden by ocekaval devalvaci dolaru a zlato, ze svou cenou prorazi strechu. Opak je pravdou, dolar pritvrdil zlato kleslo. Kam sluy prachy banky odmitaji rici. Kdo platil? obycejny clovek ...danovi poplatnici. Ano desinformace je money making machine.

0/0
16.1.2009 6:26

Petr Houdek

Post Scriptum

Jsem rad, ze diskuze k clanku probehla relativne slusne. Bylo vzneseno par dotazu ci ukazano nekolik nepochopeni, dodam tedy PS ...

(jdobry) - Dila "teorie her" maji velmi (!) spatne prediktivni schopnosti, z casti proto, ze se jedna o normativni hypotezy, tedy o stanovovani "optimalniho chovani" za danych limitujicich podminek a nikoliv o snahu predikovat skutecne chovani realnych lidi, viz http://www.vesmir.cz/clanek.php3?CID=7587

(Shakhar) - Clanek vychazi i z knihy "Expert Political Judgment: How Good is It? how Can We Know?" obsahujici mnohem vice linii, nez ktere jsem nacrtl.

(Dworkin a dalsi) - Fakt, ze v mediich je vypoved experta "osekana", je mozne. Tito experti vsak o dane praxi vedi a presto sve "rady" dale poskytuji. Obecne je pravdou, ze spolecenske vedy maji relevantni predpovedi jen za urcitych okolnosti. Nejsou-li splneny, nelze expertum doporucit nic nez wittgensteinovske „O cem nelze mluvit, o tom se musi mlcet.“

Vsem diskutujicim za zajem dekuji.

0/0
15.1.2009 17:07

jdobry

Re: Post Scriptum

odkaz na clanek ve "Vesmiru" je pouze pro predplatitele.

Ano "teorie her" ma spatne prediktivni schopnosti co se tyka konkretnych vysledku. Ale neni pravda, ze nema zadne prediktivni schopnosti.  Vysvetlim: pokud nastupuji posledni do letadla bez mistenek, nemuzu predpovedet ktere misto bude pro muj zadek volne, ale pokud vim, ze zbyva 20 mist, vim ze budou celkem rovnomerne rozmistene co se tyka rady a take vim,  ze je nepravdepodobne volne misto u okna. Tento priklad je zrejmy a hlavne se na nej da uplatnit teorie her a vysledek se bude schodovat se skutecnosti. (rika se tomu dukaz sporem a vyvraci tvrzeni ze je TH nepouzitelna na predpoved budouciho chovani)

0/0
16.1.2009 10:37

jdobry

predpovidat lze

Ze nelze predvidat chovani spolecnosti je s dovolenim blbost. Nejlepsi dostupna metoda je "teorie her" ktera funguje prekvapive dobre. Problem s ekonomickymi predpovedemi je jinde. Cast expertu (a skoro vsichni novinari) teorii her ignoruji protoze je nepochopitelna selskym rozumem. A druha cast expertu predpovidaji svoje prani ktere jim vynese nejvic penez. 

Kazdy expert pracujici pro banku nebo zainteresovany v obchode vam bude tvrdit ze prave ted je ta nejlepsi doba nakupovat a prodavat (nemovitosti, akcie a v postate cokoli) bez ohledu na okolnosti.

Uzasna je i soucasna krize zpusobena prehratim ekonomiky (rust nad moznosti a moc levne penize) "lecit" snizovanim reposazby. Kratkodoby efekt je OK, ale krize se tim prodluzuje a prohlubuje. :-P

0/0
15.1.2009 12:13

Konopny Rytir

Re: predpovidat lze

A co nam rika o predpoveditelnosti teorie deterministickeho chaosu?

0/0
15.1.2009 21:28

jdobry

Re: predpovidat lze

Jen to ze predpoved ma sve limity. Jinak receno umoznuje spocitat s jakou jistotou umime predpovedet budouci chovani systemu.

Predpovidat pocasi je podobne, jak bude zitra vedi modely s velkou jistotou, jak za pul roku ve stredu 8:00 nevi nikdo.

0/0
16.1.2009 10:18

wiliz

.

Jsem expert :-P

0/0
15.1.2009 9:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.