Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Článek o Kunderově udání bych napsal jinak, říká historik Žáček

Minulost jsme začali otevírat pozdě. I to může být důvod, proč zveřejnění dokumentu o udání Milana Kundery způsobilo poprask. Myslí si to šéf Ústavu pro studium totalitních režimů Pavel Žáček. Přiznává však, že text o Kunderově udání měl nejprve vyjít v časopise Ústavu, a ne v Respektu. Naposledy se ke kauze Kundera vyjádřilo 11 světových spisovatelů. Ale na Ústav se valí kritika nejen kvůli této kauze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

dedko

Dokument je pravý.

Jestli je na pravém dokumentu Kunderovo jméno v jistých souvislostech, tak to tak asi bylo. Nic naplat, Kundera byl vášnivý stoupenec komunismu. Sice později vystřízlivěl, ale to nesmazává jeho prvotní skutky.

0/0
11.11.2008 8:28

rezjir

Re: Dokument je pravý.

Nejde dokonce o to, zda ten dokument je pravý, ale o to, že si ten strážmistr mohl zafabulovat.

0/0
12.11.2008 4:48

francoa

Jak dlouho bude tento ústav ještě fungovat?

Až zemře poslední vdova a vdovec po týraných totalitou, potom se to přejmenuje na Ústav obětí vytunelování a tak pořád dál ;-) Nekonečný příběh křivd a bezpráví, které produkují všechny společnosti, protože to k životu zkrátka patří. A co oběti po církevních zločinech? Tím se nikdo nezabývá?:-©

0/0
10.11.2008 22:02

hřebícek

Žáček je diletant

dosazený politiky pro legitimizaci jejich kroků, odborníkům je on i jeho vedení ÚSTRku k smíchu už dávno Rv 

0/0
10.11.2008 14:01

karaya1

...

Ten rozhovor je ze strany Žáčka dost alibismus. Sám jsem byl myšlence ÚSTR nakloněn, ovšem po odchodech uznávaných historiků to má u mě dost nakloněné - hlavně taky po některých příchodech (není mi úplně jasné, co v takovém ústavu dělá bakalář - čekal bych minimálně lidi s hotovou celou historií; některé jiné historiky zase nemusím kvůli jejich pracem).

Na druhou stranu, v ÚSTR jsou i kvalitní lidé - za všechny třeba Ladislav Kudrna. Bohužel, o nich se nepíše...

0/0
10.11.2008 13:57

ptiger

shrnutí

moje shrnutí-

1. P.Šustrová má pravdu, jenom ji tady nějací bolševici určitě označí za socialistu.

2. kolik z 280 lidí je aprobovaných historiků?,Nebo je to jen kšeft pro kamarády? pan Hradílek asi nebyl, navíc byl podjatý a tak se otazníkům nelze divit. Pan Žáček na nic neodpověděl.

3. P.Benda, To je syn V. Bendy, který se proslavil zneužitím materiálu už v kauze Zilk? Vidím, že celá rodina si udělala v politice hnízdo. Pokud je to jen asistent poslance za ODS, tak o nestrannosti taky asi není řeči.

0/0
10.11.2008 13:35

mamča1

odchod

Žáček by měl být odvolán ,není to první chyba kterou udělal,Pracuje na politickou objednávku.

0/0
10.11.2008 12:53

hadesxx

Re: odchod

To, je těžký, když objednávají různé strany. Zavděčit všem se nemůže. Ale jo, odvolávejme žáčky, hlavně že rozhodují učitelé.

0/0
10.11.2008 13:49

gentlastwo

číst ten článek je dost únavné

Podle jedné  verse udal  toho agenta chodce Dlask a měl se k tomu přiznat na smrtelné postelůi.Mimochodem...Vzhledm k tomu, že to takhl ted rozhrabáváme, diví se tomu někdo??

0/0
10.11.2008 12:38

logar

Re: číst ten článek je dost únavné

Kdybys to vše četl pozorně, tak víš, že podle všech verzí ho udal Dlask. Dlask ho udal činovníkovi/šéfovi kolejní rady (Kunderovi) tedy oficiálnímu orgánu. Kundera pak udal Dvořáčka okrskáři. Ten pak nahlásil vše STB.

0/0
10.11.2008 13:21

EWCZ+

Re: číst ten článek je dost únavné

Tak samozrejme ze hlavni praskacskou figurou v cele afere je Dlask. A chtela bych vedet, kdo z Kunderovych kritiku by se na SNB nevydal, kdyby byl predsedou kolejni rady a nejaky pricinlivy kolega  by mu takovou vec oficialne nahlasil. Moc bych je chtela videt, jak by se v takove situaci zachovali. Nejit tam???  Dlask pak uda nejen agenta, ale jeste predsedu, ze se tak dulezitou informaci pokusil zatajit pred organy SNB a neucinil zadost sve povinnosti. Jestli on neni nakonec s agenty spolcen, ze...

0/0
10.11.2008 13:35

logar

Re: číst ten článek je dost únavné

jasné jako bílý den. Nevím, co je některým k nepochopení! Jenom mlží, řek bych.

0/0
10.11.2008 13:42

kremsa

Re: číst ten článek je dost únavné

Vážená paní, máte pravdu, až na tři detaily:

a) Nikdo nebyl nucen stát se předsedou kolejní rady, a bylo-li to spojeno s povinností udávat, slušný člověk se tomu vyhnul.

b) Pan Kundera mohl klidně říct panu Dlaskovi, ať si jde pana Dvořáčka udat sám (třeba s výmluvou, že nezná události z první ruky a nemůže tedy za jejich pravdivost ručit).

c) Pokud už bych ze zbabělosti takhle někoho udal, tak bych se teď velice pokorně omluvil panu Dvořáčkovi a věnoval značný obnos na nějaký dobročinný účel ("jeden život jsem svou zbabělostí zničil, tak alespoň teď zachráním tisíc jiných životů" - třeba afrických černochů od lepry apod.). Místo toho je pan Kundera arogantní a útočný. Já bych mu i odpustil to udání, ale jeho dnešní chování mu odpustit nemohu.

0/0
10.11.2008 14:11

logar

Re: číst ten článek je dost únavné

máte pravdu, až na dva detaily.

a) Vážená paní nikde netvrdí, že byl Kundera nucen stát se predsedou kolejní rady

b) tatáž paní netvrdí ani nehodnotí, co a jak mohl Kundera udělat. Pouze konstatuje, že bylo nebezpečné na udání Dlaska nereagovat.

Tedy mé shrnutí: paní má pravdu ve všem, vy její pravdu ale doplňujete svými úvahami, třeba i logickými, nicméně vašimi.

0/0
10.11.2008 15:09

Potápka

Re: číst ten článek je dost únavné

ad a) pouze potvrzujete to, že se předsedou k.r. Kundera stal dobrovolně

ad b) pouze konstatuje, že se udávání mohl Kundera vyhnout

0/0
5.12.2008 15:16

rezjir

Re: číst ten článek je dost únavné

Pokud to Kundera popřel, jsou to všechno spekulace.

0/0
12.11.2008 4:52

Janina7

Nechápu

Tak se mi zdá, že globální finanční krize se Pepíkovu vyhnula velkým obloukem! Jak jinak si totiž vysvětlit, že Pepíkov uměle zaměstnává 280 lemplů jejichž jediným pracovním úkolem jsou nabírání sra.ček za účelem pošpinění nevinných a nekontrolované skartace za účelem ochrany vinných (estébáků) :-©

0/0
10.11.2008 12:37

Fiara.L

Žáček hostorik?Haha

Už asi lze označit za historika každou modrou rychlokvašku.Původně měl být novinář,ale kvůli ředitelování modrého ústavu se urychlaně stal "historikem"....

0/0
10.11.2008 11:59

Jen Aby

co by badatel mi Žáček doteď nevadil

ale jako manažer zdá se stojí tak za starou bačkoru ... na jedné straně patrně snaha o vědeckou přesnost, na straně druhé to výrazně převyšuje alibizmus

0/0
10.11.2008 11:42

pk203

Pra*ata

Kdo zná životopis a náhled na svět  fanatiků typu Kohout a Kundera, je mu jasné, že Kundera toho chlapa udal. V té době to bylo zcela  v souladu s jeho přesvědčením.

Nic na tom nezmění jestli je takovej nebo makovej spisovatel a ani když se by se za něj postavil sám pánbůh.

Je otázka, zda ho za to odsuzovat - to je na každém z nás, a zde víc než jindy platí to okříldené "kdo jsi bez viny - hoď kamenem".....

Nicméně očekával bych od něho větší odvahu se přiznat, neboli dokážu pochopit, že před x lety něco provedl i když to neschvaluji, ale na druhou stranu, tím, že se k tomu nedokáže postavit "čelem" ho u mne shazuje možná daleko víc......Rv

0/0
10.11.2008 11:39

logar

Re: Pra*ata

Přesné, jasné, výstižné, SOUHLAS!

0/0
10.11.2008 12:12

GaryDiver

Re: Pra*ata jsou jiní a jinde

Že je něco pravděpodobné, neznamená, že to tak bylo. Pokud by Hradílek byl opravdu badatel, zarazily by ho nejasnosti kolem nalezeného dokumentu. Dokument je jakýmsi soupisem událostí dne od 16.00 hodin do zatčení Dvořáčka. Kde jsou další dokumenty? Představa, že policista přijme udání, půjde ho prověřit, pak zatkne a vyslechne agenta a nakonec v noci sedne a začne si vzpomínat a zapisovat "jak to bylo" je naprosté sci-fi.

Militká a Dlask (oba příbuzní Hradílka) oba podle dokumentu věděli, že Dvořáček je agent a neoznámili to. Prý ale nikdy nebyli ani u výslechu! Jak to, že nebyl Kundera za odhalení a udání agenta-chodce nijak odměněn? Má Respektem načrtnutý scénář vůbec nějakou logiku?

Kundera byl kovaný komunista, mám ale dojem, že tím se nijak netají.

Možná, že udával on, ale kdo je schopen na základě uveřejněného článku říci, že to byl URČITĚ on, ten se nerozhoduje podle důkazů a logiky, ale podle ideologie. Takoví lidé v 50. letech udělali ty nejhorší zvěrstva.

0/0
10.11.2008 13:03

logar

Re: Pra*ata jsou jiní a jinde

ty musíš být mimořádně špatně informovaný. Uveřejněný dokument je stránkou ze svodky toho dne a vypadá přesně tak. Je to zápis o průběhu služby z toho dne napsaný, podle předpisu, okrskářem SNB. Nic ví, nic méně! Také si ten dokument na nic jiného nehraje. Než začneš mudrlovat, zjisti si co je svodka. Nebo si poskoč.

0/0
10.11.2008 13:26

logar

Re: Pra*ata jsou jiní a jinde

"Takoví lidé v 50. letech udělali ty nejhorší zvěrstva". Máš jistě na mysli například Kunderu, ale bylo jich mnoho. Souhlas!

0/0
10.11.2008 13:28

Xaver01

KSČM a ČSSD by si měli odpřísáhnout historickou koalici,

kterou spolu uzavřou po volbách 2010. Součástí programu musí být rozprášení této prašivé státní instituce.

0/0
10.11.2008 11:20

karel62

Re: KSČM a ČSSD by si měli odpřísáhnout historickou koalici,

Vida, soudruh se špínou za nehty z dob zločinecké organizace KSČ.

0/0
10.11.2008 12:18

NCS

Havel

Pan Žáček není pako ale jedna věc je jasná

je pozdě a to na všechno v této věci a zavinil to všechno Havel...propustil sice lidi z věznic ale mezi nimi zločince, vyznamenával svoje přátele, a za něho nebyl NIKDO z komunistickejch zločinců potrestán a zanechal nám tady komunismus, jeho pravda a láska to byla jenom proklamace, jinak nic ;-€

0/0
10.11.2008 11:10

Brancaleone da Norcia

Re: Havel

Exotická poznámka neboli nesmysl, nejspíš z Kanceláře současného prezidenta.

0/0
10.11.2008 11:13

vasapro

Re: Havel

ani nahodou ;-) ... Havla za jeho pravdolaskovstvi a tiche paktovani s postkomunisty za zavrenymi dvermi rozhodne nemusim ;-O ... obzvlaste nesnasim lidi, kteri na verejnosti maji plna usta o moralce, ale sami se podle toho nechovaji :-/

0/0
10.11.2008 11:23

logar

Re: Havel

souhlas, na to byl ale Havel najmutý a Čalfou kontrolovaný! Takže vlastně pro své chlebodárce odvedl doboru práci, řek bych!Rv

0/0
10.11.2008 11:16

logar

hm,hm

minulost jsme začali otevírat pozdě pouze z toho důvodu, že jsme v ní stále až po uši a viníci stále sedí na klíčovyých postech. Dodnes se "nenosí" ukázat prstem na stále činné viníky a pacholky systému!Bez členství na předlistopadovou KSČ a nebo alespoň na úzkou vazbu k ní a STB není silná pozice v dnešní české politice (ale ani v jiných tzv. postkomunistických zemích) prakticky myslitelná!

0/0
10.11.2008 11:06

mammamia

sorry

ale pan zacek je trapny nekompetentni pako. hruzny a liny pristup ke vsemu a o managementu zrejme jeste neslysel. proc se do vedeni takovych instituci dostanou nekvalifikovani lide?Rv(Y)

0/0
10.11.2008 10:52

Kecaj

Už je to zase tady....

Řekl bych že za nějaký čas bude Kundera hrdinou,komunisté se dostávají regulerně k moci.

0/0
10.11.2008 10:08

nii

Skutecna veda a politicka pseudoveda

Skutecna vedecka pracoviste vetsinou ziskavaji prostredky velmi komplikovane prostrednictvim grantu a jsou vetsinou relativne podfinancovana a nekteri primitivne-populisticti politici by je nejradsi prestali financovat vubec. Politicke instituce typu "Ustavu" maji rozpocet pres sto milionu korun a nemusi se o nic starat - jen snad, aby ve spravnou dobu vypustili spravne informace. Je to na zvraceni.:-©

0/0
10.11.2008 10:05

Brancaleone da Norcia

Re: Skutecna veda a politicka pseudoveda

Máš prosim tě nějakou kvalifikaci pro takový obvinění? nebo to jsou jen žvásty?

0/0
10.11.2008 11:15

nii

Re: Skutecna veda a politicka pseudoveda

Siroka kritika z rad odborne verejnosti, z clanku vicemene plyne, ze publikuji jen ve "svem" casopise... zajimalo by me, kolik ma ta slavna vedecka instituce clanku v impaktovanych casopisech. Kdyby ty prachy radsi rozdelili na hromadku pro archiv a na granty za ucelem vyzkumu stejneho obdobi, udelali by lip. Takhle pany z ustavu motivuje jen to, aby se libili poslancum, kteri jim budou zvedat ruce pro rozpocet.

Ostatne podiv pana reditele nad tim, ze dostava na jedenact mesicu jen jedenactinu rocniho rozpoctu je, mirne receno, usmevny. Asi taky, az nekde nastoupim v pulce roku, budu chtit plat za cely rok ;-D

0/0
10.11.2008 11:57

krizi

Re: Skutecna veda a politicka pseudoveda

Usmevna je neschopnost pana nii precist a porozumet jasne odpovedi p. Zacka. Dovolil jsem si pridat par komentaru (polopatismus), aby i kritikove typu nii porozumeli:  Prý vám na příští rok (t.j. 2009) vláda zkrátila rozpočet. O kolik?

Stala se taková nehoda. Začínali jsme 1. února (letos t.j. 2008) a bohužel nám

referent na financích vypočetl rozpočet na příští rok (t.j. 2009) z jedenácti

dvanáctin. Náš rozpočet je krácen o devět milionů a my žádáme Sněmovnu,

aby nám ho navýšila.  To se to kritizuje, kdyz clovek neumi nebo nechce pozorne cist!

0/0
10.11.2008 15:41

zbynek._s

Ustavu není co vytknout.Děkujeme vám chlapci a držíme palce!

Ustavu není co vytknout, také historie je diskuse. Uplatňování správních hledisek na nesprávném místě, pocítili historici v minulém režimu až až. Rozhodně se stzavím za to, že publikační činnost je sféra svobodná a nikoliv postupné omezování svobody tisku. Publikační: Padni komu padni, je nesmírně cenné, pro vývoj každého národa. Zvláště pak národa malého, jako je náš. Kyž je nás tu v České kotlině pár,  přitom ještě dlouhodobě kvůli komunistické protirodinné politice vymíráme, tak proč bychom si ještě přitom  měli lhát do očí? Bylo správné diskusi o Kunderovi  otevřít, z lhaní a cenzury nikdy nic dobrého nevzešlo. Děkujeme vám chlapci a držíme palce.

0/0
10.11.2008 10:00

sojkal

Re: Ustavu není co vytknout.Děkujeme vám chlapci a držíme palce!

Tak mě nějak hlava nebere. Čím je komunistická  společnost protirodinná více než tato? Dostávali byty,půjčky apod. Tihle ani náhodou.

0/0
10.11.2008 12:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.