Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ničivé bouře a lijáky budou častější, vystřídá je období sucha

Jizerské hory: muž zemřel po zásahu kulovým bleskem. Svitavy: větev ze stromu zabila učitelku. Kostomlaty: blesk usmrtil fotbalistu při zápasu. Vysočina: liják zničil dva hektary sjezdovky. Všechny zprávy jsou z letošního jara a léta. A další podobné si zřejmě přečtete už brzy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

chroustík

Bouřky vzal šlak,

spíš by se kolchozníci a další umělci měli zamyslet nad tím, proč se kdejaký větší deštíček valí vesele z polí do vesnic včetně bahna a ornice. jestli to není tím, že se kdysi rozoraly meze, pěstují se plodiny typu kukuřice, kácejí lesy ve velkém a nové sázely stylem všude smrk namísto na kraje lesa pěkně listnáče. Příkopy okolo silnic neviděli čištění sto let, to samé potoky, strouhy atd. V krajině je prostě binec a my se divíme záplavám. Ve městech by bylo vhodné alespoň jednou za rok vyčistit dešťovou kanalizaci !

0/0
15.7.2008 12:33

(@)

No tak co pamatuju (a "něco" pamatuju.. :-)

tak v létě VŽDY byly bouřky a silnější deště, což se typicky také VŽDY střídalo s teplým slunečným obdobím a tak dokola...PROSTĚ NORMÁLNÍ LÉTO R^ :-)

0/0
15.7.2008 12:29

paskudilek

Re: No tak co pamatuju (a "něco" pamatuju.. :-)

Přesně a bouřky jsou super, sledovat blesky atd. Včera podle předpovědí na Moravě měla být zase hrůza a u nás ani kapka.R^

0/0
15.7.2008 12:38

paskudilek

Re: No tak co pamatuju (a "něco" pamatuju.. :-)

Přesně a bouřky jsou super, sledovat blesky atd. Včera podle předpovědí na Moravě měla být zase hrůza a u nás ani kapka.

0/0
15.7.2008 12:38

----

Re: No tak co pamatuju (a "něco" pamatuju.. :-)

Samozřejmě byly bouřky odjakživa, občas i silné. Jenže lepší než obecné a značně zjednodušené "odstřelení" článku je bouřky si zaznamenávat a potom z toho vytvořit statistiku. Jasně by Vám vyšlo, že zejména v posledních asi sedmi letech je bouřek o dost víc než v minulosti, přibylo hlavně těch silných. Na paměť se moc nespoléhejte, protože pamatovat si počty a intenzitu bouřek po celá desetiletí, to opravdu nejde. Skutečně je to určitý náznak klimatických změn, ale s jistotou to nelze tvrdit. Jistě není důvod k panice, ale zjednodušené posuzování není na místě, většinou svědčí o menší vzdělanosti pisatele, který si ani nedokáže představit, že i v té proměnlivosti počasí lze dlouhodobě pozorovat změny, pokud to máte zaznamenané a dáte si tu práci zpracovat z toho statistiky.

0/0
15.7.2008 19:43

(@)

Re: Re: No tak co pamatuju (a "něco" pamatuju.. :-)

Ale v tom se s váma vůbec nepřu a naopak vřele souhlasím! Jen bych k vašemu přístupu dodal - protože o statistice také něco vím (náznak vašich obav o mé vzdělání je zbytečný ;-) ), že ze 7 let co se týká klimatických trendů nelze hovořit o žádné statistice. Až budete zaznamenávat výskyty jevů ne 7 let, ale alespoň 10x, 100x, nejlépe 1000x a vícekrát tolik, tak teprv můžete pozorovat nějaké statistické trendy, možná bychom v nich objevili různé delší a kratší opakující se cykly apod...

My a jepičí historie lidstva ve srovnání s historií planety a ještě kratší doba uvědomělého pozorování klimatu připomíná opravdu to chování a vnímání jepice, pro kterou když jeden den zapadne slunce, je to fatální jev, protože pro ni už to znamená, že nikdy nevyjde....;-) Hezký večer.

0/0
15.7.2008 20:43

----

Re: Re: Re: No tak co pamatuju (a "něco" pamatuju.. :-)

Když jsem psal 7 let, neznamená to, že mám statistiky za 7 let (s čím bych to pak srovnával?). V tom je Vaše odpověď naprosto nelogická. O názorech na změny klimatu a různé opakující se cykly se přít nehodlám (už jsem toho napsal do diskusí dost a nebaví mě se pořád opakovat), ty bývají u popíračů vlivu člověka na oteplováni neovlivnitelné, ať se klimatologové snaží sebevíc. Někdo prostě vědce z nějakých iracionálních důvodů nebere, ať se snaží sebevíc, a raději jen prostě věří lidem jako Václav Klaus. Pokud vím, tak se v ovzduší mění poměr izotopů 13C a 12C u CO2, což už část klimatologů považuje za exaktní důkaz vlivu člověka na změny klimatu, protože jen jeden z nich pochází z fosilních paliv. Dál to nehodlám rozpitvávat, ostatně na webu je toho dost. Diskuse s popírači oteplování je jen ztrátou času.

0/0
15.7.2008 21:48

primeminister

Škodu odhaduje na 150 tisíc.

to je kravina---V jedné vteřině rodina přišla o tři počítače, televizi, domácí kino, telefonní přístroj a kotel na vytápění. ;-D

0/0
15.7.2008 10:11

Monstrum Anonymič Anonymov

Re: Škodu odhaduje na 150 tisíc.

Co se ti na tom nezdá ?

0/0
15.7.2008 11:10

(@)

Re: Škodu odhaduje na 150 tisíc.

Ano, musely to býk všechno pěkně nadupané kousky, asi TV plazma nejméně 90, atd...:-)

0/0
15.7.2008 12:27

Yaroukh

Poplašné zprávy budou častější

8-o

0/0
15.7.2008 9:52

(@)

Re: Poplašné zprávy budou častější

R^ ;-D

což je asi tak to jediné, co se mění...

0/0
15.7.2008 12:30

Dagiss

Na doporučení mého

servisáka PC jsem si pořídila přepěťovou ochranu a jsem tomu velmi ráda.Elektřina nám kolísá i bez bouřky a při nedávné bořce,kdy blesky lítaly kolem baráku,v lese a po poli jsem mohla být vcelku klidná,kdyby náhodou praštil do baráku.Je to dobrá věc a těch pár stovek mi stojí za uchránění majetku.R^

0/0
15.7.2008 9:25

volic_plukovnik

Re: Na doporučení mého

Viz můj příspěvek pod tebou. Na kolísání v síti, když sousedka pustí fén nebo soused míchačku, je to fajn, ale proti blesku jak komár proti slonovi.

0/0
15.7.2008 9:30

LuKra.eu

Re: Na doporučení mého

Přepěťová ochrana je při kolísání napětí k ničemu. Chrání jenom proti rázovém přepětí a jestli švihne do baráku blesk, tak žádná přepěťovka to nezvládne ofiltrovat. Víte kolik to je energie? Na to je potřeba něco většího než maličká pojistka v plastu. 

Proti kolísání pomáhá záložní zdroj UPS, který zároveň funguje i jako přepěťová ochrana.

Proti přímému zásahu bleskem, ale nepomůže vůbec nic. I vypojený spotřebič ze zásuvky může shořet - stačí když vidlici zástrčky nedáte dostatečně daleko od zásuvky, blesk přeskočí jedna dvě.

Doporučuji se pojistit ;-)

0/0
15.7.2008 9:56

volic_plukovnik

přepěťová ochrana

Příspěvek od Hlavy na fóru o hifi, snad se nebude zlobit.

1. stupeň, neboli svodič bleskových proudů, typ 1 / B / T1. Instalují se do hlavních (domovních) rozváděčů. Tento první stupeň slouží jako hrubá ochrana před přímým či nepřímým úderem blesku do jímacího zařízení či vedení nn a jsou schopné svádět velké bleskové proudy o vrcholových hodnotách 35-100kA(!) (10/350us). Toto jsou většinou jiskřiště, jejich ochranná hladina, neboli přepětí které za nimi zůstane je cca 1,5-4kV(!) podle typu.

Za 1., stupněm by měl následovat 2. stupeň, neboli přepěťová ochrana typu 2 / C / T2. Instalují se do podružných (bytových) rozváděčů. Jsou schopné svádět proudy o vrcholových hodnotách 10-15kA (8/20us). Toto jsou většinou varistory, jejich ochranná hladina, neboli přepětí které za nimi zůstane je cca 1-1,5kV(!) podle typu.

0/0
15.7.2008 9:20

volic_plukovnik

Re: přepěťová ochrana

Z čehož opět vyplývá, že za 2., stupněm by měl následovat 3. stupeň, neboli přepěťová ochrana typu 3 / D / T3. Instalují se většinou přímo do zásuvek, kam má být připojeno chráněné zařízení, jejich dosah je omezený do vzdálenosti zhruba 5ti metrů. Tyto slouží už jako jemná ochrana elektrických zařízení před přepětím vzniklým atmosférickými poruchami a od spínacích jevů v síti. Jsou schopné svádět proudy o vrcholových hodnotách kolem 5kA (8/20us). Toto jsou většinou varistory, jejich ochranná hladina, neboli přepětí které za nimi zůstane je cca do 1kV.

Neboli. 3. stupeň přepěťové ochrany Vám nesvede energii přímého úderu blesku, samostatný 1. stupeň Vám zas neochrání koncové zařízení. Ideální ochrana jsou všechny 3 stupně za sebou, pro domácí podmínky v husté bytové zástavbě stačí stupeň 2+3.

0/0
15.7.2008 9:20

volic_plukovnik

Re: Re: přepěťová ochrana

Z toho plyne, že blbosti jako uzel na kabelu jsou proti blesku úplně k smíchu.

0/0
15.7.2008 9:21

volic_plukovnik

přepěťová ochrana

Příspěvek od Hlavy na fóru o hifi, snad se nebude zlobit.

1. stupeň, neboli svodič bleskových proudů, typ 1 / B / T1. Instalují se do hlavních (domovních) rozváděčů. Tento první stupeň slouží jako hrubá ochrana před přímým či nepřímým úderem blesku do jímacího zařízení či vedení nn a jsou schopné svádět velké bleskové proudy o vrcholových hodnotách 35-100kA(!) (10/350us). Toto jsou většinou jiskřiště, jejich ochranná hladina, neboli přepětí které za nimi zůstane je cca 1,5-4kV(!) podle typu.

Z čehož vyplývá, že za 1., stupněm by měl následovat 2. stupeň, neboli přepěťová ochrana typu 2 / C / T2. Instalují se do podružných (bytových) rozváděčů. Mezi 1. a 2. stupněm by měl být minimální odstup 10-15m, dá se to vyřešit vložením infukčnosti, popř. dnes už jsou typy které můžou být i hned vedle sebe. Jsou schopné svádět proudy o vrcholových hodnotách 10-15kA (8/20us). Toto jsou většinou varistory, jejich ochranná hladina, neboli přepětí které za nimi zůstane je cca 1-1,5kV(!) podle typu.

0/0
15.7.2008 9:18

caradoc

UPS

pomůže UPS před bleskem, neshoří zdroje v PC a monitoru??

0/0
15.7.2008 9:13

Flynn

Re: UPS

UPS/EXEL/DP Ti rpiveze novy pocitac. pokud Ti ho ovsem neukradnou na prekladisti v Ricanech, jako se to stalo mne ;-D

0/0
15.7.2008 9:15

Gambri

Přepěťovou ochranu

je nejlépe zabudovat přímo do rozvaděče.  Jinak nejjednodušší opatření, které používá řada obyvatel okolo Mexického zálivu v oblastech s častými hurikány,  je udělat uzel na přívodní šňůru k elektrospotřebiči.  Není to žádná sranda, funguje to. 

0/0
15.7.2008 9:07

Flynn

Re: Přepěťovou ochranu

Ten uzel tam vlastne vytvari civku, kterya se chova jako tlumivy clen? Co by k tomu rekl elektro(tech)nik?

0/0
15.7.2008 9:09

Pan Navratil

Re: Re: Přepěťovou ochranu

Jo, přesně tak to je.

0/0
15.7.2008 12:59

volic_plukovnik

studentka

"Zatím nevíme, kudy se sem blesk dostal, hromosvod máme," diví se studentka

No kudy asi, drátama...

0/0
15.7.2008 9:03

Flynn

Re: studentka

zaklepal, zazvonil, ocistil si boty a uz tam byl...

0/0
15.7.2008 9:16

Dj Kimmi

Pršelo někdy normálně?

Ať se to jen zdá nebo je to pravda, nepamatuji si, kdy naposled normálně pršelo...Ještě tak před pěti lety byl např. deštivý celý týden, ale pršelo mírně, stabilně, občas nějaká bouřka. Teď když prší, tak je to na chvilku, ale pořádně. A většinou s bouřkou nebo tornádem. Co můžem čekat za dalších pět let? Hurikány ???

0/0
15.7.2008 8:50

jhsoft

Re: Pršelo někdy normálně?

A divíte se? Jak člověk na přírodu, tak příroda na člověka...

0/0
15.7.2008 9:19

knx

pojištění

dělám v servisu a mockrát jsem zažil, že mi po opravě po bouřce lidi volali, jestli bych pojišťovně nemohl potvrdit, že blesk prásknul přímo do televize.

To, že prásklo do baráku a od toho shořela televize, prý není pojistná událost, protože blesk nezasáhnul přímo televizi => to pojištění se prostě vyplatí ;-D

0/0
15.7.2008 8:26

Flynn

Re: pojištění

Pokud s enemylim, tak u nekterych pojistoven je to mozno uplatnovat jako "neprimy uder blesku". Mne kdysi takto byla odpalena vez, resp. nejaka dioda o kondenzator u trafa. A pojistovna to jako pojistnou udalost uznala a skodu prevysujici spoluucast zaplatila. Loni jsem takto po bource nenahodil cca 6 let stary pocitac - odesly disk, ale to jsem jiz pres pojistovnu nehnal a koupil si rovnou cely novy pocitac ;-D

Takze, suma sumarum - nektere pojistovny to uznavaji, ale nesmite byt pojisteni u te udajne Ceske. Ta skodu nezaplati nikdy. Fakt... nekecam...

0/0
15.7.2008 9:08

deatomizator-treti-generace

Re: pojištění

;-D tak to je sila.. to musel pozadovat leda nejakej volic ods ;-D

0/0
15.7.2008 9:09

Ancient_behemot

Re: Re: pojištění

Tahat do této diskuze politiku, může jenom zakomplexované hova_do :-©

0/0
15.7.2008 9:38

Monstrum Anonymič Anonymov

Skutečná pravda

Blesky neexistují, domalovávají je na oblohu specialisté z Hollywoodu a Barrandova.:-P

0/0
15.7.2008 8:12

Flynn

Re: Skutečná pravda

A co WETA studio z Noveho Zelandu?

0/0
15.7.2008 9:10

Awathorn

Rychlé šípy

Každý kdo četl Rychlé Šípy ví že pro život existují 3 základní pravidla - 1)nepít na třešně, 2)neskákat uřícený do rybníka a 3) (a to především) - při bouřce si lehnout na louku. ;-D

0/0
15.7.2008 8:00

jiand38

Re: Rychlé šípy

To už raději Šimek a Grosmann : Najít nejbližší hospodu a vyčkat sucha ;-D

0/0
15.7.2008 8:23

Awathorn

Re: Re: Rychlé šípy

Souhlas,taky dobrý.A ještě tam bylo - "pustit všechno kovové,například pluh" :-)

0/0
15.7.2008 8:31

fofrman

přepěťové ochrany

Myslím, že není od věci vybavit elektroinstalaci přepěťovými ochranami. Nejsou všemocné, ale přeci jen srazí napěťové špičky a škody mohou být minimalizovány. Kolik by to vyšlo na barák? 40000,-? Pořád je to jen kousek z částky, kterou to může zachránit.

0/0
15.7.2008 7:55

volic_plukovnik

Re: přepěťové ochrany

Proti úderu blesku to stejně nepomůže...

0/0
15.7.2008 9:04

CuoreSportivo

Pořád je to stejné

Články s podobným či spíše stejným obsahem můžeme číst od roku  1997, tedy od prvních velkých povodní v Česku. :-/

0/0
15.7.2008 7:38

karliak

Ochrana proti prepeti.

Ano, jsou prodluzky a pod i s ochranou proti prepeti, ale zaroven je potreba, aby byla v rozvodny skrini i ochrana 1. a 2. stupne, jinak je tohle uplne na .... :)

0/0
15.7.2008 7:13

fofrman

Re: Ochrana proti prepeti.

R^R^:-)R^

0/0
15.7.2008 7:56

Dagiss

Re: Ochrana proti prepeti.

přesně tak,přepěťovka jen v zásuvce je fakt na kulovéR^

0/0
15.7.2008 9:29

kill7

"Zatím nevíme, kudy se sem blesk dostal, hromosvod máme,"

no kdy jste právě hromosvod neměli, tak se to nestane

0/0
15.7.2008 6:35

houba_

rekl bych

ze nejlepsi clanky vznikaji na idnes vzdy v noci,

mozna je to uvolnenou amotsferou na pracovisti

0/0
15.7.2008 5:55

deatomizator-treti-generace

Re: rekl bych

a ja bych rek ze oni je napisou pres den, ale v publikacnim systemu nastavi objevit se v noci aby tu bylo neco novyho pro nespavce a ranni ptacata :-P

0/0
15.7.2008 7:51

Wolfgang Otto Strohschneider

priroda nas pouci

ze zvirata se nemaji tyrat. Ani rostliny a stromy. Vse je v souladu s prirodou. To uz vime vsichni. nemeli bychom proto tedy prirodu drazdit. Nebot vsichni vime, co se stane, kdyz klackem zacneme stourat do vosiho hnizda. A to je stejne, jako kdybychom chteli klackem stourat do prirody a celeho sveta. Proto rikam, nesrourejte, a kdyz ano, tak ne do vosiho hnizda, ale rozhodne jinam. Tak to je.

0/0
15.7.2008 5:01

blekkal

Sakra...

...už jsem přemýšlel, jak ekologisti vybruslí z toho, že počasí se chová jak má a hazarduje s jejich granty. A tady to máme - počasí se chová jak má, ale až moc! ;-D

.

Takže kdo nezaplatí odpustek zelenému bohu a neodpojí televizi za bouřky - zemře bídniou smrtí, zasažen bleskem nasraného ekoboha. A bude hůř, zelení soudruzi!

.

Fakt už jděte dio prdele, páni klimatologové. Je mi necelých 40 a snad vím, jak to počasí vypadalo, když mi bylo deset. Je skvělé, že se nám to pomalu vrací. R^

0/0
15.7.2008 1:12

Eismitte

Re: Sakra...

Tak toto je kvalitní příspěvek. ;-D;-D Kolik jsi toho vypil?

0/0
15.7.2008 1:49

KomisarLedvina

Re: Sakra...

Příště až k vám přijde bouřka, tak si nech zapnutej počítač a doufej:-P Jinak se všem  celkem uleví;-D;-D;-D

0/0
15.7.2008 2:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.