Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Laserová show v Rusku poškodila zrak třiceti mladým lidem

Záře laserových paprsků, které doprovázely taneční a hudební koncert na festivalu v ruském městě Kirzhach, poškodila zrak desítkám mladých lidí. U některých jsou oči poškozené trvale, na sítnicích mají pacienti jizvy, uvedl internetový deník Kommersant.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

QKVANT

pokračování reakce na REBBEho komentáře!

Pokud do tohoto tématu nebudu zatahovat

diodové DPSS lasery, kde by tyto palety barev složily dvě RED a GREEN

diody. Pokud mluvíme o outdoorefektovách laserech, bývají i mensí, na

obloze jsou vidět též již i slabší 5-10W venku, samozřejmě záleží na

optice, to jen tak na okraj.

0/0
19.7.2008 20:51

QKVANT

lasery

Každopádně musím tě opravit REBBE, argon lasery se běžně vyskytují v

lasershow systemech i ve výkonech 300mW a jsou obvkyle (modro zelené

nebo skládají taktéž RGB škálu barev). Tedy nejenom žlutozelené jak

píšeš. Chyba, výhradně žlutozelené jsou obvykle jen vzduchem (někdy voda)

chlazené CuBr trubicové lasery!

0/0
19.7.2008 20:50

júLinek šíšaL

ti lidé

mají smůlu že žijí v Rusku ... :-)  žádné odškodnění nedostanou ... :-P

0/0
15.7.2008 8:42

nekronomicon

Tož tak......

Já tam byl, najednou blik a šedý zákal byl pryč ;-D;-D;-D

0/0
15.7.2008 6:28

singlemalt

Re: Tož tak......

samé novoty jdou z Ruska- i ten šedý zákal - mají ho na sítnici....:-)

0/0
15.7.2008 6:59

Todd Berrttuzzi

Sověti to maj vychytaný ---šou jakou dosud nikdo NEVIDĚL

;-D;-D;-D;-D;-D

asi by měli zůstat u sypání konfet ;-D

0/0
14.7.2008 20:22

mutantmutant

nebývalý :))

Šéf firmy ... označil incident za "nebývalý" ;-D;-DR^R^

0/0
14.7.2008 18:49

Pilát

v Rusku

je take velmi rozsirena slepota z alkoholismu  ;-)

0/0
14.7.2008 18:20

ViIa Lesni

Re: v Rusku

alkohol a komunismus jdou ruku v ruce ;-)

0/0
14.7.2008 18:29

singlemalt

Re: Re: v Rusku

primární je slepota, teprve pak může nastoupit komunismus.

0/0
15.7.2008 6:57

karel60

?

Ti mladí dnes nic nevydrží. To staří si libují, že jim zdarma vyléčili šedý zákal.

0/0
14.7.2008 17:43

rebbe

Vojenské lasery jsou stejné, jako ty průmyslové

pokud se jedná o cw, čili stále vyzařující. Jsou to zejména kryptonové nebo argonové lasery, krypton má o něco menší optický výkon, asi 15W, ale svítí i bíle, červeně, modře, žlutě atd. Argonové lasery jsou dnes už přes 20W, ale pouze žlutozelené.

Vojenské lasery jsou ponejvíce  lidary v pásmu infračervených vln. Pro boj s raketami se vyvíjí i lasery s vysokým impulsním výkonem, které mají oslepit řídící elektroniku.

Na show lze proto vycházet z přibližně 20W, ale silně fokusované, takže paprsek má vysoké tepelné účinky. Jinak by totiž nebyl vidět rozptyl v atmosféře. Bezpečnost zajišťují kovové clony, které mají znemožnit ozáření účastníků. Zřejmě se toto zařízení uvolnilo, možná vlivem alkoholizované obsluhy, jinak se to neštěstí nedá vysvětlit.

Před lety jsem takové show prováděl, bezpečnostní opatření musela vydržet třeba i pád osoby, která by na stojan padla, vše masivně sešroubované a upevněné na ocelové svařované konstrukci. Také se nikdy nic nepřihodilo.

0/0
14.7.2008 16:58

hnusil

Re: Vojenské lasery jsou stejné, jako ty průmyslové

20W? Jsi si jisty? Uz s rubinovym laserem o vykonu 0,2W jdou delat hodne nebezpecne kousky.

0/0
14.7.2008 17:59

rebbe

Re: Re: Vojenské lasery jsou stejné, jako ty průmyslové

Rubínový laser je už historický kousek, je to impulsní laser napájený bleskovými výbojkami. Pro show je nepoužitelný. Lasery s trvalým paprskem vyrábí třeba Spectra Physics nebo Coherent, ty ruské jsou stavěné skoro stejně. Můj laser Spectra 174 byl kryptonový a podle použitích zrcadel měl už 1997 výkon až 18 W. Příkon ovšem  při zhruba 420V asi 50 Ampér, což je 21 kW. Proto bylo nutné mohutné vodní chlazení, průtok 15 l vody za minutu.

Vím o nevratném poškození zraku jednoho studenta, který se podíval do paprsku HeNe laseru s výkonem asi 0,5 mW. Byla to ovšem jeho vlastní blbost, všichni studenti prošli instruktáží o bezpečnosti a dostali i ochranné brýle. Jemu se ten výkon ale nezdál nebezpečný.

0/0
14.7.2008 22:00

pvl1

Re: Vojenské lasery jsou stejné, jako ty průmyslové

Průmyslové na řezání plechu do 50 mm mají 8-12 kW.

0/0
15.7.2008 11:12

pvl1

Re: Re: Vojenské lasery jsou stejné, jako ty průmyslové

Na čočku musí foukat vzduch. Kdyby se na ni usadilo smítko, rozpálila by se a  praskla.

0/0
15.7.2008 11:14

QKVANT

Re: Vojenské lasery jsou stejné, jako ty průmyslové

Co se týče out-door efektů vůbec, kdoví jestli media nezkreslili info. o "laserové katastrofě" natolik, že místo laseru se mohl převrhnout nějaký silný space canon s nějakou xenonovou výbojkou např. 4000W a výš...třeba to ani nemusel být laser... :)

0/0
19.7.2008 20:47

Mr_R

Nechápu...

..že tady vtipkujete. Ty lidi v podstatě přišli o zrak, tyhle lasery jsou na festivalech časté, teď v sobotu svítil i na Creamfields do nebe. Stačilo by, aby nějakej vůl, který by to obsluhoval, zasvítil do lidí...

0/0
14.7.2008 16:57

rasta_vesta

Re: Nechápu...

Ty lidi neprisli o zrak - jen ruska arogance neznalost ignorance je pripravila o zrak

0/0
14.7.2008 17:04

231

A bylo to opravdu od laseru?

V Rusku bych to spíše typoval na samohonku.

P.S. Éto charošó, ich mnógo.

0/0
14.7.2008 16:39

objektiv 81

Re: A bylo to opravdu od laseru?

Ti lide prisli o zrak, hovadko!!!

0/0
14.7.2008 16:41

wildge

Re: Re: A bylo to opravdu od laseru?

Lidi i Rusu je jako sra_ek.

0/0
14.7.2008 17:11

21378

Re: A bylo to opravdu od laseru?

R^;-D;-D

0/0
14.7.2008 16:42

Naked and petrified

Re: A bylo to opravdu od laseru?

No, cerny humnor, je prima, ale pokud tady 30 mladych lidi prislo o zrak, je to vtipne jen v omezene mire... To nejsou Vanove, co nam v R. 1968 kynuli z tanku... To jsou mladi, kteri maji sanci dat sve zemi zpet trosku jeji byvale kultury.

0/0
14.7.2008 17:00

Moc uřvaný našeptávač

Re: Re: A bylo to opravdu od laseru?

K te byvale kulture... myslis-li Puskinovskou, tak ano. Pokud tu Putinovskou, tak tu zpet davat dohromady nemuseji, tu tam jaksi porad jeste uspesne maji... ;-D;-D;-D

0/0
14.7.2008 17:36

mattonka

Re: Re: A bylo to opravdu od laseru?

téthle garnituře mladých Rusů moc na jejich zemi nezáleží. Zatím. Teď si vystačí s luxusními telefony, drahými auty, značkovým oblečením a mejdany v západním stylu.

0/0
15.7.2008 7:04

objektiv 81

Nekterym se zrak poskodil az o

80 procent. Snad jich byla mensinaR^![>-]

0/0
14.7.2008 16:35

vver440

to je sice smutný

ale na amíky to nemá. to když pozorobali zatmnění slunce a 300 jich přišlo vo voči;-D;-D;-Dnikdo jim totiž neřek, že čumět do slunce je nebezpečný:-)

0/0
14.7.2008 16:29

21378

Re: to je sice smutný to byli cigáni z česka

0/0
14.7.2008 16:36

Moc uřvaný našeptávač

Re: to je sice smutný

Amiku je 300 milionu, takze jeden debil z milionu se zahledel do Slunce? To jeste jde. Vezmi si, kolik Cechu se denne zahledi zasnene na Paroubka a jeho blaboly... to uz je procentualne potom daleko horsi... ;-D;-D

0/0
14.7.2008 17:38

Rosomak

Ochranné brýle

V podstatě pokud chcete chodit na podobné akce, vyplatí se mít ochranné brýle. Bohužel, v Česku za 7.000 Kč, v USA za $90 (1.300 Kč)

0/0
14.7.2008 16:17

Adam.Cipisek

V Rusku?

V Rusku? Tam je mozny vsecko....

0/0
14.7.2008 15:54

Pilát

to je hrozne

co se v tom Rusku deje  ;-)  a navic ti poskozeni nic nevysoudi protoze ziji v Rusku  ;-)

0/0
14.7.2008 15:42

seznamjaro -

Re: to je hrozne

dobře jim tak - kdyby byli v tej zemljance dodnes, tak se jim to nestane;-O

0/0
14.7.2008 15:45

Monstrum Anonymič Anonymov

Blbá otázka

Těch 30 mladých lidí ten poškozený zrak už asi nerozchodí, že  ? 8-o

0/0
14.7.2008 14:04

Libor76

Re: Blbá otázka

ne, zničí to sítnici. Sice vidí, ale vidí hůř v šeru a neostře, rpostě spousta "senzorů" je v háji a mozek si to musí jen domýšlet :-(

0/0
14.7.2008 14:15

wildge

Re: Blbá otázka

Tezko rict. Nektera poskozeni jsou vratna, jina castecne, jina vubec. To pozna je ocar a pripad od pripadu.

0/0
14.7.2008 14:42

Moc uřvaný našeptávač

Re: Re: Blbá otázka

Jeste ze to nebyl laserovy radar... to by tady bylo na diskusi pozdvizeni... ;-D;-D

0/0
14.7.2008 14:50

negociátor

Re: Re: Blbá otázka

Žádná poškození sítnice nejsou vratná.

0/0
14.7.2008 16:06

wildge

Re: Re: Re: Blbá otázka

To neni tak docela pravda, i kdyz je pravda, ze tech alespon castecne vratnych je malo.

0/0
14.7.2008 17:13

negociátor

Re: Re: Re: Re: Blbá otázka

Možná by nejen mě zajímalo, která poškození sítnice patří mezi ty částečně vratná.

0/0
14.7.2008 19:32

ChorcheCh

že by používaly vojenské lasery ?

0/0
14.7.2008 13:55

wildge

Re: že by používaly vojenské lasery ?

Ono staci par desitek mW. Kdyz Ti to jebne do oka, tak se z toho potento.

No a protoze Ti vyhrknou slzy, kdyz Ti nekdo neco vrazi do zadku, tak je jasne, ze mezi okem a zadkem jsou zvlastni nervove drahy.

0/0
14.7.2008 14:44

Moc uřvaný našeptávač

Re: Re: že by používaly vojenské lasery ?

Zajimave. Tedy, kdyz nekomu nekdo leze doprdele vazne dukladne, tak dotycnemu z toho muzou az vylezt oci z dulku, ze? ;-D;-D;-D Vlastne to funguje i obracene, kdyz nekdo nekdo vidi, co je vazne k placi, tak se z toho muze i po*rat..., ze? ;-D

0/0
14.7.2008 14:49

AnalProbe

Re: Re: Re: že by používaly vojenské lasery ?

Ano, to jsou všechno vědecky prokázané a popsané jevy. :-):-):-)

0/0
14.7.2008 15:00

dochud

Re: že by používaly vojenské lasery ?

Že by používalY lasery? Jestli tedy   "oni používali...", tak tu něco nehraje.

0/0
14.7.2008 15:37

Brouk Pytlík654

je třeba vyloučit všechny možné příčiny!

Obviňovat lasery je příliš unáhlené! Je třeba vyloučit souvislost popálení sítnice s alkoholem nebo příliš hlasitou hudbou!

LOL!

0/0
14.7.2008 13:52

wildge

Re: je třeba vyloučit všechny možné příčiny!

On metylalkohol se zrakem taky pekne zamava.

0/0
14.7.2008 14:44

Moc uřvaný našeptávač

Re: Re: je třeba vyloučit všechny možné příčiny!

Eto Stalicnaja, tavarysc! Nikagda metylalkohola v nej, niet! Tavarysc gaspadin Stalin tak gavaril! ;-D;-D;-D

0/0
14.7.2008 14:52

wildge

Re: Re: Re: je třeba vyloučit všechny možné příčiny!

V nekterych prodavanych whiskey je ho pry az nekolik procent. Nejlepsim protijedem metylalkoholu je totiz etylalkohol.

0/0
14.7.2008 17:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.